Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

David Brown 990 laturi sökö?

4 posters

Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  ytte07 Ke Tammi 23 2013, 13:51

Tervehdys!

Tein aikaisemmin syksyllä valoja uusiks taavettiin. Siinä ohessa vaihdoin pääkatkaisimen uuteen, kun oli pientä häikkää. Toissapäivänä rupesin lumitöille, mutta jouduin puhaltimella lämmittään pääkatkaisijan liikkeelle. Ajelin ehkä puolisen tuntia ja sitte katos valot! Tutkinta päälle ja pääkatkaisin oli jäätynyt on-asentoon. Sen ku sulatti, niin taas sai valot sähköö. Katkaisija on tuossa hytin edessä taivasalla ja taisin sen tyhmyyksissäni asentaa vielä hiukan huonoon asentoon. Jää vissiin vesi jotenki tuonne kahvan koloon muhiin. Kyseessä tuollainen metallisella painokahvalla oleva malli, jossa ei muovia ole.

Ja nyt siihen asiaan. Taavetissa on vaihtovirtalaturi ja olen ymmärtänyt, että hajoaa jos akku ei ole kiinni ajaessa. Mittauksen perusteella näin tosiaan kävi, mutta kuinkas tästä selviäis halvimmalla? Lucas on laitteen merkki, mutta mistäs siitä laturista löytäis tyypin? Muovikannen välistä näkee tekstin UCB 100 ja se on vissiin jännitteensäädin. Sellaisen ainakin saisi maailmalta n.10 taalalla + toimitukset.

t:
turisti

ytte07

Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Paulig Ke Tammi 23 2013, 18:49

Niitä jännitteensäätimiä löytyy varaosaliikkeestä, ota malli mukaan. Mutta ilman akkua ajaessa yleensä laturista menee diodit, ei säädin. Ne on vaihdettavissa, sijaitsee laturin takakannen alla.

Syttyykö merkkivalo kun kone on sammuksissa ja virta päällä? Jos kyllä ja sammuu kun käynnistät, mitä jännitettä mittari näyttää?

Ehkä paras jos viet laturin johonkin autosähkö korjaamoon. Pitää osata mitata diodit, ym. jos ne on hajalla ja tinata uudet oikein päin, jne.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  mattkau Ke Tammi 23 2013, 19:31

Onkos se laturi alkuperäinen vai jälkeenpäin laitettu?

No, joka tapauksessa, jos se on Lucas ja persuukset peitetty muovikopalla, se on luultavimmin 17 tai 18ACR. Luukkailla oli ainakin joskus alumiinilätkä kuoren ulkopuolella, jossa tyypit sun muut jutut mainittu. Se kyllä saattaa olla moottoria vasten, niin näkyy vasta kun irrottaa laturin. Säätäjiä saa täältä suomestakin kympillä, esimerkiksi Motonet kaupasta. Luukkan diodisilta on semmonen noin 50mm halkaisijaltaan olevien kolmen jäähdytyslevyn nippu, johon kuhunkin on valettu kiinni 3 diodia. Aika hankala korjata, mutta saa niitäkin kaupasta, hintaa en tiedä.

Jos diodit on menneet, niin ainakin harkitsisin uuden laturin hankkimista.Vastaava uusi maksaa parhaalleen alle 60€ ja siinä on kaikki uutta.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Paulig To Tammi 24 2013, 19:17

Katsoppa Biltemasta yleismallinen latausgeneraattori. Pitäs mahtua paikalleen heittämällä ja kun otat sen tehokkaamman version niin kipinä riittää sitten kunnolla pirat
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  ytte07 To Tammi 24 2013, 22:02

Terve!

Kiitos asiallisista ohjeista.

Laturi on vaihdettu vaihtovirtaan mua edellisen omistajan toimesta. Merkki valo syttyi/sammui startissa, mutta koneen käydessä näytti mittari akun navoista 12,5 V. Yritin nopeasti vilkaista sitä mallikylttiä, mutta en sitä kyllä nähny ku laturi on paikallaan. Pitää suunnitella irroittelua ku osuu vapaapäivä kohdalle. Jos siihen sais uuden laturin tehosta riippuen max. 100 eurolla, niin olishan se kelpo sijoitus. Onkos muuten laturin teholla suhteessa akun ah-lukuun kuinka suuri merkitys?

ytte07

Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  mattkau To Tammi 24 2013, 23:13

Joo, 18ACR kopion saa esimerkiksi IKH:sta suunnilleen kuudellakympillä. Pauligin mainitsema aito ja alkupeäinen Biltema maksaa saman verran. Molemmissa on sisään rakennettu säätäjä, joten ei mitään väliä kumman niistä tai jonkin muun vastaavan ostaa. Kannattaa vaan katsoa että kiinnitykset onnistuu ja pyörimissuunta oikea (jäähdytyksen takia, ei muuten).

Mitä laturin tehoon eli tuottamaan virtaan (ampeereihin) ja akun kapasiteettiin (ampeeritunnit) tulee, niin minun mielestä kaikilla latureilla saa kaikki akut täyteen, kun vaan aikaa on tarpeeksi. Tehokkaammalla laturilla tietysti nopeammin ja pienemmän akun samaten nopeammin kuin ison. Laturi tuottaa maksimissaan esimerkiksi 50A. Virta menee ensin kaikille kulutuskohteille ja mitä jää yli lataa sitten akkua niin kauan kuin se on täynnä (akun jännite nousee tarpeeksi ylös) tai moottori sammutetaan. Sitten tietysti varsinkin näin talvisaikaan tulee vastaan erikoistilanteita kuten kylmän akun kyky ottaa vastaan virtaa, mutta siitähän ei ollut kysymys.

Tähän loppuun voisi pistää kevennykseksi tuolta autojen keskustelupalstoilta yhden kaupunkitarinan, jossa totisesti väitettiin, ettei autoon, missä on 55 ampeerin laturi kannata panna 80Ah akkua kun sitä ei saa koskaan täyteen. Eli tämän väittämän mukaan siihen olisi pitänyt laittaa pienempi kuin 55Ah akku, että sen saisi täyteen. Siis tämähän on ihan täyttä soopaa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Paulig La Tammi 26 2013, 08:50

No jos ei käyttäis sähkölaitteita ja olisi vain käynnistysakun lataus, riittäisi se taavetin käyttämä alkuperäinen (uudemmissa siis) 35A vaihtovirtalaturi. Se lataa kyllä akun suht pian täyteen jos akku on kunnossa. Omassa koneessa vain tuli ongelmaksi se, ettei siitä saa vajaan kilowatin valoille tarpeeksi virtaa Smile

Laturin teho pitäisi olla suhteessa virran kuluttajiin (valot ym.) kuten mattkau tuossa kertoikin.

Taavi on varmaan laskenut, että 35A laturi riittää ajovaloille + työvalolle ja kopin puhaltimelle. Todellisuudessa nuo kaikki päällä ei jännite pysynyt 13V yläpuolella tyhjäkäynnillä...

Mulla olis muuten käyttämätön 35A vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä ? Lucas merkkinen. Siivapyörää ei ole, eikä puhallinta. Jos tahdot, niin voin luopua kohtuu hintaan siitä. Saa palauttaa jos ei toimi, olen sen testannut ja lataa kyllä. On siis aivan uusi, kerran oli testimielessä koneessa kiinni. En tarvitse, kun teho ei riitä. Jos sulla on vaan muutamat valot koneessa niin silloinhan se riittäisi hyvin.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  ytte07 Ma Tammi 28 2013, 21:49

Terve!

elviira09@gmail.com on mun sähköposti. Laitatko sinne yhteystietoa, niin katotaan tilannetta lisää.

ytte07

Viestien lukumäärä : 15

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Paulig Ti Tammi 29 2013, 20:37

@
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Tessu To Tammi 31 2013, 00:59

Ei aivan soopaakaan ole akun/laturinkoko,jos ajomatkat on todella lyhyitä ja talviaikaa on paljon virrrankuluttajia päällä niin kyllä sillon on myös lataustehollakin merkitystä.
Lataustehoa ei kerrokkaan sitten mikään laturinmerkkivalo pitäis olla amppeerimittari jotta näkis paljonko lataa/purkaa,onhan se selvää että jos on ylisuuriakku niin ei se pikkulaturi sitä puske piripintaan!
Tuossa on Natikassakin joku 125A akku ja tasavirtalaturi,jos nyt lunta joudun sillä kolaamaan ja on valot päällä eli edessä 2 ja takan 1 ja vielä 2parkkia NIIN on siitä kyllä akku finaalissa yhdenvuoden jälkeen JOLLEN lataa sitä sillon täyteen kun olen ajosta tullut jos on valot ollu päällä.
Vaihtovirtalaturissa sama homma,monesti olen käyttöautoissa kotilaturilla pitäny ne varauksessa kun parikertaa ajan korkeintaan viikossa ja matkat semmosta 20-30km,ei siinä kerkeis lataantua isot akut millään kun ei lataannu pienetkään.
Miksiköhän sitten dieselautoissa JA traktoreissa sitten on isommat laturit jollei niitä siellä tarvittais? totta kun akutkin on isommat!
Ilmankos mulla akut onkin kestäny kun välillä niitä lataa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  mattkau To Tammi 31 2013, 15:33

Nojoo

Sillä soopalla tarkoitin tuota oman viestini loppukevennystä. Jos se pitäisi sellaisenaan paikkansa, niin miksi minun taavetissa on ollut alkujaan 30A (vai onko se peräti 25) pikkulucas pumppaamassa sähköä 120Ah akkuun. Ja toisaalta sitten miksi minun bensapassatissa on 120A laturi lataamassa 55Ah akkua.

Dieseleissä on akkutavara jämäkämpää yksinkertaisesti siksi, että diesel on jäykempi pyörittää ja vaatii puristussytytyksen takia tietyt kierrokset koneeseen jotta käynnistyy. Ja saattaa siinä olla mukana sitäkin, että dieselit on perinteisesti olleet enempi ammattivehkeitä. Ja laturit taasen yritetään mitoittaa arvellun kulutuksen mukaan. Varsinkin nykyautoihin on keksitty kaikenlaisia uusia sähköjuttuja (päälle hetkeksi jäävät valot, istuinlämmittimet, tyhjäkäynnillä sammuva auto jne jne), jotka yhdistettynä pätkäajoon ja asian ymmärtämättömyyteen muodostavat todellisen akun surmanloukun.

Ja se on ihan totta, että akku tykkää kun siihen silloin tällöin tyrkkää sähköä irtolaturilla. Nykyjään on nekin kehittyneet valtavasti. Löytyy erilaisia latausalgoritmejä erilaisiin akun tilanteisiin. Niinkuin esimerkiksi sulfatoituneen akun "korjausohjelma", jossa sitä säikytellään vaihtelevalla jännitteellä/virralla. Vanhan kansan aikaan saattoi saada kiteytyneet sulfaatit pois levyistä kippaamalla akun tyhjäksi, täyttämällä sen hyvin laihalla rikkihappoliuoksella (sähkönjohtavuus), varaamalla pikkuvirralla ja tarkkailemalla ominaispainoa. Tämä ehkä piti toistaa pariin kertaan ja lopuksi täyttää oikean ominaispainoisella akkuhapolla. Näin siis jos joku haluaa harrastaa ja akusta löytyy reiät mistä päästää hapot ulos.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Paulig To Tammi 31 2013, 20:59

Kylläpä raskaan ajoneuvon akut (2x170Ah) on kestänyt huomattavasti pidempään kuin normaalista, kun tallissa (aina auton seisoessa yöt ja viikonloput) akkuja lataa C-Tekin automaattilaturi. Aika paljon säästää, jos ei tarvi aina kolmen vuoden välein ostaa vajaan viidensadan euron akkupakettia.

Kyllähän laturi on mitoitettu kulutuksen mukaan. Siitä syystä omassa koneessa vaihtui 35A laturi 75A tehoiseen.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Tessu To Tammi 31 2013, 22:40

Eipä noissa vanhoissa vehkeissä muu virtaa viekään kuin startti,jollei valot päällä ajele,siksi nykysin pitää olla tehokkaammat systeemit kun makaa virtaa kokoajan päällä

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Paulig Pe Helmi 01 2013, 08:50

Niinpä se taitaa olla.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Tessu Pe Helmi 01 2013, 13:09

Paha vaan kun nää nykyakut on menny siihen et kun se kerran alkaa temppuilla niin siinä se sit on,ei auta monestikkaan elvytystoimet.
Toisissa ei oo korkkeja olleskaan ja toisissa taas muuta mömmöä sisällä mitä ei voi vaihtaa ja yleensä on lyijylevytkin jo niin ohkosia että on vaan nimeksi laitettu.
SILTI hintaa löytyy se amppeeri/euro ja hieman päällekkin,eli kannattaa kyllä kotilatailla jos vaan mahdollisuus,kyllä se akunikää pidentää siitä on kokemuksia,kunhan vaan löytää sen akun mikä kestää? siinäpä onkin ettimistä nykysin?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 990 laturi sökö? Empty Vs: David Brown 990 laturi sökö?

Viesti  Paulig Pe Helmi 01 2013, 19:01

Kokemuksesta suosittelen (en mainosta) Biltemassa myytäviä hopea-kalsium akkuja. Harmaat kuoret on niissä. Takuu on (kun viimeksi ostin) 4 vuotta ja hinta normaalin lyijyakun hinta. Ja KESTÄÄ. On kaksi kappaletta käytössä.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa