Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1394 jätti myös välille...

4 posters

Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty 1394 jätti myös välille...

Viesti  jariojala Su Maalis 21 2021, 19:30

Tuossa alla oli vastaava 1390 tapaus....

Olisiko vinkkiä mitä syöttöpumppu touhuaa. Kone sammuu samaan tapaan, kesken ajon. Kierrokset alkaa hiipumaan.

Ilmaamalla saa käyntiin. Pumpun alemmasta ruuvista ei tule ilmoja, mutta ylempi on täynnä ilmaa.

Onko pumpussa jokin tiiviste yms. joka voisi oireilla noin.

Missään muualla ei ole ilmaa ja siirtopuppu syöttää ainetta kunnolla.

Jari

jariojala

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  erkki Su Maalis 21 2021, 19:45

Jos ymmärsin oikein, niin siirtopumpulla pumppaamalla polttoaine tulee pumpun alemmasta ilmausruuvista moitteettomasti ja alkaa tulla sitten ylemmästäkin kun jatkaa pumppaamista? Jos noin tapahtuu, niin vaikuttaa kovasti siltä, että siirtopumppu saa polttoainetta tankilta ja suodattimet läpäisevät.

Seuraava niksipaikka taitaa sitten olla välipainepumpun verkkosuodatin pumpun imuputken liittimen alla, mutta sen tukkeutuminen on niin harvinaista etten oikein usko sieltäkään löytyvän vastausta ongelmaan.

Jos moottori lähtee ilmauksen jälkeen normaaliin tapaan käyntiin, niin välipainepumppu on siitä päätellen kunnossa.

Jos suodattimia ei ole kovin äskettäin vaihdettu, niin itse kyllä tekisin sen ihan ensin. Huonosti läpäisevästä suodattimesta voi tulla yllättävästi ongelmaa. Tyypillisesti niin, että moottori käy tyhjäkäyntiä hyvin ja kevyttä ajoakin voi tehdä, mutta kun aletaan ottamaan tehoa ulos, niin sitten vetää ilmat pumppuun.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  jusape Su Maalis 21 2021, 21:43

Siirtopumpun käyttötapin pituus ? Kulunut ? Niin silloin ei polttoainekkaan oikein siirry .....
Eikös sen pituus ollut 36mm ?
Siirtopumpun käsitoiminnolla kyllä varmaan tulee tavaraa, vaikka käyttötappi olisikin kulunut, mut käydessä kuluneella tapilla, pumpun kalvon liike on olematon = ei tule ainetta = hyytyy polttoainepulaan.

Ja CAV DPA syöttöpumppu itsessään on koneen käydessä koko ajan paineen alaisena, jos siis siirtopumppu ja pumpun perän esipainepumppu on kunnossa .
Taasen, esipainepumppu jos ei ole kunnossa, ei se kyllä edes käynnisty silloin.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  erkki Ma Maalis 22 2021, 06:26

Juu, kulunut käyttötappi ei ole tuntematon juttu joskaan ei kovin yleinenkään. Oireet passaa siihenkin. Sen kunnosta saa selvyyden ottamalla siirtopumppu irti ja sitten pitää saada hyvä ote pihdeillä käyttötapista että sen saa vedettyä ulos. Jos käyttötappi ei ole nokka-akselin puoleisesta päästä kulahtanut niin se tulee ulos mukisematta, mutta jos sinne on tullut hiukan partaa, niin sitä joutuu suostuttelemaan voiman kanssa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  jariojala Ma Maalis 22 2021, 18:17

Joo,

Ei ole tappi on jo parivuotta sitten vaihdettu ja oire oli selvä. Tavaraa tulee pumpulle, ette kaarella lentää alammasta ilmausruuvista, mutta ylemmässä on ilmaa ensin....
Silti epäilen, että CAV:n pumpussa jotain häikkää...

J

jariojala

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  jusape Ma Maalis 22 2021, 23:57

Nyt alkaa kyllä omat epäilyt mennä sinne imun tukkeutumisen puolelle, imulähtöhän on tankkien yhdysputkessa = roskaa siellä ? Ei ollenkaan tavatonta....
CAV DPA ei voi mistään muualta vetää ilmaa, kuin suodattimien tai siirtopumpun tiivisteen kautta tai putkiliitoksista.
Nestepää on käydessä paineen alaisena, samoin pumpun etuosan runko, ja virtaus esipainepumpun takia, pumpun sisällä on pumpun rungon suuntaan eli jostain horii ilmaa = ei saa polttoainetta.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  erkki Ti Maalis 23 2021, 06:40

Voisi olla sitten aika tutkia välipaineen säätimen yläpuolella oleva suodatin. Se on pieni verkkosihti, joka kai tosi harvoin tukkeutuu, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Välipainepumppu pitää muutaman barin ylipainetta pumpun kuoren sisällä ja jos pumpun kuori alkaa vuotaa, niin se vuotaa polttoainetta ulospäin. Jos ja kun paine alenee pumpun kuoren sisällä, ei korkeapainepumppuun mene enää polttoainetta ja moottori sammuu.

Voisi kuitenkin olla aluksi helpointa kokeilla tuupata paineilmaa siirtopumpulle tulevaan putkeen tankin suuntaan. Jos tankin päässä on alkavaa patoumaa, niin jos se avautuisi sen verran, että traktori kävisi normaalisti edes muutamia tunteja.  Joskus nuo putkistoa tukkeavat moskat on hankalia jäljittää kun tukkeuma saattaa olla siinä hetken ja sitten taas välillä auki ja joskus taas uudelleen tukossa.

Kerran sammui oma 990 polttoainepulaan ilman näkyvää syytä. Tutkimus osoitti, että tankin linjasta polttoainetta tuli siirtopumpulle vain tiputtamalla. Tukos oli niin tiukassa, että koko putki piti päästää irralleen ja krassata rautalangalla auki. Tyytyväisenä sitten ilmasin ja käynnistin traktorin ,mutta se sammui uudelleen muutaman minuutin kuluttua. Ilmaahan se oli taas vetänyt. Taas piti ottaa se sama putki auki ja krassata rautalangalla uudelleen. Sen jälkeen ei ole kyllä tarvinnut kajota siihen puoleen.

Sekään ei ole täysi mahdottomuus, että edellisen kuluneen siirtopumpun käyttötapin jäljiltä nokka-akseliin on tullut pintaan kiinnileikkauman tapaista rosoa, joka on kuluttanut tapin lyhyeksi tosi nopeasti. Siitä ei saa selvyyttä kuin tarkistamalla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  jouto Ti Maalis 23 2021, 08:37

Koska kaiketi ruiskutuspumpussa on joka paikassa ylipaine, niin pumpun kopan sammutin- ja kaasuvipstaakien läpiviennitkään eivät voine vuotaa niin päin, että sieltä menisi ilmaa prosessiin, vai kuinka?
t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 123

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  erkki Ti Maalis 23 2021, 10:50

Juu, pumppu ei ime ilmaa sisään. Korkeapainepään toiminta perustuu kokonaan siihen, että välipaine ajaa männät takaisin sisään ruiskutuksen jälkeen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  jusape Ti Maalis 23 2021, 14:32

Jeps. Teoreettisesti olisi mahdollista pistää traktori vaikka käyntiin niin, että DPA pumpusta olisi kansi tyystin irrallaan.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1394 jätti myös välille... Empty Vs: 1394 jätti myös välille...

Viesti  erkki Ke Maalis 24 2021, 10:51

Hmmm. En oikein ymmärrä tuota teoriaa. Jos pumpun kuoren sisällä ei ole painetta niin pumppu ei ruiskuta. Jos ei ole kuorta niin ei ole painetta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa