Nostolaitteet jumittui ylös
5 posters
Sivu 1 / 1
Nostolaitteet jumittui ylös
Nyt teki taavi ilkeän tepposen
990 -76 Otin kärryn perään ja koukku laski ihan ok. 200 m ajettuani laskin kärryn irti ja tarkoitus tehdä kuormaa etukuormaajalla niin kuormaaja ei suostunut laskemaan nostin sitten kuormaajan täysin ylös mutta alas ei tule enää millään, myöskään nostovarret ei suostu enää laskemaan.
Kuunsirppilukitus ei päällä. Pudotusventtiiliä harvoin käyttänyt ja on toiminut, nyt nuppi nousee sen muutaman millin mutta mitään laskua ei tapahdu oli 3 tie venttiili missä asennossa hyvänsä. 2 viikkoa sitten olin kyntämässä ja valitsin syvyys asennossa vasemmalla ja kaikki toimi hyvin. Nyt käänsin valitsimen oikealle mutta jumittuu oikean ja keskivalinnan tuntumaan ei millään enää käänny kyntösyvyyspuolelle. Öljyt ei ole vanhat ja kone pelannut moitteetta liki 100 tuntia etukuormaajaa runsaasti käytetty kesän aikana. Mistä laskuventtiilin jumittuminen voisi johtua.
Yritin kaivella vanhoja kirjoituksia mutta ei oikein selvinnyt.
990 -76 Otin kärryn perään ja koukku laski ihan ok. 200 m ajettuani laskin kärryn irti ja tarkoitus tehdä kuormaa etukuormaajalla niin kuormaaja ei suostunut laskemaan nostin sitten kuormaajan täysin ylös mutta alas ei tule enää millään, myöskään nostovarret ei suostu enää laskemaan.
Kuunsirppilukitus ei päällä. Pudotusventtiiliä harvoin käyttänyt ja on toiminut, nyt nuppi nousee sen muutaman millin mutta mitään laskua ei tapahdu oli 3 tie venttiili missä asennossa hyvänsä. 2 viikkoa sitten olin kyntämässä ja valitsin syvyys asennossa vasemmalla ja kaikki toimi hyvin. Nyt käänsin valitsimen oikealle mutta jumittuu oikean ja keskivalinnan tuntumaan ei millään enää käänny kyntösyvyyspuolelle. Öljyt ei ole vanhat ja kone pelannut moitteetta liki 100 tuntia etukuormaajaa runsaasti käytetty kesän aikana. Mistä laskuventtiilin jumittuminen voisi johtua.
Yritin kaivella vanhoja kirjoituksia mutta ei oikein selvinnyt.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Kuulostaa siltä, että karaventtiili ei pääse jostain syystä nousemaan ylös laskuasentoon. Irrota nostoakselin oikean kannattimen takaosassa oleva luukku ja poista pudotusventtiili ja kansi. Muista tukea vetovarret yläasentoon ja sulkea tuotto etukuormaimelle ennen kun poistat pudotusventtiilin. Varret ja etukuormain saattavat pudota alas, kun irrotat pudotusventtiilin, koska pitoventtiili pääsee nousemaan ylös. Pysäytä moottori ja vedä ensin käyttövipu täysin taakse ja katso, laskeeko karaventtiili täysin alas (kaksoismuttereiden alla oleva laatta jumittuu muttereiden ja venttiilipesäkkeen rungon väliin). Katso myös takaluukusta sisään ja yritä katsoa mihin keinuvipu ottaa kiinni silloin, kun käännät valitsinta kyntösyvyyspuolelle. Työnnä tämän jälkeen käyttövipu täysin eteen ja katso, nouseeko karaventtiili ylös noin 2,5 mm verran.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Tuohon Ollen kommenttiin vielä, että nostoakselin oikeassa päässä olevan peltiluukun kautta pitäisi näkyä miksi valitisn ei liiku kun viisaria kääntää. Kun otat luukun pois niin ihan luukun alareunan tasolla on muovinen haarukka, jossa on keivuvivun pää. Kun nostovipu on taakse painettuna niin viisaria oikealle kääntämällä tuo mainuttu haarukka liikkuu vasemmalle ja päinvastoin. Se haarukan välissä oleva keinuvipu liikuttaa vanttiilipesän ohjausventtiiliä kaikissa valitsimen asennoissa. Jos kokeilet pukata ruuvimensselin kärjen haarukkaan keivuvuvun yläpuolelle ja taitat sitä niin, että vivun vastakkainen pää nousee ylös, se nostaa ohjausventtiilä ja varret laskee. (edellyttäen ettei pitoventtiili ole syystä tai toisesta päättänyt jumiutua alas, mikä on kyllä hyvin epätodennäköistä)
Jos saat varret laskeutumaan ruuvimensselitempulla niin katso luukusta että mikä siellä on esteenä ettei haarukka liiku valitisimen viisarivivusta.
Juu, jos pudotusventtiilin kiertää auki niin on parempi ettei siellä ole paineet päällä ettei tule öljyt silmille. Kun pudotusventtiili on irti niin pitoventtiilin kara pitäisi tulla porauksesta ylös sopivan paksuisella puutapilla dippaamalla.
On tässä vuosien mittaan kaikenlaista juttu tullut vastaan,mutta tällaista ylösjumittumista en ole koskaan aikaisemmin täällä palstoilla yrittänyt selvittää.
Yksi mahdollisuus toki vielä on: Jos kolmitieventtiilin kara katkeaa niin se voi jäädä sellaiseen asentoon ettei kippi laskeudu. Yhden tuollaisen tapauksen tiedän.
Jos saat varret laskeutumaan ruuvimensselitempulla niin katso luukusta että mikä siellä on esteenä ettei haarukka liiku valitisimen viisarivivusta.
Juu, jos pudotusventtiilin kiertää auki niin on parempi ettei siellä ole paineet päällä ettei tule öljyt silmille. Kun pudotusventtiili on irti niin pitoventtiilin kara pitäisi tulla porauksesta ylös sopivan paksuisella puutapilla dippaamalla.
On tässä vuosien mittaan kaikenlaista juttu tullut vastaan,mutta tällaista ylösjumittumista en ole koskaan aikaisemmin täällä palstoilla yrittänyt selvittää.
Yksi mahdollisuus toki vielä on: Jos kolmitieventtiilin kara katkeaa niin se voi jäädä sellaiseen asentoon ettei kippi laskeudu. Yhden tuollaisen tapauksen tiedän.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Kiitoksia neuvoista!
Taas toimii vika selvisi vai selvisikö?
Laskin etukuormaajan lähtömuhvista 3-tieventtiilin edestä noin litran öljyä astiaan jolla sain kuormaajan alemmas että pääsi ajamaan sisään. Takaluukusta lämmitin kuumailmatöhöllä sisuskaluja joista lähti vuotamaan reippaasti vettä. Vesi olisi saanut valua ulos mutta valui luukun ala osasta kaiketi öljyn mukaan. Valitsin vipu liikkui hiukan mutta ei kääntynyt millään seuraavaan asentoon enkä pystynyt näkemään syytä. Kun kone käynnissä siirsin 3-tie venttiilin etukuormaajalle alkoi heti nostaa vaikka hallintavipu laskuasennossa. Jonkin matkaa taaksepäin pysähtyi nosto. Siis aivan nurinpäin. Jätin rassaamisen noin puoleksi tunniksi kone sammuksissa ja kas kummaa valitsin vipu siirtyi nyt vaivatta keskiasentoon ja nostolaite alkoi laskea samoin kuormaaja. Kone vielä käyntiin ja kaikki pelaa niin kuin pitääkin.
No missä syyllinen jumiin. Vaikka lämmittäminen laskikin vettä luukun takaa ei voine olla ainoa syy. Jos muistan oikein niin eilen kun olin jättänyt kärryn alas siirsin valitsinta pois kyntöasennosta johon se oli vielä jäänyt. Käänsin valitsinta ilmeisesti liikaa ja ryhdyin nostamaan nostolaitetta aivan ylös että vetokoukku lukkiutuisi. Juuri tuossa tilanteessa jumitus tapahtui, etukuormaaja ei laskenut joten päätin nostaa sen ihan ylös ”vauhtia ottamaan” ja sinne sekin juuttui kuin tatti.
Niin en muista varmasti varoitetaanko valitsin vivun ulkopuolisten asennossa nostamisesta tappiin mutta siitä se näytti ottavan nokkiinsa. Isoa vesimäärää jota näytti juoksevan luukun takana ihmettelen. Öljy on muutoin aivan uudenveroista tummaa ei harmaata. Koneessa on hytti ja on sisällä ladossa ei seiso ulkona, mistä vettä noin hurjasti. Niin keli oli -1 ja +1 välillä jossa vesi tietysti jo kiusaa väärissä kohdissa.
Taas toimii vika selvisi vai selvisikö?
Laskin etukuormaajan lähtömuhvista 3-tieventtiilin edestä noin litran öljyä astiaan jolla sain kuormaajan alemmas että pääsi ajamaan sisään. Takaluukusta lämmitin kuumailmatöhöllä sisuskaluja joista lähti vuotamaan reippaasti vettä. Vesi olisi saanut valua ulos mutta valui luukun ala osasta kaiketi öljyn mukaan. Valitsin vipu liikkui hiukan mutta ei kääntynyt millään seuraavaan asentoon enkä pystynyt näkemään syytä. Kun kone käynnissä siirsin 3-tie venttiilin etukuormaajalle alkoi heti nostaa vaikka hallintavipu laskuasennossa. Jonkin matkaa taaksepäin pysähtyi nosto. Siis aivan nurinpäin. Jätin rassaamisen noin puoleksi tunniksi kone sammuksissa ja kas kummaa valitsin vipu siirtyi nyt vaivatta keskiasentoon ja nostolaite alkoi laskea samoin kuormaaja. Kone vielä käyntiin ja kaikki pelaa niin kuin pitääkin.
No missä syyllinen jumiin. Vaikka lämmittäminen laskikin vettä luukun takaa ei voine olla ainoa syy. Jos muistan oikein niin eilen kun olin jättänyt kärryn alas siirsin valitsinta pois kyntöasennosta johon se oli vielä jäänyt. Käänsin valitsinta ilmeisesti liikaa ja ryhdyin nostamaan nostolaitetta aivan ylös että vetokoukku lukkiutuisi. Juuri tuossa tilanteessa jumitus tapahtui, etukuormaaja ei laskenut joten päätin nostaa sen ihan ylös ”vauhtia ottamaan” ja sinne sekin juuttui kuin tatti.
Niin en muista varmasti varoitetaanko valitsin vivun ulkopuolisten asennossa nostamisesta tappiin mutta siitä se näytti ottavan nokkiinsa. Isoa vesimäärää jota näytti juoksevan luukun takana ihmettelen. Öljy on muutoin aivan uudenveroista tummaa ei harmaata. Koneessa on hytti ja on sisällä ladossa ei seiso ulkona, mistä vettä noin hurjasti. Niin keli oli -1 ja +1 välillä jossa vesi tietysti jo kiusaa väärissä kohdissa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Jos valitsin ei ollut keskellä, vaan hiukan vinossa oikealle niin siellä oli TCU päällä ja silloin järjestelmään tulee painonsiirtopaine kun nostovipu on edessä. Eli toimi ihan kuin pitääkin.
Kyllä nostovipu pitää olla taakse painettuna ennenkuin valitsinta käännetään. Voisiko olla mahdollista, että siellä oli jäätynyt jokin napukka sellaiseen paikkaan, että vimpstaakit ei päässeet liikkumaan vapaasti?
Kyllä nostovipu pitää olla taakse painettuna ennenkuin valitsinta käännetään. Voisiko olla mahdollista, että siellä oli jäätynyt jokin napukka sellaiseen paikkaan, että vimpstaakit ei päässeet liikkumaan vapaasti?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Juu kyllä tiedän että vipua siirretään vain valitsin aivan takana. Se ei ollut syy mutta kovasti märät kohmeiset vivustot kaiketi jotain jumitti. Ihmettelen vain kuinka siellä kondenssivettä noin paljon.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Itsellä sama ongelma
Miten tuo vika korjaantui vai miten tarina päättyi?
Epeli- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
No stoori oli siis se että valitsin vipu jäi oikealle kynnön jäljeltä (raskas aura) enkä muistanut sitä siirtää keskiasentoon. Nyt sitten pumppu painoi öljyä kolmiteventtiilin 2 asennossa etukuormaajalle ja nostolaitteelle ne aivan tappiin. Peltiluukun takana olevat valitsimen hilut oli yhtenä kohmeisena jäämöykkynä ja sulattelin kuumailmapuhaltimella jonka jälkeen valitsin suostui kääntymään keskelle nostovivun ollessa joustavasten painaen. Kun valitsin pääsi keskelle kaikki pelasi taas normaalisti. Sitä vain jäin ihmettelemään että kondenssivesi niin tehokkaasti jäädytti vivustot. Öljyt ei ole vanhat eikä vetiset.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Kondenssia syntyy aina, kun lämpötila muuttuu ja tämä vesi asettuu kaikille pinnoille, eniten vesipisaroina tasopinnoille.. Ainoa tapa päästä eroon tästä vedestä on lämmittää kohde tarpeeksi korkeaan lämpötilaan, jolloin vesi haihtuu ympäröivään ilmaan. Traktorin voimansiirto on herkästi kondensoituva ympäristö, koska siinä on laajoja metallipintoja. Kondenssiveden poistaminen traktorin vaihteistosta edellyttää voimansiirron käyttämisen lämpöiseksi, eli yli 60 asteiseksi, mieluummin 80 asteiseksi (viimeksi mainittu luku on se lämpötila jota saavutetaan raskaassa ja pitkäaikaisessa käytössä kesäaikana). Tämä on talviolosuhteissa vaikeasti toteutettavissa. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää traktorin pitämisen lämpimässä tallia, muussa tapauksessa kondenssivesi voi aiheuttaa toimintahäiriöitä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Vesihän menee alas,raotaa hieman pohjaproppua ja lirauttaa sen pois,meillä piti niin tehdä kun 900 Taavin kone halkes pakkasessa eikä se ikinä kuntoon tullu vaan mätti vettä öljyn sekaan,ei muuta kun proppua auki ja vedet pois.
Paha tuo vesi aina öljyjenseassa kuitenkin on jatraktorissa varsinkin kun ajellaan epätasaisilla mailla,voipi hörpätä just sen vesitilkan vaikka minne ja sitten alkaakin ongelmat!
Kaverin kuormaajassa sama ongelma kun seisonu montulla takalasi rikki ja siitä menny vedet hydrauliikka säiliöön, ja pois ei saa ei sitten millään kaikkea!
Paha tuo vesi aina öljyjenseassa kuitenkin on jatraktorissa varsinkin kun ajellaan epätasaisilla mailla,voipi hörpätä just sen vesitilkan vaikka minne ja sitten alkaakin ongelmat!
Kaverin kuormaajassa sama ongelma kun seisonu montulla takalasi rikki ja siitä menny vedet hydrauliikka säiliöön, ja pois ei saa ei sitten millään kaikkea!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Nyky öljyissä on lähes kaikissa emulgaattori, joten vesi sekoittuu siihen ja öljystä tulee harmaankeltaista kuraa. Laihialla päin vesiintyneet öljyt kiehautetaan Kota-padassa kuivaksi ja kaadetaan takaisin lootaan ja hyvin pelaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Kaveri koitti kans kuormaajan öljyä keitää mut eipä oikein onnistunu,no ekaa kertaa kun koettaa niin hankalaa se on,juu ja ei se vesi oikein aina voitele vaiklka sanotaankin että vesi vanhin voitehista heh!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Niin tarkennan vielä epäselvää selostustani.
Pääsyy oli siis se että unohdin joulukuisena kyntöpäivänä auran irrottamisen jälkeen valitsin vivun oikelle TCU asentoon. Kone seisoi ainakin viikon ladossa ja pieni pakkanen ja + keli vaihteli. Kun sitten otin kärryn perään ei valitsinvipu enää kääntynyt keskiasentoon jolloin hydrauliikka toimi ”oudosti” (koska oli TCU asennossa). Avattuani valitsinvivun luukun näin vivuston olevan yhtenä jäämöykkynä joten valitsinvipu ei päässyt kääntymään. Sulatellessa koteloon KONDESSOITUNUT vesi suli enkä voinut sitä estää valumasta koneen uumeniin. Vettä tuskin oli puolta kahvikupillista mutta sekin olisi ollut hyvä saada ulos mutta miten. En tiedä kulkeeko tuossa tilassa varsinaisesti öljyä lainkaan kyse oli siis puhtaasti sinne kodenssoituneesta vedestä joka jäädytti vivuston.
ELI jos valitsinvipu toimii tahmeasti kylmään aikaan voi selitys olla tässä. HUOM. Vivun mekanismi antaa hiukan periksi kun on muovia nailonia tms. joten kovakouraista väkisinkääntöä se ei varmaan kestä.
Pääsyy oli siis se että unohdin joulukuisena kyntöpäivänä auran irrottamisen jälkeen valitsin vivun oikelle TCU asentoon. Kone seisoi ainakin viikon ladossa ja pieni pakkanen ja + keli vaihteli. Kun sitten otin kärryn perään ei valitsinvipu enää kääntynyt keskiasentoon jolloin hydrauliikka toimi ”oudosti” (koska oli TCU asennossa). Avattuani valitsinvivun luukun näin vivuston olevan yhtenä jäämöykkynä joten valitsinvipu ei päässyt kääntymään. Sulatellessa koteloon KONDESSOITUNUT vesi suli enkä voinut sitä estää valumasta koneen uumeniin. Vettä tuskin oli puolta kahvikupillista mutta sekin olisi ollut hyvä saada ulos mutta miten. En tiedä kulkeeko tuossa tilassa varsinaisesti öljyä lainkaan kyse oli siis puhtaasti sinne kodenssoituneesta vedestä joka jäädytti vivuston.
ELI jos valitsinvipu toimii tahmeasti kylmään aikaan voi selitys olla tässä. HUOM. Vivun mekanismi antaa hiukan periksi kun on muovia nailonia tms. joten kovakouraista väkisinkääntöä se ei varmaan kestä.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Jos valitsinvivun luukulla tarkoitat oikealla puolella takana olevaa pelti luukkua niin kyllä sen takana näkyvät tangot ovat tilassa johon tulee öljyä. Siihen nimittäin suihkuaa öljyä ohivirtausventtiilin kautta aina, kun nostolaite ei nosta. Kondenssivesi valuu siis alas ja päätyy lopulta vaihteiston pohjalle ja hydrauliikan imusuodattimelle josta pumppu kierrättää veden sekaisen öljyn koko hydrauliikkajärjestelmään. Vaihda siis öljyt ja suodatin ja puhdista imusihti ennen, kun syntyy lisävaurioita.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm La Toukokuu 10, 2014 2:12 am, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Nostolaitteet jumittui ylös
Anteeksi jos mene asiasat hieman syrjään? meillä kävi IH B-275 kun se meille tuli ekanatalvena niin että kun isäukko lähti puita ajamaan niin eipä kääntynykkää ratti vasemmalle! no tallista kun lähtö olikin oikeelle niin sitä ei alussa edes huomannu kun kovemman pakkasen jälkeen! jää kun suli niin käänty hyvin ja kun oli möykky vastassa ei menny ohjaus kuulakehrä olleskaan pohjaa lähellekkään heh!
Otettiin sitten kesällä ohjausvaihde kaverin kanssa auki ja BINGO vettähän seillä oli,ei muuta kun liuotin pesua ja uusi tiivari ja öljyt perään ja jopas onkin kääntyny herkästi.
Että näköjään se tutkiminen kannattaa ettei riko paikkoja ja mistä lie tuohonkin sillo osat ois saanu? nyt tietty netti auttais...
Otettiin sitten kesällä ohjausvaihde kaverin kanssa auki ja BINGO vettähän seillä oli,ei muuta kun liuotin pesua ja uusi tiivari ja öljyt perään ja jopas onkin kääntyny herkästi.
Että näköjään se tutkiminen kannattaa ettei riko paikkoja ja mistä lie tuohonkin sillo osat ois saanu? nyt tietty netti auttais...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 1290 vaihde jumittui
» DB 950 nostolaitteet
» Db 990 nostolaitteet....
» DB 880 nostolaitteet
» Taavetin nostolaitteet.
» DB 950 nostolaitteet
» Db 990 nostolaitteet....
» DB 880 nostolaitteet
» Taavetin nostolaitteet.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa