990 Implematic nostolaite
+4
mattkau
erkki
deebu
hannutt
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
990 Implematic nostolaite
Tervehdys, tuli David Brown 990 -64 taloon ja öljy- sekä löpövuotojen korjaamisen jälkeen olisi tarkoitus laittaa nostolaite iskuun.
Ongelmana on se, että nostolaite on kyllä nostanut lumilingon mutta ei puhti riitä kaksisiipistä Fiskarsin auraa nostamaan. Mittasin paineen kipin liittimeltä, ja se antoi 30 bar 1000 rpm ja 60 bar 2000 rpm. 3-tieventtiili kaipasi herkistystä, mutta kyllä sekin lähti pelaamaan sitä aikani väänneltyä. Se on tässä siis sellainen, jossa on kolme erillistä karaventtiiliä. Myös se kummastuttaa, että pelkille varsillekaan ei tapahdu mitään kun vedän käyttövivun taakse. Lasku kyllä toimii. En traktoreista yleensä ottaen mitään tiedä, tämä kun on ensimmäiseni, mutta luulisi, että varret nousisi ihan vain vivusta vetämällä. Ainoa tapa nostaa jotain on kääntää se nostoakselin oikealla puolella oleva pakkovipu taakse. Mukana tuli ohjekirja, joka varoittaa painokkaasti jättämättä vipua ko. asentoon, joten en ole sitä siinä pitänyt, tarpeen vaatiessa vain käyttänyt. Aura nousi ylös, kun käänsin vivun taakse, kierrokset ylös ja menin itse nostamaan vekotinta. Ylös noustuaan se kyllä pysyykin siellä vaikka kone ei kävisikään, joten ainakaan sylinterissä ei ole vuotoa, eikä varmaan silloin putkissakaan?
Tähän mennessä olen putsannut vaihteiston öljynsuodattimen ja kurkannut ulosoton lootan päällä olevaan propulliseen reikään. Kopautin pultin päätä kevyesti vasaralla varmuuden vuoksi, vaikka näytti se hyvin liikkuvan muutenkin.
Mitä olen tämän toiminnasta ymmärtänyt, niin pumppu lakkaa pumppaamasta kun varret ovat saavuttaneet yläasennon, jolloin nostoasennosta tulee automaattisesti pitoasento. Aivan kuin vekotin luulisi, että varret ovat jatkuvasti ylhäällä. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Yleisen puhdittomuuden syy on varmaan venttiilipesässä, arvelen siellä töhkää olevan.
Sellainenkin askarruttaa, että kun siinä on se säätövaijeri, niin mitä sen tiukkaaminen tai löysääminen tarkkaan ottaen tekee? Käyttäjän ohjekirja ei asiaa valaissut.
Ongelmana on se, että nostolaite on kyllä nostanut lumilingon mutta ei puhti riitä kaksisiipistä Fiskarsin auraa nostamaan. Mittasin paineen kipin liittimeltä, ja se antoi 30 bar 1000 rpm ja 60 bar 2000 rpm. 3-tieventtiili kaipasi herkistystä, mutta kyllä sekin lähti pelaamaan sitä aikani väänneltyä. Se on tässä siis sellainen, jossa on kolme erillistä karaventtiiliä. Myös se kummastuttaa, että pelkille varsillekaan ei tapahdu mitään kun vedän käyttövivun taakse. Lasku kyllä toimii. En traktoreista yleensä ottaen mitään tiedä, tämä kun on ensimmäiseni, mutta luulisi, että varret nousisi ihan vain vivusta vetämällä. Ainoa tapa nostaa jotain on kääntää se nostoakselin oikealla puolella oleva pakkovipu taakse. Mukana tuli ohjekirja, joka varoittaa painokkaasti jättämättä vipua ko. asentoon, joten en ole sitä siinä pitänyt, tarpeen vaatiessa vain käyttänyt. Aura nousi ylös, kun käänsin vivun taakse, kierrokset ylös ja menin itse nostamaan vekotinta. Ylös noustuaan se kyllä pysyykin siellä vaikka kone ei kävisikään, joten ainakaan sylinterissä ei ole vuotoa, eikä varmaan silloin putkissakaan?
Tähän mennessä olen putsannut vaihteiston öljynsuodattimen ja kurkannut ulosoton lootan päällä olevaan propulliseen reikään. Kopautin pultin päätä kevyesti vasaralla varmuuden vuoksi, vaikka näytti se hyvin liikkuvan muutenkin.
Mitä olen tämän toiminnasta ymmärtänyt, niin pumppu lakkaa pumppaamasta kun varret ovat saavuttaneet yläasennon, jolloin nostoasennosta tulee automaattisesti pitoasento. Aivan kuin vekotin luulisi, että varret ovat jatkuvasti ylhäällä. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Yleisen puhdittomuuden syy on varmaan venttiilipesässä, arvelen siellä töhkää olevan.
Sellainenkin askarruttaa, että kun siinä on se säätövaijeri, niin mitä sen tiukkaaminen tai löysääminen tarkkaan ottaen tekee? Käyttäjän ohjekirja ei asiaa valaissut.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Laita yksitysiviestillä sähköpostiosoitteesi minulle, niin lähetän selostuksen implematic-hydrauliikasta. Se on aika tyhjentävä tarina, joka kannattaa lukea ihan ensin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
Kiitoksia erkki, tuo havainnollisti rakennetta paljon. Pitää yrittää tämän viikon aikana ehtiä aukomaan luukkuja lisäselvyyden saamiseksi. Voipi olla, että vetovastusvaijerissa on myös ongelmaa joka liittyy näihin oireisiin, se kun on rispaantunut eikä yletä työntövarteen kiinni vaikka miten vetäisi. Mahdollisesti jumissa kuoressaan, siis, vaikka liikkuu asennostaan hieman eestaas. Tai sitten sen liikkumavara on yleensäkin pienenlainen ja siihen on vaihdettu joskus liian lyhyt vaijeri.
Noh, laittelen palstalle kertomusta ja kuvia kunhan kurkkaan syvemmälle.
Noh, laittelen palstalle kertomusta ja kuvia kunhan kurkkaan syvemmälle.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Se on melkoinen määrä toimimattomia nostolaitteita mitä Erkki on korjannut mm. meikäläinen Taavetista
Siitä SUURET kiitokset Erkille
Siitä SUURET kiitokset Erkille
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: 990 Implematic nostolaite
Noniin, ehdin viikonloppuna hieman tarkastelemaan traktoria. Avasin nostoakselin päässä olevan luukun ja myös venttiilipesän yllä olevan propun, ja vääntelin rotanloukun ohitusvipua traktorin käydessä. Toiminta näytti olevan kunnossa päällisin puolin, eli käyttövipua eteen painaessa venttiilipesän päältä säätöpultin haarukka nousee ja ainakin rotanloukun vipu taas laskee sen, joskaan säätöpultti ei laskeudu alemmas. Käyttövivun taakse vetäminen ei tehnyt tälle haarukalle mitään, mutta voi olla että nostoakseli oli jo liian ylhäällä - pitää tarkistaa toiminta vielä varret alhaalla.
Kuvassa rotanloukku kytkeytyneenä - tanko liikkui kyllä käsinkin painamalla. Ilmeisesti tuo taaempana oleva reikä seegerin takana on TCU-venttiili. Sieltä ei tullut käydessä öljyä, paitsi tietty kun siirsin käyttövipua lähemmäs keskiasentoa. Sitten ruikkasi kyllä.
Seuraavaksi pitää kurkata käyttövivun koteloon ihan mielenkiinnosta, sitten jäljelle ei jää kuin venttiilipesä.
Kuvassa rotanloukku kytkeytyneenä - tanko liikkui kyllä käsinkin painamalla. Ilmeisesti tuo taaempana oleva reikä seegerin takana on TCU-venttiili. Sieltä ei tullut käydessä öljyä, paitsi tietty kun siirsin käyttövipua lähemmäs keskiasentoa. Sitten ruikkasi kyllä.
Seuraavaksi pitää kurkata käyttövivun koteloon ihan mielenkiinnosta, sitten jäljelle ei jää kuin venttiilipesä.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Kovin on harvakseltaan tullut tämän kanssa puuhailtua, mutta tässä eilisillan satoa:
Avasin siis käyttövivun kotelon, ja sisältä löytyi tuommoista lörkkiä. Miten lie tuonne kasautunut, kun muuten öljy on kyllä ihan kirkasta. Käydessä koteloon ei juuri tullut enää öljyä. Sitä ihmettelin, kun tuo oikeassa yläreunassa oleva jousessa oleva tappi ei liiku vivusta käännettäessä akselinsa suuntaisesti, vaan ennemminkin ylös-alas. Tuo ilmeisesti on yhteydessä vetovastuksen tunnusteluvaijeriin? Käyttövivun liikkeellä on kyllä yhteys olemassa venttiilipesän päälle ainakin niin, että vipua alas painettaessa tanko nousee ylös.
Kaipa se on seuraavaksi laskettava öljyt pois ja otettava venttiilipesä tarkasteluun ja puhdistettavaksi. Oliko siellä mitään kriittistä mitä pitäisi ottaa huomioon, vai selviääkö hommasta ihan perusjärkeä käyttäen ilman yllätyksiä (tarkkoja säätöjä yms.)?
Avasin siis käyttövivun kotelon, ja sisältä löytyi tuommoista lörkkiä. Miten lie tuonne kasautunut, kun muuten öljy on kyllä ihan kirkasta. Käydessä koteloon ei juuri tullut enää öljyä. Sitä ihmettelin, kun tuo oikeassa yläreunassa oleva jousessa oleva tappi ei liiku vivusta käännettäessä akselinsa suuntaisesti, vaan ennemminkin ylös-alas. Tuo ilmeisesti on yhteydessä vetovastuksen tunnusteluvaijeriin? Käyttövivun liikkeellä on kyllä yhteys olemassa venttiilipesän päälle ainakin niin, että vipua alas painettaessa tanko nousee ylös.
Kaipa se on seuraavaksi laskettava öljyt pois ja otettava venttiilipesä tarkasteluun ja puhdistettavaksi. Oliko siellä mitään kriittistä mitä pitäisi ottaa huomioon, vai selviääkö hommasta ihan perusjärkeä käyttäen ilman yllätyksiä (tarkkoja säätöjä yms.)?
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Implematicissa ei ole paljon muita säätöjä, kuin ne, jotka olen siinä artikkelissa yrittänyt selostaa. Siis rotanloukun herkkyyden säätö ja pumpun päällä olevan venttiilin nostoruuvin mutterin säätö. Jos molemmat on oikein säädetty, niin on vaikea keksiä miksi pumppu ei napsahda vapaalle kun nostolaite tulee ylös.
Jos ne on kohdallaan ja nostolaite nostaa, pitää ja laskee, niin tuskin löytyy mitään korjattavaa venttiilipesästä.
Liikkuuko nostovivun takana, alhaalla oleva tappi kuuliaisesti vivun asentojen mukaisesti? Uutena siinä on tainnut olla jousi, joka ponnistaa tappia ulospäin. Usein on ongelma ollut sen tapin takertelu.
Jos ne on kohdallaan ja nostolaite nostaa, pitää ja laskee, niin tuskin löytyy mitään korjattavaa venttiilipesästä.
Liikkuuko nostovivun takana, alhaalla oleva tappi kuuliaisesti vivun asentojen mukaisesti? Uutena siinä on tainnut olla jousi, joka ponnistaa tappia ulospäin. Usein on ongelma ollut sen tapin takertelu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
erkki kirjoitti:Implematicissa ei ole paljon muita säätöjä, kuin ne, jotka olen siinä artikkelissa yrittänyt selostaa. Siis rotanloukun herkkyyden säätö ja pumpun päällä olevan venttiilin nostoruuvin mutterin säätö. Jos molemmat on oikein säädetty, niin on vaikea keksiä miksi pumppu ei napsahda vapaalle kun nostolaite tulee ylös.
Jos ne on kohdallaan ja nostolaite nostaa, pitää ja laskee, niin tuskin löytyy mitään korjattavaa venttiilipesästä.
Liikkuuko nostovivun takana, alhaalla oleva tappi kuuliaisesti vivun asentojen mukaisesti? Uutena siinä on tainnut olla jousi, joka ponnistaa tappia ulospäin. Usein on ongelma ollut sen tapin takertelu.
Joo, tappi liikkuu siten, että se alkaa painua sisään kun vipu on merkkivivun kohdilla, ja nätisti liikkuu siitä pohjaan asti ja takaisin. Myös jousi löytyy.
Meinasin venttiilipesällä sitä, että voihan siellä kai olla takertelua venttiileissä nostoruuvin asennosta huolimatta? Ongelma kuitenkin on heikko nostoteho (alhainen paine), joka voisi selittyä jatkuvalla ohivuodolla.
Tosin aina on tietty mahdollista, että pumppu on vaan väljä.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Jatkuva ohivuoto takoittaa silloin myös sitä, että nostolaite laskeutuu aika ripeästi kun kytkimen polkaisee pohjaan. Jos näin käy, niin systeemissä täytyy olla putkistovuoto tai nostomännän tiivisteet on lopussa. Sekin on tunnettu vikapaikka, että TCU-venttiilin takaseinästä irtoaa seegerirenkaalla lukittu tulppa. Tämä viimeinen vaihtoehto tosin tarkoittaa sitä, ettei systeemiin saa tulemaan painetta laisinkaan.
Jos nostolaite pitää edes muutaman minuutin, niin heikentynyt nostovoima ei johdu ohivuodosta. Silloin on oikeastaan ainoa tehtävissä oleva temppu ottaa ulosottovaihde irti ja viedä pumppu pajalle. Pihlajaniemellä on implen pumppuja elvytetty jos aihio on siinä kunnossa, että siitä tulee vielä soiva peli. Uusiakin pumppuja on saatavilla jos muu ei auta, mutta semmoisesta pitää olla valmis pulittamaan muutamia satasia.
Jos nostolaite pitää edes muutaman minuutin, niin heikentynyt nostovoima ei johdu ohivuodosta. Silloin on oikeastaan ainoa tehtävissä oleva temppu ottaa ulosottovaihde irti ja viedä pumppu pajalle. Pihlajaniemellä on implen pumppuja elvytetty jos aihio on siinä kunnossa, että siitä tulee vielä soiva peli. Uusiakin pumppuja on saatavilla jos muu ei auta, mutta semmoisesta pitää olla valmis pulittamaan muutamia satasia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
Projekti etenee jälleen, päivitystä: pumppu pesineen on irti, odottelee tutkimista, ja otinpa vielä käyttövivun kotelonkin irti. Käyttövivun työntelemä tappi liikkuu kyllä, mutta on ottanut aikanaan osumaa, taipunutkin hieman. Pronssiholkissa oleva olka on melkein revennyt irti, mutta pysyy paikallaan näköjään. Hioin tuon tapin pään pyöreämmäksi, siinä kun oli jo jonkinmoinen lovi. Nyt samalla voisi laittaa käsijarrunkin iskuun sekä vaihtaa tuon kotelolta lähtevän vaijerin.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Kyllä pumpun uskaltaa pääästää irti ja palasiksi kotikonsteinkin.
Käyttöpyrä vaan irralleen ja kansi pois niin alta voi nostaa roottorit pois pumpun pesästä.
Siellä on messinkiset päätynappulat roottoreiden molemmin puolin ja ne tiivistyvät 0-renkailla pumpun kuoreen. Muuta tiivistystä siinä ei ole. Jos 0-renkaat on vaihtokunnossa niin uudet vaan tilalle. Pumpun kannen kiinnityksen jälkeen pumppua pistää pystyä pyörittämään sormivoimin käyttöpyörästä, mutta se ei ei saa pyöriä kuin tyhjillään, vaan roottorin päällä pitää olla shimmilevyä sen verran, että uudet 0-renkaat vastaavat kunnolla pumpun kuoreen ja pyöritykselle on pronssinappuloiden paineesta johtuvan kitkan takia selvästi vastusta. Jos pumpun pesässä on kulumisen pursottamaa skraadia hammaspyörien reunojen kohdalla, niin se pitää leikata pois jollain terällä ennen osien asennusta. Jos pumppu ei ole pesästä pahoin kulunut, niin siitä voi tulla ihan toimivat peli noilla tempuilla.
Käyttöpyrä vaan irralleen ja kansi pois niin alta voi nostaa roottorit pois pumpun pesästä.
Siellä on messinkiset päätynappulat roottoreiden molemmin puolin ja ne tiivistyvät 0-renkailla pumpun kuoreen. Muuta tiivistystä siinä ei ole. Jos 0-renkaat on vaihtokunnossa niin uudet vaan tilalle. Pumpun kannen kiinnityksen jälkeen pumppua pistää pystyä pyörittämään sormivoimin käyttöpyörästä, mutta se ei ei saa pyöriä kuin tyhjillään, vaan roottorin päällä pitää olla shimmilevyä sen verran, että uudet 0-renkaat vastaavat kunnolla pumpun kuoreen ja pyöritykselle on pronssinappuloiden paineesta johtuvan kitkan takia selvästi vastusta. Jos pumpun pesässä on kulumisen pursottamaa skraadia hammaspyörien reunojen kohdalla, niin se pitää leikata pois jollain terällä ennen osien asennusta. Jos pumppu ei ole pesästä pahoin kulunut, niin siitä voi tulla ihan toimivat peli noilla tempuilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
Kiitos erkki vinkeistä. En ole ennen hydraulipumppua purkanut, joten tarpeeseen nuo tulivat. Vakaa aikomus on kuitenkin ollut joka tapauksessa purkaa se kotosalla, joten ehkä siinä mielessä nämä vinkit olivat enemmän kuin tervetulleita. Harvemmin sitä jättää mitään purkamatta/tutkimatta/ropaamatta, mutta kasaaminen toimintakuntoon ei ole aina ollut 100 % taattua.
Vaihdoin eilen käyttövivun kotelosta lähtevän vaijerin (oliko se nyt sitten vetovastussäädön vaijeri?), koska se oli jo pahasti jumissa. Säikeitä poikki ja sitä rataa. Biltemasta moottoripyörän vaijerinkorjaussatsi hintaan 6,5 e, sisältää 1,2 ja 1,5 mm vaijerit, sopivan ison nipan ulkopuolen kiinnitykselle ja M4 prikan kanssa hyvin kotelon sisällä olevaan U-lenkkiin sattuvan pään.
Vaihdoin eilen käyttövivun kotelosta lähtevän vaijerin (oliko se nyt sitten vetovastussäädön vaijeri?), koska se oli jo pahasti jumissa. Säikeitä poikki ja sitä rataa. Biltemasta moottoripyörän vaijerinkorjaussatsi hintaan 6,5 e, sisältää 1,2 ja 1,5 mm vaijerit, sopivan ison nipan ulkopuolen kiinnitykselle ja M4 prikan kanssa hyvin kotelon sisällä olevaan U-lenkkiin sattuvan pään.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Vaijeri on vetovastussäädön tunnustelijan vaijeri. Uutena traktorissa on ollut työntövarsi, jossa on joustoelementti, joka on tehty kierrejousella. Kun vaijeri on kiinnitettynä tyntövarren korvkkeisiin ja oikein säädetty, niin kyntäessä ei tarvitse aurassa sysyvyyden kannatuspyörää, vaan hydrauliikka tunnistelee auran verovastusta työntövarren jousen puristuman perusteella. Kun vetovastus kasvaa, niin jousi litistyy lisää ja antaa löysää vaijerille. Syvyyydensäätöventtiili menee silloin pienemmälle ja paine nostosylinterissä kasvaa, jonka seurauksena aura nousee hieman ja jousipaine työntövarressa helpottaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
Duoda duoda, ihmisten tekemiähän nämä on ja ihminen niitä osaa korjatakin, sanoin itelleni ääneen kun ensimmäistäni Borg Warnerin hydrauliohjattua askia aloin avaamaan joskus 70-luvulla. Ei muuta kuin kokeilemaan. Yleensä menee kasaankin mitkä pystyy särkemättä purkamaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Implematic nostolaite
Päivitystä projektiin:
Venttiilipesä oli puhdas sisältä, mitä nyt oli kulumaa ohivirtausventtiilin päässä. Luulisin, että tuo ei haittaa, koska kartiossa eikä sen vastakappaleessakaan ole naarmuja tai pykäliä, joten pitäisi istua tiiviisti paikallaan.
Pumppu onkin sitten toinen tarina. Pohjassa oli kulumaa, ja mittailin välykset hampaan ja pesän väliltä jotenkuten miten ne nyt sai mitattua: takapuolelle laakeri, siihen akseli ja hammas kiinni pesän yläreunaan, mitta pohjasta. Välystä päärattaalla on 0.15 mm ja vapaarattaalla 0.3 mm. Noista välyksistä, eli mitä luokkaa niiden pitäisi olla, kun en mitään tiennyt, niin työkaveri sitten opasti että ollaan kertaluokkaa liian suurissa välyksissä, kun pitäisi satasissa kuitenkin liikkua. Siinäpä tuo puhdittomuuden syy sitten kai on.
Oli siellä muutakin sanottavaa. Vapaarattaan taaempi akseli oli ottanut lämpöä jossain vaiheessa ja syönyt 3/4" (19,1 mm) paksuudestaan 0,05 mm pois. "Työstöjälki" on melko krouvi, ja näkee sen laakeristakin.
Seuraava vaihe onkin sitten pumpun etsintä. Ratas tuossa on 37 hampainen ja suoralla 9/16" akselilla, kiila ja lukkorengas, imuputki neljällä ruuvilla.
Nämä näyttäisi kaikki olevan sama pumppu, kartioakselilla (onkohan muut reiät sopivilla paikoillaan?):
Farmilaite
IKH
Traktorimies
Imuputken liitos onkin tässä kolmella ruuvilla, ei sovi: Haka-osat
Vastaavia on myös Sixtekillä.
Hinta pompsahtaa (kartiolla 18,8-16,8 mm, 17 mm korkea, 4x4 mm kiilalla, tarvii siis sopivan hammaspyörän): Sixtek
Tätä ei ole varastossakaan: Marjakangas
Noh, jos hommaisi esim. Sixtekiltä kartioreiällisen rattaan á 90 e ja vaikka Farmilaitteelta pumpun, niin selviäisi vähän päälle 500 eurolla.
Venttiilipesä oli puhdas sisältä, mitä nyt oli kulumaa ohivirtausventtiilin päässä. Luulisin, että tuo ei haittaa, koska kartiossa eikä sen vastakappaleessakaan ole naarmuja tai pykäliä, joten pitäisi istua tiiviisti paikallaan.
Pumppu onkin sitten toinen tarina. Pohjassa oli kulumaa, ja mittailin välykset hampaan ja pesän väliltä jotenkuten miten ne nyt sai mitattua: takapuolelle laakeri, siihen akseli ja hammas kiinni pesän yläreunaan, mitta pohjasta. Välystä päärattaalla on 0.15 mm ja vapaarattaalla 0.3 mm. Noista välyksistä, eli mitä luokkaa niiden pitäisi olla, kun en mitään tiennyt, niin työkaveri sitten opasti että ollaan kertaluokkaa liian suurissa välyksissä, kun pitäisi satasissa kuitenkin liikkua. Siinäpä tuo puhdittomuuden syy sitten kai on.
Oli siellä muutakin sanottavaa. Vapaarattaan taaempi akseli oli ottanut lämpöä jossain vaiheessa ja syönyt 3/4" (19,1 mm) paksuudestaan 0,05 mm pois. "Työstöjälki" on melko krouvi, ja näkee sen laakeristakin.
Seuraava vaihe onkin sitten pumpun etsintä. Ratas tuossa on 37 hampainen ja suoralla 9/16" akselilla, kiila ja lukkorengas, imuputki neljällä ruuvilla.
Nämä näyttäisi kaikki olevan sama pumppu, kartioakselilla (onkohan muut reiät sopivilla paikoillaan?):
Farmilaite
IKH
Traktorimies
Imuputken liitos onkin tässä kolmella ruuvilla, ei sovi: Haka-osat
Vastaavia on myös Sixtekillä.
Hinta pompsahtaa (kartiolla 18,8-16,8 mm, 17 mm korkea, 4x4 mm kiilalla, tarvii siis sopivan hammaspyörän): Sixtek
Tätä ei ole varastossakaan: Marjakangas
Noh, jos hommaisi esim. Sixtekiltä kartioreiällisen rattaan á 90 e ja vaikka Farmilaitteelta pumpun, niin selviäisi vähän päälle 500 eurolla.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Pikku vinkki,rattaita jne voi kunnon pajalla myös teetättää yhdellä tuttavalla hajosi Kubotan etuvedon rattaisto ja siihen ei Suomeen toimiteta osia,sanoimpa kaverille että ei kun pajalle vaan missä tehdään kaikenmoisia metallitöitä ja ei aikaakaan kun hänellä oli toimiva Kubota,hintakin pysyi aisoissa.
Ainakin vielä jokin aiak sitten rallimiehetkin teetätti takavetoautoonsa rattaat jos haluttiin tiettyä välitystä tai jo olemassa olevat hajosivat,että ei nuo niin vaikeita ammattimiehille ole ja jos mielii kuntoon saada aina joutuupi jotain maksamaankin.
Ainakin vielä jokin aiak sitten rallimiehetkin teetätti takavetoautoonsa rattaat jos haluttiin tiettyä välitystä tai jo olemassa olevat hajosivat,että ei nuo niin vaikeita ammattimiehille ole ja jos mielii kuntoon saada aina joutuupi jotain maksamaankin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 Implematic nostolaite
Hmmm.
En nyt oikein päässyt jyvälle, että onko nuo mitatut välykset hammaspyörien päittäisvälyksiä vai välyksiä pesän ja hampaan kärjen välissä.
Tee itse miehen remonttina päittäisvälystä pystyy pienentämään hiomalla pumpun rungosta hiukan ainetta pois. Siihen tarvii tasaisen alustan ja vesihiomapaperia, eli samat tarpeet kuin mopopoikana kun madallettiin kantta isompien puristusten toivossa.
Moottorikoneistamo pystyy tietenkin tekemään tarkempaa jälkeä.
Viiden sadasosan kulumasta akselissa en olisi vielä kovin huolissani.
Englannissa Barcley Williams toimittaa DB:iin melkein kaikkia osia kilpailukykyisin ehdoin. Saat varmaan tarjouksen sieltä kun laitat sinne viestiä.
En nyt oikein päässyt jyvälle, että onko nuo mitatut välykset hammaspyörien päittäisvälyksiä vai välyksiä pesän ja hampaan kärjen välissä.
Tee itse miehen remonttina päittäisvälystä pystyy pienentämään hiomalla pumpun rungosta hiukan ainetta pois. Siihen tarvii tasaisen alustan ja vesihiomapaperia, eli samat tarpeet kuin mopopoikana kun madallettiin kantta isompien puristusten toivossa.
Moottorikoneistamo pystyy tietenkin tekemään tarkempaa jälkeä.
Viiden sadasosan kulumasta akselissa en olisi vielä kovin huolissani.
Englannissa Barcley Williams toimittaa DB:iin melkein kaikkia osia kilpailukykyisin ehdoin. Saat varmaan tarjouksen sieltä kun laitat sinne viestiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
Kyseessä olivat hampaan kärjen ja pesän väliset välykset. Päittäisvälyksiä en ole mitannut.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Ookei, pesä on siis kulahtanut väljäksi. Sen korjaaminen onkin sitten monimutkaisempi homma jos on mahdollinen ollenkaan. Voisihan tuosta vielä tulla soiva peli jos koneistamo tekisi uuden orjapyörän, jossa olisi halkaisijamittaa muutama kymppi enemmän kuin vanhassa, mutta tahtoopi olla niin, etteivät ala millekään ilman piirustuksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
Joissain pumpuissa kuorissa on erillinen pesäosa, joka on vaihdettavissa.
Eli rataspesä esim 10-15mm isompi, johon sitten ikäänkuin erillinen pesäholkki, kahdeksikon muotoinen. Jos pesät koneistais rajusti ylimittaan ja koneistaa sen "pesäkasin" sinne, niin ei tarttis rataksia tehdä välttämättä uusiksi.
VMV-Starttipaja ( Eura / Kauttua ) on mulle koneistanut Nuffiin teräsvauhtipyörän, laatikkoon nopeutusrattaita, mäntäkoneistuksia, rullakeinuvipstaakeja, ym muuta, ja varsin sopuisaan hintaan ....
Eli rataspesä esim 10-15mm isompi, johon sitten ikäänkuin erillinen pesäholkki, kahdeksikon muotoinen. Jos pesät koneistais rajusti ylimittaan ja koneistaa sen "pesäkasin" sinne, niin ei tarttis rataksia tehdä välttämättä uusiksi.
VMV-Starttipaja ( Eura / Kauttua ) on mulle koneistanut Nuffiin teräsvauhtipyörän, laatikkoon nopeutusrattaita, mäntäkoneistuksia, rullakeinuvipstaakeja, ym muuta, ja varsin sopuisaan hintaan ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Implematic nostolaite
Teinpä niin, että ostin Sixtekiltä pumpun ja käyttörattaan. Oma oli suoralla akselilla ja uusi kartiolla, joten joutui sen rattaankin hankkimaan. Paketista puuttui akselin 1/2" mutteri, mutta sepä ei suurta kustannusta teettänyt, kuten ei myöskään imuputken ja venttiilipesän tiivisteet, jotka vaihdoin samalla.
Nyt kelien lauhduttua oli verrattain mukava pistää pumppu paikoilleen ja perä nippuun. Ei työ niin yksinkertainen kuitenkaan ollut, etteikö siinä olisi erheen varaa. Venttiilit tulivat kyllä oikein päin, mutta niiden vastakappaleet saattoivat sekoittua keskenään, vaikka oli vakaa aikomus katsoa, että tulevat sitten samalla tavalla kuin alunperin. Silmämääräisesti olivat kuluneet keskenään eri tavalla. Nooh, eipä tuo välttämättä mitään vaikuta mihinkään, katsoo nyt.
Akselin kierteille sipaisin keskikovaa lukitetta, kun ei muuta hyppysillä ollut, ja kiristin 20 Nm pitäen toisella kädellä rattaasta vastaan. Onko tuo kireys riittävä, vai olisiko syytä vielä tehdä uudelleenkiristys ihan työkalulla rattaasta pitäen ennen kuin jotain menee rikki?
Pumpun imuputken kiinnitysruuvit ovat uudessa M6 kierteellä, eivät UNF. Tuo aiheutti ihmetystä asennettaessa, kun eivät alkuperäiset ruuvit kelvanneet.
Aikanaan sain sen kasaan, öljyt sisään "siemenöljyjen" lisäksi, ja jonkin aikaa konetta pyöriteltyä kokeilin paineet. Tekihän se 165 bar. Täytyi kyllä tyytyväinen olla. Enää pitää laittaa ketjut alle ja kaivaa linko esiin rinteestä hangesta, johon sen tohkeissani unohdin.
Sellaista huomasin, että parikin kertaa tyhjäkäynnillä, kun kokeilin painella nostovarsia alas ja kun olin ne alas saanut, nostin konevoimalla ylös ja silloin rotanloukun ohitus kytkeytyi päälle äänestä päätellen. En ole projektin aikana säätänyt rotanloukkua, joten vähän ihmettelen tuota uutta ominaisuutta. Myös venttiilistön päällä oleva mutteri pitäisi olla samassa asennossa kuin ennen. Ohituksen vipuun ei tarvinnut paljoa koskea, vaan jo akselin suuntaisesti vetämisen yritys palautti rotanloukun toimintaan.
Nyt kelien lauhduttua oli verrattain mukava pistää pumppu paikoilleen ja perä nippuun. Ei työ niin yksinkertainen kuitenkaan ollut, etteikö siinä olisi erheen varaa. Venttiilit tulivat kyllä oikein päin, mutta niiden vastakappaleet saattoivat sekoittua keskenään, vaikka oli vakaa aikomus katsoa, että tulevat sitten samalla tavalla kuin alunperin. Silmämääräisesti olivat kuluneet keskenään eri tavalla. Nooh, eipä tuo välttämättä mitään vaikuta mihinkään, katsoo nyt.
Akselin kierteille sipaisin keskikovaa lukitetta, kun ei muuta hyppysillä ollut, ja kiristin 20 Nm pitäen toisella kädellä rattaasta vastaan. Onko tuo kireys riittävä, vai olisiko syytä vielä tehdä uudelleenkiristys ihan työkalulla rattaasta pitäen ennen kuin jotain menee rikki?
Pumpun imuputken kiinnitysruuvit ovat uudessa M6 kierteellä, eivät UNF. Tuo aiheutti ihmetystä asennettaessa, kun eivät alkuperäiset ruuvit kelvanneet.
Aikanaan sain sen kasaan, öljyt sisään "siemenöljyjen" lisäksi, ja jonkin aikaa konetta pyöriteltyä kokeilin paineet. Tekihän se 165 bar. Täytyi kyllä tyytyväinen olla. Enää pitää laittaa ketjut alle ja kaivaa linko esiin rinteestä hangesta, johon sen tohkeissani unohdin.
Sellaista huomasin, että parikin kertaa tyhjäkäynnillä, kun kokeilin painella nostovarsia alas ja kun olin ne alas saanut, nostin konevoimalla ylös ja silloin rotanloukun ohitus kytkeytyi päälle äänestä päätellen. En ole projektin aikana säätänyt rotanloukkua, joten vähän ihmettelen tuota uutta ominaisuutta. Myös venttiilistön päällä oleva mutteri pitäisi olla samassa asennossa kuin ennen. Ohituksen vipuun ei tarvinnut paljoa koskea, vaan jo akselin suuntaisesti vetämisen yritys palautti rotanloukun toimintaan.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Tuo 20 Nm kiristysmomentti kuulostaa aika vähältä. Kun pyörän napa on kartio, perustuu liitoksen momentinsiirtokyky kartioon syntyvään kitkaan ja kitka jää kyllä pieneksi jos napa on kovin löysällä. Siinä taitaa olla kuitenkin myös kiila? Kiila kyllä pitää pumpun pyörimässä, ainakin toistaiseksi. Joskus aikain saattossa voi kädä niin että kiila katkeaa ja pyörä alkaa sutia akselin päällä. Mutta kun se kerran kesti painetestissä 165 bariin saakka, niin on paljonkin mahdollista, että se pelittää hyvin maailman tappiin saakka.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Implematic nostolaite
Juu, on kiilalla sentään. Kaipa tuo tuossa kestää. Eikö se rataskin pyöri myötäpäivään, joten kiilankaan katketessa mutterin ei pitäisi pyöriä auki.
deebu- David Brown : 990 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Savitaipale
Vs: 990 Implematic nostolaite
Nuffiin kun hydepumpun uusein, niin pumppusetin tekijän ohje oli et liimalla mutteri akselille ja 70Nm kiinni, kartio+kiila kiinnitys.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Implematic nostolaite
Kyl täällä joku ihmetteli kerran kun ei paineet noussu enää ollenkaan ja kun purki pumpun näkyviin pyöri ratas tyhjää,olipajuurikin se kiila poikki!
Missähän kohtaa mahtais täällä olla se keskustelu? mutteri ei auta enää joskiila menee poikki ja joskuskiila maneekin poikki senkin vuoksi kun on mutteri jo hieman löystyny,sillon se pääsee hakkaamaan niin kiilan kuin sen uratkin sököksi,kokemuksia on mm.magneetoista.
Missähän kohtaa mahtais täällä olla se keskustelu? mutteri ei auta enää joskiila menee poikki ja joskuskiila maneekin poikki senkin vuoksi kun on mutteri jo hieman löystyny,sillon se pääsee hakkaamaan niin kiilan kuin sen uratkin sököksi,kokemuksia on mm.magneetoista.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 880 Implematic nostolaite
» Implematic nostolaite
» 880 implematic nostolaite.
» 990 implematic nostolaite putoaa
» 950 implematic nostolaite/pumppu
» Implematic nostolaite
» 880 implematic nostolaite.
» 990 implematic nostolaite putoaa
» 950 implematic nostolaite/pumppu
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa