Nelivedon kytkentä 1394
3 posters
Sivu 1 / 1
Nelivedon kytkentä 1394
Pidemmän aikaa tuo 1394 on kiukutellut nelivedon kanssa. Etupyöräyät vetää kevyessä kuormituksessa, mutta isommassa rasituksessa kuuluu pauke, kun käsittääkseni kytkentä palat hyppii yli. Siis toimi näin, vaikka nelivedon kytkentä olis säädetty niin tiukkaan, kuin saa.
Nyt otin kytkentälaatikon alas. Yllätyin, että on vain kaksi pykälää kytkentälevyissä. Nehän on toetysti vähän pyöristyneet, kuten näistä kuvasta näkee:
https://drive.google.com/file/d/1Kmqh3slQKK64lD9N-8fu6c7UBh-P4Wpp/view?usp=drivesdk
Tuo olisi vissiin aika tarkka, että molemmat pykälät ottaa samanaikaisesti kiinni. Onko tuota tarvetta täyttöhitsata vai riittääkö pelkkä jyrsiminen. Vai onnistuuko jopa rälläkällä. Ilmeisesti reuna pitäisi olla täysin suora 90-astetta.
Kuuluuko siirtäjän haarukassa olla tuollainen suora osuus vai onko se voinut kulua?
https://drive.google.com/file/d/1L04NosEMj9tfazivN4_ByVowF06kC0-S/view?usp=drivesdk
Mietin vain sitä, kun tuota pystyi kiristämään niin paljon, että ulkopuolinen väännin otti pohjaan kiinni. Eli väännin mekanismi "pohjasi" ennenkuin kytkentälevyt
Entäs jousien jäykkyys? Kahden käden peukala-etusormi-keskari otteella systeemin pystyy painaa melkein pohjaan. Kuuluuko olla niin jäykät, vai onko ne löystyneet. Olin ihan varma, että jouset on katkenneet, mutta kaikki näyttää päällisin puolin ehjältä.
Tässä vielä muistin virkistykseksi räjäytys kuva:
https://www.mycnhistore.com/us/en/caseih/tractors/agricultural/under-100-hp/case-diesel-tractor/power-train/transfer-gearbox-housing-and-selector-mfd-synchromesh/cn/02D3264E-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6
Nyt otin kytkentälaatikon alas. Yllätyin, että on vain kaksi pykälää kytkentälevyissä. Nehän on toetysti vähän pyöristyneet, kuten näistä kuvasta näkee:
https://drive.google.com/file/d/1Kmqh3slQKK64lD9N-8fu6c7UBh-P4Wpp/view?usp=drivesdk
Tuo olisi vissiin aika tarkka, että molemmat pykälät ottaa samanaikaisesti kiinni. Onko tuota tarvetta täyttöhitsata vai riittääkö pelkkä jyrsiminen. Vai onnistuuko jopa rälläkällä. Ilmeisesti reuna pitäisi olla täysin suora 90-astetta.
Kuuluuko siirtäjän haarukassa olla tuollainen suora osuus vai onko se voinut kulua?
https://drive.google.com/file/d/1L04NosEMj9tfazivN4_ByVowF06kC0-S/view?usp=drivesdk
Mietin vain sitä, kun tuota pystyi kiristämään niin paljon, että ulkopuolinen väännin otti pohjaan kiinni. Eli väännin mekanismi "pohjasi" ennenkuin kytkentälevyt
Entäs jousien jäykkyys? Kahden käden peukala-etusormi-keskari otteella systeemin pystyy painaa melkein pohjaan. Kuuluuko olla niin jäykät, vai onko ne löystyneet. Olin ihan varma, että jouset on katkenneet, mutta kaikki näyttää päällisin puolin ehjältä.
Tässä vielä muistin virkistykseksi räjäytys kuva:
https://www.mycnhistore.com/us/en/caseih/tractors/agricultural/under-100-hp/case-diesel-tractor/power-train/transfer-gearbox-housing-and-selector-mfd-synchromesh/cn/02D3264E-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Rälläkällä sain omasta koneesta ongelman poistettua, mutta varmaan parempiakin konsteja on? Orkkis varaosana taisi olla 700€ puolikas. Pikkasen alkoi naputtamaan neliveto päällä jarruttaessa. Ilmeisesti lisääntynyt klappi kytkentäpintojen välissä aiheuttajana.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Eli lyhensit vain sakaroita muutaman millin, että pinnat tuli suoriksi?
Onko jousien tarkoitus vain helpottaa kytkentää? Pohjaako jouset kytkettäessä eli onko niiden jäykkyydellä mitään merkitystä?
Vaihdelaatikon puoleisessa akselissa on irtonainen vastakappale eli räjäytyskuvan osa 2. Mikä siinä olevan ruuvin eli osan 3 merkitys on? Akselissa ei ole mitään uraa, johon tuo ruuvi voisi lukittautua.
Onko jousien tarkoitus vain helpottaa kytkentää? Pohjaako jouset kytkettäessä eli onko niiden jäykkyydellä mitään merkitystä?
Vaihdelaatikon puoleisessa akselissa on irtonainen vastakappale eli räjäytyskuvan osa 2. Mikä siinä olevan ruuvin eli osan 3 merkitys on? Akselissa ei ole mitään uraa, johon tuo ruuvi voisi lukittautua.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Jousien tarkoitus lie se, että kytkettäessä, josko sakarat ei ole kytkeytymistä mahdollistavassa kohden keskenään, jää holkki jousikuormalla pänniin, ja sakarien täsmätessä kytkennän mahdollistavaan asentoon, jousivoima kliksauttaa "salamana" holkin sakaroihinsa.
Esim VMV-Start.fi ( VMV-Starttipaja ) Eurassa sais kyllä noi varmasti sadasosan tarkasti koneistushiottua muotoonsa
Esim VMV-Start.fi ( VMV-Starttipaja ) Eurassa sais kyllä noi varmasti sadasosan tarkasti koneistushiottua muotoonsa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Jep. Sen verran hioin että pinnat suoreni. Ruuvi siellä vaihteiston puolen palikassa on asetusruuvi. Shop manualissa seisoo että: clearance between shaft and drive cupling must not exceed 0.3mm.Mikäli ymmärsin oikein, ruuvin kartiopää säätää välyksen työntyessään vaihteistonpuolen akselin pääta vasten. Eli ruuvi estää kuplinkia painumasta akselia pitkin vaihteistoon päin. Ruuvia käännetään kunnes välys on vähemmän kuin 0.3mm (0,012 inch). Ompi mielenkiintoisessa paikassa mittausta ajatellen.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Tarkoittaako 0.3mm kytkentälevyjen väliin? Mittaaminen on kyllä varsin hankalaa. Mitään kurkistus luukkua ei taida olla?
Pitääpä tarkistaa tuo ruuvi. Äkkiseltään näyttäisi vähän muotopuolelta. Eli olisko voinut antaa vähän periksi, mikä selittäisi sen, ettei levyjä saanut riittävän tiukalle.
Jos vaihteiston pään "karkaaminen" on tuon ruuvin varassa, ei sitä ole varmaankaan tarkoitus puristaa yhteen kovin voimakkaasti. Eli nuo mulla olevat jouset voisi olla ihan ok.
Kulumista oli sen verran tapahtunut, että 1-3mm pitäis ottaa joka kantista.
Pitääpä tarkistaa tuo ruuvi. Äkkiseltään näyttäisi vähän muotopuolelta. Eli olisko voinut antaa vähän periksi, mikä selittäisi sen, ettei levyjä saanut riittävän tiukalle.
Jos vaihteiston pään "karkaaminen" on tuon ruuvin varassa, ei sitä ole varmaankaan tarkoitus puristaa yhteen kovin voimakkaasti. Eli nuo mulla olevat jouset voisi olla ihan ok.
Kulumista oli sen verran tapahtunut, että 1-3mm pitäis ottaa joka kantista.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Jo vain max 0,3mm kuplinkien väliin. Jouset toimiin kuin Jusape kertoi. Ei niissä voimaa paljoa tarvi. Ruuvi on kovilla siinä vaiheessa kun sakarat alkaa luistaa yli. 3mm hionta kuulostaa jo paljolta. Materiaaliahan on poistettava kuplingin molemmasta sakarasta yhtä paljon, että voimansiirto pysyy tasaisena. Joku pehmeä mittaliuska väliin, jonka puristumista sitten tutkailee?
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Noniin tämä vähän selkis. Löytyi loppujen lopuksi aika monta vikaa:
1. Pahin varmaan pyöristyneen kulmat kytkentälevyissä.
2. Vaihteiston puoleisen kytkentälevyn kartiomainen säätöruuvi oli kulunut. Oli siis lähtenyt puolen pois siitä kohdin, mihin akseli oli osunut. Tästä on voinut tulla sellainen ongelma, että vipumekanismin säätö on loppunut kesken
3. Haarukka oli kulunut ainakin pari milliä, kuten ekan postauksen kuvasta näkee. Karkeasti mitattuna vaijeri liikkuu noin 17mm, joka aiheuttaa haarukkaan n. 6mm liikkeen. Kun haarukka oli kulunut, niin vivulla sai korkeintaan 4mm liikkeen.
4. Kytkentäjouset, jotka siis pitävät nelivetoa päällä olivat kuoleentuneet. Olivat ainakin merkittävästi lyhyemmät kuin etupuolella olevat jouset. Taidan hommata kytkentä puolelle uudet 3 jousta ja laittaa etupuolen jouset takaisin.
Tuo säätöohje hieman hämmentää. Miten sen voisi oikeasti tehdä? Voisko kiinnitysruuvin reijästä nähdä ja jopa saada säädettyä pitkällä meisselillä? Toisekseen mielestäni vivuston säädöllä pitäisi saada aika paljon säädettyä.
1. Pahin varmaan pyöristyneen kulmat kytkentälevyissä.
2. Vaihteiston puoleisen kytkentälevyn kartiomainen säätöruuvi oli kulunut. Oli siis lähtenyt puolen pois siitä kohdin, mihin akseli oli osunut. Tästä on voinut tulla sellainen ongelma, että vipumekanismin säätö on loppunut kesken
3. Haarukka oli kulunut ainakin pari milliä, kuten ekan postauksen kuvasta näkee. Karkeasti mitattuna vaijeri liikkuu noin 17mm, joka aiheuttaa haarukkaan n. 6mm liikkeen. Kun haarukka oli kulunut, niin vivulla sai korkeintaan 4mm liikkeen.
4. Kytkentäjouset, jotka siis pitävät nelivetoa päällä olivat kuoleentuneet. Olivat ainakin merkittävästi lyhyemmät kuin etupuolella olevat jouset. Taidan hommata kytkentä puolelle uudet 3 jousta ja laittaa etupuolen jouset takaisin.
Tuo säätöohje hieman hämmentää. Miten sen voisi oikeasti tehdä? Voisko kiinnitysruuvin reijästä nähdä ja jopa saada säädettyä pitkällä meisselillä? Toisekseen mielestäni vivuston säädöllä pitäisi saada aika paljon säädettyä.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Vs: Nelivedon kytkentä 1394
Kyläseppä fiksasi kytkentälevyt työkaluhiomalaitteella. Samalla myös täyttöhitsasi siirtohaarukan. Käänsin siirtohaarukkaan tulevan pyörän toisin päin, kun nelivedon kytkentäpuoli oli kulunut. Uudet jouset tuli Pihlajaniemestä, mutta niitä olisi saanut huomattavasti halvemmalla Purkupojilta; 15€ vs. 3€.
Vaihteiston puoleinen kartioruuvi olisi maksanut 30€ Pihlajaniemessä, joten ostin ruuvikaupasta 10.9 12x1.25mm (muistaakseni) pultin, johon tein smirkelillä kartion ja toiseen päähän meisselille uran.
Periaatteessa kytkentälaatikon takimmaisten ruuvien rei'istä voisi saada pitkällä meissilillä pyöritettyä tuota säätöruuvia, kun akseli olisi otollisessa asennossa. Mutta ei sitä mielestäni tartte säätää, koska vivustossa on reilusti säätövaraa; varmaan tuplasti liikkeeseen nähden.
Kytkentä levyn suoristettu sivu pitää olla takaa päin katsottuna vasemmalla puolella, että kytkentäkotelo mahtuu reijästä sisään. Toinen huomion arvoinen seikka on, että taemmat kiinnitysruuvit menee öljytilaan asti eli tiivistemassa kannattaisi vetää ruuvien ulkopuolelta. Tätä alkasin miettimään vasta myöhemmin ja laitoin varmuudeksi ruuvien kierteisiin tiivistemassaa, ettei öljy tihku kierteitä pitkin.
Säädin nyt niin, että juuri ja juuri neliveto vapautuu. Siltikään tuo ei kovin paljoa tunnu kiristävän. Mutta tottapa se nyt pitää, kun kytkentälevyjen reunat on suorat.
Vaihteiston puoleinen kartioruuvi olisi maksanut 30€ Pihlajaniemessä, joten ostin ruuvikaupasta 10.9 12x1.25mm (muistaakseni) pultin, johon tein smirkelillä kartion ja toiseen päähän meisselille uran.
Periaatteessa kytkentälaatikon takimmaisten ruuvien rei'istä voisi saada pitkällä meissilillä pyöritettyä tuota säätöruuvia, kun akseli olisi otollisessa asennossa. Mutta ei sitä mielestäni tartte säätää, koska vivustossa on reilusti säätövaraa; varmaan tuplasti liikkeeseen nähden.
Kytkentä levyn suoristettu sivu pitää olla takaa päin katsottuna vasemmalla puolella, että kytkentäkotelo mahtuu reijästä sisään. Toinen huomion arvoinen seikka on, että taemmat kiinnitysruuvit menee öljytilaan asti eli tiivistemassa kannattaisi vetää ruuvien ulkopuolelta. Tätä alkasin miettimään vasta myöhemmin ja laitoin varmuudeksi ruuvien kierteisiin tiivistemassaa, ettei öljy tihku kierteitä pitkin.
Säädin nyt niin, että juuri ja juuri neliveto vapautuu. Siltikään tuo ei kovin paljoa tunnu kiristävän. Mutta tottapa se nyt pitää, kun kytkentälevyjen reunat on suorat.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Similar topics
» 1394 nelivedon kytkentä aiheuttaa tutinaa/värinää kuskissa :)
» Nelivedon kytkentä .
» Valokatkaisimen kytkentä
» lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
» Virtalukon kytkentä
» Nelivedon kytkentä .
» Valokatkaisimen kytkentä
» lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
» Virtalukon kytkentä
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa