Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 1210

+5
Paulig
outsider
erkki
OlleK
LasseKoo
9 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

David Brown 1210  Empty David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Ma Helmi 01 2021, 11:46

Morjesta

Ostin juuri huutokaupasta kyseisen pelin ja tarkoitus olisi käyttää konetta pihatraktorina ja kenttäsahan pyöritykseen. Peli vaikuttaa tähän kaikin puolin passelilta.

Muutama kysymys tuli liittyen koneeseen.

- onko näistä saatavilla suomenkielistä käyttöopasta tai korjausopasta
- mitkä ovat koneen arat paikat mitkä tulee ottaa huomioon huolloissa?
- Koneessa on Taavi hytti, josta on poistettu lämppäri. Oletteko uusineet näihin lämmitys laitteita?

Kokemusta on ferguista ja fordsoneista ja nyt pääsin käsiksi kuninkaiden koneeseen

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  OlleK Ma Helmi 01 2021, 13:53

- Ohjekirjoja toimittaa https://www.ohjekirja.org/  Suomenkielisiä korjaamokäsikirjoja tai varaosaluetteloita ei ole olemassa. Seuraava linkki vie englanninkieliseen korjaamokäsikirjaan  https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDZ3pQdDh6M2k0bVk    Varaosakirja löytyy seuraavasta linkistä   https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDfmsyYXFjaVZrQnkwc3A4MHdGanphcUJkeFpJWHZuWDJJM2k0YkFFNE5qU00  
- Tallenna edellä mainitut linkit tietokoneellesi, niin voit palata niihin aina kun on tarpeen.
- Koneessa ei ole mitään erityisen arkaa paikkaa, edellyttäen  että öljyt ja suodattimet vaihdetaan ohjekirjassa olevia ohjeita noudattaen.
- Taavi ohjaamossa oli alunperin Smiths lämmityslaite sijoitettuna vasemman polvi-ikkunan paikalle. Tätä kenno / puhallin yhdistelmää ei ole enää saatavana varaosana, mutta laitetta voi tiedustella traktoreita   purkaavista liikkeistä tai "bongata" sellainen ebay:sta. Voit kysyä osia seuraavista liikkeistä   https://www.koneliikepihlajaniemi.fi/ ja/tai https://www.konekorjaamo.fi/


Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Ma Helmi 01 2021, 14:18, muokattu 1 kertaa

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

LasseKoo likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  erkki Ma Helmi 01 2021, 14:11

Varmasti löytyy käyttöohjekirjoja. Ei ole kovin harvinaista materiaalia.

1210 on yksinkertaista perustekniikkaa, jossa ei ole paljon hienouksia eikä sen myötä oikein mitään akilleen kantapäätäkään. Nuo ovat kuitenkin jo sen verran iäkkäitä pelejä, että käyttöhistoriaan pystyy mahtumaan jo monenlaista, joten normaalin kulumiseen luettavia juttuja pystyy olemaan tiedossa. Usein on niin, että kannattaa vaihtaa öljyt ja suodattimet ihan ensin ja ottaa normaaliin käyttöön sitten. Siinä on 1000 kierroksen ulosotto, mutta moottori tykkää pyöriä reippaasti, joten jos saha on tehty normaalille 540 kierroksen ulosotolle, niin sillä sitä kannattaa pyörittää jatkossakin. Jos liekkihehku on kunnossa niin se kyllä lähtee kylmästäkin käymään ihan hyvin. Omassa 1200:ssa ei semmoista varustetta ole koskaan ollut, joten pakkasessa tapaa antaa sille kuumailmapistoolilla hönkää imusarja propusta startatessa. Lähtee aina eka pyörähdyksestä. Ulosotolle on käsivivulla hoidettava kytkin, jonka saa lukittua auki, mutta ei pidä unohtaa sitä auki asentoon pitkäksi aikaa vakka se helposti unohtuu. Vaihteistossa kakkonen ja kolmonen on synkronoituja. Ykkösen saa kyllä vauhdissa päälle jos on herkkä korva, mutta aika helposti se narisee jos ei homma ole hyppysissä. Ryömintävaihteita ei usein tarvitse, mutta sitten kun pitää mennä tarkasti vaikka metsässä niin niitä oppii arvostamaan. Hydrauliikan toiminnot kannattaa opetella kanssa kun siinä on yhdellä vivulla kynnöt ja muut, että osaa sitten toimia kun tulee tarvetta. Traktorissa on öljyä monen sauman takana, joten pienet vuodot ei ole harvinaisia. Isot vuodot on hyvin paljon harvinaisempia, mutta eivät yleensä hankalia korjata. Alkuperäistä lämmityslaitetta voi olla vaikea löytää, mutta kyllä kai sen tilalle saa sopimaan muitakin jos viitsii askarrella.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

LasseKoo likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  outsider Ma Helmi 01 2021, 20:58

LasseKoo kirjoitti:Morjesta

Ostin juuri huutokaupasta kyseisen pelin ja tarkoitus olisi käyttää konetta pihatraktorina ja kenttäsahan pyöritykseen. Peli vaikuttaa tähän kaikin puolin passelilta.

Muutama kysymys tuli liittyen koneeseen.

- onko näistä saatavilla suomenkielistä käyttöopasta tai korjausopasta
- mitkä ovat koneen arat paikat mitkä tulee ottaa huomioon huolloissa?
- Koneessa on Taavi hytti, josta on poistettu lämppäri. Oletteko uusineet näihin lämmitys laitteita?

Kokemusta on ferguista ja fordsoneista ja nyt pääsin käsiksi kuninkaiden koneeseen

Sehän oli aika ryhdikäs peli ja suht vähän ajettu.

Boschin syöttöpumppu joten voimaa riittää jos kaikki on kunnossa.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

LasseKoo likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Ma Helmi 01 2021, 21:18

Kiitoksia vastauksista. Palailen asiaan kun saan koneen pihaan ja pääsen tutkimaan. Myyjä sanoi että alkuperäinen manuaali tuli koneen mukana vielä. Taidan vaihtaa öljyt ja painella metsähommiin

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  erkki Ti Helmi 02 2021, 07:06

Metsähommassa kannattaa muistaa hydrauliikan imusuodattimen ja -putken sijainti vaihdelaatikon alla. Kannokossa ja kivikossa sinne saattaa tulla klommoja jos ei ole suojalevyä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  Paulig To Helmi 04 2021, 19:05

erkki kirjoitti:Metsähommassa kannattaa muistaa hydrauliikan imusuodattimen ja -putken sijainti vaihdelaatikon alla. Kannokossa ja kivikossa sinne saattaa tulla klommoja jos ei ole suojalevyä.

Hyvä huomio. Siihen on yksinkertaista rakentaa vetokoukun "telineeseen" pohjapanssari. Minulla on kummassakin taavetissa ne pöntöt lommolla Mad eipä satu vahinkoa kun on rautalevyä siinä suojana. Tein yksinkertaisen kiinnityksen, että lähtee kahdella pultilla irti (öljynvaihtoja ajatellen)
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo To Helmi 04 2021, 19:15

Pitääkin katsoa miten on toteutettu ja tehdä panssari

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  mattkau To Helmi 04 2021, 19:59

Joo, tosiaan, jos aikoo kunnolla mennä metsään niin suojusta tarvii, vaikka mahan alla kyllä on tilaa enemmän kuin monessa muussa vehkeessä. Kakstoistakympissä on nokkapumppu, minne menee parituumainen putki suodatinkotelosta, mikä on valiuosa. Paineputkikin vielä kulkee mahan alla, mutta on vähän ylempänä kuin imuputki. Siinä on vähän enemmän rakentelemista kuin noissa kasilla tai ysillä alkavissa rattoreissa
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  Paulig Pe Helmi 05 2021, 20:00

Moottorin öljypohjaa saa myös varoa. Monesti joutunu pysäyttämään ja käytävä tarkistamassa esimerkiksi paksumman puun pätkän noustessa renkaan painosta pystyyn tms, että mihin se ottaa kiinni. Kun ei mikään metsäkone kuitenkaan ole kyseessä. Nätisti ajamalla pärjää "harrastuksissa"
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  David94 Pe Helmi 05 2021, 21:09

Jos 1210:ssä on moottorin kohalla runkoon koneistetut kierteet ja paikat etukuormain sovitteille, saiskohan niihin tehtyä kaaret minkä väliin hitsais öljypohjan kohdalle kans paksua levyä ja ois vaan propun kohdalla iso reikä mistä saa öljyt puotettua. Ja toki varmaan onnistuu muihinkin malleihin.

David94

David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  Paulig Pe Helmi 05 2021, 21:39

Ei varmaankaan ole mahdoton rakentaa. Eipä oo tullut värkättyä, etupään kuitenkin näkee ohjaamosta. Hydesuodattimen kattila on niin alhaalla ja menee huomaamatta hajalle, että se on melkein pakko suojata jos metsään menee. Eikä pahitteeksi muutoinkaan, miksei kivi tms voisi huonossa maastossa vahingoittaa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  erkki La Helmi 06 2021, 06:58

Metsä on toisiaan sellainen ympäristö, jossa traktori saa vammaa kymmenen kertaa herkemmin kuin muissa hommissa. Ittellä ei ole mitään panssareita omissa DB:ssä mutta varomalla on tähän saakka selvitty ilman mahapuolen vammoja kun metsähommia ei ole ollut kovin paljoa. Selkäpuolelle on tullut pikku lommoja kyllä. Öljypohjan alla on maavaraa saman verran kuin etuakselin alla joten se ei ole herkässä paikassa. Omaa kokemusta etuakseli tökkäämisestä kantoon tai kiveen ei ole, mutta tiedän yhden tapauksen, että mentiin pakilla niin että raidetanko sai osumaa ja taipui. Vaihdelaatikon alapuoli on alttiimpi kosketuksille koska takapyörät painuvat enemmän ja saattavat ruopiakin joskus niin että maanpinta lähenee akselin alla tuntuvasti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  1690 metsä La Helmi 06 2021, 08:47

Aikoinaan ajoin 995 Taavilla puutavaraa kohtuu paljon, mutta en ollu koskaan öljypohjasta huolissani. Peräöljyn suodattimen kattila oli suojattuna. 
 Tietysti traktorikalustolla mettässä liikuttaessa pitää pää pyöriä ja silmät olla joka suuntaan muutoin tulee vahinkoa.


Se mitä olen noiden "mestareiden" touhuja katsellu, turhalla hosumisella niitä vehkeitä turmellaan. 
Toisinsanoen vauhtia on enemmän kun taitoa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  Paulig La Helmi 06 2021, 17:33

Totta, hosumisella ne vahingot monesti tulee. Viime syksynä kun puita taavetilla kärryn kanssa metsästä ajelin, niin kylläpä hitaasti ajaessa ja reitti etukäteen raivattuna isoista kivisti tms, homma onnistui ilman vahinkoja. Viimesiä tukkeja kärrystä kuormaajalla nostaessa meinasi tosin ottaa hytti osumaa tukista, kun väsyneenä kuormaajan kanssa aloin kiirehtiä. Alkoi hämärä laskeutua, räntää satoi ja tietysti lauantai ilta emännän vieressä poltteli  Laughing
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Su Helmi 07 2021, 18:12

Kävin katsomassa pohjan läpi ja suoja on parempi tehdä. Reikiä löytyy hyvin kiinnikkeille. Kävin koneen läpi ja huomasin että hehkutulppa on paikoillaan, mutta siitä ei lähde letkua mihinkään? Siinä on kyseiselle letkulle kara kumminkin olemassa. Mihinköhän se toinen pää tulee vain onko ylivuoto tms? Sähköissä on kanssa vähän sanomista, mutta ne on vain käytävä läpi liitin kerrallaan. Muuten kone vaikuttaa huipputeknologialta Fordson Majoriin verrattuna

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Su Helmi 07 2021, 18:26

Toinen kysymys liittyy 1210 Boschin ruiskupumppuun. Siitä lienee mennyt tiiviste mistä kaasuvipu menee pumpun sisään eli tiputtaa diisseliä siitä. Onko tietoa ja kokemusta saako tiivisteen vaihdettua itse ja mistä osaa kannattaisi alkaa kyselemään?

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Su Helmi 07 2021, 18:38

Tässä vielä kuviaDavid Brown 1210  Img_2014

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  mattkau Su Helmi 07 2021, 18:39

Ylhäällä tankin etuseinässä pitäisi olla pieni välisäiliö, mihin suuttimien paluuputki menee. Siitä lähtisi sitten letku liekkihehkulle. Virtalukossa taasen pitäisi olla asento startin ja "virrat päällä" asentojen välissä hehkutukselle. Jos virtalukko on vaihdettu eikä sitä ole, niin siihen voi pistää painonapin, joka kestää hehkun virran tai sitten ohjata napilla kytkentärelettä, kuinka vain. Hehkulle pitää laittaa mieluusti paksu johto (väh 2.5, miel 4 tai 6mm2). Tulpan vastus on ohmin luokkaa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  jusape Ma Helmi 08 2021, 01:56

LasseKoo kirjoitti:Toinen kysymys liittyy 1210 Boschin ruiskupumppuun. Siitä lienee mennyt tiiviste mistä kaasuvipu menee pumpun sisään eli tiputtaa diisseliä siitä. Onko tietoa ja kokemusta saako tiivisteen vaihdettua itse ja mistä osaa kannattaisi alkaa kyselemään?

Rivipumppu ? Eiks nois ole samaa pumppua kuin Simms / Lucas / CAV Minimec, sittemmin kaiketi Bosch ......
Pumpussahan on oma voiteluöljynsä, ja jos polttoainetta vuotaa, vaatii kaikkien tiivisteiden ja syöttöelementtien vaihdon. Eli elementit valskaa polttoainetta öljytilan puolelle.
Tuolta mun YouTube kanavalta ( MrJusape ) löytyy sekä CAV DPA jakajapumpun ja Minimec pumpun toimintaperiaatevideoita.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Ma Helmi 08 2021, 12:27

Moikka. Kun asiaa tarkemmin tässä mietin niin tuskinpa se löpöä on vaan öljyä. Kohtahan on lähes suoraan öljykorkin yläpuolella. Pumppu on Bosch EP/RSV300. Samaisessa vehkeessä myös sellainen ominaisuus että sammutin ei sammuta konetta vaan sammuu ns melkein ja sammuu vasta kun ottaa kytkimen ylös. Tuohon rsv pumppuun näyttää ebaysta saavan tiivistesarjoja. Katson nuo videot tuolta YouTubesta seuraavaksi.



David Brown 1210  Img_2017

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  jusape Ma Helmi 08 2021, 17:17

Ai siin onkin tuollainen tuo pumppu..... Ei kyseiseen pumpputyyppiin mulla ole videoita....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Su Heinä 25 2021, 22:51

Tervehdys. Sain pumpun kuntoon ja etupään kuivaksi. Ajelin tuossa ja huomasin että nostolaitteen takaosassa olevan tapin jostain kierteistä pulppuaa öljy silleen että pohja oli märkä oikealta puolelta osittain eli ihan kunnolla. Vaikuttaisi että vuotoa tulee joko kierteistä tai sitten tapin reiästä. Tappi on ohjekirjan mukaan jonkinlainen kevennin. Onko teillä tietoa mistä vuoto voisi tulla ja tapin sielunelämästä noin yleensä ennenkuin lähden availemaan.

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  LasseKoo Su Heinä 25 2021, 22:54

David Brown 1210  Img_2019

LasseKoo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 1210  Empty Vs: David Brown 1210

Viesti  erkki Ma Heinä 26 2021, 06:37

Tuo rihlattunuppinen tappi on pudotusventtiili, jolla saa tyhjän nostolaitteen tai kippikärryn kipin laskeutumaan nopeammin kylmillä öljyillä. Kierrä nuppia neljänneskierros ja nosta ylös vajaan sentin verran niin jousipaine pitoventtiilin päällä pienenee ja laskeutuminen nopeutuu. Sitten vaan nuppi takaisin alas ja varttikierros kiinni niin pysyy nuppi pohjassa. Tuo vuoto korjaantuu vaihtamalla 0-renkaat pudotusventtiiliin. Koko venttiili lähtee irti kiertämällä. Siinä on juuressa avainväli. Kun nostat venttiili ylös, niin nosta varovasti, koska venttiili alla oleva jousi ja sen alla oleva luisti voivat yrittää nousta mukana jos ne ovat hiukan limoittuneet kiinni venttiiliin. O-rengas sarjoja on saatavana markkinoilta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa