Simpukka
5 posters
Sivu 1 / 1
Simpukka
880 selectamatikin ohjaussimpukkaan joku kertoi vaihtaneensa öljyt. No omassani ei ole tyhjennys eikä täyttö reikää. Onko siihen joku muu konsti?
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Simpukka
Joo, minä oon vaihtanu kasikasikymppiin entisen miehen vaseliinit öljyyn, mutta koko simpukka oli irti. Ei vaseliinia muutenkaan olisi saanut sieltä pois.
Jos ei halua irrottaa simpukkaa, niin kuvittelisin jonkin ratinakselin ruuvin menevän läpi öljytilaan, että sen irrottamalla ja imeksimällä vaikka öljynvaihtopumpulla vanhat öljyt pois. Samaa tietä uudet sisään. Jos ei ole pumppua, niin semmoisia pieniä käsikäyttöisiä saa alta kympillä Biltemasta, Motonetista ym. Taitaa tuo pumppu olla varsinaisesti perämoottorin kulmavaihteen öljyjä varten, mutta minä niitä ole ostanut eri tarkoituksiin, jarrunesteen vaihtoon, Haldex kytkimen öljynvaihtoon ym, jokaiselle omansa ettei mene aineet sekaisin.
Jos ei halua irrottaa simpukkaa, niin kuvittelisin jonkin ratinakselin ruuvin menevän läpi öljytilaan, että sen irrottamalla ja imeksimällä vaikka öljynvaihtopumpulla vanhat öljyt pois. Samaa tietä uudet sisään. Jos ei ole pumppua, niin semmoisia pieniä käsikäyttöisiä saa alta kympillä Biltemasta, Motonetista ym. Taitaa tuo pumppu olla varsinaisesti perämoottorin kulmavaihteen öljyjä varten, mutta minä niitä ole ostanut eri tarkoituksiin, jarrunesteen vaihtoon, Haldex kytkimen öljynvaihtoon ym, jokaiselle omansa ettei mene aineet sekaisin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Simpukka
Ratin akseli on kiinni neljällä UNC 7/16 ruuvilla, joiden alla läpireikä öljytilaan. Siitä saa öljyt vaihdettua ja lisättyä ihan yhtä hyvin kuin erikko propusta. Eiköhän tuo ole tarpeettomana poistettu. Ihmettelyn tästä aiheesta voi minusta lopettaa
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Simpukka
Pitipähän Tessu sinun vielä lopuksi kuitenkin sotkea asiaa. Palveliko tämä sinun mielestä jotenkin aloittajan asiaa ja vastasiko alkuperäiseen kysymykseen? Ei kukaan ole puhunut rattiakselin irroittamisesta öljynvaihtoa varten vaan rattiakselin kiinnitysruuvista, joka lähtee irti ihan samalla tavalla kuin proppu, vastapäivään kiertämällä. Sen alta löytyy noin 11mm halkaisijaltaan oleva reikä josta saa vanhan öljyn imettyä pois ja uudet laitettua sisään.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
jusape likes this post
Vs: Simpukka
mattkau kirjoitti:Pitipähän Tessu sinun vielä lopuksi kuitenkin sotkea asiaa. Palveliko tämä sinun mielestä jotenkin aloittajan asiaa ja vastasiko alkuperäiseen kysymykseen? Ei kukaan ole puhunut rattiakselin irroittamisesta öljynvaihtoa varten vaan rattiakselin kiinnitysruuvista, joka lähtee irti ihan samalla tavalla kuin proppu, vastapäivään kiertämällä. Sen alta löytyy noin 11mm halkaisijaltaan oleva reikä josta saa vanhan öljyn imettyä pois ja uudet laitettua sisään.
Niin .... Melkeinpä yhtä hyvä neuvo, kuin sellainen, että on siinä tyhjennysreikä .....
Ei se tarvii kuin poranterän ja porakonenen, niin kyllä siittä umpiraudastakin löytyy se reikä .......
Jaa juu, taksi tulikin juuri ........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Simpukka
mattkau kirjoitti:Pitipähän Tessu sinun vielä lopuksi kuitenkin sotkea asiaa. Palveliko tämä sinun mielestä jotenkin aloittajan asiaa ja vastasiko alkuperäiseen kysymykseen? Ei kukaan ole puhunut rattiakselin irroittamisesta öljynvaihtoa varten vaan rattiakselin kiinnitysruuvista, joka lähtee irti ihan samalla tavalla kuin proppu, vastapäivään kiertämällä. Sen alta löytyy noin 11mm halkaisijaltaan oleva reikä josta saa vanhan öljyn imettyä pois ja uudet laitettua sisään.
Hei!
Rohkenisiko tässä kysyä, että paljonko öljyä noin suurin piirtein tuolla ohjausvaihteessa tulisi olla ja mitä laatua? Käykö yleisöljy 10w-30 tännekkin?
Täytetäänkö esim. täyttöaukon tasalle saakka.
Itsellä on 990 Selectamatic ollut yli 15 vuotta ja en ole saanut aikaiseksi tätä asiaa tarkistaa.
Jösses- David Brown : DB 990 Selectamatic -67
DBTCF:n jäsen nro : 159
Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Mustasaari
Vs: Simpukka
Nojoo, litramäärää ei taideta sanoa missään, mutta sinne käy sama liukaste kuin vaihteistoon. Täyttömäärä on ilmoitettu koko ohjausvaihteen paikalleen laiton yhteydessä noin 2cm (not more than 1") öljytilan reunan tasan alapuolelle. Jos sitä täyttelee mainitusta ruuvin reiästä, niin voi yrittää arvioida milloin se on annetulla korkeudella.
Ei varmaan ole huono idea kerran neljäänkymmeneen vuoteen käyttää simpukkaa irti, laittaa sen välykset kohdalleen ja putsata öljytila. Sieltä voi löytyä vaikka mitä, minä löysin litran vaseliinia eikä yhtään öljyä. Oli entinen huoltomies mättänyt sen täyteen rasvaa. Öljy on siellä parempaa voidetta. Jostain sinne kuitenkin tihkuu vettä ja se laskeutuu öljyn pohjalle, vaseliinin päälle se jää "voitelemaan" kuulamutteria
Ei varmaan ole huono idea kerran neljäänkymmeneen vuoteen käyttää simpukkaa irti, laittaa sen välykset kohdalleen ja putsata öljytila. Sieltä voi löytyä vaikka mitä, minä löysin litran vaseliinia eikä yhtään öljyä. Oli entinen huoltomies mättänyt sen täyteen rasvaa. Öljy on siellä parempaa voidetta. Jostain sinne kuitenkin tihkuu vettä ja se laskeutuu öljyn pohjalle, vaseliinin päälle se jää "voitelemaan" kuulamutteria
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Simpukka
Selvä homma kommenttini saa poistaa,en sekaannu tänne enää,kiitos ja näkemiin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Simpukka
Jaaha mitähän täällä lie keskusteltu, alunperin kysyin ohjaussimpukan öljyn tarkastuksesta, kaveri oli omaansa samanlaiseen keksintöön vaihtanut normaalisti öljyt poisto ja täyttö propun kautta, omastani nuo puuttuvat. Mutta olipahan miten oli ja oli keskustelu ollut mitä hyvänsä, jos nyt ei ketään ole pahemmin satutettu niin antaapa nyt omalta osaltani olla. Tutkin itse miten homma hoituu. Oikein mukavaa, hyvää ja lämmintä kesää kaikille.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Similar topics
» Simpukka db 990 vm -65
» Ostan David brown 990, 995, 996, tai 885 simpukan osia, tai koko simpukan
» O: 880 simpukka
» M:990 ohjaus-simpukka
» DB 990 implematics Simpukka
» Ostan David brown 990, 995, 996, tai 885 simpukan osia, tai koko simpukan
» O: 880 simpukka
» M:990 ohjaus-simpukka
» DB 990 implematics Simpukka
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa