Case 1690 -84 vaihteet katosi
5 posters
Sivu 1 / 1
Case 1690 -84 vaihteet katosi
Terve!
Uusi vanha kone tuli eilen taloon. Pykäläkeppi heilui kuin hullun... niin kuin vanhassa pitääkin.
Tänään pääsin ajelemaan hieman hommiakin, mutta kun ajoin keulan ojaan alkoi ongelmat.
Kytkin ei enää irrottanutkaan. Hetken pumppailtua pääsin ojan yli pellolle, kunnes en enää saanutkaan pykälää vapaalle.
Hetken keppiä veivattuani vapaa kolahti, mutta siihen jäätiin. Tasasella kytkin polkimessa on taas vastusta, mutta keppi on hervoton.
Sain irroitettua hytin alta takaa kurottamalla vaihteensiirtäjän tangon. Epäilin sen kuluneen ja pompanneen pois.
Hitsasin millin halkaisijaa nuppiin lisää ja asettelin paikalleen.
Kännykällä kannen raosta kuvaamalla varmistuin että nuppi on kolossaan kun suljin kannen, mutta tanko liikkuu silti melko hervottomasti eikä mikään pykälistä mene päälle.
Kytkimen toimimattomuus keula alhaalla liittynee vähäiseen nestemäärään, mutta mites pykälien katoaminen?
Kuulee ja tuntee että rattaat eivät kolahtele vaikka tankoa vääntelee.
Nyt kyrsii, sillä olihan tuo jo melkein 24h pihassa kunnes laukes.
Saisinko arvon Taavetisteilta hieman diagnoosiapua?
t.Hanu
Uusi vanha kone tuli eilen taloon. Pykäläkeppi heilui kuin hullun... niin kuin vanhassa pitääkin.
Tänään pääsin ajelemaan hieman hommiakin, mutta kun ajoin keulan ojaan alkoi ongelmat.
Kytkin ei enää irrottanutkaan. Hetken pumppailtua pääsin ojan yli pellolle, kunnes en enää saanutkaan pykälää vapaalle.
Hetken keppiä veivattuani vapaa kolahti, mutta siihen jäätiin. Tasasella kytkin polkimessa on taas vastusta, mutta keppi on hervoton.
Sain irroitettua hytin alta takaa kurottamalla vaihteensiirtäjän tangon. Epäilin sen kuluneen ja pompanneen pois.
Hitsasin millin halkaisijaa nuppiin lisää ja asettelin paikalleen.
Kännykällä kannen raosta kuvaamalla varmistuin että nuppi on kolossaan kun suljin kannen, mutta tanko liikkuu silti melko hervottomasti eikä mikään pykälistä mene päälle.
Kytkimen toimimattomuus keula alhaalla liittynee vähäiseen nestemäärään, mutta mites pykälien katoaminen?
Kuulee ja tuntee että rattaat eivät kolahtele vaikka tankoa vääntelee.
Nyt kyrsii, sillä olihan tuo jo melkein 24h pihassa kunnes laukes.
Saisinko arvon Taavetisteilta hieman diagnoosiapua?
t.Hanu
hanu- David Brown : Case 1690 4wd -84 + takatuuppari 1390 -82
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Itä-Loppi
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
En tuotakaan ihan hyvin tunne, siis 1690 koneita, mutta lootan osalta lienee jotenkin kuitenkin vanhaa perua oleva rakenne.
Ettei laaatikon sisästä olisi jotain vikaa, siirtäjäsysteemissä ? Eli sieltä pallo hypsinyt pois paikoiltaan ??
Ettei laaatikon sisästä olisi jotain vikaa, siirtäjäsysteemissä ? Eli sieltä pallo hypsinyt pois paikoiltaan ??
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
Jotenkin tuntuis että vaihdekäppi ei ole kuitenkaan hahlossaan
Jos vaihteensiirtäjän lukitustappi on poikki niin tuskin kuitenkaan kahdesta yhtä aikaa
Siinähän on laatikossa vastakkain 2-3 ja 1-R vaihteensiirtäjät.
Suosittelisin alkajaisiksi että irroitat uudestaan laatikon kannesta sen vaihteensiirtäjän.
Sitten peilien ja valon kanssa katsot siitä avautuneesta reiästä miltä vaihteensiirtäjien hahlot näyttää.
Ota vaikka kännyllä kuvakin.
Ennenkuin laitat siirtäjää takaisin niin olis hyvä jos vaihde olis vapaalla eli molemmat siirtäjänhahlot vastakkain.
Reiästä voi kyllä kokeilla jollain aputyökalulla että liikkuvatko siirtäjänhahlot hervottomasti vaakatangossa.
Jos on paljon ajettu kone niin on mahdollista että hahlot on kuluneet jopa niin että ne pitää korvata paremmilla.
Siirtäjän lisähitsauksella yleensä pärjää pitkälle.
Kyselehän lisää jos tarvii
Jos vaihteensiirtäjän lukitustappi on poikki niin tuskin kuitenkaan kahdesta yhtä aikaa
Siinähän on laatikossa vastakkain 2-3 ja 1-R vaihteensiirtäjät.
Suosittelisin alkajaisiksi että irroitat uudestaan laatikon kannesta sen vaihteensiirtäjän.
Sitten peilien ja valon kanssa katsot siitä avautuneesta reiästä miltä vaihteensiirtäjien hahlot näyttää.
Ota vaikka kännyllä kuvakin.
Ennenkuin laitat siirtäjää takaisin niin olis hyvä jos vaihde olis vapaalla eli molemmat siirtäjänhahlot vastakkain.
Reiästä voi kyllä kokeilla jollain aputyökalulla että liikkuvatko siirtäjänhahlot hervottomasti vaakatangossa.
Jos on paljon ajettu kone niin on mahdollista että hahlot on kuluneet jopa niin että ne pitää korvata paremmilla.
Siirtäjän lisähitsauksella yleensä pärjää pitkälle.
Kyselehän lisää jos tarvii
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
Hyvää itsenäisyyspäivää Taavetisteille!
Ja kiitos pikaisista vastauksista.
Samaa Outsider ihmettelin että miten kaikki pykälät voi kadota.
Pari tuntia temusin Casen persiissä keskellä pimeätä peltoa, tuulessa ja tuiskussa. Tätä ennen olin hitsaillut nuppiin noin millin halkaisijaa lisää.
Nupin halkaisija nyt 15mm.
Monta kertaa yritettyäni, keksin napata kännykällä kuva tilanteesta jossa oletin nupin olevan hahloissa ja kansi sen verta sivussa että sain raosta kuvan. Siellähän se oli.
Varovasti pari ruuvia kiinni ja kokeilemaan. Ei kolahtele rattaat ei.
Josko se vaan oli eilen huono päivä ja nuppi hyppäsi hahlosta pois kun siirsin kannen paikoilleen. Toivotaan.
Täytyypi mennä koittamaan tuonne räntäsateeseen uudestaan.
Ja kiitos pikaisista vastauksista.
Samaa Outsider ihmettelin että miten kaikki pykälät voi kadota.
Pari tuntia temusin Casen persiissä keskellä pimeätä peltoa, tuulessa ja tuiskussa. Tätä ennen olin hitsaillut nuppiin noin millin halkaisijaa lisää.
Nupin halkaisija nyt 15mm.
Monta kertaa yritettyäni, keksin napata kännykällä kuva tilanteesta jossa oletin nupin olevan hahloissa ja kansi sen verta sivussa että sain raosta kuvan. Siellähän se oli.
Varovasti pari ruuvia kiinni ja kokeilemaan. Ei kolahtele rattaat ei.
Josko se vaan oli eilen huono päivä ja nuppi hyppäsi hahlosta pois kun siirsin kannen paikoilleen. Toivotaan.
Täytyypi mennä koittamaan tuonne räntäsateeseen uudestaan.
hanu- David Brown : Case 1690 4wd -84 + takatuuppari 1390 -82
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Itä-Loppi
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
hanu kirjoitti:Hyvää itsenäisyyspäivää Taavetisteille!
Ja kiitos pikaisista vastauksista.
Samaa Outsider ihmettelin että miten kaikki pykälät voi kadota.
Pari tuntia temusin Casen persiissä keskellä pimeätä peltoa, tuulessa ja tuiskussa. Tätä ennen olin hitsaillut nuppiin noin millin halkaisijaa lisää.
Nupin halkaisija nyt 15mm.
Monta kertaa yritettyäni, keksin napata kännykällä kuva tilanteesta jossa oletin nupin olevan hahloissa ja kansi sen verta sivussa että sain raosta kuvan. Siellähän se oli.
Varovasti pari ruuvia kiinni ja kokeilemaan. Ei kolahtele rattaat ei.
Josko se vaan oli eilen huono päivä ja nuppi hyppäsi hahlosta pois kun siirsin kannen paikoilleen. Toivotaan.
Täytyypi mennä koittamaan tuonne räntäsateeseen uudestaan.
Onko mahdollisuutta ottaa penkki pois jos ei pelitä vieläkään, akkurälläkällä aukko penkin alle, näkee parhaiten pelipaikan. ite jouduin ihan rautakangella oikomaan vaihteet kohdalleen ennenkuin pelasi. Se kepin pallon alapääkin pitäisi kasvattaa pyöreäkulmaiseksi neliöksi. Napakka tulee siitä. Galleriassa kuva siitä jos aikaa etsiä.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
Jos siirtohaarukan hahloon on kulunut kepin alapään pallon muotoinen ura, niin yliluiskahduksen mahdollisuus tosiaan pienenee jos nuppiin kasvattaa lisää leveyttä. Hahloja on kuulemma korjattu jossakin hitsaamalla kun vaihtohomma ei ole alkanut kiinnostaa. Tarkkana siinä varmaan saa olla ettei sula pääse lörähtämään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
Tämä foorumihan on samaa luokkaa kuin Saabisteilla eli loistava. Ehkä henkinen tuki on se suurin jota näinä vaikeina aikoina kaipaa Ja asiantuntemustuki tottakai...
Saattaa olla että olen levittänyt nupin päätä millin liikaa ja siksi se ei uppoa hahloon kokonaan ja pompsahtaa kantta sovittaessa kohilleen pois. Ts. nuppi on ollut vaan huulilla kun olen sitä raosta kuvannut. Tänään on juhlittu itsenäisyyttämne, mutta huomenna jatkan "modernin" Taavetin hoivaamista.
Toivon syvästi että vika ei ole siellä syvemmällä...
Saattaa olla että olen levittänyt nupin päätä millin liikaa ja siksi se ei uppoa hahloon kokonaan ja pompsahtaa kantta sovittaessa kohilleen pois. Ts. nuppi on ollut vaan huulilla kun olen sitä raosta kuvannut. Tänään on juhlittu itsenäisyyttämne, mutta huomenna jatkan "modernin" Taavetin hoivaamista.
Toivon syvästi että vika ei ole siellä syvemmällä...
hanu- David Brown : Case 1690 4wd -84 + takatuuppari 1390 -82
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Itä-Loppi
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
Saab-foorumi on tosiaan myös asiantunteva ja asiallinen.
Katoppa tuolta gallleria-osastolta ,projektit ja remontit ,viides rivi, Tikon 14.12.2012 ottamat kuvat.
Vaihdekäpin lisähitsaus ja kuva miltä hahlot näyttää.Tuossa kuvassa aika hyvät hahlot.
Vaihdekäpin pituutta ei voi paljoa lisätä ehkä millin-kaksi.
En oikein usko että pystyy samalla ottamaan kuvaa kun käpin laittaa hahloon
Eihän hahlo ole kuin sentin -puolitoista syvä.
En kyllä ekana lähtis hytin lattiaa rälläköimään
Katoppa tuolta gallleria-osastolta ,projektit ja remontit ,viides rivi, Tikon 14.12.2012 ottamat kuvat.
Vaihdekäpin lisähitsaus ja kuva miltä hahlot näyttää.Tuossa kuvassa aika hyvät hahlot.
Vaihdekäpin pituutta ei voi paljoa lisätä ehkä millin-kaksi.
En oikein usko että pystyy samalla ottamaan kuvaa kun käpin laittaa hahloon
Eihän hahlo ole kuin sentin -puolitoista syvä.
En kyllä ekana lähtis hytin lattiaa rälläköimään
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
Tuo kuulostaa kyllä vähän samanlaiselta tapaukselta, kuin se yks 1390 joka tuossa joskus oli hoidossa....
Sen seittemän kertaa koitin keppikoteloa paikoilleen laatikon päälle, ja oli olevinaan kohillaan tappi... Vaan ei....
Aloin jo valmisteleen kopinnostoa pois, eli jotain vipstaakeja irroittelin, mutta jokin etiäinen takaraivossa käski vielä yrittämään kerran-pari, ennen mitään isompia, radikaalimpia toimia.
Ja kas, sillä toisella kertaa, keppi taisikin lopulta mennä minne oikeasti pitikin, ja loota alkoi pelaamaan niinkuin pitääkin....
Eli koppi jäi sitten nostamatta ja loota avaamatta......
Sen seittemän kertaa koitin keppikoteloa paikoilleen laatikon päälle, ja oli olevinaan kohillaan tappi... Vaan ei....
Aloin jo valmisteleen kopinnostoa pois, eli jotain vipstaakeja irroittelin, mutta jokin etiäinen takaraivossa käski vielä yrittämään kerran-pari, ennen mitään isompia, radikaalimpia toimia.
Ja kas, sillä toisella kertaa, keppi taisikin lopulta mennä minne oikeasti pitikin, ja loota alkoi pelaamaan niinkuin pitääkin....
Eli koppi jäi sitten nostamatta ja loota avaamatta......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
Ongelma ratkesi yllättäin. Kiitos osanotosta
Siirtäjäkepukan sokkatappi oli poikki. Ei vaan näkynyt päällepäin vaikka käsissäni sitä pyörittelin. Oli sen verran tiukka sovite ja tappi näytti ehjältä koska molemmat päät olivat paikoillaan vaikka tappi olikin kolmessa osassa.
Lopuksi sen hokasin, laitoin uuden sokan ja loppu olikin helppoa.
Onneksi en vielä rälläköinyt hytin pohjaa tai ryhtynyt mihinkään isompaan operaatioon.
Kuulemisiin...
T.Tuore Taavetisti
Siirtäjäkepukan sokkatappi oli poikki. Ei vaan näkynyt päällepäin vaikka käsissäni sitä pyörittelin. Oli sen verran tiukka sovite ja tappi näytti ehjältä koska molemmat päät olivat paikoillaan vaikka tappi olikin kolmessa osassa.
Lopuksi sen hokasin, laitoin uuden sokan ja loppu olikin helppoa.
Onneksi en vielä rälläköinyt hytin pohjaa tai ryhtynyt mihinkään isompaan operaatioon.
Kuulemisiin...
T.Tuore Taavetisti
hanu- David Brown : Case 1690 4wd -84 + takatuuppari 1390 -82
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Itä-Loppi
Vs: Case 1690 -84 vaihteet katosi
No hyvä jotta pipi löytyi. Joskus tuollainen alle 5centin hintainen osa voi tuottaa työtä, vianhaussa......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» case 4230 vaihteet takertelee
» Case 1690 venttiiliremontti
» case 1690 T
» uusi kone, uudet murheet
» DB 995 vaihteet
» Case 1690 venttiiliremontti
» case 1690 T
» uusi kone, uudet murheet
» DB 995 vaihteet
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa