tietoa laatikko/HS remppaan!!!
+2
erkki
hecumaniac
6 posters
Sivu 1 / 1
tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Eli ostin omistukseeni pelin josta varmasti tietää että on ainakin korjattavaa.. case international 1494 hydra-shift vm 86
Eli myyjä kertoi jo hs.n olevan viallinen ennen pykälien katoamista. Oli toiminut vaivalloisesti. No ostin kuitenkin casen niin että ainoa pykälä mikä löytyi oli pakki, 1,2 ja 3 vaihteet löytävät paikkansa mutta kytkimen irrottaessa kuuluu vain vaimeaa rohinaa. Tähän projektiin siis kaipaan kipeästi räjäytyskuvaa ja vinkkejä sekä tietoa miten kannattaa lähteä lähestymään ja myös mistä kannattaa osia lähteä metsästämään. Säätöarvot ovat myös luonnollisesti kaivattuja... itse itseäni auttaen aion laatikon korjata... kiitos etukäteen!!
Eli myyjä kertoi jo hs.n olevan viallinen ennen pykälien katoamista. Oli toiminut vaivalloisesti. No ostin kuitenkin casen niin että ainoa pykälä mikä löytyi oli pakki, 1,2 ja 3 vaihteet löytävät paikkansa mutta kytkimen irrottaessa kuuluu vain vaimeaa rohinaa. Tähän projektiin siis kaipaan kipeästi räjäytyskuvaa ja vinkkejä sekä tietoa miten kannattaa lähteä lähestymään ja myös mistä kannattaa osia lähteä metsästämään. Säätöarvot ovat myös luonnollisesti kaivattuja... itse itseäni auttaen aion laatikon korjata... kiitos etukäteen!!
hecumaniac- David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Onkoihan varmaa ettei ajokytkin ole antautunut? Esim. levystä revennyt napa irti. Aika sinnikkäästi laatikkoa on käytetty loppuun saakka jos millään pikavaihteen asennolla ei saa liikettä aikaan.
Jos laatikosta kuuluu surinaa niin mahdollisesti on räikkälaakeri alkanut luistaa mutta lisäksi täytyy samasta pakasta panta olla poikki/ löysällä.Oletko kokeillut pikavaihdetta nopeammalle pykälälle? Yksi luistava räikkälaakeri ja löysä panta hävittää kaksi nopeutta pikavaihteesta, ykkösen ja joko 2. tai 3. nopeuden. Kolme vaihdetta häviää vasta kun molemat räikät luistaa ja molemat pannat ovat poikki/löysällä.
Jos kytkin on kunnossa niin on kaivettava laatikko esiin. Täällä päin on räikkälaakereita korjattu täytehitsaamalla ja rotsaamalla, samaten uusia pantoja on tehty värimetallista.
Jos laatikosta kuuluu surinaa niin mahdollisesti on räikkälaakeri alkanut luistaa mutta lisäksi täytyy samasta pakasta panta olla poikki/ löysällä.Oletko kokeillut pikavaihdetta nopeammalle pykälälle? Yksi luistava räikkälaakeri ja löysä panta hävittää kaksi nopeutta pikavaihteesta, ykkösen ja joko 2. tai 3. nopeuden. Kolme vaihdetta häviää vasta kun molemat räikät luistaa ja molemat pannat ovat poikki/löysällä.
Jos kytkin on kunnossa niin on kaivettava laatikko esiin. Täällä päin on räikkälaakereita korjattu täytehitsaamalla ja rotsaamalla, samaten uusia pantoja on tehty värimetallista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Tervetuloa mielenkiintoisen harrastuksen parii
Sinne vaihteistoon ei oikeen pääse näkemään, jos ei nosta koppia pois tieltä,että pääsee kannen avaamaan.Silloin voi lootan purkaa pitkälle kiinni perässä kun rungon on vetänyt pois.Toinen konsti on katkaista traktori taka-akselin etupuolelta ja vetää keula vaihteistoineen alta pois.Koppi voi olla kiinni taka-akselissa.Silloin on tasauspyöräston laakerit hellitettävä perärepun irrotuksen jälkeen.Lootan saa sitten vaikka keittiön pöydälle.
Jotain vihiä vauriosta voi löytyä kun perän alta irrottaa hydrauliikan imusuotimen kopan.Sinne päätyvä metalliroju voi antaa jotain osviittaa.Hydrashiftille on oma suodin ison mutterin takana.Kytkimelle pääsee kurkkaamaan keskellä alla olevasta pyöreästä luukusta.Ajolevy on asetelman sisällä ja voimanoton levy vauhtipyörää vasten.
Onkohan noita kytkinakselin kytkentäholkkeja vaihteiston pääakseliin antautunut koskaan.Silloin ei kyllä pakkikaan oikestaan pelaisi.Ihmetellään....pistä lisätietoja jos mitä selviää.Koneestahan on julkaistu kirjallisuutta ja Info-osiosta löytyy myös linkkejä.Mikähän varaosa- nettikuvaston tilanne on nykyään.Agritekin sivuilta tuntui hävinneen joku aika sitten????
Sinne vaihteistoon ei oikeen pääse näkemään, jos ei nosta koppia pois tieltä,että pääsee kannen avaamaan.Silloin voi lootan purkaa pitkälle kiinni perässä kun rungon on vetänyt pois.Toinen konsti on katkaista traktori taka-akselin etupuolelta ja vetää keula vaihteistoineen alta pois.Koppi voi olla kiinni taka-akselissa.Silloin on tasauspyöräston laakerit hellitettävä perärepun irrotuksen jälkeen.Lootan saa sitten vaikka keittiön pöydälle.
Jotain vihiä vauriosta voi löytyä kun perän alta irrottaa hydrauliikan imusuotimen kopan.Sinne päätyvä metalliroju voi antaa jotain osviittaa.Hydrashiftille on oma suodin ison mutterin takana.Kytkimelle pääsee kurkkaamaan keskellä alla olevasta pyöreästä luukusta.Ajolevy on asetelman sisällä ja voimanoton levy vauhtipyörää vasten.
Onkohan noita kytkinakselin kytkentäholkkeja vaihteiston pääakseliin antautunut koskaan.Silloin ei kyllä pakkikaan oikestaan pelaisi.Ihmetellään....pistä lisätietoja jos mitä selviää.Koneestahan on julkaistu kirjallisuutta ja Info-osiosta löytyy myös linkkejä.Mikähän varaosa- nettikuvaston tilanne on nykyään.Agritekin sivuilta tuntui hävinneen joku aika sitten????
Viimeinen muokkaaja, otsoni pvm Ma Helmi 25 2013, 12:02, muokattu 1 kertaa
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Tuli vahingossa lainattua oma juttu kun piti vaan kiotusvirheitä korjailla
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Juu Rohkeasti vain töihin ,kyllä työ tekijäänsä neuvoo.
Itse alottaisin tuon työn nostamalla hytin pois.
Ensin hytin takaa/alta hydraulivivustot irti,jarruputket irti ,kasijarruvaijerit irti ,kykinvaijeri irti,nelivedon kytkentävaijeri irti.
Etupuolelta kaasuvivusto,lämmityslaitteen putkisto,mittarivaijeri moottorinpuolipäästä,kytkinsylinterille menevä putki
Hytin sisältä lattiamatto pois ,lattian pikkuluukuista hs-vaijerin alapää irti ja toisesta luukusta polttoainemittarin johto.
Kojelaudan alta sähköjohtonipun liitäntä,ohjausakselin alapäästä lukkolevy auki.
Sitten hytinkiinityspultit 4kpl.
Voi olla että jotain unohtui mutta katsele rauhassa että kaikki tarvittava on irti.
Hytin nosto esim etukuormaimella tai talajalla tai,,,
Sitten traktorin katkaisu kytkinkopan kodalta.Sullahan oli siinä pohjapanssari sen ottaisin ihan kaikkein ensiksi pois.
Kytkinhän siinä varmaan kaipaa remonttia ja hs-loota.Aluepuolella harvoin on vikaa hs-taavetissa.
Katkaisun jälkeen vaihdelaatikon kansi pois niin pääsetkin käsiksi hs-laatikkoon.
Kun purat niin tarkasti vain katsot missä järjestyksessä osat on. Tarvittaessa käytä vaikka sinikantista muistivihkoa.
Uusia osia sinne menne ainakin o-renkaat 4kpl,räikkälaakerit 2kpl ja levyt 2+4 ja välilevyt.
Nuo osat maksaa tai ainakin muutama vuosi sitten maksoivat marmoritiskillä noin 2000 euroa.Englannissa reilun kolmasosan tuosta .Ja osat ovat samoja CNH osia.
Tilausapuja annetaan.
Voi olla että jotain muutakin tarvii uusia esim pannat,räikkälaakerin "pesät" jne
Mutta aukaise loota ensin niin asiat selviää.
Minullakin on 1494 varaosakirja ja noita säätö-ja korjausohjeita.
Yv:tä voi lähetellä myös
Tämä hs-remontti on se millä kilpailevien merkkien myyjät/käyttäjät aina pelottelivat.
Kertyyhän remontille hintaa 5000+ jos sen ammattimiehellä teettää mutta itse tehtynä murto-osa.
No mitä nykypäivän traktorille tekee remonttia viidellä tonnilla
Itse alottaisin tuon työn nostamalla hytin pois.
Ensin hytin takaa/alta hydraulivivustot irti,jarruputket irti ,kasijarruvaijerit irti ,kykinvaijeri irti,nelivedon kytkentävaijeri irti.
Etupuolelta kaasuvivusto,lämmityslaitteen putkisto,mittarivaijeri moottorinpuolipäästä,kytkinsylinterille menevä putki
Hytin sisältä lattiamatto pois ,lattian pikkuluukuista hs-vaijerin alapää irti ja toisesta luukusta polttoainemittarin johto.
Kojelaudan alta sähköjohtonipun liitäntä,ohjausakselin alapäästä lukkolevy auki.
Sitten hytinkiinityspultit 4kpl.
Voi olla että jotain unohtui mutta katsele rauhassa että kaikki tarvittava on irti.
Hytin nosto esim etukuormaimella tai talajalla tai,,,
Sitten traktorin katkaisu kytkinkopan kodalta.Sullahan oli siinä pohjapanssari sen ottaisin ihan kaikkein ensiksi pois.
Kytkinhän siinä varmaan kaipaa remonttia ja hs-loota.Aluepuolella harvoin on vikaa hs-taavetissa.
Katkaisun jälkeen vaihdelaatikon kansi pois niin pääsetkin käsiksi hs-laatikkoon.
Kun purat niin tarkasti vain katsot missä järjestyksessä osat on. Tarvittaessa käytä vaikka sinikantista muistivihkoa.
Uusia osia sinne menne ainakin o-renkaat 4kpl,räikkälaakerit 2kpl ja levyt 2+4 ja välilevyt.
Nuo osat maksaa tai ainakin muutama vuosi sitten maksoivat marmoritiskillä noin 2000 euroa.Englannissa reilun kolmasosan tuosta .Ja osat ovat samoja CNH osia.
Tilausapuja annetaan.
Voi olla että jotain muutakin tarvii uusia esim pannat,räikkälaakerin "pesät" jne
Mutta aukaise loota ensin niin asiat selviää.
Minullakin on 1494 varaosakirja ja noita säätö-ja korjausohjeita.
Yv:tä voi lähetellä myös
Tämä hs-remontti on se millä kilpailevien merkkien myyjät/käyttäjät aina pelottelivat.
Kertyyhän remontille hintaa 5000+ jos sen ammattimiehellä teettää mutta itse tehtynä murto-osa.
No mitä nykypäivän traktorille tekee remonttia viidellä tonnilla
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Kiitokset tähän astisista neuvoista!!! Huomenna tulee auto siirtämään koneen hallille ja pääsee purkamaan ja tutkimaan! Kerron kyllä kun arkku on auki ja vauriot näkyvillä! pystyykö tänne lähettämään kuvaa?
hecumaniac- David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Kuvien laitto onnistuu kyllä.Ylläpito tiedottaa osiossa on ohjeet.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
erkki kirjoitti:Onkoihan varmaa ettei ajokytkin ole antautunut? Esim. levystä revennyt napa irti. Aika sinnikkäästi laatikkoa on käytetty loppuun saakka jos millään pikavaihteen asennolla ei saa liikettä aikaan.
Jos laatikosta kuuluu surinaa niin mahdollisesti on räikkälaakeri alkanut luistaa mutta lisäksi täytyy samasta pakasta panta olla poikki/ löysällä.Oletko kokeillut pikavaihdetta nopeammalle pykälälle? Yksi luistava räikkälaakeri ja löysä panta hävittää kaksi nopeutta pikavaihteesta, ykkösen ja joko 2. tai 3. nopeuden. Kolme vaihdetta häviää vasta kun molemat räikät luistaa ja molemat pannat ovat poikki/löysällä.
Jos kytkin on kunnossa niin on kaivettava laatikko esiin. Täällä päin on räikkälaakereita korjattu täytehitsaamalla ja rotsaamalla, samaten uusia pantoja on tehty värimetallista.
Eiota mikään pykälä kiinni millään nopeudella. Mun päähän ei vaan mahdu mikä tekees sen että pakki kuitenkin toimii.. huomenna pääsen aloittamaan purun niin selviää taas uutta...
hecumaniac- David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Jos pakki toimii kaikilla pikavaihteilla niin HS on kunnossa. Vian täytyy löytyä silloin laatikon häntäpäästä, kovan laatikon puolelta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Niin mitäpä tosiaan tekiskään Valtran 6850 kolmiportaisen täyden loota remontin osat alle 1000e levyt uusiksi ymsoutsider kirjoitti:
No mitä nykypäivän traktorille tekee remonttia viidellä tonnilla
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
erkki kirjoitti:Jos pakki toimii kaikilla pikavaihteilla niin HS on kunnossa. Vian täytyy löytyä silloin laatikon häntäpäästä, kovan laatikon puolelta.
Tutkisin eilen enemmän ja huomasin että pikavaihteet toimii yhä, mutta erittäin vaivalloisesti ottaa kiinni ja viivellä. Kun traktori oli käynyt n, 30min niin 1 pykällä otti kiinni nytkähdyksen verran pikavaihteen ollessa nopeimmalla. Ja kierroksia lisätessä pyrkimystä oli eteenpäin, selvästi jokin luistaa....? Onko muuten hs.n pannat kiristettävissä muutoin kuin laatikon avauksella? tuli vaan mieleen tua urkki ja zetori mistä saa pannat kirrattua ulkoa käsin...
hecumaniac- David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
INFO-osiosta kohta tiedostoja, sieltä löytyy korjauskirja skannattuna (saarikonrinne) .Kirja on 90-sarjalle mutta hydrasifti on sama.Pantojen säätö on molemmilla sivuilla tankkien takana(alla) (sivu 71).Siellä on isot proput molemmin puolin mistä pääsee säätömuttereihin käsiksi.Oikealla puolella on myös järjestelmän paineen tarkastukseen proppu.Siinä melkein tarvii sovitusosan (Churhillin mittari) että saa mittarin kiinni.Samalla mittarilla saa sitten sequense valvet mitattua kun loota on esissä.Pantojen säädössä on myös painetta seurattava.Homman voi tehdä myös korvakuulolla.Sivuilla on ollut ohjeetkin, ei vaan tähän hätään löytynyt......
Pantojen toimimattomuus poistaa moottorijarrutuksen vaikutuksen.Niistä voi kiristysmutteri aueta omia aikojaankin.
Pantojen toimimattomuus poistaa moottorijarrutuksen vaikutuksen.Niistä voi kiristysmutteri aueta omia aikojaankin.
Viimeinen muokkaaja, otsoni pvm Ke Helmi 27 2013, 08:16, muokattu 1 kertaa
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Quete-nappi se taas hämää näin aamusta editoida siis piti
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Vs: HS-lootan hävinnyt mootorijarrutusotsoni kirjoitti:Quete-nappi se taas hämää näin aamusta editoida siis piti
Vieraili lähetetty Su Elo 29, 2010 11:43 am
Tuossa topicissa on ne korvakuulo-ohjeet.
quote-nappi
https://www.taavetti-talli.net/t747-hs-lootan-havinnyt-mootorijarrutus?highlight=HSlootan+h%C3%A4vinnyt+moottorijarrutus
oiskohan oikein linkki
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
HS -laatikossa pannat menee kiinni jousivoimalla ja avautuu paineöljyllä. Kun panta on kiinni niin se tekee moottorijarrutuksen mahdolliseksi, mutta vedossa momentti välittyy räikkälaakerin avulla.
Jos HS- laatikossa on huono öljynpaine niin pannat eivät avaudu, mutta traktori liikkuu silti 1. HS vaihteella. Huonolla öljynpaineella ei 2., 3.tai 4. pikavaihde pidä kunnolla koska levypakat luistaa.
Katkennut panta hävittää moottorijarrutuksen 1. ja jommalla kummalla 2. tai 3. pykälistä. Jos molemat pannat on poikki niin moottorijarrutusta ei ole 1.,2. tai 3. pikavaihteella. Veto on kuitenkin tallella jos räikkälaakerit pitää.
Pikavaihteen 4. nopeudella molemmat kytkinpakat on kiinni ja molemat pannat auki edellyttäen että systeemissä on öljynpainen kunnossa. Jos öljynpaine on huono niin pakat ei ota kunolla kiinni eikä pannat avaudu.
Yhteenvetona arveltakoon siis seuraavaa: jos ei liiku eteen tai taakse (siis vedä kunnolla) HS:n 1. nopeudella niin ainakin toinen räikkälaakeri luistaa.
Jos toinen räikkälaakeri pitää ja laatikossa on öljynpaine kunnossa, niin traktorin pitäisi vetää joko 2. tai 3. pikavaihteella.
Jos vetoja ei ole 1., 2., tai 3. pikavaihteella, täytyy molempien räikkälaakereiden luistaa.
Jos traktori rullaa vapaasti vaikka on vaihde päällä ja HS 1. pykälässä niin ainakin toinen panta on poikki tai löysällä.
Jos traktori rullaa vapaasti vaikka on vaihde päällä ja HS 1., 2. tai 3. pykälässä, niin molemmat pannat on poissa pelistä.
Jos traktori yrittää lähteä liikkeelle HS:n 4. pykälällä, niin öljynpainetta on hieman vielä jäljellä, mutta ei riittävästi että pakat ottaisi kunnolla kiinni.
Avaamiselle ei taida nyt olla vaihtoehtoja.
Jos HS- laatikossa on huono öljynpaine niin pannat eivät avaudu, mutta traktori liikkuu silti 1. HS vaihteella. Huonolla öljynpaineella ei 2., 3.tai 4. pikavaihde pidä kunnolla koska levypakat luistaa.
Katkennut panta hävittää moottorijarrutuksen 1. ja jommalla kummalla 2. tai 3. pykälistä. Jos molemat pannat on poikki niin moottorijarrutusta ei ole 1.,2. tai 3. pikavaihteella. Veto on kuitenkin tallella jos räikkälaakerit pitää.
Pikavaihteen 4. nopeudella molemmat kytkinpakat on kiinni ja molemat pannat auki edellyttäen että systeemissä on öljynpainen kunnossa. Jos öljynpaine on huono niin pakat ei ota kunolla kiinni eikä pannat avaudu.
Yhteenvetona arveltakoon siis seuraavaa: jos ei liiku eteen tai taakse (siis vedä kunnolla) HS:n 1. nopeudella niin ainakin toinen räikkälaakeri luistaa.
Jos toinen räikkälaakeri pitää ja laatikossa on öljynpaine kunnossa, niin traktorin pitäisi vetää joko 2. tai 3. pikavaihteella.
Jos vetoja ei ole 1., 2., tai 3. pikavaihteella, täytyy molempien räikkälaakereiden luistaa.
Jos traktori rullaa vapaasti vaikka on vaihde päällä ja HS 1. pykälässä niin ainakin toinen panta on poikki tai löysällä.
Jos traktori rullaa vapaasti vaikka on vaihde päällä ja HS 1., 2. tai 3. pykälässä, niin molemmat pannat on poissa pelistä.
Jos traktori yrittää lähteä liikkeelle HS:n 4. pykälällä, niin öljynpainetta on hieman vielä jäljellä, mutta ei riittävästi että pakat ottaisi kunnolla kiinni.
Avaamiselle ei taida nyt olla vaihtoehtoja.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Helmi 28 2013, 07:27, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Tutkippa Hecumatikki rojektit ja remontit ossiota galleriasta ja sieltä toiseksiviimmenen valokuvarivi ja niistä toinen kuva vasemmalta,peräpohjolan miehet nykäsee noin hs lootan näkösille kun alakaa takkuammaan vaihto,ei se tuommallin systeemmiin loota kunnostu muuten kun purkamalla se ossiin ja korjaamalla,räikät ja pannat on sökönä ja ehkä levyt yms,yms....,siinä ylempänäköhän ne oli muitakki hooässän lootan kuvia purettuna
Vierailija- Vierailija
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Juh!, hytti on jo irki ja huomenna olis pesusavotta ennen palottelemista.. suotimen nappasin irti ja oli melkosen kokkareista öljyä kun ämpärin pohjaan kolahteli hyvinkin tiivaaseen tahtiin... äkkiseltään näytti neulalaakerin neuloilta ja mukana oli kasa hampaan kappalia...
hecumaniac- David Brown : case international 1494 HS -86
Viestien lukumäärä : 22
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
Kuulostaa hyvältä. Sieltähän löytyy ihan selvää vikaa mitä voipi korjailla,ei mitään henkimaailman hommia
Kai katoit ne HS:n purkuohjeet, että tulee merkkailtua tarvittavat jutut purkaessa.Digikameran filmiä ei kannata myöskään säästellä
Kai katoit ne HS:n purkuohjeet, että tulee merkkailtua tarvittavat jutut purkaessa.Digikameran filmiä ei kannata myöskään säästellä
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: tietoa laatikko/HS remppaan!!!
tuos olis yks mahdollisuus muuttaa tuo normaali synkro vaihteelliseksi kun tuos vuosimallis on nopeammat etu ja takaakselit niin tulis hyvän nopeuksine traktori.ikh:lla tais olla pariki HS lootaa hyllys kovalootia on kuutos taavettien niis on tasauspyörästö nopeampi ja voa akseli vahvempi jotta soveltamista olis.
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Similar topics
» DB:n Ryömintä laatikko
» Laatikko ääntelee..
» Vaihdelaatikko 1594
» Tietoa kaivattais
» löytyykö kellää tietoa db 996 käsijarrusta
» Laatikko ääntelee..
» Vaihdelaatikko 1594
» Tietoa kaivattais
» löytyykö kellää tietoa db 996 käsijarrusta
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa