1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
+5
jouto
Casemies
mattkau
erkki
joukku
9 posters
Sivu 1 / 1
1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Onneksi näitä vastoinkäymisiä piisaa, muutenhan sitä saattaisi unohtaa tämän todellisuuden ja alkaa nauttimaan jopa elämästä. Ja asiaan. Taavi hyytyi, ensioire tyhjällä koneella pientä nykimistä, jatkoi pari metriä ja sammui. Oletin löpön loppuneen kun ei vastetta saanut siirtopumpulta. Lisäsin 25L mutta vastetta ei edelleenkään tuntunut eikä löpö noussut. Löpöä kyllä oli jakajapumpun puolella sen verran että kusi sormille kun sakkakupin nostin pois. Mitäs huomenna teen kun päivä taas valkenee? Ite ajattelin kokeilla kunnon imulla imuputkesta heti aamutuimaan. Siitähän se päivä starttaa jos taavi puolestaan ei.. Onko tuossa pumpussa kalvo vaihdettavissa vai pitääkö ostaa kokonainen pummpu jos vika sieltä löytyy?
Ei kai alipaine tällaista voi tehdä? Sen olen jo omassa mielessäni ruksinut pois vaihtoehdoista..
Ei kai alipaine tällaista voi tehdä? Sen olen jo omassa mielessäni ruksinut pois vaihtoehdoista..
joukku- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Paikkakunta : Tervola
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Voi olla lopussa siirtopumppu mutta saattaa olla tukkeessa putken tankin puolen pää. Myös ilmavuoto imuputkessa aiheuttaa ongelmia. Uusi siirtopumppu ei maksa juuri sen enempää kuin korjaussarja, jos korjaussarjaa edes on saatavana. Kun ryhdyt tutkimaan tilannetta tarkemmin, niin tarkista, että tappi, joka liikuttaa siirtopumpun vipua nokka-akselilta, on kunnossa. Tunnetaan tapauksia, että ko. tappi on kulahtanut ja pumpun kalvo lakkaa sen vuoksi liikkumasta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Niin, ja jos se pumppu on kädessä, se kannattaa avata (jos on ruuveilla kiinni eikä niittaamalla niinkuin nykyään) ja tarkastaa ettei venttiilin edessä oleva siivilä ole tukossa ja venttiilien läpät on kunnossa.
Minulla kerran puuttui kokonaan toisen venttiilin fiiberi, mihin lie mennyt. Sekin hankaloitti pumpun toimintaa. Tämä kylläkin oli Fiatissa, ei taavissa.
Minulla kerran puuttui kokonaan toisen venttiilin fiiberi, mihin lie mennyt. Sekin hankaloitti pumpun toimintaa. Tämä kylläkin oli Fiatissa, ei taavissa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Kone on tuolla huitsin.. Noh, kaukana enkä pääse sitä katsomaan vasta kun poika käy päiväunille. Erkki, mainitsit että kalvo ei liiku jos tappi kulunut. Eilettäin otin lasikuvun pois ja käsin kokeilin pumpata mutta vain kerran sain tuon kalvon liikahtamaan. Jos siellä jokin tappi on niin haiskahtaa että se olisi jumissa. Vai onkos tuo tappi vaan nokka-akselin ja pumpun välillä? Jotenkin se käsipumppukin oli vasteeton. Parin tunnin päästä lisää tästä aiheesta.
Kiitokset vastaajille tähän asti. Kone käy vielä tänään -> lupaus!
Kiitokset vastaajille tähän asti. Kone käy vielä tänään -> lupaus!
joukku- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Paikkakunta : Tervola
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Juu, nokka-akselilla on epäkesko ja sitä vasten painaa terästappi siirtopumpun vipua. Jos nyt muistan oikein, niin käsivivusta pumpaten vipua nostaessa pumppu imee ja jousipaineella sen pitäisi painaa polttoainetta kohti suodattimia. Taisi olla niin, että jos moottori on pysähtynyt sopivasti, niin nokka-akselin epäkesko on lihava kylki tapin suuntaan ja käsivivulla pumpaten liike jää lyhyeksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Jos tappi ei oo kulunu liike jää olemattomaksi. Kannattaa tuulettimen siivistä pyörittää moottoria eri asentoon että saa käsipumpulle kunnon liikevaran. Taavetit on jo sen verran iäkkäitä konneita että se tankkien väliputki josta siirtopumpulle lähtee imuputki voi olla puhistuksen tarpeessa, vaikka kuinka puhasta tavaraa olis aina kaatanu tankkiin niin kondenssivesi voi tehhä sinne semmosta "limaa" joka tukkii sen imuputken suun.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Kiitoksia taas vastanneille! Ongelma ratkaistu (erkki mainitsikin vian jo ensi viestissä), kone ei kuitenkaan lupauksista huolimatta vielä käy..
DIAGNOOSI: Tappi oli syvällä lohkossa, ei siis voinut jättää käsipumppua kantamaan. Irroitin syöttöpumpun ja purin sen osiin. Siellä sisällä kalvoa liikuttava tappi /KUVA1/ oli syönyt vastakappaleen pyöreäksi /KUVA2/. Eli kampiakselin tappi ja käsisyöttö eivät kumpikaan saaneet kalvoa liikkeelle. Uusi pumppu tilattuna ja odotellaan toimitusta.
KUVA1
KUVA2
DIAGNOOSI: Tappi oli syvällä lohkossa, ei siis voinut jättää käsipumppua kantamaan. Irroitin syöttöpumpun ja purin sen osiin. Siellä sisällä kalvoa liikuttava tappi /KUVA1/ oli syönyt vastakappaleen pyöreäksi /KUVA2/. Eli kampiakselin tappi ja käsisyöttö eivät kumpikaan saaneet kalvoa liikkeelle. Uusi pumppu tilattuna ja odotellaan toimitusta.
KUVA1
KUVA2
joukku- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Paikkakunta : Tervola
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Tarkasta se käyttötappi, pyöritä konetta että tappi työntyy ulos ja vedä pois, huomaat kyllä jos nokka-akseli on syöny tapin päätä. Löytyy alkuperäisosana ainakin.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
hmmm.. tuota koneen pyöristystä jo kokeilin mutta ei se jostain syystä pyörähtäny käsi -> hyvät puristukset vastassa.. Hihna antaa tuulettimen lavoista myöten. Kertokaas pöljälle miten tuo helpoiten onnistuu.. Uskallanko esim starttia käyttää vai lähteekö tuo tappi lentoon ku juutalaisen ...u. Ja huomasin että tappeja saa ainaki marjakankaalta, 12e siitä köyhtyy. Täytyy tilata ja pyytää lisäämään varalta kuormaan, ei vie konkurssiin.
joukku- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Paikkakunta : Tervola
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Nokka-akseli pyörii tartatessa sen verran hittaasti ettei se muuta tee ku tönäsee sitä tappia ulospäin.
Tai voit toisellä kädellä painaa hihnaa tiukemmalle ja kokeilla sitte pyöräytellä tuulettimesta.
Hyvä ku se Marjakangas touhuaa nuita osia ei oo varmaan muilla varaosa toimijoilla tuotakaa osaa saatavilla, itekkin tilailin sieltä harraste MF:n osia ku sai joitakin osia paremmin ku Englannista. Taavetin osat -ne vähäiset mitä on tarvinnu - oon hommannu alakuperäsenä.
Tai voit toisellä kädellä painaa hihnaa tiukemmalle ja kokeilla sitte pyöräytellä tuulettimesta.
Hyvä ku se Marjakangas touhuaa nuita osia ei oo varmaan muilla varaosa toimijoilla tuotakaa osaa saatavilla, itekkin tilailin sieltä harraste MF:n osia ku sai joitakin osia paremmin ku Englannista. Taavetin osat -ne vähäiset mitä on tarvinnu - oon hommannu alakuperäsenä.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Kokeillaan.. Tappi lisätty tiluukselle joten jää vaikka jemmaan jos ei tarvikkaan vaihtaa vielä.
Kiitosta jälleen.
Kiitosta jälleen.
joukku- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Paikkakunta : Tervola
Löpö
Duooo... kun nyt uutta osaa tai peräti siirtopumppua pistät peliin, niin varmista sitten se, että sieltä pässinpallit-tyyppisestä tankista on tiehyet moottoriinpäin auki.
Jonkun verran sekä 1394:n että 1690:n pa-linjan kanssa pakerrettua on tullut... hommaa vaikka pätkä nailonputkea ja liitin siihen siirtopumppuun ja imetät sitä erillisessä astiassa olevalla löpöllä. Näin varmistat, että itse siirtopumppupuoli on ok. Jos vastaava pelittää varsinaisesta tankkilinjasta yhtä lailla, alles sehr gut.
Jos taas ei, niin pzkaa on välissä. Muutenkin, varsinkin jos löpön imu on siinä pässinpallien yhteessä traktorin alla, on syytä toisinansa hiukan huuhdella sitä tankkia lirittmällä löpöjä lävitse. Mm. ruostetta irtoaapi, ja saattaa vallan tuketa sen siirtopumpun ennen suodattimia.
t. Kauko Ollila
Jonkun verran sekä 1394:n että 1690:n pa-linjan kanssa pakerrettua on tullut... hommaa vaikka pätkä nailonputkea ja liitin siihen siirtopumppuun ja imetät sitä erillisessä astiassa olevalla löpöllä. Näin varmistat, että itse siirtopumppupuoli on ok. Jos vastaava pelittää varsinaisesta tankkilinjasta yhtä lailla, alles sehr gut.
Jos taas ei, niin pzkaa on välissä. Muutenkin, varsinkin jos löpön imu on siinä pässinpallien yhteessä traktorin alla, on syytä toisinansa hiukan huuhdella sitä tankkia lirittmällä löpöjä lävitse. Mm. ruostetta irtoaapi, ja saattaa vallan tuketa sen siirtopumpun ennen suodattimia.
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Tuossa kaverin 1394sessa oli kans ongelmia, vaik tankki oli puolillaan, ja ylikin...
silti sammui kyntöhommissa....
Sitten kun otin tankit tyhjäksi ja yhdyasputken pois, ja purkkeja huuhtelin niin.....
VOI JESSUS SITÄ MOSKAN MÄÄRÄÄ MITÄ TANKKIEN POHJALTA TULI.... HUHHUH
2päivän aineiden seisomisen jälkeen, varovasti sihtisuppilon kautta takaisin tankkiin kaatessa, reipas 5litraa oli sellaista, etten raaskinut edes sen taajan sihdin läpi kaataa takaisin tankkiin...
Sen jälkeen ei ole käyntihäiriöitä ollut, samassa tosin putsasin siirtopumpun sihdin, sekä suotimet uusittiin...
Isoimmat kokkareet mitä tankeista tuli, oli halkaisijaltaan noin senttisiä, eli tukkii kyllä imuputken pään tehokkaasti
silti sammui kyntöhommissa....
Sitten kun otin tankit tyhjäksi ja yhdyasputken pois, ja purkkeja huuhtelin niin.....
VOI JESSUS SITÄ MOSKAN MÄÄRÄÄ MITÄ TANKKIEN POHJALTA TULI.... HUHHUH
2päivän aineiden seisomisen jälkeen, varovasti sihtisuppilon kautta takaisin tankkiin kaatessa, reipas 5litraa oli sellaista, etten raaskinut edes sen taajan sihdin läpi kaataa takaisin tankkiin...
Sen jälkeen ei ole käyntihäiriöitä ollut, samassa tosin putsasin siirtopumpun sihdin, sekä suotimet uusittiin...
Isoimmat kokkareet mitä tankeista tuli, oli halkaisijaltaan noin senttisiä, eli tukkii kyllä imuputken pään tehokkaasti
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sonta
Juu, mulla 1690:ssä sama härdelli kutakuinkin. Kannattaa todellakin siivota ne pässinNE.
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Niin tosiaan kannattaa.
Noissahan imu lähtee sieltä tankkien yhdysputkesta, eli käytännössä lähes alimmasta mahdollisesta paikasta.
1 litra ainetta käytännössä riittää tankeissa, jotta koneen tasaisella saa ilmattua, ja myös käymään.
Monissa muissa tarvitaan 10 litraa ainetta tankiisseen, ennen kuin edes saa ainetta suodattimille tulemaan.....
Noissahan imu lähtee sieltä tankkien yhdysputkesta, eli käytännössä lähes alimmasta mahdollisesta paikasta.
1 litra ainetta käytännössä riittää tankeissa, jotta koneen tasaisella saa ilmattua, ja myös käymään.
Monissa muissa tarvitaan 10 litraa ainetta tankiisseen, ennen kuin edes saa ainetta suodattimille tulemaan.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Eikait se polttoaineputki (imu) vakiona lähde sieltä yhdysputkesta ??
Vakiona ainakin minun koneissa imu menee oikean tankin yläosasta etupuolelta.
Nämä taavetit on vain senverran ikäkoneita että moni on muuttanut lähdön sinne yhdysputkeen.
Alkuperäinen imuputki on saattanut tankin sisällä ruostua rei'ille tai muuten vain katketa.
Hyvä paikka se yhdysputki on lähdölle kunhan vain tosiaan pitää löpöt puhtaana.
Vakiona ainakin minun koneissa imu menee oikean tankin yläosasta etupuolelta.
Nämä taavetit on vain senverran ikäkoneita että moni on muuttanut lähdön sinne yhdysputkeen.
Alkuperäinen imuputki on saattanut tankin sisällä ruostua rei'ille tai muuten vain katketa.
Hyvä paikka se yhdysputki on lähdölle kunhan vain tosiaan pitää löpöt puhtaana.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Kyllä mun valkoisesta 1394 lähtee letku siirtopumpulle yhdysputkesta. Oikeanpuolimmaisen tankin etuosassa on myös kylläkin letkunlähtöä muistuttava nippa josta "läiskyy" polttoainetta hieman jos tankit täynnä. Tuo lähtö yhdysputkesta kyllä on niin siisti että ajatelisin sen olevan alkuperäinen. Siistitti juotettu ja mustaksi maalattu teräsputken nippa.outsider kirjoitti:Eikait se polttoaineputki (imu) vakiona lähde sieltä yhdysputkesta ??
Vakiona ainakin minun koneissa imu menee oikean tankin yläosasta etupuolelta.
Nämä taavetit on vain senverran ikäkoneita että moni on muuttanut lähdön sinne yhdysputkeen.
Alkuperäinen imuputki on saattanut tankin sisällä ruostua rei'ille tai muuten vain katketa.
Hyvä paikka se yhdysputki on lähdölle kunhan vain tosiaan pitää löpöt puhtaana.
Marjapuuron värisestä en ole tuota lähtöä tarkistanutkaan. ( Täytyypä katsoa).
Mutta nelikossa tankkaus hytin takapuolella vasempaan tankkiin ja takatuupparissa vasemman tankin etupuolella. ( Kysymys siis 1394: sta ).
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Polttoaineen imuputki siirrettiin tehtaan toimesta yhdysputkeen, kun havaittiin, että siirtopumppu hörppäsi ilmaa jos polttoainetta oli vähän tankeissa ja traktori kallellaan. Tämän muutoksen jälkeen muutettiin Suomessa muutama, ei tosin monta, vanhempi traktori tehtaan rakenteen mukaiseksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Noin homma varmaan on kuten Olle kertoi.
Meidän taaveteista ei yhdessäkään ole ollut lähtö tuolta yhdysputkesta.Piti oikein käydä tarkistamassa 1690T -84 ja 1594hs -87.
Jos kuitenkin alkuperäislähtö on on ilman mitään putkea,niin suosittelisin lattamaan siihen huhotusputken ja u päähän ettei mene liat sisään.
Meidän taaveteista ei yhdessäkään ole ollut lähtö tuolta yhdysputkesta.Piti oikein käydä tarkistamassa 1690T -84 ja 1594hs -87.
Jos kuitenkin alkuperäislähtö on on ilman mitään putkea,niin suosittelisin lattamaan siihen huhotusputken ja u päähän ettei mene liat sisään.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Siirtopumpulta lähtevän putken pään supistaja oli jälleen kyläsepän tekemä. Tästähän tuli oikea rojekti. Sama huoltaa muutenkin kun hommiin alkoi; suodattimet, tankin putsaus, pumppu ja siirtolinja suodattimille. Nää nyt just menee kenttäolosuhteissa mutta tuota kastraatiota yhdysputkelle en ala siellä tekemmän. Sen teen tarvittaessa sitten pihalla kun saan koneen tänne asti. Ellen sitten satu kuulumaan niihin harvoihin joille tuo on muutettu. Luulisi tämän kyläsepän senkin jo tehneen ellei ole vakiona ollut; jännityksellä odotan että pääsen tarkastamaan tilanteen.
Pumpun käyttötappi oli vajaan 3 mm lyhentynyt. Lähti muuten helposti sormilla pois. Vaihdoin uuden tilalle, en tiä oisko välttämättä tarvinnu.. Hyviä vinkkejä tulee. Näistä kun joku viitsisi uusille käyttäjille tehdä sellaisen DIY yhteenvedon.
Pumpun käyttötappi oli vajaan 3 mm lyhentynyt. Lähti muuten helposti sormilla pois. Vaihdoin uuden tilalle, en tiä oisko välttämättä tarvinnu.. Hyviä vinkkejä tulee. Näistä kun joku viitsisi uusille käyttäjille tehdä sellaisen DIY yhteenvedon.
joukku- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Paikkakunta : Tervola
Vs: 1394 siirtopumppu ei nosta löpöä
Alkuperäisistä polttoaineen muovipitoisista imuputkista vielä senverran että tahtovat kovettua ja voivat vetää ilmaa liitoksista.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa