Taavetti tulille
5 posters
Sivu 1 / 1
Taavetti tulille
Tärskäytin käyntiin syksyllä ostamani ja siitä asti seisseen taavetin (990-selecta-66) kun ilmat lauhtu, konstina käytin pientä käsikäyttöistä
kaasupoltinta jolla tohotin imusarjaan ja samalla tarttasin-hyvin lähti. Sitten kokeilin h-pumpun toimintaa koska nostolaite ei kuulema pelaa, pumppu näytti pelaavan kun raotin kamelinkyttyrän tulppaa jolloinka öljyä alkoi tursuta. Seuraavana kevään aikana ois tarkoitus saattaa nostin kuntoon, sähköt uusiksi, lokin korjaus koska on pieni halkeama ym. Kyselen neuvoja tarvittaessa vaikka sivuja selaamalla näyttäs hyvijä ohjeita olevan saatavilla.
kaasupoltinta jolla tohotin imusarjaan ja samalla tarttasin-hyvin lähti. Sitten kokeilin h-pumpun toimintaa koska nostolaite ei kuulema pelaa, pumppu näytti pelaavan kun raotin kamelinkyttyrän tulppaa jolloinka öljyä alkoi tursuta. Seuraavana kevään aikana ois tarkoitus saattaa nostin kuntoon, sähköt uusiksi, lokin korjaus koska on pieni halkeama ym. Kyselen neuvoja tarvittaessa vaikka sivuja selaamalla näyttäs hyvijä ohjeita olevan saatavilla.
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
Oma kokemus kaasutöhöstä on aika vähäinen, mutta parhaiten se on auttanut nimenomaan sillä, että lämmittää imusarjan.
Nostolaitteessa tuskin on muuta vikaa kuin likainen nostoventtiili. Saattaa myös ohjausventtiili takerrella. Ne on kymmenessä minuutissa tarkistettu ja korjattu.
Nostolaitteessa tuskin on muuta vikaa kuin likainen nostoventtiili. Saattaa myös ohjausventtiili takerrella. Ne on kymmenessä minuutissa tarkistettu ja korjattu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Taavetti tulille
Ja UKK osasto auttaa ohjeiden muodossa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Taavetti tulille
Aattelinkin että hyvien neuvojen ja ohjeiden avulla vielä halontekokoneen Taavetin perrään laitan jos ei sitte kauppakirjoja kirjoitella!
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
Kyllä täältä ohjeita tulee, eikä tarvitse päiväkausia odotella. Jos kerhotoiminta kiinnostaa, vilkaise tuonne DBTCF:n puolelle tallin etusivulta. Ja koneen kuviakin saa laitella, ne on aina mielenkiintoisia!
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Taavetti tulille
Olen jo liittynyt kyseiseen kerhoon (numeroni 053) että siltä osin kunnossa. Taavetista sen verran, ostin sen näkemättä netin kautta Tyngän Koneesta Kalajoelta ja työpaikkani rekalla oli kulkua sielläpäin niin sanoin kuskille että nostaa kyytiin ja niinhän se Taavetti ilmausi tuohon pihalle. Käyntiin laitoin ensimmäistä kertaa ja niinkuin kerroin totesin hyväksi aihioksi. Pittää yritellä laittaa kuvia kuhan joutaa keskittymään.
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
Aivan, käyntikuntoinen kone ja jos saat liikkumaan omin voimin yleensä kuulostaa lupaavalta. Kannattaa varmasti kartoittaa mitä kaikkea tarvitsee tehdä, niin tavallaan pääsee vähemmällä kun purkaa koneen vain kertaalleen ja kunnostaa remontoitavat paikat järjestyksessä.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Taavetti tulille
Kannattaa kattoa myös pohjasta imusihdit nostolaiteöljystä,mulla oli Taavissa ihan tukossa niin ei nostanu enää,öljykin oli keltasta puuroa et ihme kun pelas sillon vielä!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Taavetti tulille
Tässä päivänäöllä kun aukaisin nostoventtiilin karan niin sisällä ei ollut muuta kuin messinkitulppa semmonen puolitoista senttiä pitkä jossa on kierteetön ohennus toisessa päässä ja reilun 2-millin reikä, tulpan yllä jousta vasten oli lätkä joka meni osittain jousen sisään elikkä ei mitään kuristinta eikä sihtiä, kysymys: mikä vaikutus toimintaan? Myös karassa on samankokoinen reikä kuin messinkitulpassa joten hyvin näki läpi. Käytin konetta ilman karaa ja ilmatonta öljyähän sieltä nousi, samoin painoin istuimen vasemmalta puolen tulevaa hydrauliputken liittimen kartiota niin sieltähin tuli öljyä.
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
No kyllä siitä jotain sitten puuttuu.
Siinä kuuluisi olla ihan pohjimmaisena muovinen verkkosiivilä, verkkosiivilän päällä prikka, jossa on nuppineulan mentävä reikä ja niiden päällä tuo messinkinen ruuvi. Messinkiruuvin päälle tulee jousi, joka on sen verran pitkä, että kun jousen päälle tulevaa tulppaa laittaa paikalleen niin jousta pitää pakottaa muutama milli littiin että tulpan saa jengoille.
Joissakin vuosimalleissa on ollut jotain muitakin prikkoja ja haulia jossain vaiheessa mutta systeemi pelittää ihan hyvin noilla perusvermeillä.
Pitoventtiilin tulpan alta pitää löytyä myöskin luisti ja jousi ja yleensä jousen alta pieni prikka jossa on kolme reikää ja ihan pohjimmaisena pieni hauli. Nuo prikka ja hauli eivät ole toiminan kannalta mitenkään välttämättömiä. Luisti on hieman pitkänokkainen ja sinä on päässä ehkä pikkasen isompi reikä kuin ohivirtausventtiilissä. Tarkista, että siellä on sellaiset osat tallessa ja että luisti liikkuu porauksessa kevyesti.
Seuraavaksi neuvon tekemään seuraavanalaisen kokeen: Poista ohivirtausventtiilin päältä jousi ja laita sen tilalle vaikka puutappi tai pyörötangon pätkä joka on sen verran jousta lyhyempi, että tulpan saa kierrettyä kiinni kun tappi on sielllä paikoillaan. Jos pumppu on kunnossa niin nyt nostolaite nostaa ja kun vivun vetää ihan taakse niin ulosottovaihteen sisältä kuuluu ylipaineventtiilin kurina.
Jos kunnollista nostoa ei saa tuolla kikalla aikaan niin joko pumpusta ei tule painetta tai sitten on putkistossa jossakin kohtaa reipas vuoto. Kerro miten kävi.
Siinä kuuluisi olla ihan pohjimmaisena muovinen verkkosiivilä, verkkosiivilän päällä prikka, jossa on nuppineulan mentävä reikä ja niiden päällä tuo messinkinen ruuvi. Messinkiruuvin päälle tulee jousi, joka on sen verran pitkä, että kun jousen päälle tulevaa tulppaa laittaa paikalleen niin jousta pitää pakottaa muutama milli littiin että tulpan saa jengoille.
Joissakin vuosimalleissa on ollut jotain muitakin prikkoja ja haulia jossain vaiheessa mutta systeemi pelittää ihan hyvin noilla perusvermeillä.
Pitoventtiilin tulpan alta pitää löytyä myöskin luisti ja jousi ja yleensä jousen alta pieni prikka jossa on kolme reikää ja ihan pohjimmaisena pieni hauli. Nuo prikka ja hauli eivät ole toiminan kannalta mitenkään välttämättömiä. Luisti on hieman pitkänokkainen ja sinä on päässä ehkä pikkasen isompi reikä kuin ohivirtausventtiilissä. Tarkista, että siellä on sellaiset osat tallessa ja että luisti liikkuu porauksessa kevyesti.
Seuraavaksi neuvon tekemään seuraavanalaisen kokeen: Poista ohivirtausventtiilin päältä jousi ja laita sen tilalle vaikka puutappi tai pyörötangon pätkä joka on sen verran jousta lyhyempi, että tulpan saa kierrettyä kiinni kun tappi on sielllä paikoillaan. Jos pumppu on kunnossa niin nyt nostolaite nostaa ja kun vivun vetää ihan taakse niin ulosottovaihteen sisältä kuuluu ylipaineventtiilin kurina.
Jos kunnollista nostoa ei saa tuolla kikalla aikaan niin joko pumpusta ei tule painetta tai sitten on putkistossa jossakin kohtaa reipas vuoto. Kerro miten kävi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Taavetti tulille
Tuota
Voip olla että nostoventtiilin, se oikeanpuoleisen ruuvin alla olevan karan sisällä ei vielä vuosimallissa -66 ollu muuta ku se messinkiruuvi ja sen alla prikka pienen reiän kanssa. En tiedä milloin se siivilä sinne lisättiin, mutta minun keväällä -66 tehdydystä 880:sta se puuttuu. Saattaa milloin tahansa lakata nostamasta. Kun käyttää auki ja ottaa roskan pois siitä hitureiästä niin taas toimii. Minun mielestä se siivilä jossain vaiheessa lisättiin, kun huomattiin, että reikä menee tukkoon liian helposti. Imusiivilän silmä on suurempi kuin nostoventtiilin prikan reikä.
Voip olla että nostoventtiilin, se oikeanpuoleisen ruuvin alla olevan karan sisällä ei vielä vuosimallissa -66 ollu muuta ku se messinkiruuvi ja sen alla prikka pienen reiän kanssa. En tiedä milloin se siivilä sinne lisättiin, mutta minun keväällä -66 tehdydystä 880:sta se puuttuu. Saattaa milloin tahansa lakata nostamasta. Kun käyttää auki ja ottaa roskan pois siitä hitureiästä niin taas toimii. Minun mielestä se siivilä jossain vaiheessa lisättiin, kun huomattiin, että reikä menee tukkoon liian helposti. Imusiivilän silmä on suurempi kuin nostoventtiilin prikan reikä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Taavetti tulille
Aukaisin nyt molemmat karat ja näyttää siltä että on menny puurot ja vellit sekasin koska nostoventtiilin kuristinlevy oli laitettu laskuventtiiliin josta taas oli kolmireikäinen levy sekä hauli hukassa, karat muuten lähti nätisti rengassokka pihdeillä jotka aukeavat ulospäin. Taitaa eessä olla isompi remonti koska kokeiltuani paineilmalla vasemman puolen liittimeen josta lähtee kärrylle h-putki kuului venttiilipesän takapuolelta tohinaa niinkuin olis avonainen putkenpää, oisko putki halki tai löysänny banjosta.
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
Putkien lähdöt tulee näkyviin kun löysäät lohkon, jossa on käsijarru ja nostovipu kiinni. Laske kierrokset mutterista, jolla nostovivun alapää on kiinni että tulee suunnilleen oikeaan säätöön kiinni laittaessa. Oikealla on nostosylinterille menevä putki ja vasemmalla pumpulta tuleva putki. Putket halkeaa harvoin, mutta ulosottovaihteen sisällä pumpun takaa lähtevästä paineputkesta saattaa 0-rengas murentua ja nostosta häipyy voima siihen. Näissä vahoissa peleissä näkee monenlaisia viritelmiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Taavetti tulille
Käväsin taas Taavettia tutkimassa ja tein paineilma testin, nostovarret nousi kevyesti kun laitoin painetta suoraan nostosylinteriin mutta lohkolta lähtevä putki valskasi joten aattelin laittaa sen yksinkertaisemman systeemin eli putkitus suoraan pumpulta venttiilin kautta nostosylinterin lähtöön. Pitänee ruveta tutkimaan topiikkeja systeemin toteuttamiseksi. Kuhan tulee muuta tarvetta aukoa perää tutkin samalla alkuperäisen putkituksen kunnon
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
Juu, se ulkopuolinen putkitus ei ole paha rasti.
Se menee pääpiirteittäin niin, että irrotat istuimen oikealla puolella olevan kaksikyttyräisen kamelin ja tulppaat vaikka sileäksi hiotulla kolikolla takimmiasen putken kyttyrän alta. Nyt kun hurautat tarktorin käyntiin niin takimmaisesta tulpasta pitää löytyä pumpun täysi paine ja pumpun ylipaineventtiilin pitäisi mouruta ulosottovaihteen sisällä. Tämä johtuu siitä, ettei öljy pääse enää alkuperäiselle venttiilille. Jos on hyvä pumppu ja hyvät paineet niin startti ei välttämättä jaksa pyöräyttää moottoria käyntiin jos akku on vajaa.
Siinä on siis valmis tuloputki jossa on toisessa päässä pumppu ja ylipaineventtiili.
Kamelin etummaiseen kyttyrään liitetään suuntaventtiilin vapaa paluu.
Suuntaventtiilin toinen haara kytketään sylinterin linjaan. Jos traktorissa on kolmitieventtiili niin putki lähtee venttiilin etuseinästä ylemmän korkin alta ja kolimitieventtiilin vipu pitää olla silloin käännettynä ihan oikeaan reunaan. Kuitenkin, jos näyttää siltä, että alkuperäisen venttiilin ja syinterin välinen linja vuotaa, pitää kolmitieventtiilin takaa akselikotelosta tuleva lähtö tulpata, ettei öljy pakene sitä kautta. Jos traktorissa ei ole kolmitieventtiiliä, vaan siinä on yksinapainen liitoskappale niin putki kytketään siihen ja myös tulpataan liitoskappaleen takana oleva alkuperäinen sylinterilinja.
Kaksitoimisesta venttiilistä pitää toinen käyttölinja haaroittaa paluuputkeen että systeemi pysyy paineettomana kun nostolaitetta laskee. Sitten varoituksen sana: Varmista, että suuntaventtiilissä on ylipaineventtiili-ominaisuus ja jos sitä ei ole niin sylinterilinjaan on liitettävä shokkiventtiili ettei tule putki- tai letkuräjähdyksiä missään olosuhteissa.
Siinähän saa lähes kaupantekijäisiksi kaksitoimisia lähtöjä jos ostaa useampikaraisen venttiilin.
Se menee pääpiirteittäin niin, että irrotat istuimen oikealla puolella olevan kaksikyttyräisen kamelin ja tulppaat vaikka sileäksi hiotulla kolikolla takimmiasen putken kyttyrän alta. Nyt kun hurautat tarktorin käyntiin niin takimmaisesta tulpasta pitää löytyä pumpun täysi paine ja pumpun ylipaineventtiilin pitäisi mouruta ulosottovaihteen sisällä. Tämä johtuu siitä, ettei öljy pääse enää alkuperäiselle venttiilille. Jos on hyvä pumppu ja hyvät paineet niin startti ei välttämättä jaksa pyöräyttää moottoria käyntiin jos akku on vajaa.
Siinä on siis valmis tuloputki jossa on toisessa päässä pumppu ja ylipaineventtiili.
Kamelin etummaiseen kyttyrään liitetään suuntaventtiilin vapaa paluu.
Suuntaventtiilin toinen haara kytketään sylinterin linjaan. Jos traktorissa on kolmitieventtiili niin putki lähtee venttiilin etuseinästä ylemmän korkin alta ja kolimitieventtiilin vipu pitää olla silloin käännettynä ihan oikeaan reunaan. Kuitenkin, jos näyttää siltä, että alkuperäisen venttiilin ja syinterin välinen linja vuotaa, pitää kolmitieventtiilin takaa akselikotelosta tuleva lähtö tulpata, ettei öljy pakene sitä kautta. Jos traktorissa ei ole kolmitieventtiiliä, vaan siinä on yksinapainen liitoskappale niin putki kytketään siihen ja myös tulpataan liitoskappaleen takana oleva alkuperäinen sylinterilinja.
Kaksitoimisesta venttiilistä pitää toinen käyttölinja haaroittaa paluuputkeen että systeemi pysyy paineettomana kun nostolaitetta laskee. Sitten varoituksen sana: Varmista, että suuntaventtiilissä on ylipaineventtiili-ominaisuus ja jos sitä ei ole niin sylinterilinjaan on liitettävä shokkiventtiili ettei tule putki- tai letkuräjähdyksiä missään olosuhteissa.
Siinähän saa lähes kaupantekijäisiksi kaksitoimisia lähtöjä jos ostaa useampikaraisen venttiilin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Taavetti tulille
Kiitos Erkki, samantapaisia ajatuksia on ruvennu liikkumaan päässäni tutkimalla sivustoa. Aattelinkin asentaa useampikaraisen venttiilin sillä eihän koskaan tiedä, IKH:lla näyttäs olevan varoventtiilillä varustettuja malleja.
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
Kyllä kannattaa ainakin se yksi kakstoiminen kara olla käytössä. Nykyisissä työkoneissa melkeinpä väkisin törmää kaksitoimiseen hydrauliikkaan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Taavetti tulille
Nostimet toimimaan kuvassa näkyvällä systeemillä
Seuraavaksi tätä pitäis vähän siistiä, aattelin hioa ja tasoittaa jollain pakkelilla mutta millä?
Seuraavaksi tätä pitäis vähän siistiä, aattelin hioa ja tasoittaa jollain pakkelilla mutta millä?
kalaantti- David Brown : 990-celectamatic-66 aikaisemmin 850-62, 880-65
DBTCF:n jäsen nro : 053
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 71
Paikkakunta : Pudasjärvi
Vs: Taavetti tulille
Älä turhia pakkeloi,näkee jos alkaa uudestaan tihkumaan ja on sitten jollekkin rehellinen paikkaus kun näkee että myös pitää! parempi noin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Taas sama ongelma, pakkaset tuli ja piti saada Taavetti tulille, mutta virrat hävis
» 850 taavetti
» taavetti 995 v.73
» Taavetti 996 -77 nostolaiteongelma
» 850 taavetti
» 850 taavetti
» taavetti 995 v.73
» Taavetti 996 -77 nostolaiteongelma
» 850 taavetti
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa