lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
5 posters
Sivu 1 / 1
lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
eli 996 taaviin laitan uutta lämppärin moottoria ja samalla vastus ja kaikki piuhat uusiks, mutta miten ne johdot sinne kytketään vastukselle? Kun sieltä puuttui suurin osa johdoista ni ei ollu mistä katella mallia
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
perus sääntö noissa kaikissa taitaa olla että se hitain menee tehovastuksen läpi ja muut nopeudet tulee sieltä moottorin omista johdoista joka selviää kokeilemalla,mitään ei rikkikään mene,hitain puuttuu aina jos etuvastusta ei ole tai se on palanu poikki.
itsekkin aikoinaan tuota ihmetelly kunnes kaveri valotti asiaa
itsekkin aikoinaan tuota ihmetelly kunnes kaveri valotti asiaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Alkuperäisestä sähkökaaviosta selviää, että moottorille menee kaksi johtoa.
Virtajohtoon kytketään sekä hitaan nopeuden, että keskinopeuden vastukset. (eli kahdella etuvastuksella, 3-asentoinen katkaisin)
Lisäksi virta suoraan katkaisimelta vastukset ohittaen (täysi nopeus)
Toinen moottorin johdoista on maadoitus, hytin runkoon.
Tarvitset 3-asentoisen katkaisimen ja kaksi eritehoista etuvastusta. Jos haluat puhaltimen vain kahdelle nopeudelle: tarvitset kaksiasentoisen katkaisimen ja yhden etuvastuksen. Silloin johdot katkaisimelta vastuksen kautta moottorille (nopeus 1) ja katkaisimelta suoraan moottorille (nopeus 2, täysi nopeus)
Sekä maadoitus.
Virtajohtoon kytketään sekä hitaan nopeuden, että keskinopeuden vastukset. (eli kahdella etuvastuksella, 3-asentoinen katkaisin)
Lisäksi virta suoraan katkaisimelta vastukset ohittaen (täysi nopeus)
Toinen moottorin johdoista on maadoitus, hytin runkoon.
Tarvitset 3-asentoisen katkaisimen ja kaksi eritehoista etuvastusta. Jos haluat puhaltimen vain kahdelle nopeudelle: tarvitset kaksiasentoisen katkaisimen ja yhden etuvastuksen. Silloin johdot katkaisimelta vastuksen kautta moottorille (nopeus 1) ja katkaisimelta suoraan moottorille (nopeus 2, täysi nopeus)
Sekä maadoitus.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Jaa että on Britti laittanu 2 etuvastusta no aina oppii uutta empä ole vielä missään tavannu...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Niin, jos on vain yksi etuvastus on moottorissa ainoastaan 2 nopeutta. Hitaampi etuvastuksen kautta ja nopeampi suoraan moottoriin. Kolmenopeuksinen puhahallin vaatii aina kaksi erisuuruista etuvastusta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
kyllä mulla autossa on 3 nopeutta ja yksi etuvastus että eipä pidä tuo teoria paikkaansa,etuvastuksen olen jopa korjannu,hitain vaihe menee vastuksen kautta kaksi muuta menee suorilla moottoriin ei ole mitään vastusta siellä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Tessu, tutki nyt vielä sen sinun autosi lämmityslaitteen puhaltimen sähköpiiri. Suoraan moottoriin, ilman vastuksia, menevät syötöt tarkoittaa sitä, että jännite moottoriin on sama (12 V), ja siis nopeus sama. Moottorin nopeus alennetaan kytkemällä vastuksia virransyötön linjaan. Miten sinä luulet että moottorin kierrosluku voi muuttua jos vastusarvo on koko ajan sama? Mitä suurempi vastus sen alhaisempi jännite ja sen hitaampi puhallin. Se on sitten eri asia että samaan pakettiin voi olla pakattu kaksi vastusta. Sanoit "kaksi muuta menee suorilla moottoriin". Tarkoittaa siis sitä että toinen virransyöttö menee suoraan moottoriin ja toinen linjassa olevan vastuksen kautta. Moottoriin saattaa olla sisäänrakennettu yksi vastus.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Voi se olla siellä moottorissakin sisällä empä ole niitä purkanu koskaan kun ei ole olu tarvis,no oli miten oli pääasia että pelaa,tuo isompivastus mikä on hyvin näkösällä on kyllä rikki ollu.
Ja on mulla tuolla moottoreita missä on erinopeuksia eikä ulkopuolella ole mitään muuta kuin nippu johtoja ja niistä saa erinopeudet,on sitten erijännitteisiäkin moneen lähtöön,lie sitten sisälle tehty... kuten kaverikin mulle sano että se hitain menee sen läpi mikä näkyy siinä jäähdytyksessä,lie sitten moottorin sisälle tehty muut missä ei suurta jäähdytystä tarvitse,tai on kaksi vastusta tehty yhteen osaan niin luulee että onkin vain yksi? voit olla aivan oikeassa en kiistä heh!
Siksi tuota itsekkin kysyin kun tekevät millon mitenkin....
Ja on mulla tuolla moottoreita missä on erinopeuksia eikä ulkopuolella ole mitään muuta kuin nippu johtoja ja niistä saa erinopeudet,on sitten erijännitteisiäkin moneen lähtöön,lie sitten sisälle tehty... kuten kaverikin mulle sano että se hitain menee sen läpi mikä näkyy siinä jäähdytyksessä,lie sitten moottorin sisälle tehty muut missä ei suurta jäähdytystä tarvitse,tai on kaksi vastusta tehty yhteen osaan niin luulee että onkin vain yksi? voit olla aivan oikeassa en kiistä heh!
Siksi tuota itsekkin kysyin kun tekevät millon mitenkin....
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Kiitos vastauksista, asia tuli selväksi
Nyt on kaikki valot, vilkut, sähköhärpäkkeet ja jokaikinen johto uusittu:idea: ! N.35 metriä meni piuhaa tähän projektiin, mutta kyllä on mukava kun kaikki toimii ja samalla tuli eristettyä ohjaamoa ens kesän ajojen varalle!
Nyt on kaikki valot, vilkut, sähköhärpäkkeet ja jokaikinen johto uusittu:idea: ! N.35 metriä meni piuhaa tähän projektiin, mutta kyllä on mukava kun kaikki toimii ja samalla tuli eristettyä ohjaamoa ens kesän ajojen varalle!
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Oikeessa Olle olet kyllä siellä se toinenkin vastus ON on vaan jemmattu toisen sisälle! eipä tienny tuota edesmenny kaverikaan kun väitti mulle että se hitain vaan menee,no vahingosta viisastuu ja kiitos että tuli selvitettyä jälleen kerran asiat.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Tessu kirjoitti:Oikeessa Olle olet kyllä siellä se toinenkin vastus ON on vaan jemmattu toisen sisälle! eipä tienny tuota edesmenny kaverikaan kun väitti mulle että se hitain vaan menee,no vahingosta viisastuu ja kiitos että tuli selvitettyä jälleen kerran asiat.
Tämähän se foorumin tarkoitus osaltaan on, eli jakaa tietoa. Ei tarvitse kantapään kautta opetella!
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Tähän voi vain lisätä, että henkilö joka on siinä uskossa että sähkömoottoriin saadaan kolme kierrosnopeutta yhdellä esivastuksella, on vielä paljon opittavaa sähköopin perusteista.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
En ole väittänytkään että sadaan 3 nopeutta yhdellä vastuksella mutta tiedätkö että on myös moottoreita jossa ON eri käämitykset tai itse säädöt siellä sisällä näkymättömissä? tuolla niitä moottoreita mulla on useita kappaleita ja monia erijännitteisiä eikä ole ulkopuolella yhtään tehovastuksia.
Siksihän minä tässä juurikin kyselen kun en ole sähköasentaja en edes autosähkön,putkihommia on tullut ammatikseen aikoinaan tehtyä ja yhden ainoan etuvastuksen kanssa olen kokoelämäni aikana korjannut (ikä kohta 52v) ja alkaa se muistikin hämärtyä näissä asioissa kun en kulkimien kanssa pelaa enää kokoaikaa.
Onkos muuten noissa uusissa kulkimissa ollenkaan enää tehovastuksia? väittävät foorumeissa että ihan digi digi piireillä homma toimii,tietääkö tuota nyt sitten kukaan? itse en tiedä.
Siksihän minä tässä juurikin kyselen kun en ole sähköasentaja en edes autosähkön,putkihommia on tullut ammatikseen aikoinaan tehtyä ja yhden ainoan etuvastuksen kanssa olen kokoelämäni aikana korjannut (ikä kohta 52v) ja alkaa se muistikin hämärtyä näissä asioissa kun en kulkimien kanssa pelaa enää kokoaikaa.
Onkos muuten noissa uusissa kulkimissa ollenkaan enää tehovastuksia? väittävät foorumeissa että ihan digi digi piireillä homma toimii,tietääkö tuota nyt sitten kukaan? itse en tiedä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Tietoa minulla ei ole, mutta voisiko uusissa autoissa tietokone ohjata virransyöttöä puhaltimelle (moottorille vastuksien kautta, joita voi olla useitakin) ja näin se automaatio toimii. Toisaalta tämä kaikki digijuttu menee niin yli hilseen, että en edes jaksaisi asiaa opiskella jos jotain hajoaa. Näiden vanhempien koneiden kanssa on helppoa, kun järki riittää ymmärtämään ja kädet korjaamaan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Kyllä nois noin -00 ja uudemmissa monissa on tietsin ohjaama puhallin. Vastuksia ei ole lainkaan, vaan nopeuden säätö tehdään virtaa katkomalla eri taajuuksilla. Näin pystytään ohjaamaan ihan portaattomasti puhaltimen pyörintänopeutta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Noin mäkin olen lukenu ja samahommahan se on pesukoneissa em ole niissä koskaan nähny mitään tehovastuksia vaikka nopeuksia on monia ja kumpaankin suuntaan,juurikin siksi itsekkin luulin autopuhaltimistakin väärin,mutta hieno homma että osattiin kertoa miten asiat ihan oikein ovat.
Oma tietotaito jää sinne -90 luvun alkuipuolelle uudet digivermeet ei enää innosta harrastamaan,on kallista ja vaikeaa ekä laitteet enää kestä ja monet korjauskelvottomia
Oma tietotaito jää sinne -90 luvun alkuipuolelle uudet digivermeet ei enää innosta harrastamaan,on kallista ja vaikeaa ekä laitteet enää kestä ja monet korjauskelvottomia
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: lämmityslaitteen etuvastuksen kytkentä
Kysymyksessä on digitaalinen toiminta jonka englanninkielinen nimi on PWM, eli Pulse Width Modulation, suomeksi pulssileveys modulaatio. Samainen tekniikka käytetään esimerkiksi voimansiirtojen elektronisesti ohjattujen märkien monilevykytkimien kytkentä- ja irrotus aikojen määrittämiseen. Pulssit ovat koko ajan jännitteeltään sama, mutta jännitteellisten pulssien ja niiden välinen nollajännitteiden aika muutetaan. Tällä tavalla saadaan aikaan muuttuva keskijännite, ja sähkömoottori tai solenoidi seuraa tämän keskijännitteen muutosta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Similar topics
» 1394 nelivedon kytkentä aiheuttaa tutinaa/värinää kuskissa :)
» Nelivedon kytkentä .
» Valokatkaisimen kytkentä
» Nelivedon kytkentä 1394
» Metsäkärryn hydrauliikan kytkentä Case 1494 -84
» Nelivedon kytkentä .
» Valokatkaisimen kytkentä
» Nelivedon kytkentä 1394
» Metsäkärryn hydrauliikan kytkentä Case 1494 -84
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa