1390
4 posters
Sivu 1 / 1
1390
Heipä hei Taavettilaiset
Kun viimeksi tänne kirjoitin, oli tilanne se että talvi oli kovimmillaan ja kinokset kasvoivat kasvamistaan.
1390 perään nostolaitteen sylinteriä liikuttava sirpin muotoinen valurautaa poikki, ja harmituksen kaari ylimmillään otsan kohdalla... No tämä remontti saatiin vietyä "kunnialla" loppuun, en saanut uutta palikkaa mistään, eikä tuo ihan hevillä lähtenyt paikoiltaankaan... Muistaakseni 20t painoi prässin mittarissa eikä lämmittämisenkään jälkeen palikka tiennyt mitään akselin ympärillä...
Hitsaus saatiin hyvien seevien kanssa tehtyä tukevaksi ja lämpöhoitoa annettiin villa paaluun sidottuna yön yli, tämän jälkeen akseli paikoilleen ja hiomis töihin, sirpin pinta siistiksi sekä loput hilut takaisin, nostolaitteen työsylinterin yläpäähän hitsaus hoitoa myös kun oli kulumaa jo jonkin verran että antoi klappia niin paljon että linko pääsi hyppäyksen jälkeen tekemään tämän vaurion.
Kone käyntiin ja kokeilemaan...
Toimii kun nostaa nosto vivusta aivan ylös, niin ylös kuin vain nousee...
Kiireen avustamana tyydyin tähän malliin, nyt kuitenkin kesä alkaa tehdä tuloaan ja mietityttää että mikä loppu korjauksessa meni pieleen...
Nostolaite toimi ennen hyvin, kun nostit nostolaitteen ylös se nousi, vaikka sirppi oli jo jälkien perusteella ollut jonkin aikaa haljennut, nyt nostolaite pitää nostaa yläpäähän ja pitää siellä niin kauon että se nousee ja sitten vasta päästää irti, nostolaitteen kahvassa jokin jousi mikä laskee sitä muutaman sentin.
Lisäksi asento/vetovastus systeemi ei toimi, eli kolmi asentoinen vipu hytin sisällä, tönkissä kokonaan...
Itse olen miettinyt että takaa katsottuna oikealta puolen oleva mötikkä mikä sisältää jousia, haarukan yms. valitsija vipu menee sinne, ja mihin nostolaitteen akselikin tulee on kasattu jotenkin väärin, onko jollain mitään räjäytyskuvaa tästä systeemistä, miten ne pikku jouset ja pellit siellä pitäisi olla?
Akselin varressa on rasvanipatkin aika lähellä ja iloinen rasvari (minä) oli painanut sinne omistus suhteeni alusta asti silloin tällöin rasvaa mikä nyt ei purku osiossa ainakaan auttanut kun visvan seasta niitä palikoita sieltä räpelsin irti ja mietin mikä sitä akselia vielä siellä piettää...
Ja toinen kysymys samaan koneeseen, kun käynnistän koneen pakkasella niin kitkerää valkoista savua tulee pakoputkesta niin kauon aikaa että kone lämpiää, sitten savutusta ei enään ole minkäänlaista.
Lohkolämmitintä annan aina koneelle hyvin ennen kuin laitan käyntiin mutta olen huomannut että jos ilman roikkaa, lähellä nollaa niin taas savuttaa niin että silmiä kirvelee..
Olen lukenut palstoja kuluneesta syöttöpumpun tapista, miten tämä oireilee?
Olen mittauttanut suuttimet ne ihan ok.
Olen kannesta mittauttanut venttiilien välykset nekin ihan ok.
Mutta mieleen tulee seuraavaksi pumppu ja sen lähettäminen eteenpäin. Se on kuin pieni moottori moottorin sisällä ja sen huolto ja korjaus pitää teettää sellaisella joka sen päälle ymmärtää.
Mainittakoon että koneesta on revitty ilmansuodatin pömpeli kokonaan pois ja tilalle laitettu Biltema version rallisuodatin, tämän historiaa ei niin tiedossa mutta voi myös olla että liian raakaa ilmaa saa koneeseen?
Nämä vain omia mietteitä ollut yksin ajaessa, voiko näitä joku lähteä paremmin analysoimaan minkä väristä savua piipusta tulee jos saa liikaa ilmaa, tai liian vähän löppönää.
Mustaa savua en ole nähnyt kuin kone lämpimänä ja sohjoa työntäessä/lingotessa.
Eli kunnon voiman edessä on mustaa vähän työntänyt piipusta.
Kiitokset edellisen remontin neuvojille ja uuteen aiheeseen vastaajille jo etukäteen.. aika vilkas ryhmä tämä on. ️
Kun viimeksi tänne kirjoitin, oli tilanne se että talvi oli kovimmillaan ja kinokset kasvoivat kasvamistaan.
1390 perään nostolaitteen sylinteriä liikuttava sirpin muotoinen valurautaa poikki, ja harmituksen kaari ylimmillään otsan kohdalla... No tämä remontti saatiin vietyä "kunnialla" loppuun, en saanut uutta palikkaa mistään, eikä tuo ihan hevillä lähtenyt paikoiltaankaan... Muistaakseni 20t painoi prässin mittarissa eikä lämmittämisenkään jälkeen palikka tiennyt mitään akselin ympärillä...
Hitsaus saatiin hyvien seevien kanssa tehtyä tukevaksi ja lämpöhoitoa annettiin villa paaluun sidottuna yön yli, tämän jälkeen akseli paikoilleen ja hiomis töihin, sirpin pinta siistiksi sekä loput hilut takaisin, nostolaitteen työsylinterin yläpäähän hitsaus hoitoa myös kun oli kulumaa jo jonkin verran että antoi klappia niin paljon että linko pääsi hyppäyksen jälkeen tekemään tämän vaurion.
Kone käyntiin ja kokeilemaan...
Toimii kun nostaa nosto vivusta aivan ylös, niin ylös kuin vain nousee...
Kiireen avustamana tyydyin tähän malliin, nyt kuitenkin kesä alkaa tehdä tuloaan ja mietityttää että mikä loppu korjauksessa meni pieleen...
Nostolaite toimi ennen hyvin, kun nostit nostolaitteen ylös se nousi, vaikka sirppi oli jo jälkien perusteella ollut jonkin aikaa haljennut, nyt nostolaite pitää nostaa yläpäähän ja pitää siellä niin kauon että se nousee ja sitten vasta päästää irti, nostolaitteen kahvassa jokin jousi mikä laskee sitä muutaman sentin.
Lisäksi asento/vetovastus systeemi ei toimi, eli kolmi asentoinen vipu hytin sisällä, tönkissä kokonaan...
Itse olen miettinyt että takaa katsottuna oikealta puolen oleva mötikkä mikä sisältää jousia, haarukan yms. valitsija vipu menee sinne, ja mihin nostolaitteen akselikin tulee on kasattu jotenkin väärin, onko jollain mitään räjäytyskuvaa tästä systeemistä, miten ne pikku jouset ja pellit siellä pitäisi olla?
Akselin varressa on rasvanipatkin aika lähellä ja iloinen rasvari (minä) oli painanut sinne omistus suhteeni alusta asti silloin tällöin rasvaa mikä nyt ei purku osiossa ainakaan auttanut kun visvan seasta niitä palikoita sieltä räpelsin irti ja mietin mikä sitä akselia vielä siellä piettää...
Ja toinen kysymys samaan koneeseen, kun käynnistän koneen pakkasella niin kitkerää valkoista savua tulee pakoputkesta niin kauon aikaa että kone lämpiää, sitten savutusta ei enään ole minkäänlaista.
Lohkolämmitintä annan aina koneelle hyvin ennen kuin laitan käyntiin mutta olen huomannut että jos ilman roikkaa, lähellä nollaa niin taas savuttaa niin että silmiä kirvelee..
Olen lukenut palstoja kuluneesta syöttöpumpun tapista, miten tämä oireilee?
Olen mittauttanut suuttimet ne ihan ok.
Olen kannesta mittauttanut venttiilien välykset nekin ihan ok.
Mutta mieleen tulee seuraavaksi pumppu ja sen lähettäminen eteenpäin. Se on kuin pieni moottori moottorin sisällä ja sen huolto ja korjaus pitää teettää sellaisella joka sen päälle ymmärtää.
Mainittakoon että koneesta on revitty ilmansuodatin pömpeli kokonaan pois ja tilalle laitettu Biltema version rallisuodatin, tämän historiaa ei niin tiedossa mutta voi myös olla että liian raakaa ilmaa saa koneeseen?
Nämä vain omia mietteitä ollut yksin ajaessa, voiko näitä joku lähteä paremmin analysoimaan minkä väristä savua piipusta tulee jos saa liikaa ilmaa, tai liian vähän löppönää.
Mustaa savua en ole nähnyt kuin kone lämpimänä ja sohjoa työntäessä/lingotessa.
Eli kunnon voiman edessä on mustaa vähän työntänyt piipusta.
Kiitokset edellisen remontin neuvojille ja uuteen aiheeseen vastaajille jo etukäteen.. aika vilkas ryhmä tämä on. ️
CuCr- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: 1390
Traktorissa on TCU -toiminto kytkettynä hydrauliikassa. Paina nostovipu ihan taakse ja napsauta valitsin keskiasentoon. Sitä kolmiasentoista vipua voi kääntää vain kun nostovipu on ihan takana. Vasemmalla on sitten vetovastussäätö, eli kyntöasento.
Tuo kylmänä savuaminen on jonkin verran normaalia, mutta jos kone jää tupsuttamaan siniharmaata lämpimänäkin, niin siellä saattaa joku pakoventtiileistä hiukan fuskata, mutta pystyy fuskaamaan myös vaikka ei savua kuin kylmänä. Se tulee siitä, että yhdessä pytyssä (jopa useammassakin) on venttiilivuodon takia hiukan puristukset alentunet ja kylmässä koneessa polttoaineen syttyminen on hidasta. Pumppuun ei kannata kajota ennekuin olet tutkinut puristukset. Ilman mittariakin voi startatessa huomata pienen eron: tsump tsump tsu tsump tsump tsump tsu. Suuttimien reikien kautta sille pystyy tekemään ohivuotomittauksenkin, mutta sitä varten pitää olla työkalut.
Tuo kylmänä savuaminen on jonkin verran normaalia, mutta jos kone jää tupsuttamaan siniharmaata lämpimänäkin, niin siellä saattaa joku pakoventtiileistä hiukan fuskata, mutta pystyy fuskaamaan myös vaikka ei savua kuin kylmänä. Se tulee siitä, että yhdessä pytyssä (jopa useammassakin) on venttiilivuodon takia hiukan puristukset alentunet ja kylmässä koneessa polttoaineen syttyminen on hidasta. Pumppuun ei kannata kajota ennekuin olet tutkinut puristukset. Ilman mittariakin voi startatessa huomata pienen eron: tsump tsump tsu tsump tsump tsump tsu. Suuttimien reikien kautta sille pystyy tekemään ohivuotomittauksenkin, mutta sitä varten pitää olla työkalut.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390
Joo tiedän tämän tcu toiminnon, vaikka sitä en niin tarvitsekaan. Nämä oli käyttöohje kirjassa kaikki selostettuna, mutta valitsin vipu on ja pysyy paikoillaan. Ja tämä ilmiö tuli tässä korjauksen yhteydessä, itse veikkaan että kasaus vaiheessa meni joku jotenkin mönkään
Tuota puristuksen mittausta ei ole tehty joten senhän voisin jossain kohtaa vielä järjestää, hyvä idea
Tuota puristuksen mittausta ei ole tehty joten senhän voisin jossain kohtaa vielä järjestää, hyvä idea
CuCr- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: 1390
Avaa luukku oikean puolen laakeripesän takaa niin pääset kurkkaamaan siihen mekanismiin, jota tuo valitsi käyttää. Siellä on muovinen haarukka, joka liikuttaa poikittain keinuvipua kun valitsinta kääntää. Jotain voi selvitä sitä kautta. Huom: Jos nostoakselia on pyöritetty kovin pitkälle ylöspäin kun akselin päässä oleva nokkalevy on ollut paikallaan, siltä on voinut jotain hajota kun nokka on painanut seuraajarullaa yli sen liikevaran.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390
Sattumoisin oli kaivellut nostolaitteen kuvia esiin, niin tässä on yksi, joka ehkä selvimmin näyttää mitä Erkki kertoi. Erkin mainitsema nokkalevy on osa K, joka siis pitää olla oikein säädetty jotta korkeussäätö toimii oikein. Kuvassa on tilanne, missä valitsin on keskiasennossa eli korkeussäädöllä. Nokkalevy painelee kahta lattaa, joista toinen tulee pikkasen näkyviin kahdella ruuvilla kiinni olevan mekanismin rungon alapuolella. Osa A on keinuvipu, jolla liikutellaan karaventtiiliä (ei ole kuvassa) toisaalta käyttövivun C avulla toisaalta edellä mainitun latan pää liikuttaa sitä myös nostolaitteen todellisen asennon mukaan. Osa F on valitsimen muovihaarukan yläpää, jonka haarukan alapäät näkyvät keinuvivun A molemmin puolin. Valitsin siirtelee keinuvipua sivusuunnassa, joka siis nyt on keskiasennossa.
Vetovastussäädössä latan G alapää on keinuvivun kohdalla ja työntövarrelta tuleva vaijeri liikuttelee sitä. TCU-asennossa kumpikaan näistä latoista ei vaikuta keinuvipuun vaan pelkästään käyttövipu C kertoo paljonko vetovarsia kevennetään.
Olisi kyllä ollut paljon helpompi selostaa, jos olisin ehtinyt tätä toista tarkoitusta varten värittämään kuvan.
Vetovastussäädössä latan G alapää on keinuvivun kohdalla ja työntövarrelta tuleva vaijeri liikuttelee sitä. TCU-asennossa kumpikaan näistä latoista ei vaikuta keinuvipuun vaan pelkästään käyttövipu C kertoo paljonko vetovarsia kevennetään.
Olisi kyllä ollut paljon helpompi selostaa, jos olisin ehtinyt tätä toista tarkoitusta varten värittämään kuvan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1390
Kylmänä savuttamisesta vielä sellainen juttu, että jos imusarja hehku ei sytytä imusarjaan lirahtavaa polttoainetta, niin se kulkeutuu nesteenä sieltä vähitellen palotilaan ja aiheuttaa harmaata savua vähän aikaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390
Purin nyt poikittaisakselin päässä olevan luukun auki minkä mainitsittekin, positiivisena yllätyksenä huomasin että kaikki osat on paikoillaan ja oikein vielä laitettukkin.
mattkau:n kuva oli hyvä kiitos siitä.
Otin koko murikan käteen, pesin ja putsasin kunnossa ja nyt huomasin että kuvassa näkyvä osa J:n pitempi levy on hangannut takaseinään jonkin verran... voiko tämä olla syynä?
kun murikka on poistettu putsaamista varten niin siellä takana on jonkinlainen rulla mitä lipsuttelin meisselillä ylös, hola hola TCU, asento vipu alkoi liikkumaan.. eli mitä juuri tein? ja miksi ei itekseen nouse se rulla systeemi siellä? ja ennenkaikkiea mikä se rulla on?
mietin kanssa onko tässä systeemissä jonkinlaista säätöä? voiko olla että säädöt on menny sirpin hitsaus operaatiossa keturalleen..
mattkau:n kuva oli hyvä kiitos siitä.
Otin koko murikan käteen, pesin ja putsasin kunnossa ja nyt huomasin että kuvassa näkyvä osa J:n pitempi levy on hangannut takaseinään jonkin verran... voiko tämä olla syynä?
kun murikka on poistettu putsaamista varten niin siellä takana on jonkinlainen rulla mitä lipsuttelin meisselillä ylös, hola hola TCU, asento vipu alkoi liikkumaan.. eli mitä juuri tein? ja miksi ei itekseen nouse se rulla systeemi siellä? ja ennenkaikkiea mikä se rulla on?
mietin kanssa onko tässä systeemissä jonkinlaista säätöä? voiko olla että säädöt on menny sirpin hitsaus operaatiossa keturalleen..
CuCr- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: 1390
Osa J kuvassa on asennonsäädön tanko ja sen yläosassa on rulla joka vastaa epäkeskoon K. Asennonsäädön tanko tulee nousta ylös tangon lyhyemmän jalan alapuolella olevan jousen avulla niin, että rulla aina vastaa epäkeskoon. Jos tanko ei nouse, on se jostain syystä hirttänyt kiinni. Yksi syy hirttämiseen saattaa olla epäkeskon väärä asennus. Epäkeskon suorempi pinta tulee olla ylöspäin ja kaareva pinta rullaa vasten. Toinen mahdollinen syy on, että nostoaksli on käännetty yli suurimman noston asennon, jolloin nokkalevyn nokka painaa asennonsäädön tangon liian alas ja sen seurauksena kiilaantuu asennonsäädön tangon lyhyempi jalka jousitilan poraukseen. Nokkalevy tulee tämän vuoksi aina irrottaa ennen kun nostoakseli käännetään suurimman nostokorkeuden yli. Epäkesko, ja moni muu kohta, tulee säätää ohjeiden mukaan. Voin lähettää säätöohjeet jos ilmoitat sähköpostiosoitteesi tai voit vaihtoehtoisesti hakea säätöohjet tämän kotisivun "Info" osasta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa