996:n startti
+3
erkki
OlleK
JamppaKM
7 posters
Sivu 1 / 1
996:n startti
Mulla on v-78 996 DB. Näin talvella se on huono lähtemään käyntiin. Avaimesta kun kääntää niin välillä startti pyörittää aika väsyneesti tai sitten solenoidi pitää vain naksutusta. Kun laittaa lämmitykseen ja akun lataukseen niin jonkin ajan kuluttua lähtee ihan OK käyntiin. Olisiko solenoidin vaihto edessä vai johtosarjojen uusiminen. Kumman valmistajan startti tuossa vuosimallissa on Lucas vai Bosh.
JamppaKM- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53
Vs: 996:n startti
Moottori pyörii laiskasti ympäri jos jännite on alhainen. Syy voi olla huonossa hapessa oleva akku tai hapettuneet akkukaapelit (sekä plus että miinus kaapelit). Solenoidi naksuttaa jos jännite on liian alhainen eikä se ole solenoidin tai startin vika. Kehottaisin ensin irrottamaan akku ja lataamaan se kunnolla. Samalla voisi irrottaa kaikki akkukaapeliliitokset (myös maakaapelit), eikä pelkästään akun navoista, vaan joka liitoksen kohdalla ja viilaamaan liitokset puhtaiksi metalliin asti. Akku olisi hyvä testata asiantuntevasti ja selvittää akun kyky ottaa vastaan latausta ja antaa ulos virtaa. HUonot testitulokset tarkoitaa että, akku tulee vaihtaa uuteen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 996:n startti
Harvoin kai solenoidissa on vikaa. Pystyy sekin olemaan viallinen jos on, mutta itse kyllä tutkisin muita juttuja ensin. Se, että naksuu mutta ei lähde pyörittämään on usein oire silloin kun on huono kontakti vahvavirtapuolella, joka voi olla missä liitoksessa tahansa. Esimerkki: ainakin jossakin vaiheessa akun maajohto oli kiinni ilmanputsaria kannattelevassa telineessä ja tunnetaan tapauksia, että se teline on ollut huonossa kontaktissa traktorin runkoon. Laiska pyöritys on sitten toinen juttu ja se on mahdollinen myös mm. siitä syystä, että yksi neljästä hiilestä on niin lyhyeksi kulunut ettei sillä ole kunnon kontaktia virrankääntäjään. Silloin startti pyörittää periaatteessa puolella teholla kun toinen hiilipari lepää. Liitosten hapettumien lisäksi kannattaa tarkistaa hiilien kunto. Jos pyöritys ei virkisty edes lisävirralla niin todennäköisesti startin puslat on sen verran väljät, että ankkuri hipoo kenttää.
Olen niin vanhanaikainen ihminen, että minusta alkuperäinen startti kannattaa tutkia ja kunnostaa. Se on varsin hyvä ja luotettava peli kun vaan on hiilet ja puslat kunnossa.
IKH:lta saa sopuhinnalla jotain startteja, joiden ilmoitetaan sopivan myös DB:iin. Ne on kuitenkin tehty Fordin mitoilla ja sovittaminen DB:iin vaatii liitoslaipan muotoilua rälläkällä ennen kuin se mahtuu menemään paikalleen. Myös sen samaisen startin runko on paksumpi kuin alkuperäinen, joten se menee tosi lähelle lohkon kylkeä ja pahimmassa tapauksessa lohkostakin pitää hipaista rälläkällä korkeimpia valun nystyjä matalammaksi että startti mahtuu paikalleen.
Olen niin vanhanaikainen ihminen, että minusta alkuperäinen startti kannattaa tutkia ja kunnostaa. Se on varsin hyvä ja luotettava peli kun vaan on hiilet ja puslat kunnossa.
IKH:lta saa sopuhinnalla jotain startteja, joiden ilmoitetaan sopivan myös DB:iin. Ne on kuitenkin tehty Fordin mitoilla ja sovittaminen DB:iin vaatii liitoslaipan muotoilua rälläkällä ennen kuin se mahtuu menemään paikalleen. Myös sen samaisen startin runko on paksumpi kuin alkuperäinen, joten se menee tosi lähelle lohkon kylkeä ja pahimmassa tapauksessa lohkostakin pitää hipaista rälläkällä korkeimpia valun nystyjä matalammaksi että startti mahtuu paikalleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996:n startti
Noin vuoden toi DB on mulla ollut. Uuden akun siihen hankin, samoin viallisen laturin vaihdoin. Loppuvuodesta uusin siihen akun kaapelit sekä laturin maajohdon. Jotenkin tuntuu että hukkaa virtaa johonkin. 12,2 v näytti jännitettä kun äsken mittasin akun varauksen. Kesällä kun oli pitkään käyttämättä niin piti laittaa ensin lataukseen, että lähti käyntiin. Virtajohto moottorin johtosarjan liitoksesta, joka liittyy mittariston johtosarjaan oli joskus saanut osumaa kunnolla. Siihen laitoin varmuuden vuoksi uuden liitoksen.
Tällä hetkellä tuntuu, että moottoripuolen johtosarjan kunto pitäisi tarkistaa kun jossainhan se vika on. Priimana toi kone myytiin mutta aika paljonhan siihen piti heti remppaa tehdä sähköpuolelle (valot, tuulilasinpyyhin, lämppärin johdot, mittaristo) noiden laturin, akun ja akun johtojen lisäksi. Keväällä on sitten vuorossa jarruremppa.
Tällä hetkellä tuntuu, että moottoripuolen johtosarjan kunto pitäisi tarkistaa kun jossainhan se vika on. Priimana toi kone myytiin mutta aika paljonhan siihen piti heti remppaa tehdä sähköpuolelle (valot, tuulilasinpyyhin, lämppärin johdot, mittaristo) noiden laturin, akun ja akun johtojen lisäksi. Keväällä on sitten vuorossa jarruremppa.
JamppaKM- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53
Vs: 996:n startti
Täytyy varmaan vielä katsoa uudestaan noi maadoitukset. Vaikka sen startin maadoituksen jo uusinkin ja samoin se herätevirran johto. Akussa saisi musta olla varausta hieman enemmän kuin toi 12,2 v, akku kun on kuitenkin vain vuoden vanha. Voisiko joku johto purkaa jostain ???
JamppaKM- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53
Vs: 996:n startti
Traktorissa on hyvä olla päävirtakytkin. Jos jossain pieni vuoto, niin se ei pura akkua eikä myöskään ala itsekseen kuumenemaan kun päävirtakytkin on auki. Akuissakin on eroja, mutta kyllä ne tavallisesti kuitenkin pari vuotta pelittää, kehnotkin. 12.5 Volttia saisi löytyä jännitettä kun kaikki on ok.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Maalis 15 2021, 06:55, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996:n startti
Jos tuo akku on ollut vuodenmittaa pitkiä aikoja vajaassa varauksessa voi olla ettei Se enää ole läheskään uuden veroinen.
Lyijyakku kun tahtoo pilaantua, jos ei ole jatkuvasti täydessä varauksessa.
Asenna päävirtakytkin. Ei katoa sähkö akusta
Lyijyakku kun tahtoo pilaantua, jos ei ole jatkuvasti täydessä varauksessa.
Asenna päävirtakytkin. Ei katoa sähkö akusta
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 996:n startti
Akku tarkistukseen voi olla vikaa uudessakin,solenoidissakin voi olla ihan mitä vaan välillä en ole vikoja edes löytäny,starttikin voi oireilla monin tavoin.
Kerran yhden auton startin purin eikä vikaa löytyny kun heikosti pyöri jo apuvirroilla kunnes...katsoin kollektoria jonne paksut kuparilangat on prässätty,olikin niistä muutama irti!
Ei muuta kun iso kolvi kuumenemaan ja juotin kiinni,sempä jälkeen on se startti pyörittäny hyvin.
Että tarkkana kannattaa olla,siihen solenoidin sydämeneen eli pötköön joka käämin sisään menee ei kannata rasvoja laitella, kesällä pelaa ja talvella jumittaa.
Myös itse starttikin voi olla törkynen jo sisältä ja hiilet loppusuoralla,ilman katsomista ei nuo selviä,jollei ole tietoa että olis katsottu jo itse vähän aikaa sitten.
Ompa noita tullu vastaan öljyssä jo kylpeviä startejakin kun on perästefa moottorissa vuotanu ja työntäny öljysumun starttiin,hyvin äkkiä palaneet semmoset startit!
Kerran yhden auton startin purin eikä vikaa löytyny kun heikosti pyöri jo apuvirroilla kunnes...katsoin kollektoria jonne paksut kuparilangat on prässätty,olikin niistä muutama irti!
Ei muuta kun iso kolvi kuumenemaan ja juotin kiinni,sempä jälkeen on se startti pyörittäny hyvin.
Että tarkkana kannattaa olla,siihen solenoidin sydämeneen eli pötköön joka käämin sisään menee ei kannata rasvoja laitella, kesällä pelaa ja talvella jumittaa.
Myös itse starttikin voi olla törkynen jo sisältä ja hiilet loppusuoralla,ilman katsomista ei nuo selviä,jollei ole tietoa että olis katsottu jo itse vähän aikaa sitten.
Ompa noita tullu vastaan öljyssä jo kylpeviä startejakin kun on perästefa moottorissa vuotanu ja työntäny öljysumun starttiin,hyvin äkkiä palaneet semmoset startit!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996:n startti
Tilatollisesti ottaen reilusti yli 80% starttivioista johtuu jostain muusta kuin startista. Siis ellei sitten esimerkiksi huonolla akulla sitkeästi starttaamalla ole poltettu moottoria.
Kannattaa tosiaan putsata kaikki akulta starttiin ja takaisin tulevat kaapeliliitokset mukaan lukien akun maajohdon kiinnitys traktorin runkoon ja akunkengän ja navan liitos. Sitten vielä yksi ei niin yleinen ongelma saattaa löytyä akunkengän ja kaapelin välisestä liitoksesta (tästä parikin ihan omaa kokemusta). Tuon "paluulinjan" kunnon pystyy helposti tarkastaan laittamalla startin päästä akun miinukseen hyvä apukäynnistyskaapeli
Akku tietysti pitää olla täynnä ja timmissä. Tuo 12.2V ei ole täysi akku. Yleensäkään akun napajännitteen mittaaminen ei kerro akun kunnosta juuri mitään. Se kertoo vain sen hetkisen napajännitteen. Paremman käsityksen akun kunnosta saa mittaamalla napajännitettä startatessa. Kunnossa olevalla akulla sen pitäisi tippua noin 9 volttiin. Jos tippuu paljon vähemmän, niin jostakin kohti virtapiiriä ahistaa. Jos tippuu enemmän, vaikkapa 7 volttiin, niin akku sökö tai ehkä startissa jotain vikaa.
Kannattaa tosiaan putsata kaikki akulta starttiin ja takaisin tulevat kaapeliliitokset mukaan lukien akun maajohdon kiinnitys traktorin runkoon ja akunkengän ja navan liitos. Sitten vielä yksi ei niin yleinen ongelma saattaa löytyä akunkengän ja kaapelin välisestä liitoksesta (tästä parikin ihan omaa kokemusta). Tuon "paluulinjan" kunnon pystyy helposti tarkastaan laittamalla startin päästä akun miinukseen hyvä apukäynnistyskaapeli
Akku tietysti pitää olla täynnä ja timmissä. Tuo 12.2V ei ole täysi akku. Yleensäkään akun napajännitteen mittaaminen ei kerro akun kunnosta juuri mitään. Se kertoo vain sen hetkisen napajännitteen. Paremman käsityksen akun kunnosta saa mittaamalla napajännitettä startatessa. Kunnossa olevalla akulla sen pitäisi tippua noin 9 volttiin. Jos tippuu paljon vähemmän, niin jostakin kohti virtapiiriä ahistaa. Jos tippuu enemmän, vaikkapa 7 volttiin, niin akku sökö tai ehkä startissa jotain vikaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 996:n startti
Eikös tuo kysyjän traktori ole ollu vasta hänellä vuoden? ei siis mitään tietoa onko startille tehty koska ja mitä vai mitään... ja aika useinhan nuo on juurikin poltettu pitkillä starttauksilla vanhempien traktoreiden startit mitä eteen tullu.
Ei muuta kun ottaa apuvirtaa ja jos naksuminen jatkuu startti pöydälle ei se siitä muuksi muutu,näin se itellä menny
Ei muuta kun ottaa apuvirtaa ja jos naksuminen jatkuu startti pöydälle ei se siitä muuksi muutu,näin se itellä menny
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996:n startti
Taitaa tuo 12,2v tarkoittaa sitä, että akku on vain n.50% latinkissa. 12.7-12.8v on täys akku lepotilassa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 996:n startti
Onko lisätty työvaloja, ja jos on minkälaisia? Syy saattaa olla siinä että virrankulutus on liian suuri laturin virran ulostuloon nähden. Tällainen tilanne laskee akun jännitteen aina kun lisävalot on kytkettynä ja erityisesti jos moottori pyörii alhaisella kierrosluvulla. Pakkanen aiheuttaa myös akun jännitteen laskun vaikka ei mitään vikaa olisikaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 996:n startti
No niin tuli tarkistettua maadoitukset ja putsattua ne varmuuden vuoksi sekä pari liitosta startin kyljestä uusittua myös varmuuden vuoksi. Lisäksi laitoin päävirtakytkimen
paikoilleen ja kojetauluun jännitemittarin. Laturi näytti puskevan 14,4 v sisään käynnissä. Kun koneen sammutti näytti lataus olevan 12,8 v, joten eiköhän se siitä.
paikoilleen ja kojetauluun jännitemittarin. Laturi näytti puskevan 14,4 v sisään käynnissä. Kun koneen sammutti näytti lataus olevan 12,8 v, joten eiköhän se siitä.
JamppaKM- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 53
Vs: 996:n startti
Lukemat näyttävät sellaisille kuin kuuluukin. Jos vielä traktori lähti käyntiin, niin voi kait todeta starttiremontin onnistuneen starttia avaamatta - jälleen kerran näin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa