DB 1390 projekti
2 posters
Sivu 1 / 1
DB 1390 projekti
Tervehdys foorumiin.... Tulin tänään onnelliseksi DB 1390 omistajaksi. Kokemuksia ei juuri kyseisistä laitteesta ole jotenka muutamia kysmyksiä riittää ja täällä tuntuu FAKTAA löytyvän eikä viljellä sitä iänikuista riitelyä eri traktori merkkien paremmuudesta. Tosin talosta eilen lähtenut traktori oli Zetori ja meinaisin perhana uskoon tulla kun rukoilin sitä korjatessa (ja paljon) . No niin sitten asiaan kyseinen 1390 tuli taloon projekti mielessä eli konepuolelta löytyy kunnostettavaa. Kone huohottaa todella voimakkaasti ja todennäköisesti öljyrenkaat on kaput!!! jostain olen kuullut että ne eivät ole tässä koneessa parhaat mahdolliset. Koneen tulen käymään läpi joka tapauksessa ja tännekkin olisi tarkoitus projekti kuvia laittaa. Löytyyköhan tähän malliin suomen kielistä korjauskirjaa kun tuo "LONTOO" taipuu hieman huonosti. Mistä kannattaa kysellä varaosia?? ja onko ne kalliita.. Saako tuohon malliin turbo männät jos meinaan putkittaa ja pistän samalla ne.. Eikös 1490 ole sama lohko ja turbolla joten sopiiko 1490 pakosarja 1390:teen.. täältä foorumilta löytyykin paljon tietoa Db:n nopeutuksesta mutta miten se onnistuu(onnistuuko) 1390:seen.. Eikös ne nopeutukset on tehty isompiin kutos taaveteihin.. Vastauksia ja erityisesti vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan...
Kävin ottamassa muutaman valokuvan.... Taavetti odottaa nyt siirtoa kotitalliin heti kun työkiireet helpottavat ja sitten alkaa armoton purkaminen....
Kävin ottamassa muutaman valokuvan.... Taavetti odottaa nyt siirtoa kotitalliin heti kun työkiireet helpottavat ja sitten alkaa armoton purkaminen....
Viimeinen muokkaaja, tumpa79 pvm Pe Toukokuu 08 2009, 23:58, muokattu 1 kertaa
tumpa79- Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB 1390 projekti
Osat ei ole kovin kalliita ja niitä saa kyllä.
http://www.konekorjaamo.fi/
Tuolta nettikaupasta kaikenlaista mallikohtaista osaa ja puhelimella sitä mitä tuolla ei ole. Purkaamoilta löytyy myös osia mitä ei saa/raaski ostaa varaosana. Ei muuta kun kone auki ja sitte suunnittelemaan mitä laitetaan uutta.
Jos peli on sama kuin 6-pyttysissä koneissa, niin ne turbon männät on samat, vain pakoventtiilit on erit. Neuvokoot siinä asiassa ne jotka paremmin tietää.
Mulla olis sopiva turbokoneen purettu aihio sulle, kaikkine osineen, vaatii vain sisäputkituksen lohkoon, laita yv:tä jos kiinnostaa. On mm. vahvempi turbon kampiakseli.
http://www.konekorjaamo.fi/
Tuolta nettikaupasta kaikenlaista mallikohtaista osaa ja puhelimella sitä mitä tuolla ei ole. Purkaamoilta löytyy myös osia mitä ei saa/raaski ostaa varaosana. Ei muuta kun kone auki ja sitte suunnittelemaan mitä laitetaan uutta.
Jos peli on sama kuin 6-pyttysissä koneissa, niin ne turbon männät on samat, vain pakoventtiilit on erit. Neuvokoot siinä asiassa ne jotka paremmin tietää.
Mulla olis sopiva turbokoneen purettu aihio sulle, kaikkine osineen, vaatii vain sisäputkituksen lohkoon, laita yv:tä jos kiinnostaa. On mm. vahvempi turbon kampiakseli.
Vieraili- Vierailija
erkki
1390 on lähisukulainen 995/996 -mallille. Johonkin aikaan oli muuten hetken kokoluokkansa myydyin traktori Englannissa.
Moottorissa on poraus suoraan lohkossa. Lisäksi poraus on luja maailmaa vastaan, joten todennnäköisesti tarvit vain männänrenkaat tai uudet männät jos vanhoista on rengasurat levenneet. Jos renkaita on poikki niin urat menee herkästi pilalle.
Turbokoneisa on sama poraus, mutta kampiakselin petilaakerit on isommat. Ahtamisen kanssa on minusta vähän niin ja näin. Kyllä se tietenkin pienen lisäyksen sietää, mutta ei mahottomia.
Vauhtia voi saada lisää vaihtamalla kynkkiin nopeammat välitykset. Katso tyyppikilvestä onko siinä 9/50 vai 11/49. Jos se on hitailla välityksillä niin purkamolta voit löytää käypäset 990, 995 tai 996:n kynkät 11/49 välityksillä. Saattaapa olla että 1200 ja 1210:n osat käy lähes heittämällä. Mutta nopeillakaan kynkillä se ei kulje kuin hitusen yli 30. Jos osat ottaa 885:stä niin ne saattaa sopia mitoilleen, mutta kyllä ne on tuon tehoiseen traktoriin vähän kevytrakenteiset. 885:ssä ei kuitenkaan tehoa ole kuin se vajaat 50 hepoa. Niissä on kuitenkin välitykset muistaakseni 9/37 ja nopeutta saa tuntuvasti lisää.
Tutustu hydrauliikan käyttöön sen verran, ettei tule semmoista kämmää, että pumppu kirnuaa jatkuvasti ylipaineventtiiliä vastaan. Pumput ei kauan kestä sitä.
Sitten toinen homma jossa on usein töpätty on vääränlaisen jarru- ja kytkinnesteen käyttö. Kun kumiosia on turvonnut piloille lakkaa toimimasta jarrut ja kytkin ja saattaa siinä hätäisempi kuski pilata vaihdelaatikonkin hakkaamalla vaihteita päälle vaikka kytkin ei irroita.
Moottorissa on poraus suoraan lohkossa. Lisäksi poraus on luja maailmaa vastaan, joten todennnäköisesti tarvit vain männänrenkaat tai uudet männät jos vanhoista on rengasurat levenneet. Jos renkaita on poikki niin urat menee herkästi pilalle.
Turbokoneisa on sama poraus, mutta kampiakselin petilaakerit on isommat. Ahtamisen kanssa on minusta vähän niin ja näin. Kyllä se tietenkin pienen lisäyksen sietää, mutta ei mahottomia.
Vauhtia voi saada lisää vaihtamalla kynkkiin nopeammat välitykset. Katso tyyppikilvestä onko siinä 9/50 vai 11/49. Jos se on hitailla välityksillä niin purkamolta voit löytää käypäset 990, 995 tai 996:n kynkät 11/49 välityksillä. Saattaapa olla että 1200 ja 1210:n osat käy lähes heittämällä. Mutta nopeillakaan kynkillä se ei kulje kuin hitusen yli 30. Jos osat ottaa 885:stä niin ne saattaa sopia mitoilleen, mutta kyllä ne on tuon tehoiseen traktoriin vähän kevytrakenteiset. 885:ssä ei kuitenkaan tehoa ole kuin se vajaat 50 hepoa. Niissä on kuitenkin välitykset muistaakseni 9/37 ja nopeutta saa tuntuvasti lisää.
Tutustu hydrauliikan käyttöön sen verran, ettei tule semmoista kämmää, että pumppu kirnuaa jatkuvasti ylipaineventtiiliä vastaan. Pumput ei kauan kestä sitä.
Sitten toinen homma jossa on usein töpätty on vääränlaisen jarru- ja kytkinnesteen käyttö. Kun kumiosia on turvonnut piloille lakkaa toimimasta jarrut ja kytkin ja saattaa siinä hätäisempi kuski pilata vaihdelaatikonkin hakkaamalla vaihteita päälle vaikka kytkin ei irroita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 1390 projekti
Tervehdys uuudelle 1390 miehelle,joo sehän polveutuu 996 mallista,niinkuin Erkki tuossa mainitsi ja on näinollen voimansiirroltaanki jonkinverran heikommin mitoitettu,kuin esim. 1394,mutta ei se sitä tarkoita,että pitäis turbotus unohtaa,kun et aivan älyttömiä siitä ota irti.
Laita samat männät kun 1394 1490 1494 1594 ja 1690 ja 1694 moottoreissa on,ja pakoventtiilit sitten nitriilitäytteiset,ja sitten vaan hirsiukolta turbosatsi siihen,niin sinulla on 1394 moottori sen jälkeen,siinä on sama kampiakseliki.
Öljyrenkaat on näissä ne liuskatyyppiset,jotka on huonot,kuluttaa sylinteriä enemmän kun se tavallinen h mallinen,tai oliko se ns. c mallinen,kumminki ne kannattaa vaihtaa.
Voi olla sylintereiltään vielä ihan ok,jos vaan rengastaa voi tulla ihan hyvä moottori,taavetin moottori on siitä kummallinen,että vaikka siinä olis pykälääki,öljynkulutus on minimaalista,jos öljyrenkaat on pitävät.
Jos on pykälää,osta turbomallin ylikokomännät,ja poraa ylikokoon,on halvempi homma kun se putkitus.
Ei putkituskaan huono vaihtoehto ole,ei sillä.
Korjaamokirjoja ei ole suomeksi myynnissä,se IT-Shop manuaali 94 sarjaan kyllä englanniksi,ja ne tiedothan käypi.
Jos kumminki tarvit suomenkielistä faktaa,soita joskus niin suunnitellaan.
Sillä 885 välityksellä saat koneeseesi lisää nopeutta,ja jos olet valmis sijoittamaan vähän enemmän,lähes 50 kilometrin versio saadaan siitäkin sitten rakennettua,valmiit suunnitelmat on olemassa,mutta yhteenkää pikkutaavettiin ei 50 versiota vielä ole tehty.
Ei ole vielä ollut kysyntää niihin,homma onnistuu,ja kestävyys vaan paranee,mutta maksaa tietenki,kun uudesta tehdään.
Kysele vaan täällä kun kysyttävää tulee,taavettimiehet on keskimääräistä fiksumpaa sakkia,eikä mitään tyhjän höpöttäjiä,ja näillä tehdään vielä oikeita töitäki.
On jääny pastan seuraaminen vähän heikolle,olen ollu sahaamassa Kara kenttäsirkkelillä tiiviisti viimeaikoina,ja voimakoneena on puuskuttanu 1690 takapotku,nyt taitaa kuitenki se homma alkaa vähenemään tältä kevättä,toki pienempiä lansseja vielä on.
Tuo Marjakangas on hyvä liike,sitten ihan IKH on edullinen mäntien osalta,yms.,Koneliike Pihlajaniemi Ylistaron Untamalassa on myös hyvä paikka ,löytyy tosi paljon tavaraa ja tietoa,Kultavuoren Lassella myös on osia näihin.
Tulevaisuutta ajatellen Marjakankaaltaki kannattaa tilailla,kuulin tänäänki,kun CNH varaosien kautta ei ollut löytyny vesipumppua,samoin Ikh oli myös nostanut käjet pystöön, tämä CNH varaosakauppias oli tilannu pumpun Marjakankaalta,ja oli ollut jopa hyllyssä,kone oli 885.
Sellaista aluksi.
Laita samat männät kun 1394 1490 1494 1594 ja 1690 ja 1694 moottoreissa on,ja pakoventtiilit sitten nitriilitäytteiset,ja sitten vaan hirsiukolta turbosatsi siihen,niin sinulla on 1394 moottori sen jälkeen,siinä on sama kampiakseliki.
Öljyrenkaat on näissä ne liuskatyyppiset,jotka on huonot,kuluttaa sylinteriä enemmän kun se tavallinen h mallinen,tai oliko se ns. c mallinen,kumminki ne kannattaa vaihtaa.
Voi olla sylintereiltään vielä ihan ok,jos vaan rengastaa voi tulla ihan hyvä moottori,taavetin moottori on siitä kummallinen,että vaikka siinä olis pykälääki,öljynkulutus on minimaalista,jos öljyrenkaat on pitävät.
Jos on pykälää,osta turbomallin ylikokomännät,ja poraa ylikokoon,on halvempi homma kun se putkitus.
Ei putkituskaan huono vaihtoehto ole,ei sillä.
Korjaamokirjoja ei ole suomeksi myynnissä,se IT-Shop manuaali 94 sarjaan kyllä englanniksi,ja ne tiedothan käypi.
Jos kumminki tarvit suomenkielistä faktaa,soita joskus niin suunnitellaan.
Sillä 885 välityksellä saat koneeseesi lisää nopeutta,ja jos olet valmis sijoittamaan vähän enemmän,lähes 50 kilometrin versio saadaan siitäkin sitten rakennettua,valmiit suunnitelmat on olemassa,mutta yhteenkää pikkutaavettiin ei 50 versiota vielä ole tehty.
Ei ole vielä ollut kysyntää niihin,homma onnistuu,ja kestävyys vaan paranee,mutta maksaa tietenki,kun uudesta tehdään.
Kysele vaan täällä kun kysyttävää tulee,taavettimiehet on keskimääräistä fiksumpaa sakkia,eikä mitään tyhjän höpöttäjiä,ja näillä tehdään vielä oikeita töitäki.
On jääny pastan seuraaminen vähän heikolle,olen ollu sahaamassa Kara kenttäsirkkelillä tiiviisti viimeaikoina,ja voimakoneena on puuskuttanu 1690 takapotku,nyt taitaa kuitenki se homma alkaa vähenemään tältä kevättä,toki pienempiä lansseja vielä on.
Tuo Marjakangas on hyvä liike,sitten ihan IKH on edullinen mäntien osalta,yms.,Koneliike Pihlajaniemi Ylistaron Untamalassa on myös hyvä paikka ,löytyy tosi paljon tavaraa ja tietoa,Kultavuoren Lassella myös on osia näihin.
Tulevaisuutta ajatellen Marjakankaaltaki kannattaa tilailla,kuulin tänäänki,kun CNH varaosien kautta ei ollut löytyny vesipumppua,samoin Ikh oli myös nostanut käjet pystöön, tämä CNH varaosakauppias oli tilannu pumpun Marjakankaalta,ja oli ollut jopa hyllyssä,kone oli 885.
Sellaista aluksi.
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa