1690 hydepumpun akselipulma
4 posters
Sivu 1 / 1
1690 hydepumpun akselipulma
Drastuitsa!
Ison Taavin hydepumpun akseli korkkasi pumpun päästä jo männä vuoden puolla alkutalvesta. Murikka seisoi nokka ylöspäin jonkun aikaa. Luulen pumpun horaisseen ilmaa siinä tilanteessa. Kas kun tutkin hiukan myöhemmin, miksi varret eivät nouse eivätkä venttiilit vingu, totesin, että kampuran päässä oleva akseli pyörii, mutta pumppu ei. Pumppu pyörinyt kuivana ja sen akselilla oleva kiila (kaiketi siinä on kiila joka naittaa pumpun käyttöakseliin) antautunut.
No nyt sitä rassailin.
Akselihan koostuu tumpista (näissä isoissa se on lyhempi kuin 13- ja 14-sarjassa) ja sitten sekä kampiakseliin että pumpun päähän tulevasta sovitteesta, joissa on sisäpuolinen hammastus. Näihin istuu se ulkopuolisella hammastuksella tehty akselintumppi.
Pulma on se, että PUMPUN puoli ei irtoa minnekään. Sekä sovitehela, että akseli kyllä liikkuvat hiukan keskenään ja sovitekin siinä pumpun akselilla muutaman millin akselin suuntaisesti. Vaan eivät lähde käteen hyvällä eivätkä voimallakaan. Tosin aivan kaameasti en ole hirvinnyt vängätä.
Ohessa malliksi IKH:n varaosaluettelon kyseinen heppi laippoineen, tosin kuvassa pikkumallin pitkä heppi ;-)
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1299673675-D1.pdf
ja siinä sivu 24
Eli tuo hela, osa numero 3, on siis alkuperin kiilalla kiinni pumpussa, eikö? Akselin pitäisi kaiketi olla uivasti siinä kiinni. Sen kai tulisi irtautua suosiolla käteen ilman voiman käyttöä?
Kun kaiketi on käynyt niin, että pumpun akselilla kiila on sortunut ja akselipaketti pyörii sen vuoksi harakoille, niin ehkä koko juttu on sorvaantunut jotenkin yhteen ja sen takia nahistaa?
Pumppu on vielä paikallaan, ainoastaan kampuran pää on irti ja se lähtikin nätisti neljä pulttia avaamalla. Oletan, että akseli on pilalla eli pumppukaupoiksi menee, mutta sen näkee sitten. Ja kuivanakinhan se on käynyt raukka..
Kysymys on siis, että mitä itse tekisitte tuon pumpun ja akselin erottamiseksi toisistaan? Minä en ymmärrä akselin ja pumpun pään helan välillä olevan mitään lukitusta...
Yst.
Kauko Ollila
Mäntsälä
Ison Taavin hydepumpun akseli korkkasi pumpun päästä jo männä vuoden puolla alkutalvesta. Murikka seisoi nokka ylöspäin jonkun aikaa. Luulen pumpun horaisseen ilmaa siinä tilanteessa. Kas kun tutkin hiukan myöhemmin, miksi varret eivät nouse eivätkä venttiilit vingu, totesin, että kampuran päässä oleva akseli pyörii, mutta pumppu ei. Pumppu pyörinyt kuivana ja sen akselilla oleva kiila (kaiketi siinä on kiila joka naittaa pumpun käyttöakseliin) antautunut.
No nyt sitä rassailin.
Akselihan koostuu tumpista (näissä isoissa se on lyhempi kuin 13- ja 14-sarjassa) ja sitten sekä kampiakseliin että pumpun päähän tulevasta sovitteesta, joissa on sisäpuolinen hammastus. Näihin istuu se ulkopuolisella hammastuksella tehty akselintumppi.
Pulma on se, että PUMPUN puoli ei irtoa minnekään. Sekä sovitehela, että akseli kyllä liikkuvat hiukan keskenään ja sovitekin siinä pumpun akselilla muutaman millin akselin suuntaisesti. Vaan eivät lähde käteen hyvällä eivätkä voimallakaan. Tosin aivan kaameasti en ole hirvinnyt vängätä.
Ohessa malliksi IKH:n varaosaluettelon kyseinen heppi laippoineen, tosin kuvassa pikkumallin pitkä heppi ;-)
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1299673675-D1.pdf
ja siinä sivu 24
Eli tuo hela, osa numero 3, on siis alkuperin kiilalla kiinni pumpussa, eikö? Akselin pitäisi kaiketi olla uivasti siinä kiinni. Sen kai tulisi irtautua suosiolla käteen ilman voiman käyttöä?
Kun kaiketi on käynyt niin, että pumpun akselilla kiila on sortunut ja akselipaketti pyörii sen vuoksi harakoille, niin ehkä koko juttu on sorvaantunut jotenkin yhteen ja sen takia nahistaa?
Pumppu on vielä paikallaan, ainoastaan kampuran pää on irti ja se lähtikin nätisti neljä pulttia avaamalla. Oletan, että akseli on pilalla eli pumppukaupoiksi menee, mutta sen näkee sitten. Ja kuivanakinhan se on käynyt raukka..
Kysymys on siis, että mitä itse tekisitte tuon pumpun ja akselin erottamiseksi toisistaan? Minä en ymmärrä akselin ja pumpun pään helan välillä olevan mitään lukitusta...
Yst.
Kauko Ollila
Mäntsälä
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
En ihan pysynyt juonessa mukana, mutta otampa kantaa silti:
Pumppu pois akseleineen päivineen ja isoon viilapenkkiin kiinni. Sitten esim isot putkipihdit kiinni akseliin ja vasaralla kopautuksia
että akseli lähtee napakappaleesta irti. Katso vielä kerran ettei siellä ole sisäpuolista seegeriä tms. joka panee kampoihin.
Sitten mutteri auki pumpun akselin päästä ja ulosvetäjällä napa irti. Sopivan ulosvetimen puuttuessa samaa hommaa olen nähnyt tehtävän niin että on kiilattu sopiva lyöntimensseli napakappaleen ja pumpun rungon väliin. (Mitä en tietenkään suosittele, kunhan otin puheeksi.)
Pumppu pois akseleineen päivineen ja isoon viilapenkkiin kiinni. Sitten esim isot putkipihdit kiinni akseliin ja vasaralla kopautuksia
että akseli lähtee napakappaleesta irti. Katso vielä kerran ettei siellä ole sisäpuolista seegeriä tms. joka panee kampoihin.
Sitten mutteri auki pumpun akselin päästä ja ulosvetäjällä napa irti. Sopivan ulosvetimen puuttuessa samaa hommaa olen nähnyt tehtävän niin että on kiilattu sopiva lyöntimensseli napakappaleen ja pumpun rungon väliin. (Mitä en tietenkään suosittele, kunhan otin puheeksi.)
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Toukokuu 06 2011, 11:27, muokattu 2 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
Menee varmaan pumppu,se pooriholkki ja akseli nyt uusiksi,ei ole mitään lukitusta siinä,se on varmaan päässy ikäänkuin liian pitkälle ja poorit ei ole nyt kohillaan ja kuluneet ja hakkautuneet,kun asennat uudet hilut,leikkaa vaikka roiskeleppakumista kiilapaloja päihin jotta poorit keskittyy oikeisiin kohti ja o - renkaat niihin urriin ja kunnon tappivaseliinia sisään,ite kasaan ne power up vaseliinilla.
On se tuoki ihme juttu että ei ole noihin nippoja laitettu,noh eihän se kävis varaosakauppa.ite olen yrittäny porata,mutta ei pysty pora.
Lähen ruottinpuolelle ajeleen teräkaupoille.
On se tuoki ihme juttu että ei ole noihin nippoja laitettu,noh eihän se kävis varaosakauppa.ite olen yrittäny porata,mutta ei pysty pora.
Lähen ruottinpuolelle ajeleen teräkaupoille.
Vieraili- Vierailija
Kiitos
Kiitän Erkkiä ja V-M:ää taas nopeista ja osaavista vastauksista. Näillä eväillä pötkitään varmasti hyvin maaliin.
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
Minusta tuollaisissa paikoissa pitäisi käyttää samanlaisia suojakumeja kuin auton vetoakseleissa. Kun ne vaseliinin kanssa kootaan ja hyvin suojataan niin aika pitkät huoltovälit on odotettavissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
Justiin talvella uusin akselin ja pumpun puoleisen holkin. Olivat jo boorit antautumassa. Itte ihmettelin kun ei akseli irti lähe, se o-rengaskumi siellä jumitti, rengas pois, sitten lähti. Ei tää varmaan sillai jumittanu kuin jutun aloittajalla.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
[quote="V-M"]Menee varmaan pumppu,se pooriholkki ja akseli nyt uusiksi,ei ole mitään lukitusta siinä,se on varmaan päässy ikäänkuin liian pitkälle ja poorit ei ole nyt kohillaan ja kuluneet ja hakkautuneet,kun asennat uudet hilut,leikkaa vaikka roiskeleppakumista kiilapaloja päihin jotta poorit keskittyy oikeisiin kohti ja o - renkaat niihin urriin ja kunnon tappivaseliinia sisään,ite kasaan ne power up vaseliinilla.
On se tuoki ihme juttu että ei ole noihin nippoja laitettu,noh eihän se kävis varaosakauppa.ite olen yrittäny porata,mutta ei pysty pora.
Mun 1690 pumpun akseliin oli porattu ja jengattu nippa, pumpun puolelle. Mitenkähän sekin on tehty. Ei sitäkää muistettu näköjään rasvata edellisen omistajan toimesta..
On se tuoki ihme juttu että ei ole noihin nippoja laitettu,noh eihän se kävis varaosakauppa.ite olen yrittäny porata,mutta ei pysty pora.
Mun 1690 pumpun akseliin oli porattu ja jengattu nippa, pumpun puolelle. Mitenkähän sekin on tehty. Ei sitäkää muistettu näköjään rasvata edellisen omistajan toimesta..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Pumputi pumpum
Oidai
1690:n uusvanha pumppu akseleineen mokkuloineen on makoillut hyllyssä jo hyvät kyllänsä. Kun nyt sitä rupean kohta asentamaan, niin tarviiko sen hyväksi tehdä mitään muuta kuin katsoa, että lootassa on öljyä? Rupeaako se imuttamaan turvallisesti, ilman että sen pitkän joskin paksun imulinjan kanssa tarvii säätää muuta kuin että varmistuu, ettei hori ilmaa saumoistaan?
Yzt.
Kauko Ollila
Mäntsälä
1690:n uusvanha pumppu akseleineen mokkuloineen on makoillut hyllyssä jo hyvät kyllänsä. Kun nyt sitä rupean kohta asentamaan, niin tarviiko sen hyväksi tehdä mitään muuta kuin katsoa, että lootassa on öljyä? Rupeaako se imuttamaan turvallisesti, ilman että sen pitkän joskin paksun imulinjan kanssa tarvii säätää muuta kuin että varmistuu, ettei hori ilmaa saumoistaan?
Yzt.
Kauko Ollila
Mäntsälä
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
Kannattaa laittaa hiukka öljyy pumppuun sisäl et on kostea, ni kyl se sit imeee lähtee eukä ole kuivana
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Taavi 1690 JESS!
Alors!
Loman juhlallisexi lopuxi sain uusvanhan pumpun paikalleen. Ainakin noin initiaalisesti systeemit toimivat ja Purkupoikasten toimittama pumppukin on tiukkis, kun paineita mittailin. Kuumanahan asia voi olla toinen, mutta siitäpä sittemmin.
Tässä Taaviyksilössä on ilmastointi (ollut, ei nyt toiminnassa) ja sen lämmönvaihdin siinä pumpun ja varsinaisen zyylarin välissä. Käytännössä pumppu ei pääse irrotettunakaan liikkumaan eteenpäin lainkaan.
Vanhan pumpun akseli oli vielä hyvässä rasvassa, mutta tämän uuden mukana tulleessa rasvaa ei ollut lainkaan, hiukanpa jopa ruosteessa. Näinpä sitte kasasin vanhalla akselilla.
Ainakaan tämmöisessä mallissa, missä peliä sekoittamassa on se ylimääräinen kenno ja sitten vielä ilmastoinnin kompuran vetopyörä siinä pumpun akselilla, en näe mahdolliseksi purkaa pumppu-akseli-yhdistelmää paikalla vaan koko pakka on saatava yhtenä palikkana käteen. Syy ovat ne O-renkaat molemmissa pumppuakselin päissä, nehän tiivistävät akselin hammastukset pumpun ja kampuran puolen.
Varsinainen onnettomuuden syy oli siinä pumputtajan vieressä, imuputken viimeisessä kumimuhvissa. Se oli niin tarkalla taemmasta liitoksestaan , että taivahan ihme kun tuonkin aikaa eli kahden syksyn kynnöt (no, pikkuiset) ja muut oli kestänyt aloillaan. Onnettomuus kulminoitui jo viime joulukuussa, kun CaseTave seisoi pitkähkön ajan kärsä ylämäkeen, ja pakkasjäykkä öljy olisi halunnut nukkua perälootassa kun pumppu sitä hereille patisti.
Tsekatkaapa kutoshenkilöt niitä imun muhveja.
Kysymys: em. syystä vanhan pumpun akseli ei pyörähdä isoillakaan pihdeillä, kiila on saanut surmansa ja mutterikin oli auennut siinä höykynköukyssä.
Mulla on olemassa pumpun tiivistesarja. En ole sitä vielä aukaissut, mutta mitä arvelette, onko se kunnostettavissa tuommoisen koulun jälkeen?
Ja puhheenahan on ihan se perus-yksöispumppu, Tauti merkiltänsä.
Laidunkaudenpäätösterveisin!
Kauko Ollila
Mäntsälä
Loman juhlallisexi lopuxi sain uusvanhan pumpun paikalleen. Ainakin noin initiaalisesti systeemit toimivat ja Purkupoikasten toimittama pumppukin on tiukkis, kun paineita mittailin. Kuumanahan asia voi olla toinen, mutta siitäpä sittemmin.
Tässä Taaviyksilössä on ilmastointi (ollut, ei nyt toiminnassa) ja sen lämmönvaihdin siinä pumpun ja varsinaisen zyylarin välissä. Käytännössä pumppu ei pääse irrotettunakaan liikkumaan eteenpäin lainkaan.
Vanhan pumpun akseli oli vielä hyvässä rasvassa, mutta tämän uuden mukana tulleessa rasvaa ei ollut lainkaan, hiukanpa jopa ruosteessa. Näinpä sitte kasasin vanhalla akselilla.
Ainakaan tämmöisessä mallissa, missä peliä sekoittamassa on se ylimääräinen kenno ja sitten vielä ilmastoinnin kompuran vetopyörä siinä pumpun akselilla, en näe mahdolliseksi purkaa pumppu-akseli-yhdistelmää paikalla vaan koko pakka on saatava yhtenä palikkana käteen. Syy ovat ne O-renkaat molemmissa pumppuakselin päissä, nehän tiivistävät akselin hammastukset pumpun ja kampuran puolen.
Varsinainen onnettomuuden syy oli siinä pumputtajan vieressä, imuputken viimeisessä kumimuhvissa. Se oli niin tarkalla taemmasta liitoksestaan , että taivahan ihme kun tuonkin aikaa eli kahden syksyn kynnöt (no, pikkuiset) ja muut oli kestänyt aloillaan. Onnettomuus kulminoitui jo viime joulukuussa, kun CaseTave seisoi pitkähkön ajan kärsä ylämäkeen, ja pakkasjäykkä öljy olisi halunnut nukkua perälootassa kun pumppu sitä hereille patisti.
Tsekatkaapa kutoshenkilöt niitä imun muhveja.
Kysymys: em. syystä vanhan pumpun akseli ei pyörähdä isoillakaan pihdeillä, kiila on saanut surmansa ja mutterikin oli auennut siinä höykynköukyssä.
Mulla on olemassa pumpun tiivistesarja. En ole sitä vielä aukaissut, mutta mitä arvelette, onko se kunnostettavissa tuommoisen koulun jälkeen?
Ja puhheenahan on ihan se perus-yksöispumppu, Tauti merkiltänsä.
Laidunkaudenpäätösterveisin!
Kauko Ollila
Mäntsälä
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
Myös hydraulipumppu kuuluu siihen kategoriaan joka on ihmisen tekemää. Jos sen joku pystyy korjaamaan niin ihminen pystyy. Laita pumppu murusiksi ja tuumi miksi se jumittaa. Jos se on ns. leikannut kiinni, niin materiaalia saattaa olla niin paljon hukassa kriitillisestä kohdasta ettei tihittäminen enää onnistu. Jos laakeripusla on leikannut kiinni niin sorvarisetä tekee uusia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Puusla se oon, puuuslaa seee ooon...
Tsau!
Räjäytin pumpun ja vaikka se nyt niin jumissa olikin, niin sen ei-vetopuolen roottorin etummainen eli kiilapuolen kaveripusla on jumittanut. Kyllä siitä B-pumpun teköö. Yhdistän nyt Herra Sorvaajalle.
Kiitosta teitillen tässä ketjussa, Erkki tietty etunokassa!
KO
Räjäytin pumpun ja vaikka se nyt niin jumissa olikin, niin sen ei-vetopuolen roottorin etummainen eli kiilapuolen kaveripusla on jumittanut. Kyllä siitä B-pumpun teköö. Yhdistän nyt Herra Sorvaajalle.
Kiitosta teitillen tässä ketjussa, Erkki tietty etunokassa!
KO
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
Minulla meni 1490 mallista kerrattain se hydepumppu niin jumiin että akseli katkesi,uusi pumppu,vein takasi,mutta ei antaneet takuusta uutta,Lamborchiini merkkinen 52 litraa maksimituotto,myyjä kattoi että voiteluhäiriö ollut vikana,mutta maahantuoja meinasi että väärällä käytöllä säretty
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 hydepumpun akselipulma
Omaksi vahingoksi silläkertaa meni kokonaan,tuli liian rehellisesti vissiin selostettua missä meni,pyöritin sillä traktorilla hirrentyöstökonetta ja syöttölaitteen hydrauliikan otin traktorista,virtauksensäätöventtiilillä säädettiin nopeutta,kyllähän se tiukilla oli ja kuumana siinä öljyt kävi,mutta olis se pitäny tuon kestää siitä huolimatta,kitisemään ensin alko sitten katkesi kohta koko akseli.
Tuolla koneella sai 1490 moottorinki sammumaan täydestä vauhista kun syöttöä pisti vähän nopeammalle.
Tuolla koneella sai 1490 moottorinki sammumaan täydestä vauhista kun syöttöä pisti vähän nopeammalle.
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa