Ohjauksen hydraulisylinteri
5 posters
Sivu 1 / 1
Ohjauksen hydraulisylinteri
Traktorina 1394 vm. -84. Ohjauksesta vähenee pikkuhiljaa öljyä. Kiristelin ohjaussylinteriin tulevia putkia ja lisäsin säiliön täyteen öljyä. Kummassa ääriasennossa ratti pitikään olla öljyä lisätessä?
Ohjaus on välistä kumman jäykkä, mutta kun saa käännettyä toisesta laidasta "keskikohdan" yli keveneekin yhtäkkiä ja silloin on myös helppo kääntää takaisin päin. Risteys meinas mennä pitkäksi, kun ei meinannu saada renkaita kääntymään riittävän nopeasti.
Toinen mielenkiintoinen ilmiö tapahtui maantienopeudessa. Kun nostin jalan kaasulta renkaat alkasi vatkaamaan. Kyse ei ollut klapista, vaan ohjaussylinterin mäntä liikkui tyyliin 5cm edestaas.
Voisko sylinterissä oleva ilma tehdä tuota vatkausta? Eikö ilma pitäisi poistua, kun kääntelee pari kertaa ääri asennosta toiseen?
Letkuja kiristäessä, käytin vähän toista letkua auki, niin huomasin öljyn olevan melko jankkia. Kannattaiskohan tuo huuhdella uudella öljyllä? Voiko tehdä niin, että irrottaa yhden letkun kerrallaan ja kääntää rattia käynnissä inan verran "oikeaan" suuntaan, jolloin irtonaisesta letkusta tulis vanhat jankit pois ja sen jälkeen toiseen suuntaan linkkuun, että sylinteri tulis tyhjäksi. Tämän jälkeen letku kiinni ja toinen letku irti ja toistaa toistepäin. Vai sylkäseekö se jo pienellä käännöllä säiliön tyhjäksi?
Ohjaus on välistä kumman jäykkä, mutta kun saa käännettyä toisesta laidasta "keskikohdan" yli keveneekin yhtäkkiä ja silloin on myös helppo kääntää takaisin päin. Risteys meinas mennä pitkäksi, kun ei meinannu saada renkaita kääntymään riittävän nopeasti.
Toinen mielenkiintoinen ilmiö tapahtui maantienopeudessa. Kun nostin jalan kaasulta renkaat alkasi vatkaamaan. Kyse ei ollut klapista, vaan ohjaussylinterin mäntä liikkui tyyliin 5cm edestaas.
Voisko sylinterissä oleva ilma tehdä tuota vatkausta? Eikö ilma pitäisi poistua, kun kääntelee pari kertaa ääri asennosta toiseen?
Letkuja kiristäessä, käytin vähän toista letkua auki, niin huomasin öljyn olevan melko jankkia. Kannattaiskohan tuo huuhdella uudella öljyllä? Voiko tehdä niin, että irrottaa yhden letkun kerrallaan ja kääntää rattia käynnissä inan verran "oikeaan" suuntaan, jolloin irtonaisesta letkusta tulis vanhat jankit pois ja sen jälkeen toiseen suuntaan linkkuun, että sylinteri tulis tyhjäksi. Tämän jälkeen letku kiinni ja toinen letku irti ja toistaa toistepäin. Vai sylkäseekö se jo pienellä käännöllä säiliön tyhjäksi?
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
Jos ilmaa siellä tankissa, liian vähän öljyä.. Voihan letkui löysäillä, mutta itseilmaava se on käsittääkseni. Vuotaa näissä omissa vehkeissä riittävästi kääntösylinterit, mutta lisää vaan ajoissa perään sinne 0,9 litran säiliöön.. säiliön saa tyhjäksi kun avaa päädystä 1/2 kannalla eli 13mm pultin, nykäsee irti. Valuu pois öölit.
Mutta en takaa että vanha tiiviste pitää tuon jälkeen. Pitkän kaavan mukaan siirtopumppa otettava irti näissä lyhyissä neloskoneissa, että saa kokonaan ulos. Uusi suodatin ja tiiviste säiliöön.
Mutta en takaa että vanha tiiviste pitää tuon jälkeen. Pitkän kaavan mukaan siirtopumppa otettava irti näissä lyhyissä neloskoneissa, että saa kokonaan ulos. Uusi suodatin ja tiiviste säiliöön.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
Ainakin osan noista vaivoista vois aiheuttaa tukkoinen suodatin, kun pumpulla on öljynsaanti ongelma.
Jotku "viisaat" laittaa säästöputjetti syistä noihin vuotaviin ohjaus systeemiin jopa jäteöljy.
Aikoinaan ittelle tuli hankittua 1490 jonka ohjaukseen oli laitettu kaksi kertaa käytettyä moottoriöljyä.
Öljyt piti vaihtaa useampaan kertaan, ennenkun alkoi näyttää öljyltä
Jotku "viisaat" laittaa säästöputjetti syistä noihin vuotaviin ohjaus systeemiin jopa jäteöljy.
Aikoinaan ittelle tuli hankittua 1490 jonka ohjaukseen oli laitettu kaksi kertaa käytettyä moottoriöljyä.
Öljyt piti vaihtaa useampaan kertaan, ennenkun alkoi näyttää öljyltä
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
Suodattimen oon vaihtanu pari vuotta sitten ja käyttäny puhdasta moottoriöljyä (Delvac). Mulla olon aikana on sen verran vuotanu, että säiliös ja pumpus on varmaan puhtaat öljyt.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
mtalo kirjoitti:Suodattimen oon vaihtanu pari vuotta sitten ja käyttäny puhdasta moottoriöljyä (Delvac). Mulla olon aikana on sen verran vuotanu, että säiliös ja pumpus on varmaan puhtaat öljyt.
Kai tuohonkin ATF öljyä suositellaan? Voisi ainakin kovilla pakkasilla kuvitella moottoriöljyn olevan turhan paksua.
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
ATF on vanhaa tietoa. Kyllä noihin ohjaus systeemeihin nykysin moottoriöljyä suositellaan. Niin hytrostaatiin kun tehostimeenkin.
Syy on se, että moottoriöljystä ei ole mitään haittaa vaikka sitä vuotaisi moottoriin.
Moottoriöljyä taitaa Taavetin kirjakin suositellaan. Moottoriöljyä 10w 30 olen itse käyttäny
Syy on se, että moottoriöljystä ei ole mitään haittaa vaikka sitä vuotaisi moottoriin.
Moottoriöljyä taitaa Taavetin kirjakin suositellaan. Moottoriöljyä 10w 30 olen itse käyttäny
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
Onpa tullut kirjoitettua muihin ketjuihin, mutta lisätään tähänkin: suodattimen vaihdon ollessa ajankohtainen, kannattaa ostaa alkuperäinen suodatin. Siinä tulee mukana oikean kokoinen O rengas säiliön tiivistykseen.
Oma kokemukseni on, että hieman edullisemmalla tarvikesuodattimella ja sen mukana tulevalla O renkaalla jäi säiliö vuotamaan. Eli aloita alusta koko homma sen verran työläs, että ei kannata säästää. Näin kävi minulle, toki toisen merkkisessä tarvikeosassa voi ollakin oikean kokoinen O rengas. Itse suodatin kyllä passasi myös tarvikkeena.
Oma kokemukseni on, että hieman edullisemmalla tarvikesuodattimella ja sen mukana tulevalla O renkaalla jäi säiliö vuotamaan. Eli aloita alusta koko homma sen verran työläs, että ei kannata säästää. Näin kävi minulle, toki toisen merkkisessä tarvikeosassa voi ollakin oikean kokoinen O rengas. Itse suodatin kyllä passasi myös tarvikkeena.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
On muuten aika ärsyttävä vaihtaa suodatin, kun on vielä etukuormainkin. Muistaakseni piti irrottaa polttoaineen siirtopumppu ja sittenkin oli aika ahdas.
Ilmaa tosiaankin vaikuttais olevan sylinterissä, kun renkaat ilmassa rengasta pystyy kääntämään eli ilma painuu kasaa.
Pitää koittaa ottaa vanhat jankit pois sylinteristä ja testata toimiiko sitten paremmin. Mitenkä se öljyn taso tuli oikein? Oliko renkaat vasemmalle ja sitten täytetään korkkia myöten?
Ilmaa tosiaankin vaikuttais olevan sylinterissä, kun renkaat ilmassa rengasta pystyy kääntämään eli ilma painuu kasaa.
Pitää koittaa ottaa vanhat jankit pois sylinteristä ja testata toimiiko sitten paremmin. Mitenkä se öljyn taso tuli oikein? Oliko renkaat vasemmalle ja sitten täytetään korkkia myöten?
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
Öljynvaihdossa olen toiminut seuraavasti (kun sylinteri on tyhjä):
Täytä öljyä korkkiin asti.
Käynnistä kone, pyöräytä renkaat toiseen ääriasentoon ja sammuta.
Lisää öljyä korkkiin asti.
Kääntele ääriasentojen välillä kone käyden ja sammuta taas
Lisää öljyä korkin alareunaan asti ja oikea määrä öljyä on säiliössä.
Sylinteri on kaksitoiminen. Näin ollen öljyn määrä ei juurikaan muutu, olipa renkaat missä asennossa tahansa. Kun sylinteri on tyhjä, tällä tavalla järjestelmä ilmautuu ja sylinteriin menevän öljyn tilalle lisätään uutta öljyä. Aika paljon sinne menee, siitä syystä tein täytön useassa vaiheessa, jottei pumpulta lopu öljy,
Ja voi olla, että pienen käytön jälkeen on lisäystarvetta.
Täytä öljyä korkkiin asti.
Käynnistä kone, pyöräytä renkaat toiseen ääriasentoon ja sammuta.
Lisää öljyä korkkiin asti.
Kääntele ääriasentojen välillä kone käyden ja sammuta taas
Lisää öljyä korkin alareunaan asti ja oikea määrä öljyä on säiliössä.
Sylinteri on kaksitoiminen. Näin ollen öljyn määrä ei juurikaan muutu, olipa renkaat missä asennossa tahansa. Kun sylinteri on tyhjä, tällä tavalla järjestelmä ilmautuu ja sylinteriin menevän öljyn tilalle lisätään uutta öljyä. Aika paljon sinne menee, siitä syystä tein täytön useassa vaiheessa, jottei pumpulta lopu öljy,
Ja voi olla, että pienen käytön jälkeen on lisäystarvetta.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Ohjauksen hydraulisylinteri
Sylinterissä oli varmaan ilmaa ja syy oli yksinkertaisesti vajaus öljysäiliössä. Olin varmaan unohtanut täyttää sen, vaikka kuvittelin vasta täyttäneeni.
Laskin vanhat kurat sylinteristä pois ja päästin putkistostakin sen verran, että alkasi tulemaan puhdasta öljyä. Hyvä konsti oli startata sammutin päällä, jolloin putkesta tuli kohtuullisella virtaamalla. Käynnistämällä saattais törskäyttää aika paljon kerralla.
Sylinterin ja putken välissä 90-astetta kääntävä liitin, joka oli ainakin löysällä. Olin aikaisemmin kiristänyt putket, mutta liittimen löysyys oli jöönyt huomaamatta. En tiedä, kuuluisko mitään tiivistettä sylinterin ja tuon liittimen väliin. Tiivistettä siinä välissä ei ollut, joten laitoin siihen väliin kupariprikan ja vedin nyt kiinni. Nyt renkaat kääntyi tosi nätisti paikallaan. Pitää seurata olino tuo löysä liitos ainut öljyvuoto vai tyhjeneekö säiliö vieläkin.
Laskin vanhat kurat sylinteristä pois ja päästin putkistostakin sen verran, että alkasi tulemaan puhdasta öljyä. Hyvä konsti oli startata sammutin päällä, jolloin putkesta tuli kohtuullisella virtaamalla. Käynnistämällä saattais törskäyttää aika paljon kerralla.
Sylinterin ja putken välissä 90-astetta kääntävä liitin, joka oli ainakin löysällä. Olin aikaisemmin kiristänyt putket, mutta liittimen löysyys oli jöönyt huomaamatta. En tiedä, kuuluisko mitään tiivistettä sylinterin ja tuon liittimen väliin. Tiivistettä siinä välissä ei ollut, joten laitoin siihen väliin kupariprikan ja vedin nyt kiinni. Nyt renkaat kääntyi tosi nätisti paikallaan. Pitää seurata olino tuo löysä liitos ainut öljyvuoto vai tyhjeneekö säiliö vieläkin.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Similar topics
» ohjauksen tehostaja
» OHJAUKSEN PUMPPU PURKAAMOLTA
» Ohjauksen suodatin ongelma(ko) ??
» 990 olkavarren /ohjauksen korjaus
» 1690 ohjauksen pumppuko huono?
» OHJAUKSEN PUMPPU PURKAAMOLTA
» Ohjauksen suodatin ongelma(ko) ??
» 990 olkavarren /ohjauksen korjaus
» 1690 ohjauksen pumppuko huono?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa