Ohjaustehostin
+4
mattkau
helmi 1972
erkki
vastaisku
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Ohjaustehostin
Tervehdys!
Puolimetriä oli pihoilla lunta aamulla. Taavetin kanssa lähdettiin linkoamaan ja kauhomaan pihoja puhtaaksi. Hetkosen touhuttua alkoi kuulua outo naputus konehuoneesta, tarkastuskierros ei tuottanut tulosta, sitten ohjaus alkoi kääntäessä lähellä ääriasentoa huuttamaan ja naputus koveni. Tarkastin öljyt pumpusta ja lähes korkkia myöten oli ja kaikki muutkin nesteet oli kuin pitääkin. Tehostus loppui hetken päästä kokonaan, samoin naputus. Kotia ajaessa ja voimalla kääntäessä pysähdyin vielä ja siinä vaiheessa mustaa öljyä tuli lorisemalla ja pihaan päästyä moottoriöjyntikku ei kastunut. Mikähän tietäjät olisi tullut taavettiin?? Kampiakselin stefa on hiukan päästänyt öljyä, sen verran vaan, että hihna joskus luistaa.
Puolimetriä oli pihoilla lunta aamulla. Taavetin kanssa lähdettiin linkoamaan ja kauhomaan pihoja puhtaaksi. Hetkosen touhuttua alkoi kuulua outo naputus konehuoneesta, tarkastuskierros ei tuottanut tulosta, sitten ohjaus alkoi kääntäessä lähellä ääriasentoa huuttamaan ja naputus koveni. Tarkastin öljyt pumpusta ja lähes korkkia myöten oli ja kaikki muutkin nesteet oli kuin pitääkin. Tehostus loppui hetken päästä kokonaan, samoin naputus. Kotia ajaessa ja voimalla kääntäessä pysähdyin vielä ja siinä vaiheessa mustaa öljyä tuli lorisemalla ja pihaan päästyä moottoriöjyntikku ei kastunut. Mikähän tietäjät olisi tullut taavettiin?? Kampiakselin stefa on hiukan päästänyt öljyä, sen verran vaan, että hihna joskus luistaa.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
On sikäli erikoinen tarina, että ohjaustehostin putoaa pois pelistä ja moottorista vuotaa öljyä. Noiden yhdistäminen vaatii aika paljon mielikuvitusta. Se ohjaus taitaa olla Orbitroli, eli hydraulinen ohjaus eikä ohjaustehostin ja tosiaan sen pumpun stefan vuoto ei ole suinkaan tuntematon iän tuoma vaurio noissa. Orbitroin öljy menee silloin moottoriöljyn sekaan. Mikä siinä naputtaa ja miksi paine hävisi, on minulle ihan outo asia, mutta moottoriöljyn kohdalta pitää tietenkin kysyä vuodon sijaintia. Hyvin harvoin kai stefa tulee totaalisesti tiensä päähän kertaheitolla. Samoin kampiakselin takapään tiiviste. Voiko olla niin, ettei noilla kahdella asialla ole mitään keskinäistä riippuvuutta, ne vaan jostain syystä halusivat sattua samaan aikaan. Oribitrolin pumppu on varmaan käytettävä irrallaan ja kurkistettava sinne sisään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
mistä se öljy koneesta poistu?Huohotin tukos?Tukkiutunu huohotin pökkää iloisesti ölpät koneesta pois,haluamastaan/helepoimmasta paikasta.
Ohjauksesta en sano mitää,jos ei sitte oo vettä vuosien saatos kondensoitunu,tms järjestelmään(on mun vähä villi arvaus)
Ohjauksesta en sano mitää,jos ei sitte oo vettä vuosien saatos kondensoitunu,tms järjestelmään(on mun vähä villi arvaus)
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: Ohjaustehostin
Orbitrolin alapuoli on öljyinen sinne kampiakselin suuntaan, pesin sitä bracleenillä, mutta selvää vuotopaikkaa en huomannut. Huomenna parempi pesu ja öljyä kaupasta, niin uskaltaa käyttää konetta, nyt ei ollut kun muutama litra kannussa. . Orbitrolin säiliö on lähes täynnä öljyä, kotinn ajaessa, kun väänsi rattia reilummin lähes ääri asentoon, ohjaus keveni ja alkoi ääntämään, niinkuin pumppu jollain lailla pelaisi.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Jos Orbitrolin pumpun stefa alkaa kunnolla vuotaa, niin öljy laskeutuu säiliöstä moottorin öljytilaan moottorin ollessa sammuksissa. Moottori käydessä huohotuskaasut tulevat stefasta läpi ja menevä sieltä edelleen pumpun säiliön huohottimen kautta ulos. Sitä kautta moottori hukkaa kyllä öljyä ja läikkä löytyy sieltä missä tuo huohotinputken pää on.
Jos pumpun etupäästä kuuuluu jotain kolkatuksen sukuista niin pumppu on syytä käyttää irti ja tarkistaa käyttöhammaspyörä ja sen kiinnitys. Pahimmassa tapauksessa jakopään hammaspyörissäkin voi olla vaurioita koska nokka-akselin pyörä käyttää pumppua.
Jos pumpun etupäästä kuuuluu jotain kolkatuksen sukuista niin pumppu on syytä käyttää irti ja tarkistaa käyttöhammaspyörä ja sen kiinnitys. Pahimmassa tapauksessa jakopään hammaspyörissäkin voi olla vaurioita koska nokka-akselin pyörä käyttää pumppua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
Oikeassa olet Erkki. Just tulin Taavetilta ja vuotokohta löytyi. Kotelon joka on laturin alapuolella on saanut osuman sisäpuolelta ja siitä öljy tulee ulos. Ei roiskimalla, vaan hitaasti valumalla. Hetken kone kävi tyhjäkäyntiä, ennenkuin vuoto näkyi. Joku on irrallaan, kun kolkkasee.
Etupään purku on edessä ja osien hankinta, olisiko tietoa mistä ehkä ehjät, käytetyt löytyisi?
Etupään purku on edessä ja osien hankinta, olisiko tietoa mistä ehkä ehjät, käytetyt löytyisi?
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Järviseudun traktorilla on ollut joskus aika hyvin DB:n käytettyjä osia. Varmaan on muillakin purkamoilla kun jaksaa kysellä. Mutta ensin kannattaa ottaa se pumppu pois, niin näet sen kunnon ennen kuin purat enempää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
Näin tehdään.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Nyt on Taavetti saatu talliin ja jakopään koppa auki. Orbitrolipumpun hammasratas hampaaton ja sitä pyörittävä ratas on menettänyt hampaita. Kuvakin on otettu, mutta en sitä osannut liittää mukaan.
Pumppu todennäköisesti menee uusiksi ja ne hammaspyörät tietenkin, tiivisteitä ja varmasti ylä ja alavesiletkut on hyvä vaihtaa samalla.
Marjakankaalle olen soitellut, mutta jonossa olen ollut pitkät tovit, tuloksetta. Onkohan sinne muuta numeroa kuin tuo lankanumero?
Hyviä neuvoja tietenkin toivotaan.
Pumppu todennäköisesti menee uusiksi ja ne hammaspyörät tietenkin, tiivisteitä ja varmasti ylä ja alavesiletkut on hyvä vaihtaa samalla.
Marjakankaalle olen soitellut, mutta jonossa olen ollut pitkät tovit, tuloksetta. Onkohan sinne muuta numeroa kuin tuo lankanumero?
Hyviä neuvoja tietenkin toivotaan.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Vastaavat sähköpostiin varmaankin kun ehtivät: myynti at konekorjaamo.fi
Minulla on sellainen hytinä, että neloskoneiden jakopäät on aika pitkälle samat, joten purkuosiakin luulisi löytyvän.
Oli hiukan säkää matkassa jos nokka-akseli on vielä oikeassa asennossa. Huonommalla tuurilla olisi saattanut tulla kansiremonttikin ajankohtaiseksi.
Minulla on sellainen hytinä, että neloskoneiden jakopäät on aika pitkälle samat, joten purkuosiakin luulisi löytyvän.
Oli hiukan säkää matkassa jos nokka-akseli on vielä oikeassa asennossa. Huonommalla tuurilla olisi saattanut tulla kansiremonttikin ajankohtaiseksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
Joo, Marjakangas on vastaillut sähköpostiin samana päivänä. Lisäksi, jos siellä on tavara hyllyssä, niin lähtee nopsaan liikkeelle.
Sitten Purkupojilla on netissä kataloogi, missä paljon kaikenlaista vanhaa ja uutta osaa. Jos sieltä ei löydy, niin kysyäkin voi nettilomakkeella. Sieltäkin on vastailtu samana päivänä.
Näistä nyt on kokemusta viime ajoilta. Muitakin tietysti on, mutta ei kokemusta viimeisen vuoden ajalta.
Sitten Purkupojilla on netissä kataloogi, missä paljon kaikenlaista vanhaa ja uutta osaa. Jos sieltä ei löydy, niin kysyäkin voi nettilomakkeella. Sieltäkin on vastailtu samana päivänä.
Näistä nyt on kokemusta viime ajoilta. Muitakin tietysti on, mutta ei kokemusta viimeisen vuoden ajalta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Ohjaustehostin
Hampaitten laskuun pitää lähteä. Varaosaliikkeestä kertoivat olevan kahta eri hammaslukua 996 traktorissa. Olisiko vesipumpun vaihto tässä järkevää, siinähän oli jokin kumi, joka on hankala laittaa pumppua asennettaessa. Vesiletkussa on Taavetissa hana, jolla lämmityslaitteeseen menevää vettä säädetään, onko se hana jotenkin asennettava siihen letkuun.
Siitä Orbitroli pumpusta vielä,askarruttaa mikä ne hampaat rikkoi, menikö pumppu jumiin, vai onko siellä jokin muu, joka tämän aiheuttaisi. Ratin päässä se venttiili, tai jokin muu, minkä voisi jotenkin tarkastaa, ettei uutta purkua olisi edessä.
Siitä Orbitroli pumpusta vielä,askarruttaa mikä ne hampaat rikkoi, menikö pumppu jumiin, vai onko siellä jokin muu, joka tämän aiheuttaisi. Ratin päässä se venttiili, tai jokin muu, minkä voisi jotenkin tarkastaa, ettei uutta purkua olisi edessä.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Tiukassa tuntuu hammasrattaat olevan, itse pumppuun tulevaa ratasta, joka on 18 hampainen ei ole löytynyt, jakopään ratas selvinnee maanantaina. Löytyisikö keneltäkään ko rattaita? Pumppukin on hankinnassa, joten jos ehjä löytyy, niin kiinnostaa.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Tuolla osto ja myynti osastolla ilmoitus näkyisi paremmin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
Tuota pumppua vois kysyä sellaisesta kohteesta, kun hytraalipumppu.fi . Erään epäluotettavan lähteen mukaan siellä vois yksi kappale olla
Eipäs taidakaan tuota Virumaa enää löytyä. Lopettava virma se piti ollakin.
Ei täs ole kun pari viikkoa kun sieltä itte pumppua kattelin
Eipäs taidakaan tuota Virumaa enää löytyä. Lopettava virma se piti ollakin.
Ei täs ole kun pari viikkoa kun sieltä itte pumppua kattelin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Ohjaustehostin
Järviseudun Traktorista taisi apu löytyä. Uusi pumppu ja käytetyt tiheähampaiset jakopään rattaat. Paikalla olleet ja ja hajonneet rattaat ovat olleet valua, uudet käytetyt terästä, näin kerrottiin. Valurattaat ovat harvemmalla jaolla, joten kaikki rattaat menee uusiksi. Hintaa tulee käytetylle sarjalle yhden uuden rattaan hinta. Myös vesipumppu ja letkut, termostaatti, lämpöanturi ja hehku letkuineen laitetaan uusiksi kun on koppa auki. Sitten vaan odottamaan naapurin talliin pääsyä, somempi sisällä laitella.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Juu, Alajärvellä on aika hyvin DB:n purkuosia. Ja monen muunkin. Ja aika paljon kokonaisia työkuntoisia traktoreitakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
Ei pidä puhella kirjoitella tehostajasta silloin kun kysymyksessä on täysin hydraulinen ohjaus. Ero on suuri koska on ollut myös tehostettuja mekaanisia ohjauksia. Kun palsataa lukee avuksi kokematon menee sekaisin jos ei kirjoiteta oikein.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Ohjaustehostin
Pakki kirjoitti:Ei pidä puhella kirjoitella tehostajasta silloin kun kysymyksessä on täysin hydraulinen ohjaus. Ero on suuri koska on ollut myös tehostettuja mekaanisia ohjauksia. Kun palsataa lukee avuksi kokematon menee sekaisin jos ei kirjoiteta oikein.
Joo, Orbitrol-ohajus ( täyshydraulinen ) on täysin eri asia, mitä mekaaninen simpukkaohjaus hydraulisella tehostimella.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ohjaustehostin
Joo ja autopuolellakin nykyää sähköllä pyörät kääntyy mutta... kannattaako noista sen suurempaa numeroa tehä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Ohjaustehostin
Jos tulee jollekin muullekin jakorattaiden tarve, niin myös Barcley Williamsita löytyy Englannista tiheähampaisia satseja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
Onko kukaan teetättäny mitä maksaisi?
Kaveri teetätti Kubotaan etuvetorattaat ja ei kalliina pitäny,niitä kun ei siihen malliin joka paikasta sanukkaan sillon.
Kaveri teetätti Kubotaan etuvetorattaat ja ei kalliina pitäny,niitä kun ei siihen malliin joka paikasta sanukkaan sillon.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Ohjaustehostin
Taavetti on jakopään ja ohjauksen pumpun osalta kasassa ja toimii. Vesipumppu piti laittaa vielä vanha, kun varaosatoimittajalta tuli sopimaton pumppu ja halliin tuli seuraavana aamuma istutusturvetta rekkakuorma. Seikkailulta kasaaminen tuntui, kun ajoitusmerkit paikalla olleissa rattaissa ei kohdanneet toisiaan kertaakaan, vaikka konetta pyöriteltiin varmasti kymmeniä kierroksia ympäri. Sitten vaan pähkäiltiin ja moottorin kyljesssä oleva tulppa poistettiin ja taas konetta pyöritettiin kunnes meisselin nokka tökkäs, tästä pääteltiin ykkösen yläkuolokohta. Kampiakseliin hammaspyrä paikalleen kiiloineen ja ruiskutuspumpun hammaspyörä tappiineen koloonsa, sekä välipyörä merkkeineen ed pyörien merkkeihin. Ohjauksen pumpun hammasras sitten omalle paikalleen. Taas pyöritettiin ja niinhän , ties monenko kierroksen jälkeen merkit tulivat kohdilleen, päätettiin laittaa kansi kiinni. Tämä on siis ensimmäinen kerta kun tämmöistä hommaa tehtiin, joten varmaan tulee taas kommenttia jostain. Taavetti kuitenkin lähti tulille, käy nätisti . Kun aamulla kävin katsomassa, mitään ei ole valunut pihalle, nesteet ja öljyt kohdillaan.
Projektista jäi ohjauksen pumppu, joka kevyesti pyörii kun hammasrattaan jämästä pyörittää. Pumppu on samanlainen joka on jusapen videolla, "Traktorin ohjaustehostimen pumppu, Plessey Dynamics". Sen saa hakea joka tarvitsee, samoin pari niistä jakopään hammasrattaista on ehjiä .
Projektista jäi ohjauksen pumppu, joka kevyesti pyörii kun hammasrattaan jämästä pyörittää. Pumppu on samanlainen joka on jusapen videolla, "Traktorin ohjaustehostimen pumppu, Plessey Dynamics". Sen saa hakea joka tarvitsee, samoin pari niistä jakopään hammasrattaista on ehjiä .
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Vs: Ohjaustehostin
Sitkeys palkitaan. Älä hukkaa yli jääneitä osia, niille löytyy vielä tarvitsija. Tuo jakopään merkkien kohdalle saaminen pyörittämällä on sellainen operaatio, että joku oli laskenut montako kierrosta kampiakselia pitää pyörittää, että kaikki merkit ovat uudelleen kohdillaan ja se numero taisi olla useita kymmeniä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ohjaustehostin
Kyllä jo yrtettiin muka laskeakkin, montako kertaa pitää pyörittää konetta, jotta merkit kohtaa, mutta tod.näk. prosessori päässä ei kyennyt käsittelemään laskutoimitusta . Ajelin aamusella pientä lenkkiä tuossa kylätiellä ja ilmailin ohjausta, kaikkituntuis olevan etukuormaajan asennusta vailla.
vastaisku- David Brown : DB996
DBTCF:n jäsen nro : 26
Viestien lukumäärä : 105
Ikä : 70
Paikkakunta : Kemi
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa