DB 990 Käsijarru
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 Käsijarru
Käsijarru ongelmista on paljon täällä kirjoiteltu, mutta vielä muutama kysymys.
Annoin liuotushoitoa WD 40:llä yön yli ja sitten painoin rasvaa prässillä alla olevasta nipasta. Kun nostan kahvaa ja käännän lukitusasentoon, niin kahva lukittuu. Mutta kun nostan kahvasta siihen asti, että jarru pitää kunnolla käsijarru ei enää lukitu. Ilmeisesti hammastus on tangossa kulunut siinä kohti tai lukitustappi kulunut. Miten saa lukitustapin ja jousen parhaiten irrotettua, että näkisi missä kunnossa ovat. Saako uusia kahvoja, missä tuo hammastus on.
Annoin liuotushoitoa WD 40:llä yön yli ja sitten painoin rasvaa prässillä alla olevasta nipasta. Kun nostan kahvaa ja käännän lukitusasentoon, niin kahva lukittuu. Mutta kun nostan kahvasta siihen asti, että jarru pitää kunnolla käsijarru ei enää lukitu. Ilmeisesti hammastus on tangossa kulunut siinä kohti tai lukitustappi kulunut. Miten saa lukitustapin ja jousen parhaiten irrotettua, että näkisi missä kunnossa ovat. Saako uusia kahvoja, missä tuo hammastus on.
resal- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 990 Käsijarru
Helpoin temppu on säätää polkimilta tulevia tankoja hiukan lyhemmiksi niin, että ehyt kohta hammastankoa on säpin kohdalla kun käsijarru on päällä.
Lukitustapin irrotus voi tuottaa päänvaivaa aika tavallakin. Viitseliäs asentaja varmaan tekee siihen ulosvetimen koska lyömällä se tanko joustaa eikä iskuun tule tehoa. Jos on kaveri, joka pitelee vaikka rautakankea vastapuolella hammastangon päätä vasten niin että iskuun saa tehoa, niin se on varmaan helpoin tapa. Sopiva tappi, jossa on kärki smirklattu niin, että siinä on päässä pikku nappula joka mahtuu sokan reikään ja puolen kilon vasara niin aika tiukan liitoksen saa kyllä lyömälläkin auki. Säpin luistin saa ulos kun sopivasti naputtelee sitä syvemmälle niin jousi saattaa pullauttaa se ulos niin pitkälle että jollain kärkipihdeillä saa siihen alta otteen.
Lukitustapin irrotus voi tuottaa päänvaivaa aika tavallakin. Viitseliäs asentaja varmaan tekee siihen ulosvetimen koska lyömällä se tanko joustaa eikä iskuun tule tehoa. Jos on kaveri, joka pitelee vaikka rautakankea vastapuolella hammastangon päätä vasten niin että iskuun saa tehoa, niin se on varmaan helpoin tapa. Sopiva tappi, jossa on kärki smirklattu niin, että siinä on päässä pikku nappula joka mahtuu sokan reikään ja puolen kilon vasara niin aika tiukan liitoksen saa kyllä lyömälläkin auki. Säpin luistin saa ulos kun sopivasti naputtelee sitä syvemmälle niin jousi saattaa pullauttaa se ulos niin pitkälle että jollain kärkipihdeillä saa siihen alta otteen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 Käsijarru
Otin pois käsijarrukahvan, niin selvisi miksei saanut pitämään. Oli joku kyläseppä joskus rälläkällä korjannut hammastusta ja vähän muutakin. Omassa 990 oli 16 mm tanko, mutta en löytänyt purkuosana samanlaista. Pihlajaniemeltä sain koteloineen hyväkuntoisen 19mm tangolla. Mukana tuli myös 8x50mm sokka alapäähän, mutta oli hieman huonokuntoinen. Laitoin uuden 30mm pitkän sokan. Testasin jarrua ja kahva pyöri mihin asentoon halusi kääntää. Siinä vaiheessa hoksasin, miksi alkuperäinen oli 50mm pitkä. 50mm sokka rajoittaa kahvan kääntymistä "väärään" asentoon. Vaihdoin 50mm sokan nyt kahva kääntyy juuri oikeaan asentoon lukitukseen nähden ja uskaltaa jättää traktorin käsijarrun varaan.
resal- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 990 Käsijarru
Niin pitääkö tässä mallissa kahvaa kääntää että käsijarru menee päälle?
Meillä 850 ja 900 vaan vedettiin niin käsijarru meni lukkoon ja kun tahtoi jarrun pois käännettiin kahvaa ja lukitus aukesi.
Että onko näitäkin siten ollu erilaisia? meidän laitteet kun punasia kopittomia ja muista ei mulla kokemksia.
Meillä 850 ja 900 vaan vedettiin niin käsijarru meni lukkoon ja kun tahtoi jarrun pois käännettiin kahvaa ja lukitus aukesi.
Että onko näitäkin siten ollu erilaisia? meidän laitteet kun punasia kopittomia ja muista ei mulla kokemksia.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 Käsijarru
990 on erilainen kuin 900, 850. Tämä 990 on uudempi niin siihen on tehty kehitystyötä muun muassa käsijarruun. Onhan koko traktori ihan eri näköinen kuin vaikka 900. Sitten kun tuli ohjaamot, niin taas muuttui käsijarrunkin rakenne.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 Käsijarru
Ok kiitän tiedoista uudemmista kun kokemuksia ei ole,vanhat aika yksinkertaisia oli korjailla
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa