Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1594:seen vauhtia ja puhtia??

+3
Ulvila
erkki
seppox
7 posters

Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  seppox Ke Maalis 02 2011, 14:25

nyt kun pääsin lukemaan noista turbotetuista ja nopeutetuista malleista niin taas heräsi kipinä päästä virittämään.. Smile onko tuo nopeutus kuinka suuri/hinnakas projekti ? ja mistä osia on kaiveltu?
nyt kun ois traktoori valmiiks atomeina niin eiköhän sinne vähän jotain uutta tekis mieli laittaa. Turbotus ilmeisesti on mahdollinen näin jälkikäteenkin ilman koneeseen kajoamista mutta sopivasta puhaltimesta en oikein ottanut varmuutta, mikä olis kaikkein sopivin... Turbotus tulee varmaan tuonne tonnin kinttaille kustantamaan...?

seppox

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  erkki Ke Maalis 02 2011, 15:07

En ole ihan varma miten tuo on, mutta helpoin nopeutus olisi todennäköisesti HS:n vaihtaminen kovaan vaihdelaatikkoon. Etupää sitten täytyy ratastaa uudelleen. V-M ainakin tuntee asian.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5086

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  Ulvila Ke Maalis 02 2011, 22:36

IKH:llahan se olis vielä se 1594:sen kova laatikko jos se noin 37 nopeus riittää ainaki meikälääselle riittäis.omaha 1694 on tarkootus tuollaane muutos teherä vielä pelaa HS nii hyvi jotta ei kiirusta .
Ulvila
Ulvila

David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  TIKO To Maalis 03 2011, 21:26

seppox kirjoitti:nyt kun pääsin lukemaan noista turbotetuista ja nopeutetuista malleista niin taas heräsi kipinä päästä virittämään.. Smile onko tuo nopeutus kuinka suuri/hinnakas projekti ? ja mistä osia on kaiveltu?
nyt kun ois traktoori valmiiks atomeina niin eiköhän sinne vähän jotain uutta tekis mieli laittaa. Turbotus ilmeisesti on mahdollinen näin jälkikäteenkin ilman koneeseen kajoamista mutta sopivasta puhaltimesta en oikein ottanut varmuutta, mikä olis kaikkein sopivin... Turbotus tulee varmaan tuonne tonnin kinttaille kustantamaan...?




Jos kovalaatikkoinen kyseessaä, siihen takavälitykset vaihtamalla ja pudotuslaatikko eli nelivedon jakovaihteisto pitää ratastaa uudelleen, n. 4500€ maksaa 55kmh vauhti. Jos HS kone kuten minulla, samajuttu, mutta vauhtia "vain" n. 44kmh. On sekin aika haipakkata. Näillä osilla osat ovat uusia.

Vanhempiin 1594 ja 1690 (9/59 takavälityksillä) kovalaatikkoisiin malleihin jos kevyttä nopeutusta tarvii niin pudotuslaatikkoratastuksen tarvii, ja vaihtaa HS- mallin 11/58 välitykset taakse, halvin ratkaisu..Vain n. 36-40kmh vauhdin saa renkaista riippuen.
Nämä kaikki nelivetoisiin lueteltu. Takavetoinen tietenkin halvempi, kun ei pudotuslaatikkoa. Smile

Omat 1594 ja 1690 nelikot ovat nopeutettuja, kyllä kannatti, kerkiää töitäkin tehdä maantiellä köröttelyn sijaan.

Ja kyllä oudoksun HS laatikon vaihtamista tavalliseen.. EEI. huononee kone..
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  Vieraili Pe Maalis 04 2011, 22:15

Se turbotus ehkä kannattaa unohtaa,ite en enää turbottas tällä kokemuksella noita jos meinaat sillä oikeasti ja raskaammin ajaa,mutta nuo nopeutukset tekis terää,jos HS niin tuo Lehtolan koneen paketti sinne,soittele joskus,nuo välitykset mitkä Lehtola on tehny kyllä kestää,muualta se hajoaa.

Jos nopeuttaa koneen ja vetää sillä kuormia,se vaatii voimaa erilailla mäkiin,se nostaa ahtopainetta ja kuormaa moottoriin jyrkänteissä eri malliin ja kysyy kestävyyttä sitten.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  seppox Ma Maalis 07 2011, 20:46

HS-laatikollahan tuo on ja nopeutta lähinnä kaavailin lisää, aikas kalliita komponenttejä Neutral mutta kun naapurin mummotkin painaa rollaattoreilla ohi niin mitä sitä sitten muutakaan tekisi.. Laughing miten sitten on tuon peruuttamisen kans kun välejä muuttaa? ei varmaan haittaa HS malleissa niin paljoa...

seppox

Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  Vieraili Ma Maalis 07 2011, 22:16

Siellä on lehtolalla valmiit osat hyllyssä,ei muuta kun tilausta sisään,siirtoajo ja lumi hommin se vaan paranee nopeutuksen myötä,kaksi hommaa oli missä tuosta oli haittaa,suurteholingolla pakilla tien aukasu mehtään ei enää onnistu tuon jälkeen,normaali nopeudellaki jo pikkaisen nopia tahtoo hs tuohon hommaan olla,toinen juttu oli kun yritti ojalinjoilta ajaa puita ja pakilla piti kömmeikössä vanhan ojan päällä yritttää ajaa,ei jaksanu perruuttaa ja aina kylellään ojassa.

Eteenpäin on vieläki riittävän hitaita vaihteita.

Muuten se tuo nopeutus on vain positiivista,turha hs lappaminen jää pois,se on ainakin yhtä nopea sitten ykkösellä kun nyt kakkosella.

Tuo kovaloota 50 km/h malli oli muuten ok,mutta kakkosen ja kolmosen väli on älyttömän suuri,se loikka jotenki kertautuu nopeutuksen myötä,ja normaaliin työskentelyyn hs mallien nopeutetut vaihteet oli jotenki sopivammat.

Esim. tuo Kara perässä ei tuo kovaloota nopeutettuna jaksanu mennä kunnolla jos vähänkää oli vastasta,tyhjänä kyllä ja sitten kun joutu pudottamaan 11 vaihteelle,se meni jotain 30km/h,yksi vaihe puuttu tuosta vaihteistosta,jos olis 11 ja 12 välissä pykälä millä menis reilut 40 km/h olis hyvä.

Jos olis moottorissa jotain 150 hv silloin meno olis erilaista,mutta sen tietää jo sanoa heti kättelyssä miten käy jos nostaa tehot tuonne.

Pistähän puhelin soimaan Lehtolalle...huomen aamuna

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  Ulvila Ti Maalis 08 2011, 20:30

mitenkähä se olis lehtolas lievempien nopeutus rattahien teko HS koneehin jos haluaas jotta jäis vähä hitahampiki pakki ja etehen päin kulukis esim 35 km 2000 kierroksella olis seki jo aiva erillaane ajella. ja meniskö tällääsen muutetut purotus looran rattahat paikallensa iliman vaihteiston kuoren reikimistä.
Ulvila
Ulvila

David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  TIKO Ke Maalis 09 2011, 21:25

Ulvila kirjoitti:mitenkähä se olis lehtolas lievempien nopeutus rattahien teko HS koneehin jos haluaas jotta jäis vähä hitahampiki pakki ja etehen päin kulukis esim 35 km 2000 kierroksella olis seki jo aiva erillaane ajella. ja meniskö tällääsen muutetut purotus looran rattahat paikallensa iliman vaihteiston kuoren reikimistä.

Eei mitään lievempiä vauhtia, 2v ajellu tuolla nopeallla 1594, sopii mulle oikein hyvin, kyntötraktorina ja ruiskutuksissa tienopeuden takia ja viljakärryä vedän sillä. Kyllähän se turpoton hyytyy vastamäissä täydellä 14 kuution kärryllä, mutta pikavaihteet piisaa. Tasaisella kelaa heti sen 44kmh. Eikä se vaihteiston kovertaminen mikkään iso juttu ole, itekin sitä kauhistelin, mutta kumminkin helppo operaatio jälkeenpäin ajatellen. 1690 tuntuu hittaalle tuon 1594 välillä pomppien. 1690 kulkee sen 36-38kmh niillä lievillä nopeutuksilla.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  TIKO Ke Maalis 09 2011, 21:31

V-M kirjoitti:Siellä on lehtolalla valmiit osat hyllyssä,ei muuta kun tilausta sisään,siirtoajo ja lumi hommin se vaan paranee nopeutuksen myötä,kaksi hommaa oli missä tuosta oli haittaa,suurteholingolla pakilla tien aukasu mehtään ei enää onnistu tuon jälkeen,normaali nopeudellaki jo pikkaisen nopia tahtoo hs tuohon hommaan olla,toinen juttu oli kun yritti ojalinjoilta ajaa puita ja pakilla piti kömmeikössä vanhan ojan päällä yritttää ajaa,ei jaksanu perruuttaa ja aina kylellään ojassa.

Eteenpäin on vieläki riittävän hitaita vaihteita.

Muuten se tuo nopeutus on vain positiivista,turha hs lappaminen jää pois,se on ainakin yhtä nopea sitten ykkösellä kun nyt kakkosella.

Tuo kovaloota 50 km/h malli oli muuten ok,mutta kakkosen ja kolmosen väli on älyttömän suuri,se loikka jotenki kertautuu nopeutuksen myötä,ja normaaliin työskentelyyn hs mallien nopeutetut vaihteet oli jotenki sopivammat.

Esim. tuo Kara perässä ei tuo kovaloota nopeutettuna jaksanu mennä kunnolla jos vähänkää oli vastasta,tyhjänä kyllä ja sitten kun joutu pudottamaan 11 vaihteelle,se meni jotain 30km/h,yksi vaihe puuttu tuosta vaihteistosta,jos olis 11 ja 12 välissä pykälä millä menis reilut 40 km/h olis hyvä.

Jos olis moottorissa jotain 150 hv silloin meno olis erilaista,mutta sen tietää jo sanoa heti kättelyssä miten käy jos nostaa tehot tuonne.

Pistähän puhelin soimaan Lehtolalle...huomen aamuna

Juu, tuo loikka kakkosen ja kolmosen välillä on iso, sen tuntee, mutta mun turbokoneessa vauhti vain parani.. On jonkunverran eroa vaparilla ja turbolla jep. Kyllä se iloisemmin vei samaa viljakärryä täytenä/tyhjänä samoja mäkiä kuin 110-90 viiatti.. Joo, Kokeiltua tuli tuokin formulaversio taavista. Very Happy
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  Vieraili To Maalis 10 2011, 11:30

Joo,vaparin ja turbon ero voimassa on suuri,sen huomasi tuon nopeutuksen myötä ja vaikka kuinka isonti syöttöä vaparista ei tapahtunu muuta kun mustaa savua vaan tuhottomasti.

Kävin koeajamassa 110-90 turboa eilen,oli tosi räyhäkkä peli,varmaan 150 hv,kaasulla ottaa sutia.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  Rokressi To Maalis 10 2011, 12:26

V-M kirjoitti:Kävin koeajamassa 110-90 turboa eilen,oli tosi räyhäkkä peli,varmaan 150 hv,kaasulla ottaa sutia.

Meinasiakos V-M vaihtaa isompaan viiattiin Suspect

Rokressi

Viestien lukumäärä : 129

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  Vieraili Pe Maalis 11 2011, 09:29

Käytiin hiihtoloman kunniaksi pojan kanssa kiertelemässä traktoriliikkeitä,niin eiköhän tullu testattua siellä yhtä vaihokkia,kyllä se myyntimies soitteli eilenki ja välirahaki olis aika kohillaan,toukokuussa tuo kone vapautus kun saavat harjaukset tehtyä,toisakseen ei kyllä kannattas lähteä enää kuutosten kelkkaan ,on tuo nykynen niin pienikulutusinen kone ja samat työt tulee tehtyä ja näppärämmin kun entisellä..

Jospa se unohtus tuo homma,olihan se uudempi kyllä -03 mallia...

Voi olla että entisellä jatketaan ja sitten joskus taas vaihdetaan,6400 valtraki tai vastaava uudempi tuoki voi olla yhtenä vaihtoehtona tämänhetken ajatusten pohjalta.

Vaihtokoneista hyvistä sellaisista näytti olevan pulaa,innokkaita olivat tekemään kauppaa,kerrassaan tälläkertaa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  taavettimies Pe Maalis 11 2011, 10:14

Jos valmettia meinaat niin 6600 ja 6800 ois jo kestävämmällä mega sarjan perällä. Tietysti jos oikein tehoja halajaa niin kasitonninenhan sitä pitää olla. Nelosissa tulee lämpö ja kannentiiviste ongelmat jossain vaiheessa vastaan.

Edit: eikun kyllä niissä pienemmissäkin mezzoissa on vahvempi perä, niissä viimeisimmissä vuosimalleissa. 6600 on ollut jo alun alkanen isommalla perällä.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

1594:seen vauhtia ja puhtia?? Empty Vs: 1594:seen vauhtia ja puhtia??

Viesti  ValtraValmet Pe Loka 19 2012, 13:20

[quote="taavettimies"]Jos valmettia meinaat niin 6600 ja 6800 ois jo kestävämmällä mega sarjan perällä. Tietysti jos oikein tehoja halajaa niin kasitonninenhan sitä pitää olla. Nelosissa tulee lämpö ja kannentiiviste ongelmat jossain vaiheessa vastaan.

Edit: eikun kyllä niissä pienemmissäkin mezzoissa on vahvempi perä, niissä viimeisimmissä vuosimalleissa. 6600 on ollut jo alun alkanen isommalla perällä.[/quote]
Mutta jos tarkkoja ollaa nii 7.4l valmeteis on se kovempi perä, ja ne kestää sen 300hv moottori tehon. Vanhan viestin nostan mut silti sanoin.
ValtraValmet
ValtraValmet

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa