DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
+3
Tessu
1690 metsä
Seppo77
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Projekti Taavetti ois tarkoitus ottaa käyttöön. Suurin havaittu vika oli öljyvuodot moottorista. Ensin öljyt alkoi tuleen kytkimeltä/ kampiakselin stefalta ja nyt tulee öljyt ulos myös mittatikulta ja moottorin nopeus anturin liitoksesta. Lisäksi konetta on ollut hankala saada kylmästä käyntiin.
Mistä tuon öljy vuodon syytä kannattaa alkaa ettimään?
Onko kenelläkään manuaali tuohon? Mitä öljyä ja minne ja paljonko?
Mistä tuon öljy vuodon syytä kannattaa alkaa ettimään?
Onko kenelläkään manuaali tuohon? Mitä öljyä ja minne ja paljonko?
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Öljyvuoto johtuu todennäköisesti tukoisesta huohotinputkesta. Noissahan huohotknputki on kaiketi melko ohut pilli ventiinikopasta ilmanputsariin. Tutki se ensin, jotku on rakennellu reilumman kokosia huohotinputkia noihin
Tuotahan voi tesrata silläettä avaa mottorin öljyntäyttö aukon moottorin käydessä, jos vuoto loppuu on vika huohotuksesa
Tuotahan voi tesrata silläettä avaa mottorin öljyntäyttö aukon moottorin käydessä, jos vuoto loppuu on vika huohotuksesa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Meillä samanlainen DB mutta vuotta vanhempi,tässä ainakin luulen että on jo tiensä päässä,jos se sullakin huohottaa öljyhöyryä öljykorkista kun avaa niin muu ei auta kun peruskorjata moottori,tunteja varmaan on jo takana...
Meillä autto hieman kun laitoin pidemmän putken öljyntäyttöön niin huohottaa siitä putkesta pihalle,melkeen loppu kytkimestä öljyn tiputus,on vaan jo niin väljä kone että ohipuhallusta tulee öljypohjaan päin ja se nostaa siellä painetta missä sitä ei sais olla,paine roiskii öljyä sieltä ylöspäin.
Samoin täällä on kylmänä käyntiin lähtö vaikeaa,toki suuttimienkaan kunnosta ei ole mitään tietoa kun kukaan niitä ei ole tutkinut ja sitten kannattaa olla kunnon akku sahaamalla nää ei käyntiin lähde,tervekone lähtee muutamalla pyörityksellä,talvikäytössä lämmitin ehdoton jos tahtoo ajella,meillä vaan kesäkäytössä ja sekin vähäistä enää.
No vielä voin toivoa sulle kuitenkin että olis vaan se huohotin tukossa niin pääset melkeen ilmasiksi korjauksissa...
Meillä autto hieman kun laitoin pidemmän putken öljyntäyttöön niin huohottaa siitä putkesta pihalle,melkeen loppu kytkimestä öljyn tiputus,on vaan jo niin väljä kone että ohipuhallusta tulee öljypohjaan päin ja se nostaa siellä painetta missä sitä ei sais olla,paine roiskii öljyä sieltä ylöspäin.
Samoin täällä on kylmänä käyntiin lähtö vaikeaa,toki suuttimienkaan kunnosta ei ole mitään tietoa kun kukaan niitä ei ole tutkinut ja sitten kannattaa olla kunnon akku sahaamalla nää ei käyntiin lähde,tervekone lähtee muutamalla pyörityksellä,talvikäytössä lämmitin ehdoton jos tahtoo ajella,meillä vaan kesäkäytössä ja sekin vähäistä enää.
No vielä voin toivoa sulle kuitenkin että olis vaan se huohotin tukossa niin pääset melkeen ilmasiksi korjauksissa...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Kyselit ohjekirjoja. Suomenkielistä korjaamokirjaa ei taida olla saatavilla, mutta linkin takaa löytyy neljä alkuperäiskirjaa. On "Kuljettajan opas", joka keskittyy enempi traktorin järkevään ja turvalliseen käyttöön, "Käyttöopas", missä on pikkasen perusteellisemmin myös päivittäisiä ja määräaikaisia omistajan tehtäväksi tarkoitettuja huoltoja, "Huolto-ohje", mikä taitaa olla huoltomiehen opas ja lopuksi "Korjaamokäsikirja" eli traktori pura ja kokoa. Nämä ovat siis alkuperäiskielellä ja anglosaksisilla mitoilla olevia juttuja. Suomenkielisiä opaskirjasia löytyy satunnaisesti netistä tai viimeistään rompetorin kirjakauppiaalta.
https://sites.google.com/site/deerebrown/david-brown-info-ii
Niinkuin tuossa jo aiemmin on kirjoitettu, kampiakselin vuodot mitä todennäköisemmin johtuvat huohottimen tukkeutumisesta. Sen kunnossa olon tärkeys vain lisääntyy koneen vanhetessa ja mäntien ohipuhalluksen lisääntymisessä. Edelleen, niinkuin aiemmin on kirjoitettu, alkuperäinen huohotin on kuparipilli venttiilikopasta. Systeemiin kuuluu myös tuuma korkea ja tuuma halkaisijaltaan oleva lieriön muotoinen sintrattu suodatin venttiilikopan päällä. Veikkaisin sen tukkeutumista. Jos sen poistaminen ei auta, niin sitten kuten Metsä kirjoittaa, sen pillin voi korvata jollakin väljemmällä letkukehitelmällä suoraan ulkoilmaan. Sen tietysti voi panna alkuperäisen tilalle tahi sitten lohkossa venttiilien puolella olevaan peltiluukkuun kairata reikä ja letkuliitin siihen (luukku tietysti ensin irti ja katsoo kohdan mihin öljyä ei ihan suoraan valu kannesta).
Kampiakselin takapään "tiivistys" lienee tuossa on hoidetun (jos tehtaan jäljiltä) akselin vastakierteellä ja reiässä olevan eräänlaisen sokkelotiivisteen avulla. Se tavallaan ei voi mennä rikki. Jos huohotuksen korjaaminen ei auta, niin sitten edessä on koneremontti. En pysty tuosta mallista sanomaan, mutta joihinkin on vaihdettu uudempien mallien narutiivisteitä, "koiranpaskoja", joka on melkoisen iso operaatio.
https://sites.google.com/site/deerebrown/david-brown-info-ii
Niinkuin tuossa jo aiemmin on kirjoitettu, kampiakselin vuodot mitä todennäköisemmin johtuvat huohottimen tukkeutumisesta. Sen kunnossa olon tärkeys vain lisääntyy koneen vanhetessa ja mäntien ohipuhalluksen lisääntymisessä. Edelleen, niinkuin aiemmin on kirjoitettu, alkuperäinen huohotin on kuparipilli venttiilikopasta. Systeemiin kuuluu myös tuuma korkea ja tuuma halkaisijaltaan oleva lieriön muotoinen sintrattu suodatin venttiilikopan päällä. Veikkaisin sen tukkeutumista. Jos sen poistaminen ei auta, niin sitten kuten Metsä kirjoittaa, sen pillin voi korvata jollakin väljemmällä letkukehitelmällä suoraan ulkoilmaan. Sen tietysti voi panna alkuperäisen tilalle tahi sitten lohkossa venttiilien puolella olevaan peltiluukkuun kairata reikä ja letkuliitin siihen (luukku tietysti ensin irti ja katsoo kohdan mihin öljyä ei ihan suoraan valu kannesta).
Kampiakselin takapään "tiivistys" lienee tuossa on hoidetun (jos tehtaan jäljiltä) akselin vastakierteellä ja reiässä olevan eräänlaisen sokkelotiivisteen avulla. Se tavallaan ei voi mennä rikki. Jos huohotuksen korjaaminen ei auta, niin sitten edessä on koneremontti. En pysty tuosta mallista sanomaan, mutta joihinkin on vaihdettu uudempien mallien narutiivisteitä, "koiranpaskoja", joka on melkoisen iso operaatio.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Millainen rakenne tuo vastakierre on kampiakselin tiivistykessä?
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
kylmäkäynnistyksessä ei olla käytetty mitään ruuvia pumpun alta. ihmetelty aina että ompa huonolähteen käyntiin
Letkulämppäri siinä on joskus tainnu olla, mutta ei meidän omistusaikana. Vanhassa talissa oli sellainen koneen vieressä irrallaan
Letkulämppäri siinä on joskus tainnu olla, mutta ei meidän omistusaikana. Vanhassa talissa oli sellainen koneen vieressä irrallaan
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
pakkasilla voi sitä ruuvia toki käyttää,jos kääntyy... meillä jääny jumiin jostai syystä kun ei ole käytetty.
Oliko millanen lämmitin? DB.ssähän ei ole pieniä letkuja eikä pakkastulppia,se pitää sitten asentaa siihen isoonletkuun tai tehdä omia patentteja,tääläkin niistä on selkoa tehneet.
Oliko millanen lämmitin? DB.ssähän ei ole pieniä letkuja eikä pakkastulppia,se pitää sitten asentaa siihen isoonletkuun tai tehdä omia patentteja,tääläkin niistä on selkoa tehneet.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Vastakierre, joo, joku siitä oli ottanut kuvan ja laittanut näille sivuille, mutta en saanut haettua. Yritän selittää, jos joku osaa paremmin niin täydentäköön. Kampiakseliin taaimman runkolaakerin ja vauhtipyörän laipan väliin on tehty pätkä kierrettä niin päin, että se moottorin pyöriessä siirtää öljyä kampikammioon päin. Kierre pyörii pesässä jonka välys kampiakseliin on pieni, 0.2-0.3mm. Pesään on tehty ura, johon tiivistyksen ohi pyrkivä öljy kertyy ja uran alaosassa on poraus, josta öljylle tie kampikammioon/öljypohjaan. Jos kampikammion huohotus on huono ja sinne kertyy painetta, niin tämä muuten ölypohjaan valuva öljy paineen vaikutuksesta meneekin "vastavirtaan" pesästä ulos ja vauhtipyörälle ja kytkimelle. Tämä siis toiminnaltaan on eräänlainen alkeellinen sokkelotiiviste (kuin turbon akselilla, joka kyllä on paljon monimutkaisempi). Tominnalle tärkeitä asioita ovat tuo pieni välys (ei liian suuri eikä saa koskettaa) ja öljyn vapaa palautuminen öljypohjaan eli tiivistepesän hukkareikä eikä vastapainetta.
Tuosta käynnistysavustimen hanasta vielä pikkasen. CAV jakajapumpussa ei ole ns. pakkosyöttöä kuten vaikkapa rivipumpussa, jolla siis pakotetaan annostus ylisuureksi. CAV:ssä ruiskutusennakko säädetään polttoaineen välipaineella. Kun tuo pumpun pohjassa oleva taikahana pyöritetään kiinni, niin välipaine ei pääse ennakonsäätimelle ja ruiskutus myöhäisellä käynnistyminen tapahtuu helpommin. Hana on kyllä syytä pyörittää taas auki heti koneen käynnistyttyä. Sytky myöhäisellä tietää hyvin epätasaista käyntiä ja ylimääräistä savunmuodostusta. Ja niinkuin Tessu tuossa ylempänä mainitsee, hana saattaa käytön puutteessa jumittaa.
Tuosta käynnistysavustimen hanasta vielä pikkasen. CAV jakajapumpussa ei ole ns. pakkosyöttöä kuten vaikkapa rivipumpussa, jolla siis pakotetaan annostus ylisuureksi. CAV:ssä ruiskutusennakko säädetään polttoaineen välipaineella. Kun tuo pumpun pohjassa oleva taikahana pyöritetään kiinni, niin välipaine ei pääse ennakonsäätimelle ja ruiskutus myöhäisellä käynnistyminen tapahtuu helpommin. Hana on kyllä syytä pyörittää taas auki heti koneen käynnistyttyä. Sytky myöhäisellä tietää hyvin epätasaista käyntiä ja ylimääräistä savunmuodostusta. Ja niinkuin Tessu tuossa ylempänä mainitsee, hana saattaa käytön puutteessa jumittaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Mitäs öljyä kannattaa käyttää DB:ssä? Entä pakkasnesteet?
Moottorissa oli öljyä nippanappa alamerkkiin. öljyt on mobil 10-30w maatalouskäyttöön tarkoittua.
uskaltaisko tuolla 5vuotta vanhoilla vielä testiä aja, jos lisää uutta ylämerkkiin asti?
Moottorissa oli öljyä nippanappa alamerkkiin. öljyt on mobil 10-30w maatalouskäyttöön tarkoittua.
uskaltaisko tuolla 5vuotta vanhoilla vielä testiä aja, jos lisää uutta ylämerkkiin asti?
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Kyllä öljyt yleensä säilyy aika hyvin. Itte kyllä päräyttäisin koneen käyntiin empimättä. Pakkasnesteen suhteen Taavi ei varmaan taida nirsoilla mitään joka estää jäätymisen. Valurautainen lohko ja kansi toimii millä vaan. Kun traktori oli uusi, olivat öljyt vanhanaikaisia yksiasteöljyjä ja W20:llä pärjäsi melkein ympäri vuoden. Raskaassa vedossa saattoi olla tarvetta W30:lle. Nykyöljyt on aivan eri planeetalta kuin tuon aikaiset tökötit. 10W30 tai 15W40 mineraaliöljy toimii siinä aivan hyvin. Synteettiset saattaa pyrkiä ulos tiivisteiden raoista hiukan ahkerammin, mutta toki ovat öljyinä tosi hyviä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
jos öljy ei ihan karmeaa ole niin lisää MAX asti sitä 10/30 semmosta ne mullekkin Taaviin myi,pakkasnesteet laimennat 50/50 eli puolet vettä ja puolet nestettä,ja käy ihan vihreä markettineste.
Ensin testaa mitä löytyy niin sitten jatkaa taas harjotuksia,Taavissa on aika iso öljytilavuus että siinä kyllä riittää öljyä näköjää ulospuhallukseenkin,meillä aikoinaan meni aika aleskin heinäpellolla kun ajettiin,ei se siinä tasasella pahaa tykänny,mäkisessä maastossa öljyt sitten ehkä? ei riitäkkään...
Ensin testaa mitä löytyy niin sitten jatkaa taas harjotuksia,Taavissa on aika iso öljytilavuus että siinä kyllä riittää öljyä näköjää ulospuhallukseenkin,meillä aikoinaan meni aika aleskin heinäpellolla kun ajettiin,ei se siinä tasasella pahaa tykänny,mäkisessä maastossa öljyt sitten ehkä? ei riitäkkään...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Kyllä tuo mun taavetti huohottaa aikapahasti ja kytkimeltä tulee ohut noro oljyä. Huohotin ja sen suodatin on pesty.
jos nyt kuitenkin vaihtais öljyt koneeseen...
mitäs kanttais kokeilla öljyksi? Ja miten se öljynsuodatin? oliko pestävä?vai vaihdettava?
Mutta jos noilla ei tuu kuntoon, mistä saadaan osat?
jos nyt kuitenkin vaihtais öljyt koneeseen...
mitäs kanttais kokeilla öljyksi? Ja miten se öljynsuodatin? oliko pestävä?vai vaihdettava?
Mutta jos noilla ei tuu kuntoon, mistä saadaan osat?
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Jos öljyä tulee kytkinkoppaan oikein norona niin taitaa sieltä tulla ulos samalla tavalla uudet kuin vanhatkin öljyt jos se on moottoriöljyä.
10W30 öljyä olen omiin DB:hin laittanut ja onhan nuo viitisenkymmentä vuotta niillä toimineet. Öljynsuodattimessa on vaihdettava patruuna.
Osia saa noista firmoista jotka näillä sivuilla mainostavat. Jos myyvät ei-oota niin Englannista löytyy isommat valikoimat.
10W30 öljyä olen omiin DB:hin laittanut ja onhan nuo viitisenkymmentä vuotta niillä toimineet. Öljynsuodattimessa on vaihdettava patruuna.
Osia saa noista firmoista jotka näillä sivuilla mainostavat. Jos myyvät ei-oota niin Englannista löytyy isommat valikoimat.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Heinä 14 2018, 17:44, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Erkki sen jo sanoi, mutta pistänpä oman kommenttini tähän soppaan. Ei vuodot ja huohotukset lopu öljyjä ja suodattimia vaihtamalla. Syyt edellä mainittuihin toimintahäiriöihin täytyy selvittää ja korjata, ei siinä mikään muu auta. Kuulostaa siltä että edessä on moottorin peruskorjaus.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Kaikkea voi testailla mutta kyllä se on parhaat päivät jo varmaan nähny kuten täälläkin,ikää kun koneella jo on
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Seppo77 kirjoitti:
Kyllä tuo mun taavetti huohottaa aikapahasti ja kytkimeltä tulee ohut noro oljyä. Huohotin ja sen suodatin on pesty.
jos nyt kuitenkin vaihtais öljyt koneeseen...
mitäs kanttais kokeilla öljyksi? Ja miten se öljynsuodatin? oliko pestävä?vai vaihdettava?
Mutta jos noilla ei tuu kuntoon, mistä saadaan osat?
Osia taavetin moottoriin löytyy tosiaan kotimaasta Marjakangas,Farmilaite http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=40922/434672 mm
ja sitten Engannista davidbrownparts.com,BarcleyWilliams, https://www.ebay.co.uk/itm/David-Brown-30D-880-900-950-Implermatic-Engine-Overhaul-Kit-Straight-Liner/322655389567?epid=21007439711&hash=item4b1fc2877f:g:QwIAAOSwjXRXbora
https://www.agrilineproducts.com/parts/engine.html?_=David_Brown__Implematic__880_Implematic
Jos täyteen moottoriremonttiin lähdet niin 850,880 ja 950:ssä on sama moottorilohko .850:nsylinteriputket on vain paksummat ja männät pienemmät kuin 880 ja 950.
Jos runkolaakerit on kovin väljät niin luultavasti se kampiakselin takapään vastakierrekin on kulunut.
Yhteen 880 impleen laitoin sinne moottorin takapään öljyuraan koiranpaskatiivisteen .samanlaisen kuin 990 selectassa.
Ensin piti hioa kampiakselista se vastakierre pois koneistamolla.
Mainitsemani lohkon paluuöljyura on aavistuksen reilu koiranpaskatiivisteelle joten sinne uran pohjaan pitää sorvata lisuke tai kovettaa esim Sikaflexin massa sinne pohjaan jotta saa tiivisteen pitämään.
(kyläseppien ohjeita sanoo OlleK !!!)
Toinen vaihtoehto on että löydät hyväkuntoisen 850,880 tai 950:n kampiakselin jossa ko vastakierre on on hyvä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
tuolla öljynvaihdolla ajattelin, että uusi ja parempi öljy elvyttäis öljyrenkaat toimintakuntoon.
Halpa testi, ennen koneremppaa
Halpa testi, ennen koneremppaa
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Sanoit "tuolla öljynvaihdolla ajattelin, että uusi ja parempi öljy elvyttäis öljyrenkaat toimintakuntoon". Ei öljy, uusi tai vanha "elvytä" männänrenkaita millään tavalla. Mistä olet saanut sellaisen uskomuksen?
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Tuolla uudella öljyllä toivoin että se "pesis ja elvyttäs" karstoittuneet öljyrenkaat männistä. ja samalla puhdistais kampiakselin tiivistyksen kytkimellä.
Mitähän tuohon tulis maksamaan koneremppa? osat? ja työ?
Mitähän tuohon tulis maksamaan koneremppa? osat? ja työ?
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Pieni toivonkipinä siinä käsitääkseni vois olla. Yhden Perkinsin 248 koneen ( MF 690 ) remppasin jossa oli kaikki öljyrenkaat täynnä "asvalttipikeä". Kaikki männänrenkaat pysyi tiukasti urissaan vaikka männät oli pöydällä.
Tuon koneen huohotus olis varmaan vähentynyt, jos tuo pikimömmö olis irronnut männänrenkaista, mutta ei ollut irronnut vaikka sillä yli 20 ha äestetiin uusilla öljyillä.
Koneen historiasta en enempiä tiedä. Kunnostetavaksi sen sillon ostin
Tuon koneen huohotus olis varmaan vähentynyt, jos tuo pikimömmö olis irronnut männänrenkaista, mutta ei ollut irronnut vaikka sillä yli 20 ha äestetiin uusilla öljyillä.
Koneen historiasta en enempiä tiedä. Kunnostetavaksi sen sillon ostin
Viimeinen muokkaaja, 1690 metsä pvm Ti Heinä 17 2018, 13:04, muokattu 1 kertaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Kiinni pikeentyneet männänrenkaat pystyy löytymään vanhasta traktorista, jolla on ajaa hyssytelty pitkään vain keveitä töitä. Polttoöljy tai dieselöljy on aika hyvä liuottamaan kaikenlaista öljyperäistä töhkää, mm asfalttityömailla sitä kuulemma käytetään koneiden putsaamiseen. Liuotukselle vaan pitää varata aikaa ainakin muutamia päiviä. Jos suuttimet lähtevät irti kohtuudella, voi tietenkin koettaa kaataa liuotinta suutinreikien kautta mäntien päälle. Liuotushoidon seurauksena polttoöljyä jää mäntien päälle, joten nesteiskun välttämiseksi pitää moottoria pyörittää ilman suuttimia startilla. Kone kyllä puhaltelee ulos suurimman osan polttoöljystä kun sitä pyörittää.
Selkein homma on tietenkin käyttää kantta irti ja männät pöydällä, niin sylintereiden, mäntien ja männänrenkaiden kunnosta saa jonkinlaisen käsityksen.
Selkein homma on tietenkin käyttää kantta irti ja männät pöydällä, niin sylintereiden, mäntien ja männänrenkaiden kunnosta saa jonkinlaisen käsityksen.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Heinä 17 2018, 12:46, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Erkki näköjään ennätti korjoittaan tuon liuotushoidon. Sitä voi tietysti yrittää ensin ja jos ei auta niin sitten osia pöydälle.
Kyselit osien ja remontin hintoja. Minimiremontti tuossa on mäntien pois ottaminen, rengastaminen ja sylinterien hoonaaminen. Tällöin uusia osia tarvitaan yläpään tiivistesarja ja öljypohjan tiiviste yhteensä minimissään noin satanen, männänrenkaat vajaat kaksi sataa ja kiertokangen alapään laakeriliuskat noin kaksi sataa myös eli kättä ravistamalla yhteensä viisi sataa. Sen lisäksi tietysti sitten tulee uudet öljyt, suodattimet ym pisteosat ja tarvikkeet. Työn hinnasta sitten en kyllä pysty sanomaan mitään muuta kuin voi olla jotain nollan ja tonnin välillä. Tämmösellä remontilla sitten on taipumuksena laajentua, kansi saattaa käväistä koneistamolla, sylinteriputkia käyttää irti ja ehkä uusiakkin ym. ym.
"Hyvään korjaamokäytäntöön" kuuluu vaihtaa kiertokankien alapään laakerit aina kun niitä käytetään auki. Ne ovat pienempiä ja huonommalla voitelulla kuin kampiakselin runkolaakerit. Onhan se mahdollista, että runkolaakeritkin ovat väljentyneet ja saaneet aikaan takapään tiivistyksen vaurion, mutta en oikein usko näin olevan. Sitäpaitsi kampiakselin irroittaminen on jo sitten huomattavasti laajempi juttu ja tekee lisää kustannuksia. Tässähän sitä paitsi on kyseessä harrastekone, jonka remontissa on paikallaan harkita mitä kannattaa tehdä ja mikä jättää tekemättä. Minusta myös osien hankinta kannattaa jättää siihen hetkeen kun osat ovat esillä, ettei tule ostelleeksi vääriä osia. Esimerkiksi laakeriliuskoja on kolmea alikokoa ja kun ei vissiin ole tietoa mitä koneelle on aiemmin tehty.
Mitä tähän remppaan kuuluu, niin on suuri osa selostettu viestiketjussa "kannentiivisteen vaihto"
Onnea vain tuon liuotushoidon onnistumiselle.
Kyselit osien ja remontin hintoja. Minimiremontti tuossa on mäntien pois ottaminen, rengastaminen ja sylinterien hoonaaminen. Tällöin uusia osia tarvitaan yläpään tiivistesarja ja öljypohjan tiiviste yhteensä minimissään noin satanen, männänrenkaat vajaat kaksi sataa ja kiertokangen alapään laakeriliuskat noin kaksi sataa myös eli kättä ravistamalla yhteensä viisi sataa. Sen lisäksi tietysti sitten tulee uudet öljyt, suodattimet ym pisteosat ja tarvikkeet. Työn hinnasta sitten en kyllä pysty sanomaan mitään muuta kuin voi olla jotain nollan ja tonnin välillä. Tämmösellä remontilla sitten on taipumuksena laajentua, kansi saattaa käväistä koneistamolla, sylinteriputkia käyttää irti ja ehkä uusiakkin ym. ym.
"Hyvään korjaamokäytäntöön" kuuluu vaihtaa kiertokankien alapään laakerit aina kun niitä käytetään auki. Ne ovat pienempiä ja huonommalla voitelulla kuin kampiakselin runkolaakerit. Onhan se mahdollista, että runkolaakeritkin ovat väljentyneet ja saaneet aikaan takapään tiivistyksen vaurion, mutta en oikein usko näin olevan. Sitäpaitsi kampiakselin irroittaminen on jo sitten huomattavasti laajempi juttu ja tekee lisää kustannuksia. Tässähän sitä paitsi on kyseessä harrastekone, jonka remontissa on paikallaan harkita mitä kannattaa tehdä ja mikä jättää tekemättä. Minusta myös osien hankinta kannattaa jättää siihen hetkeen kun osat ovat esillä, ettei tule ostelleeksi vääriä osia. Esimerkiksi laakeriliuskoja on kolmea alikokoa ja kun ei vissiin ole tietoa mitä koneelle on aiemmin tehty.
Mitä tähän remppaan kuuluu, niin on suuri osa selostettu viestiketjussa "kannentiivisteen vaihto"
Onnea vain tuon liuotushoidon onnistumiselle.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
momentit ja kiristysjärjestykset
Löytyykö ko traktoriin kiristysmomentit ja kiristyjärjestykset?
Keväällä taida käyttää koneen auki ja tehdä rengastusrempan koneelle
Keväällä taida käyttää koneen auki ja tehdä rengastusrempan koneelle
Seppo77- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 9
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Taitaa olla kannenpultit samat kaikissa implemaiceissa. 990:n ohje löytyy vaikka täältä:
http://www.ssbtractor.com/wwwboard/view_all.cgi?bd=case&msg=13562
90 Lbf on joitain 12 kpm, lukema on kyllä yleensä myös tuossa yksikössä merkattuna momenttiavaimeen. Kiristä kolmessa vaiheessa, eli ensin noin 4 kpm, sitten noin 8 kpm ja sitten loput. Jälkikiristys tehdään kun kone on ensin käynyt kunnolla lämpimänä, siis mittari selvästi vihreällä alueella ja jäähtynyt siitä. Jälkikiristyksessä mennään samassa järjestyksessä, mutta kutakin pulttia avataan ensin varttikierros ja kirrataan sitten loppumomenttiin.
Toinen jälkikiristys tehdään sitten noin 500 tunnin ajon jälkeen.
http://www.ssbtractor.com/wwwboard/view_all.cgi?bd=case&msg=13562
90 Lbf on joitain 12 kpm, lukema on kyllä yleensä myös tuossa yksikössä merkattuna momenttiavaimeen. Kiristä kolmessa vaiheessa, eli ensin noin 4 kpm, sitten noin 8 kpm ja sitten loput. Jälkikiristys tehdään kun kone on ensin käynyt kunnolla lämpimänä, siis mittari selvästi vihreällä alueella ja jäähtynyt siitä. Jälkikiristyksessä mennään samassa järjestyksessä, mutta kutakin pulttia avataan ensin varttikierros ja kirrataan sitten loppumomenttiin.
Toinen jälkikiristys tehdään sitten noin 500 tunnin ajon jälkeen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 850 IMPELEMATIC VM 62 PROJEKTI
Täällä sanoo käsikirja että 12,5kg kansipultit,niin ja samalla olis hyvä tarkistaa venttiilien välit 0,25mm ja kylmänä,huvittavinta on kylläkin se että kirja käskee tekemään kyseiset tarkitukset 500tunnin välein tai kun vuodenaika vaihtuu... onkohan kukaan koskaan noin tehnyt? ehkä uutena heh eipä ole tosta meidän 850 kantta koskaan kyllä kirrattu eikä ole koskaan kyllä avattukkaan,toiset sanoo että olis hyvä tehdä, kun taas toiset tuumaa että jos toimii älä koske
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» M: DB 25D PROJEKTI
» DB 990 projekti
» 990 projekti
» DB 1390 projekti
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
» DB 990 projekti
» 990 projekti
» DB 1390 projekti
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa