DB 990 projekti
+7
Gary Grand
Ulvila
erkki
taavettimies
valmet 705
JMV
Paulig
11 posters
Sivu 1 / 4
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
DB 990 projekti
Teen nyt sitten oman topicin tälle traktorille. Tarkoitus kuvien ja tekstin muodossa kertoa projektin etenemisestä. Päivityksiä tulee sitä mukaa, kun projekti etenee. Kiirettä ei ole, silloin kun joutaa, tulee jotakin värkättyä.
Traktorin ostin keväällä, ja siihen on nyt tullut tehtyä seuraavaa: (kuvia ei valitettavasti nyt ole monta)
Katto otettiin irti, ja puhdistin sen raitisilma suodattimet ja lämpökennon. Samalla ruostunut katto hiottiin, tallin oveen kiinni ottanut ja vääntynyt kattoluukku korjattiin. Sen jälkeen maalattiin uudelleen. Samalla laitoin katon alle (yläpaneeliin) katkaisimet ja johdot lisävaloille.
Sähköjä uusin muutenkin: uusi 75A vaihtovirtalaturi sai paikkainsa edellisen tilalle. Valot toimivat releiden kautta, uusi sulakerasia moottoritilassa. Myös puhallin, vilkut, ym. saavat virtansa releen kautta. Alkuperäiset johdot ja sulakerasia toimivat herätevirta johtoina. Päävirtakatkaisin tuli laitettua. Sitä laittaessa huomasin starttijohdon kuoren olevan halki noin 10cm matkalta. Pieni tärähdys ja PUM. Onneksi niin ei käynyt kuitenkaan, uusi johto ja katkaisin vielä varmuusturvana takaavat paloturvallisuuden.
Lattiamatto irroitettiin, alla olevat ruosteet hiottiin ja laitoin alustamassan siihen lattiaan Reilusti aikaa kovettua, ja matto pestynä takaisin paikalleen. Luulisi olevan ikuinen. Kopin sisustus on muuten ennallaan, siellä kun ei pahempaa kulumista ole havaittavissa. Käytön jälkiä toki.
Soitin asennettiin omaperäisesti (laitan kuvia myöh.) ja vuotava tuulilasin pesunestesäiliö + pumppu tuli korjattua uudella sarjalla. (Saa muuten Biltemasta juuri siihen sopivaa sarjaa, n. 12e hintaan vain.)
Moottoriöljyt oli vaihdettu juuri, mutta hydrauliöljyjä ei 20 vuoteen... joten hydeöljyt ja suodatin vaihdettiin. Tarpeenhan se olikin Noh, kone seisonut sen 20v melkein ajamatta.
Seuraavaksi edessä on moottorin pesu, jäähdytysnesteen vaihto. Samalla tutkitaan letkut ja syyläri, puhdistellaan ja paikkaillaan jos tarvetta on. Tarkoitus olisi laittaa moottoriin sivupellit sitten myös, siistimpi ilme tulee koneelle. Konepellissä on ruostetta muutamassa kohdassa. Pientä paikkaus-maalausta siis edessä. Koko konepeltiä en maalaa, koska ruostepaikat ovat niin vähäisiä. Pieni lommo akkukotelon kohdalla vaatii myös oikaisun samalla.
Lokasuojat pitäisi irroittaa ja maalata kokonaan, mutta tämän kesän osalta aikataulu tulee sen verran vastaan, että hion näkyvimmät ruosteet pois ja ne kohdat maalaan. Jossain vaiheessa täytyy sitten maalata lokasuojat kokonaan.
Ajatuksen tasolla olisi laittaa eteen nostolaite, johon saa puskulevyn (auran) kiinni. Mikäli sellainen on järkevästi toteutettavissa, alkaa ensi kesänä sen rakentaminen. Ketjut se vaatii talvella varmasti sitten
Kuvat ovat linkkien muodossa, säälitään hitaamman yhteyden omistavia (joihin itsekin lukeudun )
Lisää kuvia tulossa tässä lähiviikkoina kun projekti etenee seuraavaan vaiheeseen.
Kuva 1
Kuva 2
Traktorin ostin keväällä, ja siihen on nyt tullut tehtyä seuraavaa: (kuvia ei valitettavasti nyt ole monta)
Katto otettiin irti, ja puhdistin sen raitisilma suodattimet ja lämpökennon. Samalla ruostunut katto hiottiin, tallin oveen kiinni ottanut ja vääntynyt kattoluukku korjattiin. Sen jälkeen maalattiin uudelleen. Samalla laitoin katon alle (yläpaneeliin) katkaisimet ja johdot lisävaloille.
Sähköjä uusin muutenkin: uusi 75A vaihtovirtalaturi sai paikkainsa edellisen tilalle. Valot toimivat releiden kautta, uusi sulakerasia moottoritilassa. Myös puhallin, vilkut, ym. saavat virtansa releen kautta. Alkuperäiset johdot ja sulakerasia toimivat herätevirta johtoina. Päävirtakatkaisin tuli laitettua. Sitä laittaessa huomasin starttijohdon kuoren olevan halki noin 10cm matkalta. Pieni tärähdys ja PUM. Onneksi niin ei käynyt kuitenkaan, uusi johto ja katkaisin vielä varmuusturvana takaavat paloturvallisuuden.
Lattiamatto irroitettiin, alla olevat ruosteet hiottiin ja laitoin alustamassan siihen lattiaan Reilusti aikaa kovettua, ja matto pestynä takaisin paikalleen. Luulisi olevan ikuinen. Kopin sisustus on muuten ennallaan, siellä kun ei pahempaa kulumista ole havaittavissa. Käytön jälkiä toki.
Soitin asennettiin omaperäisesti (laitan kuvia myöh.) ja vuotava tuulilasin pesunestesäiliö + pumppu tuli korjattua uudella sarjalla. (Saa muuten Biltemasta juuri siihen sopivaa sarjaa, n. 12e hintaan vain.)
Moottoriöljyt oli vaihdettu juuri, mutta hydrauliöljyjä ei 20 vuoteen... joten hydeöljyt ja suodatin vaihdettiin. Tarpeenhan se olikin Noh, kone seisonut sen 20v melkein ajamatta.
Seuraavaksi edessä on moottorin pesu, jäähdytysnesteen vaihto. Samalla tutkitaan letkut ja syyläri, puhdistellaan ja paikkaillaan jos tarvetta on. Tarkoitus olisi laittaa moottoriin sivupellit sitten myös, siistimpi ilme tulee koneelle. Konepellissä on ruostetta muutamassa kohdassa. Pientä paikkaus-maalausta siis edessä. Koko konepeltiä en maalaa, koska ruostepaikat ovat niin vähäisiä. Pieni lommo akkukotelon kohdalla vaatii myös oikaisun samalla.
Lokasuojat pitäisi irroittaa ja maalata kokonaan, mutta tämän kesän osalta aikataulu tulee sen verran vastaan, että hion näkyvimmät ruosteet pois ja ne kohdat maalaan. Jossain vaiheessa täytyy sitten maalata lokasuojat kokonaan.
Ajatuksen tasolla olisi laittaa eteen nostolaite, johon saa puskulevyn (auran) kiinni. Mikäli sellainen on järkevästi toteutettavissa, alkaa ensi kesänä sen rakentaminen. Ketjut se vaatii talvella varmasti sitten
Kuvat ovat linkkien muodossa, säälitään hitaamman yhteyden omistavia (joihin itsekin lukeudun )
Lisää kuvia tulossa tässä lähiviikkoina kun projekti etenee seuraavaan vaiheeseen.
Kuva 1
Kuva 2
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Innolla seuraan minkälaista jälkeä tulloo
JMV- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä
Vs: DB 990 projekti
siinähä onkin pellit aika hyvässä kuosissa valmiiksi
tuosta tulikin mieleen kun malli on 990:nen että tässä n:5km päässä asuu meidän kylän taavettimies
häneltä löytyy 990,850 ja caseih xl 685 eihä tuo case ole taavetti mutta laitoin nyt senkin joukkoon
tutulla oli 1210 taavi minkä möi vähän aikaa sitten pois siinä oli etunostolaite ja oisko ollu jotain 2m leveä puskulevy. hän asuu n30 km päässä meiltä
mutta kun möi taavetin niin tulikin taavi 1/3 osaa lähemmäksi meitä
tuosta tulikin mieleen kun malli on 990:nen että tässä n:5km päässä asuu meidän kylän taavettimies
häneltä löytyy 990,850 ja caseih xl 685 eihä tuo case ole taavetti mutta laitoin nyt senkin joukkoon
tutulla oli 1210 taavi minkä möi vähän aikaa sitten pois siinä oli etunostolaite ja oisko ollu jotain 2m leveä puskulevy. hän asuu n30 km päässä meiltä
mutta kun möi taavetin niin tulikin taavi 1/3 osaa lähemmäksi meitä
valmet 705- Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
Paikkakunta : e-k ruokolahti
Vs: DB 990 projekti
Pienenä vinkkinä, jätä rakentamatta ja hommaa kunnon lumilinko tai perälevy. Takavedossa ei a) kestä eturenkaat b) ei liiku mihinkään hangessa jos keulalla on joku painava aura. Lingon kanssa pääset vielä sellaisessakin hangessa missä etupyöriä ei enää näy.Paulig kirjoitti:Ajatuksen tasolla olisi laittaa eteen nostolaite, johon saa puskulevyn (auran) kiinni. Mikäli sellainen on järkevästi toteutettavissa, alkaa ensi kesänä sen rakentaminen. Ketjut se vaatii talvella varmasti sitten
Ainut mikä pistää silmään on ajovalot, eikös jotkut sievemmät valot olisi tyylikkäämmät? No ei pitäisi keskeneräistä työtä alkaa kritisoimaan, hyvän näköinen peli tulossa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: DB 990 projekti
Pitää peesata edellistä kirjoittajaa. Takapotkun keulalle ei kannata ladata paljoa ylimääräistä painoa. Se huonontaa liikkumista tunutuvasti.
Riippuu tietenkin lumitöiden määrästä että mikä siihen on paras, mutta kokemuksesta sanon, että takalana, jossa on tarpeeksi pitkä palkki ja rungon sivutaitto, riittää muutaman sadan metrin kujien aukaisuun ihan hyvin. Ja aika ison pihankin sillä putsaa aika nopsasti.
Takavedossa pitää ehdottomasti olla ketjut ja tien aukaisu tehdään niin, että takalana käännetään runkonivelestä sivuun ja tie avataan peruuttamalla kaista kerrallaan. Taavissa on nopea pakki, sillä se käy yllättävän säpäkästi.
Riippuu tietenkin lumitöiden määrästä että mikä siihen on paras, mutta kokemuksesta sanon, että takalana, jossa on tarpeeksi pitkä palkki ja rungon sivutaitto, riittää muutaman sadan metrin kujien aukaisuun ihan hyvin. Ja aika ison pihankin sillä putsaa aika nopsasti.
Takavedossa pitää ehdottomasti olla ketjut ja tien aukaisu tehdään niin, että takalana käännetään runkonivelestä sivuun ja tie avataan peruuttamalla kaista kerrallaan. Taavissa on nopea pakki, sillä se käy yllättävän säpäkästi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 projekti
taavetti mies kirjoitti:Pienenä vinkkinä, jätä rakentamatta ja hommaa kunnon lumilinko tai perälevy. Takavedossa ei a) kestä eturenkaat b) ei liiku mihinkään hangessa jos keulalla on joku painava aura. Lingon kanssa pääset vielä sellaisessakin hangessa missä etupyöriä ei enää näy.Paulig kirjoitti:Ajatuksen tasolla olisi laittaa eteen nostolaite, johon saa puskulevyn (auran) kiinni. Mikäli sellainen on järkevästi toteutettavissa, alkaa ensi kesänä sen rakentaminen. Ketjut se vaatii talvella varmasti sitten
Ainut mikä pistää silmään on ajovalot, eikös jotkut sievemmät valot olisi tyylikkäämmät? No ei pitäisi keskeneräistä työtä alkaa kritisoimaan, hyvän näköinen peli tulossa.
No linko on kyllä vaihtoehtona ollutkin, ja siinä on myös huokeampi budjetti, joten voi hyvin olla mahdollista Idea-tasolla vielä ollaankin. Minkalaista linkoa muuten suosittelette kyseiseen koneeseen? Ja yleensä, mikä on kestävä merkki? Itse katsellut muutamia Runni-linkoja, ovat kuulemma hyviä.
Tarkoitat siis ihan ajovaloa, eli keulapellissa kiinni olevia. Ne on kuorma-auton valot, H4 umpiot. Ovat tosin aika ison näköiset, mutta ei ne loppusaltaan pistä silmään. Maalasin ne mustaksi ja kiinnitys on ihan sievästi toteutettu. Täytyy myöntää, että ne ovat raskaat, mutta: on niissä valotehoakin enemmän kuin puolta pienemmissä umpioissa. Ne on tarkoitettu 24V 70/75W lampulle, joten uskaltais laittaa esim. 12V 55/100 tai 80/100W lampun, ei sula. Sitten löytyy jo valoa enemmän. Toistaiseksi on riittänyt peruslamppu, kun tuolla ylhäällä on valoa lisää jos sattuu tarvitsemaan
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
david brown 1290 kirjoitti:siinähä onkin pellit aika hyvässä kuosissa valmiiksi
Ruostetta löytyy lokasuojista, muutama sormenpäänkokoinen läikkä. Konepelti on yhtä lommoa ja pientä maalivikaa lukematta täysin kunnossa tarroja myöden. Ja nuo kyseiset viat on helppo korjata. Katto tosiaan pudotti maalinsa, mutta maalattiin Kuiva talli uudesta asti - ja edelleen - takaa ruosteettomuuden.
Moottorin pesu ja noiden ruostevikojen korjaus tosiaan tulossa, oli taavetti työhommissa nyt tämän viikon joten odottaa vielä ensiviikkoon tai sitä seuraavaan
Mitä mieltä muuten olette, jos laitan moottoriin sivupellit, jäähtyykö kone tarpeeksi kesäkäytössä? Talvella niistä varmasti on muutakin kuin kosmeettista hyötyä, mutta tuossa helteeessä katselin lämpömittarin kohonneen jo tarpeeksi, ja mietin alkaako perunat kiehua sivupeltien välissä
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
paljonkos tällä 990:pillä on ajettu "naapurin" 990:pillä ajettu noin 5800h
valmet 705- Viestien lukumäärä : 445
Ikä : 27
Paikkakunta : e-k ruokolahti
Vs: DB 990 projekti
david brown 1290 kirjoitti:paljonkos tällä 990:pillä on ajettu "naapurin" 990:pillä ajettu noin 5800h
En muista tarkkaa mittarin lukemaa (voin tarkistaa kunhan ehdin) mutta muistaakseni edellisen öljynvaihdon aikaan oli jotain 2500 tuntia. Kauas tuo ei kyllä heitä.
Moottorin pesu on nyt suoritettu, mutta väärän pesuaineen takia kaikki lika ei lähtenyt kuten kuvittelin. Kuvia on siltikin tulossa.
Kysymys sitten: Kierroslukumittarin vaijerista kuuluu outo ääni suuremilla kierroksilla, tai sitten se kuuluu siitä pyörittäjästä moottorin kyljessä. Katselin systeemiä, lähteekö vaijeri irti ihan vaan pyörittämällä se mutteri siitä pois? Purkautuuko sieltä muuta osaa? Ajattelin kokeilla jotain rasvaa sinne laittaa, jos auttaisi. Yläpäästä ruiskutin jo keväällä, kun kojelautaa availin. Itse pyörittäjä taitaa saada voitelun moottoriöljystä?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
vaijeri lähtee mutterista voishan sen pyörittäjä kynän voidella yläpäästään vaikka hiukka vaseliinia sipaista se pyörittäjänkansi on yhdellä pultilla kii kannen pois oton jälkeen saa pyörittäjä kynän käteen
saattaa olla kuiva kun ei mielestäni sillä sen kummempaa voitelua öljyn höyryt kait sen pitäs voidella
vaijerinhan vois kans vetäistä kuoresta pois myöskin kevyt vaseliini voitelu sille
saattaa olla kuiva kun ei mielestäni sillä sen kummempaa voitelua öljyn höyryt kait sen pitäs voidella
vaijerinhan vois kans vetäistä kuoresta pois myöskin kevyt vaseliini voitelu sille
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 projekti
jyrki kirjoitti:vaijeri lähtee mutterista voishan sen pyörittäjä kynän voidella yläpäästään vaikka hiukka vaseliinia sipaista se pyörittäjänkansi on yhdellä pultilla kii kannen pois oton jälkeen saa pyörittäjä kynän käteen
saattaa olla kuiva kun ei mielestäni sillä sen kummempaa voitelua öljyn höyryt kait sen pitäs voidella
vaijerinhan vois kans vetäistä kuoresta pois myöskin kevyt vaseliini voitelu sille
Kiitoksia, pitänee toteuttaa!
Jos joku tarvitsee hydrauliikkasuodattimen koppaa (vaihteiston alla) olisi yksi myynnissä. Oma oli tosiaan ulkoapäin pahan näköinen, mutta enpäs vaihtanutkaan uuteen, koska irrotettuani sen, totesin sen olevan ihan hyvä ja vähäsen oikaisin. Koppa käy siis 990 selectaan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Osaako joku kertoa, missä sijaitsee ohjaustehostimen suodatin? Onko vaikea vaihtaa kyseinen osa? Tuleeko kenties samalla öljyt ulos, vai pitääkö erikseen jostain laskea pois, että saisi uudet öljyt tehostimeen?
Ja sitten kysymys kaksi, sattuuko joku muistamaan, millainen kierre on öljykellossa? Ajattelin laittaa öljynpainemittarin (T-kappale, että valo toimisi myös) mutten viitsisi irroitella, jos jollain olisi tietoa!
Ja sitten kysymys kaksi, sattuuko joku muistamaan, millainen kierre on öljykellossa? Ajattelin laittaa öljynpainemittarin (T-kappale, että valo toimisi myös) mutten viitsisi irroitella, jos jollain olisi tietoa!
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Ohauspumpun suodatin on öljysäiliön sisällä.
Ainakin 996:ssa pitää ottaa ensin siirtopumppu irti.Sitten ohjauspumpun putket irti,öljy valuu pois,pultti säilön päästä auki niin saat säiliön irti.Uusi suodatin on hiukka haastellinen laittaa paikalleen yhdessä öljysäiliön kanssa.Öljyntäyttöaukon kautta voi hieman avittaa esim ruuvimeisselillä.
Sitten vain putket paikoillleen ja uudet öljyt sisään,samat öljyt kuin moottoriin.
Moottori käyntiin ja kääntelet rattia,että ohjauksen ilmat tulee ulos.Sitten vielä täyttökorkki auki ja öljyn lisäys täyttöaukon tasalle.
Ainakin 996:ssa pitää ottaa ensin siirtopumppu irti.Sitten ohjauspumpun putket irti,öljy valuu pois,pultti säilön päästä auki niin saat säiliön irti.Uusi suodatin on hiukka haastellinen laittaa paikalleen yhdessä öljysäiliön kanssa.Öljyntäyttöaukon kautta voi hieman avittaa esim ruuvimeisselillä.
Sitten vain putket paikoillleen ja uudet öljyt sisään,samat öljyt kuin moottoriin.
Moottori käyntiin ja kääntelet rattia,että ohjauksen ilmat tulee ulos.Sitten vielä täyttökorkki auki ja öljyn lisäys täyttöaukon tasalle.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 projekti
Case1594 kirjoitti:Ohauspumpun suodatin on öljysäiliön sisällä.
Ainakin 996:ssa pitää ottaa ensin siirtopumppu irti.Sitten ohjauspumpun putket irti,öljy valuu pois,pultti säilön päästä auki niin saat säiliön irti.Uusi suodatin on hiukka haastellinen laittaa paikalleen yhdessä öljysäiliön kanssa.Öljyntäyttöaukon kautta voi hieman avittaa esim ruuvimeisselillä.
Sitten vain putket paikoillleen ja uudet öljyt sisään,samat öljyt kuin moottoriin.
Moottori käyntiin ja kääntelet rattia,että ohjauksen ilmat tulee ulos.Sitten vielä täyttökorkki auki ja öljyn lisäys täyttöaukon tasalle.
Okei, kiitoksia! Täytynee laittaa projektilistalle tuo sitten.
Jos on kokemusta mitaksen renkaista, olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan kommenttia. Harkitsen taaviin 10x kankaalla olevaa Mitaksen rengasta. Ei vaan kokemusta niistä ennen, ehkä sinulla olisi? Toinen merkki BKT tai Seha, aivan outoja minulle?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Täällä on lisää juttua renkaista https://www.taavetti-talli.net/case-david-brown-traktorit-f1/renkaat-t268.htm
Mitakset on ollu alla niin vähän aikaa että kestävyydestä en voi sanoa mitään. En tiedä onko barumin peruja tsekeissä kuitenkin tehty. Talvi pito tavanomainen tietysti takapotkussa ei haittaa kun on ketit päällä.
Paulig kirjoitti:Jos on kokemusta mitaksen renkaista, olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan kommenttia. Harkitsen taaviin 10x kankaalla olevaa Mitaksen rengasta. Ei vaan kokemusta niistä ennen, ehkä sinulla olisi? Toinen merkki BKT tai Seha, aivan outoja minulle?
Mitakset on ollu alla niin vähän aikaa että kestävyydestä en voi sanoa mitään. En tiedä onko barumin peruja tsekeissä kuitenkin tehty. Talvi pito tavanomainen tietysti takapotkussa ei haittaa kun on ketit päällä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: DB 990 projekti
Eipä ole mullakaan omia kokemuksia mitaksesta,mutta en ole kuullut kenenkään haukkuvan.Mielestäni seha ja bkt heikompia.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 projekti
Case1594 kirjoitti:Eipä ole mullakaan omia kokemuksia mitaksesta,mutta en ole kuullut kenenkään haukkuvan.Mielestäni seha ja bkt heikompia.
Mites Betlas? Sain siitä paremman tarjouksen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Asia tuli loppuun käsitellyksi, kun tilasin taakse Mitakset 10x kankaalla. Nyt taavi metsätöissä, parin viikon päästä voisi ehtiä vaihtamaan uudet kumit alle Laittelen tänne sitten kokemusta Mitaksesta sitä mukaa, kun kerrottavaa ilmaantuu.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Mielellläni ainakin minä kuuntelen noita kokemuksia mitaksesta.Uskon että teit oikean valinnan noista kolmesta.
Firestone on ollut pitkään edullisin noista "länsimekeistä",ainakin Svartsjö Pännäisissä on myynyt sopivasti.
Voltyre,dneproshina ja mitas merkkisistä ,olen kuullut pelkästään positiivista palautetta.
Firestone on ollut pitkään edullisin noista "länsimekeistä",ainakin Svartsjö Pännäisissä on myynyt sopivasti.
Voltyre,dneproshina ja mitas merkkisistä ,olen kuullut pelkästään positiivista palautetta.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 990 projekti
Case1594 kirjoitti:Mielellläni ainakin minä kuuntelen noita kokemuksia mitaksesta.Uskon että teit oikean valinnan noista kolmesta.
Firestone on ollut pitkään edullisin noista "länsimekeistä",ainakin Svartsjö Pännäisissä on myynyt sopivasti.
Voltyre,dneproshina ja mitas merkkisistä ,olen kuullut pelkästään positiivista palautetta.
Kaikki mainitsemasi olivat kalliimpia kuin Mitas. Tai sanotaan niin, että Mitaksen renkaat + työ maksaa saman verran, kuin seuraavaksi edullisin... ilman vannetöitä Monen merkin kohdalla kävi niin, että sai 8x kankaan siihen hintaan, kun Mitaksen renkaassa on kankaita 10. Vähän joka suhteessa tuli edullisempi. Esim. BKT 8x kankaalla olisi maksanut saman toisessa liikkeessä, kuin Mitas 12x kankaalla liikkeessä, josta nyt renkaat ostin. (työt sis. kumpaakin) Huomattavia eroja siis on, johtunee sitten siitä mistä kysyy...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Onko muillakin sellaista ongelmaa (jos se on ongelma?) ettei lämmöt nouse oikein koneessa? Minun taavi on aina ollut vähän sellainen. Alkup. mittari ei juuri normaaliajossa liikahtanut. Sitten vaihdettiin tuollainen ei-sähköinen ja se menee 50 asteen pintaan. Kun sammuttaa, nousee lähelle 80 astetta ajon jälkeen. Laskee kun käynnistää. Tuossa kesän helteissä nousi 70 asteeseen. Eilen laitoin huvikseen syyläriä tukkoon pahvilla, nousi ajossa 60-70 asteeseen. En viitsinyt pitää pahvia, kun tuntui että lähtee välillä mittari lähemmäs 80 astetta, kun paikallaan rouskuttaa.
Onko anturi huonossa paikassa, vai mikä lie syynä? Termostaatti on kahdesti vaihdettu tähän koneeseen.
Onko anturi huonossa paikassa, vai mikä lie syynä? Termostaatti on kahdesti vaihdettu tähän koneeseen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Dieseliä yleensä neuvotaan ajamaan lämpimänä. Taitaa termostaatti olla 88 asteinen jos ei lämpimämpi.
Siinä on vakiona ollut kankainen kaihdin jäähdyttimen edessä että moottorin saa lämpenemään nopeammin.
Ottaako mittari lukeman alkuperäisestä paikasta termostaattikotelosta? Jos ottaa niin minusta moottori ei
käy kuumana, päinvastoin ehkä turhankin kylmänä.
Siinä on vakiona ollut kankainen kaihdin jäähdyttimen edessä että moottorin saa lämpenemään nopeammin.
Ottaako mittari lukeman alkuperäisestä paikasta termostaattikotelosta? Jos ottaa niin minusta moottori ei
käy kuumana, päinvastoin ehkä turhankin kylmänä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 projekti
erkki kirjoitti:Dieseliä yleensä neuvotaan ajamaan lämpimänä. Taitaa termostaatti olla 88 asteinen jos ei lämpimämpi.
Siinä on vakiona ollut kankainen kaihdin jäähdyttimen edessä että moottorin saa lämpenemään nopeammin.
Ottaako mittari lukeman alkuperäisestä paikasta termostaattikotelosta? Jos ottaa niin minusta moottori ei
käy kuumana, päinvastoin ehkä turhankin kylmänä.
Eikös termostaatti ollut vesipumpun vieressä jotenkin? On aikaa, kun sitä viimeksi rassasin. Anturi on ainakin siinä vesipumpun yhteydessä, minusta ihan alkuperäisessä paikassa. Itse en ole mittaria vaihtanut. Mihin muualle sen yleensä voisi asentaa?
Kyseessä selectamatic, oliko näissäkin kaihdin? Siiitä en ole kuullut ainakaan. Outoa minusta, kun moottori sammuksissa lämpömittari on lähellä 80 astetta (muutamia minuutteja ajon jälkeen vain). Ajossa harvoin yli 60, pahvin kanssa eilen 75 astetta (tosin lämppäri kopissa oli päällä) En epäile mittaria, eipä se nousisi heti ajon jälkeenkään jos siinä olisi vikaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 projekti
Jaah, sepä voi olla ettei tuon vuosimallin Taaveissa ollutkaan enää jäähdyttimen kaihdinta. Omassa -74 mallissa se kuitenkin oli.
Termostaattikotelo on suoraan vesipumpun yläpuolella, vähän kuin parveke kannen jatkona. Siinä sen kyljessä lämpömittarin anturi on tavannut olla.
Kun moottorin päästää tyhjäkäynnille niin tuuletin ja vesipumppu hidastaa vauhtia joten lämmöt saattaa hetkeksi nousta kun kuumasta kannesta tuleva jäähdytysnestevirta hidastuu. Toisaalta tyhjäkäynnillä lämpöä tulee niin vähän, että pitempää joutokäyntiä hörpöttävä moottori saattaa jäähtyäkin.
Samoin siinä käy kun moottorin sammuttaa.
Termostaattikotelo on suoraan vesipumpun yläpuolella, vähän kuin parveke kannen jatkona. Siinä sen kyljessä lämpömittarin anturi on tavannut olla.
Kun moottorin päästää tyhjäkäynnille niin tuuletin ja vesipumppu hidastaa vauhtia joten lämmöt saattaa hetkeksi nousta kun kuumasta kannesta tuleva jäähdytysnestevirta hidastuu. Toisaalta tyhjäkäynnillä lämpöä tulee niin vähän, että pitempää joutokäyntiä hörpöttävä moottori saattaa jäähtyäkin.
Samoin siinä käy kun moottorin sammuttaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
Similar topics
» 990 projekti
» Db880 projekti
» DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
» DB 1410 projekti
» Db880 projekti
» DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
» DB 1410 projekti
Sivu 1 / 4
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa