1210 kytkin luistaa
5 posters
Sivu 1 / 1
1210 kytkin luistaa
Terve!
Db 1210 vm.-73 kytkin alkanut antamaan pientä käryä kun kovempaa vedätystä sekä lingotessa vo. isommalla vaihteella, onko kytkimessä säätöjä tai näkeekö mistään katkasematta onko vaan kytkin lopuillaan?
Db 1210 vm.-73 kytkin alkanut antamaan pientä käryä kun kovempaa vedätystä sekä lingotessa vo. isommalla vaihteella, onko kytkimessä säätöjä tai näkeekö mistään katkasematta onko vaan kytkin lopuillaan?
Jopilite- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1210 kytkin luistaa
Hmmm. Luistaako ajokytkin vai ulosoton kytkin? Molemmissa pitäisi olla vapaaliikettä, ettei kytkin kanna. Säätöohjeet löytyy ohjekirjasta. Ajokytkimelle ei ole muuta säätöä mutta parikytkimen VOA -puolen säädöistä en tiedä, että onko niitä. Kaksoiskytkinmalleissa ulosoton levylle on säätö, jonka voi tehdä kytkinkopan alla olevan luukun kautta, mutta se on tavallisesti tarpeen vain kun ulosoton kytkin alkaa irrottaa huonosti. Pääsääntöisesti luistoa alkaa esiintyä kun kulutuspinta alkaa olla lopussa.
Välillä on ilmassa ollut sellaista huminaa, että kytkinsysteemiä myytäisin varaosana vain koko asetelman sisältävänä pakettina, mutta se voi olla perätön huhu. Kytkinlevyjä valmistetaan jossain, joten kyllä niitä todennäköisesti myydäänkin jossain.
Välillä on ilmassa ollut sellaista huminaa, että kytkinsysteemiä myytäisin varaosana vain koko asetelman sisältävänä pakettina, mutta se voi olla perätön huhu. Kytkinlevyjä valmistetaan jossain, joten kyllä niitä todennäköisesti myydäänkin jossain.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: 1210 kytkin luistaa
Luistaa molemmat, vo-kytkin pitempään, on niissä vapaaliikettä, varmaan levyt lopussa.Minkähänlainen operaatio lie kytkinremontti tuommoseen, pystynekö katkasematta tekemään, riittänekkö pelkkien levyjen vaihto?
Jopilite- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1210 kytkin luistaa
Taavetteihin ei konetta katkomatta pysty kytkintä laittamaan ......
Sellasia ei taida olla kuin Nuffield/Leyland, ja vanhat satasarjan sinappivalmetit ja X02/3 sarjan valmetit
Sellasia ei taida olla kuin Nuffield/Leyland, ja vanhat satasarjan sinappivalmetit ja X02/3 sarjan valmetit
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1210 kytkin luistaa
Kaverin kanssa teimme kytkinremontin minun DB 880 B malliin konetta katkaisematta. Ohjausvaihde pois, vaihdelaatikon kansi irti niin sai kytkinakselin työnnettyä sisäkkäin kun ei kaksoiskytkintä. Mutta, anteeksi tämä ei liity DB 1210 kytkin remonttiin mitenkään.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 1210 kytkin luistaa
Joo, näiden vanhempien ykköskytkimellisten rempan pystyy tekemään katkasematta konetta, jos sitä pelkää. Joutuu kuitenkin jonkin verran purkamaan. Niilläkin on ehkä helpompi juttu, jos vain pistää reilusti poikki. (nimimerkillä katkaisematta valkoisen kasikasikympin kytkimen laittanut)
Mutta 1210 on ihan selvä, ettei kannata yrittääkkään katkasematta. Siinä on varmaankin Taavikoppi päällä. Sitä ei tarvii nostaa pois. Irrottaa vain etukiinnikkeet ja avaa takaa sen verran, että saa kallistettua taaksepäin. Ohjaussylinterin ja letkut, moottorille menevät sähköjohdot, kaasuvivut, kytkimen tangot ym. yhdistävät osat joutuu irrottamaan. Öljyt laatikosta pitää laskea pois, kun hydraulipumpun imu- ja paineputket pitää poikkaista. Minusta öljyt lähtee hallituimmin laittamalla kippiliittimeen pätkän letkua ja pumppauttaa rattorilla tyhjäksi. Perärepun voi irrottaa, mutta ei ole pakko. Minä otin pois, kun halusin nähdä tasauspyörästön. Tankin irrotin myös, kun se piti vaihtaa. Ei ole paha rasti ja antaa reippaasti lisätilaa. Jos sen irrottaa, niin kannattaa ottaa löpöt pois, helpottaa huomattavasti nostelua.
Sitten katkaisemaan. Minä tein U-satasesta kannakkeet molemmin puolin kiinni etukuormaajan kiinnikkeisiin. Kannakkeiden alapäähän laitoin säädettävät rautapyörät. Muitakin konsteja tietysti kannatteluun on. Takapään alle käy hyvin pullotunkki. Saumasta sitten vaan kaikki ruuvit auki, myös kytkinkopan yläosan kaksi ruuvia ja rekkaamaan traktoria kahtia. Sauman kaksi ohjuritappia pystyy lyömään irti, niin lähtee helpommin katkeemaan. Vajaa kymmenen senttiä kun on raollaan, niin sinne pitää kuikkia ja päästää vo-painelaakerin voiteluletku irti ja irrottaa ajokytkimen jousi ja sen poikkiakselissa oleva vipu löysälle. Jousen toisen pään on voinut päästää irti jo aiemmin. Sen kärki näkyy vähän kytkimen etupuolella pohjassa olevassa reiässä. Sitten puolikkaat irtaalleen sen verran, että mahtuu tekemään töitä.
Ulosoton kytkimen käpälien nurkan alle kannattaa laittaa rautapalat avaamaan kytkin ennen asetelman irroitusta, ettei se väänny tai muuten osia rikkoonnu. Asetelman kiinnitysruuvit ovat yllättävän pieniä, pituutta on "riittävästi", mutta koko on (noin 8mm!) 5/16 UNC, lujuus vastaa meidän 8.8, momentti sitten kiinni laittaissa 21 Nm muistaakseni. Vauhtipyörä minun piti ottaa myös pois, kun kampiraudan takapään tiiviste piti vaihtaa. Saattaa muutenkin olla hyvä idea ottaa se pöydälle "jigiksi".
Traktorin osathan pyrkii kaikki painamaan vähintään 100 kiloa, niin kaveri on hyvä olla tai moottorinostimen tapainen laite, tai vaikka molemmat
Jotain saattoi unohtua, mutta oisko tässä keskustelun avausta
Mutta 1210 on ihan selvä, ettei kannata yrittääkkään katkasematta. Siinä on varmaankin Taavikoppi päällä. Sitä ei tarvii nostaa pois. Irrottaa vain etukiinnikkeet ja avaa takaa sen verran, että saa kallistettua taaksepäin. Ohjaussylinterin ja letkut, moottorille menevät sähköjohdot, kaasuvivut, kytkimen tangot ym. yhdistävät osat joutuu irrottamaan. Öljyt laatikosta pitää laskea pois, kun hydraulipumpun imu- ja paineputket pitää poikkaista. Minusta öljyt lähtee hallituimmin laittamalla kippiliittimeen pätkän letkua ja pumppauttaa rattorilla tyhjäksi. Perärepun voi irrottaa, mutta ei ole pakko. Minä otin pois, kun halusin nähdä tasauspyörästön. Tankin irrotin myös, kun se piti vaihtaa. Ei ole paha rasti ja antaa reippaasti lisätilaa. Jos sen irrottaa, niin kannattaa ottaa löpöt pois, helpottaa huomattavasti nostelua.
Sitten katkaisemaan. Minä tein U-satasesta kannakkeet molemmin puolin kiinni etukuormaajan kiinnikkeisiin. Kannakkeiden alapäähän laitoin säädettävät rautapyörät. Muitakin konsteja tietysti kannatteluun on. Takapään alle käy hyvin pullotunkki. Saumasta sitten vaan kaikki ruuvit auki, myös kytkinkopan yläosan kaksi ruuvia ja rekkaamaan traktoria kahtia. Sauman kaksi ohjuritappia pystyy lyömään irti, niin lähtee helpommin katkeemaan. Vajaa kymmenen senttiä kun on raollaan, niin sinne pitää kuikkia ja päästää vo-painelaakerin voiteluletku irti ja irrottaa ajokytkimen jousi ja sen poikkiakselissa oleva vipu löysälle. Jousen toisen pään on voinut päästää irti jo aiemmin. Sen kärki näkyy vähän kytkimen etupuolella pohjassa olevassa reiässä. Sitten puolikkaat irtaalleen sen verran, että mahtuu tekemään töitä.
Ulosoton kytkimen käpälien nurkan alle kannattaa laittaa rautapalat avaamaan kytkin ennen asetelman irroitusta, ettei se väänny tai muuten osia rikkoonnu. Asetelman kiinnitysruuvit ovat yllättävän pieniä, pituutta on "riittävästi", mutta koko on (noin 8mm!) 5/16 UNC, lujuus vastaa meidän 8.8, momentti sitten kiinni laittaissa 21 Nm muistaakseni. Vauhtipyörä minun piti ottaa myös pois, kun kampiraudan takapään tiiviste piti vaihtaa. Saattaa muutenkin olla hyvä idea ottaa se pöydälle "jigiksi".
Traktorin osathan pyrkii kaikki painamaan vähintään 100 kiloa, niin kaveri on hyvä olla tai moottorinostimen tapainen laite, tai vaikka molemmat
Jotain saattoi unohtua, mutta oisko tässä keskustelun avausta
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1210 kytkin luistaa
Semmonen juttu tuohon vielä lisäystä, että oli Borg & Beck kytkin tuo. Toinen mahdollinen on Laycock, mutta luultavasti senkin kanssa traktori katkee samalla alilla. Sitten itse kytkimen käsittely "pöydällä" on vähän erilaista
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1210 kytkin luistaa
Joo tuossahan on hyvin ohjeita, tuo u-palkkisysteemi vaikuttaa kätevältä, itekin vähä tuon tyylistä mietiskelin kun ei kehtais ruveta mitään ratoja tekemään tai hankkimaan,.Mulla on tuo klippanin kopilla mikä on sinällään helppo ottaa pois kun pystyy purkamaan palasiksi kun kasattu pulttiliitoksilla ja pakko ottaakin kun ei muuten talliin mahu . Sitä oon aatellu kun voimanoton käyttyövipu oli vuosikausia vapaa-asennossa omaa tyhmyyttä ja tietämättömyyttä oisko asetelman jouset voinu osittain kuoleutua ja sen takia pito heiketä?
Jopilite- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1210 kytkin luistaa
Kyllä tuo kuvailemani etupään kannattelusysteemi tarvitsee "radan", tasaisen alustan mitä pitkin se vedetään irralleen. Minulla siinä oli hirret ja niiden päällä tanakat lattaraudat, kun tiaisen tallissa näitä puuhia teen.
Kytkimen jousista en osaa sanoa kuinka ne kuoleutuu. Niiden pituuden pystyy tarkastamaan vasta "pöydällä". Toinen mahdollinen kuoleutuva jousi, mistä korjaamokin varoittelee on käyttövivun palautusjousi. Sen pitää pystyä vetämään painelaakeri irti kytkimestä.
Tarkoitatko voimanoton käyttövivulla käsikytkimen vipua. En tietenkään halua pelotella, mutta kerronpahan vain tämän. Ohjekirja sanoo ja huutomerkin kanssa varoittelee, että ulosoton kytkintä käytetään vain lyhytaikaisesti niinkuin vaikkapa ajokytkimen poljinta käytetään. Esimerkkeinä se antaa VOA:n hetkellisen pysäyttämisen vaikkapa päisteissä tai ulosottovaihteen kytkemisessä päälle/pois tai vaihteen vaihtamisessa. Kirja ei kerro miksi näin on, mutta tässä on syy. Kytkimen avaaminen ei tapahdu puristamalla niinkuin esimerkiksi pihdeillä puristetaan vaan "työntämällä", missä vastinkappaleena on kampiakselin päittäislaakerointi, jota ei ole tarkoitettu jatkuvaan kuormitukseen. Tiedetään tapauksia, missä tällaisella käytöllä päittäisliuskat ovat kuluneet loppuun joka saattaa vaurioittaa laakeripesää tai kampiakselia. Niinkuin kirjoitin, tarkoitus ei ole pelotella, mutta kampiakselin päittäisvälystä kannattaa tarkkailla ja kokeilla. Välykselle on olemassa ohjearvot, joita nyt en muista, mutta jos alkaa tuntumaan selvä välys kannattaa alkaa suunnittelemaan jatkotoimia.
Kytkimen jousista en osaa sanoa kuinka ne kuoleutuu. Niiden pituuden pystyy tarkastamaan vasta "pöydällä". Toinen mahdollinen kuoleutuva jousi, mistä korjaamokin varoittelee on käyttövivun palautusjousi. Sen pitää pystyä vetämään painelaakeri irti kytkimestä.
Tarkoitatko voimanoton käyttövivulla käsikytkimen vipua. En tietenkään halua pelotella, mutta kerronpahan vain tämän. Ohjekirja sanoo ja huutomerkin kanssa varoittelee, että ulosoton kytkintä käytetään vain lyhytaikaisesti niinkuin vaikkapa ajokytkimen poljinta käytetään. Esimerkkeinä se antaa VOA:n hetkellisen pysäyttämisen vaikkapa päisteissä tai ulosottovaihteen kytkemisessä päälle/pois tai vaihteen vaihtamisessa. Kirja ei kerro miksi näin on, mutta tässä on syy. Kytkimen avaaminen ei tapahdu puristamalla niinkuin esimerkiksi pihdeillä puristetaan vaan "työntämällä", missä vastinkappaleena on kampiakselin päittäislaakerointi, jota ei ole tarkoitettu jatkuvaan kuormitukseen. Tiedetään tapauksia, missä tällaisella käytöllä päittäisliuskat ovat kuluneet loppuun joka saattaa vaurioittaa laakeripesää tai kampiakselia. Niinkuin kirjoitin, tarkoitus ei ole pelotella, mutta kampiakselin päittäisvälystä kannattaa tarkkailla ja kokeilla. Välykselle on olemassa ohjearvot, joita nyt en muista, mutta jos alkaa tuntumaan selvä välys kannattaa alkaa suunnittelemaan jatkotoimia.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1210 kytkin luistaa
Nyt ruppee ressiä pukkaamaan!Pitänee tutkailla kun koneen katkasee mitä se on syöny ja varautua ainakin kaikkien kytkinkamppeitten vaihtoon, se menee keväämmälle kuhan lumet sulana
Pitää kevään aikana viritellä etupään tukisysteemit, mullon tallissa rasvamonttu niin sen päälle joutuu jotain rotia joka tapauksessa laittamaan
Pitää kevään aikana viritellä etupään tukisysteemit, mullon tallissa rasvamonttu niin sen päälle joutuu jotain rotia joka tapauksessa laittamaan
Jopilite- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1210 kytkin luistaa
Niin tarkotin käsikytkimen vipua, ei ole ohjekirjaa eikä sen kummemmin ole tullut perehdyttyä tuommosen kytkimen toimintaan aikasemmin kun kone pelanna, taisin jostain foorumeilta lukea tuon käytöstä joitain vuosia sitten.Saapipa tuota välystä kokeiltua hihnapyörän päästä.
Jopilite- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1210 kytkin luistaa
mattkau kirjoitti:Kyllä tuo kuvailemani etupään kannattelusysteemi tarvitsee "radan", tasaisen alustan mitä pitkin se vedetään irralleen. Minulla siinä oli hirret ja niiden päällä tanakat lattaraudat, kun tiaisen tallissa näitä puuhia teen.
Kytkimen jousista en osaa sanoa kuinka ne kuoleutuu. Niiden pituuden pystyy tarkastamaan vasta "pöydällä". Toinen mahdollinen kuoleutuva jousi, mistä korjaamokin varoittelee on käyttövivun palautusjousi. Sen pitää pystyä vetämään painelaakeri irti kytkimestä.
Tarkoitatko voimanoton käyttövivulla käsikytkimen vipua. En tietenkään halua pelotella, mutta kerronpahan vain tämän. Ohjekirja sanoo ja huutomerkin kanssa varoittelee, että ulosoton kytkintä käytetään vain lyhytaikaisesti niinkuin vaikkapa ajokytkimen poljinta käytetään. Esimerkkeinä se antaa VOA:n hetkellisen pysäyttämisen vaikkapa päisteissä tai ulosottovaihteen kytkemisessä päälle/pois tai vaihteen vaihtamisessa. Kirja ei kerro miksi näin on, mutta tässä on syy. Kytkimen avaaminen ei tapahdu puristamalla niinkuin esimerkiksi pihdeillä puristetaan vaan "työntämällä", missä vastinkappaleena on kampiakselin päittäislaakerointi, jota ei ole tarkoitettu jatkuvaan kuormitukseen. Tiedetään tapauksia, missä tällaisella käytöllä päittäisliuskat ovat kuluneet loppuun joka saattaa vaurioittaa laakeripesää tai kampiakselia. Niinkuin kirjoitin, tarkoitus ei ole pelotella, mutta kampiakselin päittäisvälystä kannattaa tarkkailla ja kokeilla. Välykselle on olemassa ohjearvot, joita nyt en muista, mutta jos alkaa tuntumaan selvä välys kannattaa alkaa suunnittelemaan jatkotoimia.
Joitakuita vuosia sitten ostin yhen 384 Leylandin, jossa VOA-kytkimen painelaakerin poikittainen akseli oli runkoon jumahtanut, ja sillä oli vaan ajettu...
Lopputuloksena etummaisen päittäisliuskat kadonneet / kuluneet pois, kampura syönyt lohkoon 1-2mm uraa päittäislaakerin tilalle, samoin kampuran päittäis-vastinpinta kulunut ainakin millin .....
Eli käytännössä lohko ja kampiakseli ( muuten kyllä hyväkuntoiset ) on liki romurautaa ( no, korjattavissa ne silti on, mutta hitsauksineen ja koneistuksineen tulee senverran hintaa, että ajokuntoisia vastaavia laitteita saa siihen rahaan ..... )
Ja tää oli ostaessa tiedossa, kun oli purettu vanha kone pois nokalta ja avattu vian selvitykseksi, ja oli toinen täydellinen, käyttökelpoinen moottori kaupassa mukana, tosin osittain purettu tarkistusta varten osiksi sekin, mut on ihan hyvä koneaihio kuitenkin .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» 1210 kytikin
» 1210 voimanoton kytkin
» 1210 VM 1978 Kytkin?
» 1210 ulosoton kytkin
» david brown 1210 -78 kytkin
» 1210 voimanoton kytkin
» 1210 VM 1978 Kytkin?
» 1210 ulosoton kytkin
» david brown 1210 -78 kytkin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa