Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1390 piristys

3 posters

Siirry alas

1390 piristys Empty 1390 piristys

Viesti  1390HS Su Elo 05 2012, 21:20

Saisiko 1390:een hieman lisää tehoa alkuperäisellä jakajapumpulla syöttöä lisäämällä? tarkoitus olisi saada koneeseen samanlaista meinikä kuin 1210 eli hevoset sinne 70 paremmalle puolelle. Voiko 1390:een vaihtaa rivipumpun 1210 tai 1410 malleista?


1390HS
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 piristys Empty Vs: 1390 piristys

Viesti  outsider Ma Elo 06 2012, 00:07

En tiedä paljonko alkuperäispumpulla saa lisätehoa.
Rivipumpulla kuulemma saa noin 90 heppaa ilman turboa.

Moottorin etulevy ja pumpun käyttöratas pitää vaihtaa jos laittaa rivipumpun.
Turbomännät ehkä kannattaa laittaa noille tehoille.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 piristys Empty Vs: 1390 piristys

Viesti  erkki Ma Elo 06 2012, 07:47

Jakajapumpussa on rajalliset mahdollisuudet lisätä syöttöä. Jos nokkarenkaiden koko nostoa ei ole hyödynnetynä jo tehtaan säädössä, niin saahan siihen ainakin savua lisää jos ei tehoa. Minusta 1210:ssä on voimasiirto raskaampaa tekoa, 1390 taitaa olla tavallaan 996:n jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa, joten siinä on vaihteisto ja moottori hiukan eripariset jos tehoa nostaa kovin paljon.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 piristys Empty Vs: 1390 piristys

Viesti  taavettimies Ma Elo 06 2012, 12:28

Nimimerkistä päätellen taavisi on hydra-shift vaihteistolla. Oli taannoin puhetta näistä hs malleista ja ymmärsin että hs on kaikissa sama, eli itse vaihteiston pitäisi kestää 110hp ihan insinöörienkin luvalla. Tietysti portaalipyörästöt ja tasauspyörästö on heikompaa tekoa. Veikkaisin kuitenkin että kytkin on se heikoin paikka. Luulisin kytkimen kuitenkin kestävän paremmin hs:n parina kuin kovalla laatikolla, hs:n kanssa sitä ei juurikaan käytetä raskaassa vedossa vaan vaihteisto hoitaa nopeuden muutokset eikä kytkimen pitäisi kulua samalla lailla kun kovalla vaihteistolla. Rolling Eyes


Synchromesh vaihteistossa heikoin paikka on varmaankin sivuakselin laakerointi, saattaa petää isommilla tehoilla.

https://www.taavetti-talli.net/t1156-1294-aan-turbo?highlight=1294+turbotus

https://www.taavetti-talli.net/t1217-case-1390-ja-jalkiasennusturbo

On näköjään 1390:ssä turbomännät jo tehtaalta tullessa ja kampiakselikin samanlainen kuin tehokkaammassa 1394 mallissa. Itse en näe suurta vaaraa pienestä tehonlisäyksestä, etenkin jos se tehdään pelkästään syöttöä lisäämällä eikä turbottamalla. Ahdettu imuilma kuumentaa moottoria ja ilman cooleria se voi olla koneen surma.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa