David Brown 996, projekti
5 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
David Brown 996, projekti
Iltaa kaikille!
Tuossa reilu pari vuotta sitten tuli ostettua työkaverin appiukolta 996 Taavetti, vuosimallia -80. Tunteja koneessa silloi noin 6700h (nyt inasen vajaa 7000h). Koeajossa jarrut huonot (nämä korjattu), valoja pimeänä/rikki/haljenneita umpioita (osittain korjattu), PA-mittari mykkä, lämpömittari mykkä (korjattu), lattia puhki (osittain korjattu), ajan patinaa siellä täällä, isompia ja pienempiä. Muuten toimiva peli ja hommiakin tullut tehtyä ilman ongelmia. Joku pensselin kanssa käynyt koneen läpi joskus. Korjaushistoriasta ei tietoa. Huollot olen itse tehnyt.
Nyt tänään aloitin projektin. Tarkoituksena on peruskunnostaa ja siistiä kone. Tarkoituksena ei ole entisöidä täysin alkuperäiseen ulkoasuun, joitankin omia modauksia varmaan tulee matkan varrella. Asia kerrallaan, hitaasti mutta varmasti.
Tässä hieman listaa mitä olisi tarkoitus tehdä:
- Hytti kunnostaa, verhoilut, penkki, lasit/ovet, ruosteet, mittarit/valot jne.
- Lisätä hydrauliikka. Nyt on pelkästään kippi.
- Ajovalot, työvalot, jne kuntoon.
- Korjaila sähköjä muutenkin, uusia johtoja ja ehkä tehdä omat johtosarjat
- Uusia takarenkaat, nykyiset taitaa olla alkuperäiset, eturenkaat uusin melko pian oston jälkeen
- Ehkä maalata kone, jos innostuu/kiinnostaa
- Huoltaa syöttöpumppu/suuttimet, korjata vuotava siirtopumppu, muutkin pienet vuodot moottorin puolelta
- Mietinnässä on että laittaisiko kytkimen.. Säätötanko taitaa (ymmärtääkseni) olla tapissaan, ja kerran kun traktori on verstaalla ja hytti on pois, niin niin.. katsotaan, taitaa Mr. Jusapelle tulla soitto jossain kohtaan
Kuten näkyy, hommaa riittää niin saa nyt nähdä mitä kaikkea tulee tehdyksi, rahaa ja aikaahan tuo vie mutta eipä nyt mikään kiirekkään ole. Hytti nyt ainakin kuntoon mutta tuo maalaus saattaa olla sellanen että jää tekemättä. Kokemusta kaikista näistä hommista ei ole mutta koitan oppia tässä samalla sitten, vinkkejä sekä neuvoja otetaan vastaan. Tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta vähän mallia ja inspiraatiota muilta katsellu. Koitan muistaa päivitellä tänne vähän kuvien kera kun tilanne etenee. Kone on nyt Liedossa, jos joskus tulee tilanne että joku haluua tulla auttamaan tarvittaessa. Voi hyvinkin olla että tulee sellaisia tänka på tilanteita että tarvitaan enemmän Taaveteista tietotaitoa omaavaa ruuvaajaa.
Vähän sekavaa tekstiä ehkä, en ole kovin hyvä rustaamaan tällaisia. Mutta menkööt.
https://ibb.co/wwwcB6c - tyyppikilpi
https://ibb.co/hYQtf0D - yleiskuva
https://ibb.co/xMnvv26 - yleiskuva
https://ibb.co/LSV6RMk - yleiskuva, vasen sivu
https://ibb.co/WvLv0nZ - yleiskuva, takaa
https://ibb.co/68ywgg9 - yleiskuva , oikea sivu
https://ibb.co/0fZBZmR - hytti, yleiskuva
https://ibb.co/Y8KM7yQ - hytti, oikea puoli
https://ibb.co/pyxXmMp - hytti, vasen puoli
https://ibb.co/SRZnrR6 - kytkimen säätötanko
https://ibb.co/b3N3fpz - ulosoton käsikytkimen säätö
https://ibb.co/TLX8D7K - vasen lokari
https://ibb.co/jVNNwz5 - oikea lokari
https://ibb.co/DDBgZ8h - oikea lokari
https://ibb.co/M6q9VNW - vasen lokari
Tuossa lista kuvista mitän otin tänään, kaikista kohteista en ottanut kuvia mutta niitä varmaan tulee myöhemmin sitten. En osannut laittaa niitä tänne niin toivottavasti jaksatte käydä läpi. Tuossa nyt yhdessä kuvassa näkyy tuo kytkimen säätötanko joka on aivan "vasemmassa reunassa", onko säätövara loppu? Kytkin ottaa aika ylhäältä ennen polkimen välystä kiinni. Ulosoton käsivipu näyttäisi olevan OK ja kun eilen testasin sitä, kahvaa vetämällä se pysähtyi kyllä, ei mitään ääniä kuulunut, nätisti toppasi ja lähti taas pyörimään.
Nähdään ja kuullaan,
Mikael
Tuossa reilu pari vuotta sitten tuli ostettua työkaverin appiukolta 996 Taavetti, vuosimallia -80. Tunteja koneessa silloi noin 6700h (nyt inasen vajaa 7000h). Koeajossa jarrut huonot (nämä korjattu), valoja pimeänä/rikki/haljenneita umpioita (osittain korjattu), PA-mittari mykkä, lämpömittari mykkä (korjattu), lattia puhki (osittain korjattu), ajan patinaa siellä täällä, isompia ja pienempiä. Muuten toimiva peli ja hommiakin tullut tehtyä ilman ongelmia. Joku pensselin kanssa käynyt koneen läpi joskus. Korjaushistoriasta ei tietoa. Huollot olen itse tehnyt.
Nyt tänään aloitin projektin. Tarkoituksena on peruskunnostaa ja siistiä kone. Tarkoituksena ei ole entisöidä täysin alkuperäiseen ulkoasuun, joitankin omia modauksia varmaan tulee matkan varrella. Asia kerrallaan, hitaasti mutta varmasti.
Tässä hieman listaa mitä olisi tarkoitus tehdä:
- Hytti kunnostaa, verhoilut, penkki, lasit/ovet, ruosteet, mittarit/valot jne.
- Lisätä hydrauliikka. Nyt on pelkästään kippi.
- Ajovalot, työvalot, jne kuntoon.
- Korjaila sähköjä muutenkin, uusia johtoja ja ehkä tehdä omat johtosarjat
- Uusia takarenkaat, nykyiset taitaa olla alkuperäiset, eturenkaat uusin melko pian oston jälkeen
- Ehkä maalata kone, jos innostuu/kiinnostaa
- Huoltaa syöttöpumppu/suuttimet, korjata vuotava siirtopumppu, muutkin pienet vuodot moottorin puolelta
- Mietinnässä on että laittaisiko kytkimen.. Säätötanko taitaa (ymmärtääkseni) olla tapissaan, ja kerran kun traktori on verstaalla ja hytti on pois, niin niin.. katsotaan, taitaa Mr. Jusapelle tulla soitto jossain kohtaan
Kuten näkyy, hommaa riittää niin saa nyt nähdä mitä kaikkea tulee tehdyksi, rahaa ja aikaahan tuo vie mutta eipä nyt mikään kiirekkään ole. Hytti nyt ainakin kuntoon mutta tuo maalaus saattaa olla sellanen että jää tekemättä. Kokemusta kaikista näistä hommista ei ole mutta koitan oppia tässä samalla sitten, vinkkejä sekä neuvoja otetaan vastaan. Tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta vähän mallia ja inspiraatiota muilta katsellu. Koitan muistaa päivitellä tänne vähän kuvien kera kun tilanne etenee. Kone on nyt Liedossa, jos joskus tulee tilanne että joku haluua tulla auttamaan tarvittaessa. Voi hyvinkin olla että tulee sellaisia tänka på tilanteita että tarvitaan enemmän Taaveteista tietotaitoa omaavaa ruuvaajaa.
Vähän sekavaa tekstiä ehkä, en ole kovin hyvä rustaamaan tällaisia. Mutta menkööt.
https://ibb.co/wwwcB6c - tyyppikilpi
https://ibb.co/hYQtf0D - yleiskuva
https://ibb.co/xMnvv26 - yleiskuva
https://ibb.co/LSV6RMk - yleiskuva, vasen sivu
https://ibb.co/WvLv0nZ - yleiskuva, takaa
https://ibb.co/68ywgg9 - yleiskuva , oikea sivu
https://ibb.co/0fZBZmR - hytti, yleiskuva
https://ibb.co/Y8KM7yQ - hytti, oikea puoli
https://ibb.co/pyxXmMp - hytti, vasen puoli
https://ibb.co/SRZnrR6 - kytkimen säätötanko
https://ibb.co/b3N3fpz - ulosoton käsikytkimen säätö
https://ibb.co/TLX8D7K - vasen lokari
https://ibb.co/jVNNwz5 - oikea lokari
https://ibb.co/DDBgZ8h - oikea lokari
https://ibb.co/M6q9VNW - vasen lokari
Tuossa lista kuvista mitän otin tänään, kaikista kohteista en ottanut kuvia mutta niitä varmaan tulee myöhemmin sitten. En osannut laittaa niitä tänne niin toivottavasti jaksatte käydä läpi. Tuossa nyt yhdessä kuvassa näkyy tuo kytkimen säätötanko joka on aivan "vasemmassa reunassa", onko säätövara loppu? Kytkin ottaa aika ylhäältä ennen polkimen välystä kiinni. Ulosoton käsivipu näyttäisi olevan OK ja kun eilen testasin sitä, kahvaa vetämällä se pysähtyi kyllä, ei mitään ääniä kuulunut, nätisti toppasi ja lähti taas pyörimään.
Nähdään ja kuullaan,
Mikael
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Ulkopuolelta harvinaisen siisti peli tuo on ikäisekseen. Hyttiä tosiaan tekee varmaan mieli ehostaa ja pitäähän valot toimia ja sähköt muutoinkin, mutta kosmeettisesti tuosta tulee pikku fiksauksella sellainen peli että kehtaa näyttää. Alkuperäisen näköinen äänenvaimennin kruunaisi kokonaisuuden. Etupyörien levyt ja etupainoteline vaan alkuperäiseen väriin ja moottorin vasemmalta kyljeltä vuodot kuriin niin hyvä tuli. Kuvien perusteella tuo on vielä hyvissä maaleissa, mutta kuvissahan usein kaikki näyttää paremmalta.
Jos ruiskutuspumpun kannen läpi menevien akseleiden 0-renkaat tihkuttaa niin ne kannattaa vaihtaa. Muutoin ruiskutuspumppu ei kyllä yleensä kaipaa erityistä kunnostamista jos se tuntuu toimivan normaalisti. Suutinten kanssa on hiukan sama juttu, eli jos käynti on ok niin harvoin se paranee suutinremontilla. Kylmänä nuo usein hetken tupsuttaa harmaata mutta se loppuu kun kone hiukan lämpenee.
Kytkinremontin aika on kun siihen tulee vikaa. Riippuen paljonkin siitä mitä koneella on tehty, se pystyy olemaan vielä alkuperäinen ja saattaa toimia tuhannet tunnit vielä ennen kuin levystä pinta loppuu.
Jos ruiskutuspumpun kannen läpi menevien akseleiden 0-renkaat tihkuttaa niin ne kannattaa vaihtaa. Muutoin ruiskutuspumppu ei kyllä yleensä kaipaa erityistä kunnostamista jos se tuntuu toimivan normaalisti. Suutinten kanssa on hiukan sama juttu, eli jos käynti on ok niin harvoin se paranee suutinremontilla. Kylmänä nuo usein hetken tupsuttaa harmaata mutta se loppuu kun kone hiukan lämpenee.
Kytkinremontin aika on kun siihen tulee vikaa. Riippuen paljonkin siitä mitä koneella on tehty, se pystyy olemaan vielä alkuperäinen ja saattaa toimia tuhannet tunnit vielä ennen kuin levystä pinta loppuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 996, projekti
erkki kirjoitti:Ulkopuolelta harvinaisen siisti peli tuo on ikäisekseen. Hyttiä tosiaan tekee varmaan mieli ehostaa ja pitäähän valot toimia ja sähköt muutoinkin, mutta kosmeettisesti tuosta tulee pikku fiksauksella sellainen peli että kehtaa näyttää. Alkuperäisen näköinen äänenvaimennin kruunaisi kokonaisuuden. Etupyörien levyt ja etupainoteline vaan alkuperäiseen väriin ja moottorin vasemmalta kyljeltä vuodot kuriin niin hyvä tuli. Kuvien perusteella tuo on vielä hyvissä maaleissa, mutta kuvissahan usein kaikki näyttää paremmalta.
Jos ruiskutuspumpun kannen läpi menevien akseleiden 0-renkaat tihkuttaa niin ne kannattaa vaihtaa. Muutoin ruiskutuspumppu ei kyllä yleensä kaipaa erityistä kunnostamista jos se tuntuu toimivan normaalisti. Suutinten kanssa on hiukan sama juttu, eli jos käynti on ok niin harvoin se paranee suutinremontilla. Kylmänä nuo usein hetken tupsuttaa harmaata mutta se loppuu kun kone hiukan lämpenee.
Kytkinremontin aika on kun siihen tulee vikaa. Riippuen paljonkin siitä mitä koneella on tehty, se pystyy olemaan vielä alkuperäinen ja saattaa toimia tuhannet tunnit vielä ennen kuin levystä pinta loppuu.
Nojuu onhan noita nähty huonommassa kunnossa. Ja niin, joskus mulle sanottu että ei toimivaan moottoriin kannata kajota. Ajattelin vain että nyt kun on verstaalla missä pelit ja pensselit niin voisi tehdä "ennakoivaa" huoltoa niin ei tarvitsisi keskellä metsää mökillä touhuta. Mutta, katsotaan, kieltämättä oikeassa olet.
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Eihän tosta Liedosta pitkä matka tänne ole, jokin 35km asemalta tänne .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 996, projekti
jusape kirjoitti:Eihän tosta Liedosta pitkä matka tänne ole, jokin 35km asemalta tänne .....
Kone työpaikalla Avantin/Tuulissuon holleilla. Lieto sekin
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Aaa, siellä ......
No pikkasen tulee lisää matkaa sit, ehkä 15-20km ?
No pikkasen tulee lisää matkaa sit, ehkä 15-20km ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 996, projekti
Yritin nähdä kuvista että onko takarenkaat sileät tai pahasti perstuneet, mutta resoluutio ei oikein riitä näyttämään että ovatko halkeilleet. Kuvissa ne on ihan hyvän näköiset samoin kuin eturenkaatkin. Vaikka pintahalkeamia paikoitellen olisikin, niin noilla saattaa ajella vielä kymmenen vuotta ilman mitään ongelmaa. Se on kyllä fakta, että uudet renkaat tekee vanhaan koneeseen hyvän säväyksen, tai sanotaan niin päin, että jos traktori on maalattu ja fiksattu vimosen päälle, mutta alla on kulahtaneet renkaat, niin kokonaisuus kärsii oikein tuntuvasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 996, projekti
erkki kirjoitti:Yritin nähdä kuvista että onko takarenkaat sileät tai pahasti perstuneet, mutta resoluutio ei oikein riitä näyttämään että ovatko halkeilleet. Kuvissa ne on ihan hyvän näköiset samoin kuin eturenkaatkin. Vaikka pintahalkeamia paikoitellen olisikin, niin noilla saattaa ajella vielä kymmenen vuotta ilman mitään ongelmaa. Se on kyllä fakta, että uudet renkaat tekee vanhaan koneeseen hyvän säväyksen, tai sanotaan niin päin, että jos traktori on maalattu ja fiksattu vimosen päälle, mutta alla on kulahtaneet renkaat, niin kokonaisuus kärsii oikein tuntuvasti.
Kyllä kuviota on vielä jonkin verran mutta kovin ovat pykineet ja paloja lohjennut sieltä täältä. Eturenkaat ovat uudet. Tänään menossa nostamaan hyttiä poies.
Viimeinen muokkaaja, mazon pvm La Kesä 05 2021, 08:44, muokattu 1 kertaa
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
jusape kirjoitti:Aaa, siellä ......
No pikkasen tulee lisää matkaa sit, ehkä 15-20km ?
Joku sellanen joo
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Hytin noston aloitus
Ei siinä loppujen lopuksi kauan mennyt, ja kaikki pultit/mutterit/ruuvit aukesivat pelkkää Boltexia apua käyttäen.
Mikä tuo on, tuo missä on klemmari?
Pesuhalliin pesuun, hytin alta hikoulua, mahdollisia pikkuvuotoja nostolaitevivuston alueelta ja kolmitieventtiilin holleilta (voi olla vanhoja korjattuja vuotoja johon lika vaan jäänyy kiinni ja kun hytin alta ei pääse kunnolla pesemään niin jäänyt sinne ties kuinka pitkäksi aikaa). Pitääpä tarkastaa paremmin myöhemmin.
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Tuo klemmmarilla lukittu tappi on nostolaitteen yläasentoon lukitseva tappi.Siitä on hävinnyt käyttövipu jonka takia se on lukittu klemmarilla ettei mene lukitusasentoon.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: David Brown 996, projekti
pauli kirjoitti:Tuo klemmmarilla lukittu tappi on nostolaitteen yläasentoon lukitseva tappi.Siitä on hävinnyt käyttövipu jonka takia se on lukittu klemmarilla ettei mene lukitusasentoon.
Oukhei, kiitos tiedosta.
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Tänään taas jatkui hiukan rojekti. Otin polttoainetankin pois, sähköjä irti, penkkiä pois. Pientä tällä kertaa. Polttoainetankissa oli aika paljon likaa ja moskaa ja jokune oksanpätkäki tuli kalasteltua pohjalta, ihme ettei ole mitään ongelmia aiheuttanut. Noh se tuli putsattua. Orbitroli on märkä, en vielä sen enempää tullut tällä kertaa katsottua mistä, onko esim letkuliitos löysä vai mikä siellä on. Onkohan tuohon malliin tiivisteitä enää saatavillakaan jos ei ole letkut..?
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Pudotusventtiili kannattaa huoltaa, kun hytti on pois. Eli se "kipin nopeutus" venttiili, nostolaitteen nosto/laskuvivun vieressä. Yleensä alkaa jossain vaiheessa vuotaa ja aiheuttaa nostolaitteen pilkkimistä. On vaan helppo homma kun hytti ei ole tiellä. Asiasta ohjeita löytyy tältä foorumilla hakusanalla "pudotusventtiili" tai "kippiventtiili"
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: David Brown 996, projekti
Paulig kirjoitti:Pudotusventtiili kannattaa huoltaa, kun hytti on pois. Eli se "kipin nopeutus" venttiili, nostolaitteen nosto/laskuvivun vieressä. Yleensä alkaa jossain vaiheessa vuotaa ja aiheuttaa nostolaitteen pilkkimistä. On vaan helppo homma kun hytti ei ole tiellä. Asiasta ohjeita löytyy tältä foorumilla hakusanalla "pudotusventtiili" tai "kippiventtiili"
Ok, kiitos vinkistä!
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Tuolta Casen sivuilta kun katselee varaosa/räjäytyskuvia niin rupesin miettimään mitä nuo eri merkinät omasta mallistani tarkoittavat? Löytyi ainakin "normi" 996, sitte, 996G, 996Q ja taisi olla vielä 996SK..
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
G on Germany, eli Saksan vientimalli. Siellä on maakohtaisia erikoismääräyksiä, mm. vaihteistoon vaikuttava pysäköintijarru.
Q on quiet, eli hiljainen hytti, joka oli Englannissa korkea ja iso kuin kioski.
SK on jotain Sekura Kabin tai sinne päin, eli juuri tuo hytti mikä on tuossa projektikoneessa.
Q on quiet, eli hiljainen hytti, joka oli Englannissa korkea ja iso kuin kioski.
SK on jotain Sekura Kabin tai sinne päin, eli juuri tuo hytti mikä on tuossa projektikoneessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 996, projekti
Kiinnitin huomiota siihen, että työntövarren korvake on hiukan kiertynyt. Se on joutunut voimankäytön kohteeksi siten, että työntövarsi on todennäköisesti ollut kiinni ja roikkunut alapäin ja siihen on osunut jotain, mikä on vääntänyt vartta suvulle sillä seurauksella että korvakkeen takana olevassa akselissa on lukkotapit antaneet periksi. Tuon korjaaminen ei ole paha rasti. Vaijeri irti ja neljä pulttia auki niin systeemi tulee ulos taaksepäin vetämällä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: David Brown 996, projekti
Okei, kiitos tiedosta ja hyvästä huomiosta. Täytyy muistaa kattoa!
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Vs: David Brown 996, projekti
Voiskoha joku mitata omasta taavetistaan vaihdekepin kupin paikan ja aluevaihdevipujen reiän paikka/koko? Eli sehän on sellainen "kuppi" mistä ite keppi menee sitten läpi, niin tuon kupin reiän keskikohdasta öbaut kun mitttaa penkiltä katottuna oikealle ja taaksepäin mitat ni saisin sen laitettua heti mahd lähelle omaa paikkaa kun enpä muistanut sitä tehdä vanhaa lattiaa irroittaessa. Hytti on menossa ensi viikolla hiekkapuhallukseen ja maalaukseen niin jos sais ne laitettua sitä ennen.
mazon- David Brown : 996, -80
Viestien lukumäärä : 15
Similar topics
» David Brown 950 projekti
» David brown 1490 projekti
» David Brown 990 -73 Projekti valmis.
» Entisöinti projekti - David Brown 1290
» David Brown 25D
» David brown 1490 projekti
» David Brown 990 -73 Projekti valmis.
» Entisöinti projekti - David Brown 1290
» David Brown 25D
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa