1394 jätti myös välille...
4 posters
Sivu 1 / 1
1394 jätti myös välille...
Tuossa alla oli vastaava 1390 tapaus....
Olisiko vinkkiä mitä syöttöpumppu touhuaa. Kone sammuu samaan tapaan, kesken ajon. Kierrokset alkaa hiipumaan.
Ilmaamalla saa käyntiin. Pumpun alemmasta ruuvista ei tule ilmoja, mutta ylempi on täynnä ilmaa.
Onko pumpussa jokin tiiviste yms. joka voisi oireilla noin.
Missään muualla ei ole ilmaa ja siirtopuppu syöttää ainetta kunnolla.
Jari
Olisiko vinkkiä mitä syöttöpumppu touhuaa. Kone sammuu samaan tapaan, kesken ajon. Kierrokset alkaa hiipumaan.
Ilmaamalla saa käyntiin. Pumpun alemmasta ruuvista ei tule ilmoja, mutta ylempi on täynnä ilmaa.
Onko pumpussa jokin tiiviste yms. joka voisi oireilla noin.
Missään muualla ei ole ilmaa ja siirtopuppu syöttää ainetta kunnolla.
Jari
jariojala- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: 1394 jätti myös välille...
Jos ymmärsin oikein, niin siirtopumpulla pumppaamalla polttoaine tulee pumpun alemmasta ilmausruuvista moitteettomasti ja alkaa tulla sitten ylemmästäkin kun jatkaa pumppaamista? Jos noin tapahtuu, niin vaikuttaa kovasti siltä, että siirtopumppu saa polttoainetta tankilta ja suodattimet läpäisevät.
Seuraava niksipaikka taitaa sitten olla välipainepumpun verkkosuodatin pumpun imuputken liittimen alla, mutta sen tukkeutuminen on niin harvinaista etten oikein usko sieltäkään löytyvän vastausta ongelmaan.
Jos moottori lähtee ilmauksen jälkeen normaaliin tapaan käyntiin, niin välipainepumppu on siitä päätellen kunnossa.
Jos suodattimia ei ole kovin äskettäin vaihdettu, niin itse kyllä tekisin sen ihan ensin. Huonosti läpäisevästä suodattimesta voi tulla yllättävästi ongelmaa. Tyypillisesti niin, että moottori käy tyhjäkäyntiä hyvin ja kevyttä ajoakin voi tehdä, mutta kun aletaan ottamaan tehoa ulos, niin sitten vetää ilmat pumppuun.
Seuraava niksipaikka taitaa sitten olla välipainepumpun verkkosuodatin pumpun imuputken liittimen alla, mutta sen tukkeutuminen on niin harvinaista etten oikein usko sieltäkään löytyvän vastausta ongelmaan.
Jos moottori lähtee ilmauksen jälkeen normaaliin tapaan käyntiin, niin välipainepumppu on siitä päätellen kunnossa.
Jos suodattimia ei ole kovin äskettäin vaihdettu, niin itse kyllä tekisin sen ihan ensin. Huonosti läpäisevästä suodattimesta voi tulla yllättävästi ongelmaa. Tyypillisesti niin, että moottori käy tyhjäkäyntiä hyvin ja kevyttä ajoakin voi tehdä, mutta kun aletaan ottamaan tehoa ulos, niin sitten vetää ilmat pumppuun.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 jätti myös välille...
Siirtopumpun käyttötapin pituus ? Kulunut ? Niin silloin ei polttoainekkaan oikein siirry .....
Eikös sen pituus ollut 36mm ?
Siirtopumpun käsitoiminnolla kyllä varmaan tulee tavaraa, vaikka käyttötappi olisikin kulunut, mut käydessä kuluneella tapilla, pumpun kalvon liike on olematon = ei tule ainetta = hyytyy polttoainepulaan.
Ja CAV DPA syöttöpumppu itsessään on koneen käydessä koko ajan paineen alaisena, jos siis siirtopumppu ja pumpun perän esipainepumppu on kunnossa .
Taasen, esipainepumppu jos ei ole kunnossa, ei se kyllä edes käynnisty silloin.
Eikös sen pituus ollut 36mm ?
Siirtopumpun käsitoiminnolla kyllä varmaan tulee tavaraa, vaikka käyttötappi olisikin kulunut, mut käydessä kuluneella tapilla, pumpun kalvon liike on olematon = ei tule ainetta = hyytyy polttoainepulaan.
Ja CAV DPA syöttöpumppu itsessään on koneen käydessä koko ajan paineen alaisena, jos siis siirtopumppu ja pumpun perän esipainepumppu on kunnossa .
Taasen, esipainepumppu jos ei ole kunnossa, ei se kyllä edes käynnisty silloin.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 jätti myös välille...
Juu, kulunut käyttötappi ei ole tuntematon juttu joskaan ei kovin yleinenkään. Oireet passaa siihenkin. Sen kunnosta saa selvyyden ottamalla siirtopumppu irti ja sitten pitää saada hyvä ote pihdeillä käyttötapista että sen saa vedettyä ulos. Jos käyttötappi ei ole nokka-akselin puoleisesta päästä kulahtanut niin se tulee ulos mukisematta, mutta jos sinne on tullut hiukan partaa, niin sitä joutuu suostuttelemaan voiman kanssa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 jätti myös välille...
Joo,
Ei ole tappi on jo parivuotta sitten vaihdettu ja oire oli selvä. Tavaraa tulee pumpulle, ette kaarella lentää alammasta ilmausruuvista, mutta ylemmässä on ilmaa ensin....
Silti epäilen, että CAV:n pumpussa jotain häikkää...
J
Ei ole tappi on jo parivuotta sitten vaihdettu ja oire oli selvä. Tavaraa tulee pumpulle, ette kaarella lentää alammasta ilmausruuvista, mutta ylemmässä on ilmaa ensin....
Silti epäilen, että CAV:n pumpussa jotain häikkää...
J
jariojala- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: 1394 jätti myös välille...
Nyt alkaa kyllä omat epäilyt mennä sinne imun tukkeutumisen puolelle, imulähtöhän on tankkien yhdysputkessa = roskaa siellä ? Ei ollenkaan tavatonta....
CAV DPA ei voi mistään muualta vetää ilmaa, kuin suodattimien tai siirtopumpun tiivisteen kautta tai putkiliitoksista.
Nestepää on käydessä paineen alaisena, samoin pumpun etuosan runko, ja virtaus esipainepumpun takia, pumpun sisällä on pumpun rungon suuntaan eli jostain horii ilmaa = ei saa polttoainetta.
CAV DPA ei voi mistään muualta vetää ilmaa, kuin suodattimien tai siirtopumpun tiivisteen kautta tai putkiliitoksista.
Nestepää on käydessä paineen alaisena, samoin pumpun etuosan runko, ja virtaus esipainepumpun takia, pumpun sisällä on pumpun rungon suuntaan eli jostain horii ilmaa = ei saa polttoainetta.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 jätti myös välille...
Voisi olla sitten aika tutkia välipaineen säätimen yläpuolella oleva suodatin. Se on pieni verkkosihti, joka kai tosi harvoin tukkeutuu, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Välipainepumppu pitää muutaman barin ylipainetta pumpun kuoren sisällä ja jos pumpun kuori alkaa vuotaa, niin se vuotaa polttoainetta ulospäin. Jos ja kun paine alenee pumpun kuoren sisällä, ei korkeapainepumppuun mene enää polttoainetta ja moottori sammuu.
Voisi kuitenkin olla aluksi helpointa kokeilla tuupata paineilmaa siirtopumpulle tulevaan putkeen tankin suuntaan. Jos tankin päässä on alkavaa patoumaa, niin jos se avautuisi sen verran, että traktori kävisi normaalisti edes muutamia tunteja. Joskus nuo putkistoa tukkeavat moskat on hankalia jäljittää kun tukkeuma saattaa olla siinä hetken ja sitten taas välillä auki ja joskus taas uudelleen tukossa.
Kerran sammui oma 990 polttoainepulaan ilman näkyvää syytä. Tutkimus osoitti, että tankin linjasta polttoainetta tuli siirtopumpulle vain tiputtamalla. Tukos oli niin tiukassa, että koko putki piti päästää irralleen ja krassata rautalangalla auki. Tyytyväisenä sitten ilmasin ja käynnistin traktorin ,mutta se sammui uudelleen muutaman minuutin kuluttua. Ilmaahan se oli taas vetänyt. Taas piti ottaa se sama putki auki ja krassata rautalangalla uudelleen. Sen jälkeen ei ole kyllä tarvinnut kajota siihen puoleen.
Sekään ei ole täysi mahdottomuus, että edellisen kuluneen siirtopumpun käyttötapin jäljiltä nokka-akseliin on tullut pintaan kiinnileikkauman tapaista rosoa, joka on kuluttanut tapin lyhyeksi tosi nopeasti. Siitä ei saa selvyyttä kuin tarkistamalla.
Voisi kuitenkin olla aluksi helpointa kokeilla tuupata paineilmaa siirtopumpulle tulevaan putkeen tankin suuntaan. Jos tankin päässä on alkavaa patoumaa, niin jos se avautuisi sen verran, että traktori kävisi normaalisti edes muutamia tunteja. Joskus nuo putkistoa tukkeavat moskat on hankalia jäljittää kun tukkeuma saattaa olla siinä hetken ja sitten taas välillä auki ja joskus taas uudelleen tukossa.
Kerran sammui oma 990 polttoainepulaan ilman näkyvää syytä. Tutkimus osoitti, että tankin linjasta polttoainetta tuli siirtopumpulle vain tiputtamalla. Tukos oli niin tiukassa, että koko putki piti päästää irralleen ja krassata rautalangalla auki. Tyytyväisenä sitten ilmasin ja käynnistin traktorin ,mutta se sammui uudelleen muutaman minuutin kuluttua. Ilmaahan se oli taas vetänyt. Taas piti ottaa se sama putki auki ja krassata rautalangalla uudelleen. Sen jälkeen ei ole kyllä tarvinnut kajota siihen puoleen.
Sekään ei ole täysi mahdottomuus, että edellisen kuluneen siirtopumpun käyttötapin jäljiltä nokka-akseliin on tullut pintaan kiinnileikkauman tapaista rosoa, joka on kuluttanut tapin lyhyeksi tosi nopeasti. Siitä ei saa selvyyttä kuin tarkistamalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 jätti myös välille...
Koska kaiketi ruiskutuspumpussa on joka paikassa ylipaine, niin pumpun kopan sammutin- ja kaasuvipstaakien läpiviennitkään eivät voine vuotaa niin päin, että sieltä menisi ilmaa prosessiin, vai kuinka?
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1394 jätti myös välille...
Juu, pumppu ei ime ilmaa sisään. Korkeapainepään toiminta perustuu kokonaan siihen, että välipaine ajaa männät takaisin sisään ruiskutuksen jälkeen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 jätti myös välille...
Jeps. Teoreettisesti olisi mahdollista pistää traktori vaikka käyntiin niin, että DPA pumpusta olisi kansi tyystin irrallaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 jätti myös välille...
Hmmm. En oikein ymmärrä tuota teoriaa. Jos pumpun kuoren sisällä ei ole painetta niin pumppu ei ruiskuta. Jos ei ole kuorta niin ei ole painetta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa