1952 David Brown
+2
outsider
ssakke_08
6 posters
Sivu 1 / 1
1952 David Brown
Eli tuttuni laittoi tollasen härpäkkeen ja minun pitäisi vähän käydä läpi sitä. Olis vain muutama kysymys siitä ku ole ikinä ruuvannu tuommosta.
Ensiksikki mikähän malli se on? Myyjä oli sanonu et se on vm 1952 ja siitä löytyy tämmösiä numeroita: engine nro AK4/3/3½/13940 serial nro P40813.
Toiseksi, siinä on tuplatankki joten ilmeisesti toiseen tulee bensaa ja toiseen petroolia? (bensalla se ainaki käyntiin lähtee) Mutta kun kone käy lämpimäksi ni heittää käymästä, eli pitääkö silloin kääntää petroolille se vai pitäskö se pelata koko ajan bensalla?
Kolmanneksi, JOS se on DB cropmaster 25 (sokea arvaus) ni sille annetaan venttiilivälyksiksi in=015i (n.0.38mm) ja ex=022i (n.0.56mm) kuumalle koneelle (?) ja tuossa on välykset 2-4mm kylmänä eli todella isot. Mitähän nuo pitäs olla kylmässä koneessa et tohtis säätää niitä??
Neljänneksi, kun vehkeen laittaa käyntiin, niin kytkin ylhäällä kuuluu ääntä perän tuntumasta ja nostovarret yrittää nousta/laskea. Kytkimen kun painaa pohjaan ni ääniki loppuu. ??
Viienneksi, mitä kaikkea tuommosesta kannattee käyä läpi ku seissy tieten jonku aikaa ajamattomana?
Kuuenneksi, mikä se vipu on vänkärin penkin vieressä takaviistossa, (siis vasemalla takaa katottuna) sitä eteen työntämällä myös kytkinpoljin menee pohjaan??
Näistä varmasti hyvin selviää tietämykseni ko. vehkeestä eli asiallisia vastauksia otetaan mielellään vastaan.
Toisaalta ammatiltani olen pienkonemekaanikko joten ihan ekaa kertaa ei olla käet ja naama mustana ruuvaamassa. Mut tämmönen kalusto vain ei ole tuttu.
Ensiksikki mikähän malli se on? Myyjä oli sanonu et se on vm 1952 ja siitä löytyy tämmösiä numeroita: engine nro AK4/3/3½/13940 serial nro P40813.
Toiseksi, siinä on tuplatankki joten ilmeisesti toiseen tulee bensaa ja toiseen petroolia? (bensalla se ainaki käyntiin lähtee) Mutta kun kone käy lämpimäksi ni heittää käymästä, eli pitääkö silloin kääntää petroolille se vai pitäskö se pelata koko ajan bensalla?
Kolmanneksi, JOS se on DB cropmaster 25 (sokea arvaus) ni sille annetaan venttiilivälyksiksi in=015i (n.0.38mm) ja ex=022i (n.0.56mm) kuumalle koneelle (?) ja tuossa on välykset 2-4mm kylmänä eli todella isot. Mitähän nuo pitäs olla kylmässä koneessa et tohtis säätää niitä??
Neljänneksi, kun vehkeen laittaa käyntiin, niin kytkin ylhäällä kuuluu ääntä perän tuntumasta ja nostovarret yrittää nousta/laskea. Kytkimen kun painaa pohjaan ni ääniki loppuu. ??
Viienneksi, mitä kaikkea tuommosesta kannattee käyä läpi ku seissy tieten jonku aikaa ajamattomana?
Kuuenneksi, mikä se vipu on vänkärin penkin vieressä takaviistossa, (siis vasemalla takaa katottuna) sitä eteen työntämällä myös kytkinpoljin menee pohjaan??
Näistä varmasti hyvin selviää tietämykseni ko. vehkeestä eli asiallisia vastauksia otetaan mielellään vastaan.
Toisaalta ammatiltani olen pienkonemekaanikko joten ihan ekaa kertaa ei olla käet ja naama mustana ruuvaamassa. Mut tämmönen kalusto vain ei ole tuttu.
ssakke_08- Viestien lukumäärä : 2
Vs: 1952 David Brown
Kone lienee 52-vuosimallin bensa/petr cropmaster.
En tiedä vieläkö petroolia saa ,mutta useimmat ajelevat pelkästään bensalla,vähä lyijylisäainetta sekaan.
Venttiilivälykset on tosiaan lämpimälle koneelle nuo ,mitkä mainitsit.Nämä uudemmat säädetään kylmänä 0,25mm.
Bensataavetteja en ole laitellut.Joten tuohon en osaa tarkemmin sanoa.
Voisko käyntiongelmat lämpimänä viitata tulppaongelmiin tai yleensäkin sähköpuolelle.
Vipu vasemman lokasuojan takapuolella on käsikytkin,lienee alunperin tarkoitettu helpottamaan työkoneiden kiinnityksessä
Hydraulipumppu siellä tekee töitä kun kykin ylhäällä ja nostoa yrittää.Pumppu pysähtyy kun painaa kytkimen pohjaan.
Minullakin on 50 vuosimallin cropmaster,mutta en ole siihen vielä tutustunut tarkemmin.Tuo bensa/petr kone hiukka oudompi tuttavuus.
En tiedä vieläkö petroolia saa ,mutta useimmat ajelevat pelkästään bensalla,vähä lyijylisäainetta sekaan.
Venttiilivälykset on tosiaan lämpimälle koneelle nuo ,mitkä mainitsit.Nämä uudemmat säädetään kylmänä 0,25mm.
Bensataavetteja en ole laitellut.Joten tuohon en osaa tarkemmin sanoa.
Voisko käyntiongelmat lämpimänä viitata tulppaongelmiin tai yleensäkin sähköpuolelle.
Vipu vasemman lokasuojan takapuolella on käsikytkin,lienee alunperin tarkoitettu helpottamaan työkoneiden kiinnityksessä
Hydraulipumppu siellä tekee töitä kun kykin ylhäällä ja nostoa yrittää.Pumppu pysähtyy kun painaa kytkimen pohjaan.
Minullakin on 50 vuosimallin cropmaster,mutta en ole siihen vielä tutustunut tarkemmin.Tuo bensa/petr kone hiukka oudompi tuttavuus.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1952 David Brown
Samaa mieltä, Cropmaster petrol/paraffin eli bensa/petrooli. Jotkut tekevät jostain lamppuöljystä tms keinotekoista petroolia, mutta minusta siinä ei ole mitään järkeä. Sen pitäisi toimia bensallakin.
Muutamia juttuja bensapuolelle kannattaa kuitenkin ottaa huomioon: Kaasuttimen läppä on herkillä hepeneillä kytkettynä vakionopeusssäätimeen. Alkuperäiseen Solexiin on DB tehtaalla tehty läppäakseliin isompi poraus ja laitettu neulalaakerit ja huopatiivistys, että läppä liikkuu herkästi, mikä on tärkeää. Putsaa ja voitele ne paikat ekaksi.
Toinen juttu: petroolikäyttöä ajatellen yhdistetyssä imu/pakosarjassa on eräänlainen liikkuva imuilman esilämmitinläppä jolla saadaan petroolilla parempi tyhjäkäynti. En ole varma miten se mahtaa kuumana reagoida nykybensiinin kanssa, mutta voisi olla ideaa kokeilla kytkeä se pois käytöstä.
Käyntiä kannattaa hakea kohdalleen kun venttiilit on ensin säädetty. Välykset yleensä pienenee kun moottori lämpenee, joten kylmänä säädettynä ne voi jättää hitusen löysälle.
Pitkään ajamatta ollut kone pitää nesteyttää kauttaaltaan uusiksi. Moottori, vaihdelaatikko, portaalipyörästöt, ilmanputsari ja jäähdytysjärjestelmä. Akkuun vettä ja nippoihin rasvaa, paxia huuleen ja baanalle.
Muutamia juttuja bensapuolelle kannattaa kuitenkin ottaa huomioon: Kaasuttimen läppä on herkillä hepeneillä kytkettynä vakionopeusssäätimeen. Alkuperäiseen Solexiin on DB tehtaalla tehty läppäakseliin isompi poraus ja laitettu neulalaakerit ja huopatiivistys, että läppä liikkuu herkästi, mikä on tärkeää. Putsaa ja voitele ne paikat ekaksi.
Toinen juttu: petroolikäyttöä ajatellen yhdistetyssä imu/pakosarjassa on eräänlainen liikkuva imuilman esilämmitinläppä jolla saadaan petroolilla parempi tyhjäkäynti. En ole varma miten se mahtaa kuumana reagoida nykybensiinin kanssa, mutta voisi olla ideaa kokeilla kytkeä se pois käytöstä.
Käyntiä kannattaa hakea kohdalleen kun venttiilit on ensin säädetty. Välykset yleensä pienenee kun moottori lämpenee, joten kylmänä säädettynä ne voi jättää hitusen löysälle.
Pitkään ajamatta ollut kone pitää nesteyttää kauttaaltaan uusiksi. Moottori, vaihdelaatikko, portaalipyörästöt, ilmanputsari ja jäähdytysjärjestelmä. Akkuun vettä ja nippoihin rasvaa, paxia huuleen ja baanalle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1952 David Brown
Tärpätti, se on tietääkseni nykyaikana lähinnä tuota vanhaa petroolia. Ei kannata sen kanssa pelata, on kallista ja varmaan muutakin käyttöä sille löytyy Ite en ole koittanut, mutta miten toimisi bensa/diesel 50%/50% -seos petroolin asemasta?erkki kirjoitti:Samaa mieltä, Cropmaster petrol/paraffin eli bensa/petrooli. Jotkut tekevät jostain lamppuöljystä tms keinotekoista petroolia, mutta minusta siinä ei ole mitään järkeä. Sen pitäisi toimia bensallakin.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1952 David Brown
Kiitoksia ekaksi nopeista vastauksista.
Käyntiä olen sen verran kokeillut vasta et sytkäpuolella se ei tuntuis olevan. (voi toki olla silti) Piikkijännitemittarilla jännitteet pysyy hyvänä koko ajan kun käynti alkaa loppumaan. Tulpanjohdoissa on hyvä jännite.
Missä sen nostolaitteen käyttövipu pitäisi olla?
Sen verran arvailin et tulin siihen tulokseen et siinä on tosiaan regulaattorilla ohjattu kaasuläppä. En ole viel kokeillu pysyykö käynti hyvänä jos käsin manuaalisesti ohjais läpän asentoa.
"Liikkuva imuilman esilämmitinläppä".. Itse tutkin sitä kans ja ajattelin sen liityvän tuohon petroolikäyntiin. (Bensahan tarvii viileää ilmaa palakseen puhtaasti) Joten koitan ohittaa sen.
Tuo venttiilivälys on ollu tähän asti mystisin "vika". Kun välys on joissakin venttiileissä 4mm (!!) niin sehän ei edes avaudu kovin paljon kun konetta pyörittää veivillä. Silti kone lähtee hyvin käyntiin eikä nakuta niinku yleensä liian isoilla välyksillä olevat koneet. Siksi ole vielä niitä tohtinu pienentää. Mut joku roti se on raudan lämpölaajenemisellaki oltava et enköhän pienennä niitä huomenissa.
Moottoriin on öljyt vaihettu, vaihteistoon edellisen omistajan toimesta vasta kuulema, (oli siistin näköset tavarat) "portaalipyörästö"... jotain syötävää kenties?? Nesteet vaihettu, uusi akku ja nippojaki koitettu rasvailla. Paxia en oo viel hakenu ja baanalle ei tuollasella kamppeella uskalla kai kukaan jolla itsesuojeluvaisto toimii. Josta tuliki mieleen et onko sitä ohjauksen välystä pienennettävissä millään helposti??
Kaikissa nivelissä tietenki vähän väljää mut suurin välys (yli puol kierrosta) on siinä lootassa mihin rattiakseli menee. Yhteensä klappia on liki kierroksen verran joten en todellakaan halua olla lähellä kun sillä joku ajaa yli 15km/h.
Jos sen suinki saa pelkällä pensseleitten pesuaineella (bensalla) pelaan ni en taida alkaa muuta soveltaan. Ompahan sit ns.varatankki ku molemissa on bensaa.
Käyntiä olen sen verran kokeillut vasta et sytkäpuolella se ei tuntuis olevan. (voi toki olla silti) Piikkijännitemittarilla jännitteet pysyy hyvänä koko ajan kun käynti alkaa loppumaan. Tulpanjohdoissa on hyvä jännite.
Missä sen nostolaitteen käyttövipu pitäisi olla?
Sen verran arvailin et tulin siihen tulokseen et siinä on tosiaan regulaattorilla ohjattu kaasuläppä. En ole viel kokeillu pysyykö käynti hyvänä jos käsin manuaalisesti ohjais läpän asentoa.
"Liikkuva imuilman esilämmitinläppä".. Itse tutkin sitä kans ja ajattelin sen liityvän tuohon petroolikäyntiin. (Bensahan tarvii viileää ilmaa palakseen puhtaasti) Joten koitan ohittaa sen.
Tuo venttiilivälys on ollu tähän asti mystisin "vika". Kun välys on joissakin venttiileissä 4mm (!!) niin sehän ei edes avaudu kovin paljon kun konetta pyörittää veivillä. Silti kone lähtee hyvin käyntiin eikä nakuta niinku yleensä liian isoilla välyksillä olevat koneet. Siksi ole vielä niitä tohtinu pienentää. Mut joku roti se on raudan lämpölaajenemisellaki oltava et enköhän pienennä niitä huomenissa.
Moottoriin on öljyt vaihettu, vaihteistoon edellisen omistajan toimesta vasta kuulema, (oli siistin näköset tavarat) "portaalipyörästö"... jotain syötävää kenties?? Nesteet vaihettu, uusi akku ja nippojaki koitettu rasvailla. Paxia en oo viel hakenu ja baanalle ei tuollasella kamppeella uskalla kai kukaan jolla itsesuojeluvaisto toimii. Josta tuliki mieleen et onko sitä ohjauksen välystä pienennettävissä millään helposti??
Kaikissa nivelissä tietenki vähän väljää mut suurin välys (yli puol kierrosta) on siinä lootassa mihin rattiakseli menee. Yhteensä klappia on liki kierroksen verran joten en todellakaan halua olla lähellä kun sillä joku ajaa yli 15km/h.
Jos sen suinki saa pelkällä pensseleitten pesuaineella (bensalla) pelaan ni en taida alkaa muuta soveltaan. Ompahan sit ns.varatankki ku molemissa on bensaa.
ssakke_08- Viestien lukumäärä : 2
Vs: 1952 David Brown
Käsittääkseni monet bensa-petrooli vehkeiden harrrastajat ajaa "tärpätillä", ei kait kauheen hintaista esim 200L tynnyrinä ostettuna.
Ja hajukin on hyvin lähellä petroolia.
Tälläisista tais olla juttua nuhvi tai masipalstalla....
Ja hajukin on hyvin lähellä petroolia.
Tälläisista tais olla juttua nuhvi tai masipalstalla....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1952 David Brown
Portaalipyörästöt on ne boxit joissa takapyörät on kiinni. Niisäkin kuuluu olla vaihteistoöljy, mutta jos edellinen omistaja on huolehtinut vaihdelaatikosta niin samalla vaivalla on saattanut vaihtua öljy myös portaaleihin. Cropmasterin nostolaitteen käyttövipu on kiinni oikean puolen lokasuojassa. Jos se ei ole kujettajan kyynärvarren tietämillä niin se on kyynärpään tietämillä, hieman taaempana. Simpukan sielunelämästä en ole perillä, todennäköisesti siellä on kierukkavaihde joka on kulunut väljäksi. Traktorin ohjaamo on rakennettu kahdelle ja ratti on runsaasti oikealla traktorin keskilinjalta. Siten siihen ei sovi uudempien mallien kuularuuvisimpukat. Vielä 25 ja 30 -mallien osat todennäköisesti sopivat sen kanssa ristiin, mutta tiukkaa yksilöä tuskin löytyy helposti. Kun pääsette ajelulle niin pikku mouruamisesta vaihteiston suunnalla ei kannata huolestua, se on niille lajityypillistä.
Sammumisen voi aiheuttaa tukkoinen hana joka pihistelee bensaa.
Sammumisen voi aiheuttaa tukkoinen hana joka pihistelee bensaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1952 David Brown
Noniin
Tuo tärpätti varmaankin tarkoittaa mineraalitärpättiä eli lakkabensiiniä, siis ei perinteistä mäntytärpättiä. Traktorin pitäisi kyllä kulkeman pelkällä bensallakin.
Ohjausvaihde on liikeruuvi-mutteri tyyppinen eli akselin päässä on lattakierre, jossa liikkuu pronssimutteri, jossa on jo tehtaalta lähtiessä ollut pieni epätarkkuus. Ohjausvaihteen klappi tulee yhdistelmästä kulunut mutteri, laakeritappi mutterin ja ulostulevan akselin yhdistävän vivun välillä, ulostuloakselin laakeriholkit ja sitten vielä -Erkki, et muistanut tällä kertaa mainita tätä - rattiakselin yläpään laakeri. Ja tosiaan 25/30 sarjojen ja alkupään 900 traktoreissa on samantyyppinen ohjausvaihde, joka vaihdettiin ysisatasessa sitten kuulamutteriin juuri epätarkkuuden takia.
Lisää Cropmasterista löytyy yli sadan sivun verran Shop Manuaalia näiltä veljesten mainioilta sivuilta (valmetin kuvien alapuolelta). http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/index.html
matti
Tuo tärpätti varmaankin tarkoittaa mineraalitärpättiä eli lakkabensiiniä, siis ei perinteistä mäntytärpättiä. Traktorin pitäisi kyllä kulkeman pelkällä bensallakin.
Ohjausvaihde on liikeruuvi-mutteri tyyppinen eli akselin päässä on lattakierre, jossa liikkuu pronssimutteri, jossa on jo tehtaalta lähtiessä ollut pieni epätarkkuus. Ohjausvaihteen klappi tulee yhdistelmästä kulunut mutteri, laakeritappi mutterin ja ulostulevan akselin yhdistävän vivun välillä, ulostuloakselin laakeriholkit ja sitten vielä -Erkki, et muistanut tällä kertaa mainita tätä - rattiakselin yläpään laakeri. Ja tosiaan 25/30 sarjojen ja alkupään 900 traktoreissa on samantyyppinen ohjausvaihde, joka vaihdettiin ysisatasessa sitten kuulamutteriin juuri epätarkkuuden takia.
Lisää Cropmasterista löytyy yli sadan sivun verran Shop Manuaalia näiltä veljesten mainioilta sivuilta (valmetin kuvien alapuolelta). http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/index.html
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1952 David Brown
Onpa ollut ahkeria poikia keräämään tietoa-hyvät sivut
Bensallahan se helpompi päästellä harrasteajoja.
Bensallahan se helpompi päästellä harrasteajoja.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Similar topics
» David brown 995 -73
» Daviv braun 960 nosto laite ei toimi ei nosta eikä laske aivan eloton.
» David Brown 880
» David brown
» David brown 25d moottorinkorjaussarja
» Daviv braun 960 nosto laite ei toimi ei nosta eikä laske aivan eloton.
» David Brown 880
» David brown
» David brown 25d moottorinkorjaussarja
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa