Savutus.
4 posters
Sivu 1 / 1
Savutus.
Perkkele!, kun tuo 990 taavetti antaa taas aihetta miettimiselle.
Eli nyt sitten tuossa vasta rempatussa koneessa on alkanut ilmeentymään savutusta, vaikka kone olisi täydessä lämpötilassaan. Savu ei haise öljyltä, vaan selvästi tuo vaikuttaa polttoainepuolen hommilta.
Suuttimen kärjethän tuohon uusin silloin kolmevuotta sitten, ja nyt sitten tämän kesäisen remontin jälkeen on alkanut tuo savutus vaivaamaan. Tänään viimeksi tuota asiaa ihmetelty oikein porukalla. Ennakon säätö ei ole väärässä asennossa, sen sai testaamalla selvitettyä...
Filtterit on uusittu, kone lähtee hienosti käyntiin ja käy pehmoisesti, ajoitusmerkit on samassa kohtaa, minne löin merkit ennenkuin otin pumpun irti koneremonti ajaksi.
Ainoa asia mikä panee mietityttämään on se että, onko tuolla pumpun hammaspyörän puoleisessa päässä olevalla kuusiokoloruuvin kireydellä jokin merkitys tähän savustus asiaan?
Nimittäin, silloin kun purin tuota pumppua irti, niin pyöräytin sen kuusiokoloruuvinkin irti sieltä akselin päästä, ja ihmettelin mielessäni sen ruuvin "löysyyttä".
No nyt olen sitten parista korjauskirjasta (jotka molemmat ovat lontoonmurteella kirjoitettuja) tutkinut tuota ruuvi hommaa, niin niissä kirjoissa on ainakin annettu momentti sille kuusiokoloruuville, ja jotain välyksiä sille napakappaleelle.
Tosiaan ennen remonttia taavi ei savuttanut vaalean sinistä savua kuumalla koneella ollenkaan, vaan tämä on nyt sen remontin jälkeen tullutta vaivaa.
Osaisiko raati antaa mielipiteitä tähän(kin) ongelmaan.
Sivuilta 13 ja 14 löytyy tuo momentti ja välysmittaus homma
(kiitokset mattkau:lle hyvästä linkistä.)
http://www.solidebolide.nl/downloads/CAV%20Workshop%20Manual%20fuel-injection-pump.pdf
Eli nyt sitten tuossa vasta rempatussa koneessa on alkanut ilmeentymään savutusta, vaikka kone olisi täydessä lämpötilassaan. Savu ei haise öljyltä, vaan selvästi tuo vaikuttaa polttoainepuolen hommilta.
Suuttimen kärjethän tuohon uusin silloin kolmevuotta sitten, ja nyt sitten tämän kesäisen remontin jälkeen on alkanut tuo savutus vaivaamaan. Tänään viimeksi tuota asiaa ihmetelty oikein porukalla. Ennakon säätö ei ole väärässä asennossa, sen sai testaamalla selvitettyä...
Filtterit on uusittu, kone lähtee hienosti käyntiin ja käy pehmoisesti, ajoitusmerkit on samassa kohtaa, minne löin merkit ennenkuin otin pumpun irti koneremonti ajaksi.
Ainoa asia mikä panee mietityttämään on se että, onko tuolla pumpun hammaspyörän puoleisessa päässä olevalla kuusiokoloruuvin kireydellä jokin merkitys tähän savustus asiaan?
Nimittäin, silloin kun purin tuota pumppua irti, niin pyöräytin sen kuusiokoloruuvinkin irti sieltä akselin päästä, ja ihmettelin mielessäni sen ruuvin "löysyyttä".
No nyt olen sitten parista korjauskirjasta (jotka molemmat ovat lontoonmurteella kirjoitettuja) tutkinut tuota ruuvi hommaa, niin niissä kirjoissa on ainakin annettu momentti sille kuusiokoloruuville, ja jotain välyksiä sille napakappaleelle.
Tosiaan ennen remonttia taavi ei savuttanut vaalean sinistä savua kuumalla koneella ollenkaan, vaan tämä on nyt sen remontin jälkeen tullutta vaivaa.
Osaisiko raati antaa mielipiteitä tähän(kin) ongelmaan.
Sivuilta 13 ja 14 löytyy tuo momentti ja välysmittaus homma
(kiitokset mattkau:lle hyvästä linkistä.)
http://www.solidebolide.nl/downloads/CAV%20Workshop%20Manual%20fuel-injection-pump.pdf
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Savutus.
Ruuvin kiristysmomentti ei vaikuta savutukseen. Moottori tarvii muutaman tunnin kunnon hyökkäytystä niin savutus vähenee/loppuu kokonaan. Äestys olisi sopivaa treeniä, mutta paremman puuttessa välttä sekin, että huudattaa sitä maantiellä täyskaasulla vähän pitemmän rupeeman. Tuo tupsutus on vasta rempatulle koneelle tyypillistä, se tarvii hionta-ajoa niin paikat tiivistyy.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: Savutus.
Siinä kirjassahan on momentit joka ikiselle ruuville, joka on yleinen käytäntö virallisissa korjaamokäsikirjoissa. Ruuvit tulee kiristää oikeaan kireyteen, jotta varmistetaan ruuvien kiinnipito kuitenkaan ylikiristämättä niitä joka ehkä aiheuttaa vaurioita ja muodonmuutoksia.
Noille ruuveille se momentti taisi olla jotain 10 Nm luokkaa eli aika vähä. ja joitain ruuveja piti kiristää momenttiin ja löysätä kolme kertaa, ennenkuin niiden uskotaan olevan ok
Noille ruuveille se momentti taisi olla jotain 10 Nm luokkaa eli aika vähä. ja joitain ruuveja piti kiristää momenttiin ja löysätä kolme kertaa, ennenkuin niiden uskotaan olevan ok
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Savutus.
No se on tämä lontoon murteen ja varsinkin teknisen murteen ymmärtämis ongelmat... Kaikkea sitä ehtii miettimään, kun noita korjaamokirjoja katselee.
Ainoa missä minä olen hyvä tuon lontoon murteen kanssa on, sujuva kuunteleminen
Tuota, tuota. Tuon savutuksen vertailu kohtia kun miettii kolmenvuoden takaiseen, kun silloin oli uudet männät+renkaat, kansiremontti ja uudet suutinkärjet jne. Niin silloin tuo ei savuttanut tuollalailla ja nythän koneessa ei ole uutta muutakuin sylinteriputket loput on joko alkuperäistä tai kolmenvuoden takaista tavaraa...
Eli pistää miettimään mikä mänt vikkaan.
Ainoa missä minä olen hyvä tuon lontoon murteen kanssa on, sujuva kuunteleminen
Tuota, tuota. Tuon savutuksen vertailu kohtia kun miettii kolmenvuoden takaiseen, kun silloin oli uudet männät+renkaat, kansiremontti ja uudet suutinkärjet jne. Niin silloin tuo ei savuttanut tuollalailla ja nythän koneessa ei ole uutta muutakuin sylinteriputket loput on joko alkuperäistä tai kolmenvuoden takaista tavaraa...
Eli pistää miettimään mikä mänt vikkaan.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Savutus.
Oma kokemus on samansuuntainen kuin Erkki kertoi, kevyellä käytöllä kun on kone, tupsuttelee tyhjäkäynnillä ja isommillakin kierroksilla vaikka kone olisi lämmin. Sitten kun laittaa lingon perään ja ohjastaa muutamaksi tunniksi töihin, ei savuta enää edes tyhjäkäynnillä. Mutta taas kevyen kesän aikana savutus palautuu kun ei ole raskaampaa ajoa.
Ei silti tarkoita, etteikö olisi sinun koneessa jotain vikaa, jokainen tietää oman koneensa ja monesti kun huomaa jotain tavallisesta poikkeavaa, olipa ääni tai savutus, jotain on viallakin.
Esimerkiksi työssä käyttämäni auto alkoi pitää mielestäni poikkeavaa sivuääntä. Se oli todella vaimea ja kuului vain tietyillä kierroksilla. Selvästi huomasin, ettei se ole ennen kuulunut. Kun asiaa tarkasteli, oli ilmastointikompuran laakeri tiensä päässä. Sivullinen ei varmasti olisi huomannut sitä ääntä, kun ei ole vuosia kuunnellut koneen normaalia ääntä. Sama juttu savutuksen kanssa, silmä kertoo mitä ennen oli. Ja offtopic.
Ei silti tarkoita, etteikö olisi sinun koneessa jotain vikaa, jokainen tietää oman koneensa ja monesti kun huomaa jotain tavallisesta poikkeavaa, olipa ääni tai savutus, jotain on viallakin.
Esimerkiksi työssä käyttämäni auto alkoi pitää mielestäni poikkeavaa sivuääntä. Se oli todella vaimea ja kuului vain tietyillä kierroksilla. Selvästi huomasin, ettei se ole ennen kuulunut. Kun asiaa tarkasteli, oli ilmastointikompuran laakeri tiensä päässä. Sivullinen ei varmasti olisi huomannut sitä ääntä, kun ei ole vuosia kuunnellut koneen normaalia ääntä. Sama juttu savutuksen kanssa, silmä kertoo mitä ennen oli. Ja offtopic.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Savutus.
Jostakin syystä vasta rempatussa koneessa käy sillä tavalla, että kevyellä käytöllä pakopuolelle kertyy vajaasti palanutta tavaraa joka sitten höyryää ja tekee savua. Kun pakosarjan ajaa punahekuun niin se palaa puhtaaksi.
Tai tuohan tahtoo käydä moottorille kuin moottorille, esim klapikoneen pyörityksessä. Varmista kuitenkin vielä, ettei hehkun venttiili fuskaa.
Tai tuohan tahtoo käydä moottorille kuin moottorille, esim klapikoneen pyörityksessä. Varmista kuitenkin vielä, ettei hehkun venttiili fuskaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa