David Brown 1210
+5
Paulig
outsider
erkki
OlleK
LasseKoo
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
David Brown 1210
Morjesta
Ostin juuri huutokaupasta kyseisen pelin ja tarkoitus olisi käyttää konetta pihatraktorina ja kenttäsahan pyöritykseen. Peli vaikuttaa tähän kaikin puolin passelilta.
Muutama kysymys tuli liittyen koneeseen.
- onko näistä saatavilla suomenkielistä käyttöopasta tai korjausopasta
- mitkä ovat koneen arat paikat mitkä tulee ottaa huomioon huolloissa?
- Koneessa on Taavi hytti, josta on poistettu lämppäri. Oletteko uusineet näihin lämmitys laitteita?
Kokemusta on ferguista ja fordsoneista ja nyt pääsin käsiksi kuninkaiden koneeseen
Ostin juuri huutokaupasta kyseisen pelin ja tarkoitus olisi käyttää konetta pihatraktorina ja kenttäsahan pyöritykseen. Peli vaikuttaa tähän kaikin puolin passelilta.
Muutama kysymys tuli liittyen koneeseen.
- onko näistä saatavilla suomenkielistä käyttöopasta tai korjausopasta
- mitkä ovat koneen arat paikat mitkä tulee ottaa huomioon huolloissa?
- Koneessa on Taavi hytti, josta on poistettu lämppäri. Oletteko uusineet näihin lämmitys laitteita?
Kokemusta on ferguista ja fordsoneista ja nyt pääsin käsiksi kuninkaiden koneeseen
LasseKoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: David Brown 1210
- Ohjekirjoja toimittaa https://www.ohjekirja.org/ Suomenkielisiä korjaamokäsikirjoja tai varaosaluetteloita ei ole olemassa. Seuraava linkki vie englanninkieliseen korjaamokäsikirjaan https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDZ3pQdDh6M2k0bVk Varaosakirja löytyy seuraavasta linkistä https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDfmsyYXFjaVZrQnkwc3A4MHdGanphcUJkeFpJWHZuWDJJM2k0YkFFNE5qU00
- Tallenna edellä mainitut linkit tietokoneellesi, niin voit palata niihin aina kun on tarpeen.
- Koneessa ei ole mitään erityisen arkaa paikkaa, edellyttäen että öljyt ja suodattimet vaihdetaan ohjekirjassa olevia ohjeita noudattaen.
- Taavi ohjaamossa oli alunperin Smiths lämmityslaite sijoitettuna vasemman polvi-ikkunan paikalle. Tätä kenno / puhallin yhdistelmää ei ole enää saatavana varaosana, mutta laitetta voi tiedustella traktoreita purkaavista liikkeistä tai "bongata" sellainen ebay:sta. Voit kysyä osia seuraavista liikkeistä https://www.koneliikepihlajaniemi.fi/ ja/tai https://www.konekorjaamo.fi/
- Tallenna edellä mainitut linkit tietokoneellesi, niin voit palata niihin aina kun on tarpeen.
- Koneessa ei ole mitään erityisen arkaa paikkaa, edellyttäen että öljyt ja suodattimet vaihdetaan ohjekirjassa olevia ohjeita noudattaen.
- Taavi ohjaamossa oli alunperin Smiths lämmityslaite sijoitettuna vasemman polvi-ikkunan paikalle. Tätä kenno / puhallin yhdistelmää ei ole enää saatavana varaosana, mutta laitetta voi tiedustella traktoreita purkaavista liikkeistä tai "bongata" sellainen ebay:sta. Voit kysyä osia seuraavista liikkeistä https://www.koneliikepihlajaniemi.fi/ ja/tai https://www.konekorjaamo.fi/
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Ma Helmi 01 2021, 14:18, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
LasseKoo likes this post
Vs: David Brown 1210
Varmasti löytyy käyttöohjekirjoja. Ei ole kovin harvinaista materiaalia.
1210 on yksinkertaista perustekniikkaa, jossa ei ole paljon hienouksia eikä sen myötä oikein mitään akilleen kantapäätäkään. Nuo ovat kuitenkin jo sen verran iäkkäitä pelejä, että käyttöhistoriaan pystyy mahtumaan jo monenlaista, joten normaalin kulumiseen luettavia juttuja pystyy olemaan tiedossa. Usein on niin, että kannattaa vaihtaa öljyt ja suodattimet ihan ensin ja ottaa normaaliin käyttöön sitten. Siinä on 1000 kierroksen ulosotto, mutta moottori tykkää pyöriä reippaasti, joten jos saha on tehty normaalille 540 kierroksen ulosotolle, niin sillä sitä kannattaa pyörittää jatkossakin. Jos liekkihehku on kunnossa niin se kyllä lähtee kylmästäkin käymään ihan hyvin. Omassa 1200:ssa ei semmoista varustetta ole koskaan ollut, joten pakkasessa tapaa antaa sille kuumailmapistoolilla hönkää imusarja propusta startatessa. Lähtee aina eka pyörähdyksestä. Ulosotolle on käsivivulla hoidettava kytkin, jonka saa lukittua auki, mutta ei pidä unohtaa sitä auki asentoon pitkäksi aikaa vakka se helposti unohtuu. Vaihteistossa kakkonen ja kolmonen on synkronoituja. Ykkösen saa kyllä vauhdissa päälle jos on herkkä korva, mutta aika helposti se narisee jos ei homma ole hyppysissä. Ryömintävaihteita ei usein tarvitse, mutta sitten kun pitää mennä tarkasti vaikka metsässä niin niitä oppii arvostamaan. Hydrauliikan toiminnot kannattaa opetella kanssa kun siinä on yhdellä vivulla kynnöt ja muut, että osaa sitten toimia kun tulee tarvetta. Traktorissa on öljyä monen sauman takana, joten pienet vuodot ei ole harvinaisia. Isot vuodot on hyvin paljon harvinaisempia, mutta eivät yleensä hankalia korjata. Alkuperäistä lämmityslaitetta voi olla vaikea löytää, mutta kyllä kai sen tilalle saa sopimaan muitakin jos viitsii askarrella.
1210 on yksinkertaista perustekniikkaa, jossa ei ole paljon hienouksia eikä sen myötä oikein mitään akilleen kantapäätäkään. Nuo ovat kuitenkin jo sen verran iäkkäitä pelejä, että käyttöhistoriaan pystyy mahtumaan jo monenlaista, joten normaalin kulumiseen luettavia juttuja pystyy olemaan tiedossa. Usein on niin, että kannattaa vaihtaa öljyt ja suodattimet ihan ensin ja ottaa normaaliin käyttöön sitten. Siinä on 1000 kierroksen ulosotto, mutta moottori tykkää pyöriä reippaasti, joten jos saha on tehty normaalille 540 kierroksen ulosotolle, niin sillä sitä kannattaa pyörittää jatkossakin. Jos liekkihehku on kunnossa niin se kyllä lähtee kylmästäkin käymään ihan hyvin. Omassa 1200:ssa ei semmoista varustetta ole koskaan ollut, joten pakkasessa tapaa antaa sille kuumailmapistoolilla hönkää imusarja propusta startatessa. Lähtee aina eka pyörähdyksestä. Ulosotolle on käsivivulla hoidettava kytkin, jonka saa lukittua auki, mutta ei pidä unohtaa sitä auki asentoon pitkäksi aikaa vakka se helposti unohtuu. Vaihteistossa kakkonen ja kolmonen on synkronoituja. Ykkösen saa kyllä vauhdissa päälle jos on herkkä korva, mutta aika helposti se narisee jos ei homma ole hyppysissä. Ryömintävaihteita ei usein tarvitse, mutta sitten kun pitää mennä tarkasti vaikka metsässä niin niitä oppii arvostamaan. Hydrauliikan toiminnot kannattaa opetella kanssa kun siinä on yhdellä vivulla kynnöt ja muut, että osaa sitten toimia kun tulee tarvetta. Traktorissa on öljyä monen sauman takana, joten pienet vuodot ei ole harvinaisia. Isot vuodot on hyvin paljon harvinaisempia, mutta eivät yleensä hankalia korjata. Alkuperäistä lämmityslaitetta voi olla vaikea löytää, mutta kyllä kai sen tilalle saa sopimaan muitakin jos viitsii askarrella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
LasseKoo likes this post
Vs: David Brown 1210
LasseKoo kirjoitti:Morjesta
Ostin juuri huutokaupasta kyseisen pelin ja tarkoitus olisi käyttää konetta pihatraktorina ja kenttäsahan pyöritykseen. Peli vaikuttaa tähän kaikin puolin passelilta.
Muutama kysymys tuli liittyen koneeseen.
- onko näistä saatavilla suomenkielistä käyttöopasta tai korjausopasta
- mitkä ovat koneen arat paikat mitkä tulee ottaa huomioon huolloissa?
- Koneessa on Taavi hytti, josta on poistettu lämppäri. Oletteko uusineet näihin lämmitys laitteita?
Kokemusta on ferguista ja fordsoneista ja nyt pääsin käsiksi kuninkaiden koneeseen
Sehän oli aika ryhdikäs peli ja suht vähän ajettu.
Boschin syöttöpumppu joten voimaa riittää jos kaikki on kunnossa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
LasseKoo likes this post
Vs: David Brown 1210
Kiitoksia vastauksista. Palailen asiaan kun saan koneen pihaan ja pääsen tutkimaan. Myyjä sanoi että alkuperäinen manuaali tuli koneen mukana vielä. Taidan vaihtaa öljyt ja painella metsähommiin
LasseKoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: David Brown 1210
Metsähommassa kannattaa muistaa hydrauliikan imusuodattimen ja -putken sijainti vaihdelaatikon alla. Kannokossa ja kivikossa sinne saattaa tulla klommoja jos ei ole suojalevyä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 1210
erkki kirjoitti:Metsähommassa kannattaa muistaa hydrauliikan imusuodattimen ja -putken sijainti vaihdelaatikon alla. Kannokossa ja kivikossa sinne saattaa tulla klommoja jos ei ole suojalevyä.
Hyvä huomio. Siihen on yksinkertaista rakentaa vetokoukun "telineeseen" pohjapanssari. Minulla on kummassakin taavetissa ne pöntöt lommolla eipä satu vahinkoa kun on rautalevyä siinä suojana. Tein yksinkertaisen kiinnityksen, että lähtee kahdella pultilla irti (öljynvaihtoja ajatellen)
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: David Brown 1210
Pitääkin katsoa miten on toteutettu ja tehdä panssari
LasseKoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: David Brown 1210
Joo, tosiaan, jos aikoo kunnolla mennä metsään niin suojusta tarvii, vaikka mahan alla kyllä on tilaa enemmän kuin monessa muussa vehkeessä. Kakstoistakympissä on nokkapumppu, minne menee parituumainen putki suodatinkotelosta, mikä on valiuosa. Paineputkikin vielä kulkee mahan alla, mutta on vähän ylempänä kuin imuputki. Siinä on vähän enemmän rakentelemista kuin noissa kasilla tai ysillä alkavissa rattoreissa
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 1210
Moottorin öljypohjaa saa myös varoa. Monesti joutunu pysäyttämään ja käytävä tarkistamassa esimerkiksi paksumman puun pätkän noustessa renkaan painosta pystyyn tms, että mihin se ottaa kiinni. Kun ei mikään metsäkone kuitenkaan ole kyseessä. Nätisti ajamalla pärjää "harrastuksissa"
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: David Brown 1210
Jos 1210:ssä on moottorin kohalla runkoon koneistetut kierteet ja paikat etukuormain sovitteille, saiskohan niihin tehtyä kaaret minkä väliin hitsais öljypohjan kohdalle kans paksua levyä ja ois vaan propun kohdalla iso reikä mistä saa öljyt puotettua. Ja toki varmaan onnistuu muihinkin malleihin.
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: David Brown 1210
Ei varmaankaan ole mahdoton rakentaa. Eipä oo tullut värkättyä, etupään kuitenkin näkee ohjaamosta. Hydesuodattimen kattila on niin alhaalla ja menee huomaamatta hajalle, että se on melkein pakko suojata jos metsään menee. Eikä pahitteeksi muutoinkaan, miksei kivi tms voisi huonossa maastossa vahingoittaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: David Brown 1210
Metsä on toisiaan sellainen ympäristö, jossa traktori saa vammaa kymmenen kertaa herkemmin kuin muissa hommissa. Ittellä ei ole mitään panssareita omissa DB:ssä mutta varomalla on tähän saakka selvitty ilman mahapuolen vammoja kun metsähommia ei ole ollut kovin paljoa. Selkäpuolelle on tullut pikku lommoja kyllä. Öljypohjan alla on maavaraa saman verran kuin etuakselin alla joten se ei ole herkässä paikassa. Omaa kokemusta etuakseli tökkäämisestä kantoon tai kiveen ei ole, mutta tiedän yhden tapauksen, että mentiin pakilla niin että raidetanko sai osumaa ja taipui. Vaihdelaatikon alapuoli on alttiimpi kosketuksille koska takapyörät painuvat enemmän ja saattavat ruopiakin joskus niin että maanpinta lähenee akselin alla tuntuvasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 1210
Aikoinaan ajoin 995 Taavilla puutavaraa kohtuu paljon, mutta en ollu koskaan öljypohjasta huolissani. Peräöljyn suodattimen kattila oli suojattuna.
Tietysti traktorikalustolla mettässä liikuttaessa pitää pää pyöriä ja silmät olla joka suuntaan muutoin tulee vahinkoa.
Se mitä olen noiden "mestareiden" touhuja katsellu, turhalla hosumisella niitä vehkeitä turmellaan.
Toisinsanoen vauhtia on enemmän kun taitoa
Tietysti traktorikalustolla mettässä liikuttaessa pitää pää pyöriä ja silmät olla joka suuntaan muutoin tulee vahinkoa.
Se mitä olen noiden "mestareiden" touhuja katsellu, turhalla hosumisella niitä vehkeitä turmellaan.
Toisinsanoen vauhtia on enemmän kun taitoa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: David Brown 1210
Totta, hosumisella ne vahingot monesti tulee. Viime syksynä kun puita taavetilla kärryn kanssa metsästä ajelin, niin kylläpä hitaasti ajaessa ja reitti etukäteen raivattuna isoista kivisti tms, homma onnistui ilman vahinkoja. Viimesiä tukkeja kärrystä kuormaajalla nostaessa meinasi tosin ottaa hytti osumaa tukista, kun väsyneenä kuormaajan kanssa aloin kiirehtiä. Alkoi hämärä laskeutua, räntää satoi ja tietysti lauantai ilta emännän vieressä poltteli
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: David Brown 1210
Kävin katsomassa pohjan läpi ja suoja on parempi tehdä. Reikiä löytyy hyvin kiinnikkeille. Kävin koneen läpi ja huomasin että hehkutulppa on paikoillaan, mutta siitä ei lähde letkua mihinkään? Siinä on kyseiselle letkulle kara kumminkin olemassa. Mihinköhän se toinen pää tulee vain onko ylivuoto tms? Sähköissä on kanssa vähän sanomista, mutta ne on vain käytävä läpi liitin kerrallaan. Muuten kone vaikuttaa huipputeknologialta Fordson Majoriin verrattuna
LasseKoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: David Brown 1210
Toinen kysymys liittyy 1210 Boschin ruiskupumppuun. Siitä lienee mennyt tiiviste mistä kaasuvipu menee pumpun sisään eli tiputtaa diisseliä siitä. Onko tietoa ja kokemusta saako tiivisteen vaihdettua itse ja mistä osaa kannattaisi alkaa kyselemään?
LasseKoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: David Brown 1210
Ylhäällä tankin etuseinässä pitäisi olla pieni välisäiliö, mihin suuttimien paluuputki menee. Siitä lähtisi sitten letku liekkihehkulle. Virtalukossa taasen pitäisi olla asento startin ja "virrat päällä" asentojen välissä hehkutukselle. Jos virtalukko on vaihdettu eikä sitä ole, niin siihen voi pistää painonapin, joka kestää hehkun virran tai sitten ohjata napilla kytkentärelettä, kuinka vain. Hehkulle pitää laittaa mieluusti paksu johto (väh 2.5, miel 4 tai 6mm2). Tulpan vastus on ohmin luokkaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 1210
LasseKoo kirjoitti:Toinen kysymys liittyy 1210 Boschin ruiskupumppuun. Siitä lienee mennyt tiiviste mistä kaasuvipu menee pumpun sisään eli tiputtaa diisseliä siitä. Onko tietoa ja kokemusta saako tiivisteen vaihdettua itse ja mistä osaa kannattaisi alkaa kyselemään?
Rivipumppu ? Eiks nois ole samaa pumppua kuin Simms / Lucas / CAV Minimec, sittemmin kaiketi Bosch ......
Pumpussahan on oma voiteluöljynsä, ja jos polttoainetta vuotaa, vaatii kaikkien tiivisteiden ja syöttöelementtien vaihdon. Eli elementit valskaa polttoainetta öljytilan puolelle.
Tuolta mun YouTube kanavalta ( MrJusape ) löytyy sekä CAV DPA jakajapumpun ja Minimec pumpun toimintaperiaatevideoita.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 1210
Moikka. Kun asiaa tarkemmin tässä mietin niin tuskinpa se löpöä on vaan öljyä. Kohtahan on lähes suoraan öljykorkin yläpuolella. Pumppu on Bosch EP/RSV300. Samaisessa vehkeessä myös sellainen ominaisuus että sammutin ei sammuta konetta vaan sammuu ns melkein ja sammuu vasta kun ottaa kytkimen ylös. Tuohon rsv pumppuun näyttää ebaysta saavan tiivistesarjoja. Katson nuo videot tuolta YouTubesta seuraavaksi.
LasseKoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: David Brown 1210
Ai siin onkin tuollainen tuo pumppu..... Ei kyseiseen pumpputyyppiin mulla ole videoita....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 1210
Tervehdys. Sain pumpun kuntoon ja etupään kuivaksi. Ajelin tuossa ja huomasin että nostolaitteen takaosassa olevan tapin jostain kierteistä pulppuaa öljy silleen että pohja oli märkä oikealta puolelta osittain eli ihan kunnolla. Vaikuttaisi että vuotoa tulee joko kierteistä tai sitten tapin reiästä. Tappi on ohjekirjan mukaan jonkinlainen kevennin. Onko teillä tietoa mistä vuoto voisi tulla ja tapin sielunelämästä noin yleensä ennenkuin lähden availemaan.
LasseKoo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: David Brown 1210
Tuo rihlattunuppinen tappi on pudotusventtiili, jolla saa tyhjän nostolaitteen tai kippikärryn kipin laskeutumaan nopeammin kylmillä öljyillä. Kierrä nuppia neljänneskierros ja nosta ylös vajaan sentin verran niin jousipaine pitoventtiilin päällä pienenee ja laskeutuminen nopeutuu. Sitten vaan nuppi takaisin alas ja varttikierros kiinni niin pysyy nuppi pohjassa. Tuo vuoto korjaantuu vaihtamalla 0-renkaat pudotusventtiiliin. Koko venttiili lähtee irti kiertämällä. Siinä on juuressa avainväli. Kun nostat venttiili ylös, niin nosta varovasti, koska venttiili alla oleva jousi ja sen alla oleva luisti voivat yrittää nousta mukana jos ne ovat hiukan limoittuneet kiinni venttiiliin. O-rengas sarjoja on saatavana markkinoilta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» David Brown 1210 virtalukon värit
» david brown 1210 -78 kytkin
» David Brown 1210 jarrut
» David Brown 1210 Simms Miminec rivipumpun akselin stefan vaihto?
» 1210 David Brown vm. 1979 etukuormaaja
» david brown 1210 -78 kytkin
» David Brown 1210 jarrut
» David Brown 1210 Simms Miminec rivipumpun akselin stefan vaihto?
» 1210 David Brown vm. 1979 etukuormaaja
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa