996 sen vaihteet
+7
taavettimies
Paulig
valmet 705
Taavivaa
hannutt
erkki
outsider
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
996 sen vaihteet
Mimmooset kokemukset teil o 996sen lootasta? Mun omas menöö pakki ja ykönen komiasti päällensä mut 2ja3nen sillee pikkaase tihkasoo.. Onkoha jottai tehtävis? Ja on kyl hirmu vaikia tapaus käyttää tää taavi! Nostolaite ja ku on kuormaaja niin aina vaa vaikiammaks menöö.. On pää jo iha pyörällä nuide vipujen kans mikä pitää ol missäki asennos ja millonka milleenki Ja ilmeisesti ei toimi kuormaaja ja nostolaite samaan aikaan??
Taavivaa- Vierailija
Vs: 996 sen vaihteet
Meinaan minkä sortin ölperöö tuonne hytrauliikkaan pitäis sujauttaa
Taavivaa- Vierailija
Vs: 996 sen vaihteet
996:ssa 2 ja 3 vaihteet on synkronoitu,pakki ja 1 ei.Siksi 2 ja 3 tuntuu erilaiselta.Voi tietysti olla iän mukanaan tuomaakin haittaa.vaikea sanoa kun ei tunne yksiöä.
Hydrauliikka ja vaihteisto toimii samalla öljyllä esim 10W-30 yleisöljy tai 80W-90 vaihteistoöljy.esim shell spirax
Toimiiko nostolaite ja kuormaaja yhtä aikaa ,riippuu kytkennöistä.
Todennäköisesti sinulla on kytkentä kolmitieventtiilin kautta,joten siinä joutuu ko venttiiliä siirrellä.
Kaikkeen tottuu tai ainakin melkein
Hydrauliikka ja vaihteisto toimii samalla öljyllä esim 10W-30 yleisöljy tai 80W-90 vaihteistoöljy.esim shell spirax
Toimiiko nostolaite ja kuormaaja yhtä aikaa ,riippuu kytkennöistä.
Todennäköisesti sinulla on kytkentä kolmitieventtiilin kautta,joten siinä joutuu ko venttiiliä siirrellä.
Kaikkeen tottuu tai ainakin melkein
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 996 sen vaihteet
Nooh se on tuo hydrauliikan vaikeus hiukan suhteellinen käsite. Nostolaitteen käyttämiseen tarvitsee yhtä vipua. Kun kolmitieventtiilin kääntää naksauksen verran niin kuormaaja toimii sillä samalla vivulla tai sitten kuormaimen vivuilla. Jos pannaan insinöörit vähentämään vipuja niin sitten nostolaitteen täytyy toimia ajatuksen voimalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 sen vaihteet
Olen lukenut kaikenlaisia käsikirjoja ja keskusteluita ja en saanut vastattua eilen suoraan nosturin rakentajalle, miten vivut pitää olla, että saadaan paine nosturille B tulon kautta (siis käsikirjassa A paluu ja vieressä B lähtevä). Ehkä se juurtuu selkärannan jatkoksi, kun varsinainen käyttö alkaa.
Pitääkö nostolaitteen käyttövipu saada pysymään jousta vasten tiukasti- Siihen on tehtävä joku lukitustappi, vai miten olette sen hoitanut?
Pitääkö nostolaitteen käyttövipu saada pysymään jousta vasten tiukasti- Siihen on tehtävä joku lukitustappi, vai miten olette sen hoitanut?
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: 996 sen vaihteet
Jos siinä on kolmitieventiili ja pikaliitin on vapaana, siis ei ole kytkettunä letkua, niin päästä nostolaite vajenemaan muutama sentti, vaikka 10 cm, naksauta kolmitieventtiili kerran tai kahdesti vasemmalle, molemmat toimii yhtä hyvin, ja vedä nosto vipu taakse. Silloin pumppu painaa kaiken öljyn tulemaan kamelin taaemmasta kyttyrästä ulos. Toinen temppu on tietenkin lukita nostovipu ihan taakse jousipainetta vasten vaikka rautalangalla, mutta tuo ensin mainittu kikka on sikäli parempi, että nostolaitteen voi tällätä haluttuun asentoon ja ottaa sitten öljynpaine ulos. Jälkimmäisessä tapauksessa varret tulevat ääriylös.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 sen vaihteet
Onko väliä kummasta (1/2) lähtee kipin letku? Ja onko se syvyys,korkeus, ulkopuolinen keskiasennossa?
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: 996 sen vaihteet
Kertaan vielä asian vähän perusteellisemmin: Kun moottori käy ja pumppu pyörii niin öljy menee istuimen oikealla puolella olevan kamelikyttyrän taaemman navan alla olevan haaroituksen kautta traktorin venttiililohkoon. Sieltä öljy menee joko voiteluputkistoa pitkin takaisin vaihdelaatikkoon tai sitten sylinterin painelinjaa pitkin vasemmalla puolella olevalle kolmitieventtiilille. Kolmitieventtiilin asennosta sitten riippuu se, että nouseeko nostolaite vai liikkuuko ulkopuolinen sylinteri jos sellainen on kytkettynä kolmitieventtiilin lähtöputkeen.
Silloin kun nostolaite ei nosta niin öljy menee lähes painettomana läpi voiteluputkistoon.
Kun nostolaite ei ole ihan ylhäällä, valitsin on keskellä asennonsäädöllä ja käännetään kolmitieventtiili joko 1 tai 2 asentoon ja vedetään sitten nostovipu taakse, venttiililohkoa ohjaava nokkalevy pitää noston kytkettynä päälle, mutta koska öljy ei pääse nostosylinteriin eikä myöskään ulkopuolisen sylinteriin koska sellaista ei ole kytketty kolmitieventtiilin ulosottoon, on sillä ainoa ulospääsy joko pumpun päällä olevan ylipaineventtiilin kautta vaihdelaatikkoon tai sitten istuimen oikealla puolella olevan liitoksen takanapaan kytkettyyn putkeen.
Jos kolmitieventtiilin ulosottoihin ei ole kytketty mitään hydrauliikkaa, on samantekevää onko vipu käännettynä ihan vasempaa laitaan vai yhden naksauksen verran sieltä oikealle. Valitsin keskellä nostovipu takana tulee systeemiin täydet paineet jos nostolaite ei ole ihan ylhäällä.
Jos kolmitieventtiilin ulosotot ovat käytössä niin silloin täytyy nostovipu lukita jollain konstilla ihan taakse jousipainetta vasten ja antaa nostolaitteen nousta ylös.
Hirmuisen vaikea selittää yksinkertainen juttu. Toisaalta tuota toimintaa ei minusta ole selostettu edes käyttöohjekirjassa, se on vaan pitänyt itse keksiä tai kavereilta kysyä.
Silloin kun nostolaite ei nosta niin öljy menee lähes painettomana läpi voiteluputkistoon.
Kun nostolaite ei ole ihan ylhäällä, valitsin on keskellä asennonsäädöllä ja käännetään kolmitieventtiili joko 1 tai 2 asentoon ja vedetään sitten nostovipu taakse, venttiililohkoa ohjaava nokkalevy pitää noston kytkettynä päälle, mutta koska öljy ei pääse nostosylinteriin eikä myöskään ulkopuolisen sylinteriin koska sellaista ei ole kytketty kolmitieventtiilin ulosottoon, on sillä ainoa ulospääsy joko pumpun päällä olevan ylipaineventtiilin kautta vaihdelaatikkoon tai sitten istuimen oikealla puolella olevan liitoksen takanapaan kytkettyyn putkeen.
Jos kolmitieventtiilin ulosottoihin ei ole kytketty mitään hydrauliikkaa, on samantekevää onko vipu käännettynä ihan vasempaa laitaan vai yhden naksauksen verran sieltä oikealle. Valitsin keskellä nostovipu takana tulee systeemiin täydet paineet jos nostolaite ei ole ihan ylhäällä.
Jos kolmitieventtiilin ulosotot ovat käytössä niin silloin täytyy nostovipu lukita jollain konstilla ihan taakse jousipainetta vasten ja antaa nostolaitteen nousta ylös.
Hirmuisen vaikea selittää yksinkertainen juttu. Toisaalta tuota toimintaa ei minusta ole selostettu edes käyttöohjekirjassa, se on vaan pitänyt itse keksiä tai kavereilta kysyä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Onkelmia senkun pukkaa
Ny alakaa vastustaa oikee todenteolla taavikan kans.. Nyt pullahti raidetangonpään nivel kuopastaan.. mitähän seuraavaks Pitääs vissii hävittää koko laitos!Ostajaehdokkaita
Taavivaa- Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 sen vaihteet
Taavivaa kirjoitti: Ny alakaa vastustaa oikee todenteolla taavikan kans.. Nyt pullahti raidetangonpään nivel kuopastaan.. mitähän seuraavaks Pitääs vissii hävittää koko laitos!Ostajaehdokkaita
osta valametti nii ei oo tommosia vikoja
valmet 705- Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
Paikkakunta : e-k ruokolahti
Vs: 996 sen vaihteet
turha aloitella mitään traktori vs. traktori keskusteluja. Lienee normaalia tuon ikäisessä jos välillä jotain hajoaa. Kun uudemmissakin sattuu ja tapahtuu.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Ööööööö
Mulla on valamettiki ja kyl siinäki omat vaivansa on Ostimpa nyt vaan taavetin ja tuntu kyl valmettii verrattuna aika hyvältä.. On hiljanen ja tehojaki riittävästi,mut nuo hallintalaitteet pitääs vaan omaksua..
valmet 705 kirjoitti:Taavivaa kirjoitti: Ny alakaa vastustaa oikee todenteolla taavikan kans.. Nyt pullahti raidetangonpään nivel kuopastaan.. mitähän seuraavaks Pitääs vissii hävittää koko laitos!Ostajaehdokkaita
osta valametti nii ei oo tommosia vikoja
Taavivaa- Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 sen vaihteet
Raidetangonpäät lienee kulutustavaraa.Muistaakseni noin17 eurooo kipale ikh:lla.
Laita kerralla molemmat uusiks niin loppuu välyksetkin.3-7 mm aurauskulmaa .
Laita kerralla molemmat uusiks niin loppuu välyksetkin.3-7 mm aurauskulmaa .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 996 sen vaihteet
Tuollainen raidetangonpään rikkoontuminen etenkin 35v vanhassa traktorissa on ihan arkipäivää, luultavasti vaihdettu parikertaa aikaisemmin koneen eliniän aikana. Jos on paljon maantieajoa niin katsellahan ettei ohjaussylinterin nivelissä ole välyksiä, 30€ kappale suunnilleen uudet nivelet siihen. Kannattaa muuten seurata vähän koneiden kuntoa, aika vaarallinen juttu jos tipahtaa kovemmassa vauhdissa raidetanko irti nivelestään.
Ei varsinaisesti aiheeseen liittyen mutta neliveto valmettien (mezzo, mega ja hitech) mallien raidetangon päät ovat ihan hillittömän hintaisia, 60€-100€ kappale riippuen akselityypistä, siinä tulee hintaa kerrakseen kun laittaa kaikki neljä niveltä uusiksi.
Alkaa olemaan yleinen hauskutuksen aihe kun eri vikojen ilmenemisen jälkeen saattaa tulla vastaus "osta xx merkkinen traktori"
Ei varsinaisesti aiheeseen liittyen mutta neliveto valmettien (mezzo, mega ja hitech) mallien raidetangon päät ovat ihan hillittömän hintaisia, 60€-100€ kappale riippuen akselityypistä, siinä tulee hintaa kerrakseen kun laittaa kaikki neljä niveltä uusiksi.
Alkaa olemaan yleinen hauskutuksen aihe kun eri vikojen ilmenemisen jälkeen saattaa tulla vastaus "osta xx merkkinen traktori"
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 996 sen vaihteet
Kerran kävi niin, että meni koko raidetanko poikki. Onneks hallin pihassa, oli just tieajosta kotiutunut.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 996 sen vaihteet
Eipä niitä RT-päitä valluunkaan ilimaiseksi saa, ja kuluvat ne niissäkin.
Niin että se siitä.......
Niin että se siitä.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 996 sen vaihteet
Vaihdoin tänään uuden kumin vaihdekeppiin ja laitoin vaseliinia pallon päälle. Olisi kysymys, millä saatiin kiristettyä ohjauspyörän akselin väljyyttä?
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: 996 sen vaihteet
Ohjauksesta saa KAIKEN väljän pois tarvittaessa.
-uusimalla raidetangon ja sivutangon päät,pieni kustannus käy nopeasti
-ottamalla ohjaussimpukan haruaksta shimmilevyjä pois
-uusimalla ohjauspylvään akselin ,maksaa esim marjakankaalla 90 euroa
Kaksi viimeksimainittua hommaa vaatii ohjauspylvään irroittamisen mutta ei sekään tavaton homma ole.
Jos on on oikein paljon väljää esim yli neljäsosakierrosta,niin suosittelisin ohjausakselin tilaamista etukäteen niin saa paketin kasaan samantien.
Em toimenpide siis traktorille jossa ei ole tehostinta tai hydr.ohjausta.
-uusimalla raidetangon ja sivutangon päät,pieni kustannus käy nopeasti
-ottamalla ohjaussimpukan haruaksta shimmilevyjä pois
-uusimalla ohjauspylvään akselin ,maksaa esim marjakankaalla 90 euroa
Kaksi viimeksimainittua hommaa vaatii ohjauspylvään irroittamisen mutta ei sekään tavaton homma ole.
Jos on on oikein paljon väljää esim yli neljäsosakierrosta,niin suosittelisin ohjausakselin tilaamista etukäteen niin saa paketin kasaan samantien.
Em toimenpide siis traktorille jossa ei ole tehostinta tai hydr.ohjausta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
kaikki hajoo
Niin kaikki hajoo aikanaan ja mikään ei ole ikuista,joissain maksaa enempi ja joissain osat taas vähempi.
Aina ei kaikki parane laitetta vaihtamalla on ne huollot uudessakin ja KALLIIT semmoset!!
Aina ei kaikki parane laitetta vaihtamalla on ne huollot uudessakin ja KALLIIT semmoset!!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996 sen vaihteet
Jos rattiklappia edestakaisin keikuttamalla rattiakseli nousee ja laskee niin siellä on rattiakselin yläpään laakerissa väljää. Siitä tulee nopeasti klappia ohjaukseen. Sen pitäisi pystyä kiristämään pois jos välys ei ole kovin suuri. Ratti pois ja mutteri pois niin alla pitäisi oleman kiristysmutteri. Laakeri on yhdenlainen jaettu painekuulalaakeri jossa on 3/8" kuulat. MF 135:ssä on kuulemma sama laakeri rattiakselissa, joten osia pitäisi löytyä helposti jos laakeri menee vaihtoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Piru vie...
Mikähän mahtaa tökkiä kun jumitti 996nen vaihteen päälle 2tai3nen oli silimäs.. sai oikee repiä kunnolla et sai takas vapaalle ja pakin silimään Taavetin konstaalut senkun lisääntyy Öö ja taas teidän iloksi tyhymä kysymys.. kyselin tuosta hydrauliöljymäärän tarkistuksesta ja en kyl mistää mitää silimää/tikkua löytäny.. Ja mistäs tuota sit lisätään
Taavivaa- Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 sen vaihteet
Taavivaa kirjoitti:Mikähän mahtaa tökkiä kun jumitti 996nen vaihteen päälle 2tai3nen oli silimäs.. sai oikee repiä kunnolla et sai takas vapaalle ja pakin silimään Taavetin konstaalut senkun lisääntyy Öö ja taas teidän iloksi tyhymä kysymys.. kyselin tuosta hydrauliöljymäärän tarkistuksesta ja en kyl mistää mitää silimää/tikkua löytäny.. Ja mistäs tuota sit lisätään
Tuollasessa tilanteessa vähän nostasin kytkintä, että rattaat pyörähtää ja sitten vaihde pois. Jos ei vieläkään lähde, jossain on vivustossa täytyy olla klappia tai muuta ongelmaa. Viisaat vastatkoon. Mulla ei aina mene kone pysähdyksissä kakkonen päälle, siihen auttaa kun nostaa kytkintä ja uudelleen.
Ajosuunnassa vasemalla kädelllä portaiden kohdalla, vaihteiston kyljessä on tarkastussilmä. Siinä ei näy mitään jos kone on käynnissä. Täyttö on koneen takana, työntövarresta eteenpäin iso neliökanta tulppa mutkaputken päässä.
Jos et tiedä millon ne on vaihdettu, laske öljyt pois, vaihda suodatin. Sitten mittaat 27L öljyä tilalle ja homma hansikkaassa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
jooooo
Eipä auttanu kytkimen nostot kaikkee tuli kokeiltua.. Sit ku hain lekan et meen antaa moukaria siirtäjälle nii tais kones säikähtää ja hups läks jumi pois..
Tuollasessa tilanteessa vähän nostasin kytkintä, että rattaat pyörähtää ja sitten vaihde pois. Jos ei vieläkään lähde, jossain on vivustossa täytyy olla klappia tai muuta ongelmaa. Viisaat vastatkoon. Mulla ei aina mene kone pysähdyksissä kakkonen päälle, siihen auttaa kun nostaa kytkintä ja uudelleen.
Ajosuunnassa vasemalla kädelllä portaiden kohdalla, vaihteiston kyljessä on tarkastussilmä. Siinä ei näy mitään jos kone on käynnissä. Täyttö on koneen takana, työntövarresta eteenpäin iso neliökanta tulppa mutkaputken päässä.
Jos et tiedä millon ne on vaihdettu, laske öljyt pois, vaihda suodatin. Sitten mittaat 27L öljyä tilalle ja homma hansikkaassa.[/quote]
Tuollasessa tilanteessa vähän nostasin kytkintä, että rattaat pyörähtää ja sitten vaihde pois. Jos ei vieläkään lähde, jossain on vivustossa täytyy olla klappia tai muuta ongelmaa. Viisaat vastatkoon. Mulla ei aina mene kone pysähdyksissä kakkonen päälle, siihen auttaa kun nostaa kytkintä ja uudelleen.
Ajosuunnassa vasemalla kädelllä portaiden kohdalla, vaihteiston kyljessä on tarkastussilmä. Siinä ei näy mitään jos kone on käynnissä. Täyttö on koneen takana, työntövarresta eteenpäin iso neliökanta tulppa mutkaputken päässä.
Jos et tiedä millon ne on vaihdettu, laske öljyt pois, vaihda suodatin. Sitten mittaat 27L öljyä tilalle ja homma hansikkaassa.[/quote]
Taavivaa- Viestien lukumäärä : 12
Vs: 996 sen vaihteet
no tuolla asenteella voi olla jumi siellä ja toinen täällä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB 995 vaihteet
» Vaihteet hävis
» Vaihteet jumissa 1210 vm 78
» Case 1690 -84 vaihteet katosi
» case 4230 vaihteet takertelee
» Vaihteet hävis
» Vaihteet jumissa 1210 vm 78
» Case 1690 -84 vaihteet katosi
» case 4230 vaihteet takertelee
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa