DB990 selectamatik
4 posters
Sivu 1 / 1
DB990 selectamatik
Olen lisäämässä taavettiini lisähydrauliikkaa. Ostin sovitelevyn ja venttiilit. Mukana tuli jonkilainen kytkentäohje, josta asia näyttäisi selviävän. Siitä ei käynyt ilmi pitääkö tulpata nykyiset letkujen lähdöt venttiilistä, joka on vasemmalla puolella istuinta vai miten pitäisi toimia sen kanssa?
resal- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB990 selectamatik
Ilmeisesti kyseessä kolmitieventiinin lähdöt. Jos sieltä jää reikiä vapaaksi pitää ne tietysti tulpata, ettei pääse tapahtumaan missään vaiheessa öljyvahinkoa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB990 selectamatik
Esitin asiani hieman huonosti. Elikkä onko tuolla venttiilillä enää tarvetta muutoksen jälkeen ?
resal- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB990 selectamatik
Istuimen vasemmalla puolella oleva kolmitieventtiili toimii ihan sovussa istuimen vasemmalla puolelle olevan kaksitoimilohkon kanssa. Kolmitieventtiilistä ei saa kuin yksitoimisen öljynpaineen kahdesta eri lähdöstä ja sitä ohjataan nostolaitevivulla. Kaksitoimiventtiili toimii nostovivusta riippumatta. Minusta kolmitieventtiiliä ei kannata riisua pois tai poistaa käytöstä. Nouseehan sillä kippikärry ihan hyvin jos ei sille muuta käyttöä ole.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatik
Joo, ja eikös öljy mene nostosylinteriin ain kolmitieventiinin kautta. Siihen pitäis sitten nikkaroida joku "palikka" tilalle, jos sen haluaa poistaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB990 selectamatik
Juu, nostosylinteri saa 990:ssa taka-akselikotelosta ulos pistävästä putkesta, johon liittyy joko kolmitieventtiili tai sellainen liitoskappale, jossa on yhde sylinterilinjaan ja myös proppu ulosottoa varten, jonka propun takana on sama paine kuin nostosylinterissä. Varhaisina vuosina kun kolmetieventtiili oli maksullinen lisävaruste, pystyi tuon liitoskappaleen kautta kippaamaan kippikärryn, tai jos oli tarvetta apusylinterille, myös sen sai pelittämään tuosta ulosotosta. Ulkopuolista hydrauliikkaa käytettiin 60 -luvun puolivälin maissa aika vähän. Maataloudessa kai enimmäkseen kippikärriin ja yksitoimiseen etukuormaimeen, jossa oli mekaaninen kauhan kippaus.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatik
Kiitos vastauksista. Jätän 3- tie venttiilin paikoilleen ja asennan lisähydrauliikan omakseen. Pitäähän laadukkaassa Taavissa olla "varajärjestelmä" Vielä toinen kysymys liittyen lämpötilamittariin. Lämpö nousee ainoastaan mittarissa "mustalle alueelle", eli kylmä. Anturi on sähkötoiminen, eikä kapilaariputkella. Jos vaihdan uuden mittarin ja anturin, niin minkälaiset kannattais laittaa ? Voisko vika olla termostaatiissa, ettei läämmöt tosiaankaan nouse ylemmäs?
resal- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB990 selectamatik
Tästä moottorin lämpenemis ongelmasta on puhuttu foorumilla jonkun verran. Kevyessä kuormituksessa ei tahdo lämmöt nousta, varsinkaan jos sulla on kopissa lämmitin ja vesikierto on päällä. Se jäähdyttää sen verran paljon.
Kannattaa ihan huollon tarpeesta johtuen käyttää termostaatti irti ja testata se. Vaihda samalla termostaatin tiiviste. Varmaan tiedätkin, että testaus onnistuu lämmittämällä vettä kattilassa ja katsomalla missä lämpötilassa termari aukee. Kaveriksi mittauksiin käy emännän laatikoista lainattu paistolämpömittari.
Jos termari ei sulkeudu kunnolla, vika on siinä. Myös epäpuhtaudet voi sen jumittaa, joten puhdistamallakin selviää. Omassa koneessani taisi vuotaa se termostaatin tiiviste, ainakin lämmöt alkoi paremmin nousta kun puhdistin termarin ja vaihdoin uuden tiivisteen.
Harkitse samalla jäähdytysnesteen vaihtoa. Korroosion kannalta se tulisi vaihtaa muutaman vuoden välein. Tilavuus on muistaakseni 12-13L. Tarkista termaria asentaessa, että termarissa oleva pieni ilmareikä (todella pieni) on auki. Muuten järjestelmä ei ilmaudu oikein. Vaihda lämpömittari ja anturi vasta edellä mainitun huoltotoimen jälkeen, jos on tarve.
Mittarin voit testata pienellä vaivalla; irroita anturi ja laita anturin rungon ja koneen rungon välille maadoitusjohto. Kytke anturin johdin kiinni. Laitat pieneen astiaan n. 80 asteista vettä ja upota anturin metalliosa siihen. kaveri katsoo mihin mittari nousee. Pelkkä ohmien mittaus anturilta ei kerro toiminnasta paljonkaan, kun ei voi varmistua itse mittarin toiminnasta. Tämä vaan, jos jaksat värkätä.
Kannattaa ihan huollon tarpeesta johtuen käyttää termostaatti irti ja testata se. Vaihda samalla termostaatin tiiviste. Varmaan tiedätkin, että testaus onnistuu lämmittämällä vettä kattilassa ja katsomalla missä lämpötilassa termari aukee. Kaveriksi mittauksiin käy emännän laatikoista lainattu paistolämpömittari.
Jos termari ei sulkeudu kunnolla, vika on siinä. Myös epäpuhtaudet voi sen jumittaa, joten puhdistamallakin selviää. Omassa koneessani taisi vuotaa se termostaatin tiiviste, ainakin lämmöt alkoi paremmin nousta kun puhdistin termarin ja vaihdoin uuden tiivisteen.
Harkitse samalla jäähdytysnesteen vaihtoa. Korroosion kannalta se tulisi vaihtaa muutaman vuoden välein. Tilavuus on muistaakseni 12-13L. Tarkista termaria asentaessa, että termarissa oleva pieni ilmareikä (todella pieni) on auki. Muuten järjestelmä ei ilmaudu oikein. Vaihda lämpömittari ja anturi vasta edellä mainitun huoltotoimen jälkeen, jos on tarve.
Mittarin voit testata pienellä vaivalla; irroita anturi ja laita anturin rungon ja koneen rungon välille maadoitusjohto. Kytke anturin johdin kiinni. Laitat pieneen astiaan n. 80 asteista vettä ja upota anturin metalliosa siihen. kaveri katsoo mihin mittari nousee. Pelkkä ohmien mittaus anturilta ei kerro toiminnasta paljonkaan, kun ei voi varmistua itse mittarin toiminnasta. Tämä vaan, jos jaksat värkätä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB990 selectamatik
Mittari nousee vihreälle suunnilleen samaa tahtia kuin termostaatti avautuu. Osoitin nousee vihreän puoleen väliin raskaissa töissä. Vaikka mittari on kylmän alueella moottori ei ole kylmä sanan varsinaisessa merkityksessä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» DB990 selectamatik
» DB990 selectamatik hehku
» DB990 selectamatik kylmäkäynnistys
» 990 selectamatik mittaritaulun irrotus
» DB990 kampiakselitiivisteen vaihto
» DB990 selectamatik hehku
» DB990 selectamatik kylmäkäynnistys
» 990 selectamatik mittaritaulun irrotus
» DB990 kampiakselitiivisteen vaihto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa