Lämmitysöljy vs. moottoripolttoöljy - "varmaa" tietoa vaihteeksi
5 posters
Sivu 1 / 1
Lämmitysöljy vs. moottoripolttoöljy - "varmaa" tietoa vaihteeksi
Hep, aloittelin uuden threadin tästä aiheesta kun ei osunut silmään... ja meni vähän aiheen vierestä tuolla nostolaitethreadissa.
Ihmettelyn aihe oli siis "sopiiko lämmitysöljy vanhaan traktoriin?". Uusista en ollut kiinnostunut, ne luonnollisesti ovat hirmuisine ruiskutuspaineineen tarkkoja sen suhteen mitä polttavat.
Sain hyvin tyhjentävän vastauksen kahden eri öljy-yhtiön edustajalta jotka antoivat hyvin samankaltaista informaatiota:
1.1.2011 ja sen JÄLKEEN ostettu lämmitysöljy on täysin 1:1 samaa kuin moottoripolttoöljy. Se siis käy SELLAISENAAN vanhoihin traktoreihin. Muutos johtuu veroteknisistä syistä: vanha "halpa" rikillinen polttoöljy muuttui veroteknisesti kalliimmaksi kuin puhtaampi aine, joten siirryttiin yhteen ja samaan laatuun.
1.1.2011 ja ENNEN toimitettu lämmitysöljy EI ole samaa kuin moottoripolttoöljy. Siksi voitelevuus- ja setaaniarvoja ei ole ILMOITETTU eikä niistä mene siksi yksikään valmistaja takuuseen. Sen sijaan, erään yhtiön edustaja sanoi että niitä voitelevuus- ja setaaniarvoja on mitattu paljonkin, ja voitelevuudessa tuo "vanha lämmitysöljy" jopa ylittää nykyisiä moottoripolttoöljyvaatimuksia. Setaaniarvon osalta sanoi että tutkimusten mukaan syttyvyys ei ole mitenkään oleellisesti huonompi että se vaikuttaisi vanhojen moottorien toimintaan.
Tapauskohtaisista eroista en sitten tiedä, jos männänrenkaat ovat jumissa, moottori karstainen ja hehkut entiset niin voiko tuo pieni ero sitten vaikuttaa.
Se mitä ehdottomasti ei mukamas saa tehdä, on lisätä moottoriöljyä tai 2t-öljyä vanhaan löpöön... pahimmassa tapauksessa se menee suorana naruna tankkiin eikä sekoitu lainkaan. Tällöin tankissa on sekä polttoöljyä että öljyä erikseen.
Tehdään siis kukin lämmityslöpöillämme yön hämärässä niin kuin itsestä tuntuu, mutta ainakin uusi "lämmityspolttoöljynä myyty" sopii varmasti traktoreihin. Jos epäilyttää että onko öljysi rajatapaus niin soita öljyn toimittajalle
Ihmettelyn aihe oli siis "sopiiko lämmitysöljy vanhaan traktoriin?". Uusista en ollut kiinnostunut, ne luonnollisesti ovat hirmuisine ruiskutuspaineineen tarkkoja sen suhteen mitä polttavat.
Sain hyvin tyhjentävän vastauksen kahden eri öljy-yhtiön edustajalta jotka antoivat hyvin samankaltaista informaatiota:
1.1.2011 ja sen JÄLKEEN ostettu lämmitysöljy on täysin 1:1 samaa kuin moottoripolttoöljy. Se siis käy SELLAISENAAN vanhoihin traktoreihin. Muutos johtuu veroteknisistä syistä: vanha "halpa" rikillinen polttoöljy muuttui veroteknisesti kalliimmaksi kuin puhtaampi aine, joten siirryttiin yhteen ja samaan laatuun.
1.1.2011 ja ENNEN toimitettu lämmitysöljy EI ole samaa kuin moottoripolttoöljy. Siksi voitelevuus- ja setaaniarvoja ei ole ILMOITETTU eikä niistä mene siksi yksikään valmistaja takuuseen. Sen sijaan, erään yhtiön edustaja sanoi että niitä voitelevuus- ja setaaniarvoja on mitattu paljonkin, ja voitelevuudessa tuo "vanha lämmitysöljy" jopa ylittää nykyisiä moottoripolttoöljyvaatimuksia. Setaaniarvon osalta sanoi että tutkimusten mukaan syttyvyys ei ole mitenkään oleellisesti huonompi että se vaikuttaisi vanhojen moottorien toimintaan.
Tapauskohtaisista eroista en sitten tiedä, jos männänrenkaat ovat jumissa, moottori karstainen ja hehkut entiset niin voiko tuo pieni ero sitten vaikuttaa.
Se mitä ehdottomasti ei mukamas saa tehdä, on lisätä moottoriöljyä tai 2t-öljyä vanhaan löpöön... pahimmassa tapauksessa se menee suorana naruna tankkiin eikä sekoitu lainkaan. Tällöin tankissa on sekä polttoöljyä että öljyä erikseen.
Tehdään siis kukin lämmityslöpöillämme yön hämärässä niin kuin itsestä tuntuu, mutta ainakin uusi "lämmityspolttoöljynä myyty" sopii varmasti traktoreihin. Jos epäilyttää että onko öljysi rajatapaus niin soita öljyn toimittajalle
jokihuoko- Viestien lukumäärä : 34
Vs: Lämmitysöljy vs. moottoripolttoöljy - "varmaa" tietoa vaihteeksi
Kiitokset näistä tiedoista, eipä sitten muuta kuin katsomaan kuitista millon se kuorma tulikaan
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lämmitysöljy vs. moottoripolttoöljy - "varmaa" tietoa vaihteeksi
Epäilenpä hyvinkin, että 2T tavara sekoittuu löpöön hyvinkin, se on vain lisättävä tankkiin ENNEN tankkausta, EI jälkeen, bensaanhan 2T-öljy sekoittuu lähes itsestään
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lämmitysöljy vs. moottoripolttoöljy - "varmaa" tietoa vaihteeksi
Juu, kyllä öljyn lisääminen dieselpolttoaineeseen on tunnettu ja käytetty kikka esim. silloin kun CAV jakajapumpussa alkaa annosteluventtiili takerrella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Lämmitysöljy vs. moottoripolttoöljy - "varmaa" tietoa vaihteeksi
Epäilenpä että tuossa öljyn lisäämisessä löpöön on kyse lähinnä siitä että eivät halua määräänsä enempää kone- tai pumppurikkoja "omalla öljyllään" kun tietämättömät lykkää sinne mitä sattuu mikä vähänkään haiskahtaa öljyltä
jokihuoko- Viestien lukumäärä : 34
Vs: Lämmitysöljy vs. moottoripolttoöljy - "varmaa" tietoa vaihteeksi
Eipä ole meilläkään laitettu polttoaineen sekaan mitään muuta kun kerran jouduin laittamaan jäänestoa ettei kesäaine jämähdä tankkiin ja sekin vain sen kerran! ja sitäkin vähemmässä määrin!
Luulisi sen oli sitten polttotai mitälie muuta dieseliä olevan niin rasvasta että voitelisi kaikki heebelit?
Tuo talvilaatu onkin kyl erijuttu kun siinä ei sitä parafiiniä ole muutenhan se kohmettuis,(noin kuulin)
Itte miettiny et käyköhän siinä 2T öljynlisäyksessä sit talviaikana samahomma kuin et laittaa moottoriöljyn sekaan STP.tä kun on jo väljät paikat niin pyöriikin tahmeesti kovilla pakkasilla,ja lopun jo arvaakin?
Eikös siellä muutu polttoöljyn viskositeettikin kylmälläilmalla tuolla konstilla,mitenkäs käy karstaamisen? ym
No näissä vanhoissa varmaan palaa mikä vaan mutta uudet digipelit onkin jo tästä ulkona kuten tuossa mainittiinkin,luulisi olevan enempi merkitystä polttoaineen puhtaudella( ei roskia ei vettä ) ja ruiskutuslaitteiden kunnolla kuin muulla?
No tää oli vaan pohdintaa,viisaammat ja vanhemmat saa antaa oman näkökannan.
Luulisi sen oli sitten polttotai mitälie muuta dieseliä olevan niin rasvasta että voitelisi kaikki heebelit?
Tuo talvilaatu onkin kyl erijuttu kun siinä ei sitä parafiiniä ole muutenhan se kohmettuis,(noin kuulin)
Itte miettiny et käyköhän siinä 2T öljynlisäyksessä sit talviaikana samahomma kuin et laittaa moottoriöljyn sekaan STP.tä kun on jo väljät paikat niin pyöriikin tahmeesti kovilla pakkasilla,ja lopun jo arvaakin?
Eikös siellä muutu polttoöljyn viskositeettikin kylmälläilmalla tuolla konstilla,mitenkäs käy karstaamisen? ym
No näissä vanhoissa varmaan palaa mikä vaan mutta uudet digipelit onkin jo tästä ulkona kuten tuossa mainittiinkin,luulisi olevan enempi merkitystä polttoaineen puhtaudella( ei roskia ei vettä ) ja ruiskutuslaitteiden kunnolla kuin muulla?
No tää oli vaan pohdintaa,viisaammat ja vanhemmat saa antaa oman näkökannan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» tavid prown 25 D öljytilavuuksista tietoa vailla
» tietoa laatikko/HS remppaan!!!
» Nestetilavuudet ja muuta tietoa
» tietoa miks nostovarret ei laske
» löytyykö kellää tietoa db 996 käsijarrusta
» tietoa laatikko/HS remppaan!!!
» Nestetilavuudet ja muuta tietoa
» tietoa miks nostovarret ei laske
» löytyykö kellää tietoa db 996 käsijarrusta
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa