DB 1200 ulosoton kytkin
+3
erkki
outsider
Phaeton
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 1200 ulosoton kytkin
Terve mieheen,
Täällä aloitteleva konemies hankki 1200:sen perään lingon. Linkoamiset loppuivat kuitenkin hyvin lyhyeen, koska ulosoton kytkin ei taida toimia.
Se ei siis irroita vaikka kahvan vetää aivan taakse. Jotain joustoa loppupäässä on, mutta kun meinaa laittaa vaihteen silmään niin rattaat rallattaa.
Edellinen omistaja on tehnyt kytkinremontin jossa kumpikin levy vaihdettiin. Ajattelin että säätö on pielessä joten otin vähän löysiä pois,--->ei vaikutusta.
Tyhjäkäynnillä ajovaihde vapaalla kytkimestä kuuluu "kilinää". Kytkinkopan alla olevasta luukusta kun katsoo niin metallinen lautasen näköinen osa (voimanulosoton painelaakeri?) helisee.
Olisiko kyläseppien kytkinrempassa mennyt joku pieleen, vai onko ulosoton kytkin vain säädetty persiilleen? Ajokytkin toimii hienosti.
Kone sammuksissa UO vaihteet saa päälle ja kytkin pitää.
Miten se kytkin pitäisi säättää kohdilleen? Vapaaliike 1210:sen ohjekirjan mukaan yli 50mm. Päteekö sama myös tähän?
Neuvoja otetaan nöyrästi vastaan...
Täällä aloitteleva konemies hankki 1200:sen perään lingon. Linkoamiset loppuivat kuitenkin hyvin lyhyeen, koska ulosoton kytkin ei taida toimia.
Se ei siis irroita vaikka kahvan vetää aivan taakse. Jotain joustoa loppupäässä on, mutta kun meinaa laittaa vaihteen silmään niin rattaat rallattaa.
Edellinen omistaja on tehnyt kytkinremontin jossa kumpikin levy vaihdettiin. Ajattelin että säätö on pielessä joten otin vähän löysiä pois,--->ei vaikutusta.
Tyhjäkäynnillä ajovaihde vapaalla kytkimestä kuuluu "kilinää". Kytkinkopan alla olevasta luukusta kun katsoo niin metallinen lautasen näköinen osa (voimanulosoton painelaakeri?) helisee.
Olisiko kyläseppien kytkinrempassa mennyt joku pieleen, vai onko ulosoton kytkin vain säädetty persiilleen? Ajokytkin toimii hienosti.
Kone sammuksissa UO vaihteet saa päälle ja kytkin pitää.
Miten se kytkin pitäisi säättää kohdilleen? Vapaaliike 1210:sen ohjekirjan mukaan yli 50mm. Päteekö sama myös tähän?
Neuvoja otetaan nöyrästi vastaan...
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Jahas
Ulosoton painelaakerin peltinen suoja voi toki pitää ääntä vaikka laakeri olisikin kunnossa.
On mahdollista jos ei käytetty pitkään aikaan että ylosoton kykinlevy on napannut kiinni vauhtipyörään.
Kytkimen kolmiolevyn ja käpälien nokkien väli pitäis olla noin tuuma.
Nokkien pultteja voi alakautta säätää
Käsikytkimen vapaaliike kulunee olla myös 1200:ssa noin 50mm.
Toinen keino säätää kytkin on:
-laita käsikytkin taakse
-kytke ulosotto päälle
-säädä säätömutteria niin että voit juuri ja juuri käsin pyörittää ulosottoa,jätä säätömutteri siihen.
Jos ei irroita niin silloin levy on kiinni vauhtipyörässä.
Jätä ulosoton kytkin taka-asentoon ainakin yön yli tai pitemmäksikin aikaa.
Levyä voi tietenkin kiusata pitämällä kytkin taka-asennossa ja käyttää linkoa .ei kovin pitkiä aikoja.
Ainahan ulosotto vähän rusahtaa jos heti kytkee kun kytkimen vetää taakse.Odota pari sekuntia niin tilanne paranee.
Ulosoton painelaakerin peltinen suoja voi toki pitää ääntä vaikka laakeri olisikin kunnossa.
On mahdollista jos ei käytetty pitkään aikaan että ylosoton kykinlevy on napannut kiinni vauhtipyörään.
Kytkimen kolmiolevyn ja käpälien nokkien väli pitäis olla noin tuuma.
Nokkien pultteja voi alakautta säätää
Käsikytkimen vapaaliike kulunee olla myös 1200:ssa noin 50mm.
Toinen keino säätää kytkin on:
-laita käsikytkin taakse
-kytke ulosotto päälle
-säädä säätömutteria niin että voit juuri ja juuri käsin pyörittää ulosottoa,jätä säätömutteri siihen.
Jos ei irroita niin silloin levy on kiinni vauhtipyörässä.
Jätä ulosoton kytkin taka-asentoon ainakin yön yli tai pitemmäksikin aikaa.
Levyä voi tietenkin kiusata pitämällä kytkin taka-asennossa ja käyttää linkoa .ei kovin pitkiä aikoja.
Ainahan ulosotto vähän rusahtaa jos heti kytkee kun kytkimen vetää taakse.Odota pari sekuntia niin tilanne paranee.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Koitan pitää käsikytkintä taaksevedettynä pari päivää, jos sitten irtoaisi.
Ihmettelin myös nivelakselin toimintaa kun linko oli maahan laskettuna. Se rupesi ääntämään ja kun nosti vähän ylemmäs niin hiljeni.
Onko olemassa nivelakseleita jotka sallivat isomman kulman?
Koitan pitää käsikytkintä taaksevedettynä pari päivää, jos sitten irtoaisi.
Ihmettelin myös nivelakselin toimintaa kun linko oli maahan laskettuna. Se rupesi ääntämään ja kun nosti vähän ylemmäs niin hiljeni.
Onko olemassa nivelakseleita jotka sallivat isomman kulman?
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Laajakulmaniveliä on kyllä olemassa, mutta ovat aika kalliita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
No jos kokeilisi puuilon myymää nivelakselia levykytkimellä 900Nm taitaa riittää taavettiin.
Näyttää aivan samanlaiselta kuin ikh:n myymät. Mutta paljon halvempi.
Vai suositteleeko raati jotain muuta?
Näyttää aivan samanlaiselta kuin ikh:n myymät. Mutta paljon halvempi.
Vai suositteleeko raati jotain muuta?
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Kaikki tavalliset nivelakselit alkavat kalista kun käännetään jyrkkään kulmaan. Vanha ja kulunut akseli tietysti kalisee enemmän jos on väljää teleskooppiputkissa ja nivelissä. Laajakulmanivelessä on tuplaristikot, joka sallii isomman kulman. Kalina johtuu siitä luonnonlaista, että nivelakselin pyöriminen muuttuu sitä epätasaisemmaksi mitä isommaksi kulma kasvaa. Jos lingon akseli on kovin matalalla niinkuin usein on, niin kulmaahan siitä tulee. Jotakin apua voisi olla siitä, että hitsaa pienet korokkeet lingon suppiloon sillä tavalla kiilamaisesti, että linko kallistuu takakenoon. Samalla akselin pää nousee ja lingon puolen kulmakin pienenee. Minusta 900 Nm momentti riittää lingolle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Sehän on useimmissa lingoissa probleema tuo alhaalla oleva nivelakselin kykentä.
Yksi valmistaja käyttää taavetin alennuspyörästöä tuossa kohtaa.
Tulee akseli hyvälle korkeudelle ja lumi saa kyytiä.
Yksi valmistaja käyttää taavetin alennuspyörästöä tuossa kohtaa.
Tulee akseli hyvälle korkeudelle ja lumi saa kyytiä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Taavetissa taitaa olla tuo ulosottoakselin pää vielä hieman korkeammalla kuin monessa muussa traktorissa, rakenteesta johtuen, mikä hankaloittaa tilannetta. Toisaalta maavaraakin sitten on reilusti. Melkein kysyjän tapauksessa suosittelisin sitä lajakulma-akselia. Pelkkää nivelpäätäkin myydään, mutta senkin hinta on suolainen. Joskus saapi lingonkin tuolla akselin hinnalla. Mutta jos kerran tavallinen nivelakseli ääntää lingotessa niin se ei ole kyllä kovin pitkäikäinen. Eli vaihtoehdot on aika vähissä, jos ei sitten linkoa rupea vaihtamaan
Rokressi- Viestien lukumäärä : 129
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Pidin paripäivää ulosoton kytkintä irrotus asennossa, mutta ei vain irroita.
Kumpaan suuntaan kytkinasetelmassa olevaa 3 säätöpulttia tulisi kääntää että lähtisi irrottamaan?
Kun katsoin alaluukusta kytkinasetelmaa kaverin liikuttaessa ulosoton kytkintä niin ei sielä paljon liikettä tapahdu. Pikkuisen vivusto liikkuu.
Vaikka kääntää käyttötangon säädösta aivan tappiin niin ei irrota.
Ei millään vitsisi katkaisuhoitoon ruveta kun lunta tulee tätävauhtia.
Onko porukalla ideoita mitä kokeillaan ennenkuin rupean ottamaan neuvoa-antavaa...
Kumpaan suuntaan kytkinasetelmassa olevaa 3 säätöpulttia tulisi kääntää että lähtisi irrottamaan?
Kun katsoin alaluukusta kytkinasetelmaa kaverin liikuttaessa ulosoton kytkintä niin ei sielä paljon liikettä tapahdu. Pikkuisen vivusto liikkuu.
Vaikka kääntää käyttötangon säädösta aivan tappiin niin ei irrota.
Ei millään vitsisi katkaisuhoitoon ruveta kun lunta tulee tätävauhtia.
Onko porukalla ideoita mitä kokeillaan ennenkuin rupean ottamaan neuvoa-antavaa...
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Jahas.
Sieltä alaluukun kautta ruuvaat käpälän päissä olevia pultteja aukipäin,niin että melkein ottavat ulosoton painelaakeriin kiinni.
Sieltä alaluukun kautta ruuvaat käpälän päissä olevia pultteja aukipäin,niin että melkein ottavat ulosoton painelaakeriin kiinni.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Itselläni on samanlainen ongelma 1394:ssä: jos ulosotto on kytkettynä, pyörii se koko ajan kytkimen asennosta riippumatta. Mitään ihmeempää ääntä ei kuulu eikä muutakaan oiretta ole. Ei se sinänsä linkoamista estä, mutta vähän pitää temppuilla.
tj86430- Viestien lukumäärä : 12
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
No jos joutuu startilla pyöräyttämään koko paketin aina liikkeelle niin ei ole varmaan pitkäikäinen startti?
Eikös se rasitu ihan helkkaristi tuommoisesta?
Eikös se rasitu ihan helkkaristi tuommoisesta?
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Ulosottovaihteesta ei kannata sorvata hammaspyöriä piloille. Jos kytkin ei irrota niin ulosottoa ei pidä pakottaa päälle moottorin käydessä. Jos se on vain hiukan liimaantunut asetelmaan niin sitä voi kokeilla lingotessa, että kun linko pyörii raskaasti niin vetäisee ulosoton kytkintä auki. Liimautunut levy voi sillä irrota. Kytkintä ei kuitenkaan pidä jättää pitkäksi aikaa auki kun moottori käy koska vastalaakerina on kampiakselin päittäislaakeri joka voi alkaa kärsimään voitelupulaa jos kytkin unohtuu auki. Muutama minuutti ei haittaa mitään. Tyhjä linko ei starttaamista juurikaan jarruta, mutta lunta siellä ei kestä olla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Onko ne säätöpultit ne kiiltävät pitkät kierretanko pultit?
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
mites se näissä menee, säätääkö ne samat pultit myös ajokytkintä?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Juu käpälien päissä olevat pultit ja juuressa lukkomutteri.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
outsider kirjoitti:Juu käpälien päissä olevat pultit ja juuressa lukkomutteri.
helposti siis voimanoton kytkintä säätämällä saa ajokytkimen säädön tarpeeseen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
säätö
Eikös niissä käpälien säätöruuveissa ja lukkomuttereista huolimatta ole vielä pisteellä LYÖTY lukko ettei pyöri ittestään?
Näin mä olen nähny ja kaverikin sanoi että noin se kuuluu aina tehdäkkin,mites nyt sitten jos niitä kääntelee alakautta niin ei niitä pisteellä enää lukittua sakaan?
Kaverilla kans Majorista meni käpälä poikki ja kaks murtunu,ihmettä oli SE että vauhtipyörän ja asetelman väliin oli pultteihin laitettu millin prikat miksiköhän tuo?
Näin mä olen nähny ja kaverikin sanoi että noin se kuuluu aina tehdäkkin,mites nyt sitten jos niitä kääntelee alakautta niin ei niitä pisteellä enää lukittua sakaan?
Kaverilla kans Majorista meni käpälä poikki ja kaks murtunu,ihmettä oli SE että vauhtipyörän ja asetelman väliin oli pultteihin laitettu millin prikat miksiköhän tuo?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 1200 ulosoton kytkin
Ei se vaan irrota vaikka säädetty ja kiusattu lingolla. katkaisuhoito lähestyy pelottavasti.
Kytkin oli 2 viikkoa irrotusasennossa eikä vieläkään tokene. Prkl.
Täytyy ruveta laittelemaan 880:stä kuntoon josko sillä pääsis linkoamaan. Se on seissyt tallissa 10 vuotta, välillä aina pyöritelty konetta käsin.
Varmaan siinäkin kytkimet jumissa. Voi tätä kurjuutta.
Kytkin oli 2 viikkoa irrotusasennossa eikä vieläkään tokene. Prkl.
Täytyy ruveta laittelemaan 880:stä kuntoon josko sillä pääsis linkoamaan. Se on seissyt tallissa 10 vuotta, välillä aina pyöritelty konetta käsin.
Varmaan siinäkin kytkimet jumissa. Voi tätä kurjuutta.
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Similar topics
» DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
» Ulosoton kytkin
» 1690:n ulosoton kytkin
» 1210 ulosoton kytkin
» 885 voiman ulosoton kytkin
» Ulosoton kytkin
» 1690:n ulosoton kytkin
» 1210 ulosoton kytkin
» 885 voiman ulosoton kytkin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa