1390 starttaus
+2
erkki
daavidi
6 posters
Sivu 1 / 1
1390 starttaus
1390 ohjekirjassa kielletään kytkinpolkimen painaminen startatessa, tietääkö joku miksi.
daavidi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 16
Vs: 1390 starttaus
En tiedä, mutta arvaan, että joskus on joku tuuminut, että kampiakselin päittäislaakerissa voi pitkän joutilaisuuden jälkeen olla öljykalvo niin ohut, että käynnistyksen yhteydessä kannattaa välttää laakerin kuormittamista. Automiehiltä kuulee joskus Esson baarissa semmoista pohdintaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: 1390 starttaus
Itse olen noissa ihan kopittomissakin huomioinu että paremmin pyörittää kun ei kytkimeen koske jotenka olen jättäny aina painamatta,syytä en tiedä mutta näin vain on...
Samoin lukee ohjekirjoissa ainakin entisaikaan ettei saisi pitkiä aikoja tyhjäkäyttää? mikä sitten tuonkin ongelma?
Samoin lukee ohjekirjoissa ainakin entisaikaan ettei saisi pitkiä aikoja tyhjäkäyttää? mikä sitten tuonkin ongelma?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1390 starttaus
Tyhjäkäynti on dieselille myrkyllistä koska moottori alkaa käydä kylmänä ja sen seurauksena karstoittuu. Sehän on tunnettu asia, että kun traktori käy melkein tyhjäkäyntiä klapikoneen edessä viikon verran, se alkaa kuolata palosarjaan mustaa möhnää ja kone putsaantuu ja virkustuu uudelleen sitten kun se saa tehdä oikeita töitä muutaman tunnin .
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: 1390 starttaus
Yleensä luen käyttöohjekirjan aika tarkkaan mutta täytyy sanoa että tuo kytkinpolkimen käytön kieltäminen on mennyt ohi. Sinällään se käy järkeen kun omien kokemusten perusteella aika monikin moottori pyörii herkemmin kytkin ylhäällä eli Erkin mainitsema päittäislaakeroinnin öljykalvo tai sen puuttuminen pitänee paikkansa. Itse olen urautunut tuohon kytkimen painamiseen kun useimmissa nykykoneissa on se taas pakollista jotta startti lähtee pyörimään.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: 1390 starttaus
karstoittumisesta tuli mieleen että onko sitä joku oikeen tutkinu ennen ja nyt?
meinaan vaan että entisajan polttoaineet taisia olla mitä lie ja sen aja nöljytkin,nythän kaikki on muuttunu ja jos on kone ja polttoaineen suihkituslaitteet ok niin eihän sen pitäs koskaan liika sinen ainetta syöttää,sehän se on joka karstottaa.
Empä ole kuullu enää uusista autoistakaan että paljon koneet karstottuis,ei ainakaan ole kukaan suoraa kertonu jos noin ois...
Kiva ois tietää miten totuus on?
meinaan vaan että entisajan polttoaineet taisia olla mitä lie ja sen aja nöljytkin,nythän kaikki on muuttunu ja jos on kone ja polttoaineen suihkituslaitteet ok niin eihän sen pitäs koskaan liika sinen ainetta syöttää,sehän se on joka karstottaa.
Empä ole kuullu enää uusista autoistakaan että paljon koneet karstottuis,ei ainakaan ole kukaan suoraa kertonu jos noin ois...
Kiva ois tietää miten totuus on?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1390 starttaus
Uudemmissa moottoreissa tyhjäkäynti on vielä suurempi ongelma koska hiukkassuodattimet tarvitsevat lämpöä toimiakseen ja polttaakseen itsensä puhtaaksi. Hiljattain tuli markkinoille erikoisureaa joka on tarkoitettu moottoreihin joita joudutaan tyhjäkäyttämään paljon. Monessa uudessa traktorissa on ominaisuus että ne alkavat kierrättää moottoria kovemilla kierroksilla jos ne jättää yksin tyhjäkäynnille ellei moottori saavuta muutoin tavoitelämpötilaa.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: 1390 starttaus
Dieselhenkilöautoissa on jo iät ja ajat (15v) ollut hiukkasloukku jokok katalysaattorilla tai ilman ja pakokaasun takaisinkierrätyssysteemi (EGR). Molemmat ovat sielunvihollisen keksintöjä tavallisen ihmisen vaivoiksi. Kyllä niistä niitä nokivaivoja löytyy ja rikki osavat mennä monellakin tavalla.
Tuo vanhan koulun dieselin nokeentuminen ei niinkään ole polttoaineen laadusta kiinni vaan on suoraa seurausta moottorin rakentesta, vai sanoisiko dieselprosessista, toimintaperiaatteesta. Kevyellä kuormalla osa vähästäkin polttoaineesta jää käyttämättä ja muuttuu noeksi niinkuin Erkki yllä kirjoittaa. Tämä liitty myös enemmän tai vähemmän seuraavaan ilmiöön.
Vajaalla kuormalla käyvän dieselin vaiva on sylinterin seinien lasittuminen, jonka synnystä on monenlaista teoriaa, yleensä asiantuntijoiden Esson baarissa esittämänä ja saattaa kohdistua varmana tietona esimerkiksi jonkun tietyn öljymerkin tai öljytyypin aiheuttamaksi. Uskottavin teoria kuitenkin on, että se johtuu tarkoitukseensa liian tehokkaaksi mitoitetusta moottorista, joka siis ei pääse "koskaan" osoittamaan todellista voimaansa. Tällainen tyypillinen tilanne on kun varmuuden vuoksi otetaan paikkaansa reilusti mitoitettu dieselgeneraattori
Summa summarum: traktori ei pidä halkosirkkelin pyörittämistä tyhjäkäynnillä "työnä" ja se tuntee olevansa omillaan silloin kun piipusta tulee voimasavua (paitsi uusimmissa on savutuksen esto)
Tuo vanhan koulun dieselin nokeentuminen ei niinkään ole polttoaineen laadusta kiinni vaan on suoraa seurausta moottorin rakentesta, vai sanoisiko dieselprosessista, toimintaperiaatteesta. Kevyellä kuormalla osa vähästäkin polttoaineesta jää käyttämättä ja muuttuu noeksi niinkuin Erkki yllä kirjoittaa. Tämä liitty myös enemmän tai vähemmän seuraavaan ilmiöön.
Vajaalla kuormalla käyvän dieselin vaiva on sylinterin seinien lasittuminen, jonka synnystä on monenlaista teoriaa, yleensä asiantuntijoiden Esson baarissa esittämänä ja saattaa kohdistua varmana tietona esimerkiksi jonkun tietyn öljymerkin tai öljytyypin aiheuttamaksi. Uskottavin teoria kuitenkin on, että se johtuu tarkoitukseensa liian tehokkaaksi mitoitetusta moottorista, joka siis ei pääse "koskaan" osoittamaan todellista voimaansa. Tällainen tyypillinen tilanne on kun varmuuden vuoksi otetaan paikkaansa reilusti mitoitettu dieselgeneraattori
Summa summarum: traktori ei pidä halkosirkkelin pyörittämistä tyhjäkäynnillä "työnä" ja se tuntee olevansa omillaan silloin kun piipusta tulee voimasavua (paitsi uusimmissa on savutuksen esto)
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1390 starttaus
Kevyessä ( esim klapikonekäytössä ) käytössä palamistapahtuman lämpötila jää alhaiseksi , alhaisten palopaineiden vuoksi, koska moottori ei juurikaan kuormitu ollenkaan.
Tästä seuraa taas se ajanoloa nokeentuminen yms muut seikat, esim sylinterien / mäntien roiskevoitelun vajaus.
Saman klapikoneen pyörityksen vois tehdä vaikka 12hp brikstrattonilla, joka huutaa siä 3500rpm hoosiannaa kokoajan ....
Tästä seuraa taas se ajanoloa nokeentuminen yms muut seikat, esim sylinterien / mäntien roiskevoitelun vajaus.
Saman klapikoneen pyörityksen vois tehdä vaikka 12hp brikstrattonilla, joka huutaa siä 3500rpm hoosiannaa kokoajan ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 starttaus
Kiitän tiedoista,niin että kuitenkin sillä moottorin lämpiämisellä on tarkoituksensa,moni kun sitä on minulle vähätelly että ei ois mitään merkitystä.
No mielipiteitä on monia
No mielipiteitä on monia
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 990 selecta AS -69 starttaus ja hydrauliikka
» DB 1390
» DB 1390
» DB 1390 -83 Kierroslukumittari
» DB 1390 Hydraulisuodatin
» DB 1390
» DB 1390
» DB 1390 -83 Kierroslukumittari
» DB 1390 Hydraulisuodatin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa