990 implematic nostolaite putoaa
+2
erkki
maukan
6 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
990 implematic nostolaite putoaa
Hei,
Hankin hiljattain -62 imple 990:n. Onnistuin jopa rekisteröimään pelin, vaikka se ei ollut ikinä rekisterissä.
Töitä on implellä tehty kovasti: vinssattu puita, lanattu tietä ja jyrsitty ryytimaata ym. ym.
Kone pelaa kuin junan vessa, paitsi...
Nostolaite putoaa heti kun kytkimen painaa alas (ei ole kaksoiskytkintä) kun varret on jossain muussa asennossa kuin yläasennossa. Varret siis pysyy ylhäällä kuorman kanssa pitkäänkin koneen sammuttamisen jälkeen, jos ovat ihan yläasennossa. Eikä kyseessä ole ymmärtääksen mekaaninen lukitus (laskevat heti vivusta).
Eli vika ei kai voi olla sylinterin vuodossa? Pelissä ei valitettavasti ole kolmitieventtiiliä, jolla asian voisi varmistaa.
Olen selaillut sivustolta löytyvää korjausopasta ja tehnyt sen kertomia tarkastuksia, mutta ongelmaa en ole saanut pois.
Osaisiko joke neuvoa?
Hankin hiljattain -62 imple 990:n. Onnistuin jopa rekisteröimään pelin, vaikka se ei ollut ikinä rekisterissä.
Töitä on implellä tehty kovasti: vinssattu puita, lanattu tietä ja jyrsitty ryytimaata ym. ym.
Kone pelaa kuin junan vessa, paitsi...
Nostolaite putoaa heti kun kytkimen painaa alas (ei ole kaksoiskytkintä) kun varret on jossain muussa asennossa kuin yläasennossa. Varret siis pysyy ylhäällä kuorman kanssa pitkäänkin koneen sammuttamisen jälkeen, jos ovat ihan yläasennossa. Eikä kyseessä ole ymmärtääksen mekaaninen lukitus (laskevat heti vivusta).
Eli vika ei kai voi olla sylinterin vuodossa? Pelissä ei valitettavasti ole kolmitieventtiiliä, jolla asian voisi varmistaa.
Olen selaillut sivustolta löytyvää korjausopasta ja tehnyt sen kertomia tarkastuksia, mutta ongelmaa en ole saanut pois.
Osaisiko joke neuvoa?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Nyt ei raksuta yhtään. Siinä traktorissahan ei pitäisi oleman asennonsäätöä, siis sellaista vaijeria, joka toisesta päästä on kiinni nostoakselin oikeassa päässä olevassa tunnistimessa ja toinen pää akselikotelon sisällä olevassa venttiilissä?
Jos siinä on tuo vaijerikäyttöinen asennonsäätö niin se ei toimi kovin tarkasti kun pumppu pysähtyy, koska asentoa hallitaan vetovastusssäätöventtiilillä.
Jos asennonsäätöä ei ole, niinkuin vuosimallin perusteella voi otaksua, nostolaitteen kaikki toiminnot on vivussa. Vipu takana: nostaa ja kun tulee ylös niin nostoakselin oikeassa päässä oleva mekanismi laukaisee pumpun vapaakierrolle. Jos ei halua nostaa ihan ylös niin vipua pitää liikauttaa ihan vähän eteen niin lakkaa nostamasta ja jää siihen. Vipu edessä laskee.
Jos tosiaan on, että nostolaitetta ei saa jäämään haluttuun korkeuteen kun kytkimen painaa pohjaan niin on hyvin erikoista että se pitää ihan ylhäällä vaikka mottorin sammuttaa.
Kokeile avata proppu ulosottovaihteen kannesta, etureunasta, hieman vasemmalla keskilinjasta. Alla näkyy tappi, joka liikuttaa nosto- ja laskuventtiilejä. Kun nostolaite laskee tai on alhaalla, tappi on yläasennossa, kun nostolaite pitää, niin se on väliasennossa ja kun varret nostaa, tappi on alhaalla. Yläasennossa on pito/laskuventtiili auki, samaten nostoventtiili. Pitoasennossa eli keskellä se on kiinni, mutta nostoventtiili on auki. Alhaalla on molemmat venttiilit kiinni ja öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan. Kun seuraat reijästä mitä tapahtuu noston aikana, niin nostovipu takana pultti on niin matalalla, että sen mutterin alla oleva prikka jotenkuten pyörii sormivoimin. Kun varret nousee ylimpää asentoon, pultin pitäisi hypähtää ylös muutaman millin verran kun nostoakselin tunnistin laukaisee pumpun vapaakierrolle ja nostolaite jää pitoasentoon. Tuo sama pitoasento pitäisi löytyä pultille jos nostovipua työntää kesken noston hiukan eteenpäin.
Kokeile nuo ja kerro mitä näkyi. Jos vaikka löytyisi jokin selitys tuohon mysteeriin.
Jos siinä on tuo vaijerikäyttöinen asennonsäätö niin se ei toimi kovin tarkasti kun pumppu pysähtyy, koska asentoa hallitaan vetovastusssäätöventtiilillä.
Jos asennonsäätöä ei ole, niinkuin vuosimallin perusteella voi otaksua, nostolaitteen kaikki toiminnot on vivussa. Vipu takana: nostaa ja kun tulee ylös niin nostoakselin oikeassa päässä oleva mekanismi laukaisee pumpun vapaakierrolle. Jos ei halua nostaa ihan ylös niin vipua pitää liikauttaa ihan vähän eteen niin lakkaa nostamasta ja jää siihen. Vipu edessä laskee.
Jos tosiaan on, että nostolaitetta ei saa jäämään haluttuun korkeuteen kun kytkimen painaa pohjaan niin on hyvin erikoista että se pitää ihan ylhäällä vaikka mottorin sammuttaa.
Kokeile avata proppu ulosottovaihteen kannesta, etureunasta, hieman vasemmalla keskilinjasta. Alla näkyy tappi, joka liikuttaa nosto- ja laskuventtiilejä. Kun nostolaite laskee tai on alhaalla, tappi on yläasennossa, kun nostolaite pitää, niin se on väliasennossa ja kun varret nostaa, tappi on alhaalla. Yläasennossa on pito/laskuventtiili auki, samaten nostoventtiili. Pitoasennossa eli keskellä se on kiinni, mutta nostoventtiili on auki. Alhaalla on molemmat venttiilit kiinni ja öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan. Kun seuraat reijästä mitä tapahtuu noston aikana, niin nostovipu takana pultti on niin matalalla, että sen mutterin alla oleva prikka jotenkuten pyörii sormivoimin. Kun varret nousee ylimpää asentoon, pultin pitäisi hypähtää ylös muutaman millin verran kun nostoakselin tunnistin laukaisee pumpun vapaakierrolle ja nostolaite jää pitoasentoon. Tuo sama pitoasento pitäisi löytyä pultille jos nostovipua työntää kesken noston hiukan eteenpäin.
Kokeile nuo ja kerro mitä näkyi. Jos vaikka löytyisi jokin selitys tuohon mysteeriin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
hei,
kiitoksia vastauksesta Erkille! Teen tutkimustyötä ohjeen mukaan.
Kerran jo otin ylim löysiä pois korkausohjeen mukaan prikan päältä. Ilman vaikutusta.
Traktorissa on alkuperäinen työntövarsi vaijeritunnisuksella. Ongelma on sama riippumatta, onko vaijeri kiinni varressa vai penkin takana rungossa.
Ja koneen käydessä pitoalue pitää kyllä nostolaitteen korkeuden.
Sarjanumeron perusteella valmistusvuosi on 1962, mutta korjausohjekirjan mukaan laite on numeronsa perusteella kuitenkin "uudempaa" mallia (pienemmällä nostosylinterillä yms.).
kiitoksia vastauksesta Erkille! Teen tutkimustyötä ohjeen mukaan.
Kerran jo otin ylim löysiä pois korkausohjeen mukaan prikan päältä. Ilman vaikutusta.
Traktorissa on alkuperäinen työntövarsi vaijeritunnisuksella. Ongelma on sama riippumatta, onko vaijeri kiinni varressa vai penkin takana rungossa.
Ja koneen käydessä pitoalue pitää kyllä nostolaitteen korkeuden.
Sarjanumeron perusteella valmistusvuosi on 1962, mutta korjausohjekirjan mukaan laite on numeronsa perusteella kuitenkin "uudempaa" mallia (pienemmällä nostosylinterillä yms.).
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
On niin omituinen tarina, että on tosi mielenkiintoista kuulla mistä vika löytyy. Oireen perusteella pitäsi siis käydä niin, että kun kytkimen painaa pohjaan niin pito/laskuventtiili avautuu, eli pultti liikahtaa ylöspäin. Mutta mistä se saa sellaisen impulssin? Kas siinä pulma.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
hei,
Tein implen kanssa hieman empiiristä tutkimusta:
-Se tappi propun alla liikku vasta ihan yläasennossa, kun laukaisulaite vapauttaa pumpun vapaakierrolle. En ainakaan nähnyt enkä sormella tuntenut muulloin liikettä. Kytkimen painaminen ei tappia myöskään liikuta. Se prikka myös mielestäni pysyy liikkuvana aina yläkohtaan asti
-Pumpussa on paineet päällä pitoasennossa koko ajan (eikös pitoasennossa pitäisi huilata?). Vasta ylhäällä helpottaa (laitoin trukkipiikkeihin kuormaa parisataa kiloa, niin sen kuulee selvästi)
-Kuorma ei vaikuta putoamisnopeuteen, molemmilla tulee vauhdilla alas
-Paitsi kun varret on n.90% ylhäällä, laskee rauhallisesti kytkimen painettua. Tällöin se myös nousee takaisin ylös kytkimen noustessa (tyhjäkäynnillä). Ja siis ihan yläasennossa pysyvät ainakin tunnin ylhäällä myös kuormalla.
-Jos varret on alempana ja kytkimen painaa hetkeksi ja nostaa sitten, niin varret jäävät alas (missä olivat kytkimen noston aikana). Kaasua painaessa nousevat hitaasti, ehkä hieman ylemmäs kuin lähtökohta. Vipuun siis koskematta.
Eli njet bonjaa, sanoisi venäläinen. Eikä meikäläinenkään.
Ihmettelin myös käyttövivun alapuolella olevaa pallopäistä tappia. Vivussa näyttäisi olevan sen vastakappale, jossa on säätöäkin (saranapisteen alapuolella). Kun vivun painaa aivan alas, eivät nämä kuitenkaan kohtaa, vipu on taipunut alaspäin, eikä myöskään liiku mihinkään. Asialla tuskin on merkitystä ko. ongelmalle?
Tein implen kanssa hieman empiiristä tutkimusta:
-Se tappi propun alla liikku vasta ihan yläasennossa, kun laukaisulaite vapauttaa pumpun vapaakierrolle. En ainakaan nähnyt enkä sormella tuntenut muulloin liikettä. Kytkimen painaminen ei tappia myöskään liikuta. Se prikka myös mielestäni pysyy liikkuvana aina yläkohtaan asti
-Pumpussa on paineet päällä pitoasennossa koko ajan (eikös pitoasennossa pitäisi huilata?). Vasta ylhäällä helpottaa (laitoin trukkipiikkeihin kuormaa parisataa kiloa, niin sen kuulee selvästi)
-Kuorma ei vaikuta putoamisnopeuteen, molemmilla tulee vauhdilla alas
-Paitsi kun varret on n.90% ylhäällä, laskee rauhallisesti kytkimen painettua. Tällöin se myös nousee takaisin ylös kytkimen noustessa (tyhjäkäynnillä). Ja siis ihan yläasennossa pysyvät ainakin tunnin ylhäällä myös kuormalla.
-Jos varret on alempana ja kytkimen painaa hetkeksi ja nostaa sitten, niin varret jäävät alas (missä olivat kytkimen noston aikana). Kaasua painaessa nousevat hitaasti, ehkä hieman ylemmäs kuin lähtökohta. Vipuun siis koskematta.
Eli njet bonjaa, sanoisi venäläinen. Eikä meikäläinenkään.
Ihmettelin myös käyttövivun alapuolella olevaa pallopäistä tappia. Vivussa näyttäisi olevan sen vastakappale, jossa on säätöäkin (saranapisteen alapuolella). Kun vivun painaa aivan alas, eivät nämä kuitenkaan kohtaa, vipu on taipunut alaspäin, eikä myöskään liiku mihinkään. Asialla tuskin on merkitystä ko. ongelmalle?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Eikös täällä UKK:ssa pitäs olla valmiita ratkaisuja eikä kyselyjä?
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
OK. laukaisulaite ainakin toimii ja nostaa tappia kun varret tulee ylös. Seuraava kysymys: kun nostolaite on alhaalla ja vedät vivun taakse, niin varret alkaa nousemaan. Kun varret on nousseet vähän matkaa, niin kokeile työntää nostovipua eteen varovasti sen verran, että nostaminen loppuu. Silloin tuon tapin pitäisi olla nousseena pitoasentoon ja varsien pysyä siinä vaikka kytkimen painaa pohjaan.
Tukitaan tuo seuraavaksi.
Traktorissasi ei siis ole sellaista systeemiä ollut edes uutena, että nostovarsien nouseminen seuraisi suhtessa vivun liikettä. Takana nostaa, vipua hiukan eteen niin pitää ja enemmän eteen niin laskeutuu.
Tukitaan tuo seuraavaksi.
Traktorissasi ei siis ole sellaista systeemiä ollut edes uutena, että nostovarsien nouseminen seuraisi suhtessa vivun liikettä. Takana nostaa, vipua hiukan eteen niin pitää ja enemmän eteen niin laskeutuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Sitä minä en tiedä, mitä siinä oli uutena. En ollut paikalla.
Mutta pirun huonosti se säilyttää korkeuden "väliasennossa". Eli jos ei nosta työkonetta ajaessa ihan ylös, niin tod.näk. jossain vaiheessa raapii maata, tai on noussut ihan ylös.
Minä kokeilin renkata vipua ja mittailla ruuvin päätä. Sammuksissa ja käynnissä.
Vaikka kuinka työntömitalla mittaa, en huomaa pitoasennossa, nostossa ja laskussa, että se mihinkään liikkuisi. Ainoastaan laukaisun jälkeen.
Kuinka pieni se liike oikein on ja eikös se pitäsi huomata vipua liikutellessa?
Eikö pumpun painekierron pitäisi lakata, kun on pitoasennossa? Nyt suhisee koko ajan.
Mietin vain, että eikö se syvyydensäätöventtiiili pysty ohjaamaan virtausta sylinterille. Eli se kierto meneekin jotenkin sitä kautta?
Mutta pirun huonosti se säilyttää korkeuden "väliasennossa". Eli jos ei nosta työkonetta ajaessa ihan ylös, niin tod.näk. jossain vaiheessa raapii maata, tai on noussut ihan ylös.
Minä kokeilin renkata vipua ja mittailla ruuvin päätä. Sammuksissa ja käynnissä.
Vaikka kuinka työntömitalla mittaa, en huomaa pitoasennossa, nostossa ja laskussa, että se mihinkään liikkuisi. Ainoastaan laukaisun jälkeen.
Kuinka pieni se liike oikein on ja eikös se pitäsi huomata vipua liikutellessa?
Eikö pumpun painekierron pitäisi lakata, kun on pitoasennossa? Nyt suhisee koko ajan.
Mietin vain, että eikö se syvyydensäätöventtiiili pysty ohjaamaan virtausta sylinterille. Eli se kierto meneekin jotenkin sitä kautta?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Nähtävästi vipusysteemissä on matoja. Oikea pitoasento on se, mikä seuraa rotanloukun laukeamisesta. Sama pitoasento pitää löytyä kun vipua liikuttaa kaarella eteenpäin, jolloin myös pumpun kurina lakkaa. Kokeile, saatko herkistettyä liikkeitä. Kyllä kai se pultti nousee kun vivun työntää ihan eteen?? Se on laskuasento.
Vetovastussäädön venttiili oikealla toimii vaijerin välityksellä ja kun vaijeri on irrallaan, niin venttiili on kiinni. Samassa venttiilipesässä on painonsiirtohydrauliikan TCU -venttiili, jonka sormipyörä on tasauspyörästön lukon polkimen yläpuolella. Se pidetään normaalisti auki kierrettynä.
Vetovastussäädön venttiili oikealla toimii vaijerin välityksellä ja kun vaijeri on irrallaan, niin venttiili on kiinni. Samassa venttiilipesässä on painonsiirtohydrauliikan TCU -venttiili, jonka sormipyörä on tasauspyörästön lukon polkimen yläpuolella. Se pidetään normaalisti auki kierrettynä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Laajan tutkimustyön tuloksena alkoi vika selvitä, että miksi pito puuttuu nostolaitteesta. Omasta kukkarosta pito on puuttunut aina (luistoa on), mutta että vielä DB:n nostolaitteestakin.
Käyttövivun alapuolella oleva tappi on vempula. Se heiluu kuin hullun jokin mielettömän jossain.
Implematic 990
Tämä hervoton tappi käyttää takapuolelta katsottuna (luukku auki) tätä tankoa, joka yläasennossaan laukaisee sen rotanloukun.
Tanko ja tappi eivät selvästikään ole samaa rautaa.
Implematic 990
Sitä minä en vielä tiedä miten saisin tämän korjattua. Kun kädellä pitelee sitä kohdallaan vipua eteenpäin painettaessa, sen saa toimimaan ja kuormankin kanssa pitää varret paikallaan sammuttamisen jälkeen vaikka kuinka kauan.
Se jäi ihmettämään, että kun ko. tappi on toiminnassa, nostolaite putoaa alas vauhsilla. Iskee kuin juntta paalua.
Onkohan tälle asialle jotain tehtävissä?
Käyttövivun alapuolella oleva tappi on vempula. Se heiluu kuin hullun jokin mielettömän jossain.
Implematic 990
Tämä hervoton tappi käyttää takapuolelta katsottuna (luukku auki) tätä tankoa, joka yläasennossaan laukaisee sen rotanloukun.
Tanko ja tappi eivät selvästikään ole samaa rautaa.
Implematic 990
Sitä minä en vielä tiedä miten saisin tämän korjattua. Kun kädellä pitelee sitä kohdallaan vipua eteenpäin painettaessa, sen saa toimimaan ja kuormankin kanssa pitää varret paikallaan sammuttamisen jälkeen vaikka kuinka kauan.
Se jäi ihmettämään, että kun ko. tappi on toiminnassa, nostolaite putoaa alas vauhsilla. Iskee kuin juntta paalua.
Onkohan tälle asialle jotain tehtävissä?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Jäljillä ollaan. Tuo takaluukusta näkyvä tappi on eri palaa sen vivun alapäästä lähtevän löysän tapin kanssa, mutta sitten kun varret tulee ylös, se naksahtaa ja vetää taakse samaa niveltä, jota nostovivun alapäässä oleva löysä tappi työntää kun nostovipua painaa eteenpäin.
Vaikuttaa siltä, että nostovivun alapään tappaiasetelmaa pitää saada hiukan jämäköityä.
Systeemi toimii niin, että se takaluukusta näkyvä tanko nostaa ja laskee venttiilipesän päällä olevaa pulttia vipujen välityksellä.
Nostovivun alapäästä lähtevä tappi painaa samaan niveleen kun vipu on edessä, siis laskuasennossa. Kun nostovipua liikuttaa taaksepäin, niin tuo rotanloukusta lähtevä tanko painaa jousen avulla nostoventtiilin kiinni, elikkä venttilipesän päällä oleva pultti laskeutuu.
Jos nosto pitää lopettaa puolimatkaan, työnnetään nostovipua hiukan eteen, jolloin sen pitäisi pakottaa tuota takana olevaa niveltä hiukan taaksepäin, jousipainetta vastaan.
Katso vielä sellainen asia, että kun varret on ylhäällä ja nostovivun työntää ihan eteen niin virittyykö rotanloukku nostoakseli oikeassa päässä? Sinän on pikkanen vipu, jota voi kääntää ylös ja alas ja saa painettua sivullekin muistaakseni taka-asennossa. Vipu on override control, jolla saa rotanloukun eliminoitua pelistä kokonaan ja noston hallinta tapahtuu vain tuon nostovivun kautta ->nosto -> pito -> lasku -kaavalla kun vipua liiikuttaa takaa eteenpäin.
Vaikuttaa siltä, että nostovivun alapään tappaiasetelmaa pitää saada hiukan jämäköityä.
Systeemi toimii niin, että se takaluukusta näkyvä tanko nostaa ja laskee venttiilipesän päällä olevaa pulttia vipujen välityksellä.
Nostovivun alapäästä lähtevä tappi painaa samaan niveleen kun vipu on edessä, siis laskuasennossa. Kun nostovipua liikuttaa taaksepäin, niin tuo rotanloukusta lähtevä tanko painaa jousen avulla nostoventtiilin kiinni, elikkä venttilipesän päällä oleva pultti laskeutuu.
Jos nosto pitää lopettaa puolimatkaan, työnnetään nostovipua hiukan eteen, jolloin sen pitäisi pakottaa tuota takana olevaa niveltä hiukan taaksepäin, jousipainetta vastaan.
Katso vielä sellainen asia, että kun varret on ylhäällä ja nostovivun työntää ihan eteen niin virittyykö rotanloukku nostoakseli oikeassa päässä? Sinän on pikkanen vipu, jota voi kääntää ylös ja alas ja saa painettua sivullekin muistaakseni taka-asennossa. Vipu on override control, jolla saa rotanloukun eliminoitua pelistä kokonaan ja noston hallinta tapahtuu vain tuon nostovivun kautta ->nosto -> pito -> lasku -kaavalla kun vipua liiikuttaa takaa eteenpäin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Syys 12 2013, 19:00, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Terve!
Lueskelin tätä tarinaa ja katselin kuvia. En ole varma mutta eikö tuosta tapin päästä puutu jotain(johon käyttövivun pultti osuu)? Omassa Taavissa on samanmoisia oireita nostolaitteissa ja olen näiltä sivustoilta löytänyt hyvät säätöohjeet ,joita en kyllä äsken nopeasti etsien enää löytänyt?? Ko. ohjeen kuvista päätellen
tapin päässä muistaakseni pitäisi olla joku holkki tms. ja jousi jos oikein käsitin. Omastakin ne ilmeisesti puuttuu?
Lueskelin tätä tarinaa ja katselin kuvia. En ole varma mutta eikö tuosta tapin päästä puutu jotain(johon käyttövivun pultti osuu)? Omassa Taavissa on samanmoisia oireita nostolaitteissa ja olen näiltä sivustoilta löytänyt hyvät säätöohjeet ,joita en kyllä äsken nopeasti etsien enää löytänyt?? Ko. ohjeen kuvista päätellen
tapin päässä muistaakseni pitäisi olla joku holkki tms. ja jousi jos oikein käsitin. Omastakin ne ilmeisesti puuttuu?
Make P.- Viestien lukumäärä : 17
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Valitettavasti minulla ei ole osakuvaa zydeemistä, mutta on siinä alunpitäen voinut holkki-jousi -systeemi ollakin. Kyläseppä saattaisi tuolle tehdä sellaisen radikaalileikkauksen, että laittaisi rotanloukun eläkkeelle ja kääntäisi sinne tulevan tangon osoittamaan eteenpäin,kohti notovipua. Kun tangon laakeroisi notovivun alapäähän jollakin nivelen tapaisella, niin nosto- ja laskuventtiili liikkuisivat pakkopelillä. Nostovipuun vaan pitäsi laittaa joku haitta, että sitä ei saisi jäämään taka-asentoon, koska silloin pumppu kirnuaa jatkuvasti ylipainevanttiiliä vasten jos varret on ylhäällä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Mä tutkiskelin sitä pallopäätappia, ja totesin, että se purkenee sisäänpäin.
Eli siitä pitäisi purkaa sellainen isohko valurautainen kansi. Ja ehkä venttiilejä, en tiedä.
Ajattelin ennen purkua kokeilla tehdä muovilevystä ohjaimen, jonka kiinnitän tapin viereesä olevalla pultilla.
Eli ihan vain levy missä on kaksi reikää, toinen tapille ja toinen pultin vapaareikä. Jospa se ohjaisi riittävästi tappia.
Se vivun ruuvin pää, mikä kohtaa tämän pallopäätapin, on naurettavan pieni. Sen päähän voisi kokeilla heftata kuppimaisen prikan.
Saattaisivat treffata paremmin, tappi ja vipu.
Eli siitä pitäisi purkaa sellainen isohko valurautainen kansi. Ja ehkä venttiilejä, en tiedä.
Ajattelin ennen purkua kokeilla tehdä muovilevystä ohjaimen, jonka kiinnitän tapin viereesä olevalla pultilla.
Eli ihan vain levy missä on kaksi reikää, toinen tapille ja toinen pultin vapaareikä. Jospa se ohjaisi riittävästi tappia.
Se vivun ruuvin pää, mikä kohtaa tämän pallopäätapin, on naurettavan pieni. Sen päähän voisi kokeilla heftata kuppimaisen prikan.
Saattaisivat treffata paremmin, tappi ja vipu.
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Olisko tästä apuja?erkki kirjoitti:Valitettavasti minulla ei ole osakuvaa zydeemistä, mutta on siinä alunpitäen voinut holkki-jousi -systeemi ollakin. Kyläseppä saattaisi tuolle tehdä sellaisen radikaalileikkauksen, että laittaisi rotanloukun eläkkeelle ja kääntäisi sinne tulevan tangon osoittamaan eteenpäin,kohti notovipua. Kun tangon laakeroisi notovivun alapäähän jollakin nivelen tapaisella, niin nosto- ja laskuventtiili liikkuisivat pakkopelillä. Nostovipuun vaan pitäsi laittaa joku haitta, että sitä ei saisi jäämään taka-asentoon, koska silloin pumppu kirnuaa jatkuvasti ylipainevanttiiliä vasten jos varret on ylhäällä.
http://www.ramin.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/index.html
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
No juuri tätä ohjetta tarkoitin. Ja kuvaa 46. Näköjään muistin väärin ne osat, nehän näyttäisi olevan sen kotelon sisällä jos oikein tulkitsin kuvaa? Se vaan tossa omassa ihmetyttää,että kun nostovivun vetää taakse nostoasentoon, niin kotelosta tulevan tapin ja nostovivun ruuvin väliin jää n.15mm- 20mm tyhjää.Ja kun kääntää hold asentoon ruuvi juuri ja juuri koskettaa tappia. Eli onko mun tapauksessa se rotanloukun säätö pielessä? Vai puuttuuko tapista pätkä?
Make P.- Viestien lukumäärä : 17
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Tuossa Käyttäjän postittamassa ohjeessa on sivulla 26 kohta 9, jossa on opastettu hold, eli pitoasennon säätö. Vipusista pitäisi vaan löytyä merkinnät, millon ne on pitoasennossa. Varsinaisen nostovivun vierssä on ollut peltinen merkkivipu, jonka tyvipäässä on maalimerkit, ilmeisesti myös hold- asennolle. Kun vivut on rinnakkain niin oikein säädetty systeemi pitää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Alkaa pikkuhiljaa minullekin tämä brittitraktorihuumori aukeamaan.
Ihmettelin sitä merkkivivun hold-viivaa, mutta tosiaankin kun säätää tapit siten, että suhina lakkaa kun vivut on hold-asennossa, niin hyvä.
Mulla vain sen pallopäätapin liikkeet on kovin jäykkiä. Täytyisi varmaan avata paketti ja katsoa mitä on syönyt.
Onko muilla kuinkakin herkkä?
Ihmettelin sitä merkkivivun hold-viivaa, mutta tosiaankin kun säätää tapit siten, että suhina lakkaa kun vivut on hold-asennossa, niin hyvä.
Mulla vain sen pallopäätapin liikkeet on kovin jäykkiä. Täytyisi varmaan avata paketti ja katsoa mitä on syönyt.
Onko muilla kuinkakin herkkä?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Implematicissa on hiukan akilleen kantapää tuo nostoakselin päässä oleva rotanloukku. Jos ja kun se jumiutuu tai säädetään väärin, niin pumppu jää jurnuttamaan ylipaineventtiiliä vasten kun varret on ylhäällä. Paineventtiilin jurinasta ei kaikki käyttäjä piittaa mitään ja lopputuloksena pumppu jauhaa öljyt vaihdelaatikossa kuumiksi ja kuluu harvaksi ennen aikojaan. Kun systeemit on kuluneita ja vesiseka öljyn ruostuttamia niin selectamaticin nostolaitteen saa hyvin yksinkertaisella ja halvalla muutettua tavalliselle suuntaventtiilille. Implessä tuo muutos on vaikeampi tehdä, joten mielellään siinä säilyttää alkuperäiset systeemit.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Hiukkasen ihmetytti, että ilman sen "pallopäätapin" toimintaa nostolaitteet kutenkin toimivat melko hyvin. Ainoastaan keskialueen pidossa homma tökki kun kytkintä painoi. Jos olisi kaksoiskytkin, niin vikaa ei välttämättä edes huomaisi. Monestihan laitteita käytetään vain ihan ylä- ja ala-asennoissaan.
Nyt kun olen jo jotenkin saanut sen pitoalueen löytymään, niin ihmetyttää laskun vauhti. Jos vähänkin varomattomasti vipua painaa, niin alas tullaan suunnille 1G vauhdilla. Onkohan tähän vaivaan mitään säätöä?
Nyt kun olen jo jotenkin saanut sen pitoalueen löytymään, niin ihmetyttää laskun vauhti. Jos vähänkin varomattomasti vipua painaa, niin alas tullaan suunnille 1G vauhdilla. Onkohan tähän vaivaan mitään säätöä?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Implessä ei ole lskunopeuden säätöä. Uudemmissa impleissä on sylinterin päässä olevassa banjopultissa kuristusventtili, joka vaimentaa laskua. En tiedä sitten, että jos jostain löytyy kyseinen kuristusventtiili irrallaan niin sopiiko se se heittämällä myös vanhempiin malleihin.
Ehkä ensiapuna käyttövipuun voisi laittaa jonkinlaisen joustavan haitan, jolla sopiva laskunopeus löytyisi vähän kuin automaattisesti. Nopean laskun saisi kun panaa vipua haittaa vasten lujemmasti eteen.
Ehkä ensiapuna käyttövipuun voisi laittaa jonkinlaisen joustavan haitan, jolla sopiva laskunopeus löytyisi vähän kuin automaattisesti. Nopean laskun saisi kun panaa vipua haittaa vasten lujemmasti eteen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Tuo haittalevy vaikuttaa mainiolta idealta. Täytyy ruveta miettimään toteutusvaihtoehtoja.
Tuosta vasemman kantapään kohdalla olevasta banjopultista olisinkin kiinnostunut. Se, mikä menee nostosylinterille.
Mun laitteessa kun ei 3-tieventtiiliä ole ja sellaisen haluaisin. Kun katselin korauskirjassa olevaa poikkileikkausta tuosta banjosta, niin se olisi varmaankin tehtävissäkin olemassaolevasta. 3-tie venttiilejähän saa kyllä, mutta tuo banjo on spesiaali.
Mutta sattuisikohan kellään olemaan nurkissa ylimääräistä kaupattavaksi?
Se 3-tieventtiilin puute on ikävä, sillä varret on aina vedettävä ylös ennen vaikkapa kippaamista.
Hydraulisen halkokoneen kättöäkin olen ajatellut, mutta se vaatisi varsien irroittamista koneesta ennen kättöä. Nyt on lohjennu pöllit Fiskarsilla, mutta käy väliin lapoihin.
Myös öljyn paluuletkun asentaminen hiukka mietityttää. Onko helpon laittaa se laatikon täyttöpropun reikään vai mihin?
Tuosta vasemman kantapään kohdalla olevasta banjopultista olisinkin kiinnostunut. Se, mikä menee nostosylinterille.
Mun laitteessa kun ei 3-tieventtiiliä ole ja sellaisen haluaisin. Kun katselin korauskirjassa olevaa poikkileikkausta tuosta banjosta, niin se olisi varmaankin tehtävissäkin olemassaolevasta. 3-tie venttiilejähän saa kyllä, mutta tuo banjo on spesiaali.
Mutta sattuisikohan kellään olemaan nurkissa ylimääräistä kaupattavaksi?
Se 3-tieventtiilin puute on ikävä, sillä varret on aina vedettävä ylös ennen vaikkapa kippaamista.
Hydraulisen halkokoneen kättöäkin olen ajatellut, mutta se vaatisi varsien irroittamista koneesta ennen kättöä. Nyt on lohjennu pöllit Fiskarsilla, mutta käy väliin lapoihin.
Myös öljyn paluuletkun asentaminen hiukka mietityttää. Onko helpon laittaa se laatikon täyttöpropun reikään vai mihin?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Haa! Kävimpä R&P:ssa urkkimassa kahta Impleä (990 ja 880) ja molemmissa oli em. pallopää tapin päässä
jousi ,prikka ja sokka. Eli Maukan ja minunkin härveleistä ne puuttuu? No niiden puute ei varmaan vaikuta tähän ongelmaan,mutta Erkin mainitsema kuristusventtiili ainakin minun Implestä puuttuu koska ko. banjoliitin
on korvattu holkilla ,josta tulee kipin ulosotto. Meikäläisenkin nostolaitteen lasku on lähinnä giljotiinimaista luokkaa.Dunkelin sivuilla oli muistaakseni kuva kun joku oli laittanut paluun siihen ropunreikään,työntövarren korvakosta oli joutunut jyystämään ainetta pois?
jousi ,prikka ja sokka. Eli Maukan ja minunkin härveleistä ne puuttuu? No niiden puute ei varmaan vaikuta tähän ongelmaan,mutta Erkin mainitsema kuristusventtiili ainakin minun Implestä puuttuu koska ko. banjoliitin
on korvattu holkilla ,josta tulee kipin ulosotto. Meikäläisenkin nostolaitteen lasku on lähinnä giljotiinimaista luokkaa.Dunkelin sivuilla oli muistaakseni kuva kun joku oli laittanut paluun siihen ropunreikään,työntövarren korvakosta oli joutunut jyystämään ainetta pois?
Make P.- Viestien lukumäärä : 17
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Vanhemmissa impleissä ei tosiaan taida olla virallista plauureittiä hydrauliöljylle. Viimeisissä on kuulemma istuimen vasemmalla puolella paluupropulle poraus, jossa on tulppa päässä. Täyttökorkkiin se on kai siloin ruuvattava. Pitkäaikaisessa paikalliskäytössä saattaa kuulemma olla se riski, että jos paluuöljy ei tule laatikon voiteluputkistoon, niin jossakin kohtaa voi joku laakeri käydä niukoilla öljyillä. Sen takia esim. halkokoneen kanssa pitäisi silloin tällöin työntää nostovipu eteen, että öljyä spruuttaa kaikille laakereille. Nehän ei jouten pyöriessään paljon tarvitse, että kyllä ne muutaman tunnin jaksaa varmasti kerrallaan pyöriä kun sinne vaan on välillä jotain märkää spruutattu.
Implen kolmitieventtiilit on varmaan käymässä harvinaisiksi. Se on erilainen kuin selectassa koska öljy tulee pumpulta suoraan sylinterin liittimeen banjopultilla. Silläpä se sitten nostaakin varsia kuin samasta linjsta ottaa painetta. Jos nostoakselin oikeassa päässä olevaa rotanloukkua ei ole lukittu, se napsauttaa pumpun vapakierrolle kun varret tulee ylös.
Yksinkertaisin ratkaisu voisi olla ihan mekaanin lukko, jolla varret saa lukittua alas kun käyttää esim. halkomakonetta. Tarkoitukseen kelpaa esim. jämerä kettinki, jonka toisen pään voi kiinnittää työntövarren korvakkeen tietämille ja toisen pään vaikka vetokoukkuun. Halkomyllyn saa kyllä pysymään aloillaan vaikka päästää vetovarret irti kun alkaa hommiin. Nehän ei ole kiinni kuin parilla sokalla.
Implen kolmitieventtiilit on varmaan käymässä harvinaisiksi. Se on erilainen kuin selectassa koska öljy tulee pumpulta suoraan sylinterin liittimeen banjopultilla. Silläpä se sitten nostaakin varsia kuin samasta linjsta ottaa painetta. Jos nostoakselin oikeassa päässä olevaa rotanloukkua ei ole lukittu, se napsauttaa pumpun vapakierrolle kun varret tulee ylös.
Yksinkertaisin ratkaisu voisi olla ihan mekaanin lukko, jolla varret saa lukittua alas kun käyttää esim. halkomakonetta. Tarkoitukseen kelpaa esim. jämerä kettinki, jonka toisen pään voi kiinnittää työntövarren korvakkeen tietämille ja toisen pään vaikka vetokoukkuun. Halkomyllyn saa kyllä pysymään aloillaan vaikka päästää vetovarret irti kun alkaa hommiin. Nehän ei ole kiinni kuin parilla sokalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 implematic nostolaite putoaa
Hienoa huomata että viisaus asuu näillä foorumeilla. Hyviä ehdotuksia kaikki!
Minulla implen nostoakselin päässä on sellainen vipu, jota vedetään ulospäin ja painetaan taaksepäin, niin se estää rotanloukun laukeamisen.
Tässä asennossa kun nostovivun vetää taakse niin pumppu kyllä oikeasti ottaa kuormaa, eli paineet on tapissa. Itse asiassa kipatessa se vipu on aina väännettäväkin taka-asentoonsa.
Mietin sitä 3-tie venttiilin rakentamista.
Nyt sen banjopultin päähän on nyt hitsattu 1/2" pitkä nippa, johon on kierretty 90° kulma, josta lähtee putki kipin liittimelle.
Meinasin korvata kulman T-haaralla, siten että T-haarasta on suora näkymä sylinterin perään. Tästä voisi operoida pitkällä karalla lautasventtiiliä, joka kartion avulla tiivistyisi banjopultin sisäpinnalle (kuin sylinterikannen venttiilit). Pitäisi tehdä 1/2" tulppaan karalle reikä ja o-rengastiivistys, jotta sitä voisi liikutellakin. Ja pitäsi lahjoa sorvari ja hommata aineet.
Saisikohan sen kartiopinnan pitämään tarpeeksi ja onkohan sylinterin perässä tilaa venttiilin lautaselle?
Minulla implen nostoakselin päässä on sellainen vipu, jota vedetään ulospäin ja painetaan taaksepäin, niin se estää rotanloukun laukeamisen.
Tässä asennossa kun nostovivun vetää taakse niin pumppu kyllä oikeasti ottaa kuormaa, eli paineet on tapissa. Itse asiassa kipatessa se vipu on aina väännettäväkin taka-asentoonsa.
Mietin sitä 3-tie venttiilin rakentamista.
Nyt sen banjopultin päähän on nyt hitsattu 1/2" pitkä nippa, johon on kierretty 90° kulma, josta lähtee putki kipin liittimelle.
Meinasin korvata kulman T-haaralla, siten että T-haarasta on suora näkymä sylinterin perään. Tästä voisi operoida pitkällä karalla lautasventtiiliä, joka kartion avulla tiivistyisi banjopultin sisäpinnalle (kuin sylinterikannen venttiilit). Pitäisi tehdä 1/2" tulppaan karalle reikä ja o-rengastiivistys, jotta sitä voisi liikutellakin. Ja pitäsi lahjoa sorvari ja hommata aineet.
Saisikohan sen kartiopinnan pitämään tarpeeksi ja onkohan sylinterin perässä tilaa venttiilin lautaselle?
maukan- David Brown : 990 imple
Viestien lukumäärä : 46
Paikkakunta : Hämeenlinna
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 880 implematic nostolaite.
» 990 Implematic nostolaite
» 880 Implematic nostolaite
» Implematic nostolaite
» 950 implematic nostolaite/pumppu
» 990 Implematic nostolaite
» 880 Implematic nostolaite
» Implematic nostolaite
» 950 implematic nostolaite/pumppu
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa