Startin korjaus
+3
JMV
erkki
Pakki
7 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Info
Sivu 1 / 1
Startin korjaus
Oletteko kokenut moista. Startti pyörittää laiskasti. Startista tulee savua. Startti ei lyö päälle.
Nämä oireet vaivasivat 880 implen starttia.
Starttimootorit ovat vahvoja laitoksia.
Jo pitkään useita vuosia on 880 starttia vaivannut tauti ettei solenoidi tahtonut lyödä päälle. Viimeisillä käynnistyskerroilla se ikäänkuin meinasi pysähtyä kesken vääntämisen ja nosti sitten kierroksia ja kone käynnistyi. Eräänä päivänä helteisenä heinäkuuna käynnistyksen jälkeen tuli startista rankasti savua ja otin startin pois ja avasin sen kokonaan. Ajattelin voiko kova helle rikkoa starttimoottorin. Näin heti että yksi hiilenjohto oli palanut poikki ja 2 neljästä hiilestä oli pahoin vinossa ja kuluneita lyhyiksi. Tutkiessani hiilisiltaa jossa hiilet on kiinitetty havaitsin yhden hiilen alta palaneen fiiberieristeen puoliksi pois. jäljellä vain sontaa hiilipölystä öljystä ym johtava paskakerros joka oli polttanut aikamoisen kolon fiiberin alle. Oivalsin oitis että siinä oli ollut vika jo vuosia ja kova virtavuoto vei tehoja pyörityksestä. En osaa sanoa kuinka kauan startti oli pyörittänyt vain 3 hiilellä käytännössä kai siis vain kadella koska hiilet on aina pareina. Puhdistin paikat kunnolla laitoin uuden fiiberin eristeeksi ja uudet hiilet ja arvatkaas lähteekö nyt vihaisesti pyörimään ja kone heti käyntiin. Vanhoissa Taavetin käsikirjoissa neuvottiin lähettämään startti ja laturi huoltoon talviseisokin aikana, kuinka moni lienee lähettänyt. Mutta huoltoa ja puhdistusta ne kyllä ajoittain vaatii. Hiilien kuluessa niiden kulunut pöly tekee ajanoloon tepposia. Usein vain ajetaan niin kauan kuin pelaa ja sitten uutta peliin.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6606275.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6606279.jpg
Nämä oireet vaivasivat 880 implen starttia.
Starttimootorit ovat vahvoja laitoksia.
Jo pitkään useita vuosia on 880 starttia vaivannut tauti ettei solenoidi tahtonut lyödä päälle. Viimeisillä käynnistyskerroilla se ikäänkuin meinasi pysähtyä kesken vääntämisen ja nosti sitten kierroksia ja kone käynnistyi. Eräänä päivänä helteisenä heinäkuuna käynnistyksen jälkeen tuli startista rankasti savua ja otin startin pois ja avasin sen kokonaan. Ajattelin voiko kova helle rikkoa starttimoottorin. Näin heti että yksi hiilenjohto oli palanut poikki ja 2 neljästä hiilestä oli pahoin vinossa ja kuluneita lyhyiksi. Tutkiessani hiilisiltaa jossa hiilet on kiinitetty havaitsin yhden hiilen alta palaneen fiiberieristeen puoliksi pois. jäljellä vain sontaa hiilipölystä öljystä ym johtava paskakerros joka oli polttanut aikamoisen kolon fiiberin alle. Oivalsin oitis että siinä oli ollut vika jo vuosia ja kova virtavuoto vei tehoja pyörityksestä. En osaa sanoa kuinka kauan startti oli pyörittänyt vain 3 hiilellä käytännössä kai siis vain kadella koska hiilet on aina pareina. Puhdistin paikat kunnolla laitoin uuden fiiberin eristeeksi ja uudet hiilet ja arvatkaas lähteekö nyt vihaisesti pyörimään ja kone heti käyntiin. Vanhoissa Taavetin käsikirjoissa neuvottiin lähettämään startti ja laturi huoltoon talviseisokin aikana, kuinka moni lienee lähettänyt. Mutta huoltoa ja puhdistusta ne kyllä ajoittain vaatii. Hiilien kuluessa niiden kulunut pöly tekee ajanoloon tepposia. Usein vain ajetaan niin kauan kuin pelaa ja sitten uutta peliin.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6606275.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6606279.jpg
Viimeinen muokkaaja, hespex pvm Pe Helmi 14 2014, 23:48, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Siirretty oikealle alueelle)
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Startin korjaus
Kahdella hiilellä pyöriviä startteja on vahoissa traktoreissa paljon. Useimmiten ongelma tulee siitä, että yksi hiili on kulunut loppuun tai jumittanut koloonsa. Se jaksaa kesäkelillä pyörittää sen verran että terve moottori lähtee käyntiin, mutta heti kun tulee pakkasta niin ilman lämmitystä on melkein toivotonta yrittää starttia. Apukaapeleiden kanssa saattaa savu pöllähtää ja jopa starttimoottorin takaseinässä näyttäytyä punahekuinen piste. Kannattaisi starttikin tosiaan silloin tällöin käyttää auki, tarkistaa ja putsata, edes parin tuhannen tunnin välein.
Sellainen oppi vielä Taavista: jos semmoinen malli jossa on akku keulalla, kuten viimeiset implet ja skaikki selectat, menee laiskaksi starttaajaksi niin kannattaa tutkia tietenkin akkukaapeleiden liitokset, mutta myös maajohto joka on kiinni ilmaputsarin koteloa kannattelevassa telineessä saattaa hapettua sen verran ettei sähkö tahdo jaksaa mennä läpi. Olen kuullut juttuja jopa semmoisista ilmanputsarin telineistä, joiden liitos runkoon on hapettunut sen verran että on starttaaminen laiskistunut.
Uudella akulla, siis vaikka henkilöauton 60 ampeeritunnin akulla, startin pitää kesäkelillä pyöriä napakasti kun kaikki on kunnossa.
Sellainen oppi vielä Taavista: jos semmoinen malli jossa on akku keulalla, kuten viimeiset implet ja skaikki selectat, menee laiskaksi starttaajaksi niin kannattaa tutkia tietenkin akkukaapeleiden liitokset, mutta myös maajohto joka on kiinni ilmaputsarin koteloa kannattelevassa telineessä saattaa hapettua sen verran ettei sähkö tahdo jaksaa mennä läpi. Olen kuullut juttuja jopa semmoisista ilmanputsarin telineistä, joiden liitos runkoon on hapettunut sen verran että on starttaaminen laiskistunut.
Uudella akulla, siis vaikka henkilöauton 60 ampeeritunnin akulla, startin pitää kesäkelillä pyöriä napakasti kun kaikki on kunnossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Startin korjaus
Itselläni oli 880 implessä mennyt niin huonoon jamaan tuo startti että oli pakko ostaa uusi ja vähän tehokkaampi kuin vanha
JMV- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä
Vs: Startin korjaus
Kuvien katsojamääristä päätellen aihe kiinnostaa. Kertokaa nyt muutkin kokemuksia tuon ihmesähkövärkin toiminnasta. Hellekelillä oli toinen napajohto Fordin startistakin löystynyt ja ihmettelin kauan ennen kuin rupesin ottamaan koko värkkiä pois huomasin vasta löysän liitoksen ja kun kiristi taas starttaa hyvin.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Startin korjaus
Palaan vielä aiheeseen koska asia näkyy olevan aika monelle kiinnostava. Tietoa tarvitaan sehän on selvä.
Minä en ole mikään asiantuntija kerron vain omista kokemuksistani.
Tulee mieleen että voitaisiinkohan korjausohjeissa eri osa alueita jollain tavoin saattaa helpommin löydettäviin otsikoihin.
Tämä minun juttu olisi esim. Sähkölaitteet-starttimoottorit. Sitten olisi oma kansio Laturit, Valot ym. Tarkoitan että kun aikaa kuluu ja juttuja kertyy paljon on aika työlästä hakea jotain yksityiskohtaa käsittelevää juttua. Jos uusi selailija ja entinenkin haluaa löytää jotain tiettyä asiaa on siinä kova homma. Hakurobotti ei löydä tai löytää liikaa sivuja.
Niin olen jossain aikaisemmin kertonut starttimoottorin levykytkimen korjauksen. Kytkin kuluu ja alkaa luistaa jolloin ankkuri ottaa hurjasti kierroksia mutta ratas ei pyöritä vauhtipyörää. Ihmettelin aikani mistä moinen johtuu ja purin sitten startin levykytkimen ja havaitsin että levyjen pinta kynnet olivat hioutuneet aika sileiksi. Mistä uusia levyjä voisi saada? Eipä juuri löytynyt mistään. Kyselin eri asentajilta kytkimen merkitystä. Kytkinhän toimii siten että se "vetää" ja pyörittää ratasta joka kierrättää vauhtipyörää ja luistaa toiseen suuntaan. Eli jos starttausta jatkaa moottorin käynnistyttyä kytkin luistaa jotta ankkuri ei pyörisi ylikierroksilla hajalle. Mietin aikani tarvitsenko moista kytkintä lainkaan kun en pruukaa juovuksissa traktoria starttailla siinä kunnossa moinen voisi tapahtua. Eli kuulen äänestä ja näen kun moottori käynnistyy ja voi starttaamisen lopettaa.
Tuumasta toimeen ja porasin koko kytkinlevypakan läpi reijän ja tein pahvinaulasta sopivan tapin reikään ja niin oli levykytkimen kaikki lamellit yhtä puuta. Ja hyvin on pelannut jo vuosikausia satoja ja satoja käynnistyksiä.
Kuinka moni on tietoinen em. kytkimen olemassaolosta. Oireet olivat sellaisia että välillä startti "veti" ja usein ei vetänyt. Ei siinä auttanut uudet puslat eikä uusi akku. Vika paheni kun moottorin öljy vuoti kampiakselin laakerilta kytkinkoppaan ja nokka alaspäin seisten valui öljyä runsaasti starttimoottoriin. Tämä ja edellä kertomani hiilisiltavaurio ehti piinata vuosia ennen kuin tartuin toimeen ja nyt on pelannut satoja käynnistyksiä hyvin. Turhaan ei kannata kiroilla vaan käydä ongelmaan käsiksi ja huoltaa ja korjata niin pelit pelaa ja karavaani kulkee.
Minä en ole mikään asiantuntija kerron vain omista kokemuksistani.
Tulee mieleen että voitaisiinkohan korjausohjeissa eri osa alueita jollain tavoin saattaa helpommin löydettäviin otsikoihin.
Tämä minun juttu olisi esim. Sähkölaitteet-starttimoottorit. Sitten olisi oma kansio Laturit, Valot ym. Tarkoitan että kun aikaa kuluu ja juttuja kertyy paljon on aika työlästä hakea jotain yksityiskohtaa käsittelevää juttua. Jos uusi selailija ja entinenkin haluaa löytää jotain tiettyä asiaa on siinä kova homma. Hakurobotti ei löydä tai löytää liikaa sivuja.
Niin olen jossain aikaisemmin kertonut starttimoottorin levykytkimen korjauksen. Kytkin kuluu ja alkaa luistaa jolloin ankkuri ottaa hurjasti kierroksia mutta ratas ei pyöritä vauhtipyörää. Ihmettelin aikani mistä moinen johtuu ja purin sitten startin levykytkimen ja havaitsin että levyjen pinta kynnet olivat hioutuneet aika sileiksi. Mistä uusia levyjä voisi saada? Eipä juuri löytynyt mistään. Kyselin eri asentajilta kytkimen merkitystä. Kytkinhän toimii siten että se "vetää" ja pyörittää ratasta joka kierrättää vauhtipyörää ja luistaa toiseen suuntaan. Eli jos starttausta jatkaa moottorin käynnistyttyä kytkin luistaa jotta ankkuri ei pyörisi ylikierroksilla hajalle. Mietin aikani tarvitsenko moista kytkintä lainkaan kun en pruukaa juovuksissa traktoria starttailla siinä kunnossa moinen voisi tapahtua. Eli kuulen äänestä ja näen kun moottori käynnistyy ja voi starttaamisen lopettaa.
Tuumasta toimeen ja porasin koko kytkinlevypakan läpi reijän ja tein pahvinaulasta sopivan tapin reikään ja niin oli levykytkimen kaikki lamellit yhtä puuta. Ja hyvin on pelannut jo vuosikausia satoja ja satoja käynnistyksiä.
Kuinka moni on tietoinen em. kytkimen olemassaolosta. Oireet olivat sellaisia että välillä startti "veti" ja usein ei vetänyt. Ei siinä auttanut uudet puslat eikä uusi akku. Vika paheni kun moottorin öljy vuoti kampiakselin laakerilta kytkinkoppaan ja nokka alaspäin seisten valui öljyä runsaasti starttimoottoriin. Tämä ja edellä kertomani hiilisiltavaurio ehti piinata vuosia ennen kuin tartuin toimeen ja nyt on pelannut satoja käynnistyksiä hyvin. Turhaan ei kannata kiroilla vaan käydä ongelmaan käsiksi ja huoltaa ja korjata niin pelit pelaa ja karavaani kulkee.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Startin korjaus
Tarkotat bendix:iä tolla levykytkimellä?!
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Startin korjaus
Njoo voisihan näistä tietopaketeista väsätä jonkun info osion kun näitä alkaa kertymään, katselen sitä vaikka huomenissa paremmalla ajalla. Kaikkea ei voida laittaa sinne info osioon joten kun käyttätte tuota hakua menkää tarkkaan hakuun ja painakaa "haku google" painiketta, etsii paljon paremmin kuin foorumin oma hakukone.Pakki kirjoitti:Palaan vielä aiheeseen koska asia näkyy olevan aika monelle kiinnostava. Tietoa tarvitaan sehän on selvä.
Minä en ole mikään asiantuntija kerron vain omista kokemuksistani.
Tulee mieleen että voitaisiinkohan korjausohjeissa eri osa alueita jollain tavoin saattaa helpommin löydettäviin otsikoihin.
Tämä minun juttu olisi esim. Sähkölaitteet-starttimoottorit. Sitten olisi oma kansio Laturit, Valot ym. Tarkoitan että kun aikaa kuluu ja juttuja kertyy paljon on aika työlästä hakea jotain yksityiskohtaa käsittelevää juttua. Jos uusi selailija ja entinenkin haluaa löytää jotain tiettyä asiaa on siinä kova homma. Hakurobotti ei löydä tai löytää liikaa sivuja.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Startin korjaus
Ei kyse ei ole bendixsistä sehän toimii magneetilla ja vetää rattaat yhteen ja kytkee varsinaisen käynnistysvirran.
Vaan startin sisällä ennen ratasta siirtohaarukan kohdalla on pieni pyöreä peltirasia jonka sisällä on ohuet messinkiset kytkinlamellit.
Niitä on monta päällekkäin noin 8-9mm paksu paketti. Lamelleihin on lyöty pieniä iskemiä kuin kalan suomuja ja niiden avulla lamelli pitää toiseen suuntaan ja luistaa toiseen suuntaan. Nämä pienet suomut olivat kuluneet niin etteivät saaneet enää otetta vaan sai naksutella startilla pitkään että otti kiinni ja lähti pyörittämään moottoria. Luulin pitkään että kyse oli heikosta liitoksista johdoissa mutta kaikki oli käyty huolellisesti läpi ja uusi akku ei ollut apua. Kerroin tämän siksi että harva ehkä hoksaa moista vikaa vaan nakkaa startin roskiin ja ostaa uuden. Minulla oli aikoinaan ilo tuntea Nokian tehtaan korjaamon vanha pomo ja hän osasi korjata mitä ihmeellisempiä vikoja. Hän oli siinä uskossa että jos sen on ihminen rakentanut voi sen myös ihminen korjata.
Kun en muista otinko siitä kuvaa jos löydän laitan esille. Niin en tiedä missä kaikissa st-moottoreissa on oheinen kytkin kokemus on omasta 880 Implestä.
Vaan startin sisällä ennen ratasta siirtohaarukan kohdalla on pieni pyöreä peltirasia jonka sisällä on ohuet messinkiset kytkinlamellit.
Niitä on monta päällekkäin noin 8-9mm paksu paketti. Lamelleihin on lyöty pieniä iskemiä kuin kalan suomuja ja niiden avulla lamelli pitää toiseen suuntaan ja luistaa toiseen suuntaan. Nämä pienet suomut olivat kuluneet niin etteivät saaneet enää otetta vaan sai naksutella startilla pitkään että otti kiinni ja lähti pyörittämään moottoria. Luulin pitkään että kyse oli heikosta liitoksista johdoissa mutta kaikki oli käyty huolellisesti läpi ja uusi akku ei ollut apua. Kerroin tämän siksi että harva ehkä hoksaa moista vikaa vaan nakkaa startin roskiin ja ostaa uuden. Minulla oli aikoinaan ilo tuntea Nokian tehtaan korjaamon vanha pomo ja hän osasi korjata mitä ihmeellisempiä vikoja. Hän oli siinä uskossa että jos sen on ihminen rakentanut voi sen myös ihminen korjata.
Kun en muista otinko siitä kuvaa jos löydän laitan esille. Niin en tiedä missä kaikissa st-moottoreissa on oheinen kytkin kokemus on omasta 880 Implestä.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Startin korjaus
Juu, tarkotat sähkömagneetilla solenoidia ja peltirasialla bendix laitetta. Starteissa taitaa olla kaikissa tuo bendix laite. Naksutteluun viittais viallinen solenoidi, eli magneetti vetää rattaan/bendixin vauhtipyörän hampaille muttei kärjet yhdistä virtaa moottorille. Jos taas jurnuttaa tyhjää niin bendix luistaa.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Startin korjaus
No juu vähän vanha vähän sekoilee. Kyllä tarkoitan bendix:iä juu oli nimi kadonnut kaalista. Ei se muuten olis naksanut mutta sitä ei kannattanut tyhjänä huudattaa kun se siis bendix luisti. Tarkoitin naksuttamisella sitä että koitti napin painelulla ottaako bendix mukaan vai ei. Jos ääni oli ronski niin antoi startata vaan silloin pelasi ja käynnistyi mutta muuten piti heti löysätä ettei startti tyhjää turhaan ulvo. Niin kai niitä käypäsiä jostain voi saada.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
bendix
Juu siinähän se vika kun ei vedä,kaverilla oli LT volkkarissa sama vika ja kun laitto uuden ja purettiin vanha niin sisuskalut olikin MUOVIA!!
Heeh näin nykyään niin ja halvemmis henkilöautoissa ei KUKAAN enää korjaile latureit ja startteja,tuol pajal kattelen välillä kun heittelevät metalliroskiin niitä vähän väliä.
samaa kauraa on pyyhkijän ja puhaltimien moottorit halvalla on tehty.
Ai niin uudemmissa autoissa ei olekaan kenttäkäämejä ollenkaan starteissa on vaan magneetit,joopa joo onneksi nää vanhat on todella korjattavissa,hmm ja se sun 880 starttihan on Lucasin vakiomalleja eiköhän siihenkin vielä jostai löydy uusi tai ehjä osa.
Kerran kokeilin itte tähtivaloCortinassa startata ilman koko solenoidia kun sellai oli risa,ei muuta ku paksukaapeli starttiin kiinni virrat päälle auto vapalle jarru kiinni ja johtoa akun kenkään niin sattuikin aina välillä heittämään rattaan kehälle ja käyntiin lähti,että kyllä hätä keinot keksii saattaa tosin joskus hieman kärsiä laitteet mutta mitäs pienistä
Heeh näin nykyään niin ja halvemmis henkilöautoissa ei KUKAAN enää korjaile latureit ja startteja,tuol pajal kattelen välillä kun heittelevät metalliroskiin niitä vähän väliä.
samaa kauraa on pyyhkijän ja puhaltimien moottorit halvalla on tehty.
Ai niin uudemmissa autoissa ei olekaan kenttäkäämejä ollenkaan starteissa on vaan magneetit,joopa joo onneksi nää vanhat on todella korjattavissa,hmm ja se sun 880 starttihan on Lucasin vakiomalleja eiköhän siihenkin vielä jostai löydy uusi tai ehjä osa.
Kerran kokeilin itte tähtivaloCortinassa startata ilman koko solenoidia kun sellai oli risa,ei muuta ku paksukaapeli starttiin kiinni virrat päälle auto vapalle jarru kiinni ja johtoa akun kenkään niin sattuikin aina välillä heittämään rattaan kehälle ja käyntiin lähti,että kyllä hätä keinot keksii saattaa tosin joskus hieman kärsiä laitteet mutta mitäs pienistä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Startin korjaus
Juu kyllä moni on starttimoottoreita rassaillu kiroillu ja ihmetellyt miksi ei pelaa.
Minulla oli aikoinaan tilaisuus tutustua avuliaaseen ammattikorjaajaan joka neuvoi monet niksit ja konstit missä vikoja ilmenee ja miten niitä korjataan.
Nämähän on sellaisia tietoja ettei useimmat ammattikorjaajat niistä kerro kun pelkäävät oman leipänsä kapenevan. Ja näinhän se joskus onkin. On vain monia sitkeitä kavereita jotka ovat itse päättäneet korjata pelin kuin pelin jos vain kyvyt riittää. Niin noissa vanhemmissa vehkeissä oli sellaisia startteja että ne olivat alkuaskeleita käynnistystekniikassa. DB25-30 startit oli järeää tekoa ja kestivät pitkään, miullakin pyörii alkuperäinen vielä moitteetta ja vasta 55 vuotta käytetty.
DB900 startin jouduin vaihtamaan aikanaan kun kollektori kului loppuun. Siinä pötkö CAV45 on aika kireät jouset painamassa hiiliä joka voi vaikuttaa nopeaan kulumiseen vallankin kun puhdistus laiminlyödään vaikeahkon avaamisen ja kasaamisen takia. Siinä startissa on myös sisällä solenoidi ja vaatii kunnon virran jotta virtakytkin kytkeytyy napakasti sillä heikolla kytkennällä käpälät tuppaavat kuumenemaan ja palamaan. Starttia kannattaakin välillä paukuttaa vain käpäliä hioakseen. Eli ei käynnistä vaan napsuttelee useita kertoja pyörittämättä. Tiedän että kaikki starttikorjaamotkaan eivät rakasta pötköstartin laittamista mutta taito on käsissä kellä on.
Tuossa pari kuvaa eli tietoa kyllä vielä saatavana kun etsii
http://aijaa.com/v.php?i=005557356282.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006217356283.jpg
Tässä tehtaan sivu manuaali
CAV manual tehtaan sivu
http://www.oldengine.org/members/diesel/injection/CA45.htm
Minulla oli aikoinaan tilaisuus tutustua avuliaaseen ammattikorjaajaan joka neuvoi monet niksit ja konstit missä vikoja ilmenee ja miten niitä korjataan.
Nämähän on sellaisia tietoja ettei useimmat ammattikorjaajat niistä kerro kun pelkäävät oman leipänsä kapenevan. Ja näinhän se joskus onkin. On vain monia sitkeitä kavereita jotka ovat itse päättäneet korjata pelin kuin pelin jos vain kyvyt riittää. Niin noissa vanhemmissa vehkeissä oli sellaisia startteja että ne olivat alkuaskeleita käynnistystekniikassa. DB25-30 startit oli järeää tekoa ja kestivät pitkään, miullakin pyörii alkuperäinen vielä moitteetta ja vasta 55 vuotta käytetty.
DB900 startin jouduin vaihtamaan aikanaan kun kollektori kului loppuun. Siinä pötkö CAV45 on aika kireät jouset painamassa hiiliä joka voi vaikuttaa nopeaan kulumiseen vallankin kun puhdistus laiminlyödään vaikeahkon avaamisen ja kasaamisen takia. Siinä startissa on myös sisällä solenoidi ja vaatii kunnon virran jotta virtakytkin kytkeytyy napakasti sillä heikolla kytkennällä käpälät tuppaavat kuumenemaan ja palamaan. Starttia kannattaakin välillä paukuttaa vain käpäliä hioakseen. Eli ei käynnistä vaan napsuttelee useita kertoja pyörittämättä. Tiedän että kaikki starttikorjaamotkaan eivät rakasta pötköstartin laittamista mutta taito on käsissä kellä on.
Tuossa pari kuvaa eli tietoa kyllä vielä saatavana kun etsii
http://aijaa.com/v.php?i=005557356282.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006217356283.jpg
Tässä tehtaan sivu manuaali
CAV manual tehtaan sivu
http://www.oldengine.org/members/diesel/injection/CA45.htm
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Startin korjaus
Pakki kirjoitti:Juu kyllä moni on starttimoottoreita rassaillu kiroillu ja ihmetellyt miksi ei pelaa.
Minulla oli aikoinaan tilaisuus tutustua avuliaaseen ammattikorjaajaan joka neuvoi monet niksit ja konstit missä vikoja ilmenee ja miten niitä korjataan.
Nämähän on sellaisia tietoja ettei useimmat ammattikorjaajat niistä kerro kun pelkäävät oman leipänsä kapenevan. Ja näinhän se joskus onkin. On vain monia sitkeitä kavereita jotka ovat itse päättäneet korjata pelin kuin pelin jos vain kyvyt riittää. Niin noissa vanhemmissa vehkeissä oli sellaisia startteja että ne olivat alkuaskeleita käynnistystekniikassa. DB25-30 startit oli järeää tekoa ja kestivät pitkään, miullakin pyörii alkuperäinen vielä moitteetta ja vasta 55 vuotta käytetty.
DB900 startin jouduin vaihtamaan aikanaan kun kollektori kului loppuun. Siinä pötkö CAV45 on aika kireät jouset painamassa hiiliä joka voi vaikuttaa nopeaan kulumiseen vallankin kun puhdistus laiminlyödään vaikeahkon avaamisen ja kasaamisen takia. Siinä startissa on myös sisällä solenoidi ja vaatii kunnon virran jotta virtakytkin kytkeytyy napakasti sillä heikolla kytkennällä käpälät tuppaavat kuumenemaan ja palamaan. Starttia kannattaakin välillä paukuttaa vain käpäliä hioakseen. Eli ei käynnistä vaan napsuttelee useita kertoja pyörittämättä. Tiedän että kaikki starttikorjaamotkaan eivät rakasta pötköstartin laittamista mutta taito on käsissä kellä on.
Tuossa pari kuvaa eli tietoa kyllä vielä saatavana kun etsii
http://aijaa.com/v.php?i=005557356282.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006217356283.jpg
Tässä tehtaan sivu manuaali
CAV manual tehtaan sivu
http://www.oldengine.org/members/diesel/injection/CA45.htm
Nyt toi korjausohje löytyy PDF:nä http://www.ramin.fi/Taavetti/Cav%20CA45%20Starter%20manual.pdf
Viimeinen muokkaaja, käyttäjä pvm Ti Toukokuu 07 2013, 15:49, muokattu 1 kertaa
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Startin korjaus
Kiitokset Käyttäjä nimimerkille PDF tiedostosta. Itsekin noita välillä värkkäilen ja käännän Cooglella finski kielelle että jotain niistä tajuaa. Nyt Coogle tarjoaa koko selainta käyttöön joka kääntäisi automaattisesti valmiiksi onko kukaan kokeillut sitä. Valtavan hieno juttu tuo käännösapu saa monesta sivusta ihan tolkun. Meillä paksupäisillä vanhuksilla kun tuo kielitaito on mitä on.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Startin korjaus
Sellai pikkuvinkki vielä että jos startti kaikesta huolimatta pyörittää AINA vaan tosihuonosti niin kannattaa kattoa ne paksut kuparilangat mitkä on prässätty siihen pääty kollektoriin (mihin hiilet hankaa)
Mullapa oli pari niistä langoista irronnu ja kun ne tinasin kiinni isolla kolvilla niin JOPAS alko Cortiinan Lucasikin veivaamaan kuin uusi startti aikoinaan.
Starttia ei kannata koskaan pyörittää liikaa vain senverran kun on ollu ennenkin tarvis,jos ei käyntii lähe niin sahaaminen polttaa startin varmasti jonaipäivänä!
Ja totta, puhtaus on puoliruokaa sillekkin,kun ekat oireet ilmenee niin heti kun ottaa pöydälle putsaa ja uusii kuluneet osat niin välttyy varmasti suuremmilta harmeilta!
Mullapa oli pari niistä langoista irronnu ja kun ne tinasin kiinni isolla kolvilla niin JOPAS alko Cortiinan Lucasikin veivaamaan kuin uusi startti aikoinaan.
Starttia ei kannata koskaan pyörittää liikaa vain senverran kun on ollu ennenkin tarvis,jos ei käyntii lähe niin sahaaminen polttaa startin varmasti jonaipäivänä!
Ja totta, puhtaus on puoliruokaa sillekkin,kun ekat oireet ilmenee niin heti kun ottaa pöydälle putsaa ja uusii kuluneet osat niin välttyy varmasti suuremmilta harmeilta!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Startin korjaus
Niin Tessu puhuu asiaa. Kyllä tämän jutun alku olisi saanut olla tuolla UKK:ssa. Sitä vain ei ollut silloin vielä olemassa kun tämä kirjoitettiin. Yleensäkin jatkokeskustelut ei kuulu sinne vaan olennaisin osa. Tässä kohtaa jutut auttamatta hautautuvat niin syvälle ettei niitä monikaan jaksa kaivella näkyviin.
Hyvä olisi olla enempi informaatiota kirjoituksista yleensä että jokin selvyys pysyisi.
Hyvä olisi olla enempi informaatiota kirjoituksista yleensä että jokin selvyys pysyisi.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Similar topics
» Startin naksuminen
» 990:n startin johdot
» CAV Startin: CA 45 Workshop Manual
» 1390 startin irroitus
» Traktorin ja startin mallit hukassa
» 990:n startin johdot
» CAV Startin: CA 45 Workshop Manual
» 1390 startin irroitus
» Traktorin ja startin mallit hukassa
Taavetti-talli :: Traktorit :: Info
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa