1290 ja 1390 erot
Sivu 1 / 1
1290 ja 1390 erot
mitä eroja 1290 ja 1390 taaveteilla on.
ei varmaan hirveästi voi olla, mutta jotain täytyy olla koska niihin eri malli numerot on laitettu.
ei varmaan hirveästi voi olla, mutta jotain täytyy olla koska niihin eri malli numerot on laitettu.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 ja 1390 erot
1390 mallissa on hydraulipumppu nokalla,1290 mallissa pumppu on peräkotelossa.
1390 mallissa on ulosoton kytkin käsikytkimellä,ja 1290 koneessa se on poljinkäyttöinen kaksoiskytkin.
Ensimmäiset 1290 mallit on 3,2 litran moottorilla,mutta -82 vuoden puolella muuttuu nekin 3,6 litran,eli samalle moottorille,siinäpä ne suurimmat erot,rengastus myös eri,ainakin alkusarjassa.
1294 nelikossa etuakseli AE1,kun 1390 ja 1394 koneissa AE2.Siinäpä ne.
Moottoreissa on 3,2 litraisissa korkeammat männät,ja eri kampiakseli,kuin 3,6 litrasissa.
1390 mallissa on ulosoton kytkin käsikytkimellä,ja 1290 koneessa se on poljinkäyttöinen kaksoiskytkin.
Ensimmäiset 1290 mallit on 3,2 litran moottorilla,mutta -82 vuoden puolella muuttuu nekin 3,6 litran,eli samalle moottorille,siinäpä ne suurimmat erot,rengastus myös eri,ainakin alkusarjassa.
1294 nelikossa etuakseli AE1,kun 1390 ja 1394 koneissa AE2.Siinäpä ne.
Moottoreissa on 3,2 litraisissa korkeammat männät,ja eri kampiakseli,kuin 3,6 litrasissa.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 ja 1390 erot
velimhan kirjoitti:1390 mallissa on hydraulipumppu nokalla,1290 mallissa pumppu on peräkotelossa.
1390 mallissa on ulosoton kytkin käsikytkimellä,ja 1290 koneessa se on poljinkäyttöinen kaksoiskytkin.
Ensimmäiset 1290 mallit on 3,2 litran moottorilla,mutta -82 vuoden puolella muuttuu nekin 3,6 litran,eli samalle moottorille,siinäpä ne suurimmat erot,rengastus myös eri,ainakin alkusarjassa.
1294 nelikossa etuakseli AE1,kun 1390 ja 1394 koneissa AE2.Siinäpä ne.
Moottoreissa on 3,2 litraisissa korkeammat männät,ja eri kampiakseli,kuin 3,6 litrasissa.
Juu, käsikytkin voimanotolle on myöskin 1290 malleissa ainakin -83. Tuttavalla sellainen.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1290 ja 1390 erot
Jaa,onko se jo tullut -90 sarjaanki,voi olla,muistatko lukeeko jo case kyljessä,-94 sarjasissa se on jo käsikytkimellä sitten kaikissa 1294 koneissa.
Tuo 1290 mihin tein viimeksi moottoriremontin,se oli rekisteröity -83,moottori oli 3,6 litrainen,mutta käsikytkintä ei ollut,se on varmaan tullu -83 vuoden aikana sitten,ja tuo oli ehkä valmistettu 82 vuoden puolella.
Tuon kytkin oli se hammaspyöräasetelma,sama kun 990 ja 995 koneissa.
Pieniä muutoksia niissä on,tuo tuohimatin 1294 on etuakselia ja nokkapumppua lukuunottamatta 1390 tekniikalla.
Mitenhän lienee ulosoton hammaspyörät,niissä on monia eri variaatioita,ainakin neljää erilaista.
1390 JA 1394 Välissä on sitten jo enemmän eroa,voimansiirto 1394 koneessa jarruja lukuunottamatta sama kun 1490 mallissa.
Alkusarjan 1290 on oikeastaan sama kun 990,ja 1294 on sitten sama kun 996.
Tuo 1290 mihin tein viimeksi moottoriremontin,se oli rekisteröity -83,moottori oli 3,6 litrainen,mutta käsikytkintä ei ollut,se on varmaan tullu -83 vuoden aikana sitten,ja tuo oli ehkä valmistettu 82 vuoden puolella.
Tuon kytkin oli se hammaspyöräasetelma,sama kun 990 ja 995 koneissa.
Pieniä muutoksia niissä on,tuo tuohimatin 1294 on etuakselia ja nokkapumppua lukuunottamatta 1390 tekniikalla.
Mitenhän lienee ulosoton hammaspyörät,niissä on monia eri variaatioita,ainakin neljää erilaista.
1390 JA 1394 Välissä on sitten jo enemmän eroa,voimansiirto 1394 koneessa jarruja lukuunottamatta sama kun 1490 mallissa.
Alkusarjan 1290 on oikeastaan sama kun 990,ja 1294 on sitten sama kun 996.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 ja 1390 erot
Juu, case luki kyljessä, se 1290 missä on tuo käsikytkin ulosotolle. Vissiin jo uudempaa sorttia. Muistelinpa jotta joitain koneita katsellessani oli CASE- tarrat liimattu DB tarrojen päälle konepeiton kyljissä. Ne sitten repsotteli. Heh, kaikenlaista.
Asiasta pikkasen sivuun, saakos kaksinopeuksisen perärepun tehtyä kuusipyttyisiin, ois kätevämpi. tai saahan kaupasta niitä muutostumppeja 21 urasesta 6-uraseen.
Asiasta pikkasen sivuun, saakos kaksinopeuksisen perärepun tehtyä kuusipyttyisiin, ois kätevämpi. tai saahan kaupasta niitä muutostumppeja 21 urasesta 6-uraseen.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1290 ja 1390 erot
hyvä juttu että täällä vierailee säännöllisesti näitä vakio tietäjiä.
saatiinhan noille malleille sitten selvää eroa. 1290 on selkeästi aloitus malli, ja 1390 on jo vähän kehittyneempi.
mulla tossa omassani on rengastus 16.9-34 joka näyttää paljon paremmalta kun toi 13.6 rengas joita olen kuvissa ja elävänä nähnyt.leviempi tulee aivan tonne lokasuojan reunaan asti kiinni ja tuo kapeampi jää tuonne syvemmälle, ei ole niin tasapainoisen näköinen.
saatiinhan noille malleille sitten selvää eroa. 1290 on selkeästi aloitus malli, ja 1390 on jo vähän kehittyneempi.
mulla tossa omassani on rengastus 16.9-34 joka näyttää paljon paremmalta kun toi 13.6 rengas joita olen kuvissa ja elävänä nähnyt.leviempi tulee aivan tonne lokasuojan reunaan asti kiinni ja tuo kapeampi jää tuonne syvemmälle, ei ole niin tasapainoisen näköinen.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 ja 1390 erot
TIKO kirjoitti:Juu, case luki kyljessä, se 1290 missä on tuo käsikytkin ulosotolle. Vissiin jo uudempaa sorttia. Muistelinpa jotta joitain koneita katsellessani oli CASE- tarrat liimattu DB tarrojen päälle konepeiton kyljissä. Ne sitten repsotteli. Heh, kaikenlaista.
Asiasta pikkasen sivuun, saakos kaksinopeuksisen perärepun tehtyä kuusipyttyisiin, ois kätevämpi. tai saahan kaupasta niitä muutostumppeja 21 urasesta 6-uraseen.
Juu,se on ollut jo sitten -83 puolelta,ja se muutos on varmaan tehty samoihin aikoihin,kun taavetista tuli case.
Kaikki taavetit teipattiin caseksi Vuodenvaihteessa -83,tuo minunki 1690 oli case,kun nykäsin teipit pois,alla luki DAVID BROWN.
Kerkisin hommata jo taavetin teipitki ,ennenkuin huomasin asian,mutta laitan ne joskus myöhemmin paikalleen.
Muuten ulosoton vaihteiston vaihto varmaan onnistaa,mutta kytkinakselia joutuis sovittamaan,se on ohuempi,esim. 1412 koneissa.
Kestävyyden vuoksi se on tehty tuo,vähän erilainen vaihteisto,se on vinollla hammastuksella,ja jatkuvassa hammaskosketuksessa,ja kytkentä hoidetaan liittämällä kytkinakseli vaihteiston ulkopuolella.
Itse olen tehny nopean 6 uraisen akselin siten,että ostin toisen alkuperäisen käännettävän akselin,ja sorvasin siitä sen akselin pätkän saumat pois molemmilta puolin,ja kas kummaa,siinä oli poori siinä laipassa ja akselin tyngässä,sitten vaan hitsasin sen toisinpäin,ei tarvi jatkotumppeja.
Noita kuutostaavettia oli täällä aikoinaan paljon turvesoilla,siellä oli kolme merkkiä,FIAT,URSUS JA DAVID BROWN,palakoneen veturina paljon käyttivät taavettia,jotain laakereita ulosotoista suolla meni,mutta muuten se kesti sen homman,kärryä vetivät jopa 990 klippanhytillisillä,kärryt oli silloin 16 kuution kokoisia.
Taavettiissa oli se superryömintälaatikko,ei menny montaa sataa metriä tunnissa,pk1 oli ensin koneena,sitten kun superit tuli se meni vähän sitkaammaksi pyörittää,ja ostivat 1694 malleja niihin sitten .
Ne oli vaihtanu kuulemma laakerit ulosottoon siten,että ajoivat traktorin nokalleen ojaan,ja siinä päästivät ulosoton pois,ei tarvinnu laskea öljyjä,parin tunnin seisokillaki saattoi hommasta selvitä.
Se oli yleinen näky valkoinen jääkarhu silloin soilla,-82 vuonna eniten myyty yli 100 heppainen traktori suomessa.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 ja 1390 erot
Kuutostaavetin ulosotosta senverran, että eikös tuota alkup akselia voi käyttää kääntämättä myös nopeammalla puolella.Laittaa vain pitemmät pultit ja prikat sinne laipan taate .Oliko näin????
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 ja 1390 erot
Aijustiinsa, erilaisethan ne reput ovat, ois pitäny omasta aapisesta katsoa ennen kuin kyselee täältä.. Juu olishan se 1000r/min kätevämpi monessa hommassa, ei tarttis turhaan huudattaa konetta jos samat työt hoituisi 1390 kanssa. 4 eri konetta jotka toimii 1000r/min ulosotolla parhaiten.
Juu, takas 1290 eroihin.. Hm.. Olikos takapyörännavoissakin jotain? verrattuna 1390. Näin ainakin tuttava puheli oman muistinsa mukaan..Ja tietysti hydrauliikka, kolmitieventtiilikäyttö noissa 1290 mallissa esiintyy. 1390 sitten kai eniten ulkopuolisilla lohkoilla..
Juu, takas 1290 eroihin.. Hm.. Olikos takapyörännavoissakin jotain? verrattuna 1390. Näin ainakin tuttava puheli oman muistinsa mukaan..Ja tietysti hydrauliikka, kolmitieventtiilikäyttö noissa 1290 mallissa esiintyy. 1390 sitten kai eniten ulkopuolisilla lohkoilla..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1290 ja 1390 erot
Joo,taisi jarruissa olla kapeammat pinnat,ja tosiaan 1290 mallissa ei ole 2-toimiventtiiliä,vain kolmitieventtiili,1390 mallissa sitten on kakstoiminen,mutta ei välttämättä kolmitieventtiiliä,kyllä TIKolla on hyvä muisti.
Oikeastaan paljonki eroja,kun tarkemmin aattelee.
Oikeastaan paljonki eroja,kun tarkemmin aattelee.
Vieraili- Vierailija
Similar topics
» DB 1290-1390 öljypumput
» David Brown 885, 995, 1290, 1190, 1390 vaihdelaatikko
» 1390 tai 1290 case / david brown ehkä hankinnassa
» 90- ja 94 sarjan erot
» DB 880 ja 850 moottorilohkojen erot
» David Brown 885, 995, 1290, 1190, 1390 vaihdelaatikko
» 1390 tai 1290 case / david brown ehkä hankinnassa
» 90- ja 94 sarjan erot
» DB 880 ja 850 moottorilohkojen erot
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa