Sähkövika
5 posters
Sivu 1 / 1
Sähkövika
On ollut paljonkin puhetta startin toimintaan liittyvistä ongelmista. Itsellä myös on satunnaisesti kiukutellut, ei ole jaksanut aina eka startlla pyörittää edes ympäri. Oon kyllä käyttänyt starttia auki ja mittaillut ja putsaillut (omien ohjeiden ) mukaan johtoja ym. ym. Tänään sitten startatessa huomasin, että pluskengästä lähti huurre pois. Otin sen auki ja putsasin ties monennenko kerran ja panin takaisin ja naps. Meni kengän raksi poikki, oli ollut kiinni vain suunnillleen neliömillin alalta ties kuinka kaua. Kun ei ollut uutta kenkää näin joulupäivänä tarjolla, niin vedin kaapelin ilman kenkää letkulemmarilla suoraan napaan. Startti pyöräytti kuin palmun alta.
Että tämmönenkin vika saattaa olla.
Että tämmönenkin vika saattaa olla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Sähkövika
Sen se tekee, kun alkaa jouluna töihin. Kiitos vinkistä Matille.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Sähkövika
Niin se on taavetti yrittänyt kertoa, että tänään on pyhäpäivä, ei työpäivä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sähkövika
Johtojen ym liitäntöjen putsaus on kyllä tärkeää. Starttimoottorin päähän voi tulla ihan hyvin 12.8 volttia virtaa mutta ei jaksa pyörittää. Vika on ylensä maadoituksessa, joko akun tai startin. Ainakin vanhemmissa selectoissa on usein kosketushäikkää akun miinuskaapelissa. Akkuhan maadoittuu ilmanputsarin telineeseen joka on etukehdossa kiinni. Vaikka maapiuha olisi maadoitettu huolellisesti telineeseen niin useimmiten ruoste alkaa puskea telinettä irti etukehdosta jolloin maadoitus jää pienien (ruosteisten) pulttien varaan. Myös - johtoon kytketyt huonolaatuiset päävirtakytkimet aiheuttaa päänvaivaa talvisin.
Akkujakin on monenlaisia, 3 vuotta vanha 125a akku ei enää jaksanut pyöräyttää pikku taavettia tulille Jos se vaikka kesäkäytössä vielä menisi.. Ei onneksi tarvitse olla akkua paikallaan jokaisessa traktorissa näin talvisin.
Meikäläisen autossakin alkaa olemaan samanikäinen varta elämänsä loppu puolella, lämpimästä tallista vielä lähtee mutta kylmästä ei. Meinasin laittaa optiman akun niin ei tarvitse miettiä että lähdetäänkö vai ei, varsinkaan kun ei saa lämmitykseen koululla vaikka olisi -30 pakkasta Traktorikäytössä osoittautunut ainakin hyväksi akuksi.
Akkujakin on monenlaisia, 3 vuotta vanha 125a akku ei enää jaksanut pyöräyttää pikku taavettia tulille Jos se vaikka kesäkäytössä vielä menisi.. Ei onneksi tarvitse olla akkua paikallaan jokaisessa traktorissa näin talvisin.
Meikäläisen autossakin alkaa olemaan samanikäinen varta elämänsä loppu puolella, lämpimästä tallista vielä lähtee mutta kylmästä ei. Meinasin laittaa optiman akun niin ei tarvitse miettiä että lähdetäänkö vai ei, varsinkaan kun ei saa lämmitykseen koululla vaikka olisi -30 pakkasta Traktorikäytössä osoittautunut ainakin hyväksi akuksi.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Sähkövika
Akkujen ikään vaikuttaa huomattavasti se kuinka hyvin ne pidetään ladattuina. Kannattaa välillä muistaa tarkastaa myös latauksen toimivuus siten, että laturille kohdistuu huomattasti kuormaa
Kuorma-autokäytössä olevien akkujen kestoikää on lisäytty siten, että C-tekin ylläpitolaturi lataa akkuja aina kun auto seisoo tallissa. Näin ne on aina optimaalisessa latauksessa.
Kuorma-autokäytössä olevien akkujen kestoikää on lisäytty siten, että C-tekin ylläpitolaturi lataa akkuja aina kun auto seisoo tallissa. Näin ne on aina optimaalisessa latauksessa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sähkövika
Varmasti toimiva systeemi etenkin jos on paljon lyhyttä ajoa jolloin kylmä akku ei ota virtaa vastaan muutenkaan kovin hyvin.
Itsellä on kyllä sellainen ajotyyli että konetta en sammuttele turhaan talvella ja ennen sammutusta ajelen vähemmillä valoilla ja vähennän muutenkin laturin kuormitusta.
Itsellä on kyllä sellainen ajotyyli että konetta en sammuttele turhaan talvella ja ennen sammutusta ajelen vähemmillä valoilla ja vähennän muutenkin laturin kuormitusta.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Sähkövika
Kylläpä nykyisten autojen laturit melkeinpä antaa tyhjäkäynnillä sen mitä tarvitsee. Oma kulkuneuvo nostaa tyhjäkäyntiä jos laturin kuorma on tarpeeksi suuri jotta virta riittää. Mutta turha sammuttelu pakkasilla on ihan järkevä jättää väliin, kylmä akku kun ei tosiaan hetkessä ota virtaa vastaan Ja edelleen laturin toiminta kannattaa tarkastaa, merkkivalo voi nimittäin sammua vaikka laturissa olisikin vikaa. Esimerkiksi diodisillassa yksi palanut diodi voi tarkoittaa useamman sadan watin tehon katoamista, mutta valo sammuu normaalisti.
Ylläpitolaturit on kyllä hyviä, silloin on akku täysi ja jos pidempikin seisonta aika sattuu tulemaan, ei akku tyhjene yhtään. Jos akku ei ole huoltovapaa, kannattaa vesimäärä tarkastaa ajoittain. Huomasin, että sitä kuluu paljon enemmän kun ylläpitolaturi on kytketty.
Ylläpitolaturit on kyllä hyviä, silloin on akku täysi ja jos pidempikin seisonta aika sattuu tulemaan, ei akku tyhjene yhtään. Jos akku ei ole huoltovapaa, kannattaa vesimäärä tarkastaa ajoittain. Huomasin, että sitä kuluu paljon enemmän kun ylläpitolaturi on kytketty.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Sähkövika
Jep laturit antaa kyllä virtaa mutta ei kerkiä lataantua akut lyhyellä matkalla jos on autossakin pitkät päällä,penkin,takalasin,tuulilasin lämmittimet päällä ja puhallin täysillä,monilla vielä on lisävaloakin ym!
On siinä kuormaa kerrakseen ja liikennevaloissa tippuu jo VOLTITKIN melkein alle 12,että kyllä itte käyn aikaajoin akut läpi kotilatureillakin,myös kesällä kannattaa koska akku ei lataannu jollei sillä ole tarpeeksiajoa/latausta!
Jollei autossa/työkoneessa ole kuin merkkivalo lataukselle niin se ei kerro mitään muuta latauksesat kuin että laturi pyörii ja lataa,mitään tietoa ei ole paljonko lataa jollei ole voltti tai ampeerimittaria,niiden avulla sitten jo jotain näkeekin.
Volttimittarit on itellä jokavermeessä,näkee jo kun kytkee virrat päälle et kannattaako startata olleskaan? jollei voltit ole ok niin turha on ees yrittää kun ei kuulu kun naks!
Startista senverran että kannattaa katsoa kun on purettuna myös ne kollektorin kupariliuskat ja NIISSÄ kuparilankojen kiinnitys,ittellä yksi lanka heilui Cortiinan startissa aikoinaan ja eipä startti pyörähtäny hyvin vaikka oli apuakkukin kytkettynä!
On siinä kuormaa kerrakseen ja liikennevaloissa tippuu jo VOLTITKIN melkein alle 12,että kyllä itte käyn aikaajoin akut läpi kotilatureillakin,myös kesällä kannattaa koska akku ei lataannu jollei sillä ole tarpeeksiajoa/latausta!
Jollei autossa/työkoneessa ole kuin merkkivalo lataukselle niin se ei kerro mitään muuta latauksesat kuin että laturi pyörii ja lataa,mitään tietoa ei ole paljonko lataa jollei ole voltti tai ampeerimittaria,niiden avulla sitten jo jotain näkeekin.
Volttimittarit on itellä jokavermeessä,näkee jo kun kytkee virrat päälle et kannattaako startata olleskaan? jollei voltit ole ok niin turha on ees yrittää kun ei kuulu kun naks!
Startista senverran että kannattaa katsoa kun on purettuna myös ne kollektorin kupariliuskat ja NIISSÄ kuparilankojen kiinnitys,ittellä yksi lanka heilui Cortiinan startissa aikoinaan ja eipä startti pyörähtäny hyvin vaikka oli apuakkukin kytkettynä!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sähkövika
Volttimittari on hyvä olla olemassa. Sen kytkentä kannattaa vaan tehdä niin, että saa mittarille akkujännitteen. Tuossa omassa taavetissa virtalukolle tulee puhallin, ym. kuormat päällä huomattavasti vähemmän voltteja kuin mitä akusta mittaamalla saa. Siks laitoin suoran johdon akulta ja releen väliin, joten mittari näyttää akkujännitteen eikä kuormitus häiritse sitä.
Latausjännite akusta mitattuna oli X kuormalla 14,6V ja virtalukon liittimestä tuli 13,5V luokkaa...
Latausjännite akusta mitattuna oli X kuormalla 14,6V ja virtalukon liittimestä tuli 13,5V luokkaa...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa