DB996/82 nostovarret ei nouse ?
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Mulla on Taavetissa Triman etukuormain, joka toimii moitteetta, mutta nostovarret lakkasi toimimasta.
Öljyn pinta normaalissa ja hydrauliikkasuodatin vaihdettu viime syksynä.
Sekurahytillinen.
Öljyn pinta normaalissa ja hydrauliikkasuodatin vaihdettu viime syksynä.
Sekurahytillinen.
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Eihän jalka ole osunut kolmitieventtiiliin ja se lipsahtanut väärään asentoon.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Miten siinä on öljyn otto järjestetty kuormaimelle?
Jo selecta lakkaa nostamasta ilman päällepäin näkyvää syytä, niin aina on eka homma putsata nostoventtiili. Siellä se vika on 90% todennäköisyydellä.
Jo selecta lakkaa nostamasta ilman päällepäin näkyvää syytä, niin aina on eka homma putsata nostoventtiili. Siellä se vika on 90% todennäköisyydellä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Moro
Ei ole jalka siirtänyt....paitsi joskus ja sen olen älynnyt tarkastaa...2-asennossa on.
ELi pumppu voi nostaa etukuormainta, mutta takapää ei toimi ?
Joutuuko hytin ottamaan pois ?. Missä se nostoventtiili sijaitsee ?
Ei ole jalka siirtänyt....paitsi joskus ja sen olen älynnyt tarkastaa...2-asennossa on.
ELi pumppu voi nostaa etukuormainta, mutta takapää ei toimi ?
Joutuuko hytin ottamaan pois ?. Missä se nostoventtiili sijaitsee ?
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Onko kuormaimen öljy otettu kolmitieventtiilin kautta? Jos öljy on otettu 2-portista niin kuormain toimii kun kolmitieventtiili on "2" asennossa ja nostolaite nostaa "L" asennossa.
Jos kuormain on tosiaan kytketty kolmitieventtiiliin, niin sekään ei toimi jos nostoventtiili on likainen.
Jos kuormain on tosiaan kytketty kolmitieventtiiliin, niin sekään ei toimi jos nostoventtiili on likainen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
No niin
Kun tämä Traktori (Lue Taavetti) tietämys on alkutekijöissään, niin selvitän, jos osaan .
Kolmitieventtiili, joka on jalkojen juuressa on kokoajan 2-asennossa. NYT takapää ei toimi missään kolmiventtiilin asennossa.
Ohjaus etu/taka-toiminnalle tapahtuu oikealla olevalla nostolaitteen säädön takana olevalla vivulla...taitaa olla joku venttiilipesä.
Vivussa on kolme asentoa, joista etummainen antaa paineet etukuormaimelle (2-toiminen), keskellä ollessa toimii nostovarret..
Toivottavasti selvitti Erkille....Yritin katsoa täällä palstoilla olevista neuvoista ohjeita, mutta sen nostoventtiilin sijainti on hämärän peitossa.
Peukalot ei ole keskellä kämmentä, mutta Traktorit ovat uusi mielenkiintoinen tuttavuus.
Ps. Ohjekirjaakaan ei ole, josko sekään auttaa tässä ongelmassa.
Kun tämä Traktori (Lue Taavetti) tietämys on alkutekijöissään, niin selvitän, jos osaan .
Kolmitieventtiili, joka on jalkojen juuressa on kokoajan 2-asennossa. NYT takapää ei toimi missään kolmiventtiilin asennossa.
Ohjaus etu/taka-toiminnalle tapahtuu oikealla olevalla nostolaitteen säädön takana olevalla vivulla...taitaa olla joku venttiilipesä.
Vivussa on kolme asentoa, joista etummainen antaa paineet etukuormaimelle (2-toiminen), keskellä ollessa toimii nostovarret..
Toivottavasti selvitti Erkille....Yritin katsoa täällä palstoilla olevista neuvoista ohjeita, mutta sen nostoventtiilin sijainti on hämärän peitossa.
Peukalot ei ole keskellä kämmentä, mutta Traktorit ovat uusi mielenkiintoinen tuttavuus.
Ps. Ohjekirjaakaan ei ole, josko sekään auttaa tässä ongelmassa.
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
erkki
Selvis,
Siinä on kaikesta päätelle kaksitoimiventtiili vakona. Kuormaimen meno- ja paluu on liitetty siihen.
Vipu edessä kuormain toimii, vipu keskellä nostolaite toimii omasta vivustaan kun ensin käännät kolmitieventtiiliä yhden naksauksen verran oikealle, eli "L" -asentoon. Tuskin siinä on mitään vikaa, kolmitieventiili on vain väärässä asennossa.
Jos kuitenkin on niin hullusti asiat, ettei nostolaite ala toimia vaikka komitieventtiili on käännettynä "L" asentoon, voi olla aika avata ja puhdistaa nostoventtiili. Nostoventtiili löytyy samasta paikasta kuin pudotusventtiili. Oikea takapyörä pois paikaltaan ja ohjaamoa kun kallistat hieman etuvasemmalle niin sinne pääsee näkemään ja operoimaan. Luukusta ruuvit auki ja käännä luukku sivulle pudotusventtiiliä kääntöpisteenä käyttäen. Takaa paljastuu proppu, jossa on suurelle ruuvimensselille ura. Propun saa parhaiten löysättyä taltalla ja vasaralla napauttamalla. Proppu sitten vaan pois, prikka pois ja reijästä törröttävä jousi pois. Sitten veistät puusta hiukka lyijykynää paksumman kartion tapin ja ongit sillä nostoventiilin luistin ylös reijästä. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, kuristinlevy ja nylon verkko sihti. Ne pitää olla puhtaat, erittäin tärkeää on, että kuristinlevyn reikä on auki, kaiva vaikka vaijerinsäikeellä se puhtaaksi jos se näyttää tukkoiselta. Nylon siivilää ei välttämättä kannata kaivaa ulos, puhalla vaikka paineilmalla se ylhäältä päin pauhtaaksi. Sitten vaan kaikki takaisin kokoon ja töihin.
Lykka till
Siinä on kaikesta päätelle kaksitoimiventtiili vakona. Kuormaimen meno- ja paluu on liitetty siihen.
Vipu edessä kuormain toimii, vipu keskellä nostolaite toimii omasta vivustaan kun ensin käännät kolmitieventtiiliä yhden naksauksen verran oikealle, eli "L" -asentoon. Tuskin siinä on mitään vikaa, kolmitieventiili on vain väärässä asennossa.
Jos kuitenkin on niin hullusti asiat, ettei nostolaite ala toimia vaikka komitieventtiili on käännettynä "L" asentoon, voi olla aika avata ja puhdistaa nostoventtiili. Nostoventtiili löytyy samasta paikasta kuin pudotusventtiili. Oikea takapyörä pois paikaltaan ja ohjaamoa kun kallistat hieman etuvasemmalle niin sinne pääsee näkemään ja operoimaan. Luukusta ruuvit auki ja käännä luukku sivulle pudotusventtiiliä kääntöpisteenä käyttäen. Takaa paljastuu proppu, jossa on suurelle ruuvimensselille ura. Propun saa parhaiten löysättyä taltalla ja vasaralla napauttamalla. Proppu sitten vaan pois, prikka pois ja reijästä törröttävä jousi pois. Sitten veistät puusta hiukka lyijykynää paksumman kartion tapin ja ongit sillä nostoventiilin luistin ylös reijästä. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, kuristinlevy ja nylon verkko sihti. Ne pitää olla puhtaat, erittäin tärkeää on, että kuristinlevyn reikä on auki, kaiva vaikka vaijerinsäikeellä se puhtaaksi jos se näyttää tukkoiselta. Nylon siivilää ei välttämättä kannata kaivaa ulos, puhalla vaikka paineilmalla se ylhäältä päin pauhtaaksi. Sitten vaan kaikki takaisin kokoon ja töihin.
Lykka till
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
erkki kirjoitti:
Jos kuitenkin on niin hullusti asiat, ettei nostolaite ala toimia vaikka komitieventtiili on käännettynä "L" asentoon, voi olla aika avata ja puhdistaa nostoventtiili. Nostoventtiili löytyy samasta paikasta kuin pudotusventtiili. Oikea takapyörä pois paikaltaan ja ohjaamoa kun kallistat hieman etuvasemmalle niin sinne pääsee näkemään ja operoimaan.
Moro
On ollut työkiireitä, eikä harrastukseen ole ollut aikaa. Ei toimi millään kolmitieventtiilin asennolla.
Lähinnä tuo ohjaamon kallistus vielä....Tarvitseeko mitään vipuja/liittimiä irroittaa ko. operaation suorittamiseksi ?
VAI oikeat ohjaamon pultit irti ja vasemmalta löysätään ja sitten tunkki väliin ja ylös ?
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Sitä voi hiukkasen kallistaa vaikka kumityynyjensä varassa jos et viitsi takaoikean tyynyt kiinnitystä löysätä. Pääasia, että pääset avaamaan ruuvit ja onkimaan venttiilin ylös niin että suunnilleen näet mitä olet tekemässä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
No nyt on ilma lämmennyt ja aikaa...onko siinä luukussa kaksi kuusiomutteria, avainkoko13 mm ja se pudotusventtiili ??
Aika on ahtaat työolosuhteet
Aika on ahtaat työolosuhteet
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Kyllä,se pudotusventtiili vaan irti,ja luukku pois,sitten se proppu auki,ja magneettimeisseliäki voi käyttää noston aikana,niin ei tipu hilut perän sisään,sitten vuollaan sopiva puukeppi,mihin kara tarttuu kiinni,ja nostetaan se irti,ja polttoainepesua sitten.
Kannattaa käyttää moottoria ilman karaa jonninaikaa,niin poraus huuhtoutuu.
Sen korvan kun irroitat ja tunkkaat hyttiä hieman,kyllä sen sopii tekemään,vipuja ei tarvi senkummemmin irroitella.
Kannattaa käyttää moottoria ilman karaa jonninaikaa,niin poraus huuhtoutuu.
Sen korvan kun irroitat ja tunkkaat hyttiä hieman,kyllä sen sopii tekemään,vipuja ei tarvi senkummemmin irroitella.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
No niin...nyt on nostoventtiili saatu pois ja jätin löpöön yön yli likoomaan.
Aukaisin lapun siten, että pudotusventtiili jäi paikoilleen. Nyt ajattelin, että irroitan senkin varmuuden maksimoimiseksi, että
osat on helpompi laittaa takaisin. ELI lähteekö se pudotusventtiili irti vain kiertämällä se pois...ettei irtoa mitään osia ja putoa vaihteistoon ??
Samoiten siinä nostoventtiilin tulpan ja jousen välissä oli n 2 mm kuula ja levy, jossa kuulalle kolo ?? Noissa Teidän ohjeissa ei niistä puhuta mitään.
Vai onko se "levy" ohjeissa oleva prikka ? Tulpan ja porauksen välissähän on kanssa prikka....aluslevy ??
Ovatko myöhemmin lisättyjä jostain syystä. En keksii niille muuta selitystä, kuin kiristävät jousta tiukemmalle ??
Aukaisin lapun siten, että pudotusventtiili jäi paikoilleen. Nyt ajattelin, että irroitan senkin varmuuden maksimoimiseksi, että
osat on helpompi laittaa takaisin. ELI lähteekö se pudotusventtiili irti vain kiertämällä se pois...ettei irtoa mitään osia ja putoa vaihteistoon ??
Samoiten siinä nostoventtiilin tulpan ja jousen välissä oli n 2 mm kuula ja levy, jossa kuulalle kolo ?? Noissa Teidän ohjeissa ei niistä puhuta mitään.
Vai onko se "levy" ohjeissa oleva prikka ? Tulpan ja porauksen välissähän on kanssa prikka....aluslevy ??
Ovatko myöhemmin lisättyjä jostain syystä. En keksii niille muuta selitystä, kuin kiristävät jousta tiukemmalle ??
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Nostoventtiiliä ei tarvi liottaa että sen saa puhtaaksi. Sisältä vaan ruuvi pois ja sen alla oleva kuristinlevy puhtaaksi, samoin kuin pohjimmaisena oleva siivilä. Juu, siinä vähän on vaihtelua minkälaisia hienouksia kussakin vuosimallissa on nostoventtiilin päälle ladattu.
Se pelittää ilman kuulaa ja reikälevyäkin, niillä on jotain tekemistä systeemin herkkyden tai tarkkuuden kanssa, omissa 3 selectassa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta kasaa vaan sinne osat samassa järjestyksessä. Ihan suotta purat pudotusventtiiliä tai pitoventtiiliä.
Jos näet nostoventtiilin taakse niin siellä törröttää ohjausventtiilin pää, pieni kierre jossa on tuplamutterit. Kun nostovipu on takana niin mutterin pitää istua tanakasti lohkoa vasten. Joskus se saattaa mennä hiukka tahmeaksi liikkeissään. Sitä voi kyllä avittaa vaikka ruuvimensselin kärjellä alaspäin jos se ei suostu omalla jousivoimallaan laskeutumaan. Nostolaite nostaa kun venttiili on alhaalla.
Se pelittää ilman kuulaa ja reikälevyäkin, niillä on jotain tekemistä systeemin herkkyden tai tarkkuuden kanssa, omissa 3 selectassa niitä ei ole koskaan ollutkaan. Mutta kasaa vaan sinne osat samassa järjestyksessä. Ihan suotta purat pudotusventtiiliä tai pitoventtiiliä.
Jos näet nostoventtiilin taakse niin siellä törröttää ohjausventtiilin pää, pieni kierre jossa on tuplamutterit. Kun nostovipu on takana niin mutterin pitää istua tanakasti lohkoa vasten. Joskus se saattaa mennä hiukka tahmeaksi liikkeissään. Sitä voi kyllä avittaa vaikka ruuvimensselin kärjellä alaspäin jos se ei suostu omalla jousivoimallaan laskeutumaan. Nostolaite nostaa kun venttiili on alhaalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
KIITOS Erkki ja Velimhan...nyt nousee takapääkin taavetista
Jätin piruuttain ne "ylimääräiset osat" pois, eikä vaikuttanut asiaan millään tavoin.
Tosin minun aikana takapää ei ole noussut milloinkaan niin hyvin, kuin nyt.
Kun laskin kopin alas, jäi pudotusvipu ylä-asentoon...pitää vielä kattoa, mihin se jäi jumittamaan.
Jätin piruuttain ne "ylimääräiset osat" pois, eikä vaikuttanut asiaan millään tavoin.
Tosin minun aikana takapää ei ole noussut milloinkaan niin hyvin, kuin nyt.
Kun laskin kopin alas, jäi pudotusvipu ylä-asentoon...pitää vielä kattoa, mihin se jäi jumittamaan.
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Joo,hyvä homma että alkoi pelittämään,se hauli ja prikka siinä jousen nokassa ei ole välttämätön,ja puuttuuki aika monesta koneesta,huoltomies setäni sanoi että käytttöherkkyyteen ja tarkkuuteen ne vaan vaikuttaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Nyt tuli vielä käsittämätön juttu ? Kun nostovipua siirtää alas, niin nostovarret nousee ja päinvastoin ??
Missä meni vikaan. Kääntyikö nostovivun alapäässä jotain, kun nostin koppia.
Missä meni vikaan. Kääntyikö nostovivun alapäässä jotain, kun nostin koppia.
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Paina nostovipu aivan taakse ja käännä valitsinta naksaus vastapäivään. Se on nimittäin TCU:lla jos varret nostaa vipu edessä.
Valitsin keskellä on asennonsäätö, naksaus myötäpäivään on painonsiirto eli TCU ja naksaus vastapäivään on kyntöasento, eli vetovastussäätö.
TCU on painonsiirtosysteemi, jota voi käyttää esim kun kyntää auralla, jossa on kannatinpyörä syvyydensäätöä varten. Mitä pitemmälle eteen vipua työntää, sen voimakkaammin nostolaite kannattelee kyntöauraa ja siirtää sillä tavoin painoa vetäville pyörille.
Valitsin keskellä on asennonsäätö, naksaus myötäpäivään on painonsiirto eli TCU ja naksaus vastapäivään on kyntöasento, eli vetovastussäätö.
TCU on painonsiirtosysteemi, jota voi käyttää esim kun kyntää auralla, jossa on kannatinpyörä syvyydensäätöä varten. Mitä pitemmälle eteen vipua työntää, sen voimakkaammin nostolaite kannattelee kyntöauraa ja siirtää sillä tavoin painoa vetäville pyörille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Sorry nyt, että kyselen tähän väliin, mut kun on niin sama ongelma kun tossa omassa 1490:ssä. Kaikki on menny ihan samalla tavalla kun tässäkin eli nostoventtiili on putsattu, ja pudostusventtiilin alla oleva venttiili myös. Ja pudotusventtiilin tiivisteet on vaihdettu. Nyt nostolaite ei nosta enää ollenkaan. Onko enää mitään tehtävissä? Paine ulkopuolisessa ulosotossa on noin 170 bar. Nostolaite nostaa "hyppäyksen" aina kun siirtelee ulkopuolisen vipua edestakas. Onkohan seonnu jotain enemmänkin?
e1690- Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Mulla on siinä 2 ulkopuolisen hallintaventtiiliä, joista toinen jälkeen päin asennettu. Voisko se tehdä kiusaa nostolaitteelle?
e1690- Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Kyllä se on aina saatavissa toimimaan.
Jos nostoventtiili on puhdas ja pito/laskuventtiili on puhdas ja kolmitieventtiili on "L" asennossa ja selectamatic valitisin on keskellä, ja kaksitoimiventtiilien vivut ovat keskiasennossa, on jäljellä erittäin vähän mahdollisuuksia, joka voi aiheuttaa oireen.
Koska nostoventtiili on siinä aika hankalassa paikassa niin kokeile seuraavaa:
Avaa nostoakselin oikeassa päässä takana oleva luukku. Sen takaa paljastuu valitsimen alapäässäoleva haarukka, joka liikkuu vasemmalle kun valitsinta kääntää myötäpäivään ja päinvastoin. Käynnistä traktori ja vedä nostovipu taakse.
Tarkista, että nostoakselin päässä oleva nokkalevy on paikoillaan ja siihen nojaavan rullan mekanismit ovat silmämääräisesti ok.
Tarkista, että työntövarren korvakkeelta tuleva vaijeri on jousen kiristämä ja että vipu johon vaijeri kiinnittyy ei ole takertunut liikeratansa vasempaan reunaan. Seuraajamekanisnismista saattaa joskus katketa rullan akseli ja vaijerin päässäoleva vipu voi juuttua vasemmalle jos vaijeria on venytetty pitkälle ulos.
Työnnä ruuvimensselin kärki luukun takana olevan siirtohaarukan ja haarukassa olevan tangon väliin ja taita alaspäin niin, että tanko keinahtaa ja nostaa toista päätään venttiilipesän alla ylöspäin. Nyt sen pitäisi nostaa ohjausventtiiliä ja nousua pitää tuntua vastustavan napakahko jousikuorma. Tangon ei saa lonksua pystysuunnassa. Jo siinä tuntuu selvästi välystä niin se voi merkitä sitä, että ohjausventtiili takertelee, eikä jousikuorma ole jaksanut vetää sitä alas saakka. Jos arvaus osui oikeaan, niin venttiili saattaa lähteä liikkeelle kun heilutat ruuvimensselillä kampeamalla tangon päätä alas -ylös muutamia kertoja. Kun tangon takapää on ylhäällä, nostolaitteen kuuluu nostaa. Kun tangon takapää on pakotettuna alas, nostolaitteen kuuluu laskea.
Jos et saa mitään uutta selville noilla konsteilla niin palaa asiaan, minun täytyy pitää pieni ristikuulustelu ennekuin päästään eteenpäin.
Jos nostoventtiili on puhdas ja pito/laskuventtiili on puhdas ja kolmitieventtiili on "L" asennossa ja selectamatic valitisin on keskellä, ja kaksitoimiventtiilien vivut ovat keskiasennossa, on jäljellä erittäin vähän mahdollisuuksia, joka voi aiheuttaa oireen.
Koska nostoventtiili on siinä aika hankalassa paikassa niin kokeile seuraavaa:
Avaa nostoakselin oikeassa päässä takana oleva luukku. Sen takaa paljastuu valitsimen alapäässäoleva haarukka, joka liikkuu vasemmalle kun valitsinta kääntää myötäpäivään ja päinvastoin. Käynnistä traktori ja vedä nostovipu taakse.
Tarkista, että nostoakselin päässä oleva nokkalevy on paikoillaan ja siihen nojaavan rullan mekanismit ovat silmämääräisesti ok.
Tarkista, että työntövarren korvakkeelta tuleva vaijeri on jousen kiristämä ja että vipu johon vaijeri kiinnittyy ei ole takertunut liikeratansa vasempaan reunaan. Seuraajamekanisnismista saattaa joskus katketa rullan akseli ja vaijerin päässäoleva vipu voi juuttua vasemmalle jos vaijeria on venytetty pitkälle ulos.
Työnnä ruuvimensselin kärki luukun takana olevan siirtohaarukan ja haarukassa olevan tangon väliin ja taita alaspäin niin, että tanko keinahtaa ja nostaa toista päätään venttiilipesän alla ylöspäin. Nyt sen pitäisi nostaa ohjausventtiiliä ja nousua pitää tuntua vastustavan napakahko jousikuorma. Tangon ei saa lonksua pystysuunnassa. Jo siinä tuntuu selvästi välystä niin se voi merkitä sitä, että ohjausventtiili takertelee, eikä jousikuorma ole jaksanut vetää sitä alas saakka. Jos arvaus osui oikeaan, niin venttiili saattaa lähteä liikkeelle kun heilutat ruuvimensselillä kampeamalla tangon päätä alas -ylös muutamia kertoja. Kun tangon takapää on ylhäällä, nostolaitteen kuuluu nostaa. Kun tangon takapää on pakotettuna alas, nostolaitteen kuuluu laskea.
Jos et saa mitään uutta selville noilla konsteilla niin palaa asiaan, minun täytyy pitää pieni ristikuulustelu ennekuin päästään eteenpäin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Niin, tuo vielä, että jos nostovarret liikahtaa kun kaksitoimiventtiiliä liikauttaa edestakaisin, viittaa kyllä siihen, että niiden putkituksessa on jotain hullusti. Otaksuin, että nostolaite toimi ennen normaalisti, mutta lakkasi yhtäkkiä nostamasta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Jaa'a oli niin jännä neuvo, että piti heti lähteä koittamaan. Ja kyllä, juuri näin siinä kävi, kuten epäilit! Suurkiitokset! Nyt nostaa taas. Nostolaite on tosiaan pelannut hyvin, joskin viimeisinä parina vuotena se on mielestäni pikkuhiljaa hidastunut vähän.
Oli sitten vaan nostoventtiili jumissa, vaikka mielestäni hyvin sen sinne asettelin pesäänsä. Lieneekö tuo ulkopuolisen vivun heiluttelu antanut pieniä paineiskuja (ylipaineventtiilin avautuminen) sinne, jotka jo heiluttelivat vähän nostoventtiiliä?
Tässä koneessa ei taida tuota kolmitienettiiliä ollakaan? Tämä on sellainen 1490, johon on Kaarinassa? uutena laitettu apusylinteri nostolaitteeseen. Letku sinne tulee taka-akselin vasemmalta etupuolelta, taitaa olla lähtöisin varsinaiselta nostosylinteriltä. Osaatko vielä arvata miksei nostolaite laske alasentoonsa, vaan jää kymmenisen senttiä ylemmäs. Liittyneekö tuohon apusylinteriin? Huomasin, kun otin nosto- ja pitoventtiilit irti, niin alkoi öljyä virrata ja varret laskivat vielä alemmas, vaikka vipu jo oli ihan edessä?
Oli sitten vaan nostoventtiili jumissa, vaikka mielestäni hyvin sen sinne asettelin pesäänsä. Lieneekö tuo ulkopuolisen vivun heiluttelu antanut pieniä paineiskuja (ylipaineventtiilin avautuminen) sinne, jotka jo heiluttelivat vähän nostoventtiiliä?
Tässä koneessa ei taida tuota kolmitienettiiliä ollakaan? Tämä on sellainen 1490, johon on Kaarinassa? uutena laitettu apusylinteri nostolaitteeseen. Letku sinne tulee taka-akselin vasemmalta etupuolelta, taitaa olla lähtöisin varsinaiselta nostosylinteriltä. Osaatko vielä arvata miksei nostolaite laske alasentoonsa, vaan jää kymmenisen senttiä ylemmäs. Liittyneekö tuohon apusylinteriin? Huomasin, kun otin nosto- ja pitoventtiilit irti, niin alkoi öljyä virrata ja varret laskivat vielä alemmas, vaikka vipu jo oli ihan edessä?
e1690- Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Eipäs sekoiteta venttiilien nimiä: Ne venttiilit, joiden luistit puhdistit ovat nosto- ja laskuventtiilit. Tuo venttiili, joka jumitteli on ohjausventtiili, joka jakaa nosto- ja laskukäskyt varsinaisille nosto- ja laskuventtiileille. Jos sen liike alkaa tahmautumaan niin nostot hidastuu. Tavallisempi tarina on kuitenkin se, että traktori on seissyt vetisten peräöljyjen kanssa muutaman vuoden ja ohjausventtiili on ruosteen kanssa jumahtanut ylös.
Tuo nostolaitteen alas laskeutuminen pitää säätää kahdesta kohdasta jos sille haluaa jotain tehdä.
Ensin tarkistetaan, että nostovivun alapäähän liittyvän kierretangon säätömutteri on oikein säädetty: Paina nostovipu taakse ja käännä valitsin TCU:lle, siis naksaus myötäpäivään. Kun moottori käy niin nostolaite nostaa kun vipu on edessä, laskee kun vipu on noin kaaren puolessa välissä, pitää kun vipu on takana ja nostaa täydellä paineella kun vipua painaa ihan taakse jousipainetta vasten. Mutteri on oikein säädetty kun nostolaite alkaa nostaa noin sentin- pari ennen vivun ihan takimmaista asentoa jousipainetta vasten.
Jos näin ei käy, niin pitää kaivautua ohjaamon lattian alle ja kaivaa tangon pää näkyviin js säätää mutteria.
Sitten painat vivun taakse ja käännät valitsimen takaisin keskiasentoon.
Toinen säätöpaikka on nostoakselin oikeassa päässä oleva nokkalevy. Se on akselin päässä kiinni kahdella ruuvilla ja levyssä on pitkät reijät.
Löysää kiinnitysmuttereita, päästä moottorin käydessä nostolaite alas ja kierrä nokkalevyä koputtelemalla niin että varret laskeutuvat alemmaksi. Varsien pohjimmaisen asennon löydät kun teet saman tempun kuin aikaisemmin tänään, eli käännät ruuvimensselillä haarukassa olevan vivun päätä alaspäin. Kun mensselin taivutuksen löysää niin varsien ei tarvisi nousta lainkaan tai juuri lainkaan. Matalin asento löytyy siis tavallaan kokeilemalla. Tässä on vaan se ominaisuus, että säädön jälkeen yläpäässä varret eivät nouse ihan ylös muuten kuin nostovipua ihan taakse jousipainetta vasten painamalla. Säätö on siis hieman kompromissin tekoa, usein siihen jää tuuman verran ennakoa alas ja hieman enemmän vajaata ylös. En oikein ymmärrä miksi se on noin tehty, mutta en ole kyllä kuullut kenekään viilanneen kokonaan uutta ja parempaa nokkalevyä vaikka ei tuon luulisi olevan ihan mahdottomuus.
Lykka till
Tuo nostolaitteen alas laskeutuminen pitää säätää kahdesta kohdasta jos sille haluaa jotain tehdä.
Ensin tarkistetaan, että nostovivun alapäähän liittyvän kierretangon säätömutteri on oikein säädetty: Paina nostovipu taakse ja käännä valitsin TCU:lle, siis naksaus myötäpäivään. Kun moottori käy niin nostolaite nostaa kun vipu on edessä, laskee kun vipu on noin kaaren puolessa välissä, pitää kun vipu on takana ja nostaa täydellä paineella kun vipua painaa ihan taakse jousipainetta vasten. Mutteri on oikein säädetty kun nostolaite alkaa nostaa noin sentin- pari ennen vivun ihan takimmaista asentoa jousipainetta vasten.
Jos näin ei käy, niin pitää kaivautua ohjaamon lattian alle ja kaivaa tangon pää näkyviin js säätää mutteria.
Sitten painat vivun taakse ja käännät valitsimen takaisin keskiasentoon.
Toinen säätöpaikka on nostoakselin oikeassa päässä oleva nokkalevy. Se on akselin päässä kiinni kahdella ruuvilla ja levyssä on pitkät reijät.
Löysää kiinnitysmuttereita, päästä moottorin käydessä nostolaite alas ja kierrä nokkalevyä koputtelemalla niin että varret laskeutuvat alemmaksi. Varsien pohjimmaisen asennon löydät kun teet saman tempun kuin aikaisemmin tänään, eli käännät ruuvimensselillä haarukassa olevan vivun päätä alaspäin. Kun mensselin taivutuksen löysää niin varsien ei tarvisi nousta lainkaan tai juuri lainkaan. Matalin asento löytyy siis tavallaan kokeilemalla. Tässä on vaan se ominaisuus, että säädön jälkeen yläpäässä varret eivät nouse ihan ylös muuten kuin nostovipua ihan taakse jousipainetta vasten painamalla. Säätö on siis hieman kompromissin tekoa, usein siihen jää tuuman verran ennakoa alas ja hieman enemmän vajaata ylös. En oikein ymmärrä miksi se on noin tehty, mutta en ole kyllä kuullut kenekään viilanneen kokonaan uutta ja parempaa nokkalevyä vaikka ei tuon luulisi olevan ihan mahdottomuus.
Lykka till
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
erkki kirjoitti:Paina nostovipu aivan taakse ja käännä valitsinta naksaus vastapäivään. Se on nimittäin TCU:lla jos varret nostaa vipu edessä.
Valitsin keskellä on asennonsäätö, naksaus myötäpäivään on painonsiirto eli TCU ja naksaus vastapäivään on kyntöasento, eli vetovastussäätö.
TCU on painonsiirtosysteemi, jota voi käyttää esim kun kyntää auralla, jossa on kannatinpyörä syvyydensäätöä varten. Mitä pitemmälle eteen vipua työntää, sen voimakkaammin nostolaite kannattelee kyntöauraa ja siirtää sillä tavoin painoa vetäville pyörille.
Joo, se oli TCU:lla, mutta muissa asennoissa ei tapahdu mitään, nyt on keskimmäisessä asennossa ? Kolmitieventtiili on L-asennossa.
Ainakin nostoventtiili on auki, koska se TCU:lla toimii ??
Kokeilen tuota edellä antamaasi ohjetta myös.
DB996/81- David Brown : DB996
Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : Rautjärvi
Vs: DB996/82 nostovarret ei nouse ?
Koetapa kääntää takaisin TCU:lle. Jos varret nousee kun painat nostovivun eteen mutta mitään ei tapahdu kun painat nostovivun ihan taakse, jouspainetta vasten, niin silloin on erittäin todennäköistä, että ohjausventtiili jumii samoin kuin tuossa 1490:ssä. Siinä se vika lopulta taisi olla siinä 996:ssakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB996 pudotusventtiili
» Jarrunestesäiliö DB996
» DB996 ohjaus
» jarru- ja kytkinnestesäiliöt, DB996 jne
» DB996 hyytyi.
» Jarrunestesäiliö DB996
» DB996 ohjaus
» jarru- ja kytkinnestesäiliöt, DB996 jne
» DB996 hyytyi.
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa