davit brown 900 D vm 57
4 posters
Sivu 1 / 1
davit brown 900 D vm 57
mistä löytyisi starttimoottori
pälvä- Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : pirkanmaa
Vs: davit brown 900 D vm 57
Joo,siihen ei sovi startti uudemmista taaveteista,siinä piti olla se pötkylästartti,Erkki sen vois muistaa mikä firma niitä toimitti,englannista niitä saa uusia,joku tilasi uuden olisko pari vuotta sitten,jotain 700e.
Suomalainen firma kai se oli helsingissä mitä kautta ne tilasi sen,kuulostellaampa asiaa.
Suomalainen firma kai se oli helsingissä mitä kautta ne tilasi sen,kuulostellaampa asiaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: davit brown 900 D vm 57
Kaveri löysi CAV pötkön tilalle (intialaisen?) korvaavan tavallisen näköisen startin kolmiviitos ferguun. Paikka oli autosähkökorjaamo Marttilassa. Koko startti maksoi vähemmän kuin mitä olisi osat olleet siihen pötkylään.
Jos sinulla on se alkuperäinen tallessa niin siitä voisi katella mittoja, hammaslukuja ja pyörimissuuntaa. Merkin ja varaosanumeron perusteella ei löydy kovin helposti.
matti
Jos sinulla on se alkuperäinen tallessa niin siitä voisi katella mittoja, hammaslukuja ja pyörimissuuntaa. Merkin ja varaosanumeron perusteella ei löydy kovin helposti.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
CAV Startti?
CAV startti? en kyllä tuollasta ole ikinä tavannu,eikös tämä CAV yleensä valmista niitä diesel laitteita ja se startti on kyllä varmaan ollu Lucas merkkinen?
Olikos sitte -57 900 erilainen startti kuin -58-59? meillä on laitettu 850 DB.hen 900 startti ja siinä oli ainaskin normaali bendix startti.
Se on sitte se heittobendix systeemi kuten mulla Austinissakin oli,aikas huikee oli tuo 700e hinta huh.
Natikassa on kyl sellai startti missä ei ole normistartti kammesta vedetään ratas kehälle ja katkasia kytkee solenoidin kautta pyörimisvirran,mut sit AllisChalmerissa ei ole solenoidiakaan vaan startti lähtee pyörimään suorilla virroilla,se on sit sellai heittobendix.
Hyvä kun löytyy halvempaakin vaihtoehtoa on tuo kallimpi kyl aikas kova hinta.
Olikos sitte -57 900 erilainen startti kuin -58-59? meillä on laitettu 850 DB.hen 900 startti ja siinä oli ainaskin normaali bendix startti.
Se on sitte se heittobendix systeemi kuten mulla Austinissakin oli,aikas huikee oli tuo 700e hinta huh.
Natikassa on kyl sellai startti missä ei ole normistartti kammesta vedetään ratas kehälle ja katkasia kytkee solenoidin kautta pyörimisvirran,mut sit AllisChalmerissa ei ole solenoidiakaan vaan startti lähtee pyörimään suorilla virroilla,se on sit sellai heittobendix.
Hyvä kun löytyy halvempaakin vaihtoehtoa on tuo kallimpi kyl aikas kova hinta.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: davit brown 900 D vm 57
Joo kyllä niissä viimesissä 900 oli jo eri startti. Nehän oli oikeastaan ihan samoja kuin ensimmäiset 950 set.
Ja kyllä tuo pötköstartti on nimen omaan CAV 45 joka oli siihen aikaan hyvin yleinen useissa koneissa paitsi Foordin vehkeissä. Siinä on paljon voimaa ja vihaisesti kierroksia kun vaan johdot ja akku on kunnossa ja latingissa. Luulen että eniten niitä on hajonnut kun on liian heikoilla virroilla väkisin väännetty. Löytyy hyvät räjäytyskuvat ja osaluettelo vieläkin CAV:n sivuilta. Tässä yhteydessä kyselisin kuinka moni on kyseisen startin "särkenyt" tai "polttanut" ja mistä uuden korvaavan hankkinut. Voisin aikani kuluksi niitä vilkaista kun usein kahdesta tai useammasta kerätyistä osista saa jo yhden toimivan. Voi ilmoitaa myös YV:nä
Ja kyllä tuo pötköstartti on nimen omaan CAV 45 joka oli siihen aikaan hyvin yleinen useissa koneissa paitsi Foordin vehkeissä. Siinä on paljon voimaa ja vihaisesti kierroksia kun vaan johdot ja akku on kunnossa ja latingissa. Luulen että eniten niitä on hajonnut kun on liian heikoilla virroilla väkisin väännetty. Löytyy hyvät räjäytyskuvat ja osaluettelo vieläkin CAV:n sivuilta. Tässä yhteydessä kyselisin kuinka moni on kyseisen startin "särkenyt" tai "polttanut" ja mistä uuden korvaavan hankkinut. Voisin aikani kuluksi niitä vilkaista kun usein kahdesta tai useammasta kerätyistä osista saa jo yhden toimivan. Voi ilmoitaa myös YV:nä
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: davit brown 900 D vm 57
Joo, ja moni on luovuttanu kun ei oo saanu auki ehyenä kun ei oo tienny kuinka se tapahtuu. Se on hyvän mutta hankalasti korjattavan maineessa se. Varaosia siihen saa vieläkin vaikka mitä mutta on hintavia. Korvaavia tavallisen näköisiä, siis semmosia joissa solenoidi on ulkopuolella, löytyy kun vaan osaa etsiä, niinkuin se mun kaveri siihen ferguun. Apuna etsinnässä voi käyttää iäkkäämpiä autosähkömiehiä tai ajan kans mittojen mukaan etsiskellä jos pääsee semmoseen paikkaan missä startteja on enempi saapuvilla.
On niitä tullu muutama korjailtua ja yhdisteltyä parista kolmesta rikkinäisestä yks ehyt niinkuin Pakki tuossa kertoilee. Ne varaosat kun on niin kalliit. Semmonen vaiva niissä kait oli aika yleinen että ikääntyessään eivät suostuneet pyörimään muuten kuin vasaralla kylkeen kopsauttamalla.
Taitaa ne heittopyöräkoneet olla enempi pienempiä autojen niinkuin minin ja anglian moottoreita. Oisko jossain Fordsonissa ollu semmonen kun sähkö annettiin apusolenoidilla. Pahaäänisiä ainakin olivat, tuntui kuin jokainen käynnistys ois viimeinen. Ja esimerkiksi Nuffissa oli mekaaninen "solenoidi" siinä vivulla väännettiin pendixpyörä hammaskehälle ja samalla kytkettiin sähköt.
matti
On niitä tullu muutama korjailtua ja yhdisteltyä parista kolmesta rikkinäisestä yks ehyt niinkuin Pakki tuossa kertoilee. Ne varaosat kun on niin kalliit. Semmonen vaiva niissä kait oli aika yleinen että ikääntyessään eivät suostuneet pyörimään muuten kuin vasaralla kylkeen kopsauttamalla.
Taitaa ne heittopyöräkoneet olla enempi pienempiä autojen niinkuin minin ja anglian moottoreita. Oisko jossain Fordsonissa ollu semmonen kun sähkö annettiin apusolenoidilla. Pahaäänisiä ainakin olivat, tuntui kuin jokainen käynnistys ois viimeinen. Ja esimerkiksi Nuffissa oli mekaaninen "solenoidi" siinä vivulla väännettiin pendixpyörä hammaskehälle ja samalla kytkettiin sähköt.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
selvähän tuo sitte
Jaa että on se CAV starttejakin tehny, no aina oppii uutta,juu Natikassa sellai kammella vedettävä ratas jaa et Nuhvissakin sellai,ja kaverilla on näköjään ollu Fordsonin kuormaajassa kans mutta sinne on muutettu tavallinen.
Mut Allis Chalmerissa ja Land Roverissa ennenmuinoin ei ollu mitään solenoidia tai kampea siinä meni vaan suoravirta vahvalle napille ja siitä startille ja sit kun se pyörii niin se heittää rattaan kehälle,et tuo on se rehti heittostartti sit vissiin,nuo muut kammella ratasta siirrettävät tai erillisellä solenoidilla konehuoneessa olevat ovat siitä seuraava etappi,ja tää bendixsolenoidi mysteerio taitaa olla se uusin.
Tuntuis että se kammella ratasta siirrettävä malli olis vahvin koska siinähän sen voimaa vaativan rattaan vedon tekee ihminen,kunhan vaan katkasia startissa ja solenoidi akun vieressä pelaa hyvin muutenhan ei virta yhdisty.
Ja tuo pahasti ääntelevä Anglian ja Austin/Morris startti on kyllä tuttu juttu,Änkassa se AINA pyörii sillee et just hajois heh senverta sellasella ajellu kun kaverilla niitä on ja Austin oli mullakin,ja Triumpissahan oli sama juttu,tais nuo Brittistartit olla sellaset mallit kaikki äänekäitä.
Olis kiva kyl nähdä sellai CAV startti mullakin startteja/latureita vinopino mut CAV.tä siellä ei ole,olikohan sellasta sitte muissa vermeissä olleskaan huin DB.ssä?
Mut Allis Chalmerissa ja Land Roverissa ennenmuinoin ei ollu mitään solenoidia tai kampea siinä meni vaan suoravirta vahvalle napille ja siitä startille ja sit kun se pyörii niin se heittää rattaan kehälle,et tuo on se rehti heittostartti sit vissiin,nuo muut kammella ratasta siirrettävät tai erillisellä solenoidilla konehuoneessa olevat ovat siitä seuraava etappi,ja tää bendixsolenoidi mysteerio taitaa olla se uusin.
Tuntuis että se kammella ratasta siirrettävä malli olis vahvin koska siinähän sen voimaa vaativan rattaan vedon tekee ihminen,kunhan vaan katkasia startissa ja solenoidi akun vieressä pelaa hyvin muutenhan ei virta yhdisty.
Ja tuo pahasti ääntelevä Anglian ja Austin/Morris startti on kyllä tuttu juttu,Änkassa se AINA pyörii sillee et just hajois heh senverta sellasella ajellu kun kaverilla niitä on ja Austin oli mullakin,ja Triumpissahan oli sama juttu,tais nuo Brittistartit olla sellaset mallit kaikki äänekäitä.
Olis kiva kyl nähdä sellai CAV startti mullakin startteja/latureita vinopino mut CAV.tä siellä ei ole,olikohan sellasta sitte muissa vermeissä olleskaan huin DB.ssä?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: davit brown 900 D vm 57
CAV on tietysti tunnetuin dieselosien tekemisestään, mutta on se tehnyt sähkölaitteitakin mutta pääasiassa ammattivermeitä (for commercial vehicles). Nuo pötköstartit oli vääntöä vaativia (isoja) dieseleitä varten. On niitä muutkin käyttäneet kuin taavetti. Taavetista itse asiassa löytyy varsin vähän CAVtä starttipuolelta. Kyllä saarnamies Luukas oli taavetin hovihankkija. Luukkaan vehkeet oli semmoisia kertakäyttötuotteita, jotka särkyessään oli tarkoitus heittää mäkeen. CAV oli tehty huollettavaksi ja korjattavaksi. Ehkä siksi osiakin löytyy vielä.
http://www.oldengine.org/members/diesel/injection/Fuel1.htm
Olen joskus aiemmin välittänyt tämän linkin Dunkelin sivuilla. Sieltä ihan alhaalta löytyy CAV CA45 startin huoltokirja kuvineen kaikkineen. Voi kun tämä ois ollu saatavilla silloin kun opetteliu pötkön sielunelämää. Startti on vähän saman näköinen päällepäin kuin Luukkaan heittopyöräkone, sen verran että molemmista puuttuu ankkurinakselin ulkopäässä oleva tukilaakeri, siis hammaspyörä on ulokkeena. Siihenpä yhtäläisyydet sitten loppuukin. Heittopyöräkoneessa sähköt tulee suoraan (apusolenoidin kautta) kenttäkäämeille ja ankkurille. CAVssä on pendixpyörän päässä solenoidirakennelma joka herätevirran saatuaan kytkee isot sähköt päälle.
CAV starttia käytettiin monissa ammattilaitteiksi luokiteltavissa brittikoneissa. Tulee tässä mieleen Bedford kuormurit (ihan oma havainto) ja monet ellei kaikki Perkins koneet oli varustettu näillä (esimerkiksi se Massikka).
http://www.oldengine.org/members/diesel/injection/Fuel1.htm
Olen joskus aiemmin välittänyt tämän linkin Dunkelin sivuilla. Sieltä ihan alhaalta löytyy CAV CA45 startin huoltokirja kuvineen kaikkineen. Voi kun tämä ois ollu saatavilla silloin kun opetteliu pötkön sielunelämää. Startti on vähän saman näköinen päällepäin kuin Luukkaan heittopyöräkone, sen verran että molemmista puuttuu ankkurinakselin ulkopäässä oleva tukilaakeri, siis hammaspyörä on ulokkeena. Siihenpä yhtäläisyydet sitten loppuukin. Heittopyöräkoneessa sähköt tulee suoraan (apusolenoidin kautta) kenttäkäämeille ja ankkurille. CAVssä on pendixpyörän päässä solenoidirakennelma joka herätevirran saatuaan kytkee isot sähköt päälle.
CAV starttia käytettiin monissa ammattilaitteiksi luokiteltavissa brittikoneissa. Tulee tässä mieleen Bedford kuormurit (ihan oma havainto) ja monet ellei kaikki Perkins koneet oli varustettu näillä (esimerkiksi se Massikka).
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
aha joo
Näytti olevan tuolla joo CAV räjäytyskuvia ja on niitä Lucasin virtavermeitä korjailtu pennusta asti,onhan ne sellasia aika rimpuloita mutta yksinkertaisia korjailla,ei tarvi kovin erikoisia osia,noo kaikki toimii aikansa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» davit brown 900 D vm 57
» davit brown 990
» David brown 25d moottorinkorjaussarja
» M. David Brown 995
» David brown 995 -73
» davit brown 990
» David brown 25d moottorinkorjaussarja
» M. David Brown 995
» David brown 995 -73
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa