1390 piristys
3 posters
Sivu 1 / 1
1390 piristys
Saisiko 1390:een hieman lisää tehoa alkuperäisellä jakajapumpulla syöttöä lisäämällä? tarkoitus olisi saada koneeseen samanlaista meinikä kuin 1210 eli hevoset sinne 70 paremmalle puolelle. Voiko 1390:een vaihtaa rivipumpun 1210 tai 1410 malleista?
1390HS- Vierailija
Vs: 1390 piristys
En tiedä paljonko alkuperäispumpulla saa lisätehoa.
Rivipumpulla kuulemma saa noin 90 heppaa ilman turboa.
Moottorin etulevy ja pumpun käyttöratas pitää vaihtaa jos laittaa rivipumpun.
Turbomännät ehkä kannattaa laittaa noille tehoille.
Rivipumpulla kuulemma saa noin 90 heppaa ilman turboa.
Moottorin etulevy ja pumpun käyttöratas pitää vaihtaa jos laittaa rivipumpun.
Turbomännät ehkä kannattaa laittaa noille tehoille.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1390 piristys
Jakajapumpussa on rajalliset mahdollisuudet lisätä syöttöä. Jos nokkarenkaiden koko nostoa ei ole hyödynnetynä jo tehtaan säädössä, niin saahan siihen ainakin savua lisää jos ei tehoa. Minusta 1210:ssä on voimasiirto raskaampaa tekoa, 1390 taitaa olla tavallaan 996:n jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa, joten siinä on vaihteisto ja moottori hiukan eripariset jos tehoa nostaa kovin paljon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390 piristys
Nimimerkistä päätellen taavisi on hydra-shift vaihteistolla. Oli taannoin puhetta näistä hs malleista ja ymmärsin että hs on kaikissa sama, eli itse vaihteiston pitäisi kestää 110hp ihan insinöörienkin luvalla. Tietysti portaalipyörästöt ja tasauspyörästö on heikompaa tekoa. Veikkaisin kuitenkin että kytkin on se heikoin paikka. Luulisin kytkimen kuitenkin kestävän paremmin hs:n parina kuin kovalla laatikolla, hs:n kanssa sitä ei juurikaan käytetä raskaassa vedossa vaan vaihteisto hoitaa nopeuden muutokset eikä kytkimen pitäisi kulua samalla lailla kun kovalla vaihteistolla.
Synchromesh vaihteistossa heikoin paikka on varmaankin sivuakselin laakerointi, saattaa petää isommilla tehoilla.
https://www.taavetti-talli.net/t1156-1294-aan-turbo?highlight=1294+turbotus
https://www.taavetti-talli.net/t1217-case-1390-ja-jalkiasennusturbo
On näköjään 1390:ssä turbomännät jo tehtaalta tullessa ja kampiakselikin samanlainen kuin tehokkaammassa 1394 mallissa. Itse en näe suurta vaaraa pienestä tehonlisäyksestä, etenkin jos se tehdään pelkästään syöttöä lisäämällä eikä turbottamalla. Ahdettu imuilma kuumentaa moottoria ja ilman cooleria se voi olla koneen surma.
Synchromesh vaihteistossa heikoin paikka on varmaankin sivuakselin laakerointi, saattaa petää isommilla tehoilla.
https://www.taavetti-talli.net/t1156-1294-aan-turbo?highlight=1294+turbotus
https://www.taavetti-talli.net/t1217-case-1390-ja-jalkiasennusturbo
On näköjään 1390:ssä turbomännät jo tehtaalta tullessa ja kampiakselikin samanlainen kuin tehokkaammassa 1394 mallissa. Itse en näe suurta vaaraa pienestä tehonlisäyksestä, etenkin jos se tehdään pelkästään syöttöä lisäämällä eikä turbottamalla. Ahdettu imuilma kuumentaa moottoria ja ilman cooleria se voi olla koneen surma.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa