Moottorin huohotus
+5
jusape
MikkoT
erkki
Tessu
AJ_DB990
9 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Moottorin huohotus
Nyt kun saanut kansirempan tehtyä 990 selectaan, tullut kiusallinen vaiva esiin: Öljytikkukorkki on muutaman kerran pullahtanut paikaltaan pihaa auraillessa (täyttöputki kehdossa), samaten tuntuisi työntävän öljyä mittarivaijerin laipasta.
Huohottimen putken tarkistin puhaltamalla, ettei pitäisi olla tukossa.
Johtuuko tämä puristusten paranemisesta rempan jälkeen, vai onko motti väljä? Sylinteripinnat näytti kyllä siistiltä.
Koneen käydessä avoimesta korkista ei puske valtoimenaan öljyä, ainoastaan pisaroita pärskii.
Huohottimen putken tarkistin puhaltamalla, ettei pitäisi olla tukossa.
Johtuuko tämä puristusten paranemisesta rempan jälkeen, vai onko motti väljä? Sylinteripinnat näytti kyllä siistiltä.
Koneen käydessä avoimesta korkista ei puske valtoimenaan öljyä, ainoastaan pisaroita pärskii.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Moottorin huohotus
Moottorissa voi olla sen verran jo ohipuhallusta että kerää painetta alakertaan ja puskee öljyä sitten sieltä mistä pääsee.
Meillä 850 Taavi jo loppusuoralla niin tuttu juttu ja nuo ongelmat ei korjaamatta parane.
Yhdessä autossa mulla kävi sama kuin sulla Taavissa että ohjurinkumien vaihdon jälkeen ei toki pöllyttäny enää kylmästartissa öljyä mutta...sitten alkoikin öljykorkki irtoamaan ja vaikka vedin huohotinputken suoraan pihalle niin se putki menny tukkoon sillä seurauksella että puski JO öljyä millon mistäkin,mm.mittatikunreijästä.
Öljykorkki oli pakko tiukemmin kiilata paikalleen ettei konehuone sotkeennu.
ihmeellisintä tässä on se ettei tuolla autolla ole paljoa ajettu vieläkään eikä moottori öljyä polta.
Meillä 850 Taavi jo loppusuoralla niin tuttu juttu ja nuo ongelmat ei korjaamatta parane.
Yhdessä autossa mulla kävi sama kuin sulla Taavissa että ohjurinkumien vaihdon jälkeen ei toki pöllyttäny enää kylmästartissa öljyä mutta...sitten alkoikin öljykorkki irtoamaan ja vaikka vedin huohotinputken suoraan pihalle niin se putki menny tukkoon sillä seurauksella että puski JO öljyä millon mistäkin,mm.mittatikunreijästä.
Öljykorkki oli pakko tiukemmin kiilata paikalleen ettei konehuone sotkeennu.
ihmeellisintä tässä on se ettei tuolla autolla ole paljoa ajettu vieläkään eikä moottori öljyä polta.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin huohotus
Onko siinä huohotin noin puutarhaletkun kokoista letkua jonka pää menee runkopalkin yläpinnassa olevan reiän kautta palkin sisään? Jos kone huohottaa kovasti, niin tuosta letkusta pitäisi tulla jo pienillä kierroksilla semmoinen puolimetrinen ja pidempikin harmaa huntu. Se on tavallisimmin merkki huonoista männänrenkaista. Jos letkusta ei tule oikein mitään, niin täytyy olla jokin syy, miksi moottori ei huohota sen kautta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Moottorin huohotus
Venttiilikopan päältä lähtee metalliputki imusarjaan. Ei näy mitään letkutyyppistä huohotinta.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Moottorin huohotus
Meniskö tuo putki jäätymällä tukkoon? Vai onko muu tukos?
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Moottorin huohotus
Kannattaa kokeilla se imuletkuun menevä huohotinputki sieltä irrallaan.
Eikö / oliko siellä jokin kikkare, jossa vielä ehken jokin ventiili / sihti siinä liitoksessa imutorveen ???
Eikö / oliko siellä jokin kikkare, jossa vielä ehken jokin ventiili / sihti siinä liitoksessa imutorveen ???
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Moottorin huohotus
Mutta juurihan tuo kertoi ettei ole mitään imuletkuja.
Jos on samanlainen kuin tässä meidän 850 niin venttilikopassa on lähtö missä verkkosuodatin ja siitä menee imusarjaan pienempi pilli,ja jos on puhallettu että läpi kulkee niin auki on.
Tuo pilli on kyllä niin pieni että siitä ei paljon huohottele,meilläkin pitäny kahdessa Taavetissa öljyntäyttöputkea pidentää että siitä puhaltaa höyryt pihalle,nä kylä jo tiensä päässä että sen sitten kyllä huomaan kun huohottaa.
On siellä sitten jonkinmoinen painekkin jos korkki pois lähtee.
Jos on samanlainen kuin tässä meidän 850 niin venttilikopassa on lähtö missä verkkosuodatin ja siitä menee imusarjaan pienempi pilli,ja jos on puhallettu että läpi kulkee niin auki on.
Tuo pilli on kyllä niin pieni että siitä ei paljon huohottele,meilläkin pitäny kahdessa Taavetissa öljyntäyttöputkea pidentää että siitä puhaltaa höyryt pihalle,nä kylä jo tiensä päässä että sen sitten kyllä huomaan kun huohottaa.
On siellä sitten jonkinmoinen painekkin jos korkki pois lähtee.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin huohotus
Mulla ei ole edes mitään suodatinelementtiä tuossa metallipillissä mikä tukkeutuis, mutta muutoin olen miettinyt josko sen pillin korvais vähän avarammalla letkulla.
En usko jäätymisen, kun aika lämpösellä paikalla toimii, ja luulisi imusarjan myös edesauttavat imua pillissä.
Mitäs öljynsuodin? Nyt rempan yhteydessä vaihdoin öljyt, mutten suodinta. Tarkistin just huoltovihkosta että edellisestä vaihdosta ~3vuotta / 50h. Öljyt oli siistit, mutta ulkonaseisotus voi toki kostuttaa ja turvottaa suodattimen... Menee siis vaihtoon.
En usko jäätymisen, kun aika lämpösellä paikalla toimii, ja luulisi imusarjan myös edesauttavat imua pillissä.
Mitäs öljynsuodin? Nyt rempan yhteydessä vaihdoin öljyt, mutten suodinta. Tarkistin just huoltovihkosta että edellisestä vaihdosta ~3vuotta / 50h. Öljyt oli siistit, mutta ulkonaseisotus voi toki kostuttaa ja turvottaa suodattimen... Menee siis vaihtoon.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Moottorin huohotus
Juu, se pikku pilli huohotinputkena saattaa ahdistaa liikaa vanhaa moottoria. Jos vaihdat siihen uudemman mallin letkun, niin tulppaa se ilmanputsariin menevä pilli. Minusta suodattimen vaihtoon ei ole vielä tarvetta jos se on noin äsken vaihdettu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Moottorin huohotus
Minkälainen toteutus mahtaa olla tuo Selectamaticin huohotinputken liitäntä imusarjaan / ilmanputsariin ja kumpaan se kannattaisi mieluummin laittaa? Minulla on alkuperäinen letku, mikä lähtee venakopan päältä ja menee suoraan alas rungon reiästä läpi ja käryä tulee ikävästi myös ohjaamoon.
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Moottorin huohotus
Huohotinhöyry on ihmiselle varsin epäterveellistä hengittää. Aika luonnollinen paikka letkun päälle siinä mielessä olisi ilmaputsari, mutta jos se liittää niin kuin vanhemmissa malleissa, öljykylpysuodattimen yläosaan, se voi aiheuttaa turhan kovan alipaineen moottorin sisälle, samoin kuin imusarjaan liitettynä. Varmaankin se vanha pikkupilli on juuri siksi niin laiha, että alipaine ei kasva turhan kovaksi, ettei moottori ala vetää ilmaa sisään kaikista läpivienneistä. Yksi ratkaisu voisi olla liitos ilmanputsarin imuputkeen, jolloin sillä ei ole alipainetta juuri ollenkaan, mutta moottori imee höyryt sisäänsä. Se ongelma saattaa vanhalla moottorilla tulla siinä, että jos huohotusta on runsaasti, niin öljynputsarin öljymäärä kasvaa hissukseen, kunnes sitä on liika. Ainakin sinne putsariin pitää sitten vilkaista riittävän usein ja kaataa liiat pois.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Moottorin huohotus
Jaa,a kyllä minä tuossa kuutos Taavetissa huohotinputket liitin ilmanputsarikoteloiden persuksiin jo 20 vuotta sitten. Siis ilmanputsarin ja imusarjan
väliseen osioon. Hitsasin sellaiset puutarhaltkun kokoiset huonekaluputken pätkät sinne ilmanputsarikoteloiden persuksiin.
Ei ole ilmennyt mitään komplikaatioita. Öljyvuodot moottorista ulospäi vähenee, kun siellä on alipaine.
En tietenkään sano, että tämä olis oikea menettely, mutta näin näyttää huohotin olevan toteutettu myös joissain diesel autoissa
väliseen osioon. Hitsasin sellaiset puutarhaltkun kokoiset huonekaluputken pätkät sinne ilmanputsarikoteloiden persuksiin.
Ei ole ilmennyt mitään komplikaatioita. Öljyvuodot moottorista ulospäi vähenee, kun siellä on alipaine.
En tietenkään sano, että tämä olis oikea menettely, mutta näin näyttää huohotin olevan toteutettu myös joissain diesel autoissa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Moottorin huohotus
mihinkäs se letkumallisen huohottimen toinen pää menee jos kerran häviää rungon sisään? ajattelin jos koittaisi väkertää tuohon vanhaan letkun ja sille jokin keräysastia, tai sitten tällainen minisuodatin saattaisi mahtua suoraan venttiilikopan päälle https://www.motonet.fi/fi/tuote/9811822/KN-huohottimen-suodatin-kartio-62-1600RD
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Moottorin huohotus
Se huohotinletku menee siitä laturin kiinnitysraudan takaa suoraan alas ja päättyy rungossa olevan alemman reiän tasalle, eli käryt vapautuvat suoraan ilmaan koneen alle.
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: Moottorin huohotus
1690 metsä -nimimerkillä on omakohtainen kokemus tuosta huohottimen ja ilmansuodattimen yhteispelistä. Kyllä kai se toimii sitten muilla yhtä hyvin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Moottorin huohotus
Juu, 1690 metsä -nimimerkin toteutus on varmasti toimiva. Joku sellainen modifikaatio täytyy tehdä ja miettiä letkun kiinnitykseen sopiva paikka.
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: Moottorin huohotus
itte olen kaikissa vanhoissa moottoreissa huohotinputken laittanu suoraan pihalle puhaltamaan,miksi turhaan sotkea ilmansuodattimia tai antaa moottorin syödä jotain öljyhöyryä?
Ei se uutenakaan paljon niitä ole syöny ja vanhemmiten alkaakin sitten ongelmat kun sinne sitä lykätään!
Sen verran vain pitkä ettei jäädy tai muuten tukkeennu,olipa yksi isäntä laittanu Massikkansa etukuormaajaan pitkän putken pystyyn ja sinne huohottamaan ja hana vielä alaosaan mistä laski öljyt pois,sillä se pihatietään linkosi ja muutakin teki että ihan toimikin.
Ei se uutenakaan paljon niitä ole syöny ja vanhemmiten alkaakin sitten ongelmat kun sinne sitä lykätään!
Sen verran vain pitkä ettei jäädy tai muuten tukkeennu,olipa yksi isäntä laittanu Massikkansa etukuormaajaan pitkän putken pystyyn ja sinne huohottamaan ja hana vielä alaosaan mistä laski öljyt pois,sillä se pihatietään linkosi ja muutakin teki että ihan toimikin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin huohotus
Ei se öljynhöyry mitään riko. Imuhuohotin on autopuolella ihan yleinen ratkaisu jo kuplavolkkari ajoilta lähtien.
Esim. tuossa omassa vuoden 99 Boxer Pösössä huohotinputki menee ilmanputsarin ja turpon väliseen putkeen.
Siellä on pakopuolella vielä joku "hiukkaskiihdytinkin". Eikä öljynhöyry sitäkään haittaa.
Tämä on varmuudella tehdasasennus, kun olen Pösön uutena ostanut.
Olen minäkin nähny pari konetta joissa on huohotin vedetty pakoputken vierestä ylös taivasta kohti.
Jokainen saa tietysti huohotella ihan mihin suuntaan haluaa.
Esim. tuossa omassa vuoden 99 Boxer Pösössä huohotinputki menee ilmanputsarin ja turpon väliseen putkeen.
Siellä on pakopuolella vielä joku "hiukkaskiihdytinkin". Eikä öljynhöyry sitäkään haittaa.
Tämä on varmuudella tehdasasennus, kun olen Pösön uutena ostanut.
Olen minäkin nähny pari konetta joissa on huohotin vedetty pakoputken vierestä ylös taivasta kohti.
Jokainen saa tietysti huohotella ihan mihin suuntaan haluaa.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Moottorin huohotus
Ohjaamoon tuleva huohotinhöyry on terveysriski. Hytittömäsä pelissä kuljettaja ei altistu sille samalla tapaa. Huurujen polttaminen männän päällä on varmasti oikea ratkaisu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Moottorin huohotus
erkki kirjoitti:Ohjaamoon tuleva huohotinhöyry on terveysriski. Hytittömäsä pelissä kuljettaja ei altistu sille samalla tapaa. Huurujen polttaminen männän päällä on varmasti oikea ratkaisu.
Hyvältä kuulostava ratkaisu oli laittaa putki ilmanputsarin ilmanotto putkeen, eli ennen putsaria. Tekis vaan putkituksen niin, ettei se pääse jäätymään / tukkeutumaan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Moottorin huohotus
En suosittele laittamaan ennen ilmansuodatinta, jos on paperisuodattimella varustettu moottori kyseessä. Sotkee suodattimet uskomattoman nopeasti ja ilman kulku hyytyy nopeasti jos moottori huohottaa paljon.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: Moottorin huohotus
MJK1390 kirjoitti:En suosittele laittamaan ennen ilmansuodatinta, jos on paperisuodattimella varustettu moottori kyseessä. Sotkee suodattimet uskomattoman nopeasti ja ilman kulku hyytyy nopeasti jos moottori huohottaa paljon.
Miten tuonkin käsittää, imuputkeen ennen ilmanputsaria on ihan jees paikka, eli siis moottorin imusarjan ja ilmansuodattimen välissä olevassa putkessa.
Ennen ilmansuodatinta eli ns raa-an ilman puolella imutötterön - ilmansuodattimen välissä nou paikka - käryjen ei suodattimen läpi kuulu kulkea.
Oikeastaan ei edes öljykylpysyúodattimen ollessa kyseessä - tahrii suotta putsarin öljyjä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Moottorin huohotus
On mulla ainakin sellasia henkilöautoja missä huohotin putki juurikin sinne suodatin koteloon ja sitten onkin filtteri tukossa kun tarpeeksi alkaa höyryä puskea.Mitenkäs se öljyhöyry sinne koppiin tulee sittenhän sinne pitäs tulla jo pakokaasutkin??
Tai tiedä sitten kuinka avonaisia kopit on kun ei sellasia meillä ole ollu...
Tai tiedä sitten kuinka avonaisia kopit on kun ei sellasia meillä ole ollu...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Moottorin huohotus
jusape kirjoitti:MJK1390 kirjoitti:En suosittele laittamaan ennen ilmansuodatinta, jos on paperisuodattimella varustettu moottori kyseessä. Sotkee suodattimet uskomattoman nopeasti ja ilman kulku hyytyy nopeasti jos moottori huohottaa paljon.
Miten tuonkin käsittää, imuputkeen ennen ilmanputsaria on ihan jees paikka, eli siis moottorin imusarjan ja ilmansuodattimen välissä olevassa putkessa.
Ennen ilmansuodatinta eli ns raa-an ilman puolella imutötterön - ilmansuodattimen välissä nou paikka - käryjen ei suodattimen läpi kuulu kulkea.
Oikeastaan ei edes öljykylpysyúodattimen ollessa kyseessä - tahrii suotta putsarin öljyjä.
Viittasin Pauligin kommenttiin kts.ylempää. Ilman kulkusuuntaan nähden ennen tai jälkeen termeillä määriteltiin.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 850 huohotus ?
» Case 1394:n huohotus(ko?)
» Kysymyksiä itämaan tietäjille - 880 Implematic tiputtelee öljyä ?
» Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
» kummallinen huohotus tehostimessa, apua tarvitaan
» Case 1394:n huohotus(ko?)
» Kysymyksiä itämaan tietäjille - 880 Implematic tiputtelee öljyä ?
» Case 1494 huohotus RVS käsittelyn jälkeen
» kummallinen huohotus tehostimessa, apua tarvitaan
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa