Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
3 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Mikähän lie vikana kun koko traktori pomppii kun Kenguru, kun on jokin raskas työkone esim takalana perässä.Olen vaihtanut nostosylinteriin uuden tiivisteen (huulitiiviste o-renkaan tilalle) ja pikalaskuventtiilin purkanut myös mut siihen ei en löytänä paikallisesta liikkeestä uusia o-renkaita.
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Onkos kone pitkään sulla ollut? Niiaako nostolaite ts nypii paikallaan, ylhäällä ollessa kuormitettuna?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Kyllä siellä on vuoto jossakin. Kun nostolaite vajenee hiukan niin korjausliike nostaa se takaisin ylös. Jos männässä on uusi tiiviste niin muita mahdollisuuksia ei oiken ole kuin vuotava putkitus, joka on epätödennäköinen, mutta mahdollinen tai sitten venttiilipesässä on alkanut ohajusventtiili falskata. Myös vanhan mallin pudotusventtiili pystyy olemaan syyllinen mutta silloin sen täytyy vuotaa pudostusventtiilin pesän ja venttiilipesän välisestä liitoksesta. Jos se vuotaa 0-renkaista niin öljyä työntää karan vartta pitkin ulos. En muista onko uudemmissa nelosissa pudotusventtiili vasemmalla nostosylinterin edessä, mutta jos se on siinä niin 0-renkaisen vuoto aiheuttaa pilkkimistä.
Ensiapuna voisit kokeilla kääntää ohjausventtiilin karaa porauksessaan vaikka puoli kierrosta. Jos se vaikuttaa pilkkimiseen niin onkelma on siellä. Hyvällä tsägällä pilkkiminen loppuu kokonaan kun karaa pyöräyttää. Ohjausventtiilin karaan on helpompi päästä käsiksi jos päästät oikean puolen takapyörän irti ja tunkkaa ohjaamoa etuviistoon kulmittain niin saat näkyviin kannen, jonka alla on pito- ja laskuventtiili, nostoventtiili ja ohjausventtiili. Ohjausventtiili on nostoventtiilin tulpan takana, venttiililohkosta törröttävä kierretanko jossa on tuplamutterit. Sitä pyöräyttämällä karaan ja pesään syöpyneet kolot siirtyvät eri kohtiin ja vuoto voi lakata jos siinä on sitä vikaa.
Ensiapuna voisit kokeilla kääntää ohjausventtiilin karaa porauksessaan vaikka puoli kierrosta. Jos se vaikuttaa pilkkimiseen niin onkelma on siellä. Hyvällä tsägällä pilkkiminen loppuu kokonaan kun karaa pyöräyttää. Ohjausventtiilin karaan on helpompi päästä käsiksi jos päästät oikean puolen takapyörän irti ja tunkkaa ohjaamoa etuviistoon kulmittain niin saat näkyviin kannen, jonka alla on pito- ja laskuventtiili, nostoventtiili ja ohjausventtiili. Ohjausventtiili on nostoventtiilin tulpan takana, venttiililohkosta törröttävä kierretanko jossa on tuplamutterit. Sitä pyöräyttämällä karaan ja pesään syöpyneet kolot siirtyvät eri kohtiin ja vuoto voi lakata jos siinä on sitä vikaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
jusape kirjoitti:Onkos kone pitkään sulla ollut? Niiaako nostolaite ts nypii paikallaan, ylhäällä ollessa kuormitettuna?
Joo on ollu reilut 10 vuotta. Kyllä se nyppii eli korjaa korkeutta vuoto jossakin kun tietäs missä...
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Kiitoksia vinkeistä täytyy huomenna tutkia vielä lisää...minä käytin sen ventiilin irti mikä on oikealla puolella kopin korvallisen takana,,eikös se oo joku pikalaskuventtiili?ja sen venttiilin vieressä on venttiili mistä käytetään lisähydrauliikkaa onkos sillä venttiilillä mitään tekemistä nostolaitteen kanssa?..onkos ne ohjausventtiilit jossakin piilossa?mitäs on sen kopan alla mikä on kopin kiinnitys korvallisen etupuolella ja siihen menee nostolaitteen käyttövivulta tanko???erkki kirjoitti:Kyllä siellä on vuoto jossakin. Kun nostolaite vajenee hiukan niin korjausliike nostaa se takaisin ylös. Jos männässä on uusi tiiviste niin muita mahdollisuuksia ei oiken ole kuin vuotava putkitus, joka on epätödennäköinen, mutta mahdollinen tai sitten venttiilipesässä on alkanut ohajusventtiili falskata. Myös vanhan mallin pudotusventtiili pystyy olemaan syyllinen mutta silloin sen täytyy vuotaa pudostusventtiilin pesän ja venttiilipesän välisestä liitoksesta. Jos se vuotaa 0-renkaista niin öljyä työntää karan vartta pitkin ulos. En muista onko uudemmissa nelosissa pudotusventtiili vasemmalla nostosylinterin edessä, mutta jos se on siinä niin 0-renkaisen vuoto aiheuttaa pilkkimistä.
Ensiapuna voisit kokeilla kääntää ohjausventtiilin karaa porauksessaan vaikka puoli kierrosta. Jos se vaikuttaa pilkkimiseen niin onkelma on siellä. Hyvällä tsägällä pilkkiminen loppuu kokonaan kun karaa pyöräyttää. Ohjausventtiilin karaan on helpompi päästä käsiksi jos päästät oikean puolen takapyörän irti ja tunkkaa ohjaamoa etuviistoon kulmittain niin saat näkyviin kannen, jonka alla on pito- ja laskuventtiili, nostoventtiili ja ohjausventtiili. Ohjausventtiili on nostoventtiilin tulpan takana, venttiililohkosta törröttävä kierretanko jossa on tuplamutterit. Sitä pyöräyttämällä karaan ja pesään syöpyneet kolot siirtyvät eri kohtiin ja vuoto voi lakata jos siinä on sitä vikaa.
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Se venttiili joka ohjaa nostolaitetta on sen kannen alla jonka läpi menee tuo pikalaskuventtiili,putsaa se polttoaineessa ja käytä moottoria ilman karaa jotta poraus huuhtoutuu.
Onko se valitsin keskiasennossa kun katsot siitä peltiluulusta takaa,jos noin roisi tuo pilkkiminen vaikuttaa se olevan kytköksissä työsyvyydensäätöön,se vaijerin väärä säätö ja tuo päällä voi vaikuttaa tuollain.
Propun alla tuo venttiili.
Joskus jos nostolaite toimii oikein muulloin mutta yläasennossa pilkkii rajusti,se voi korjautua kun säädät nokkalevyyn kärkeä hieman alemmas jotta nostolaite ei pääse aivan yläasentoon,hiljattain yksi kengru korjausi noin pienellä hommalla,en tiedä miten se sitten vaikutti pesään että vika noin poistui,Erkin kanssa oli tuosta kengrusta puhetta keväällä,ei auttanu vaikka mitä pesästä putsasi..
Onko se valitsin keskiasennossa kun katsot siitä peltiluulusta takaa,jos noin roisi tuo pilkkiminen vaikuttaa se olevan kytköksissä työsyvyydensäätöön,se vaijerin väärä säätö ja tuo päällä voi vaikuttaa tuollain.
Propun alla tuo venttiili.
Joskus jos nostolaite toimii oikein muulloin mutta yläasennossa pilkkii rajusti,se voi korjautua kun säädät nokkalevyyn kärkeä hieman alemmas jotta nostolaite ei pääse aivan yläasentoon,hiljattain yksi kengru korjausi noin pienellä hommalla,en tiedä miten se sitten vaikutti pesään että vika noin poistui,Erkin kanssa oli tuosta kengrusta puhetta keväällä,ei auttanu vaikka mitä pesästä putsasi..
Vieraili- Vierailija
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
minäkin olen miettinyt että onko se työsyvyyden säätö jotenkin myös syyllinen...mitäs sillä mutterilla säädetään mikä on sen kannen alla mihinkä menee nostolaitteenkäyttövipu(eli tulee vastapuolelle sitä peräluukkua)V-M kirjoitti:Se venttiili joka ohjaa nostolaitetta on sen kannen alla jonka läpi menee tuo pikalaskuventtiili,putsaa se polttoaineessa ja käytä moottoria ilman karaa jotta poraus huuhtoutuu.
Onko se valitsin keskiasennossa kun katsot siitä peltiluulusta takaa,jos noin roisi tuo pilkkiminen vaikuttaa se olevan kytköksissä työsyvyydensäätöön,se vaijerin väärä säätö ja tuo päällä voi vaikuttaa tuollain.
Propun alla tuo venttiili.
Joskus jos nostolaite toimii oikein muulloin mutta yläasennossa pilkkii rajusti,se voi korjautua kun säädät nokkalevyyn kärkeä hieman alemmas jotta nostolaite ei pääse aivan yläasentoon,hiljattain yksi kengru korjausi noin pienellä hommalla,en tiedä miten se sitten vaikutti pesään että vika noin poistui,Erkin kanssa oli tuosta kengrusta puhetta keväällä,ei auttanu vaikka mitä pesästä putsasi..
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Se säätö vaikuttaa käyttöventtiilin karaan ei varmaan vaikuta siihen pilkkimiseen tuon säätö,kokeileppa säätää sitä nokkalevyä takaa oikealta sen peltiluukun alta,kato samalla että se valitsin on siinä keskimmäisessä latassa sen luukun alla,jos ei käännä siihen ekana ja kokeile,tuohon samaan vaikuttaa se mutteri siellä etupuolella.
Merkkaa vaikka pikku tampilla miten levy on,sitten työnnä esim. sopiva kuusiokoloavain levyn syrjässä olevaan reikään ja löysää 2 kpl 11mm tai 7/16 kannalla olevia muttereita ja nosta kuusiokoloavaimesta ylöspäin jonninverran ja kiri levy siihen ja kokeile,liikerata muuttuu hieman,tuolla korjausi se rynkyttävä 995.
Jos ei auta paloita säätö.
Löysytä myös sitä työntövarren korvassa olevan vaijerin säätöä ,jos se pääsee nykkimään jotenki mekanismin kautta karaventtiiliä,kokeile tuokin.
Merkkaa vaikka pikku tampilla miten levy on,sitten työnnä esim. sopiva kuusiokoloavain levyn syrjässä olevaan reikään ja löysää 2 kpl 11mm tai 7/16 kannalla olevia muttereita ja nosta kuusiokoloavaimesta ylöspäin jonninverran ja kiri levy siihen ja kokeile,liikerata muuttuu hieman,tuolla korjausi se rynkyttävä 995.
Jos ei auta paloita säätö.
Löysytä myös sitä työntövarren korvassa olevan vaijerin säätöä ,jos se pääsee nykkimään jotenki mekanismin kautta karaventtiiliä,kokeile tuokin.
Vieraili- Vierailija
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Kaksitoimiventtiileillä, jotka on kopin alla pikalaskuventtiilin vasemmalla puolella ei ole mitään tekemistä pilkittelyn kanssa.
Jos pilkkiminen on rauhallista kun on kevyempi työkone, siis nostelee jotain sekunnin tai muutaman sekunnin välein niin todennäköisesti ohjausventtiilin pyöräytys auttaa siihen, mutta voi syy olla myös vuotava pikalasku- eli pudotusventtiilin tiivistys. Ne löytyy sieltä kopin alta niinkuin arvelit. Pikalaskuventtiili vaan ensin irti, sitten koko luukku pois ja luukun alla näkyy tulppa jossa on ison ruuvimensselin ura ja sen tulpan takana on ohjausventtiili, jota kannattaa kokeilla pyöräyttää vaikka puoli kierrosta.
Jos asennonsäätö pelaa normaalisti, eli nostolaitteen korkeutta pystyy säätämään normaalisti koko liikealueella niin vetovastustunnustelu ei ole päällä eikä sillä ole osuutta pilkkimisessä. Poikkiakselin nokkalevyn säätäminen vaikuttaa pääasiassa siihen miten ylös nostolaite nousee. Kun se on oikein säädetty niin vetokoukun nostoraudat on hitusen väljällä kun nostolaite on ylhäällää. Ne kiristyy vasta kun nostovivun painaa aivan taakse. Nokkalevyä ei kannata kääntää niin paljoa että ne koukun nostotangot jää kireälle koska silloin kärryaisa saattaa jäädä nostolaitteen kannateltavaksi ja silloin koukku saattaa lonksua vaikka miten kun sen lukitus ei ole tiukalla.
Jos pilkkiminen on rauhallista kun on kevyempi työkone, siis nostelee jotain sekunnin tai muutaman sekunnin välein niin todennäköisesti ohjausventtiilin pyöräytys auttaa siihen, mutta voi syy olla myös vuotava pikalasku- eli pudotusventtiilin tiivistys. Ne löytyy sieltä kopin alta niinkuin arvelit. Pikalaskuventtiili vaan ensin irti, sitten koko luukku pois ja luukun alla näkyy tulppa jossa on ison ruuvimensselin ura ja sen tulpan takana on ohjausventtiili, jota kannattaa kokeilla pyöräyttää vaikka puoli kierrosta.
Jos asennonsäätö pelaa normaalisti, eli nostolaitteen korkeutta pystyy säätämään normaalisti koko liikealueella niin vetovastustunnustelu ei ole päällä eikä sillä ole osuutta pilkkimisessä. Poikkiakselin nokkalevyn säätäminen vaikuttaa pääasiassa siihen miten ylös nostolaite nousee. Kun se on oikein säädetty niin vetokoukun nostoraudat on hitusen väljällä kun nostolaite on ylhäällää. Ne kiristyy vasta kun nostovivun painaa aivan taakse. Nokkalevyä ei kannata kääntää niin paljoa että ne koukun nostotangot jää kireälle koska silloin kärryaisa saattaa jäädä nostolaitteen kannateltavaksi ja silloin koukku saattaa lonksua vaikka miten kun sen lukitus ei ole tiukalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Joo,tuo hirveä rynkytys on kokonaan eri asia kun pilkkiminen,en tiedä mistä se alkujaan lähtee,keula hyppii ilmaan kun se sen tekee,1594 mallissa oli tuota vikaa kun ostin sen ja kun ajoi kuoppaan raskas työkone perässä alkoi niin kova rynkytys että piti pysäyttää ja laskea työkone alas tai heilauttaa vetovastuksen puntarivipua niin rauhottu.
Sittemmin säädin koko järjestelmän ohjeen mukaan ja rajoitin nostoa että ei päässy aivan ylös niin homma korjautu,ja huom. tähän oli asennettu tehdasuusi nostolaiteventtiilipesä vuotta ennen minulle tuloa,siinä ei ollut vikaa.
Niissä malleissa piti säätää sitä kierretankoa luukun alta jos nostolaite nousi liian ylös ja pumppu meinasi jäädä seinää vasten.
Tuo rynkyttävä 995 tuli ruotsinpuolelta keväällä velipojalle ja siinä oli se ominaisuus että veti vetovarret ylemmäs kun mihin olis tarvinu ja kun sen sai säädettyä korjausi tuo vika täydellisesti,putsaukset ja venttiilinpyöräytys ei vaikuttanu mitenkään,nämä on ihmeellisiä,teoriassa ei pitäs vaikuttaa mitenkään,mutta kumminki tuo kone korjausi tuolla kokeilulla.
Roska venttiilipesän porauksessa voi olla todennäköinen syy tuohon pomppimiseen ja se vaatii koko venttiilin täydellisen purkamisen ja pudistuksen,mutta kokeilee nuo helpommat hommat ensin.
Sittemmin säädin koko järjestelmän ohjeen mukaan ja rajoitin nostoa että ei päässy aivan ylös niin homma korjautu,ja huom. tähän oli asennettu tehdasuusi nostolaiteventtiilipesä vuotta ennen minulle tuloa,siinä ei ollut vikaa.
Niissä malleissa piti säätää sitä kierretankoa luukun alta jos nostolaite nousi liian ylös ja pumppu meinasi jäädä seinää vasten.
Tuo rynkyttävä 995 tuli ruotsinpuolelta keväällä velipojalle ja siinä oli se ominaisuus että veti vetovarret ylemmäs kun mihin olis tarvinu ja kun sen sai säädettyä korjausi tuo vika täydellisesti,putsaukset ja venttiilinpyöräytys ei vaikuttanu mitenkään,nämä on ihmeellisiä,teoriassa ei pitäs vaikuttaa mitenkään,mutta kumminki tuo kone korjausi tuolla kokeilulla.
Roska venttiilipesän porauksessa voi olla todennäköinen syy tuohon pomppimiseen ja se vaatii koko venttiilin täydellisen purkamisen ja pudistuksen,mutta kokeilee nuo helpommat hommat ensin.
Vieraili- Vierailija
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
En muuten varmaksi sano....
Olis muistikuva, et jossain tapauksessa olis se iso jousi, työntövarren kotelosta sieltä sisältä katkennut...
Tää siis hämärä muistikuva jostain 20vuoden takaa tai jotain.....
Olis muistikuva, et jossain tapauksessa olis se iso jousi, työntövarren kotelosta sieltä sisältä katkennut...
Tää siis hämärä muistikuva jostain 20vuoden takaa tai jotain.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
eli toi hyppiminen kovalla painolla rajuinta yläasennossa saa rauhottumaan kun nostolaite vipua liikuttaa vähän alaspäin ja sitten kun se ei rynkytä niin se rupeaa pilkkimään korjaa noin 10-15 sekunnin välein korkeutta.V-M kirjoitti:Joo,tuo hirveä rynkytys on kokonaan eri asia kun pilkkiminen,en tiedä mistä se alkujaan lähtee,keula hyppii ilmaan kun se sen tekee,1594 mallissa oli tuota vikaa kun ostin sen ja kun ajoi kuoppaan raskas työkone perässä alkoi niin kova rynkytys että piti pysäyttää ja laskea työkone alas tai heilauttaa vetovastuksen puntarivipua niin rauhottu.
Sittemmin säädin koko järjestelmän ohjeen mukaan ja rajoitin nostoa että ei päässy aivan ylös niin homma korjautu,ja huom. tähän oli asennettu tehdasuusi nostolaiteventtiilipesä vuotta ennen minulle tuloa,siinä ei ollut vikaa.
Niissä malleissa piti säätää sitä kierretankoa luukun alta jos nostolaite nousi liian ylös ja pumppu meinasi jäädä seinää vasten.
Tuo rynkyttävä 995 tuli ruotsinpuolelta keväällä velipojalle ja siinä oli se ominaisuus että veti vetovarret ylemmäs kun mihin olis tarvinu ja kun sen sai säädettyä korjausi tuo vika täydellisesti,putsaukset ja venttiilinpyöräytys ei vaikuttanu mitenkään,nämä on ihmeellisiä,teoriassa ei pitäs vaikuttaa mitenkään,mutta kumminki tuo kone korjausi tuolla kokeilulla.
Roska venttiilipesän porauksessa voi olla todennäköinen syy tuohon pomppimiseen ja se vaatii koko venttiilin täydellisen purkamisen ja pudistuksen,mutta kokeilee nuo helpommat hommat ensin.
minä säädin sitä mutteria siinä kierretangosta luukunalta siten että kun nostolaite vivun nostaa ylös niin ei vielä koukku loksaha kiinni sitten vasta lukittuu kun ottaa vivun joustavasten..onkos tähän säätöön millasta ohjetta olemassa?
pitänee vielä käyttöventiilin karaa pyöräyttää se puolikierrosta..saakos sen venttiilin purettua siitä luukun kautta mikä on pikalskuventtiilin juuressa?kannattaskohan ne pikalaskuventtiilin o-renkaatkin uusia viel vaikka ne näytti ihan hyvä kuntoisilta?
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Se on sitten jokseenkin kohdalleen säädetty. Ohjausventtiili näkyy sen luukun alta, jonka kannessa pudotusventtiili törröttää pystyssä.
Pudotusventtiili pois, luukku auki ja kurkistus sisään. Ohjausventtiilin yläpää näkyy takaviistoon reijästä katsoen, ehkä noin 6 mm kierre jossa on tuplamutterit. Sitä kun saat pyöräytettyä niin pian selviää oliko mitään vaikutusta. 0-rengassatsin saat pudostusventtiiliin ainakin Koneliike Pihlajaniemeltä Ylistarosta.
Tuo on kyllä metka homma, että se liian tiukalle kirrattuna voi alkaa hypytellä. Ittellä ei ole tuota säätöä koskaan tullu kirrattua liikaa niin on jäänyt ilmiö havaitsematta. Mahtaisko tuo liittyä jotenkin sen nokkalevyn muotoon, että säätöalueen päässä menee säätöventtiilin liikkeet hiukan liian krouviksi. Hypyttelyn täytyy tulla siitä, että kun nostovarret tulee säädettyyn asentoon niin ohjausventtiili nousee pitoasentoon. Jos se jostakin syystä menee hieman yli niin se tulee laskuasentoon ja siksi nostolaite laskee pikkasen ja sitten taas kara putoaa nostoasentoon ja nykäisee varret ylös. Raskaan työkoneen kanssa tuohon tulisi sitä mukaan, että kun nostosylinteri on nostoakselin vasemmassa päässä ja tunnistin oikeassa niin raskasta taakkaa nostaessa vasen pää liikkuu hieman edellä ja kun nostoliike pysähtyy niin oikea pää käännähtää vielä pikkasen kun poikkiakselin jousto päästää oikean nostovarren nousemaan tasapainotilaan.
Kun nostolaite on tikkikunnossa niin se pysyy ylhäällä yön yli vaikka olisi hiukan painoakin päällä.
Pudotusventtiili pois, luukku auki ja kurkistus sisään. Ohjausventtiilin yläpää näkyy takaviistoon reijästä katsoen, ehkä noin 6 mm kierre jossa on tuplamutterit. Sitä kun saat pyöräytettyä niin pian selviää oliko mitään vaikutusta. 0-rengassatsin saat pudostusventtiiliin ainakin Koneliike Pihlajaniemeltä Ylistarosta.
Tuo on kyllä metka homma, että se liian tiukalle kirrattuna voi alkaa hypytellä. Ittellä ei ole tuota säätöä koskaan tullu kirrattua liikaa niin on jäänyt ilmiö havaitsematta. Mahtaisko tuo liittyä jotenkin sen nokkalevyn muotoon, että säätöalueen päässä menee säätöventtiilin liikkeet hiukan liian krouviksi. Hypyttelyn täytyy tulla siitä, että kun nostovarret tulee säädettyyn asentoon niin ohjausventtiili nousee pitoasentoon. Jos se jostakin syystä menee hieman yli niin se tulee laskuasentoon ja siksi nostolaite laskee pikkasen ja sitten taas kara putoaa nostoasentoon ja nykäisee varret ylös. Raskaan työkoneen kanssa tuohon tulisi sitä mukaan, että kun nostosylinteri on nostoakselin vasemmassa päässä ja tunnistin oikeassa niin raskasta taakkaa nostaessa vasen pää liikkuu hieman edellä ja kun nostoliike pysähtyy niin oikea pää käännähtää vielä pikkasen kun poikkiakselin jousto päästää oikean nostovarren nousemaan tasapainotilaan.
Kun nostolaite on tikkikunnossa niin se pysyy ylhäällä yön yli vaikka olisi hiukan painoakin päällä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Tuo pienempi pilkkiminen on noissa aika yleistä,toki muissakin vanhoissa traktoreissa,taavetin pesä on siitä hyvä että korjausliike on lyhyt,ei hyppää kauheasti kerralla,muuten kun tosiaan tuo yläasentorynkytys.
Teki 1490 myös tuon joskus kun auran kanssa ajoi heittoon,siinä oli silloin sitä vikaa että tahtoi hivenen jännittää tyhjiä varsia ja roskat porauksessa aiheutti sen.
Olen miettiny sitäkin että aiheuttaako osaltaan sekin lisää tuota taipumusta kun poikittaisakselin heloihin tulee välystä ja jos varret nousee sitten liian ylös,jne,en ole varma mutta attuillu oon tuotaki joskus kun on noita rapannu.
Aika pystyynhän se levy menee siinä loppuasennossa,sanoi setä joskus täyttäneenki noiden nokkia eri malliseksi kun on ongelmia ollu.
Teki 1490 myös tuon joskus kun auran kanssa ajoi heittoon,siinä oli silloin sitä vikaa että tahtoi hivenen jännittää tyhjiä varsia ja roskat porauksessa aiheutti sen.
Olen miettiny sitäkin että aiheuttaako osaltaan sekin lisää tuota taipumusta kun poikittaisakselin heloihin tulee välystä ja jos varret nousee sitten liian ylös,jne,en ole varma mutta attuillu oon tuotaki joskus kun on noita rapannu.
Aika pystyynhän se levy menee siinä loppuasennossa,sanoi setä joskus täyttäneenki noiden nokkia eri malliseksi kun on ongelmia ollu.
Vieraili- Vierailija
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
tässä valuu alas noin 10 minuutissa painonalla... viikonloppuna täytyy taas ruveta tutkimaan lisää...erkki kirjoitti:Se on sitten jokseenkin kohdalleen säädetty. Ohjausventtiili näkyy sen luukun alta, jonka kannessa pudotusventtiili törröttää pystyssä.
Pudotusventtiili pois, luukku auki ja kurkistus sisään. Ohjausventtiilin yläpää näkyy takaviistoon reijästä katsoen, ehkä noin 6 mm kierre jossa on tuplamutterit. Sitä kun saat pyöräytettyä niin pian selviää oliko mitään vaikutusta. 0-rengassatsin saat pudostusventtiiliin ainakin Koneliike Pihlajaniemeltä Ylistarosta.
Tuo on kyllä metka homma, että se liian tiukalle kirrattuna voi alkaa hypytellä. Ittellä ei ole tuota säätöä koskaan tullu kirrattua liikaa niin on jäänyt ilmiö havaitsematta. Mahtaisko tuo liittyä jotenkin sen nokkalevyn muotoon, että säätöalueen päässä menee säätöventtiilin liikkeet hiukan liian krouviksi. Hypyttelyn täytyy tulla siitä, että kun nostovarret tulee säädettyyn asentoon niin ohjausventtiili nousee pitoasentoon. Jos se jostakin syystä menee hieman yli niin se tulee laskuasentoon ja siksi nostolaite laskee pikkasen ja sitten taas kara putoaa nostoasentoon ja nykäisee varret ylös. Raskaan työkoneen kanssa tuohon tulisi sitä mukaan, että kun nostosylinteri on nostoakselin vasemmassa päässä ja tunnistin oikeassa niin raskasta taakkaa nostaessa vasen pää liikkuu hieman edellä ja kun nostoliike pysähtyy niin oikea pää käännähtää vielä pikkasen kun poikkiakselin jousto päästää oikean nostovarren nousemaan tasapainotilaan.
Kun nostolaite on tikkikunnossa niin se pysyy ylhäällä yön yli vaikka olisi hiukan painoakin päällä.
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Jo se noinkin paljon vuotaa niin pitäisi kokeilla vielä että jos se vuoto on silti siellä nostomännän tiivisteessä. Sorvattiinko ura leveämmäksi kun siihen laitettiin huulitiiviste? Jos mäntä ei käynyt sorvissa niin kyllä siitä pitäisi aika tiivis tulla kun laittaa uuuden tukirenkaan ja o-renkaan.
Joskus olen kuullut, että venttiilipesän etuseinässä oleva lähtöputken tiiviste olisi vuotanut, mutta ei taida olla kovin yleinen vuotopaikka sekään. Eikös siinäkin ole 0-rengas tiivistys???
Joskus olen kuullut, että venttiilipesän etuseinässä oleva lähtöputken tiiviste olisi vuotanut, mutta ei taida olla kovin yleinen vuotopaikka sekään. Eikös siinäkin ole 0-rengas tiivistys???
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
erkki kirjoitti:Jo se noinkin paljon vuotaa niin pitäisi kokeilla vielä että jos se vuoto on silti siellä nostomännän tiivisteessä. Sorvattiinko ura leveämmäksi kun siihen laitettiin huulitiiviste? Jos mäntä ei käynyt sorvissa niin kyllä siitä pitäisi aika tiivis tulla kun laittaa uuuden tukirenkaan ja o-renkaan.
Joskus olen kuullut, että venttiilipesän etuseinässä oleva lähtöputken tiiviste olisi vuotanut, mutta ei taida olla kovin yleinen vuotopaikka sekään. Eikös siinäkin ole 0-rengas tiivistys???
Joo ei käynyt sorvissa zetorin huulitiiviste löytyy noilla mitoilla.
tänään taas vietin illan koneen kimpussa ja purin nostosylinterin niin kyllä se oli vuotanut männän läpi kun toista litraa tuli öljyä luukun alta..samanverran oli öljyä o-renkaallakin..viime talvena uusin kerytaalleen yhen o-renkaan...
purin myös pikalasku venttiilin eikös siellä venttilin luistin sisässä oo muuta kun kuula , reikävälilevy ja jousi?
myös sen työ venttiilin karan purin..
viimeisemmäksi kokeilin säätää sieltä peräluukun alta sitä nokkalevyä enkä löytänä vaikutusta..samalla huomasin kun pyöräytin konetta luukku auki niin sieltä tulee öljyä onkos se normaalia öljy tulee jostain sieltä venttiililtä päin....
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Aina se antaa läpi sinne,vaikka mikä tiiviste olis,rynkyttikö nyt isosti vai pilkkikö vähän,pura koko roska irti ja laita pihlajaniemelle kunnostuksille,se hoonauttaa sen seuraavaan ylikokoon jos tarvetta on,jos uskallat ite sen purkaa ja putsata niin muuten se tulee kuntoon,mutta pilkkiminen ei lopu jos pesä on kulunu muuten kun remontoimalla pesä.
Tulee sieltä öljyä kun laitat käyntiin,se kuuluu asiaan.
Tulee sieltä öljyä kun laitat käyntiin,se kuuluu asiaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Sinne luukun taakse kertyy kaikki vuotoöljy, kyllä sinne ajan kanssa se litra varmaan nopottaa kunnes liiat alkaa valumaan takaisin peräkoteloon. Se venttiili jossa oli hauli ja kolmireikäinen prikka on pito-laskuventtiili. Niissä ei kyllä taida olla vikaa jollei traktori ole seissyt vuosikausia käyttämättömänä vesisekaöljyillä. Silloin se luisti voi jumiutua reikäänsä ja nostolaite lakkaa laskeutumasta. Pikalaskuventtiili on siinä luistin yläpuolella oleva rakennelma, siis tappi jota voi nostaa ja laskea puolisen senttiä. Sen toimintaperiaate on sellainen, että kun tapin vetää ylös niin se vähentää jousipainetta laskuventtiin luistin päällä jolloin luisti nousee hiukan paremmin vaikka tyhjän nostolaitteen painosta ja laskeutuu nopeammin. Pito/laskuventtiilin vieressä on nostoventtiili, joka ei voi vuotaa niin, että aiheuttaisi pilkkimistä. Kun katsot siihen luistiin isään niin siellä on messinkinen ruuvi, joka alla on kuristinprikka ja sen alla nylon sihti. Ne pitää olla puhtaat, muuten loppuu nostot. Kun osat on kerran irti niin ne kannattaa putsata samalla. Jos kokeilet vaihtaa mäntään 0-renkaan niin paketissa oleva nahkainen tukirengas muutuu joustavaksi kun se liottaa öljyssä niin sen saa pujotettua paikalleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
erkki kirjoitti:Sinne luukun taakse kertyy kaikki vuotoöljy, kyllä sinne ajan kanssa se litra varmaan nopottaa kunnes liiat alkaa valumaan takaisin peräkoteloon. Se venttiili jossa oli hauli ja kolmireikäinen prikka on pito-laskuventtiili. Niissä ei kyllä taida olla vikaa jollei traktori ole seissyt vuosikausia käyttämättömänä vesisekaöljyillä. Silloin se luisti voi jumiutua reikäänsä ja nostolaite lakkaa laskeutumasta. Pikalaskuventtiili on siinä luistin yläpuolella oleva rakennelma, siis tappi jota voi nostaa ja laskea puolisen senttiä. Sen toimintaperiaate on sellainen, että kun tapin vetää ylös niin se vähentää jousipainetta laskuventtiin luistin päällä jolloin luisti nousee hiukan paremmin vaikka tyhjän nostolaitteen painosta ja laskeutuu nopeammin. Pito/laskuventtiilin vieressä on nostoventtiili, joka ei voi vuotaa niin, että aiheuttaisi pilkkimistä. Kun katsot siihen luistiin isään niin siellä on messinkinen ruuvi, joka alla on kuristinprikka ja sen alla nylon sihti. Ne pitää olla puhtaat, muuten loppuu nostot. Kun osat on kerran irti niin ne kannattaa putsata samalla. Jos kokeilet vaihtaa mäntään 0-renkaan niin paketissa oleva nahkainen tukirengas muutuu joustavaksi kun se liottaa öljyssä niin sen saa pujotettua paikalleen.
joo minä purin noi venttiilit ja putsasin ja kaikki oli ok...se toista litraa öljyä oli tullut sinne männän taakse ihan nyt heti tiivisteenvaihdon jälkeen.ajattelin että seuraavaksi ottaa koko sylinterin irti ja mahdollisesti kunnostaa sen jos se kummiskin se vika on siinä sylinterissä...
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
taavetticase1394 kirjoitti:erkki kirjoitti:Sinne luukun taakse kertyy kaikki vuotoöljy, kyllä sinne ajan kanssa se litra varmaan nopottaa kunnes liiat alkaa valumaan takaisin peräkoteloon. Se venttiili jossa oli hauli ja kolmireikäinen prikka on pito-laskuventtiili. Niissä ei kyllä taida olla vikaa jollei traktori ole seissyt vuosikausia käyttämättömänä vesisekaöljyillä. Silloin se luisti voi jumiutua reikäänsä ja nostolaite lakkaa laskeutumasta. Pikalaskuventtiili on siinä luistin yläpuolella oleva rakennelma, siis tappi jota voi nostaa ja laskea puolisen senttiä. Sen toimintaperiaate on sellainen, että kun tapin vetää ylös niin se vähentää jousipainetta laskuventtiin luistin päällä jolloin luisti nousee hiukan paremmin vaikka tyhjän nostolaitteen painosta ja laskeutuu nopeammin. Pito/laskuventtiilin vieressä on nostoventtiili, joka ei voi vuotaa niin, että aiheuttaisi pilkkimistä. Kun katsot siihen luistiin isään niin siellä on messinkinen ruuvi, joka alla on kuristinprikka ja sen alla nylon sihti. Ne pitää olla puhtaat, muuten loppuu nostot. Kun osat on kerran irti niin ne kannattaa putsata samalla. Jos kokeilet vaihtaa mäntään 0-renkaan niin paketissa oleva nahkainen tukirengas muutuu joustavaksi kun se liottaa öljyssä niin sen saa pujotettua paikalleen.
joo minä purin noi venttiilit ja putsasin ja kaikki oli ok...se toista litraa öljyä oli tullut sinne männän taakse ihan nyt heti tiivisteenvaihdon jälkeen.ajattelin että seuraavaksi ottaa koko sylinterin irti ja mahdollisesti kunnostaa sen jos se kummiskin se vika on siinä sylinterissä... ja missäs se ohjausventtiili on???siis olen purkanut vain noi pikalaskuventtiili ja sen alla oleva ja näiden vieressä oleva nostoventtiili (tulpan alla)
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Ohjausventtiilin yläpää näkyy takaviistoon nostoventtiilin takana. Sitä ei pysty tutkimaan kuin ottamalla koko venttiilipesä pöydälle. Sittenkin pitää olla testipenkki ennenkuin saa selville miten se pitää. Et sitten vielä kokeillut pyöräyttää sitä?
Jos nostosylinterissä ei ole selviä naarmuja niin en kyllä keksi miksi se pitäisi käyttää irti. Voihan sitä kokeilla porakoneeseen kiinnitettävällä hoonipäällä hieman karhentaa tai sellaisen puuttuessa tonnisella vesihiomapaperilla noin 45 asteen kulmaan hitusen profiilia.
Jos nostolaite nypyttää sen verran että se korjaa asentoa jonkun kerran minuutissa niin sehän on oikeastaan vain kosmeettinen vaiva. Käytössä siitä ei taida koskaan tulla ongelmaa. Sikäli kannattaa miettiä miten paljon sen kanssa viitsii nappuloida.
Jos nostosylinterissä ei ole selviä naarmuja niin en kyllä keksi miksi se pitäisi käyttää irti. Voihan sitä kokeilla porakoneeseen kiinnitettävällä hoonipäällä hieman karhentaa tai sellaisen puuttuessa tonnisella vesihiomapaperilla noin 45 asteen kulmaan hitusen profiilia.
Jos nostolaite nypyttää sen verran että se korjaa asentoa jonkun kerran minuutissa niin sehän on oikeastaan vain kosmeettinen vaiva. Käytössä siitä ei taida koskaan tulla ongelmaa. Sikäli kannattaa miettiä miten paljon sen kanssa viitsii nappuloida.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
erkki kirjoitti:Ohjausventtiilin yläpää näkyy takaviistoon nostoventtiilin takana. Sitä ei pysty tutkimaan kuin ottamalla koko venttiilipesä pöydälle. Sittenkin pitää olla testipenkki ennenkuin saa selville miten se pitää. Et sitten vielä kokeillut pyöräyttää sitä?
Jos nostosylinterissä ei ole selviä naarmuja niin en kyllä keksi miksi se pitäisi käyttää irti. Voihan sitä kokeilla porakoneeseen kiinnitettävällä hoonipäällä hieman karhentaa tai sellaisen puuttuessa tonnisella vesihiomapaperilla noin 45 asteen kulmaan hitusen profiilia.
Jos nostolaite nypyttää sen verran että se korjaa asentoa jonkun kerran minuutissa niin sehän on oikeastaan vain kosmeettinen vaiva. Käytössä siitä ei taida koskaan tulla ongelmaa. Sikäli kannattaa miettiä miten paljon sen kanssa viitsii nappuloida.
On sylinterissä naarmuja...tilasin tänään vielä tiivistesarjan pikalaskuventtiiliin...en ole kääntänä sitä nostoventtiilin karaa ku sotkin sen tohon toiseen venttiiliin..eihän se pieni korjaus liike mitään haittaakkaan mutta ku toi sit rupee rynkyttämäänkin..tää kone on ollu meillä reilut 10 vuotta ja aina se on tehnä pientä korjausliikettä mut viimetalvena tähän tuli toi rynkytys ongelma.liekkö mitään merkitystä sillä ku viime syksynä vaihdoin isomman pumpun nokalle että sen huomaa nyt selvemmin ku on tehokkaampi pumppu...
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Onkos vetovastus tunnustelun jousen säädöllä millasta merkitystä??siis se paksu jousi siinä työntövarren kiinnikkeessä...siinä kiinnitys lätkän alla on simmilevyjä sillä vissiin voi kiriä sitä jousta..siinä on jonkun verran löysää liikettä...
taavetticase1394- Viestien lukumäärä : 64
Vs: Ongelma 1394:sen nostolaitteessa
Ainahan se öljy naarmuja pitkin pakenee jos siellä sellaisia on.
Vetovastustunnustelun säätö vaikuttaa siihen miten eteen ohjausvipua pitää työntää että löytyy sopiva kyntösyvyys. Jos korvakkeessa on klappia niin sen kai saa pois shimmaamalla. Pilkkimiseen sillä ei minust pitäsi olla vaikutusta
Vetovastustunnustelun säätö vaikuttaa siihen miten eteen ohjausvipua pitää työntää että löytyy sopiva kyntösyvyys. Jos korvakkeessa on klappia niin sen kai saa pois shimmaamalla. Pilkkimiseen sillä ei minust pitäsi olla vaikutusta
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 990 ongelma nostolaitteessa?
» case 1394 kytkin ongelma.
» 1694 perärepun kiinnitys
» 996 ongelma.
» Virranjakaja ongelma.
» case 1394 kytkin ongelma.
» 1694 perärepun kiinnitys
» 996 ongelma.
» Virranjakaja ongelma.
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa