Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1490 Nelivedon pauke?

4 posters

Siirry alas

DB 1490 Nelivedon pauke? Empty DB 1490 Nelivedon pauke?

Viesti  Nelikko_1390 Ti Syys 12 2023, 11:27

Neliveto päällä jyrkästi käännyttäessä (varsinkin asfaltilla) kuuluu kolahdus/pauke ja traktori tärähtää jonkun verran. Kitkalukkoko siellä temppuilee? Eturenkaat on vähän kuleneemmat kuin takarenkaat, jos se nyt asiaan vaikuttaa? Koneessa Carraron etuakseli ja etukuormaaja, takapainon rakentelu on juuri käynnissä, mutta on tuolla tullut 500kg painoja nosteltua ilman takapainoa, joten etuakselille on voimia varmasti kohdistunut..
Öljyt täytyy nyt ihan samantien tarkistaa, mitä öljyä olette etuakselissa käyttäneet? (niin että tuo kitkalukko pelaa?)
Kaikki pitemmät tai kovavauhtisemmat siirrot ajetaan pelkällä takavedolla.

Kiitokset taas kerran neuvoista jo etukäteen!

Nelikko_1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 Nelivedon pauke? Empty Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?

Viesti  jusape Ke Syys 13 2023, 03:44

Pitävällä alustalla ei saisi ikinä nelivetoa käyttää, varsinkaan kurvaillessa - eikä ainakaan asfalttialustalla ........
Jossain kohtaa löytyy se "sulake" voimansiirrosta - tuollaisella tyylillä...
Kitka tai hammaslukkoa ei etuperässä liene ollenkaan - tai on olematon ? Omassa ( Mamman ) 1494 koneessa en ole havainnut minkäänlaista luistonrajoitinominaisuutta etuakselilla ?
Ite en 1494 etukuormaajakoneessa nelivetoa käytä edes hiekkapihalla ( takavannepainoja on 280kg per puoli ) , jollei pakko ole = tonni ja+ kg tavaraa etukuormaajan trukkipiikeissä ....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 Nelivedon pauke? Empty Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?

Viesti  kostamo.pertti@gmail.com Ke Syys 13 2023, 04:09

Kannattaa ensin kiristää pyörän pultit kunnolla. Minulla pauke loppui siihen.

kostamo.pertti@gmail.com

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 Nelivedon pauke? Empty Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?

Viesti  1690 metsä Ke Syys 13 2023, 11:15

Kyllä Taavetin etupäässä kitkalukko on, mut kitkalukon toiminta perustuu lähinnä toiveajatteeluun ja mainosarvoon.
Kitkalukkoon ei pidä laittaa mitä tahansa öljyä. Esim normi hypoidi ei käy. Hypoidiakin on kyllä olemassa kitkalukolle ja märkäjarruille soveltuvaa.

Jos haluaa nelivetoisen traktorin pitää ostaa sellainen jossa on sähköhydraulisesti kytkettävä hammaslukko kumpaankin päähän

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 Nelivedon pauke? Empty Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?

Viesti  Nelikko_1390 Ke Syys 13 2023, 13:34

Kyllä uskallan sen verran olla erimieltä, että kyllä se kitkalukko talvella oli ihan paikallaan, kun reki täynnä puita metsästä tulin, niin nätisti alkoi kaikki neljä pyörää vetämään kun vähän pahempaan mäkeen meinasi vauhti loppua.. Mutta joo kyllähän se on myönnettävä, että oli aikanaan metsähommat vähän toista kun hammaslukollisella Zetor 9145 mentiin, ei tarvinnut edes ketjuja..

Ja tosiaan kuten sanoin, ei neliveto päällä asfaltilla juuri ajeta, nyt vaan sattui niin lyhyet siirtymät asfaltilta märkään nurmikkomäkeen, että en viitsinyt edes takas sitä kytkeä. Pelkällä takavedolla jää herkästi sutimaan peruuttaessa kun painoa on keulassa kauha + 500kg. Takapaino auttanee tosin tähänkin, toivon myös että takapaino auttaisi tuota Taavetin ohjaustehostinta, sitä kun ei paljoa paikallaan pysty kääntämään vaan aina on päästävä liikkeelle ennen kuin tehostaa, metsässä pahoissa paikoissa tämä on joskus ärsyttävä ominaisuus! Suodatin ja öljyt on tehostajaan vaihdettu, mutta lieneekö sylinteri alkujaan liian heppoinen kuormaajan kanssa?

Nelikko_1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 Nelivedon pauke? Empty Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?

Viesti  1690 metsä Ke Syys 13 2023, 15:43

Nelikko_1390 kirjoitti:Kyllä uskallan sen verran olla erimieltä, että kyllä se kitkalukko talvella oli ihan paikallaan, kun reki täynnä puita metsästä tulin, niin nätisti alkoi kaikki neljä pyörää vetämään kun vähän pahempaan mäkeen meinasi vauhti loppua.. Mutta joo kyllähän se on myönnettävä, että oli aikanaan metsähommat vähän toista kun hammaslukollisella Zetor 9145 mentiin, ei tarvinnut edes ketjuja..

Ja tosiaan kuten sanoin, ei neliveto päällä asfaltilla juuri ajeta, nyt vaan sattui niin lyhyet siirtymät asfaltilta märkään nurmikkomäkeen, että en viitsinyt edes takas sitä kytkeä. Pelkällä takavedolla jää herkästi sutimaan peruuttaessa kun painoa on keulassa kauha + 500kg. Takapaino auttanee tosin tähänkin, toivon myös että takapaino auttaisi tuota Taavetin ohjaustehostinta, sitä kun ei paljoa paikallaan pysty kääntämään vaan aina on päästävä liikkeelle ennen kuin tehostaa, metsässä pahoissa paikoissa tämä on joskus ärsyttävä ominaisuus! Suodatin ja öljyt on tehostajaan vaihdettu, mutta lieneekö sylinteri alkujaan liian heppoinen kuormaajan kanssa?


Sitenhän me ollaan asiasta täysin samaa mieltä. Kyllä todellisessa nelivedossa kaikki pyörät pyörii aina samaa tahtia vaikka joku pyörä olisi ilmassakin

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa