Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

996 sen vaihteet

+7
taavettimies
Paulig
valmet 705
Taavivaa
hannutt
erkki
outsider
11 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

996 sen vaihteet Empty 996 sen vaihteet

Viesti  Taavivaa Pe Tammi 06 2012, 08:15

Mimmooset kokemukset teil o 996sen lootasta? Mun omas menöö pakki ja ykönen komiasti päällensä mut 2ja3nen sillee pikkaase tihkasoo.. Onkoha jottai tehtävis? Ja on kyl hirmu vaikia tapaus käyttää tää taavi! Nostolaite ja ku on kuormaaja niin aina vaa vaikiammaks menöö.. On pää jo iha pyörällä nuide vipujen kans mikä pitää ol missäki asennos ja millonka milleenki Shocked Ja ilmeisesti ei toimi kuormaaja ja nostolaite samaan aikaan??

Taavivaa
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  Taavivaa Pe Tammi 06 2012, 08:18

Niin ja mahtaako olla näis oma öljynsä tuol hytrauliikas?

Taavivaa
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  Taavivaa Pe Tammi 06 2012, 08:39

Meinaan minkä sortin ölperöö tuonne hytrauliikkaan pitäis sujauttaa Embarassed

Taavivaa
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  outsider Pe Tammi 06 2012, 08:57

996:ssa 2 ja 3 vaihteet on synkronoitu,pakki ja 1 ei.Siksi 2 ja 3 tuntuu erilaiselta.Voi tietysti olla iän mukanaan tuomaakin haittaa.vaikea sanoa kun ei tunne yksiöä.

Hydrauliikka ja vaihteisto toimii samalla öljyllä esim 10W-30 yleisöljy tai 80W-90 vaihteistoöljy.esim shell spirax

Toimiiko nostolaite ja kuormaaja yhtä aikaa ,riippuu kytkennöistä.
Todennäköisesti sinulla on kytkentä kolmitieventtiilin kautta,joten siinä joutuu ko venttiiliä siirrellä.
Kaikkeen tottuu tai ainakin melkein Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  erkki Pe Tammi 06 2012, 09:38

Nooh se on tuo hydrauliikan vaikeus hiukan suhteellinen käsite. Nostolaitteen käyttämiseen tarvitsee yhtä vipua. Kun kolmitieventtiilin kääntää naksauksen verran niin kuormaaja toimii sillä samalla vivulla tai sitten kuormaimen vivuilla. Jos pannaan insinöörit vähentämään vipuja niin sitten nostolaitteen täytyy toimia ajatuksen voimalla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  hannutt Pe Tammi 06 2012, 09:52

Olen lukenut kaikenlaisia käsikirjoja ja keskusteluita ja en saanut vastattua eilen suoraan nosturin rakentajalle, miten vivut pitää olla, että saadaan paine nosturille B tulon kautta (siis käsikirjassa A paluu ja vieressä B lähtevä). Ehkä se juurtuu selkärannan jatkoksi, kun varsinainen käyttö alkaa. Shocked
Pitääkö nostolaitteen käyttövipu saada pysymään jousta vasten tiukasti- Siihen on tehtävä joku lukitustappi, vai miten olette sen hoitanut?

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  erkki Pe Tammi 06 2012, 12:39

Jos siinä on kolmitieventiili ja pikaliitin on vapaana, siis ei ole kytkettunä letkua, niin päästä nostolaite vajenemaan muutama sentti, vaikka 10 cm, naksauta kolmitieventtiili kerran tai kahdesti vasemmalle, molemmat toimii yhtä hyvin, ja vedä nosto vipu taakse. Silloin pumppu painaa kaiken öljyn tulemaan kamelin taaemmasta kyttyrästä ulos. Toinen temppu on tietenkin lukita nostovipu ihan taakse jousipainetta vasten vaikka rautalangalla, mutta tuo ensin mainittu kikka on sikäli parempi, että nostolaitteen voi tällätä haluttuun asentoon ja ottaa sitten öljynpaine ulos. Jälkimmäisessä tapauksessa varret tulevat ääriylös.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  hannutt Pe Tammi 06 2012, 20:04

Onko väliä kummasta (1/2) lähtee kipin letku? Ja onko se syvyys,korkeus, ulkopuolinen keskiasennossa?

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  erkki Pe Tammi 06 2012, 21:07

Kertaan vielä asian vähän perusteellisemmin: Kun moottori käy ja pumppu pyörii niin öljy menee istuimen oikealla puolella olevan kamelikyttyrän taaemman navan alla olevan haaroituksen kautta traktorin venttiililohkoon. Sieltä öljy menee joko voiteluputkistoa pitkin takaisin vaihdelaatikkoon tai sitten sylinterin painelinjaa pitkin vasemmalla puolella olevalle kolmitieventtiilille. Kolmitieventtiilin asennosta sitten riippuu se, että nouseeko nostolaite vai liikkuuko ulkopuolinen sylinteri jos sellainen on kytkettynä kolmitieventtiilin lähtöputkeen.

Silloin kun nostolaite ei nosta niin öljy menee lähes painettomana läpi voiteluputkistoon.

Kun nostolaite ei ole ihan ylhäällä, valitsin on keskellä asennonsäädöllä ja käännetään kolmitieventtiili joko 1 tai 2 asentoon ja vedetään sitten nostovipu taakse, venttiililohkoa ohjaava nokkalevy pitää noston kytkettynä päälle, mutta koska öljy ei pääse nostosylinteriin eikä myöskään ulkopuolisen sylinteriin koska sellaista ei ole kytketty kolmitieventtiilin ulosottoon, on sillä ainoa ulospääsy joko pumpun päällä olevan ylipaineventtiilin kautta vaihdelaatikkoon tai sitten istuimen oikealla puolella olevan liitoksen takanapaan kytkettyyn putkeen.

Jos kolmitieventtiilin ulosottoihin ei ole kytketty mitään hydrauliikkaa, on samantekevää onko vipu käännettynä ihan vasempaa laitaan vai yhden naksauksen verran sieltä oikealle. Valitsin keskellä nostovipu takana tulee systeemiin täydet paineet jos nostolaite ei ole ihan ylhäällä.

Jos kolmitieventtiilin ulosotot ovat käytössä niin silloin täytyy nostovipu lukita jollain konstilla ihan taakse jousipainetta vasten ja antaa nostolaitteen nousta ylös.

Hirmuisen vaikea selittää yksinkertainen juttu. Toisaalta tuota toimintaa ei minusta ole selostettu edes käyttöohjekirjassa, se on vaan pitänyt itse keksiä tai kavereilta kysyä.



erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Onkelmia senkun pukkaa

Viesti  Taavivaa Su Tammi 08 2012, 13:42

scratch scratch Ny alakaa vastustaa oikee todenteolla taavikan kans.. Nyt pullahti raidetangonpään nivel kuopastaan.. mitähän seuraavaks affraid Pitääs vissii hävittää koko laitos!Ostajaehdokkaita cheers

Taavivaa

Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  valmet 705 Su Tammi 08 2012, 14:26

Taavivaa kirjoitti: scratch scratch Ny alakaa vastustaa oikee todenteolla taavikan kans.. Nyt pullahti raidetangonpään nivel kuopastaan.. mitähän seuraavaks affraid Pitääs vissii hävittää koko laitos!Ostajaehdokkaita cheers

osta valametti nii ei oo tommosia vikoja Laughing
valmet 705
valmet 705

Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
Paikkakunta : e-k ruokolahti

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  Paulig Su Tammi 08 2012, 14:39

turha aloitella mitään traktori vs. traktori keskusteluja. Lienee normaalia tuon ikäisessä jos välillä jotain hajoaa. Kun uudemmissakin sattuu ja tapahtuu.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Ööööööö

Viesti  Taavivaa Su Tammi 08 2012, 15:41

Mulla on valamettiki ja kyl siinäki omat vaivansa on Exclamation Ostimpa nyt vaan taavetin ja tuntu kyl valmettii verrattuna aika hyvältä.. On hiljanen ja tehojaki riittävästi,mut nuo hallintalaitteet pitääs vaan omaksua..


valmet 705 kirjoitti:
Taavivaa kirjoitti: scratch scratch Ny alakaa vastustaa oikee todenteolla taavikan kans.. Nyt pullahti raidetangonpään nivel kuopastaan.. mitähän seuraavaks affraid Pitääs vissii hävittää koko laitos!Ostajaehdokkaita cheers

osta valametti nii ei oo tommosia vikoja Laughing

Taavivaa

Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  outsider Su Tammi 08 2012, 18:14

Raidetangonpäät lienee kulutustavaraa.Muistaakseni noin17 eurooo kipale ikh:lla.
Laita kerralla molemmat uusiks niin loppuu välyksetkin.3-7 mm aurauskulmaa .

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  taavettimies Su Tammi 08 2012, 18:37

Tuollainen raidetangonpään rikkoontuminen etenkin 35v vanhassa traktorissa on ihan arkipäivää, luultavasti vaihdettu parikertaa aikaisemmin koneen eliniän aikana. Jos on paljon maantieajoa niin katsellahan ettei ohjaussylinterin nivelissä ole välyksiä, 30€ kappale suunnilleen uudet nivelet siihen. Kannattaa muuten seurata vähän koneiden kuntoa, aika vaarallinen juttu jos tipahtaa kovemmassa vauhdissa raidetanko irti nivelestään.

Ei varsinaisesti aiheeseen liittyen mutta neliveto valmettien (mezzo, mega ja hitech) mallien raidetangon päät ovat ihan hillittömän hintaisia, 60€-100€ kappale riippuen akselityypistä, siinä tulee hintaa kerrakseen kun laittaa kaikki neljä niveltä uusiksi.
Alkaa olemaan yleinen hauskutuksen aihe kun eri vikojen ilmenemisen jälkeen saattaa tulla vastaus "osta xx merkkinen traktori" Very Happy

taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  Paulig Su Tammi 08 2012, 19:25

Kerran kävi niin, että meni koko raidetanko poikki. Onneks hallin pihassa, oli just tieajosta kotiutunut.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  jusape Su Tammi 08 2012, 20:03

Eipä niitä RT-päitä valluunkaan ilimaiseksi saa, ja kuluvat ne niissäkin.
Niin että se siitä.......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  hannutt Su Tammi 08 2012, 21:57

Vaihdoin tänään uuden kumin vaihdekeppiin ja laitoin vaseliinia pallon päälle. Olisi kysymys, millä saatiin kiristettyä ohjauspyörän akselin väljyyttä?

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  outsider Ma Tammi 09 2012, 09:40

Ohjauksesta saa KAIKEN väljän pois tarvittaessa.
-uusimalla raidetangon ja sivutangon päät,pieni kustannus käy nopeasti
-ottamalla ohjaussimpukan haruaksta shimmilevyjä pois
-uusimalla ohjauspylvään akselin ,maksaa esim marjakankaalla 90 euroa

Kaksi viimeksimainittua hommaa vaatii ohjauspylvään irroittamisen mutta ei sekään tavaton homma ole.
Jos on on oikein paljon väljää esim yli neljäsosakierrosta,niin suosittelisin ohjausakselin tilaamista etukäteen niin saa paketin kasaan samantien.

Em toimenpide siis traktorille jossa ei ole tehostinta tai hydr.ohjausta.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty kaikki hajoo

Viesti  Tessu To Tammi 12 2012, 02:23

Niin kaikki hajoo aikanaan ja mikään ei ole ikuista,joissain maksaa enempi ja joissain osat taas vähempi.
Aina ei kaikki parane laitetta vaihtamalla on ne huollot uudessakin ja KALLIIT semmoset!!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  erkki To Tammi 12 2012, 07:54

Jos rattiklappia edestakaisin keikuttamalla rattiakseli nousee ja laskee niin siellä on rattiakselin yläpään laakerissa väljää. Siitä tulee nopeasti klappia ohjaukseen. Sen pitäisi pystyä kiristämään pois jos välys ei ole kovin suuri. Ratti pois ja mutteri pois niin alla pitäisi oleman kiristysmutteri. Laakeri on yhdenlainen jaettu painekuulalaakeri jossa on 3/8" kuulat. MF 135:ssä on kuulemma sama laakeri rattiakselissa, joten osia pitäisi löytyä helposti jos laakeri menee vaihtoon.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Piru vie...

Viesti  Taavivaa La Tammi 14 2012, 07:14

Mikähän mahtaa tökkiä kun jumitti 996nen vaihteen päälle 2tai3nen oli silimäs.. sai oikee repiä kunnolla et sai takas vapaalle ja pakin silimään affraid Taavetin konstaalut senkun lisääntyy cheers Öö ja taas teidän iloksi tyhymä kysymys.. kyselin tuosta hydrauliöljymäärän tarkistuksesta ja en kyl mistää mitää silimää/tikkua löytäny.. Ja mistäs tuota sit lisätään 996 sen vaihteet 246724

Taavivaa

Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  Paulig La Tammi 14 2012, 07:30

Taavivaa kirjoitti:Mikähän mahtaa tökkiä kun jumitti 996nen vaihteen päälle 2tai3nen oli silimäs.. sai oikee repiä kunnolla et sai takas vapaalle ja pakin silimään affraid Taavetin konstaalut senkun lisääntyy cheers Öö ja taas teidän iloksi tyhymä kysymys.. kyselin tuosta hydrauliöljymäärän tarkistuksesta ja en kyl mistää mitää silimää/tikkua löytäny.. Ja mistäs tuota sit lisätään 996 sen vaihteet 246724

Tuollasessa tilanteessa vähän nostasin kytkintä, että rattaat pyörähtää ja sitten vaihde pois. Jos ei vieläkään lähde, jossain on vivustossa täytyy olla klappia tai muuta ongelmaa. Viisaat vastatkoon. Mulla ei aina mene kone pysähdyksissä kakkonen päälle, siihen auttaa kun nostaa kytkintä ja uudelleen.

Ajosuunnassa vasemalla kädelllä portaiden kohdalla, vaihteiston kyljessä on tarkastussilmä. Siinä ei näy mitään jos kone on käynnissä. Täyttö on koneen takana, työntövarresta eteenpäin iso neliökanta tulppa mutkaputken päässä.

Jos et tiedä millon ne on vaihdettu, laske öljyt pois, vaihda suodatin. Sitten mittaat 27L öljyä tilalle ja homma hansikkaassa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty jooooo

Viesti  Taavivaa La Tammi 14 2012, 07:40

Eipä auttanu kytkimen nostot kaikkee tuli kokeiltua.. Sit ku hain lekan et meen antaa moukaria siirtäjälle nii tais kones säikähtää ja hups läks jumi pois..

Tuollasessa tilanteessa vähän nostasin kytkintä, että rattaat pyörähtää ja sitten vaihde pois. Jos ei vieläkään lähde, jossain on vivustossa täytyy olla klappia tai muuta ongelmaa. Viisaat vastatkoon. Mulla ei aina mene kone pysähdyksissä kakkonen päälle, siihen auttaa kun nostaa kytkintä ja uudelleen.

Ajosuunnassa vasemalla kädelllä portaiden kohdalla, vaihteiston kyljessä on tarkastussilmä. Siinä ei näy mitään jos kone on käynnissä. Täyttö on koneen takana, työntövarresta eteenpäin iso neliökanta tulppa mutkaputken päässä.

Jos et tiedä millon ne on vaihdettu, laske öljyt pois, vaihda suodatin. Sitten mittaat 27L öljyä tilalle ja homma hansikkaassa.[/quote]

Taavivaa

Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

996 sen vaihteet Empty Vs: 996 sen vaihteet

Viesti  Paulig La Tammi 14 2012, 07:42

Shocked no tuolla asenteella voi olla jumi siellä ja toinen täällä.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa