Palasin db:n 1290
+9
Casetraktori
Tessu
erkki
MJK1390
Kasipätkä
mattkau
jusape
OlleK
traktorimies
13 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Palasin db:n 1290
Joskus on aikanaan ollut db. Nyt tuli ostettua apukoneeksi kun mielestäni sopivasti sain. Muutamia kysymyksiä. Kone on siis vm81 1290 sillä 3.2l koneella. Mittaristosta on ainakin pö ja lämpö mittari pimeänä. On korvattu sivuun laitetuilla irto mittareilla. Saakohan noita orkkiksia mistään enää tai voiko korjata. Entä onko tietoa saako kojelaudan muoviosia enää mistään uusia. Entäs miten mahtaa olla kuuluko alemma takalasin olla kiinteä ?. Aluksi ajattelin vaihdella kaikki öljyt. Tuleeko perän vähennyksiin 80w-90 ja gl4 vai gl5 .
traktorimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Palasin db:n 1290
Olen sitä mieltä että siihen mittaristoon ei ole saatavana enää mitään. Korjausta voi kysyä liikkeestä joka korjaa autojen mittareita. Alempi takalasi voi olla kiinteä tai liukuva, riippuen tilauksesta, molempia on ollut. Pyöränvälityksiin tulee 80W-90 GL4 mineraaliöljyä. Ei GL5 eikä synteettisiä öljyjä Taavettiin. Vaihteistoon, moottoriin ja ohjaukseen on yleensä käytetty TOU 10W-30 yleisöljyä Ohjjekirjasta saisit kaikki tarvittavat tiedot, yritä ottaa yhteyttä seuraavaan toimijaan: https://www.ohjekirja.org/
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Palasin db:n 1290
Alkuperäinen ohjekirja löytyikin myyjältä ja sain sen jälkikäteen. Mikä muuten on tarkemmin tarkotus tuolla vaijerilla joka tulee työntövarren korvakkoon. Tässä mallissahan on kytkinpolkimella käytettävä kaksoiskytkin onko myös vo kytkimen välitys nesteellä ?. Toinen mitä asiaa ihmettelen niin varaosakirjan mielestä traktorissa on 2 samanlaista ohjaustehostajan suodatinta toinen pumpussa ja toinen erillisessä säiliössä ?
traktorimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Palasin db:n 1290
Se vaijeri vie vetovastssignaalit hydrauliikan venttíilipesäkkeelle kynnettäessä, jolloin valitsin tulee olle asennossa "depth", eli vasemmalle käännettynä (katso ohjekirjaa). Ohjausjärjestelmiä on kaksi, riippuen traktorin iästä. Vanhemmissa on erillinen öljysäiliö suodattimineen ja uudemmissa on säiliö ja suodatin pultattu suoraan pumppuun ja tämä systeemi löytyy kaikista 1290 traktoreista. Sinulla taitaa olla vanha varaosakirja. 1290 traktorissa ei ole ohjaustehostin (se on vanhojen Implematic mallien varustus), vaan täyshydraulinen Orbitrol ohjaus. Katso kuva H3/1 seuraavassa llinkissä joka vie varaosakirjaan joka kuuluu 1290 traktoriin. https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDM1RSTnhjcW9rMU0 Jos traktorissa on käsikahvalla hallittava voimanottokytkin niin silloin kahvasta menee kaapeli voimanottokytkimen painelaakerin poikittaisaksellille, siis mekaaninen ohjaus. Jarru- ja kytkinpolkimet ovat kaikki nestevälitteisiä.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Ma Maalis 22 2021, 21:18, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Palasin db:n 1290
Tarkoitin siis hydraulista ohjausta. Kuvassa h7-1 näkyy suodatin sekä pumpussa säiliössä. Tämä kone ei ole voimanoton käsikytkimellä vaan ajokytkimessä on kaksi asentoa.
traktorimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Palasin db:n 1290
Niin, ja tekstisivun alaosassa kerrotaan mihin sarjanumeroon asti on erillinen säiliö ja mistä sarjanumerosta alken on integroitu säiliö. Yhdessäkään Suomessa myydyssä 90-sarjan koneessa ei muistikuvani mukaan ollut erillinen säiliö ohjauksen öljylle ja suodattimelle. Integroitu öljysäiliö otettiin meillä käyttöön jo Sekuta S74 ohjaamolla varustetuissa koneissa. Viitteet A ja B löytyvät kunkin toisenlaisen osan nimityksen perästä. Polkimella ohjattu ajo- ja voimanottokytkin ovat tietenkin nestevälitteisiä koska muita hallintalaitteita kytkimille ei ole kun kytkinpoljin. On tärkeää, että nesteenä kaytetään vain ja ainoastaan LHM mineraaliöljyä. Jarruneste hajottaa tiivisteet ja aiheuttaa vuotoja sekä tominnan loppumista (koskee muuten myös jarruja).
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Palasin db:n 1290
Kuvat koneesta / kohteista olis tietty kivoja, selventäisi asioita.
Mut lie noissa koneissa poikkeuksiakin, naapurissa on punaruskea 1394 4wd, kovalla laatikolla.
Mut lie noissa koneissa poikkeuksiakin, naapurissa on punaruskea 1394 4wd, kovalla laatikolla.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Palasin db:n 1290
94-sarjan traktori voi olla merkiltään Case IH. Jos näin on, on peltiosat punaiset (IH punainen) ja runko/moottori musta. Ruskea runko loppui vuoden 1972 tienoilla jolloin konepeitto säilyi valkoisena mutta runko ja moottori saivat oranssin värin (Power Red). Seuraava kuva näyttää Case IH 1494 mutta samat värit pätevät 1394 mallissa https://dbtc.co.uk/index.php/1494 Nämä väri- ja merkkimuutokset tapahtuivat kun J.I.Case osti International Harvesrterin maatalouskonetuotannon. Viimeinen Meltham tehtaalla valmistunut traktori oli 1594 takapotku ja se valmistui 11.3.1988. Seuraava linnkki näyttää mainitun traktorin https://dbtc.co.uk/index.php/last-tractor
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Palasin db:n 1290
Kun olen uusi tällä foorumilla. Pystyykö täällä laittamaan yksityisviestin toiselle jäsenelle
traktorimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Palasin db:n 1290
Pystyy. Kun kirjaudut sisään, niin ylhäällä valikkorivillä toiseksi oikeanpuoleista otsikkoa ("kirjaudu ulos" vasemmalla puolella) klikkaamalla avautuu yksityispostit sivu. Sen vasemmassa reunassa on nappula "uusiYV". Siitä klikkaamalla pääsee etsimään kenelle lähettää ja kirjoittamaan otsikon ja varsinaisen tekstin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Palasin db:n 1290
Viikonloppuna tutkin hankintaa vähän tarkemmin. Toinen polttoaine tankki on sanut joskus saanut pohja osuman sillä seurauksella että se L mutka joka siinä on melkoisesti kärsinyt. Onko vasemmanpuoleinen tankki miten työläs ottaa irti että pääsisi korjaamaan putken lähdön oikein kunnolla
Viimeinen muokkaaja, traktorimies pvm Ma Maalis 29 2021, 16:11, muokattu 1 kertaa
traktorimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Palasin db:n 1290
Toinen minkä löysin niin moottorin kupeesta tulee öljyä mistä kierroslukumittarin vaijeri tulee läpi. Onko tuolla muuta tiivistettä kuin o rengas ?
traktorimies- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: Palasin db:n 1290
Pelkkä O-rengas siinä lie.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Palasin db:n 1290
OlleK kirjoitti:Olen sitä mieltä että siihen mittaristoon ei ole saatavana enää mitään. Korjausta voi kysyä liikkeestä joka korjaa autojen mittareita. Alempi takalasi voi olla kiinteä tai liukuva, riippuen tilauksesta, molempia on ollut. Pyöränvälityksiin tulee 80W-90 GL4 mineraaliöljyä. Ei GL5 eikä synteettisiä öljyjä Taavettiin. Vaihteistoon, moottoriin ja ohjaukseen on yleensä käytetty TOU 10W-30 yleisöljyä Ohjjekirjasta saisit kaikki tarvittavat tiedot, yritä ottaa yhteyttä seuraavaan toimijaan: https://www.ohjekirja.org/
Mitä haittaa on jos pyörän välityksiin laittaa GL5 öljyä? Noita tullut ihmeteltyä eri laitteiden kanssa. Jossain oli maininta että vaihteistoissa GL5 lisäaineistus voi vahingoittaa jotain metalleja mutta onko pyörän välityksissä muuta kuin rattaat ja laakerit?
Kasipätkä- David Brown : 885 vm.73
Viestien lukumäärä : 31
Paikkakunta : Iisalmi
Vs: Palasin db:n 1290
Oma käsitykseni asiasta on se että silloin kun tämä traktori on tehty, ei ollut GL-5 öljyjä yleisesti traktoreissa käytössä joten käyttöhjeissa puhutaan vain GL-4 luokituksen öljyistä. Useimmissa muissakin tuon aikakauden traktoreissa suositellaan GL-4 öljyä mutta se mitä tänä päivänä kaupoissa myydään on GL-5 öljyä jota käyttäjät perehtymisen puutteessa ostavat. Omassa 1390 on käytetty pyöränvälityksissä ainakin koko 2000-luku GL-5 öljyä ilman ongelmia. Vaihteiston osalta suosittelisin että kun ostat sitä STOU-öljyä niin katso että se ei ole GL-4/GL-5 öljyä vaan pelkästään GL-4.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: Palasin db:n 1290
Kyllä kai EP-lisäaineistettuja öljyjä on hypoidiperiä varten ollut olemassa aika kauan, mutta niiden käytöstä vaihdelaatikossa on varoiteltu joskus takavuosina kahdellakin argumentilla: Joissakin öljyissä EP-lisäaineet ovat saattaneet olla koostumukseltaan sellaista, että ne reagoivat kuparimetalleihin, siis messinkiin ja pronssiin, joihin saattaa ajan myötä tulla siis jotain syöpymiä. Toinen ehkä tärkeämpi argumentti on se, että EP lisäaine nostaa pintapaineen kestoa ja vähentää kitkaa, jonka seuraamuksena synkrojen toiminta saattaa häiriintyä, olikohan niin päin, että saattaa vaihtessa alkaa narahtelemaan kun synkro on vastakartioon hiukan liian liukas.
GL 4 ominaisuudet riittää DB:n voimansiirtoon aivan hyvin ja noista edellä mainituista syistä GL 5 saattaa olla nimenomaan vaihdelaatikon puolelle huonompi ratkaisu. Portaaleissa ei taida pronssilaakereita olla, joten siellä toimii yhtä hyvin kaikki vaihteistoöljyt. Pääasia kai on, että niissä on öljyä.
GL 4 ominaisuudet riittää DB:n voimansiirtoon aivan hyvin ja noista edellä mainituista syistä GL 5 saattaa olla nimenomaan vaihdelaatikon puolelle huonompi ratkaisu. Portaaleissa ei taida pronssilaakereita olla, joten siellä toimii yhtä hyvin kaikki vaihteistoöljyt. Pääasia kai on, että niissä on öljyä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Palasin db:n 1290
Kerran olen soittanu Mobilin öljyinfoon kun en itekkään noista GL luokituksista enää tienny ja aikoinaan korjaajakin mulle väärin informoi että GL5 olis vaan parannettu painos mutta...
Homma meni juuri niin kuin Erkki kertoili että vaihteistoon ei kannata laitaa koska voi reagoida kuparin/pronssin kanssa (jos on) mutta esim.Taavetin välityksiin kyllä käy jollei muuta ole.
Asiaa jouduin tiedustelemaan koska epäilin että olen vahingossa vaihtanu yhteen auton lootaan väärän öljyn koska alkoi vaihteisto takerrella,tuo johtuikin sitten kytkimestä,onneksi!
Että tarkkana näissä oltava,meillä Taavi ollu kesä käytössä niin hypoidia siellä kiertäny sen kokoajan kun traktori meillä ollu ja toiminu on.
Onneksi otin selvää niin ei enää itekkään puhu omiaan
Homma meni juuri niin kuin Erkki kertoili että vaihteistoon ei kannata laitaa koska voi reagoida kuparin/pronssin kanssa (jos on) mutta esim.Taavetin välityksiin kyllä käy jollei muuta ole.
Asiaa jouduin tiedustelemaan koska epäilin että olen vahingossa vaihtanu yhteen auton lootaan väärän öljyn koska alkoi vaihteisto takerrella,tuo johtuikin sitten kytkimestä,onneksi!
Että tarkkana näissä oltava,meillä Taavi ollu kesä käytössä niin hypoidia siellä kiertäny sen kokoajan kun traktori meillä ollu ja toiminu on.
Onneksi otin selvää niin ei enää itekkään puhu omiaan
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Palasin db:n 1290
Kasipätkän kysymykseen vastaisin vastakysymyksellä. Mitä hyötyä on käyttää GL5 öljyä, mihin suositellaan GL4:ää. Sitäpaitsi pyörävälityksessä on hammaspyörien ja laakerien lisäksi tiivisteet ja laakerien "kuulahäkit", joista ainakaan minä en tiedä mistä ne on tehty. Enkä myöskään tiedä kuinka ne kestävät melko tymäköitä EP lisäaineistuksen rikkiyhdisteitä. Tietysti jonkinmoinen todiste niiden kestävyydestä on tuo MJK1390:n 20-vuotinen onnistunut koe.
Minä kun en ole tribologian enkä petrokemian tohtori, niin yritän pysyä turvallisella puolella, lukea ensin valmistajan suositukset ja sitten valita niiden mukaisesti, vaikka luulen jotain näistä jutuista kuitenkin ymmärtäväni.
Sitten Tessulle vielä, tuo GL5 luokiteltu öljy on juurikin hypoidiöljyä ja tarkoitettu hypoidivälitysten voiteluun. Olle muistaakseni joskus selitti mitä tuo hypoidi tarkoittaa ja kertoi myös ettei Taavetin takapäässä ole yhtään hypoidipyöräparia.
Erkin kirjoitus on juurikin niin totta kuin voi olla.
Minä kun en ole tribologian enkä petrokemian tohtori, niin yritän pysyä turvallisella puolella, lukea ensin valmistajan suositukset ja sitten valita niiden mukaisesti, vaikka luulen jotain näistä jutuista kuitenkin ymmärtäväni.
Sitten Tessulle vielä, tuo GL5 luokiteltu öljy on juurikin hypoidiöljyä ja tarkoitettu hypoidivälitysten voiteluun. Olle muistaakseni joskus selitti mitä tuo hypoidi tarkoittaa ja kertoi myös ettei Taavetin takapäässä ole yhtään hypoidipyöräparia.
Erkin kirjoitus on juurikin niin totta kuin voi olla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Palasin db:n 1290
Pinjoni-lautaspyöräpari on hypoidipyörästö ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Palasin db:n 1290
EIpä taida olla Taaveteissa. Pinionin ja lautaspyörän keskiviivat ovat samassa tasossa eli leikkaavat toisiaan. Hypoidipyörästössä pinioni on lautaspyörän keskiviivan ylä- tai tavallisesti alapuolella. Vetävien etuakselien tasauspyörästöihin en ole tutustunut niin tarkoin, että siellä voi olla hypoidipareja - tai sitten luultavammin ei.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Palasin db:n 1290
Saattaa tuo olla noinkin ....
En ole niin nimityksien hienoiksiin perehtynyt, mut millä nimellä se lautaspyöräpari sitten virallisesti on jossa pinjoni / murikka-akseli on samalla linjalla ?
En ole niin nimityksien hienoiksiin perehtynyt, mut millä nimellä se lautaspyöräpari sitten virallisesti on jossa pinjoni / murikka-akseli on samalla linjalla ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Palasin db:n 1290
Taitaa hypoidipyörästö tuntea erikoisnimensä koska se on erilainen. "Tavalliset" on sitten vaan tavallisia hammaspyöriä, vino- tai suorahampaisia.
Hypoidipyöräparin toiminta on kierukkavaihteen ja tavallisen kulmavaihteen välimuoto, äärimmilleen vietynä se on siis kierukkavaihde. Siihen tulee pintojen välille nopeaa liukumaa paljon enemmän kuin hammaspyörien kohdalla, joten öljyn pintapaineen kestoa vaaditaan enemmän. Jos ole ymmärtänyt historian oikein, niin hypoidipyörästö tuli siihen tarpeeseen, kun autoissa piti saada kardaanitunneli matalammaksi. Silloin pinonipyörää siirrettiin alaspäin ja hampaat koneistettiin niin ovelasti, että niissä on kuitenkin ryntösuhde päälle 1 kosketuspisteelle tarpeellinen määrä pinta-alaa. Olen joskus miettinyt, että on siinä ollut työkaluosastolla pirullinen tehtävä valmistaa sellaiset jyrsimet, joilla hypoidivälityksen saa jyrsittyä.
Hypoidipyöräparin toiminta on kierukkavaihteen ja tavallisen kulmavaihteen välimuoto, äärimmilleen vietynä se on siis kierukkavaihde. Siihen tulee pintojen välille nopeaa liukumaa paljon enemmän kuin hammaspyörien kohdalla, joten öljyn pintapaineen kestoa vaaditaan enemmän. Jos ole ymmärtänyt historian oikein, niin hypoidipyörästö tuli siihen tarpeeseen, kun autoissa piti saada kardaanitunneli matalammaksi. Silloin pinonipyörää siirrettiin alaspäin ja hampaat koneistettiin niin ovelasti, että niissä on kuitenkin ryntösuhde päälle 1 kosketuspisteelle tarpeellinen määrä pinta-alaa. Olen joskus miettinyt, että on siinä ollut työkaluosastolla pirullinen tehtävä valmistaa sellaiset jyrsimet, joilla hypoidivälityksen saa jyrsittyä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Palasin db:n 1290
Jahas, Erkki näköjään ehti ensin ja vastauskin melkein sanalleen mitä meinasin kirjoittaa tuota työkalutyypin ilmettä myöten. Olisi ollut mukava olla näkemässä, kun suunnittelija tuli työkaluosastolle uuden keksinnön kanssa. Keksittiin tällainen vetopyörästö, missä pinioni on alempana kuin lautaspyörä. Sillä saadaan matkustamoon lisää tilaa ja maavara tasauspyörästön alla isommaksi. Se siirtää vielä paremmin momenttia ja on hiljaisempi kuin saman kokoinen kartiopyöräpari. Keksittiin sille jo nimikin, hypoidi, kun hampaiden kosketusviiva on hyperbelin muotoinen. Nyt vain tarvii enää tehdä työkalu.
Tämä kyllä nyt karkaa melko kauas alkuperäisestä aiheesta. Pitäisiköhän perustaa uusi ketju yleiseen osastoon?
Tämä kyllä nyt karkaa melko kauas alkuperäisestä aiheesta. Pitäisiköhän perustaa uusi ketju yleiseen osastoon?
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Palasin db:n 1290
traktorimies kirjoitti:Joskus on aikanaan ollut db. Nyt tuli ostettua apukoneeksi kun mielestäni sopivasti sain. Muutamia kysymyksiä. Kone on siis vm81 1290 sillä 3.2l koneella. Mittaristosta on ainakin pö ja lämpö mittari pimeänä. On korvattu sivuun laitetuilla irto mittareilla. Saakohan noita orkkiksia mistään enää tai voiko korjata. Entä onko tietoa saako kojelaudan muoviosia enää mistään uusia. Entäs miten mahtaa olla kuuluko alemma takalasin olla kiinteä ?. Aluksi ajattelin vaihdella kaikki öljyt. Tuleeko perän vähennyksiin 80w-90 ja gl4 vai gl5 .
Mulla oli kanssa 1390 mittaristo korvattu sivuun laitetuilla mittareilla. Purin kaikki pois ja otin mittariston pöydälle tutkittavaksi. Siinä on semmoinen pikaliitin mikä monen irroituksen jälkeen repii kuparit piirilevystä irti ja lakkaa toimimasta. Poistin tuon pikaliittimen ja juotin piirilevyn kupareihin johdot kiinni uusi 20 napainen liitin mittariston johtoihin ja traktorin päähän ja valoin epoksilla umpeen. Samalla korjasin/kolvasin mittaristo valojen paikat. Kyselin tuota mittariston kontaktipohjaa mittarikorjaamoilta mutta ei löytyny ainakaan silloin. Ei lopunviimein kauheen paha homma mutta sähkömiehen vikaa pitää olla. Tulee parempi kun uudesta.
Casetraktori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Palasin db:n 1290
Empä tiedä pyörästöistä tai laakereista ym mutta meillä on Taavetissa ollu hypoidiöljy (haisee kitkerälle) siitä asti kun traktori tuli taloon eli joskus -70 luvun puolessa välissä.
Sitä siellä oli ja sitä sinne vaihdoin ja muuta ei varmaan tuskin sinne tule vaihettuakaan,meillä tuo on pelannu ainakin kesäkäytössä.
Oli muuten aika kaurn näköstä öljyä kun pois laskin,ihmeettä pumppu vielä toimi,talvella ei olis enää pelannu ollenkaan.
GL5 öljyä en ole itekkään ostellu minnekkään kun muullakin pärjää.
Sitä siellä oli ja sitä sinne vaihdoin ja muuta ei varmaan tuskin sinne tule vaihettuakaan,meillä tuo on pelannu ainakin kesäkäytössä.
Oli muuten aika kaurn näköstä öljyä kun pois laskin,ihmeettä pumppu vielä toimi,talvella ei olis enää pelannu ollenkaan.
GL5 öljyä en ole itekkään ostellu minnekkään kun muullakin pärjää.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa