Vaihteiston irroitus
3 posters
Sivu 1 / 1
Vaihteiston irroitus
1490 vaihteiston irroituksesta kiistellään tuolla,sen voi tehdä suuritöisesti purkamalla koko kone tai helpommin kun kysyy vuosikymmeniä noita ammatikseen purkaneelta kaverilta jolla on älliä päässä tehdä työ helpoiten,ite olen opin saanu sedältäni joka teki aikanaan päivätyön näiden kanssa,hytin irroitus on täysin turha toimenpide.
Etukuormaajaan ei kosketa,se saa olla paikallaan,ainoastaan takasiltaan tulevat pulttaukset löysätään nostolaitekorvista,vilahan niissä kiinni.
Sitten vetokoukku,öljyt,painesuodin ja VO vaihde irti,pitkä vo akseli vedetään pois,perän laakereiden pultit 4kpl irroitetaan ja perän säätömutterit kiinnitetään surrilangalla pukkeihin jotta säätö ei muutu,sitten hytin etutyynyjen pultit irroitetaan ja hytin etureunaa nostetaan hieman,kaasuvipujen nivelet ja johtosarja irti,lämppärin putket ja tuntimittarin vaijeri irti,ohjauksen putket ja kytkinsylinterin letkut irti,vaihekepit nostetaan hyttiinpäin pois ja vaihteiston runkokotelo irroitetaan etupuolelta molemmin puolin kolme pulttia ja alta etupuolelta myös.
Rata alle.etuakselin keinujen väliin kapulat,tunkki takasillan alle,nyt irroitetaan takaapäin takasillan läpi tulevat pultit ja eturunko pukataan hytin etupuolelle,sitten avataan vaihteiston kansi ja irroitetaan vaihteiston perästä päältä kaksi 24 mm kannalla olevaa pulttia ja vedetään vaihteisto takaviistoon pois tilastaan ja kunnostus suoritetaan työpöydässä.
Jos kytkimeen asiaa,otetaan päälykoppa auki ja kunnostetaan kytkin samalla.
Noin 3 tunnin päästä koneen talliin ajon jälkeen oli tuonki 1394 vaihteisto pöydällä mistä kuva projektit ja remontit osiossa,se punainen 1394,kahteen mieheen tehtynä,tuossa pienempi vila joka otettiin pois,vain sovitteet jätettiin..
Myös 1690 jossa Vila 2115 raskas kuormaaja,homma tehtiin samoin ja onnistui hyvin,ei koskettu etukuormaimeen,jäi vastapainoksi katkaisun ajaksi.
Kuten sanoin,voi purkaa hytinki pois,kuormaimen sovitteineen pois,sitten katkoa kytkimen kohilta,sitten purkaa vo pois jne.jos intoa riittää,ite vaan teen helpoiten nuo,kotelon sisäänhän ei voi kunnostaa vaihteistoa,se pitää irroittaa tilastaan,tuo sokan katkeaminen joka noissa tapahtuu aiheuttaa aika monesti myös vaurion sivuakseliin ja aluepyörään kun veto jää nokille,nuo joudutaan aika monesti uusimaan.
Dunkelin korjausosiossa on tämä katkaisu selostettuna kuvin ja tekstein.
Etukuormaajaan ei kosketa,se saa olla paikallaan,ainoastaan takasiltaan tulevat pulttaukset löysätään nostolaitekorvista,vilahan niissä kiinni.
Sitten vetokoukku,öljyt,painesuodin ja VO vaihde irti,pitkä vo akseli vedetään pois,perän laakereiden pultit 4kpl irroitetaan ja perän säätömutterit kiinnitetään surrilangalla pukkeihin jotta säätö ei muutu,sitten hytin etutyynyjen pultit irroitetaan ja hytin etureunaa nostetaan hieman,kaasuvipujen nivelet ja johtosarja irti,lämppärin putket ja tuntimittarin vaijeri irti,ohjauksen putket ja kytkinsylinterin letkut irti,vaihekepit nostetaan hyttiinpäin pois ja vaihteiston runkokotelo irroitetaan etupuolelta molemmin puolin kolme pulttia ja alta etupuolelta myös.
Rata alle.etuakselin keinujen väliin kapulat,tunkki takasillan alle,nyt irroitetaan takaapäin takasillan läpi tulevat pultit ja eturunko pukataan hytin etupuolelle,sitten avataan vaihteiston kansi ja irroitetaan vaihteiston perästä päältä kaksi 24 mm kannalla olevaa pulttia ja vedetään vaihteisto takaviistoon pois tilastaan ja kunnostus suoritetaan työpöydässä.
Jos kytkimeen asiaa,otetaan päälykoppa auki ja kunnostetaan kytkin samalla.
Noin 3 tunnin päästä koneen talliin ajon jälkeen oli tuonki 1394 vaihteisto pöydällä mistä kuva projektit ja remontit osiossa,se punainen 1394,kahteen mieheen tehtynä,tuossa pienempi vila joka otettiin pois,vain sovitteet jätettiin..
Myös 1690 jossa Vila 2115 raskas kuormaaja,homma tehtiin samoin ja onnistui hyvin,ei koskettu etukuormaimeen,jäi vastapainoksi katkaisun ajaksi.
Kuten sanoin,voi purkaa hytinki pois,kuormaimen sovitteineen pois,sitten katkoa kytkimen kohilta,sitten purkaa vo pois jne.jos intoa riittää,ite vaan teen helpoiten nuo,kotelon sisäänhän ei voi kunnostaa vaihteistoa,se pitää irroittaa tilastaan,tuo sokan katkeaminen joka noissa tapahtuu aiheuttaa aika monesti myös vaurion sivuakseliin ja aluepyörään kun veto jää nokille,nuo joudutaan aika monesti uusimaan.
Dunkelin korjausosiossa on tämä katkaisu selostettuna kuvin ja tekstein.
V-M- Vierailija
Vs: Vaihteiston irroitus
Juu, tuolla dunkeldunkel -palastalla onkin tosiaan oikein kuvallinen selostus 1690:n vaihteiston irrotuksesta. Siellä on ollut niin kauan hiljaista, että on päässyt jo unohtumaan mitä kaikkea siellä onkaan. Toivottavasti dunkelin palsta pysyy toistaiseksi hengissä, ettei häviä tuokin ohje bittiavaruuteen. Tasauspyörästön poikittaissäätö tosiaan kannattaa lukita niin hyvin ettei sitä tarvitse alkaa uudelleensäätämään värin kanssa kun laatikko on takaisin paikoillaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Vaihteiston irroitus
Eiköhän jätetä rekisteröityneiden henkilöiden ÄO-määrien(ällien) arvostelu muille foorumeille.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Vaihteiston irroitus
Väännetäämpä malli rautalangasta mitä tuo ensimmäinen lause tarkoittaa,Jos ei halua tehdä turhaa työtä ja korjausta isotöisesti,kannattaa kysyä neuvoa vuosikymmeniä ammatikseen kyseistä konemerkkiä korjanneelta asentajalta joka on varustettu nokkelalla älyllä miten työ on helpoin toteuttaa,tätä tuo ensimmäinen lause tarkoittaa.
Lukekaapa tuo alkuperäinen teksti ja samalla kannattaa hieman ajatustakin käyttää,ei siinä tarkoiteta rekisteripalstan nimimerkkejä kun ammattiasentajia joissa on monenlaisia,toiset noudattaa jotain mallia jääräpäisesti ja nokkalampiälynen asentaja pyrkii noipeuttamaan ja helpottamaan työtänsä ja keksii helpottavia oikoteitä.
Toki herneen voi vetää nenään tässä maalimassa joka paikasta jos sillä asenteella haluaa elää ja se tuntuu mukavalle.
Tarkoitus siis oli neuvoa sedältäni oppima taavetin katkaisutyyli vaihteiston korjaukseen jota mikään aapinen ei neuvo,hän on sen itse kehittäny vuosikymmenien saatossa .
Taavetin korjaamokirjan neuvoma ohje on erittäin suuritöinen,käytännössä koko traktorin peräpää osiksi kytkimestä taaksepäin,ei ole järkevää ollenkaan.
Lukekaapa tuo alkuperäinen teksti ja samalla kannattaa hieman ajatustakin käyttää,ei siinä tarkoiteta rekisteripalstan nimimerkkejä kun ammattiasentajia joissa on monenlaisia,toiset noudattaa jotain mallia jääräpäisesti ja nokkalampiälynen asentaja pyrkii noipeuttamaan ja helpottamaan työtänsä ja keksii helpottavia oikoteitä.
Toki herneen voi vetää nenään tässä maalimassa joka paikasta jos sillä asenteella haluaa elää ja se tuntuu mukavalle.
Tarkoitus siis oli neuvoa sedältäni oppima taavetin katkaisutyyli vaihteiston korjaukseen jota mikään aapinen ei neuvo,hän on sen itse kehittäny vuosikymmenien saatossa .
Taavetin korjaamokirjan neuvoma ohje on erittäin suuritöinen,käytännössä koko traktorin peräpää osiksi kytkimestä taaksepäin,ei ole järkevää ollenkaan.
V-M- Vierailija
Vs: Vaihteiston irroitus
Tämä minun case projektini aiheuttikin keskustelua.
Suuret kiitokset kaikille neuvoista, tänään jo vähän aloittelinkin traktorin purkamista. Ajattelin suorittaa työn V-M nimimerkin ohjeiden mukaan, koska jos joutuu laatikkoon muutakin uusimaan kuin siirtäjän sokan, niin on valmiiksi auki! Mietin aluksi että nostan ekaksi hytin pois ja sitten katkaisen laatikon takaa, jos tarvis. Mutta totesin päivällä että toisaalta tulee kerralla laatikko esille.
Kiitokset kuitenkin neuvoista tasapuolisesti kaikille!
Suuret kiitokset kaikille neuvoista, tänään jo vähän aloittelinkin traktorin purkamista. Ajattelin suorittaa työn V-M nimimerkin ohjeiden mukaan, koska jos joutuu laatikkoon muutakin uusimaan kuin siirtäjän sokan, niin on valmiiksi auki! Mietin aluksi että nostan ekaksi hytin pois ja sitten katkaisen laatikon takaa, jos tarvis. Mutta totesin päivällä että toisaalta tulee kerralla laatikko esille.
Kiitokset kuitenkin neuvoista tasapuolisesti kaikille!
Too_slow- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Similar topics
» DB 850 vaihteiston kannen irroitus
» DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
» David Brown 990 -73 Projekti valmis.
» 990 -71 vaihteiston irrotus ?
» Vaihteiston vaihto
» DB 850 vaihteiston kiristysmomentti
» David Brown 990 -73 Projekti valmis.
» 990 -71 vaihteiston irrotus ?
» Vaihteiston vaihto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa