990 kannentiiviste
+3
outsider
erkki
penttiko
7 posters
Sivu 1 / 1
990 kannentiiviste
DB 990 -67 Selectamaticin kannentiivisteen kanssa ongelmia. Vuotaa painetta jäähdytysjärjestelmään ja vettä öljyn sekaan. Tietämäni mukaan kokeiltu kahdella erilaisella tiivisteellä; nyt massatiiviste. Ilmeisesti kannattaa ostaa "alkuperäisenä" mainostettu tiiviste, vaikka maksaakin yli 2x muihin nähden. Onko kyseessä tyyppiongelma? Onko jotain erityis vaatimuksia tiivisteen, momenttien tai muun suhteen? Tietenkin pintojen pitää olla suorat.
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
-67 mallin selectassa on pitkäiskuinen märkäputkikone. Kun käytät kantta auki niin pitäisi keksiä joku keino tarkistaa ettei ole tullut hiushalkeama putkeen. Kannentiiviste ei 990:ssa ole mikään ongelmakohta, mutta huono suutin saattaa tehdä käyntiin sen verran kovia kopauksia että putkeen pystyy tulemaan väymishalkeama olakkeen tietämille. Omaa kokemusta sellaisesta ei ole, mutta tällä palstalla on muistaakseni joku kertonut joskus sellaisen omastaan löytäneensä. Pystyy vuoto tietenkin olemaan myös kannentiivisteessä ja silloin on tarkistettava että putket on samassa korossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 kannentiiviste
Massatiivisteellä kannen saa nähdäkseni paremmin pitämään.
Tosin kuten Erkki totesi ei ko mallissa kannentiiviste mikään ongelma ole.
Kyllä ongelman alkuperä on varmaan muuaalla kuin kannentiivisteessä ,olettaen että kansipahvi on oikeinpäin.
Onko kansi kiristetty oikein ja myös jälkikiristetty ??
Tosin kuten Erkki totesi ei ko mallissa kannentiiviste mikään ongelma ole.
Kyllä ongelman alkuperä on varmaan muuaalla kuin kannentiivisteessä ,olettaen että kansipahvi on oikeinpäin.
Onko kansi kiristetty oikein ja myös jälkikiristetty ??
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 kannentiiviste
Kertoman mukaan kansi on kertaalleen kiristetty lämpimäksi käytön jälkeen. Sen verran tarkastin, että pultit eivät löysäämättä kiristy momenttiavaimella, eli eivät ole ainakaan kovin paljoa löysällä. Putketkin on uusittu jossain vaiheessa, mutta pitää koettaa tiirailla niitä, kunhan pääsee niin pitkälle. Kone lienee peräisin Implematicista, mutta niissähän ei pitäisi olla eroja putkien ja tiivisteen suhteen.
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
En usko että on kiristyksissä vikkaa,ohan noissaa märkäputkikonneeissa ollu kestoonkelmaa kansitiivisteessä toisilla palijokki,täälläki ja nuo aikasemmat erkki nimimerkin viat voi olla sinunki konneessa joten suuttimit testijakkaraan ensiksi ja jos vikkaa on korjauksiin saattaa olla putki halakivijassa ja olihan tuolla ylhäällä'jytrryyttimen konneen loki työstetty vikkaan tehtaalla ei ollu sattunna korot putkipettiin kohilleen sekihän mahollista
Vierailija- Vierailija
Vs: 990 kannentiiviste
Putkivuodon tirkistelyä / testausta:
https://www.taavetti-talli.net/t1526-bd-990-implematics-remppa?highlight=990+remppa
https://www.taavetti-talli.net/t1526-bd-990-implematics-remppa?highlight=990+remppa
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: 990 kannentiiviste
Tuolta linkin takaa löytyvä sisuskumi/ venttiili systeemi onkin hyvä tiiviyden testaamiseen. Suunnittelin juuri vastaavaa viritystä, mutta en hoksannut tuota. Epäilen, että nelos sylinterin putki vuotaa, mutta sitä ei näe silmällä. Mikähän lienee oikea putkien korko lohkon pintaan nähden, jos noita putkia lähtisi vaihtamaan? Joissain koneissa 0,1 mm, käynee tässäkin?
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
Jryryytin on vastikään tehnyt putkiremppaa 990 märkäputkikoneeseen ja on moottori on kuulemma niin tehty, ettei putken olakkeen alla ole shimmejä lainkaan. Periaatteessa siis putki pitäisi mennä oikeaan korkoon automaattisesti.
Jos putkeen tulee halkeama niin se kuulemma lähtee liikkeelle vesitilan puolelta, olakkeen rajasta ja kasvaa vähitellen seinämän läpi. Painetta pääsee vesitilaan jo neulankärjen mentävästä reijästä, joten putken sisäpinnalla ei välttämättä näy vielä paljaalla silmällä mitään vaikka putki vuotaisi. Miten sait paikallistettua, että vuoto olisi nimenomaan nelospytyssä?
Jos putkeen tulee halkeama niin se kuulemma lähtee liikkeelle vesitilan puolelta, olakkeen rajasta ja kasvaa vähitellen seinämän läpi. Painetta pääsee vesitilaan jo neulankärjen mentävästä reijästä, joten putken sisäpinnalla ei välttämättä näy vielä paljaalla silmällä mitään vaikka putki vuotaisi. Miten sait paikallistettua, että vuoto olisi nimenomaan nelospytyssä?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 kannentiiviste
Siitä epäilen, kun nelossylinterin putken seinämällä oli pieni valuma jälki. Siitä erikoinen, että se ei ollut (pelkästään) jäähdytysnestettä, vaan aivan kuin olisi liuennutta kuparitahnaa valunut. Olisiko käytetty putkien asennuksessa. Silmämääräisesti tuo jälki alkoi juurikin tuosta putken olakkeen kohdalta.
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
Oikein pienestä reijästä menee neste vaivalloisesti läpi, mutta kaasut ja paineilma vuotaa melkein mistä tahansa. Käyvässä moottorissa on työtahdin alussa monta kymmentä kiloa painetta ja pienen pieni reikä riittää aiheuttamaan paineongelman jäähdytysjärjestelmään. Jollain pienellä imukupilla sitä ehkä saattaisi pystyä kokeilemaan, että pysyykö se otaksutun vuotokohdan päällä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Maalis 07 2013, 12:38, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 kannentiiviste
Putkessa on pientä kuluma pykälää, joten imukuppi ei ehkä tiivisty. Voisi kokeilla tuota Henten paineilma konstia.
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
penttiko kirjoitti:Siitä epäilen, kun nelossylinterin putken seinämällä oli pieni valuma jälki. Siitä erikoinen, että se ei ollut (pelkästään) jäähdytysnestettä, vaan aivan kuin olisi liuennutta kuparitahnaa valunut. Olisiko käytetty putkien asennuksessa. Silmämääräisesti tuo jälki alkoi juurikin tuosta putken olakkeen kohdalta.
Voisiko olla ruostevaluma?
Itsellä oli yksi putki juuri tuolla tavalla vaakasuntaan "katkeamassa", silmin näkymätön parin sentin pituinen halkeama. Paljastui nimenomaan ruosteisesta valumasta.
Jos kansi on vielä kiinni, ota suuttimet irti ja laita jotain harsoa reikien päälle. Pyöritä startilla. Vuotavan sylinterin harso kastuu, jos on vettä menny pesään.
Mikko
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: 990 kannentiiviste
Tämä ihan vaan vihjeeksi, ei ketään arvostellakseni kirjoitan tämän. Kun puhutaan puristuspainemittaksista, niinkuin tässäkin, niin unohdetaanko toinen sivistyneempi mittaustapa selvittää sylinterien tilaa varsinkin dieseleissä, joissa puristuspaineet ovat isommat mitä normimittarit kestää. Tarkoitan vuotovirtausmittausta, joka ainakin joskus ennenvanhaan tehtiin dieseleille. Siihen on olemassa oikein mittareitakin, mutta pystyy tekemään myös kotikonstein.
Laitteisto käsittää kompuran (ja sen veran letkua että sen saa nurkan taakse pöpöttämään), kaksi samanlaista painemittaria ja sovitteen suuttimen reikään (bensavehkeeseen saa semmoisen helposti vanhasta tulpasta). Mittarit pistetään letkuun peräkkäin, väliin noin millin reiällä oleva ahdistus (vaikka MIG suutin) ja ulommaisimmaksi sovite, millä systeemi saadaan tiiviiksi suuttimen reikään. Sitten vaan mäntä ylös sytytyskohtaan, kompura käyntiin ja lukemaan mittareita (10% ero vielä hyvä). Ja sitten vielä kuunteleen sihinöitä imusarjasta, pakoputkesta ja öljykorkista ja kuplimista syyläristä.
Sama toistetaan kaikille pytyille ja vertaillaan huomioita, mitä tasaisemmat sen parempi. Ai niin, ja koneen on syytä olla lämmin kun tätä tekee. Hyvä puoli tässä on ettei ole mihinkään kiire, akku ei lopu kesken ja painetta piisaa pitempääkin tutkiskelua varten.
Onhan tässä oma puuhansa, mutta on siinä kannenkin avaamisessa. Viidakkomies pistää vaan letkun tiiviisti suuttimen reikään ja suorittaa kuuntelua ilman mittareita. Meinasin tulevaksi kesäksi valmistaa itselle semmoisen kun meni puristuspainemittarin tutti rikki viime kerralla ja mittauksia piisaa pojan harrastuksen kanssa (en ajatellut kustantaa satasta Biltemaan, joka näkyy myyvän moisia pelejä).
Laitteisto käsittää kompuran (ja sen veran letkua että sen saa nurkan taakse pöpöttämään), kaksi samanlaista painemittaria ja sovitteen suuttimen reikään (bensavehkeeseen saa semmoisen helposti vanhasta tulpasta). Mittarit pistetään letkuun peräkkäin, väliin noin millin reiällä oleva ahdistus (vaikka MIG suutin) ja ulommaisimmaksi sovite, millä systeemi saadaan tiiviiksi suuttimen reikään. Sitten vaan mäntä ylös sytytyskohtaan, kompura käyntiin ja lukemaan mittareita (10% ero vielä hyvä). Ja sitten vielä kuunteleen sihinöitä imusarjasta, pakoputkesta ja öljykorkista ja kuplimista syyläristä.
Sama toistetaan kaikille pytyille ja vertaillaan huomioita, mitä tasaisemmat sen parempi. Ai niin, ja koneen on syytä olla lämmin kun tätä tekee. Hyvä puoli tässä on ettei ole mihinkään kiire, akku ei lopu kesken ja painetta piisaa pitempääkin tutkiskelua varten.
Onhan tässä oma puuhansa, mutta on siinä kannenkin avaamisessa. Viidakkomies pistää vaan letkun tiiviisti suuttimen reikään ja suorittaa kuuntelua ilman mittareita. Meinasin tulevaksi kesäksi valmistaa itselle semmoisen kun meni puristuspainemittarin tutti rikki viime kerralla ja mittauksia piisaa pojan harrastuksen kanssa (en ajatellut kustantaa satasta Biltemaan, joka näkyy myyvän moisia pelejä).
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 kannentiiviste
Tätä tapausta ei tarvitse ihmetellä enempää; sylinteriputki murtunut muutaman sentin matkalta vaakatasossa. Olisiko kellään tarjolla valmista ehjää (=hyvää) konetta, vai pitäisikö alkaa tekemään tästä?
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
Ehjät AD4/47 voi olla hakusessa.
Yhden sylinteriputken takia ei toki kannata moottoria vaihtaakaan.
Uusi tai käytetty putki vain rikkonaisen tilalle .
Yhden sylinteriputken takia ei toki kannata moottoria vaihtaakaan.
Uusi tai käytetty putki vain rikkonaisen tilalle .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 kannentiiviste
Juu, putken vaihdolla tuollaiset usein korjataan. Varmaan kuulet sellaisenkin mielipiteen, että kannattaa laittaa kaikki uudet putket, männät ja laakerit, kampi ekaan alikokoon, uusi kytkin ja täysi kansiremontti niin taas saa ajella pitkät pätkät. Noinkin aika moni tekee, mutta jos moottorissa ei ole muuta isompaa vikaa kuin vuotava putki niin kyllä pelkän putken vaihdossakin on selvästi järkeä. Harrastekoneisiin ei tule useinkaan edes 100 tuntia vuodessa, joten ne yleensä jaksaa palvella vuosikausia ja kymmeniäkin vuosia ilman täydellistä koneremonttia. Tärkeintä on putsata lohko niin hyvin ettei ala vuotaa putken alatiivisteestä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 kannentiiviste
No eipä sitä konetta varmaan irrallaan löydy. Minun työmoraali ei vain tahdo sallia tuollaista "öljynvaihto" remonttia, minkä siihen aikaisempi Taavettiharrastaja on tehnyt ja laittanut remontoituna koneena eteenpäin. Elikkä kaikki pitää laittaa uusiksi.
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
Nyt on kone iskussa! Taavetin nostolaitteesta on ollut paljon juttua foorumilla, mutta ei ole jäänyt mieleen seuraavan ongelman käsittely; Nostolaite toimii muuten normaalisti, mutta öljynsuodatin pysyy kuivana. Kyseessä siis 990 Selecta - 67, eli sivuvirtasuodatin mallia. Joku venttiili jumissa?
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
Paljonko tuli uutta pannuun?
Sivuvirtasuodattimeen tulee paluuputki venttiililohkolta. Kyseisen paluuputken nippa painetaan venttiilin kyljessä olevaan kuppiin ulkopuolisella ruuvilla, joka on lokasuojan ja taka-akselin olakkeen välissä. On paljon mahdollista, että jos venttiiliä on joskus käytetty ulkona niin putki on jäänyt uudelleen asentamatta tai löysälle kun se on aika hankala aseteltava pienestä aukosta.
Nihin vanhempiin selectoihin sopii uudempien mallien täysvirtasuodatin imupuolelle, mutta vetokoukun palkkia pitää muuttaa, että suodatinpötikkä mahtuu olemaan paikallaan. Täysvirtasuodatin pitää paikat puhtaana tehokkaammin kuin tuo sivuvirtasuodatin, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Patruunoiden saatavuus vaan on heikentynyt viime vuosina kun samaa yksikköä ei kuulemma käytetä kuin joissakin Triumphin automalleissa moottoriöljyn suodattamiseen. Suodatinjalan tilalle voisi kyllä mahtua jokin muunkinlainen filtterisysteemi jos olisi harrastusta tutkia asiaa.
Sivuvirtasuodattimeen tulee paluuputki venttiililohkolta. Kyseisen paluuputken nippa painetaan venttiilin kyljessä olevaan kuppiin ulkopuolisella ruuvilla, joka on lokasuojan ja taka-akselin olakkeen välissä. On paljon mahdollista, että jos venttiiliä on joskus käytetty ulkona niin putki on jäänyt uudelleen asentamatta tai löysälle kun se on aika hankala aseteltava pienestä aukosta.
Nihin vanhempiin selectoihin sopii uudempien mallien täysvirtasuodatin imupuolelle, mutta vetokoukun palkkia pitää muuttaa, että suodatinpötikkä mahtuu olemaan paikallaan. Täysvirtasuodatin pitää paikat puhtaana tehokkaammin kuin tuo sivuvirtasuodatin, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Patruunoiden saatavuus vaan on heikentynyt viime vuosina kun samaa yksikköä ei kuulemma käytetä kuin joissakin Triumphin automalleissa moottoriöljyn suodattamiseen. Suodatinjalan tilalle voisi kyllä mahtua jokin muunkinlainen filtterisysteemi jos olisi harrastusta tutkia asiaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 kannentiiviste
Kiitos Erkki tiedosta! Tiesin, että Sinulta löytyy opastusta. Täytyypä tutkailla tuota paluuputkea jossain vaiheessa. Täysvirtasuodatin kannattaa laittaa, jos on noin helppo. Tarjouksia tarvittavista materiaaleista otetaan vastaan...kaipa siihen jotain tarvitaan suodattimen lisäksi.
Koneeseen tuli uudet putket, männänrenkaat, suuttimet ja venttiileihin kevyt hionta. Alakerta on remontoitu jossain vaiheessa ja samalla uusittu männät. Yhdestä putkesta oli kaulus puoliksi irti ja toisessa oli pistemäinen syöpymä nähdäkseni jo läpi asti. Sinällään helppo remontti, eikä kovin kalliskaan.
Koneeseen tuli uudet putket, männänrenkaat, suuttimet ja venttiileihin kevyt hionta. Alakerta on remontoitu jossain vaiheessa ja samalla uusittu männät. Yhdestä putkesta oli kaulus puoliksi irti ja toisessa oli pistemäinen syöpymä nähdäkseni jo läpi asti. Sinällään helppo remontti, eikä kovin kalliskaan.
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
Purkajilla on suodatinpannuja ym. tarvittavaa. Ne ei käytössä kulu jos ei pökkää kantoon tai kiveen mettähommissa. Sitä olen joskus miettinyt, että olisiko jokin järki tehdä munuainen, jolla voisi peräöljyn suodattaa ajoittain. Tuloputki vaan kipin ulosotosta ja paluu täyttäöproppuun. Parissa minuutissa se lutraa kaikki öljyt suodattimen kautta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 kannentiiviste
Mielenkiintoinen ajatus tuo munuainen. Helppo toteuttaa; noita letkujen väliin tulevia suodatinpaketteja kun saa kaupasta valmiina. Minulla ei ole juurikaan hydrauliliittimelle käyttöä tässä koneessa, joten suodattimen voisi asentaa vaikka pysyvästi ja ohjata öljyt silloin tällöin sen kautta.
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 990 kannentiiviste
Mulla on se suodatinkattila ylimääräisenä sinne traktorin alle. Jos joku tarvii. Sen ostin purkaamolta, kun oli mukamas alkuperäinen tökätty kantoon. Ja onhan se, mutta sain siitä korjattua hyvän. Jäi ylimääräiseksi purkaamolta hankittu (on myös kantoon ajettu, kunnossa)
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 990 kannentiiviste
Minulle kelpaa kattila, mutta riittäkö pelkästään se, vai tarvitaanko uusi imuputki tai ainakin joku vastakappale suodattimelle putkeen?
penttiko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Similar topics
» d 25 kannentiiviste
» Case 1290 -83 kannentiiviste
» Kannentiiviste DB 850 ??
» Palanut kannentiiviste
» kannentiiviste 990sel 1970
» Case 1290 -83 kannentiiviste
» Kannentiiviste DB 850 ??
» Palanut kannentiiviste
» kannentiiviste 990sel 1970
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa