Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
+3
Tessu
erkki
XX
7 posters
Sivu 1 / 1
Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Mitenkäs tällainen db990 moottori. Onko lohkolämmitys välttämätöntä moottorivaurion estämiseksi? Tulee tilanteita etten voi aina lämmittää ja muutenkin ei kiinnosta pörssisähkössä rahoittaa yhtiöitä yhtään enempää...
Autot on ainakin hyvin kestänyt startata lämmittämättä.
Autot on ainakin hyvin kestänyt startata lämmittämättä.
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Lohkolämmitys kyllä säästää moottoria ainakin jos kylmäkäynnistyksiä tulee paljon, mutta jos moottori käynnistyy hyvin ilman lämmitystäkin, niin ei lohkolämmitys ole kovin perusteltu, ainakaan pikkupakkasten aikana. Mutta jos moottorista on puristukset jo hiukan alentuneet ja starttaukset on pitkiä, niin toki lohkolämmitys säästää starttia ja akkua. Toimiva imusarjahehku on kyllä hyvä apu siihen vaivaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
itse en kyllä lähde pakkasesta käynnistämään mitään moottoreita,sen minkä sähkössä säästää maksaa montakertaa takasin kun joutuu teettämään koneremontteja ym ja ostelemaan uusia startteja ja akkujakin.
ihan on piha-autotkin roikassa jos pitää halkoa lähteä ajaa,säästyy kyllä polttoainettakin kun moottori ei kylmänä käy.
Noistahan voi sitten valita jokainen oman tyylinsä ja jos koneet ja autot vaihtuu vähän väliä kuten joillain tapaa olla niin eipä kai niitä säälitä mutta meillä sama kalusto vuoskymmeniä niin ei viitsi rikkoa kun on sitten maksettava.
ihan on piha-autotkin roikassa jos pitää halkoa lähteä ajaa,säästyy kyllä polttoainettakin kun moottori ei kylmänä käy.
Noistahan voi sitten valita jokainen oman tyylinsä ja jos koneet ja autot vaihtuu vähän väliä kuten joillain tapaa olla niin eipä kai niitä säälitä mutta meillä sama kalusto vuoskymmeniä niin ei viitsi rikkoa kun on sitten maksettava.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Kannattaa miettiä paljonko se nyt sitten oikeasti maksaa se lämmitys, jos siellä on esimerkiksi 750W vastus ja lämmität sitä esimerkiksi 1€/kwh hintaisella sähköllä aina 2h ennen kuin lähdet ajamaan niin se maksaa 1,5€. Talven mittaa jos lähtöjä tulee kylmällä kelillä harrastelijalle 10kpl kertyy siitä hulppeat 15€ kustannuksia lämmityksille.
Jos et lämmitä niin suosittelen vaihtamaan uudet öljyt moottoriin jotta voitelu pelaa heti startista. 20l öljykannu 10W-30 taitaa olla reippaat 70€. Kun käynnistät moottorin ilman esilämmitystä kovalla pakkasella muista käyttää moottoria tarpeeksi kauan että kaikki kosteus ehtii poistua moottorista ettei esimerkiksi huohotin jäädy tukkoon.
Jos et lämmitä niin suosittelen vaihtamaan uudet öljyt moottoriin jotta voitelu pelaa heti startista. 20l öljykannu 10W-30 taitaa olla reippaat 70€. Kun käynnistät moottorin ilman esilämmitystä kovalla pakkasella muista käyttää moottoria tarpeeksi kauan että kaikki kosteus ehtii poistua moottorista ettei esimerkiksi huohotin jäädy tukkoon.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Jos jatketaan tätä laskeskelua, niin Pilottipullo maksaa 13.30 - esimerkiksi, eli suunnilleen saman kuin talven lämmitykset. Se hyöty sen käytöstä on, että moottoriremonttia ei tarvitse odotella niin pitkään eikä miettiä alkaisko vai ei. Joku tietenkin tähän vastaa ettei se kone siitä välttämättä säry. Ei särykkään, ei ne kaikki tupakinpolttajatkaan saa keuhkosyöpää, mutta mahdollisuus kasvaa moninkertaiseksi. Tässä eräänä päivänä oli kuva, oliko 850:n männästä, joka oli nauttinut Pilottia. Männänrenkaat oli viitenä pätkänä, puristusrenkailla oli yhteinen ura, ehkä viis kertaa renkaan levyinen ja laen reunastakin puuttui paloja.
Lämmittämistä kyllä suosittelen, jos ei ole pakko laittaa käyntiin jossain sähköttömällä alueella, jota meillä Suomessa on 73% maapinta-alasta. Hyöty lämmityksestä on sähkölaitteiden säästäminen, niinkuin yllä jo on todettu. Se notkistaa myös öljyä, niin koneen voitelu on kunnossa varsinkin niinä muutamana kriittisenä sekuntina käynnistymisen jälkeen, se säästää moottoria.
Lämmittämistä kyllä suosittelen, jos ei ole pakko laittaa käyntiin jossain sähköttömällä alueella, jota meillä Suomessa on 73% maapinta-alasta. Hyöty lämmityksestä on sähkölaitteiden säästäminen, niinkuin yllä jo on todettu. Se notkistaa myös öljyä, niin koneen voitelu on kunnossa varsinkin niinä muutamana kriittisenä sekuntina käynnistymisen jälkeen, se säästää moottoria.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Kyllähän terve ja ehyt moottori lähtee yli -15 pakkasillakin käyntiin.
Sekä myös kestää sen, vuosikymmeniä.
Tässä raakakäynnistyksessä on vaan pari-kolme, erittäin tärkeää seikkaa.
1 Hyvä olisi ensin vähän startata sammutin päällä - öljynkierron takia, esim sellaisen 5sek, että öljynpainevalo sammuu.
2 Notkeat öljyt moottorissa, eli siis jokin 10W-30 moottoriöljy.
3 Käynnistysvaiheessa koneen on hyvä antaa käydä ensialkuun 5-10min hieman reilua tyhjäkäyntiä - ennenkuin alkaa oikeastan mitään ajeluhommia tekemään ( notkistaa samalla myös hieman vaihteisto ja hydrauliöljyä )
Lohkon vesitilassa oleva "lohkolämmitin" ei juurikaan lämpöä öljypohjan öljyille anna.
Sekä myös kestää sen, vuosikymmeniä.
Tässä raakakäynnistyksessä on vaan pari-kolme, erittäin tärkeää seikkaa.
1 Hyvä olisi ensin vähän startata sammutin päällä - öljynkierron takia, esim sellaisen 5sek, että öljynpainevalo sammuu.
2 Notkeat öljyt moottorissa, eli siis jokin 10W-30 moottoriöljy.
3 Käynnistysvaiheessa koneen on hyvä antaa käydä ensialkuun 5-10min hieman reilua tyhjäkäyntiä - ennenkuin alkaa oikeastan mitään ajeluhommia tekemään ( notkistaa samalla myös hieman vaihteisto ja hydrauliöljyä )
Lohkon vesitilassa oleva "lohkolämmitin" ei juurikaan lämpöä öljypohjan öljyille anna.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Nyt kannattaa katsoa tubettaja Metsamanin Massikan käynnistys yritys ilman lämmitystä ja pakkasta -13,eipä lähteny ja on sentään hieman uudempi nelikko jo kun mitä kysen näistä harrastepeleistä.
Että en lähtis turhaa sahailee ja polttamaan starttia!
Että en lähtis turhaa sahailee ja polttamaan starttia!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Manin videoita ei viittiny enää kattella aikoihin - yhtään.... Liikaa esittämistä ja yms sellaista skeidaa videoilla - ettei vois vähempää kiinnostaa....
Ja nuo Perkinssin tietyt moottorityypit on erittäin surkeita lähtemään käymään, jotkut ainoastaan erittäin heikkoja, jotkut moottorityypit on kohtalaisia , ja jotkut aikakin hyviä.
Manin ferku taitaa olla 390 ???? Jossa on A4.248 moottori - joka ei ole kummoinenkaan lähtemään kyntiin.
Pienempi, A4.236 moottori on paljon herkempi käynnistymään.
Kaveri joskus starttaili Leyland 245 konettaan, moottorina Perkins AD3.152 - vähän apuvirtaa, niin se läks käyntiin -27 pakkasella - lämmittämättä.
Naapurustossa on 6610SE jontikka - joka ei uutenakaan tykännyt lähteä +5 lukemista ilman lämmitystä ....
Nyt lähtee, kun vaihdoin sinne pari vuotta sitten uuden startin, joka pyörii vähän alkuperäistä rivakammin, ei tarvii lämmitystä edes -15 pakkasilla .....
Ja jos tuota viimeisimpiä videoitaan tarkoitit, niin eihän tuos Manin värkis muuta vikaa ole ku paska akku ja näköjään jälkeenvaihdettu jokin tarvikestartti .....
Tollaisella vou-vou-vou-vou - pyörityksellä ei tuon tyypin pärkinssi voikkaan käyntiin lähteä ....
Ja nuo Perkinssin tietyt moottorityypit on erittäin surkeita lähtemään käymään, jotkut ainoastaan erittäin heikkoja, jotkut moottorityypit on kohtalaisia , ja jotkut aikakin hyviä.
Manin ferku taitaa olla 390 ???? Jossa on A4.248 moottori - joka ei ole kummoinenkaan lähtemään kyntiin.
Pienempi, A4.236 moottori on paljon herkempi käynnistymään.
Kaveri joskus starttaili Leyland 245 konettaan, moottorina Perkins AD3.152 - vähän apuvirtaa, niin se läks käyntiin -27 pakkasella - lämmittämättä.
Naapurustossa on 6610SE jontikka - joka ei uutenakaan tykännyt lähteä +5 lukemista ilman lämmitystä ....
Nyt lähtee, kun vaihdoin sinne pari vuotta sitten uuden startin, joka pyörii vähän alkuperäistä rivakammin, ei tarvii lämmitystä edes -15 pakkasilla .....
Ja jos tuota viimeisimpiä videoitaan tarkoitit, niin eihän tuos Manin värkis muuta vikaa ole ku paska akku ja näköjään jälkeenvaihdettu jokin tarvikestartti .....
Tollaisella vou-vou-vou-vou - pyörityksellä ei tuon tyypin pärkinssi voikkaan käyntiin lähteä ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Ilman muuta itsekin lämmitän kun siihen on mahdollisuus. Kai se on ajettava klapilaanilta aina kotipihaan.
Autoja kyllä laitetaan kylmästä käyntiin. Joka aamu sen 100 000 autoa on tienvarsiparkissa kaupungeissa. Niissä notkeammat Öljyt.
Autoja kyllä laitetaan kylmästä käyntiin. Joka aamu sen 100 000 autoa on tienvarsiparkissa kaupungeissa. Niissä notkeammat Öljyt.
XX- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
No autoissa täyssynteettiset jos sellaset laittaa -60 luvun koneeseen niin eipä taida kauaa siellä kestää.
Se on vaan sitten järjestely kysymys,puut tulee itekkin tehtyä kesällä vaikken tee kun sahalla ja kirveellä,talvella sitten hakee metänlaidasta valmiit halot joko koneella tai autolla.
Joku päivä se on aika tästäkin luopua kun yksi mies ei mahdottomiin pysty,kokoajan on kamaa hävitetty.
Se on vaan sitten järjestely kysymys,puut tulee itekkin tehtyä kesällä vaikken tee kun sahalla ja kirveellä,talvella sitten hakee metänlaidasta valmiit halot joko koneella tai autolla.
Joku päivä se on aika tästäkin luopua kun yksi mies ei mahdottomiin pysty,kokoajan on kamaa hävitetty.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Vanha kormikki nelkyt vuotta pilotilla tulille, kaivurit ja taavit. Kun ei nyt oikein viitsi pitkin metsiä vedellä roikkaa,eikä aurinkosähköllä lämpiä. Löpöhehkut on nollakelin juttuja. Saahan koneen joku tampio tottakai pilotilla rikki, voihan sinne työntää vaikka bensaa jos hajalle haluaa. Mutta pojallekin näytin pilottipurkin, joka tosi pehmeää, kone ei kalahtele ja lähtee nöyrästi. Tuo 850 juttu kuulostaa oudolta. En usko pilotin aikaansaamaksi. Olen nimittäin kerran vaihtanu asiakkaan koneeseen männän, josta näki,että valkoista aasinpotkua oli annettu. No niinpä isäntä myönsikin jälkeenpäin. Pilotin merkkikin oli oikein. Mut tottakai, jos parikyt pakkasta, kyllä se lämmin kone tykkä hyvää...jos aparaatti sattuu liki sähköjä olemaan. Kolme varttia ei konkurssiin vie. Tai purkki pilottia, joka kestää talven. Motip, oli muuten se pehmeä pilotti.mattkau kirjoitti:Jos jatketaan tätä laskeskelua, niin Pilottipullo maksaa 13.30 - esimerkiksi, eli suunnilleen saman kuin talven lämmitykset. Se hyöty sen käytöstä on, että moottoriremonttia ei tarvitse odotella niin pitkään eikä miettiä alkaisko vai ei. Joku tietenkin tähän vastaa ettei se kone siitä välttämättä säry. Ei särykkään, ei ne kaikki tupakinpolttajatkaan saa keuhkosyöpää, mutta mahdollisuus kasvaa moninkertaiseksi. Tässä eräänä päivänä oli kuva, oliko 850:n männästä, joka oli nauttinut Pilottia. Männänrenkaat oli viitenä pätkänä, puristusrenkailla oli yhteinen ura, ehkä viis kertaa renkaan levyinen ja laen reunastakin puuttui paloja.
Lämmittämistä kyllä suosittelen, jos ei ole pakko laittaa käyntiin jossain sähköttömällä alueella, jota meillä Suomessa on 73% maapinta-alasta. Hyöty lämmityksestä on sähkölaitteiden säästäminen, niinkuin yllä jo on todettu. Se notkistaa myös öljyä, niin koneen voitelu on kunnossa varsinkin niinä muutamana kriittisenä sekuntina käynnistymisen jälkeen, se säästää moottoria.
tuavitsonni- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Niin ja kun kovasti täälläkin ohjekirjaa käsketään lukemaan sielläkin kerrotaan että kylmillä ilmoilla eetteriä sitten käytettävä,ei sitä koko konetta kannata eetterillä ja muullakaan täytää!
Vanhat koneet ne sitten hajoaa ajan saatossa käytti miten hyvänsä,jos jo uutena joku saanu rikki se sitten toinen homma...
Vanhat koneet ne sitten hajoaa ajan saatossa käytti miten hyvänsä,jos jo uutena joku saanu rikki se sitten toinen homma...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin lohkolämmitys . Onko tarpeellista
Starttipilotteja on ärhäköitä ja vähemmän ärhäköitä. Aikanaan 25 Zetoria ei saanut käymään vähemmän ärhäkällä, mutta oikein ärhäkkä kolkutti tosi pahasti jos suhautti hiukankin liikaa. Siihen traktoriin oli paras kikka käynnistyseetteri jota silloin sai apteekista ilman reseptiä. Sitä piti kaataa ilmanputsariin noin teelusikallinen ja sitten odotella ihan rauhassa muutama minuutti, että se höyrystyi hyvin. Sen jälkeen moottori käynnistyi nätisti ilman kolinoita. Suoraruisku dieselit kuten DB:n moottorit ovat varmasti tuossa suhteessa kovinkin erilaisia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» moottorin optimikierrokset?
» Moottorin huohotus
» Moottorin tyyppi
» DB 850 Moottorin savutus
» O:Moottorin sivupellit
» Moottorin huohotus
» Moottorin tyyppi
» DB 850 Moottorin savutus
» O:Moottorin sivupellit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa