Polttoaineen kulutus
+5
Riku
Tommi
pete50
JMV
taavettimies
9 posters
Sivu 1 / 1
Polttoaineen kulutus
Tänne voi kertoilla omia kulutus mittauksia. Itse seurailin 995:sen kulutusta heinän pöyhinnässä ja klapin teossa ainetta kului hitusen alle 2 litraa/tunti koneessa noin 1400 kierrosta. Taloudellinen(ko)?
Kuulemma aikanaan 1210 vei sadetuspumpun edessä 5 litraa/tunti, ei paha sekään.
Kuulemma aikanaan 1210 vei sadetuspumpun edessä 5 litraa/tunti, ei paha sekään.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Polttoaineen kulutus
1594 kulutus maantieajossa kierroksilla 2400-2500 k/min mitattiin viikko sitten neljäntunnin ajossa,huom.kone nopeutettuna ja turbotettuna,tuntikulutus jäi hieman alle 9 litraa.
Kesän ajoista mitattuna keskikulutus tuolle samalle traktorille oli alle 6 litraa tuntia kohden,siinä oli sahan pyöritystä,tukkien ja soran ajoa,höyläkoneen pyöritystä,ym.sekalaista ajoa.
Tuo 1690 mihin ei ole tehty peruskunnostusta moottoriin ei mene ainakaan vähemmällä.
Fiatin lukemat ilmoitan myöhemmin kun saan tarkempia mittauksia tehtyä.
Kesän ajoista mitattuna keskikulutus tuolle samalle traktorille oli alle 6 litraa tuntia kohden,siinä oli sahan pyöritystä,tukkien ja soran ajoa,höyläkoneen pyöritystä,ym.sekalaista ajoa.
Tuo 1690 mihin ei ole tehty peruskunnostusta moottoriin ei mene ainakaan vähemmällä.
Fiatin lukemat ilmoitan myöhemmin kun saan tarkempia mittauksia tehtyä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
vaikea tietää kun mittarit eivät toimi
JMV- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä
Vs: Polttoaineen kulutus
Eihän siihen mittareita tarvia, lähtiessään tankki täyteen ja ajon jälkeen kaataa vaikka mittakannulla ja katsoo paljon menee.JMV kirjoitti:vaikea tietää kun mittarit eivät toimi
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Polttoaineen kulutus
Laita uusi mittari
[/url]https://www.taavetti-talli.net/osta-myy-f9/mimplen-kayntinopeusmittari-t468.htm
[/url]https://www.taavetti-talli.net/osta-myy-f9/mimplen-kayntinopeusmittari-t468.htm
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
90 sarjalaisissa on niin laiska tuntimittari että kevyemmässä hommassa missä ei kierrokset nouse laskelmat kusee aika lailla, silloin kannattaa merkkailla kellotunnit ylös.
Kuulostaa aika vähältä Raskaammassa peltotyössä ja maantiellä 1690 turbolle maistuu soppa, jotenkin en uskoisi että noin vähällä kulkee. Ei ole tullut tarkkoja laskelmia tehtyä mutta jos 150 litran tankin ajaa kutakuinkin tyhjäksi 13 tuntisen työpäivän aikana kulutus on vähän toista kymppiä.
velimhan kirjoitti:1594 kulutus maantieajossa kierroksilla 2400-2500 k/min mitattiin viikko sitten neljäntunnin ajossa,huom.kone nopeutettuna ja turbotettuna,tuntikulutus jäi hieman alle 9 litraa
Kesän ajoista mitattuna keskikulutus tuolle samalle traktorille oli alle 6 litraa tuntia kohden,siinä oli sahan pyöritystä,tukkien ja soran ajoa,höyläkoneen pyöritystä,ym.sekalaista ajoa.
Kuulostaa aika vähältä Raskaammassa peltotyössä ja maantiellä 1690 turbolle maistuu soppa, jotenkin en uskoisi että noin vähällä kulkee. Ei ole tullut tarkkoja laskelmia tehtyä mutta jos 150 litran tankin ajaa kutakuinkin tyhjäksi 13 tuntisen työpäivän aikana kulutus on vähän toista kymppiä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Polttoaineen kulutus
taavetti mies kirjoitti:90 sarjalaisissa on niin laiska tuntimittari että kevyemmässä hommassa missä ei kierrokset nouse laskelmat kusee aika lailla, silloin kannattaa merkkailla kellotunnit ylös.velimhan kirjoitti:1594 kulutus maantieajossa kierroksilla 2400-2500 begin_of_the_skype_highlighting 2400-2500 end_of_the_skype_highlighting k/min mitattiin viikko sitten neljäntunnin ajossa,huom.kone nopeutettuna ja turbotettuna,tuntikulutus jäi hieman alle 9 litraa
Kesän ajoista mitattuna keskikulutus tuolle samalle traktorille oli alle 6 litraa tuntia kohden,siinä oli sahan pyöritystä,tukkien ja soran ajoa,höyläkoneen pyöritystä,ym.sekalaista ajoa.
Kuulostaa aika vähältä Raskaammassa peltotyössä ja maantiellä 1690 turbolle maistuu soppa, jotenkin en uskoisi että noin vähällä kulkee. Ei ole tullut tarkkoja laskelmia tehtyä mutta jos 150 litran tankin ajaa kutakuinkin tyhjäksi 13 tuntisen työpäivän aikana kulutus on vähän toista kymppiä.
Toi 880 vetää tota soppaa kun hullut koirat
JMV- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä
Vs: Polttoaineen kulutus
JMV kirjoitti:
Toi 880 vetää tota soppaa kun hullut koirat
samaa ikäluokkaa oleva Valmet 565 vei ainakin auraushommissa 10L tunnissa. kipinää vaan iski piipusta, oli se lujillakin.
epäilisin kuitenkin että toi DB olisi pihtarimpi noissa hommissa. Vallu nyt ei tunnetusti kovin pikkuruokainen ole.
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
Viimeinen mittaus 1594 osalta on seuraavan omistajan,traktorilla tuli maantieajoa reilut 180 km,polttoainetta meni 37 litraa,kahvitauot ja koneiden kytkennät päälle,tuollainen oli yhtälö,aika on tuosta helppo laskea.
Sahauksessa 1594 käy 1600 kierroksella minuutissa,8 tunnin kulutus on noin 50 litraa,se siintä.
1394 Tekee saman työn sahan edessä 4,5 litraa/h.
80 heponen Fiat käy 2400 kierroksella sahan edessä,ja tämän 8 tunnin kulutus on reilut 50 litraa.
Nuo taavettimiehen kulutukset DB kuutosmoottorilla saavutetaan esim. isoa hakkuria pyöritettäessä,jos menee normali ajossa noin ,8400 valtra menee vähemmällä.
Sahauksessa 1594 käy 1600 kierroksella minuutissa,8 tunnin kulutus on noin 50 litraa,se siintä.
1394 Tekee saman työn sahan edessä 4,5 litraa/h.
80 heponen Fiat käy 2400 kierroksella sahan edessä,ja tämän 8 tunnin kulutus on reilut 50 litraa.
Nuo taavettimiehen kulutukset DB kuutosmoottorilla saavutetaan esim. isoa hakkuria pyöritettäessä,jos menee normali ajossa noin ,8400 valtra menee vähemmällä.
Vieraili- Vierailija
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
Sekä 4x16 auroilla tiukassa savikossa, siinä on kone koko ajan "polvillaan". Välillä luulee että siivet kääntyy suoraksi. Normaali ajossa kulkee sitten paljon vähemmällä.velimhan kirjoitti:Nuo taavettimiehen kulutukset DB kuutosmoottorilla saavutetaan esim. isoa hakkuria pyöritettäessä,jos menee normali ajossa noin ,8400 valtra menee vähemmällä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Polttoaineen kulutus
205 hieman ruuvattuna nelivedolla on kulutellut kesällä noin 3 litraa tunnille sisältää kaikki työt ja talvella kaikki linkoukset ja lapit niin noin 4 liraa mutta yli 5litraa en ole saanut mistään keskikulutukseksi,toki hetkellisiä mahtuu siihen.kun olin suolla paripyörillä jyrsimässä kylvö alustaa niin onhan siinä tietenkin ollu isommat imut tankissa siis kysessä on valmet.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: Polttoaineen kulutus
Vielä faktaa kulutuksista,tuossa lähettyvillä on urakoitsija jolla on turvesuolla vielä sellainen ihmetys kääntelykoneena kun Case 1394 HS neliveto,sitten pitkänlinjan syömähammas Fiatagri 110/90 turbo intercooler n. 20 000h ajettu,noin 160 hv ja kolmantena NH M160 päivitetty noin 240 heposeksi.
Kulutuslukemat näillä koneilla tuossa kääntelyhommassa on suurinpiirtein seuraavat omistajan kertoman mukaan,Case 1394 4 litraa/ h,Fiat 110/90 8 litraa/h,NH 160 12 l/h.
Toki eri nopeudella noilla isommilla menee,mutta samanlailla tulee tehtyä kuulemma tuolla jääkarhunpennullaki.
Tietenki sitten varsinaisessa turpeen nostossa vain tuo Fiat ja NH sitten pelittää.
Markulta meni ruiskutuspumppu tuohon Caseen hiljattain,kun siitä hävisi käynti entisellä pumpulla.
Kulutuslukemat näillä koneilla tuossa kääntelyhommassa on suurinpiirtein seuraavat omistajan kertoman mukaan,Case 1394 4 litraa/ h,Fiat 110/90 8 litraa/h,NH 160 12 l/h.
Toki eri nopeudella noilla isommilla menee,mutta samanlailla tulee tehtyä kuulemma tuolla jääkarhunpennullaki.
Tietenki sitten varsinaisessa turpeen nostossa vain tuo Fiat ja NH sitten pelittää.
Markulta meni ruiskutuspumppu tuohon Caseen hiljattain,kun siitä hävisi käynti entisellä pumpulla.
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
Entäs polttoaineen kulutus suhteessa työsaavutukseen? Saako noilla isommilla enempi aikaan tunnissa?
Monesti hämää pieni kulutus, mutta eipä siinä välttämättä paljoa työtäkään synny. Mutta totta sekin, että sama tehty työ ei kaikilla eri merkeillä tarkoita samaa kulutettua polttoaineen määrää. Johtuu jo yksistään koneen omapainosta ja sen siirtämiseen tarvittavasta energian määrästä, vaikkakin raskaissa töissä suuri kone puoltaakin paikkaansa suurella tehollaan ja pidollaan.
Monesti hämää pieni kulutus, mutta eipä siinä välttämättä paljoa työtäkään synny. Mutta totta sekin, että sama tehty työ ei kaikilla eri merkeillä tarkoita samaa kulutettua polttoaineen määrää. Johtuu jo yksistään koneen omapainosta ja sen siirtämiseen tarvittavasta energian määrästä, vaikkakin raskaissa töissä suuri kone puoltaakin paikkaansa suurella tehollaan ja pidollaan.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: Polttoaineen kulutus
Minusta koneella pitää olla sitten koneen mukaan myös työkoneet perään, ei liian suuret eikä varsinkaan liian pienet. Silloin saavutetaan isommatta koneella polttoaine säästöä / hehtaari tai siirretty esim. maakuutio.Tommi kirjoitti:Entäs polttoaineen kulutus suhteessa työsaavutukseen? Saako noilla isommilla enempi aikaan tunnissa?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Polttoaineen kulutus
995:nen
Maantieajoa tyhjänä 4.5 litraa/h eli jos matkavauhti on 33 km/h niin kertaa kolme saapi kulutuksen satkulla.
Maantieajoa perässä arviolta noin 6-7t kuorma, kulutus 7 litraa/h
Nuo tunnit ovat sitten kellotunteja mittari tunteja tulee täys kaasulla enempi, onkohan kerroin peräti 1.8?? Jos mittari tunteja katsois niin olisi vähän erinäköiset lukemat.
Maantieajoa tyhjänä 4.5 litraa/h eli jos matkavauhti on 33 km/h niin kertaa kolme saapi kulutuksen satkulla.
Maantieajoa perässä arviolta noin 6-7t kuorma, kulutus 7 litraa/h
Nuo tunnit ovat sitten kellotunteja mittari tunteja tulee täys kaasulla enempi, onkohan kerroin peräti 1.8?? Jos mittari tunteja katsois niin olisi vähän erinäköiset lukemat.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Polttoaineen kulutus
Joo,vanhoihin malleihin tulee tunteja eri malliin kun uudempiin,polttoaineenkulutus seurataan aina kellotunnin mukaan,muuten siitä ei tule tarvista.
Nyt on jo 82-94 Fiatagristaki jotain käsitystä kulutuksenki suhteen,ja ei näytä pahalle ollenkaan.
Tuo oli ihme juttu että nopeutuksen jälkeen ei noussu tieajossa sillain kulutus niinkuin olis kuvitellu.
Nyt on jo 82-94 Fiatagristaki jotain käsitystä kulutuksenki suhteen,ja ei näytä pahalle ollenkaan.
Tuo oli ihme juttu että nopeutuksen jälkeen ei noussu tieajossa sillain kulutus niinkuin olis kuvitellu.
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
Ajelin useampaan kertaan noin 300km:n matkan 996:lla peräkärryä vetäen, jossa kuormaa 3-4 tonnia. Nopeus oli siinä 25-26 km/h eli ei aivan täyskaasulla. Reissuun ei koskaan mennyt tankillistakaan, perillä hölskyi tankin pohjalla kymmenkunta litraa dieseliä. Laskin aikoinaan kulutuksen tarkkaan, mutta eipä tullut sitä merkattua ylös mihinkään ja olen sen nyttemmin unohtanut.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Polttoaineen kulutus
Tuossa keväällä noin 150 ha äestettynä Case 1690 Turbolla ja Multivan 6 metrisellä, maalajien vaihdellessa laidasta laitaan, mittailin keskikulutukseksi noin 10 l/h. Mielenkiintoisen huomion tein vastoin ohjekirjan ilmoittamaa tankin kokoa eli tankki ei ole kuin 135 litrainen, vaikka ohjekirjassa puhutaan 150 litrasta.
Mixu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: Polttoaineen kulutus
Joo,tuo tankki ei ole 150 litraa niinkuin ohjekirjassa on,136 litraa se oikeasti on,mukava kuulla faktaa tuollaisestaki työstä,tuotaluokkaa se on turbokuutostaavetin kulutus raskaammassa työssä ,se tulee helposti virhe noissa laskelmissa jos ei ole kunnon mittausmenetelmiä,ite mitä mittaillaan ,niin tankkiiin käydään tiruuttamassa d-mittarista niin kauan että täyttöputkiki on täynnä löpöä ja illalla sama peli,siitä sen näkee aika justiin.
Ne on huonoja tankata d-mittareista nämä -90 ja 94 sarjalaiset,hätäinen mies ei saa sinne montaa litraa menemään.
Ne on huonoja tankata d-mittareista nämä -90 ja 94 sarjalaiset,hätäinen mies ei saa sinne montaa litraa menemään.
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
Ei toi 850 imple pyhällä hengellä näyttäny menevän klapi sirkkelin edes
janoisempi oli kuin 444 natikka toki natikassa oli 1000krm voimanulosotto
Ei noilla kulutus eroilla tienestiä saa suurin ero kierrosluvusta johtuva.[img][/img]
janoisempi oli kuin 444 natikka toki natikassa oli 1000krm voimanulosotto
Ei noilla kulutus eroilla tienestiä saa suurin ero kierrosluvusta johtuva.[img][/img]
Viimeinen muokkaaja, jyrki pvm Pe Syys 03 2010, 19:11, muokattu 2 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: Polttoaineen kulutus
Kierrosluku vaikuttaa ruokahaluun selvästi. 444 natikan moottori taitaa olla suoraan alenevassa polvessa lähes sama mylly kuin 250-275-414-434 -Mc Cormiceissa, eli pieni ja taloudellinen nelonen. 850:n moottorin kanssa ne on niin lähelle samankokoiset ettei kulutuksessa voi olla kovin suurta eroa jos ajetaan samoilla kierroksilla samanlaista käyttöä. Kolmipyttyinen pikku Perkinssi on myös tunnettu hyvästä polttoainetaloudesta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Polttoaineen kulutus
Valtra T130, lisätankilla polttoainetta 330 litraa. Polttoainevalon palaessa tasaisella maalla tankissa on vielä 80 litraa ainetta, tämä on mitattu. Tankillisella on nyt ajettu 26h ja vilkuttelee valoa kun vaihtaa suuntaa eli pari tuntia voisi vielä päästä ennenkuin valo syttyy. Eli ainetta on kulunut noin 250 litraa. Siitäpä voi jokainen laskea karkesti kulutuksen joka asettuu sinne 9 litran tietämille. Traktorilla on ajettu 50km maantieajoa ja kynnetty 4 siipisillä paluuauroilla noin 8km/h sukulaistilan kevyillä hietamoreeni mailla. Lohkot ovat pieniä ja löpöä palaa päisteissä kääntyilyyn, vähän eri asia lähteä kyntämään 900m pitkälle lohkolle kuin monimuotoisille postimerkin kokoisille pellolle.
Sopivien yöpakkasten jälkeen voisi lähteä kokeilemaan jäykkien hiesusavien kyntöä, pitää laittaa tankatessa tunnit ylös ja ajaa tasan tarkkaan siihen pisteeseen kun polttoaine valo syttyy saapi jotain tietoa kulutuksesta. Kutostaavetilla meni kyllä tankillinen päivässä eikä tahtonut aina riittääkkään. Niin ja tuo valmetti on vielä vakiosäädöissä, isommilla suuttimilla voisi kuulemma saada hyötysuhteen paremmaksi. Kulutusta 1690:een nähden ei voi vielä verrata millään tavalla ennenkuin on käännetty savikot samalla vauhdilla ja kyntösyvyydellä kuin ennenkin.
995:sen kulutusta olen tässä seuraillut, pääasiassa maantieajoa kun ei tuo kevarilla kruisailu enää näillä keleillä innosta. Olen merkannut kaikki ajot ylös tunteina ja kilometreina ja eipä tuo kulutus tunnissa/100km kyllä päätä huimaa noin pienellä traktorilla. Jotain aikaisempia kulutuslukemia olen tainnut tänne jo laitellakkin.
Sopivien yöpakkasten jälkeen voisi lähteä kokeilemaan jäykkien hiesusavien kyntöä, pitää laittaa tankatessa tunnit ylös ja ajaa tasan tarkkaan siihen pisteeseen kun polttoaine valo syttyy saapi jotain tietoa kulutuksesta. Kutostaavetilla meni kyllä tankillinen päivässä eikä tahtonut aina riittääkkään. Niin ja tuo valmetti on vielä vakiosäädöissä, isommilla suuttimilla voisi kuulemma saada hyötysuhteen paremmaksi. Kulutusta 1690:een nähden ei voi vielä verrata millään tavalla ennenkuin on käännetty savikot samalla vauhdilla ja kyntösyvyydellä kuin ennenkin.
995:sen kulutusta olen tässä seuraillut, pääasiassa maantieajoa kun ei tuo kevarilla kruisailu enää näillä keleillä innosta. Olen merkannut kaikki ajot ylös tunteina ja kilometreina ja eipä tuo kulutus tunnissa/100km kyllä päätä huimaa noin pienellä traktorilla. Jotain aikaisempia kulutuslukemia olen tainnut tänne jo laitellakkin.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Polttoaineen kulutus
Ajotyyli vaikuttaa myös traktorilla ajaessa kulutukseen. Vähemmän kuin autolla ajaessa, mutta kuitenkin. Mitä tasaisempi ajo, sen taloudellisempi se myös on jne.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Polttoaineen kulutus
Paljon parjattu kotimainen 6-sylinterinen löpösyöppö näyttäisi vievän 550km matkalla maantiellä noin 37 litraa/100km polttoainetta, suurin osa ilman kuormaa mutta on seassa myös 30km lavetin vetoa ja joitain kymmeniä kilometrejä pienemmällä kuormalla. Ei mielestäni kovin paha kulutus kun joutuu kylmillä öljyillä lähtemään liikkeelle useasti, 70 litraa kylmää öljyä jarruttaa menoa kummasti.
Ja onhan tuolla malmikasalla painoa rapiat 5 tonnia. Saisihan tuon varmaan viemään reilusti enemmänkin jos haluaisi.
Ja onhan tuolla malmikasalla painoa rapiat 5 tonnia. Saisihan tuon varmaan viemään reilusti enemmänkin jos haluaisi.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa