Sähkövika
4 posters
Sivu 1 / 1
Sähkövika
Tulipas mielenkiintoinen sähköilmiö Taavettiin. Hävisi ensin pitkät ja sitten ajan myötä puolikkaatkin. Sinänsä tässä ei ole mitään outoa, kun kyseessä on vanha brittitraktori. Asian mielenkiintoiseksi tekee se, kun noin kaksi vuotta sitten tein niille remontin, missä panin kaikki johdot uusiksi ja käyttö releillä. Releet laitoin nokkapellin alle ilmanpuhdistajan kiinnitysrautaan ja syöttö sulakkeiden kautta suoraan akulta pinniin 30. Oli toisesta releestä syöpynyt juuri tämä pinni koknaan poikki ja latta oli muuttunut yhdeksi puuksi johdon naarasliittimen kanssa, toisessa releessä oli liitos sähköä johtamaton jonkin töhkän takia. Ulkoilmassahan nämä tietysti on olleet suunnilleen koko ajan mutta sateelta suojassa nokkapellin alla kuitenkin.
Jonkun sortin sähkökemiallinen ilmiö on tässä ollut, mutta minusta aika nopeasti tapahtunut. Kaikki muut liitinparit olivat ihan ok. ja päävirtakytkin aina auki, kun ei kone käytössä. Olisiko liitin- ja relevalmistajan materiaaleissa jotain sellaista mitkä riitelevät keskenään. Jos en ihan väärin muista, niin releet olivat tarvikekauppias B:n (tai ehkä vaihtoehtoiisesti M:n) myymät, liittimistä en osaa sanoa.
Jonkun sortin sähkökemiallinen ilmiö on tässä ollut, mutta minusta aika nopeasti tapahtunut. Kaikki muut liitinparit olivat ihan ok. ja päävirtakytkin aina auki, kun ei kone käytössä. Olisiko liitin- ja relevalmistajan materiaaleissa jotain sellaista mitkä riitelevät keskenään. Jos en ihan väärin muista, niin releet olivat tarvikekauppias B:n (tai ehkä vaihtoehtoiisesti M:n) myymät, liittimistä en osaa sanoa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Sähkövika
Kyllä voi juu tehdä erimateriaalit tuommoista,ite kerran laitoin piha-autoon valoja katole ja releet sisälle että ovat varmassa suojassa kunnes... sateelal menin autoon ja huomasin että JUURIKIN oikealta puolelta jossa releet on vuotaakin tuulilasi ja vedet menee suoraan releisiin!!
Hieman siinä kirosin että kun huolellisesti laitto niin sekään ei vielä auttanu,että samaa voi käydä sitten traktoreissakin ja varsinkin avomallisissa kun mitään ei oikeen suojaan saa kunnolla.
itekkin meinannu jotain laitella niin tuli mieleen että jos laittaskin releet vaikkapa sähkärin kalvorasiaan? olis ainakin paremmin suojassa kuin ihan vain kaiken veden ja öljyn keskellä.
Hieman siinä kirosin että kun huolellisesti laitto niin sekään ei vielä auttanu,että samaa voi käydä sitten traktoreissakin ja varsinkin avomallisissa kun mitään ei oikeen suojaan saa kunnolla.
itekkin meinannu jotain laitella niin tuli mieleen että jos laittaskin releet vaikkapa sähkärin kalvorasiaan? olis ainakin paremmin suojassa kuin ihan vain kaiken veden ja öljyn keskellä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs. Sähkövika
Noiden sähköosien suhteen näyttää olevan vähän mitä sattuu.Laitoin kaksi vuotta sitten päävirtakytkimen ja jo vuoden kuluttua alkoi olla startti vaikeuksia.Valot kyllä syttyi,mutta startti vain naksahti.Olin jo alkamassa uusimaaan starttia,mutta sitten huomasin että virtakytkintä remppaamalla tilanne korjaantui.Nyt on järeämpi kytkin joka päälle/pois laitettaessa"paukahtaa".Eli mitä tästä opin.Osta kerralla vähän parempi laite.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: Sähkövika
Halpa keino edes jotenkin suojata vastaava kytkentä ja releet on laittaa releet jakorasiaan tai kytkentäkoteloon ja se sinne nokkapellin alle.
Täytyy myöntää, että minullakin on taavetissa ajovaloreleet kyllä juuri samalla tavalla kuin Mattkaulla. Toiseen taavettiin jalostin ideaa tosiaan hieman ja laitoin releet hyttiin jakorasiaan. No, taavihytti ei ole aina ihan tiivis niin eiköhän oven raosta päässyt vesi jakorasian päälle ja läpiviennistä vielä sisään. Ei tosin ulos, joten asentamani rele hytin puhaltimelle, yms. sähkölaitteille kärähti hienosti. Eli vielä ne läpiviennit vaan alhaalta.
Seuraavan relehässäkän laitan kytkentäkoteloon ja kaapelit sisälle läpivientinippojen kautta, se voi jo parantaa toimivuutta....
Edulliset päävirtakytkimet ei oikein tykkää kosteudesta. Syksyllä niihin on hyvä laittaa rasvaa ja ulkona seisovan taavetin päävirtakytkimen suojasin suoralta sateelta. Se oikutteli kuten Pauli tuossa kertoi. Myös ajon aikana se pudotti akun pois ja laturin valo alkaa hehkuttelemaan. Näissä itse tehdyissä on joskus näpertämistä.
Täytyy myöntää, että minullakin on taavetissa ajovaloreleet kyllä juuri samalla tavalla kuin Mattkaulla. Toiseen taavettiin jalostin ideaa tosiaan hieman ja laitoin releet hyttiin jakorasiaan. No, taavihytti ei ole aina ihan tiivis niin eiköhän oven raosta päässyt vesi jakorasian päälle ja läpiviennistä vielä sisään. Ei tosin ulos, joten asentamani rele hytin puhaltimelle, yms. sähkölaitteille kärähti hienosti. Eli vielä ne läpiviennit vaan alhaalta.
Seuraavan relehässäkän laitan kytkentäkoteloon ja kaapelit sisälle läpivientinippojen kautta, se voi jo parantaa toimivuutta....
Edulliset päävirtakytkimet ei oikein tykkää kosteudesta. Syksyllä niihin on hyvä laittaa rasvaa ja ulkona seisovan taavetin päävirtakytkimen suojasin suoralta sateelta. Se oikutteli kuten Pauli tuossa kertoi. Myös ajon aikana se pudotti akun pois ja laturin valo alkaa hehkuttelemaan. Näissä itse tehdyissä on joskus näpertämistä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa