DB990 selectamatik
3 posters
Sivu 1 / 1
DB990 selectamatik
Hei. tuli hommattua tollainen 990 selecta joka on vuosia seisonut navetassa, käyntiin lähtee hipaisusta mutta nostolaite ei toimi. Mistä tuota vikaa kannattaisi lähteä purkamaan, vaihdoin öljyt ja huuhtelin dieselillä vaihteistoa ja olen availlut luukkuja sieltä täältä. maitoöljyä oli entiset.Onko vaijerilla toimintaan merkitystä , kun näytti poikkinaisena olevan. Ei kuulosta hydraulipumppu pyörivän vaikka mitä vipuja kääntelee. Ei ole tällaisesta vehkeestä mitään kokemuksia joten kaikki neuvot tervetulleita.
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatik
Pumpun toiminnasta saat jonkun käsityksen kun löysäät istuimen oikealla puolella olevan liitoskappaleen päällä olevan takimmaisen tulpan ja käynnistät moottorin. Jos pumppu pyörii ja pumppaa niin reijästä pulppuaa öljy. Jätä tulppa kierteen huulille, niin näet miten se työntää öljyä jengan välistä. Jos tulpan otat kokonaan pois niin öljyt tulee ulos.
Jos siellä ei tunnu olevan ketään kotona niin paineentuotto on kateissa ja pitää etsiä vikaa pumppuosastolta.
Olen jokseenkin varma, että öljy liikkuu, joten seuraava kohde on nostoventtiilin puhdistus. Nostovivun takana on semmoinen salmiakin muotoinen luukku. Ota se auki niin luukun alla oikealla näkyy nostoventiillin tulppa. Kopauta tulppa löysälle ja kierrä se pois. Poista prikka ja jousi ja veistä puusta suunnilleen kynän paksuinen kartio tappi, jolla saat dipattua nostoventtiilin luistin ulos reijästä. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, sen alla kuristinprikka ja pohjimmaisena nylon verkkosiivilä. Ne pitää olla puhtaat. Jos kuristinlevyn reikä menee tukkoon tai nylonsiivilän verkko täyttyy moskasta ja lakkaa läpäisemästä, loppuu nostot siihen. Verkko saattaa turvota kiinni luistin poraukseen, eikä sitä kannata väkisin tyrkkiä ulos, sen voi putsata ylhäältä päin vaikka paineilmalla tai CRC suihkauksella.
Sitten vedät nostovivun taakse ja katso viistoon nostoventttiilin porauksen taakse. Siellä näky ohjausventtiilin tuplamutterit. Kun nostovipua liikuttaa niin vipu edessä mutterit nousee runsaan millin ja kun vivun vetää taakse, niin niiden pitää laskeutua napakasti ihan alas venttiilin pintaa vasten. Jos se ei liiku tai takertelee niin liikettä voi auttaa vaikka ruuvimensselin kärjellä painamalla. Se voi pikku nitkutuksella lutviutua jos se on vuosien saatossa alkanut jumittaa.
Eiköhän se noilla ala pelittää
Jos siellä ei tunnu olevan ketään kotona niin paineentuotto on kateissa ja pitää etsiä vikaa pumppuosastolta.
Olen jokseenkin varma, että öljy liikkuu, joten seuraava kohde on nostoventtiilin puhdistus. Nostovivun takana on semmoinen salmiakin muotoinen luukku. Ota se auki niin luukun alla oikealla näkyy nostoventiillin tulppa. Kopauta tulppa löysälle ja kierrä se pois. Poista prikka ja jousi ja veistä puusta suunnilleen kynän paksuinen kartio tappi, jolla saat dipattua nostoventtiilin luistin ulos reijästä. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, sen alla kuristinprikka ja pohjimmaisena nylon verkkosiivilä. Ne pitää olla puhtaat. Jos kuristinlevyn reikä menee tukkoon tai nylonsiivilän verkko täyttyy moskasta ja lakkaa läpäisemästä, loppuu nostot siihen. Verkko saattaa turvota kiinni luistin poraukseen, eikä sitä kannata väkisin tyrkkiä ulos, sen voi putsata ylhäältä päin vaikka paineilmalla tai CRC suihkauksella.
Sitten vedät nostovivun taakse ja katso viistoon nostoventttiilin porauksen taakse. Siellä näky ohjausventtiilin tuplamutterit. Kun nostovipua liikuttaa niin vipu edessä mutterit nousee runsaan millin ja kun vivun vetää taakse, niin niiden pitää laskeutua napakasti ihan alas venttiilin pintaa vasten. Jos se ei liiku tai takertelee niin liikettä voi auttaa vaikka ruuvimensselin kärjellä painamalla. Se voi pikku nitkutuksella lutviutua jos se on vuosien saatossa alkanut jumittaa.
Eiköhän se noilla ala pelittää
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Huhti 23 2012, 13:51, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Kiitos. kokeillaan. Miten saa muuten takaisin, kun väkivalloin kiersin nostolaitteen pudotusventtiilin nuppia auki ja se irtosi jostain et vain tappi jäi nuppiin kiinni?
erkki kirjoitti:Punpun toiminnasta saat jonkun käsityksen kun löysäät istuimen oikealla puolella olevan liitoskappaleen päällä olevan takimmaisen tulpan ja käynnistät moottorin. Jos pumppu pyörii ja pumppaa niin reijästä pulppuaa öljy. Jätä tulppa kierteen huulille, niin näet miten se työntää öljyä jengan välistä. Jos tulpan otat kokonaan pois niin öljyt tulee ulos.
Jos siellä ei tunnu olevan ketään kotona niin paineentuotto on kateissa ja pitää etsiä vikaa pumppuosastolta.
Olen jokseenkin varma, että öljy liikkuu, joten seuraava kohde on nostoventtiilin puhdistus. Nostovivun takana on semmoinen salmiakin muotoinen luukku. Ota se auki niin luukun alla oikealla näkyy nostoventiillin tulppa. Kopauta tulppa löysälle ja kierrä se pois. Poista prikka ja jousi ja veistä puusta suunnilleen kynän paksuinen kartio tappi, jolla saat dipattua nostoventtiilin luistin ulos reijästä. Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, sen alla kuristinprikka ja pohjimmaisena nylon verkkosiivilä. Ne pitää olla puhtaat. Jos kuristinlevyn reikä menee tukkoon tai nylonsiivilän verkko täyttyy moskasta ja lakkaa läpäisemästä, loppuu nostot siihen. Verkko saattaa turvota kiinni luistin poraukseen, eikä sitä kannata väkisin tyrkkiä ulos, sen voi putsata ylhäältä päin vaikka paineilmalla tai CRC suihkauksella.
Sitten vedät nostovivun taakse ja katso viistoon nostoventttiilin porauksen taakse. Siellä näky ohjausventtiilin tuplamutterit. Kun nostovipua liikuttaa niin vipu edessä mutterit nousee runsaan millin ja kun vivun vetää taakse, niin niiden pitää laskeutua napakasti ihan alas venttiilin pintaa vasten. Jos se ei liiku tai takertelee niin liikettä voi auttaa vaikka ruuvimensselin kärjellä painamalla. Se voi pikku nitkutuksella lutviutua jos se on vuosien saatossa alkanut jumittaa.
Eiköhän se noilla ala pelittää
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatik
Jos nupin mukana nousi pätkä karaa niin se kyllä nyt todennäköisesti vuotaa aika reippaasti kunhan nostolaite alkaa nostaa. Taitaa olla helpointa etsiä tilalle hyvä käytetty tai jos ei sellaista löydy, niin venttiilipesän kanteen sen tilalle voi kiertää samanlaisen umpitulpan kuin nostoventtiilin päällä. Päällykannen reikä pitää sitten kyllä tulpata ettei siitä mene moskaa peräkoteloon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatik
Noniin. Suurkiitokset Erkille ohjeista. Aamun tunteina puhdistin venttiilin ohjeiden mukaan ja nostolaitehan toimi kuin unelma. Pysähtyi kyllä toimimasta mutta kun uudelleen puhdistin niin taas toimi. Näyttäisi aika paljon erinäistä moskaa ja maitoöljyä olla, että vaatinee vielä öljyn vaihdon ja puhdistuksen toimiakseen kunnolla. Miten kun runnoin sen pyöritettävän nopeussäädön, pysyy kyllä paikoillaan , mutta pyörii hervottomasti. eikä vuoda öljyjä ja nostolaitteella kokeilin 200kg, niin ok. Onko voinut pudota jotain, kannattaako purkaa? Itselle kyllä pihahommiin riittää jos toimii tuolla tavalla?
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatik
Laskeutumisnopeuden säätöruuvia taidat tarkoittaa? Saat siitä käsityksen kun otat irti peltiluukun jossa se sormipyörä on kiinni. Sormipyörästä menee akseli venttiilpesään. Akselin päässä on haarukka, joka pyörittää venttiilipesän päädyssä olevan venttiilin säätöneulaa. Jos laskeutumisnopeus kuormitettuna, sanotaan miehen paino varsilla, on jotenkin järkevä, niin eipä siihen kai kannata sen enempää kajota, mutta jos laskeutumisnopeuden säätö on jäänyt hitaaseen päähän, siis kiinni pyöritetyksi niin tyhjien varsien laskeutuminen on kyllä tosi hidas. Se nuppi voi tuntua hervottomalta vaikka olisi ihan kunnossa, säätövara on monta kierrosta päästä päähän ja nuppi pyörii kevyesti.
Jos nostoventtiili tukkeutuu noin herkästi niin öljyt perässä on kyllä melkoisen kaameassa kunnossa. Ota vanhat öljyt pois ja huuhtele naftalla vaikka pariin kertaan ennekuin laitat uusia öljyjä tilalle. Viistoista litraa naftaa riittää huuhteluun, traktorilla voi kiertää tyhjiltään pihaa vaikka on pelkkä nafta perässä niin se pesee paikkoja tehokkaammin.
Uudemmissa selectoissa on täysvirta suodatin imuputkessa vaihdelaatikon alla. Jos sellaisen investoi, niin moskaongelma on ratkaistu.
Kunnossa oleva nostolaite nostaa raskaan taakan kanssa etupään ilmaan tyhjäkäynnillä. Siellä on ollut nostovoimaa jotain puolentoista tonnin paikkeilla uutena.
Jos nostoventtiili tukkeutuu noin herkästi niin öljyt perässä on kyllä melkoisen kaameassa kunnossa. Ota vanhat öljyt pois ja huuhtele naftalla vaikka pariin kertaan ennekuin laitat uusia öljyjä tilalle. Viistoista litraa naftaa riittää huuhteluun, traktorilla voi kiertää tyhjiltään pihaa vaikka on pelkkä nafta perässä niin se pesee paikkoja tehokkaammin.
Uudemmissa selectoissa on täysvirta suodatin imuputkessa vaihdelaatikon alla. Jos sellaisen investoi, niin moskaongelma on ratkaistu.
Kunnossa oleva nostolaite nostaa raskaan taakan kanssa etupään ilmaan tyhjäkäynnillä. Siellä on ollut nostovoimaa jotain puolentoista tonnin paikkeilla uutena.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatik
Kiitoksia edelleen. En taida siis kajota säätöpyörään. Jotakin sieltä varmaan poikki meni, mutta laskunopeus on ihan hyvä. Suoritan huuhtelun viikonloppuna ja yritän etsiä uutta suodatinta kuskin vasemmalla puolella sij. Tässä on pohjassa sienimäinen metallisihti. Lähteekö se irti miten, Pyörittelin sitä tasapääruuvia, eikä siitä aukene.
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatik
Jos tarkoitat sitä metqallisihtiä mikä on vaihteiston alla siinä syvennyksessä niin ainakin 880:sessä se lähtee vetämällä pois.habanero kirjoitti:Kiitoksia edelleen. En taida siis kajota säätöpyörään. Jotakin sieltä varmaan poikki meni, mutta laskunopeus on ihan hyvä. Suoritan huuhtelun viikonloppuna ja yritän etsiä uutta suodatinta kuskin vasemmalla puolella sij. Tässä on pohjassa sienimäinen metallisihti. Lähteekö se irti miten, Pyörittelin sitä tasapääruuvia, eikä siitä aukene.
Siinä on O-rengas tiivisteenä vastaholkkiin. Uudempi siivilä kuvassa vasemmalla,kumpi sulla on.
Tosta kuvasta pääsee jyvälle.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Similar topics
» DB990 selectamatik
» DB990 selectamatik hehku
» DB990 selectamatik kylmäkäynnistys
» 990 selectamatik mittaritaulun irrotus
» DB990 vilkut
» DB990 selectamatik hehku
» DB990 selectamatik kylmäkäynnistys
» 990 selectamatik mittaritaulun irrotus
» DB990 vilkut
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa