DB 1490 Nelivedon pauke?
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 1490 Nelivedon pauke?
Neliveto päällä jyrkästi käännyttäessä (varsinkin asfaltilla) kuuluu kolahdus/pauke ja traktori tärähtää jonkun verran. Kitkalukkoko siellä temppuilee? Eturenkaat on vähän kuleneemmat kuin takarenkaat, jos se nyt asiaan vaikuttaa? Koneessa Carraron etuakseli ja etukuormaaja, takapainon rakentelu on juuri käynnissä, mutta on tuolla tullut 500kg painoja nosteltua ilman takapainoa, joten etuakselille on voimia varmasti kohdistunut..
Öljyt täytyy nyt ihan samantien tarkistaa, mitä öljyä olette etuakselissa käyttäneet? (niin että tuo kitkalukko pelaa?)
Kaikki pitemmät tai kovavauhtisemmat siirrot ajetaan pelkällä takavedolla.
Kiitokset taas kerran neuvoista jo etukäteen!
Öljyt täytyy nyt ihan samantien tarkistaa, mitä öljyä olette etuakselissa käyttäneet? (niin että tuo kitkalukko pelaa?)
Kaikki pitemmät tai kovavauhtisemmat siirrot ajetaan pelkällä takavedolla.
Kiitokset taas kerran neuvoista jo etukäteen!
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?
Pitävällä alustalla ei saisi ikinä nelivetoa käyttää, varsinkaan kurvaillessa - eikä ainakaan asfalttialustalla ........
Jossain kohtaa löytyy se "sulake" voimansiirrosta - tuollaisella tyylillä...
Kitka tai hammaslukkoa ei etuperässä liene ollenkaan - tai on olematon ? Omassa ( Mamman ) 1494 koneessa en ole havainnut minkäänlaista luistonrajoitinominaisuutta etuakselilla ?
Ite en 1494 etukuormaajakoneessa nelivetoa käytä edes hiekkapihalla ( takavannepainoja on 280kg per puoli ) , jollei pakko ole = tonni ja+ kg tavaraa etukuormaajan trukkipiikeissä ....
Jossain kohtaa löytyy se "sulake" voimansiirrosta - tuollaisella tyylillä...
Kitka tai hammaslukkoa ei etuperässä liene ollenkaan - tai on olematon ? Omassa ( Mamman ) 1494 koneessa en ole havainnut minkäänlaista luistonrajoitinominaisuutta etuakselilla ?
Ite en 1494 etukuormaajakoneessa nelivetoa käytä edes hiekkapihalla ( takavannepainoja on 280kg per puoli ) , jollei pakko ole = tonni ja+ kg tavaraa etukuormaajan trukkipiikeissä ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?
Kannattaa ensin kiristää pyörän pultit kunnolla. Minulla pauke loppui siihen.
kostamo.pertti@gmail.com- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1
Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?
Kyllä Taavetin etupäässä kitkalukko on, mut kitkalukon toiminta perustuu lähinnä toiveajatteeluun ja mainosarvoon.
Kitkalukkoon ei pidä laittaa mitä tahansa öljyä. Esim normi hypoidi ei käy. Hypoidiakin on kyllä olemassa kitkalukolle ja märkäjarruille soveltuvaa.
Jos haluaa nelivetoisen traktorin pitää ostaa sellainen jossa on sähköhydraulisesti kytkettävä hammaslukko kumpaankin päähän
Kitkalukkoon ei pidä laittaa mitä tahansa öljyä. Esim normi hypoidi ei käy. Hypoidiakin on kyllä olemassa kitkalukolle ja märkäjarruille soveltuvaa.
Jos haluaa nelivetoisen traktorin pitää ostaa sellainen jossa on sähköhydraulisesti kytkettävä hammaslukko kumpaankin päähän
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?
Kyllä uskallan sen verran olla erimieltä, että kyllä se kitkalukko talvella oli ihan paikallaan, kun reki täynnä puita metsästä tulin, niin nätisti alkoi kaikki neljä pyörää vetämään kun vähän pahempaan mäkeen meinasi vauhti loppua.. Mutta joo kyllähän se on myönnettävä, että oli aikanaan metsähommat vähän toista kun hammaslukollisella Zetor 9145 mentiin, ei tarvinnut edes ketjuja..
Ja tosiaan kuten sanoin, ei neliveto päällä asfaltilla juuri ajeta, nyt vaan sattui niin lyhyet siirtymät asfaltilta märkään nurmikkomäkeen, että en viitsinyt edes takas sitä kytkeä. Pelkällä takavedolla jää herkästi sutimaan peruuttaessa kun painoa on keulassa kauha + 500kg. Takapaino auttanee tosin tähänkin, toivon myös että takapaino auttaisi tuota Taavetin ohjaustehostinta, sitä kun ei paljoa paikallaan pysty kääntämään vaan aina on päästävä liikkeelle ennen kuin tehostaa, metsässä pahoissa paikoissa tämä on joskus ärsyttävä ominaisuus! Suodatin ja öljyt on tehostajaan vaihdettu, mutta lieneekö sylinteri alkujaan liian heppoinen kuormaajan kanssa?
Ja tosiaan kuten sanoin, ei neliveto päällä asfaltilla juuri ajeta, nyt vaan sattui niin lyhyet siirtymät asfaltilta märkään nurmikkomäkeen, että en viitsinyt edes takas sitä kytkeä. Pelkällä takavedolla jää herkästi sutimaan peruuttaessa kun painoa on keulassa kauha + 500kg. Takapaino auttanee tosin tähänkin, toivon myös että takapaino auttaisi tuota Taavetin ohjaustehostinta, sitä kun ei paljoa paikallaan pysty kääntämään vaan aina on päästävä liikkeelle ennen kuin tehostaa, metsässä pahoissa paikoissa tämä on joskus ärsyttävä ominaisuus! Suodatin ja öljyt on tehostajaan vaihdettu, mutta lieneekö sylinteri alkujaan liian heppoinen kuormaajan kanssa?
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 1490 Nelivedon pauke?
Nelikko_1390 kirjoitti:Kyllä uskallan sen verran olla erimieltä, että kyllä se kitkalukko talvella oli ihan paikallaan, kun reki täynnä puita metsästä tulin, niin nätisti alkoi kaikki neljä pyörää vetämään kun vähän pahempaan mäkeen meinasi vauhti loppua.. Mutta joo kyllähän se on myönnettävä, että oli aikanaan metsähommat vähän toista kun hammaslukollisella Zetor 9145 mentiin, ei tarvinnut edes ketjuja..
Ja tosiaan kuten sanoin, ei neliveto päällä asfaltilla juuri ajeta, nyt vaan sattui niin lyhyet siirtymät asfaltilta märkään nurmikkomäkeen, että en viitsinyt edes takas sitä kytkeä. Pelkällä takavedolla jää herkästi sutimaan peruuttaessa kun painoa on keulassa kauha + 500kg. Takapaino auttanee tosin tähänkin, toivon myös että takapaino auttaisi tuota Taavetin ohjaustehostinta, sitä kun ei paljoa paikallaan pysty kääntämään vaan aina on päästävä liikkeelle ennen kuin tehostaa, metsässä pahoissa paikoissa tämä on joskus ärsyttävä ominaisuus! Suodatin ja öljyt on tehostajaan vaihdettu, mutta lieneekö sylinteri alkujaan liian heppoinen kuormaajan kanssa?
Sitenhän me ollaan asiasta täysin samaa mieltä. Kyllä todellisessa nelivedossa kaikki pyörät pyörii aina samaa tahtia vaikka joku pyörä olisi ilmassakin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Similar topics
» Casen/db nelivedon säätö, 1494
» 996 nelivedon hydrauliikka
» Nelivedon kytkentä .
» DB 996 nelivedon etupään osia
» Nelivedon kytkentä 1394
» 996 nelivedon hydrauliikka
» Nelivedon kytkentä .
» DB 996 nelivedon etupään osia
» Nelivedon kytkentä 1394
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa