1690 ja armoton savutus
+3
OlleK
erkki
pete50
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1690 ja armoton savutus
1690 turbon savutus kylmänä alkaa olla jo melkoista riesaa ympäristölle. vaalean sininen savu leijuu ja haisee aika pahalle,mutta kone kyllä käy ja lähtee hyvin käyntiin. koneen lämmettyä kuuntelin ihme kilinää pakoputkesta, tosi outo ääni putki on suora rosteri joten ääni kuului selvästi.siis onko turbo leviämässä ja laskee öljyä läpi ja kilinä laakerien menoa
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: 1690 ja armoton savutus
Sinisenharmaa savu kylmänä on palamatonta polttoainetta. Suuttimien sumu voi olla liian isoissa pisaroissa eikä palorintama etene kylmässä moottorissa yhtä hyvin kuin lämpimänä. Jos suuttimia ei ole viime aikoina tarkistettu niin melkein aloittaisin sieltä. Huono sumu johtaa tavallaan ketjureaktioon, kun kaikki polttoaine ei ehdi palaa niin automaattisäädin vetää ruiskutusta isommalle, mikä rivipumppukonessa tarkoittaa, sitä että se jatkaa suihkutusaikaa nimenomaan loppuun, joka ei ehdi muutenkaan kunnolla palaa. Pumppu voi pyytää huoltoa myös. Rosteriputken kautta välittyy kaikki kilinät tehokkaasti, joten se ei taida kertoa turbon kunnosta mitään. Eikös turbon akselia nypyttämällä pitäisi tuntua välystä jos sieltä on laakeri loppumassa? Jos laakeri vuotaa öljyä niin sitä pitäisi kyllä näkyä imuputkessa. Alipaineen puolelle se yrittää tulla jos on tullakseen. Hyvä käyntiilähtö on merkki hyvistä puristuksista, joten siellä tuskin on vikaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 ja armoton savutus
Ihan mielenkiinnon vuoksi, mitä polttoainetta olet käyttänyt? Nykyinen "tupaöljy" ei nimittäin enää sovellu diesel moottoriin. Setaaniluku on liian alhainen ja se aiheuttaa kylmäsavustusta ja epätäydellistä palamista moottorissa. Lisäksi mainittu polttoaine (lämmitys öljy) valuu herkästi palamattomana männänrenkaisiin ja koksiintuu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1690 ja armoton savutus
polttoaineena on nesteen mööttoripolttoöljy,että se puoli kait on kunnossa. mutta jotain taitaa tulla liikaa . linkosin 3 km tietä ja tämän jälkeen haisi vähän hassulle .moottorin vasen puoli oli märkä ei ollut löpöö eiöljyäkään näytti kun pakosarjojen välistä olisi tursunnut puoliksi palanutta polttoainetta moottorin kylkeen. käynnistyminen on kumminkin oikein hyvä. ja peli toimii
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: 1690 ja armoton savutus
Tutki ensin kaksi asiaa, turbon tiiviys ja thermostartin tiiviys. Irrota imusarjan ja turbon välinen letku ja tutki turbon siivikkoa, Siivikko ei saa ottaa kiinni runkoon, kun sitä painaa kevyesti sivulle ja samalla pyörittää. Letkussa ja turbon kotelossa ei saa näkyä öljyä (siis ei saa olla märkä). Thermostartin mahdollinen vuoto voit testata irrottamalla putki hehkutulpasta ja tulppaamalla putken ja hehkutulpan. Jos tämä toimenpide vähentää savutusta, on syy vuotava thermostart.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1690 ja armoton savutus
okei tutkitaan huomenna kun -28 vaihtuu suvikeleihin eli 0 astetta nin ei oo rauta niin kylmää.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: 1690 ja armoton savutus
Tuost 1410pist kakskertaa ahdin on tuupannut öljyt pakorööriin, ja on ollut "hyvin rasvattu" niiden kertojen jälkeen.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 ja armoton savutus
tänään kokeiltuja. kylmänä savuttaa. mottori käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä savuttaa vähän. kun moottorille antaa kunnolla kierroksia ei savuta yhtään,ei mitään väriä. ei oo vielä turboa tutkittu enempää. tuntuisi että kylmänä todellakin saa liikaa tai kuten erkki sanoi suutin taisyöttöpumppu juttu. jos thermostart kusee liikaa sekin näyttäisi sopivan kuvaan.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: 1690 ja armoton savutus
Ei se turbo sitte ainakaan ole syypäänä, syyllinen on muualla, eli suuttimet tai thermo......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 ja armoton savutus
joo turbo taitaa olla syytön. täytyy jatkaa vähän paremmalla ajalla,appiukko sai nimittäin aivoverenvuodon eilen illalla ja on nyt leikattu että pannaan taavi hetkeksi sivuun.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: 1690 ja armoton savutus
Joo, asiat tärkeysjärjestykseen......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 ja armoton savutus
Thermostart ei saa vuotaa yhtään polttoainetta, kun sitä ei käytetä. Pitämällä hehkutus päällä muutaman minuutin senkin jälkeen, kun moottori on käynnistynyt vähentää kylmäsavutusta. On kuitenkin muistettava, että moottorin täytyy tällöin käydä tyhjäkäynnillä. Kierroksien lisääminen sammuttaa tulpan liekin koska ilmavirta imusarjassa kasvaa suuremmaksi. 1690 on mielestäni aina savuttanut hieman enemmän kylmänä, kuin muut DB mallit. Johtuu osittain siitä, että koneessa käytetään turbomoottorin männät jolloin puristuspaineet ovat hieman pienemmät.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1690 ja armoton savutus
Minulla on turbotettu 1594 ja siinä plaanarilta hankittu uusvanha valmetin pumppu taavettiin sovitettuna.Ei mielestäni savuta normaalia enempää kylmänäkään.
1690T:n pumpun plaanari huolsi eikä haittaavasti savuta.
Toki molemmissa myös uudehkot suuttimet,siirtopumppu ja thermostartit.
Jos ollaan liikkeellä alkuperäisosilla niin yli 30v vanhat vehkeet ,,,,,,,
1690T:n pumpun plaanari huolsi eikä haittaavasti savuta.
Toki molemmissa myös uudehkot suuttimet,siirtopumppu ja thermostartit.
Jos ollaan liikkeellä alkuperäisosilla niin yli 30v vanhat vehkeet ,,,,,,,
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 ja armoton savutus
Ollen kanssa samoilla linjoilla kutostaavetit on ollu uudesta lähtien kovasavuisia,katsokaapa seki video missä tehtaalla ajetaan viimeisiä koneita lastaussillalle uutena niin kylmäsavua tihruaa moottorit vaikka keli ei edes pakkanen,tietenki kaikki on suhteellista ja ennenkaikkea mihin savumäärään on tottunu
Voi olla aika vaikea saada noista kylmäsavutus pois.
1394 taitaa olla taavetin vähäsavuisimpia malleja
Voi olla aika vaikea saada noista kylmäsavutus pois.
1394 taitaa olla taavetin vähäsavuisimpia malleja
Vierailija- Vierailija
Vs: 1690 ja armoton savutus
Ajoituksesta savutus riippuu hyvin paljon. Muutaman minuutin kylmäsavutus on aika lajityypillistä monille vanhemmille koneille. Palotilan lämpeneminen parantaa syttymistä niin paljon, että savuaminen loppuu kokonaan tai vähenee aivan ratkaisevasti. Jos ajoitusta kääntää hiukan isommalle ennakolle niin käynti muuttuu terävämmäksi ja kylmäsavu vähenee, mutta kuuma kone saattaa alkaa nakuttaa. Myös kylmäkäynnistyvyys huononee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 ja armoton savutus
Jotenkin tuntuu että rivipumpulla varustetut vois savuttaa enempi.
Tuota Erkin mainitsemaa ajoitusta minäkin epäilisin jos haitaksi asti savuuttaa.
Jälkiasennettu turbo eikä ajoitusta muutettu ??
Turbokuuoset tosin taitaa savuttaa vähempi kuin vaparit jos kaikki kohillaan ??
Minua on myös informoitu että kuutostaavettien pumpuissa oli monissa sanomista uutenakin ja takuuseen niitä korjattiin jos isäntä osasi vaatia.
Ollehan sen tietää??
Enpä minä noista kylmäsavuista kuitenkaan olisi kovin huolissani jos lämpinä toimii.Tehojahan näistä kyllä löytyy sen mitä proopuskat lupaa.
Tuota Erkin mainitsemaa ajoitusta minäkin epäilisin jos haitaksi asti savuuttaa.
Jälkiasennettu turbo eikä ajoitusta muutettu ??
Turbokuuoset tosin taitaa savuttaa vähempi kuin vaparit jos kaikki kohillaan ??
Minua on myös informoitu että kuutostaavettien pumpuissa oli monissa sanomista uutenakin ja takuuseen niitä korjattiin jos isäntä osasi vaatia.
Ollehan sen tietää??
Enpä minä noista kylmäsavuista kuitenkaan olisi kovin huolissani jos lämpinä toimii.Tehojahan näistä kyllä löytyy sen mitä proopuskat lupaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 ja armoton savutus
Rivipumpun ja jakajapumpun toiminnassa on se suuri periaatteellinen ero, että rivipumpulla on ruiskutuksen alkuhetki sama säätimen asennosta riippumatta ja jakajapumpulla on ruiskutuksen lopetushetki vastaavasti sama säätimen asennosta riippumatta.
Rivipumpun pakkosyötön teho perustuu siihen, että kun ruiskutusmäärä säädetään maksimiin, niin suutin painaa sumua pitempään, eli lähes puristusiskun maksimilämpötilaan saakka. Jakajapumpulla sitä ei pysty tekemään muuten kuin mitä esim DPA -pumpussa on käytetty, eli siinä on välipaineella toimiva ruiskutusennakon säädin, jonka saa pikku hanalla lukittua pois toiminnasta. Kun ennakonsäädin ei saa painetta niin ajoitus jää monta astetta myöhäiselle ja käynnistyvyys paranee.
Jos rivipumppu koneessa on kuluneet suuttimet ja sen kautta huonot sumut, niin seos palaa hitaasti ja nostaa hitaasti myös palamisen loppupainetta. Pumpun säädin tunnistaa, että moottori ei kiihdy riittävästi kaasuvuvun asentoon nähden ja lisää automaattisesti syöttöä, jolloin lisäpolttoaine tulee huonon palamisen jatkoksi.
Jakajapumppu tekee ihan saman tempun jos polttoaine palaa huonosti, mutta se lisää määrää ruiskutuksen alkupäähän, eli vetää samalla ennakkoa isommalle. Siinä voi olla syy miksi rivipumppumalleissa ehkä on enempi kylmäsavua kuin pienemmissä malleissa, varsinkin jos suuttimissa on sanomista. Ennakkosäädin lukittuna jakajapumppumallit savuaa ja röpöttää sitten ihan eri malliin.
Rivipumpun pakkosyötön teho perustuu siihen, että kun ruiskutusmäärä säädetään maksimiin, niin suutin painaa sumua pitempään, eli lähes puristusiskun maksimilämpötilaan saakka. Jakajapumpulla sitä ei pysty tekemään muuten kuin mitä esim DPA -pumpussa on käytetty, eli siinä on välipaineella toimiva ruiskutusennakon säädin, jonka saa pikku hanalla lukittua pois toiminnasta. Kun ennakonsäädin ei saa painetta niin ajoitus jää monta astetta myöhäiselle ja käynnistyvyys paranee.
Jos rivipumppu koneessa on kuluneet suuttimet ja sen kautta huonot sumut, niin seos palaa hitaasti ja nostaa hitaasti myös palamisen loppupainetta. Pumpun säädin tunnistaa, että moottori ei kiihdy riittävästi kaasuvuvun asentoon nähden ja lisää automaattisesti syöttöä, jolloin lisäpolttoaine tulee huonon palamisen jatkoksi.
Jakajapumppu tekee ihan saman tempun jos polttoaine palaa huonosti, mutta se lisää määrää ruiskutuksen alkupäähän, eli vetää samalla ennakkoa isommalle. Siinä voi olla syy miksi rivipumppumalleissa ehkä on enempi kylmäsavua kuin pienemmissä malleissa, varsinkin jos suuttimissa on sanomista. Ennakkosäädin lukittuna jakajapumppumallit savuaa ja röpöttää sitten ihan eri malliin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 ja armoton savutus
appiukko on elossa ja voi olosuhteisiin nähden hyvin ..... kalloleikkaus...... taavi on tosiaan jälkiturbotettu ja siitä ei ole tietoa että olisi silloin ennakolle tehty mitään. pari vuotta sitten kun vaihdettiin öljypummppu suuttimien avautumispaineet tarkistettin kyllä samalla .se savutus on kun olisi tusina vanhaa warrea ropsöttämässä pihalla. kuumana tai lämpimänä tosiaan enempi kuumaa väreilevää ilmaa,ilman hirveää hajua.toi ennakko asia on vähän vieras juttu tarkistaa eli miten sen osaisi varmistaa.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: 1690 ja armoton savutus
Kaivele tehtaan kirjoista tubottoman ja turbokoneen ennakot, että onko niissä eroa. Nelipyttyisissä on, mutta en muista ihan varmasti, että oliko se niin päin, että ahtamattoman ennakko olisi suurempi. Jos moottori on turbotettu niin on kai siinä samalla lisätty syöttöäkin?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 ja armoton savutus
En muista, että syöttöpumppuja (rivi tai jakaja) olisi juuri koskaan korjattu takuuna . Oli todella harvinaista, että tällaisiin toimenpiteisiin ryhdyttiin. On kuitenkin mahdollista, että pumppuja on viety auktorisoituun CAV korjaamoon traktorin maahantuojan tietämättä. Takuuanomuksia en muista että olisi lähetetty traktorivalmistajalle juuri koskaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1690 ja armoton savutus
erkki kirjoitti:Kaivele tehtaan kirjoista tubottoman ja turbokoneen ennakot, että onko niissä eroa. Nelipyttyisissä on, mutta en muista ihan varmasti, että oliko se niin päin, että ahtamattoman ennakko olisi suurempi. Jos moottori on turbotettu niin on kai siinä samalla lisätty syöttöäkin?
Taavetista myös mitään varmaa sanomatta, olen sitä samaa mieltä, että Tbo - koneissa ennakko olisi pari astetta myöhäisempi, koska "ruuvi isommalla" .
Jos pelkän ahtimen laittaa eikä syöttöön kosketa, ei tarvii ennakonkaan muutosta juuri.
Tosin, monissa vanhoissa vermeissä on "yleistä kulumaa" hiukan siellä-täällä, niin aavistuksen verran ennakkoa lisäämällä voi käynti parantua ja savutukset muuttua pieniksikin, tässäkin puhutaan asteluvuista noin 1 -> MAX 4 astetta.
Ei tietty päde kaikkiin laitteisiin, eikä edes saman merkin sisälläkään joka koneeseen. Kokeilla voi, se ei paljoa maksa, "pumpun kääntö" , mutta parin asteen muutos pumpulla on sitten se 4astetta kampuralla, joten liikahdus on hyvin olematon.
Vaikea tarkkaan mitoittaa ilman ensimittauksia, heittokelloilla ja muilla apuvermeillä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 ja armoton savutus
https://www.youtube.com/watch?v=XGTMApEwukQ
Luulen että Pete on vaan jo tottunu nykyaikaisempiin moottoreihin...
Luulen että Pete on vaan jo tottunu nykyaikaisempiin moottoreihin...
Vierailija- Vierailija
Vs: 1690 ja armoton savutus
no joo onhan se tietty niinkin että savutus on vain pieni kosmeettinen haitta kylmänä.tämä ihmettely vain nyt jäi päälle kun siirtelin belarus 521 ja valtra 6000 traktorikaivuria niin ei niista tule kylmänäkään kun pienet mustat pöllyt ja thats it . että antaisiko vaan olla ja kesä lämpimillä sitä thermostartista aloittaisi sen pähkäilyn.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: 1690 ja armoton savutus
Thermostart on helposti tarkistettu, sen kun ruuvaa irti reijästään moottorin käydessä niin näkee vuotaako se.
Suutinten kunto vaikuttaa savuttamiseen, polttoainetalouteen, huipputehoon ja kylmäkäynnistyvyyteen. Ne ainakin kannattaa tarkastaa jossakin vaiheessa.
Suutinten kunto vaikuttaa savuttamiseen, polttoainetalouteen, huipputehoon ja kylmäkäynnistyvyyteen. Ne ainakin kannattaa tarkastaa jossakin vaiheessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 ja armoton savutus
Tuossa youtubepätkässä oli ihan normisavutukset, kun luntakin jo hiemän näkyy maassa olevan.Ominaisuus.......
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Savutus.
» DB 850 Moottorin savutus
» vaalea savutus startatessa
» 1690 vs. 1690 turbo
» DB 1690 moottorilämmitin
» DB 850 Moottorin savutus
» vaalea savutus startatessa
» 1690 vs. 1690 turbo
» DB 1690 moottorilämmitin
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa