sammutin/käynnistin
4 posters
Sivu 1 / 1
sammutin/käynnistin
Moro.
DB880 vm.66 selectamatic,
mistä johtuu kun pumpunpään vipu on niin jäykkä ettei jousi jaksa vetää sammuksiin ja on se jäykkä vetää starttiasentoonkin,
ja seuraava kysymys, onko riittävä lataus tasavirtalaturille n.13.2 volttia
DB880 vm.66 selectamatic,
mistä johtuu kun pumpunpään vipu on niin jäykkä ettei jousi jaksa vetää sammuksiin ja on se jäykkä vetää starttiasentoonkin,
ja seuraava kysymys, onko riittävä lataus tasavirtalaturille n.13.2 volttia
Jaami- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 59
Paikkakunta : oulu/Taivalkoski
Vs: sammutin/käynnistin
Jollei tanko hankaa kiinni kalustoon niin sitten jumi löytyy pumppun sisältä siitä yläkotelosta.
Lataus kelpaa näillä keleillä,jos valoja talvella käyttää vois tulla vaihtovirtalaturi kyseeseen,kaikki rippuu tietysti kaikesta,itellä Natikassa tasavirta riittää kun lataa akkua ajon jälkeen jos paljon valoja polttelee ja varsinkin niitä alkuperäsiä.
Lataus kelpaa näillä keleillä,jos valoja talvella käyttää vois tulla vaihtovirtalaturi kyseeseen,kaikki rippuu tietysti kaikesta,itellä Natikassa tasavirta riittää kun lataa akkua ajon jälkeen jos paljon valoja polttelee ja varsinkin niitä alkuperäsiä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: sammutin/käynnistin
Kasikasikympissä sammutus on vaijerilla, joka saattaa kanittaa jossain matkan varrella, olla vaikka ruosteessa. Mutta jos vaijerin päästää pumpun päästä irti ja se sammutusvipu pumpun päällä edelleen jäykkä, niin en osaa kertoa syytä, menee varmaan kannen avaukseen.
13.2V kuulostaa kyllä pienelle, on suunnilleen samaa luokkaa kuin missä takavirtarele vetää eli yleensä alkaa antamaan sähköä ulos. Tietysti riippuu siitä miten mittasit. Kunnon kierrokset koneessa ja suht tikissä oleva akku vain kuormana, niin pitäisi löytyä 14V ja jokunen kymppi ylikin ehkä. Jos ei oikein mitattuna anna kunnolla jännitettä, niin ensimmäisenä kokeilisin remmin kuinka tiukalla tai löysällä tuo on. Pitäisi pisimmältä väliltä painua sentti-puolitoista mutta ei kahta enempää "kohtuullisella" painamisella niinkuin termi kuuluu.
13.2V kuulostaa kyllä pienelle, on suunnilleen samaa luokkaa kuin missä takavirtarele vetää eli yleensä alkaa antamaan sähköä ulos. Tietysti riippuu siitä miten mittasit. Kunnon kierrokset koneessa ja suht tikissä oleva akku vain kuormana, niin pitäisi löytyä 14V ja jokunen kymppi ylikin ehkä. Jos ei oikein mitattuna anna kunnolla jännitettä, niin ensimmäisenä kokeilisin remmin kuinka tiukalla tai löysällä tuo on. Pitäisi pisimmältä väliltä painua sentti-puolitoista mutta ei kahta enempää "kohtuullisella" painamisella niinkuin termi kuuluu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: sammutin/käynnistin
Katoin ettei vaijeri hankaa mihinkään ja sammutinvivun työnsin sisään niin vaijeri on löysällä mutta se vipu tuntuu jäykältä eikä palaudu kunnolla, onko iso homma ottaa pumpun kansi auki ja mitä sieltä pitäis löytyä/näkyä.
Lataus nousi tuohon 13.2V kun kierroksia nosti, tyhjäkäynnillä jotain 12.6, käytin laturin auki, hiilet on hyvät, pitää ilmeisesti tutkia tuota relettä.
Lataus nousi tuohon 13.2V kun kierroksia nosti, tyhjäkäynnillä jotain 12.6, käytin laturin auki, hiilet on hyvät, pitää ilmeisesti tutkia tuota relettä.
Jaami- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 59
Paikkakunta : oulu/Taivalkoski
Vs: sammutin/käynnistin
Sammutinvivussa on vaikea kuvitella mitään muuta vastusta kuin että se kannen läpi menevä akseli on alkanut ahdistaa poraukseensa. Ennen isompia purkamisia kannattaisi varmaan irrottaa vaijeri siitä vivusta ja koettaa jumpata sitä edestakaisin jos se vaikka alkaisi liikkua herkemmin. Tavallisesti vipu kääntyy kevyellä sormiotteella. Akselissa on 0-rengas tiivistys ja jos akselin juurta liottaa irroitusöljyllä niin se voitelee ainakin 0-renkaasta ulospäin ulottuvan akselin ja porauksen.
Latausjännitteestä sen verran, että vanhoissa koneissa ei ole tavatonta, että vanhoihin johtimiin kehittyy syystä tai toisesta resistanssia, joka voi vaikuttaa latausjännitteeseen. Yleismittarilla ei resistanssissa huomaa mitään muutosta, mutta kun piuhan läpi ajetaan virtaa, niin jännitehäviö on kasvanut. Se alkuperäinen Lucas rele ja pikku-Lucas laturi ovat kyllä melkoisen varmatoimisia aparaatteja, mutta pystyy niihinkin vikoja tulemaan.
Latausjännitteestä sen verran, että vanhoissa koneissa ei ole tavatonta, että vanhoihin johtimiin kehittyy syystä tai toisesta resistanssia, joka voi vaikuttaa latausjännitteeseen. Yleismittarilla ei resistanssissa huomaa mitään muutosta, mutta kun piuhan läpi ajetaan virtaa, niin jännitehäviö on kasvanut. Se alkuperäinen Lucas rele ja pikku-Lucas laturi ovat kyllä melkoisen varmatoimisia aparaatteja, mutta pystyy niihinkin vikoja tulemaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: sammutin/käynnistin
joo, nitkuttelin sitä vipua pumpusta, kyllä se vähän parani ja laitoin voiteluainetta siihen lisää, jospa se lähtis vanhus siitä vetreytymään, noo ei se vanhus ole, vuotta nuorempi ku minä.
Jaami- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 59
Paikkakunta : oulu/Taivalkoski
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa